Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Samsung heeft een 8GB-geheugenmodule voor smartphones en tablets gepresenteerd. De fabrikant mikt op producenten die hun apparaten willen voorzien van 4k-schermen. Zulke apparaten hebben veel baat bij een groot werkgeheugen.

Het 8GB-werkgeheugen is van het lpddr4-type, zegt Samsung. De Zuid-Koreaanse gigant produceert het geheugen op een procedé tussen tien en twintig nanometer, wat Samsung '10nm-class' noemt. Het geheugen opereert op maximaal 4266Mbit/s en is specifiek geschikt voor apparaten met 4k-schermen die onder meer vr-toepassingen hebben of virtuele machines moeten kunnen draaien, zegt de fabrikant.

Het geheugen is bedoeld voor 'vlaggenschip-producten van de volgende generatie', claimt Samsung verder. Bijvoorbeeld de OnePlus 3 en enkele andere smartphones maakten dit jaar gebruik van de vorig jaar aangekondigde 6GB-module. Samsungs eigen high-end smartphones, zoals de S7, S7 Edge en Note 7, deden dat niet. Samsung hield voor zijn eigen modellen het geheugen op 4GB.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Ik zie ze liever wat anders produceren... Waarom investeren ze niet in betere accus met een accuduur van 2 dagen.. Want een 4k scherm, prachtig maar de accu kent die sprongen niet. Wel in het opladen ervan maar niet het uithoudingsvermogen.
Omdat de chemie zoals gebruikt in batterijen & accu's veel minder goed schaalt dan het gewoon kleiner maken van transistors, zeker bij vrij eenvoudige structuren als geheugencellen die in feite gewoon uit miljarden identieke blokjes transistors bestaat.

Er wordt nog steeds enorm veel onderzoek (Lees: Gigantische budgetten gespendeerd) gedaan naar betere manieren van energie-opslag, maar de resultaten daarvan laten veel langer op zich wachten omdat het gewoon om veel lastigere materie gaat.

Geloof het maar: Als het zo makkelijk was om een accu te maken die je smartphone dagenlang van stroom kan voorzien, dan hadden we die simpelweg al op de markt gezien. Of denk je dat Tesla voor de grap een uitschieter is met hun 'fenomenale' bereik van de Model S tot +/- 500km, en ze zelfs binnenkort de grootste accufabrikant van de wereld zullen worden? Als zelfs die niet beter kunnen, weet je dat we gewoon geduld zullen moeten hebben ;)

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 20 oktober 2016 11:15]

Geloof dat die tesla's gewoon gestapelde lion 18650 cellen gebruikt van een bijvoorbeeld Panasonic of Samsung van 3200-3500mAh en dus gewoon gebruiken wat er op de markt is. We hebben overigens al zoveel nieuwsberichten (alleen hier al tweakers) gezien van interessante nieuwe of verbeterde accutechnieken, maar ze zitten nog steeds niet in de apparatuur. Enfin, dat men ermee bezig is mag duidelijk zijn.
De grootste innovatie op korte termijn waar de industrie op moment mee bezig is het verbeteren van de anode door beetje bij beetje grafiet te vervangen met silicium. Dat heeft ervoor gezorgd dat Tesla onlangs een 100 kWh accu kon presenteren, terwijl dat een jaar terug nog 90 was. Echter klinkt dat niet spannend genoeg voor mainstream-media, waardoor het niet wordt vermeld, waardoor je het gevoel krijgt dat er niets gebeurd.

Referentie: https://chargedevs.com/fe...ilicon-anode-development/

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 20 oktober 2016 12:03]

Het Note 7 fiasco mag toch duidelijk gesteld hebben dat batterijen altijd rigoureus moeten getest worden en nog des te meer als het over nieuwere technologieŽn gaat.
Het gaat ook om veiligheid, als je een accu in je telefoon hebt die je telefoon 2 weken van stroom kan voorzien moet je zoveel energie in zoiets kleins stoppen dat je een potentiele bom in handen hebt.

