Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Samsung is begonnen met de massaproductie van ddr4-geheugen op 20nm voor gebruik in smartphones en tablets. Dankzij het geheugen is het mogelijk om packages met 4GB werkgeheugen in smartphones te stoppen.

Samsung ddr4Samsung gaat de packages met 4GB ddr4-geheugen leveren vanaf begin 2015, de packages met 3GB waren al langer in productie. Het low power ddr4-geheugen bestaat uit een 8Gb-chip op een enkele die. Met vier van deze chips in een package ontstaat een 4GB-lpddr4-module. Samsung levert ook een variant met twee chips en dus een werkgeheugen ter grootte van 2GB; dat is zuiniger dan het gebruik van 4Gb-chips, claimt de fabrikant.

Hoewel Samsung de eerste claimt te zijn, is dit niet de eerste generatie ddr4-geheugen voor smartphones van de fabrikant. De Zuid-Koreaanse fabrikant kondigde eind vorig jaar de eerste generatie aan. Waar de fabrikant de vorige generatie op een procedé ergens tussen 20nm en 30nm maakte, is dat bij de tweede generatie 20nm. Dat geheugen lijkt nog niet te zijn toegepast in producten. Samsung claimt dat het mobiele ddr4-geheugen tot 50 procent sneller is en op 1,1V ongeveer 40 procent minder energie verbruikt dan de ddr3-varianten.

Vermoedelijk komt het ddr4-geheugen in de volgende generatie high-end smartphones en -tablets. Dankzij het beschikbaar komen van mobiele processors met 64bit-ondersteuning is het bij smartphones voor het eerst mogelijk om 4GB of meer geheugen te addresseren. High-end smartphones hebben nu veelal een werkgeheugen van 2GB of 3GB.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Doe mij maar 4gb ram, ik sluit mijn apps nooit op de achtergrond.

Vind dit wel een goede ontwikkeling.
Android sluit jou apps op de achtergrond als hij dit nodig vind, mocht je dit dus nog niet gemerkt hebben voldoet huidige GB aantal nu al.

Volgens mij doet apple dit niet echt uit zich zelf, tenminste nooit gemerkt dacht ik.
Volgens mij doet apple dit niet echt uit zich zelf, tenminste nooit gemerkt dacht ik.
Uhm Apple doet dat ook, en WP ook, wat moeten ze dan doen, een melding geven dat je geheugen vol is en je eerst een app moet afsluiten?
IOS zal dit waarschijnlijk ook wel doen maar niet echt gemerkt, ik heb alleen ipad gebruik beetje voor in bed of bank.

Dus internet beetje mee/mail en soms spelletje, het is niet dat ik hem intensief gebruik dus merk je het minder snel.
http://www.makeuseof.com/...oad-multi-tasking-ipad-2/

Het werkt gewoon anders, daarbij merk ik enkel dat grote spellen op de achtergrond gekilled worden, maar dat moet op iOS ook gewoon opnieuw starten als het spel groot genoeg is en je gaat wisselen tussen apps en de game...

Je kan het goed terug zien in de nieuwe trent van snelheidstesten op youtube, waar ze apps in een bepaalde volgorde openen en als ze klaar zijn nog een keer datzelfde rondje doen: https://www.youtube.com/watch?v=GVkaY-F6Zhs

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 december 2014 09:35]

Android sluit voor zover ik weet de apps inderdaad, maar vooral door ze geen CPU cycles toe te kennen.
De apps blijven wel gewoon in het geheugen staan.
Dan vind Android het dus wel minder snel nodig ;) Dat is ook al winst.
Dat weet ik, Android heeft zen eigen lmk.

Dan nog heb ik liever meer dan de 3gb die met note 3 atm heeft.