De techniek zal zich voorlopig dus vooral focussen op stroombesparing.
Geloof het maar: Als het zo makkelijk was om een accu te maken die je smartphone dagenlang van stroom kan voorzien, dan hadden we die simpelweg al op de markt gezien.
Dat is wel wat kort door de bocht. Het zou prima kunnen. Accu's worden langzaamaan iets beter en iets compacter. Fabrikanten zouden ervoor kunnen kiezen om de vrijgekomen ruimte te gebruiken voor een grotere accu, maar ze kiezen er blijkbaar liever voor om de telefoon kleiner te maken.

Telefoons zouden van mij best 5mm dikker mogen zijn, als die ruimte dan opgevuld wordt met accu. Daarmee zouden ze het een stuk langer volhouden.

De realiteit is dat smartphone-fabrikanten ongeveer 1 dag op een accu-lading volhouden voldoende vinden en als ze overcapaciteit hebben daarvoor wordt de accu gewoon wat kleiner gemaakt.
De Nokia Lumia 920 was een dikke zwaar logge baksteen met een accuduur die de toenmalige iPhone's en Androids uit het water schoot.

Alleen kocht niemand dat.
Als ik de specs van de Lumia 920 vergelijk met de, ik noem maar wat, specs van de Galaxy S7 is ie slechts 2 mm dikker en 33g zwaarder. Is dat zo'n ramp? Lijkt me niet.

Wat in ieder geval een reden isd at ik hem niet heb gekocht en nooit zal overwegen is het besturingssysteem. De Lumia's draaien op Windows Phone / Mobile, en dat is nou eenmaal niet zo populair. Als het Android was geweest, had ik hem ook niet gekocht, maar hadden ze er vast een heel stuk meer van verkocht. Even bruut over alle andere specificaties heengestapt, overigens, want die spelen natuurlijk ook een rol.
Maar 30 gram op een gewicht van 150 gram is nogal wat. Tevens is de S7 een halve inch groter wat ook nog wel scheelt. Die samsungs voelen naar mijn idee altijd heel flumsie en plasticy aan.

Tja boeiend of iets populair is. Als mensen nou eens serieuser toestellen uitkozen op basis van wat voor een eisen ze er aan hebben.... De software komt vanzelf wel.

Android en iOS begonnen met minder.


Ik zie de heletijd mensen "Ik wil een toestel wat zus of zo is" "Dat dit, dat en alles kan doen".

En dan zie ik bedrijven als Nokia, Sony en anderen die dat soort producten de markt op keilen, en niemand die die bende koopt. Niet heel lullig, maar wij consumenten graven ons eigen graf. We willen X, Y en Z, maar om (bullshit) reden Q (populariteit van een toestel bv) kiest men toch maar een iPhone of Samsung.
Eens met de strekking van je verhaal. Echter, en die discussie wil ik niet weer aangaan want iedereen heeft daar zijn eigen mening over, ben ik van mening dat Microsoft Nokia de nek om gedraaid heeft door zowel Symbian als Meego de prullenbak in te mieteren en Windows Phone door te drukken. DŠt is de reden dat ik geen Windows phone koop, in combinatie met het feit dat ik sowieso niet zo'n MS fan ben. Dat heeft niets met de populariteit van het OS te maken.

BlackBerry Q10 heb ik gekocht in de hoop dat dat nog wat zou worden. Briljant OS, soepel, snel, functioneel. Maar helaas heeft BlackBerry het zelfs zelf opgegeven en brengt nu alleen nog maar Android uit. Tja, wat moet je dan. Ubuntu Phone volg ik met interesse en heb het zelfs even gedraaid, maar dat was dermate instabiel dat ik daar helaas nog niet mijn telefoon voor dagelijks gebruik van kan maken. De basis moet wel gewoon werken en een accuduur van 6 uur kan ik helemaal niets mee.