4gb zal het herladen van apps al aanzienlijk verminderen.
Nee maar Android doet dat wel voor je om CPU kracht te besparen, het is geen Windows.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 december 2014 09:53]

Wat moeten we steeds met meer? Alles loopt al vlekkeloos op 2gb. Ze mogen voor mij nu wel tijd insteken in batterijduur of dat de batterij binnen 2 minuten opgeladen is en 1,5 dag doorkan.
of cells op telefoon die zon energie oppikt en zo dus nooit opgeladen hoeven worden. moet lukken lijkt mij aangezien telefoons belachelijk groot zijn (5.5inch)
Jij hebt thuis nog een zx spectrum staan als hoofd computer?
Zoals je kunt lezen is dit geheugen ook zuiniger dan het huidige.
Alles loopt nu vlekkeloos op 2gb, maar geld dat ook voor de volgende generatie? Mijn commodore 64 liep ook vlekkeloos op 64 kilobyte(!)
Je kunt afwachten tot iedereen er om zit te springen, of zeggen: hier is het, klaar voor de toekomst.
Zolang er nog geen apart GPU geheugen in zit en de resoluties op de telefoons naar QHD toe gaan lijkt het mij dat 6GB alsnog gewenst is ;)
Dit is natuurlijk nu high end maar vraag me af hoe snel zal het gaan dat dit bij de gemiddelde telefoon standaard is? Je komt nu nogsteeds maar mondjesmaat 1GB tegen bij Android (merendeel is nogsteeds 512MB. Er zijn wel wat meer Exotische modellen met 2GB maar zijn vaak niet van de algemene bekende merken). Android 5 zie ik ook erg weinig. Dit had ik met de kerst wel verwacht bij een aantal.
Het gaat hier denk niet alleen om de grootte van het geheugen, maar meer om de effeciency. Dit geheugen kan met minder stroom uit de voeten. Zeer nuttig dus voor mobieltjes.
Daarnaast komt de S6 binnenkort uit, mogelijk met dit geheugen.
Misschien, ik verwacht eerder dat de Note 5 de eerste zal zijn met dit type geheugen.
Ik weet niet onder welke steen jij hebt geleefd maar alle high-end modellen hebben 2 of 3 GB aan ram.

512MB zie je binnen android alleen in low-end. boven de 125 euro is het grotendeels 1GB ram of meer.
Hij doet gewoon z'n nickname eer aan. Maar inderdaad 664 van de 889 Android toestellen hebben meer dan 768 MB daarvan heeft maar liefst 640 stuks meer dan 1GB aanboord.
De nexus 4 uit 2012 heeft zelfs al 2gb ^^
Yup, toen was dat nog vrij "wow" maar nu niet meer.

Ook al is 2gb ram nog steeds ruim voldoende op een smartphone.
Echt wel in een Cave gezeten lijkt het. 512MB is low-low end tegenwoordig, 1GB is gemeengoed en ALLE high end phones hebben minstens 2GB en een hele hoop zelfs al 3GB (Samsung, Sony, LG, OPO etc etc)
Wil men duurder prijs betalen als hij aan 1a 2 GB genoeg heeft ? zie Apple iPhone 6 gebruikt nog steeds 1 GB.
Op een iPhone is minder geheugen nodig.
https://www.quora.com/How...id-phones/answers/7061202

Komt doordat android apps java gebruiken in tegenstelling tot Apple.
Dit is wel nodig en nuttig:
Dit is vooral goed voor fabrikanten die op hun telefoons zware, trage en geheugen consumerende operating systemen leveren. Helemaal als op zo'n 5 jaar lang incrementeel gegroeid linux/java os ook nog eens een extra laag draait met cloud services, en daarnaast ook nog een eigen skin van de fabrikant.

Alternatieve os'en hebben vaak een mindere memory-footprint dus dit geheugen minder nodig, toch verbeterd het ook daar prestaties zoals inlaadtijden van apps.
Begin 2015, dat zou betekenen dat de Galaxy S6 er al mee uit wordt gerust.. Of zouden ze wachten en het bij de Note 5 voor het eerst gebruiken? Dat zijn de echte topmodellen natuurlijk..
Dat zou voor het eerst zijn sinds de Note 1 dat de S-serie meer geheugen heeft, zelf denk ik dat die 3GB krijgt, maar misschien zijn ze er van bewust dat ze nu weer echt hun best moeten gaan doen, en stoppen ze er toch 4GB DDR4 in wat veel sneller is, en meer dan de rest op dat moment waarschijnlijk kan bieden!

S1: 512MB
S2: 1GB
Note 1: 1GB
S3: 1GB
Note 2: 2GB
S4: 2GB
Note 3: 3GB
S5: 2GB
Note 4: 3GB
S6: ???
De S6 is de eerste high end Samsung serie met een echte 64 bit cpu. (ja de huidige exynos ondersteund het ook, maar wordt in de minderheid van de modellen gestopt) Op 32bit heeft meer dan 3gb geen zin. Ook is lollypop het eerste Android OS dat 64 bit ondersteunt.
Onwaar. Linux met physical address extension kan 64 GB aan. Iedere applicatie kan echter maar 4 GB gebruiken. Voor multitasking is dit echter dus prima.

[Reactie gewijzigd door nandervv op 23 december 2014 10:01]

PAE is een x86 techniek, smartphones gebruik de ARM architectuur en kent geen PAE of iets gelijkaardig.
De ARM Cortex A15 heeft wel PAE en ondersteunt daarmee tot 1TB RAM.
Op 32bit heeft meer dan 3gb geen zin.
Uhm dat kan wel, zelfs bij Windows (waar dat fabeltje vandaan komt) waar je dan vaak maar minder dan 3.5GB kon gebruiken van de 4GB heeft het nut. Zeker als je ook nog een GPU hebt die een deel van je geheugen af snoept :)

Met 64-bit ben je niet verplicht 4GB te gebruiken dus dat heeft er ook weinig mee te maken. Feit is dat de S serie vrij kleine verhogingen in geheugen heeft gekregen, en het dus onwaarschijnlijk (niet onmogelijk) is dat het nu ineens verdubbeld van 2 naar 4GB!
Zeker als je ook nog een GPU hebt die een deel van je geheugen af snoept :)
Nee zo werkt het niet, de GPU snoept adresruimte af en geheugen. Je kunt wel meer geheugen bijprikken maar de adresruimte van een 32 bits processor blijft beperkt tot 4G. En je kunt de adresruimte die de GPU inpikt niet hergebruiken met geheugen boven de 4G grens.
Je hebt gelijk, dat heb ik over het hoofd gezien...

Maar alsnog heb je bij 4GB dus rond de 3,5GB (iig zo werk the in windows, misschien is het wel 3,8GB) tot je beschikking en met 3GB ongeveer 2,8GB, wat dus gewoon 700MB is wat in Android wel een toevoeging kan zijn.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat LPDDR4 waarschijnlijk zuiniger is, en sneller, dus de grote is maar 1 van de pluspunten natuurlijk!
je beschikt dan over 3,2 - 3.3 gb.

en het is niet alleen sneller en zuiniger, maar ook goedkoper te produceren, dus grote kans dat ze het er wel instoppen
Ik denk eerder 2GB, maar die heeft er ruim voldoende aan, zelf nu met 1GB.
Mee eens, de hoeveelheid RAM geheugen is een vrij zinloze spec als je de efficientie van het OS en de runtime niet meeneemt. 2GB is meer dan genoeg voor een efficient platform als iOS icm Objective-C runtime danwel Swift.

Verders vond ik het gewoon grappig om Watercoolertje zn lijstje een onverwacht einde te geven maar dat wordt kennelijk niet gewaardeerd gezien de lage moderatiescore van de reactie in kwestie.

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 23 december 2014 10:23]

maar dat wordt kennelijk niet gewaardeerd gezien de lage moderatiescore van de reactie in kwestie.
Misschien omdat het nergens op slaat, het ging over de speculatie mbt de S en Note serie, daarnaast klopt je opmerking ook niet ...

Er zijn overigens wel telefoons met 4GB maar ook dat is niet relevant, het ging om de geschiedenis van de S/Note serie en wat de logische volgende stap is, niet dat ze eerder of later zijn dan welk ander merk dan ook...