Dat alles terzijde, want ik ben de uitzonderlijke nerd die het wel interesseert wat er op zijn telefoon draait, is het voor de gemiddelde consument helaas inderdaad een kwestie van kopen wat de verkoper in de winkel aanraadt, of wat op de reclameborden staat, of wat broer/zus/vriend/vlam ook heeft. Dit alles is sterk gerelateerd aan 'wat populair is', waardoor je inderdaad het effect krijgt dat iedereen richting Android telefoons en iPhones gaat.
Deels met je mening eens, alleen zie ik het wat anders :P Nokia die het moeilijk had, wegviel uit de telefonie markt en het gewoon op software gebied niet bij kon benen met reuzen als Apple, Google en MS. En op dat gebied hulp nodig hadden. MS had hulp nodig met hardware, zo vonden ze elkaar Wat resulteerde in prachtige *2* generatie, maar verder inderdaad. Nokia kreeg zelf minder en minder te zeggen en Microsofts invloed werd steeds groter. Wat resulteerde in nog steeds deftige telefoons, maar alles sinds de 930 heeft voor mij een laag "Nokia" gevoel. Zelf in zee gegaan met WP voornamelijk vanwege Nokia. En niet zo zeer het OS. Ik vind bouwkwaliteit van een toestel heel belangrijk. De 920 durf ik op de grond te laten kletteren zonder angst, de 930 of 950 zou ik niet zonder hoesje willen gebruiken.

De bewuste constument is een kleine meerderheid. En ondanks dat jou persoonlijk WP niet ligt, zijn er zo meer die WP links lieten liggen. Is het wel het geval dat een reus als Microsoft al met zo veel moeite niet door weet te breken, dat dit de overige kleine partijen ook schaadt, die niet eens een jaaromzet hebben wat in de buurt komt van het marketing budget wat MS per jaar tegen WP aangegooit heeft. En het marketings budget van MS valt weer in het niets met wat Samsung uitgeeft. (die zijn echt aggresief met marketing).

Maar wij Tweakers hebben wel degelijk invloed op die markt en zijn er mede verantwoordelijk voor dat Android zo groot is geworden. (Want wat raadde de Tweaker aan als iemand hem vroeg van "Ik wil een goede telefoon maar geen iphone"? :) ). Gezamelijk hadden de tweakers, nerds, geeks, hoe je het neomen wilt. Gekozen voor Android als "de goto smartphone"... Maar nu is iedereen verdeelt over een berg kleine partijen en elke Tweaker vandaag de dag raadt weer een ander toestel aan. We zullen weer unaniem een besluit moeten weten te vormen van wat de next big thing wordt om die markt open te breken.
Zo makkelijk is het echt wel, alleen heb je dan een minstens twee keer zo dikke telefoon, en daar willen de consumenten niet aan (of tenminste dat denken de fabrikanten kennelijk).
Er wordt nog steeds enorm veel onderzoek (Lees: Gigantische budgetten gespendeerd) gedaan naar betere manieren van energie-opslag, maar de resultaten daarvan laten veel langer op zich wachten omdat het gewoon om veel lastigere materie gaat.
Niet alleen dat, het is ook veel gevaarlijker. Er zijn wel betere accus mogelijk, maar die wil je absoluut niet in je smartphone hebben zitten. Het Note 7 fiasco is er dan niets bij :P
wat heb ik aan een 4K smartphone ?
Maar dat is waarschijnlijk niet iets wat de meerderheid gaat doen met hun toestel. Nog afgezien van het feit dat het nog wat jaren gaat duren voor je wat boeiende VR-games/demos/applicaties kunt draaien.
Grappig dat je dat zegt, de leeks die mijn GearVR op hebben gehad waren eigenlijk allemaal positief verrast! Denk dat je dus wel kan spreken dat er al lang boeiende demo's zijn. Of het allemaal langdurig leuk blijft of bij een hype blijft moeten we nog zien, dat weten we pas achteraf :)
Mja dat men het een keer probeert of iets is prima, maar ik denk niet dat de massa de komende jaren veel uren in VR gaat steken.
Google zet daar in ieder geval zwaar op in met DayDream. Nu hoeft het om die reden nog geen blijvertje te worden maar er zal altijd wel een doelgroep voor te vinden zijn. Het is overigens niet alleen VR maar ook Augmented Reality die op een zeker moment zijn opwachting zal maken. En geef nu toe, wie wil er nu geen Terminator Vision?
Gaat VR dan groot worden ?
Neuh, maar dat wil er bij de telefoon fabrikanten nog niet helemaal in. VR is voor telefoons wat 3D voor TV's was.
Het zal de komende jaren nog bij minigames en 360 video blijven op de telefoon omdat telefoons de grafisch zwaardere games niet aan kunnen.
Op het schoolplein opscheppen natuurlijk! 802 ppi heb je nu eenmaal nodig om de crappy 240p snapchat video's te kunnen bekijken in extra veel pixels.
Ik zie ze liever wat anders produceren...
Jij staat bij de bakker ook te klagen dat hij geen smartphones verkoopt?