2GB was misschien wel genoeg geweest voor de iOS jammer dat de iPhone 6(+) het dan maar met 1GB moet doen, wat veel mensen online wel degelijk te weinig vinden gezien de vele klachten over het reloaden van apps en vooral in safari...
Oh, ik dat het alle telefoons waren die je gehad had, en om die reden vond ik het wel grappig om een onverwachte overstap naar een iPhone 6s voor te sorteren voor 2015.

Wat je over de iPhone6(+) zegt kan ik niet beamen, ik hoor mensen er niet over klagen en heb zelf nog een 5s met 1G geheugen dacht ik en heb ook geen klachten over reloaden van apps.
Ik weet niet of het er toe doet, maar het lijkt door de resolutie te komen. Zelf ken ik geen mensen met een iPhone maar een simpele zoektocht over safari/reloading icm ios geeft hele topics daar over, ook hier op tweakers komt er af en toe iemand langs in de reacties die dat bevestigd. Het zal ook wel afhankelijk zijn van de sites natuurlijk...
apart, ik heb recent de overstap gemaakt van een iPhone 5 naar een OPO en ik ervaar het juist andersom. In android merk ik dat er vaak zwaar getrokken wordt aan games en vind ik de browser ronduit langzaam. Zeker bij het wisselen van tabbladen.

maar ach, ik ben ook maar een n=1...
Ligt eraan h264 10bit encoded video is CPU intensive.
Maar ja, video kijken op phone is zinloos.
Waarschijnlijk krijgt Touchwiz ook een upgrade, die verbruikt vast nog meer geheugen ;)

[ontopic] Logische stap toch? Naast dat je kunt zeggen dat je de 1e bent, upgrade je ook weer je geheugen lijn, waarin Samsung de marktleider rol heeft. [/ontopic]
M'n oneplus one heeft al 3gb, en dat loopt als een trein. Echter meer is altijd welkom :)
Dankzij het beschikbaar komen van mobiele processors met 64bit-ondersteuning is het bij smartphones voor het eerst mogelijk om 4GB of meer geheugen te addresseren..

Dat klopt niet. ARM chips kunnen meer dan 4GB adresseren met 32 bit. En bovendien, 4 GB past nog netjes binnen 32 bit! Ik zou me voor kunnen stellen dat linux echter out-of-the-box geen ondersteuning heeft voor meer dan 4 GB ondersteuning bij 32 bit processoren en dat het wenselijker is om dit via de gebruikelijke weg aan te spreken zonder kernel patches o.i.d.
Ja, maar het per-proces limit ligt wel op 3GB.
En dan te bedenken dat ddr4 voor de computer wel uit is maar nog vrij prijzig is qua benodigde hardware.

Wauw, ddr3 is nog niet eens zo lang ingeburgerd op de smartphones en we gaan al richting ddr4 (kijkt naar haar laptop die slechts ddr3 heeft :P )
In de praktijk is RAM helaas nog steeds een bottleneck bij vele midrange smartphones. Voor basic gebruik is 1GB RAM net-aan genoeg (bellen, berichten, Gmail, Whatsapp). Ga je grote apps gebruiken, veel scrollen op de update pagina dan loopt de app vast. Is anno 2014 niet acceptabel.

Fabrikanten zouden imo wat minder snel moeten besparen op de hoeveelheid RAM.
Om even de vergelijking te maken met bijvoorbeeld laptops; daar zie je dat RAM nauwelijks een bottleneck is ook niet bij budget modellen.
4GB RAM voor Android toestellen, dit terwijl Android steeds efficienter wordt met geheugen. Lollipop schijnt nog beter met geheugen om te gaan dan KitKat. Ik denk dat 2GB nu genoeg is voor Android voor een soepele ervaring. IOS zou ook 2GB RAM moeten hebben om soepel te lopen. 1GB RAM zit er in de iPhone 6, wat al een lange tijd niet genoeg is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True