'Samsung' bestaat eigenlijk helemaal niet, het zijn gewoon tientallen redelijk onafhankelijke bedrijven die onder dezelfde naam werken. Dus 'deze' Samsung levert chips, gemaakt met machines van bijvoorbeeld ASML wat TOTAAL andere techniek is dan het maken van batterijen.

Niet al te flauw bedoeld, maar we zitten hier wel op T.net. Een klein beetje besef wat er in een telefoon zit en waar dat vandaan komt (en wat daarbij komt kijken) is toch niet teveel gevraagd?
niet flauw bedoeld:
Als we hier op T.net weten wat er in een telefoon zit en waar het vandaan komt, weet je ook dat de meeste accu's van de exploderende Note 7 kwamen van........ Samsung SDI.

Samsung bestaat wel degelijk (https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung), maar het is inderdaad een bedrijf met veel uiteenlopende takken. Neemt niet weg dat ze allemaal onder de Samsung naam vallen, en het hoofkantoor wel degelijk prioriteien kan bepalen en de financien anders laten stromen.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 20 oktober 2016 11:53]

Het gaat om een afdeling die ram geheugen maakt en jij zit bij hun te zeuren dat ze betere accu moeten maken :? ...dat is wat hij bedoeld
Omdat Moore's Law niet voor batterij geld. We kunnen enorme sprongen maken met transtors, maar als het komt op energie... We hebben laatste tientallen jaren niet eens 40% verbetering gehaald met batterij opslag...

Er zit gewoon limitaties op sommige dingen.
De accu in mijn 6410i is ongeveer net zo groot als de accu in mijn 920, die heeft 1020mah terwijl de 920 er 2000mah in weet te proppen.
Tjah, ik weet niet precies waarom. Er zit best vaak problemen met batterijen, ik denk vaak met veiligheidsregeling en hitte te maken.

Ik hoop dat we ooit een doorbraak maken op het gebied van batterij, maar ik ben niet zo hopevol.
Die van mij heeft een duur van twee dagen :)
Twee dagen is geen maatstaf, het ligt er maar net aan hoeveel je het gebruikt. Daar kun jezelf wat aan doen ;)

Maar om je vraag te beantwoorden:
Omdat dit makkelijker en goedkoper is, en meer geld op korte termijn opleverd.
Hoewel hun accu debacle vooral geld gekost heeft. Daar hadden ze inderdaad meer geld (en tijd) in moeten steken.

Er zijn al veel instanties bezig met betere accu's. Steeds weer hoor je over wonder accu's om zo weer geld los te peuteren bij inversteerders. Het probleem blijft dat in laboratoria je leuke accu's kunt maken, maar het lukt niet om ze in een veilige en betaalbare productie rijpe vorm te gieten. Er worden echt wel veel investeringen in gedaan. Maar ja, het is en blijft een moeilijk probleem. Het kost gewoon tijd. Sommige dingen hebben tijd nodig en gaan niet sneller. Er is een grote kans, zoals wel vaker in de wetenschap, dat iemand die iets anders aan het onderzoeken is en als bijkomstigheid iets ontdekt dat helpt. Maar dat kun je niet afdwingen. Het kost gewoon tijd.
Omdat het schijnbaar niemand echt iets boeit, tel gaat gewoon elke dag ongestoord aan de lader.
Jouw reactie wordt dan ook bij elk telefoon artikel gekopieerd en geplakt.. Wil je een toestel die zeer lang meegaat dan kan je die kopen, wellicht geen smartphone met alle high end snufjes erop maar een simpel toestel.

Mijn telefoons van de afgelopen paar jaar gaan allemaal 2 dagen mee (2 mail accounts die elke paar seconde synce, veel bellen (circa 2-3 uur per dag) en af en toe wat whatsapp).
De enige die ik ken waarbij de telefoon elke dag op de lader moet zijn de facebookers en de mensen die hun telefoon als een gameboy zien.
Hoeven ze helemaal niet zo veel voor te doen.

Gewoon een nieuwe die processor = minder energie en kleiner dus meer ruimte coor batterij lagere resolutie = minder cpu resource, grotere batterij capaciteit = wellicht dikkere telefoon.

Maar tja dat wil niemand want de industrie vindt dat iedereen meer meer meer hoger hoger hoger wil. Daarbij is 900 euro voor een telefoon natuurlijk prima toch!? :+

Er zijn wel wat alternatieve energie bronnen maar niet veel.
Misschien onderschat je de grootte van Samsung ook. Dit is gewoon een van de honderden afdelingen met hun eigen project. Neem maar aan dat er een flink team aan accu's bezig is.
The new 8GB LPDDR4 operates at up to 4,266 megabits per second (Mbps), which is twice as fast as DDR4 DRAM for PCs working typically at 2,133 Mbps per pin. Assuming a 64 bit (x64) wide memory bus, this can be viewed as transmitting over 34GBs of data per second.
Aardige toename van de bandbreedte die zeker wenselijk is voor de gpu performance.
Nouja, het hangt ook erg af van prijsstelling in hoeverre dit betaalbaar is. DDR4 draait inderdaad gangbaar op 2133 MHz, maar er zijn ook 4266 MHz DDR4 modules te krijgen. Zonder prijskaartje en/of beschikbaarheid kun je er dus weinig over zeggen hoe concurrerend dit is tov DDR4. Wel een knappe prestatie van Samsung natuurlijk.
Ja maar deze geheugenchip is speciaal voor smartphones en tablets, zoals in de eerste regel van dit artikel staat en daar is mijn eerste reactie ook op bedoeld. Daar is de toename van geheugenbandbreedte altijd nog welkom, ook vooral omdat de cpu en gpu dit moeten delen en vooral de gpu kan hier mooi voordeel uit halen(zolang deze niet tegen throttling aanloopt omdat het meer werk kan doen). Waarschijnlijk zal dit door de prijs dan wel als eerste in de high-end apparaten terecht gaan kopen
4K op mijn smartphone, precies wat ik wilde.. Not.
Ik vind het ook merkwaardig. Apple noemt een scherm met 226 pixels/inch al "retina", wat betekent dat je een fijnere resolutie niet meer zou kunnen onderscheiden. Bij 4k kom je met die pixeldichtheid op een schermgrootte van iets van 20 inch uit, dat is wel heel erg groot voor een smartphone! Zelfs als je de kwalificatie "retina" met een korreltje zout neemt kom je nog op erg grote schermafmetingen uit.

Het enige waarvoor ik kan bedenken dat dit zinvol kan zijn is dat ze zwaar willen inzetten op gebruik in een VR-bril.

[Reactie gewijzigd door Brousant op 20 oktober 2016 14:28]

Ik vraag me nog steeds af of mensen echt de volle 8gb nodig hebben...
Ik denk dat het wel nodig is alleen al voor een 4 k scherm. Maar voor apps zal het niet snel nodig zijn. 4k schermen vragen veel geheugen. Vooral als er 4k materiaal afgespeeld wordt
Och. Een 4K frame neemt 3840x2160x4 = 32 MiB in beslag. Met 60 Hz kun je er dus 4.2 seconde aan frames, ongecomprimeerd tegelijk in het geheugen laden. Lijkt me niet echt noodzakelijk, meer dan enkele frames vooruit is echt niet nodig. Het decoden van h265 ed kost altijd nog de meeste tijd (en niet per sť geheugen).

Sowieso is 4K op een smartphone mijns inziens echt niet nuttig. Op een tablet is het al dubieus. Ik heb een 4K-scherm op mijn 15'' laptop, en daar is het zelfs wat overkill, terwijl de kijkafstand naar een tablet ongeveer gelijk is.

Ik denk dat er wel nuttigere toepassingen voor 8GB geheugen te verzinnen zijn dan 4K-frames in opslaan in ieder geval.
Sowieso is 4K op een smartphone mijns inziens echt niet nuttig. Op een tablet is het al dubieus. Ik heb een 4K-scherm op mijn 15'' laptop, en daar is het zelfs wat overkill, terwijl de kijkafstand naar een tablet ongeveer gelijk is.
Een tablet is toch ook geen smartphone die je als VR apparaat kan gebruiken?
Je gaat toch geen smartphone tegen je oog aanplakken? Het artikel heeft het over "en is specifiek geschikt voor apparaten met 4k-schermen die onder meer vr-toepassingen hebben of virtuele machines moeten kunnen draaien".

Ik zou me nog kunnen voorstellen dat je een VR-headset aan je smartphone zou willen koppelen op den duur. Eerlijk gezegd lijkt me dat de komende tijd niet realistisch - zelfs op high-end desktop hardware vraagt VR al veel van je setup, dus ik zie smartphones daar de komende tijd nog niet op concurreren. Zeker niet met 4K-schermen voor je hogen.

Het artikel noemt ook 'virtuele machines', dat lijkt me in ieder geval een veel nuttigere toepassing voor 8GB op een mobiel apparaat.
Je gaat toch geen smartphone tegen je oog aanplakken? Het artikel heeft het over "en is specifiek geschikt voor apparaten met 4k-schermen die onder meer vr-toepassingen hebben of virtuele machines moeten kunnen draaien".
Hoe kan je daaruit halen dat dat niet om smartphones gaat?

Hier de quote uit het persbericht zelf:
We will continue to provide advanced memory solutions offering the highest values and leading-edge benefits to meet the escalating needs of devices having dual camera, 4K UHD and VR features.
Oftewel de smartphone van morgen. Maar ook een VR bril met eigen hardware aan boord kan daar onder vallen (maar het is dan nog steeds de mobiele hardware die er in zit) :)
Ik zou me nog kunnen voorstellen dat je een VR-headset aan je smartphone zou willen koppelen op den duur. Eerlijk gezegd lijkt me dat de komende tijd niet realistisch - zelfs op high-end desktop hardware vraagt VR al veel van je setup, dus ik zie smartphones daar de komende tijd nog niet op concurreren. Zeker niet met 4K-schermen voor je hogen.
Rare opmerking, de eerste VR brillen voor de PC zitten dezelfde resolutie-range als de GearVR die met zn smartphone werkt. Niet bepaald ongelooflijk dus.

Bron:
http://www.digitaltrends....-rift-vs-samsung-gear-vr/
http://www.digitaltrends..../oculus-rift-vs-htc-vive/

Natuurlijk zit er verschil in kwaliteit van de textures/polygons en dergelijke, en daar zal een smartphone ook wel op achter blijven lopen ivm rekenkracht/accu maar dat geeft helemaal niet, de Wii deed het ook erg goed tegen het grafisch veel mooiere geweld van andere consoles. Zo moet je de smartphone VR dan ook zien, in vergelijking met PC/Console VR...
Het artikel noemt ook 'virtuele machines', dat lijkt me in ieder geval een veel nuttigere toepassing voor 8GB op een mobiel apparaat.
Leuk dat jij dat nuttiger vindt :Y) Ik doe niks met VM's dus voor mij is dat weer totaal onnuttig, maargoed totaal niet relevant voor de discussie verder, het gaat er niet om wat jij of ik nuttig vinden toch?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 oktober 2016 12:29]

True, ik reageerde dan ook op 'androidfreaker' die stelde dat er veel geheugen nodig is als er 4K materiaal afgespeeld wordt, door te stellen dat dat wel meevalt.

Er zijn hele leuke en/of nuttige toepassingen voor 8GB te verzinnen in een smartphone, maar 4K materiaal afspelen is daar niet een van. 4K games renderen ook nog niet eens, hoogstens voor hi-res textures maar daar zit je vaak aan GDDR5, niet aan LPDDR4.
Ik las het niet zozeer als film kijken, hoewel ik nu ik het terug lees het wel als danig geÔnterpreteerd kan worden! Dus als je inderdaad van 4K video uit gaat, nee dan heb je aan het huidige meer dan genoeg, elke high end telefoon kan al 4k afspelen en moet dan zelfs nog energie/ram steken in het downgraden naar de daadwerkelijke resolutie ;)

Vergeet trouwens niet dat die 8GB niet dedicated is voor de GPU, maar de CPU en GPU. Het kan op het moment ook nog wel wat overdreven zijn, maar er kan pas gebruik van gemaakt worden als het er is, dus ik zeg laat maar komen!
Voor toekomstige VR games d.m.v je telefoon is het zeer aantrekkelijk.
Maar dit zal weer geadverteerd worden als "De nieuwe standaard" zodat het non-technische volk denkt dat dit nodig zal zijn om hun favoriete candy crush uurtje te voltooien.
Dat gaat candy crush straks ook echt nodig hebben, door dat de techniek zo hard gaat.
Dan gaat veel developers niet meer comprimeren en alles, ach hardware tegenwoordig toch snel genoeg.

Waardoor ook heel snel oudere devices ineens niet meer ondersteund worden.
dit zal allemaal relatief simpel blijven de komende 10 jaar aangezien de hardware in de telefoons het niet aan kan.
Ligt er een beetje aan welke software je er op draait.. Als software niet super goed geschreven is kun je 100GB nodig hebben... als er echter heel veel tijd en onderzoek is gedaan dan kun je dat gaan optimaliseren en efficiŽnter gebruikt maken van minder geheugen.

Dit geld overigens over het algemeen wel voor hardware..
Nee, maar samsung wel. Heb je het geheugen beheer gezien van de S7 en de Note7? Echt belachelijk. Dat ding heeft 4GB en kan minder applicaties open houden dan een toestel met 2GB. Samsung laat steken vallen op software gebied en dat uit zich dan weer in dit soort dingen.
4GB in bv een oneplus != 4GB in Samsung toestel
Een iPhone 7 Plus gaat nauwelijks vooruit in benchmarks met 3 ipv 2 GB geheugen maar die heeft ook geen 4K scherm. Je ziet wel dat de eisen omhoog schieten als er een scherm met meer pixels geÔntroduceerd wordt bijvoorbeeld tussen de 3GS en de 4, 4S en de 5 en de 5S en de 6. De 4 en de 6 waren telefoons die eigenlijk nťt iets meer RAM hadden moeten hebben. Dus laten we er van uit gaan dat je bij een efficiŽnt OS aan 2 GB genoeg hebt om 2 miljoen pixels aan te sturen (iPhone Plus).

Dan heb je bij 4k == 8 miljoen pixels dus 4 keer zo veel RAM nodig, dus 8GB klinkt totaal aannemelijk. Natuurlijk laad je het OS maar ťťn keer in maar daar staat weer tegenover dat een Android distributie wat meer RAM consumeert, dus die twee factoren balanceren elkaar wel.

Vergeet niet dat de meeste high-end smartphones meer pixels pushen dan de gemiddelde laptop!

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 20 oktober 2016 13:58]

Ik ook, en vooral waarom de meeste note/chrome-books nog verkocht worden met 4GB RAM...
Die vraag werd in de jaren '80 ook al gesteld, maar toen ging het over 640K geheugen :+
Een programmeur kan hierdoor meer functionaliteit toevoegen aan apps / games.
Je bedoelt dat een programmeur minder netjes hoeft te werken voor dezelfde functionaliteit. Kijk voor de gein maar eens wat mensen in 64K weten te proppen.
Het kan dus 3 kanten op :D

Onzuiniger, meer features of een combi daarvan...
Grotere textures, hoge kwaliteit GUI is niet per se slecht programmeren.
Hogere kwaliteit textures zijn geen extra functionaliteit en een hoge kwaliteit gui die 8GB vreet durf ik wel degelijk slecht programmeren te noemen.
Het hoeft natuurlijk niet meteen een GUI van 6GB te zijn :)
En weer het zelfde principe als onderstaande link, het gaat om een toekomst visie. Nu is 4GB wellicht meer dan genoeg, over 2 jaar niet.

https://www.wired.com/199...40k-is-enough-for-anyone/
Zelfs als die dit gezegd heeft, wat dus niet vast staat, wordt ook dit ui het verband gerukt.

Voor PC's van die tijd met de mogelijkheden die ze hadden was 640k ook genoeg. 64k is het maximum wat 16bit PCs van die tijd aankonden.

Net zoals nu 128gb de limiet is voor 64bit pc's. Niemand heeft meer nodig dan 128gb nodig in zijn PC (zeer specialistische.zaken dus niet meegenomem).

Net zoals een topsnelheid limiet van auto's (rond de 450km/h voor "normale" productieauto's) ook meer dan genoeg is. Sneller gaat gewoon niet op de gebruikte infrastructuur (ook hier geldt, specialisten nagelaten zoals dragsters).

Het is nogal logisch dat als je verder in de toekomst komt deze limieten opgerekt worden. Dit heeft dan vooral te maken met verbeterde infrastructuren. En de reden dat er geinvesteerd wordt in nieuwe infrastructuren is omdat de specialisten over de limiet heen willen/moeten, niet de normale gebruikers

Bill Gates heeft ook nooit gezegd '640k id genoeg dus we hoeven geen nieuwe 32+ bit infrastructuren te maken'

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 20 oktober 2016 11:37]

Denk wel dat je opmerking over geheugen voor een computergeneratie wel klopt.
Ik had een machine waar 96 MB in zat terwijl 32 MB al luxe was.
Hier later 224 MB van gemaakt, nooit echt iets van gemerkt. De zaken die ik op die machine deed hadden al meer dan overdreven genoeg aan 3 x de standaard...

offtopic:
450 km/h voor een 'normale' auto?
Damn!
"64k is het maximum wat 16bit PCs van die tijd aankonden"

Welnee, de Intel 8086 en 8088 hadden een adresseerbaar bereik van 1 MB.
Een deel daarvan werd in de IBM PC gebruikt/gereserveerd voor I/O en uitbreidingskaarten, vandaar dat er 640 kB overbleef als maximum voor RAM.
4K scherm op een smartphone :?
Hoeveel domme consumenten gaan daar weer inlopen
4k wel fijn voor alle VR stuff dan toch nog ieder oog 2k en dat is fijn als je zo dicht tot het scherm zit.

Testen over accu als telefoons dikker worden kopen de mensen het niet meer. Ik heb zelf een 10.000mah accu om de dag door te komen wat niet altijd lukt door mijn gebruik.

Er zijn al nieuwe technieken voor accu waar ze nu de fabrieken van maken voor de massa dus over 2 jaar gaan we die zien in de telefoons. Zou 4 keer meer in passen door een nieuwe tussen laag.

Meer geheugen altijd fijn zeker met een custom ROM mijn 3Gb zit ook altijd zo vol als je veel switchs, maar ja is niet voor iedereen.

Stil staan is, achteruit gaan dus mooi de nieuwe ontwikkelingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True