Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Samsung is begonnen met de massaproductie van 6Gb-geheugen op 20nm voor smartphones en tablets met grotere schermen. Met vier van die chips kan Samsung snellere werkgeheugen-modules ter grootte van 3GB in mobiele producten zetten, zegt de fabrikant.

Samsung fabriceert het nieuwe geheugen op 20nm, terwijl de vorige generatie van dit geheugen, dat onder meer in de Galaxy Note 3 zit, nog op een 20nm-class-procedé is gemaakt: met die class bedoelt Samsung dat het ergens tussen 20 en 30nm ligt, vermoedelijk op 27 of 28nm.

De fabrikant claimt dat het nieuwe geheugen 10 procent zuiniger omspringt met energie dan de vorige generatie. De 3GB-geheugenmodule zou daarnaast 20 procent kleiner zijn. Samsung zegt dat het geheugen zijn weg zal vinden naar mobiele producten met grotere schermen, vermoedelijk smartphones en tablets. Samsung is ook al bezig met ddr4-geheugen voor smartphones.

Note 3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Het gaat om 6Gb LPDDR3 SDRAM chips (768MByte per stuk) met een data bus van 16 bits.

Een 3GB module voor high-end smartphones gebruikt vier van deze chips en heeft dus een totale data bus van 64-bits (of twee x 32-bit dual-channel). DIt komt overeen met high-end SoCs zoals de Snapdragon 800 serie (hoge geheugenbandbreedte).

In het perbericht van Samsung word echter ook genoemd dat de chips geschikt kunnen zijn voor goedkopere smartphones. Je kunt namelijk ook twee van die chips in een 1.5GB module doen met een 32-bit bus. Laat dat nou net overeenkomen met de geheugen bus die voor het grootste deel van de smartphone markt (entry-level en midrange) gebruikt wordt.

De Galaxy S5 Mini, met een mid-range Exynos chipset, heeft een 32-bit data bus en gebruikt al zo'n 1.5GB LPDDR3 geheugenmodule van Samsung zelf. Ook voor veel andere goedkopere smartphones kan dit zeer handig zijn, want 1.5GB kan de performance een flink stuk omhoogschroeven terwijl het goedkoper is dan 2GB.

Bovendien kan de geheugenbandbreedte met de nieuwe snelle chips omhoog gaan met een 32-bit bus (zoals alle goedkopere smartphones hebben) zonder de een dual-channel of 64-bus te gebruiken, wat veel duurder is (ook voor de PCB fabricage). Dus kosten kunnen bespaard worden en goedkopere smartphones kunnen sneller worden. Wellicht moet SoC chip wel enige ondersteuning hebben voor 6Gb DRAM chips (meestal zal dat wel programmeerbaar zijn op de SoC).

Met andere woorden, over niet al te lange tijd zouden er veel goedkopere smartphones met 1.5GB op de markt kunnen komen, met betere performance.

[Reactie gewijzigd door geometry45nm op 18 september 2014 20:44]

Edit: Dit is inderdaad BS (het is maandag hea ;) ): Nog even en Android zal verplicht alles op X64 moeten gaan draaien omdat ze tegen het ramlimiet van 3,4GB aanlopen op X86/X32.

Maar dit klopt nog:
Voor de mensen die het verschil niet weten: Gb is GigaBIT GB is GigaBYTE.
Vandaar dat 4 6Gb chips samen 3GB zijn.

[Reactie gewijzigd door Blazing-Studios op 18 september 2014 15:08]

Zoveel fouten in een post en dan nog een +2

De termen x64 en x86 zijn van Intel processoren.
http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

De 3.4GB limiet is van windows/PC's omdat de laatste 640MB gereserveerd is voor hardware.
http://en.wikipedia.org/wiki/3_GB_barrier

De ARM core's (die vaak gebruikt worden) kunnen via LPAE 1TB adresseren in een 32 bits OS.
http://infocenter.arm.com...oc.ddi0438c/CHDCGIBF.html

Een 64 bits OS is handig als één proces meer dan ~3GB moet adresseren. En dat kan dankzij virtual memory ook al zin hebben op een machine met minder dan 3GB geheugen. Het grootste voordeel voor 64 bit is het kunnen werken met 64bit registers en een nieuwere instructieset. Het nadeel is dat alle pointers ineens 2 keer zoveel ruimte innemen.
Volgens mij draaien de meeste mobiele telefoons niet op de x86 of x64 architectuur, maar op de ARM architectuur. Correct me if I am wrong.
Klopt. Maar ARM is ook 32-bits (vroeger zelfs ook 16 bits). Nouja, tegenwoordig dus ook 64-bits.

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 18 september 2014 14:40]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension
Zo verplicht is het niet.
Het is maar de vraag of dit mogelijk is op Android.
Er is niet echt een ramlemiet. kijk maar naar 32 bit ubuntu. Dat kan zonder problemen 6gb aan ram gebruiken.
het ramlimiet van 32 bits is 4GB, dat het in windows even wat anders werkt heeft niks met android te maken.
onzin, je kunt met PAE prima meer dan 4GB mem addresseren op een 32 bits architectuur (op i386 that is). Je bent dan alleen beperkt tot 4GB/proces.
Nexus 9 zal een 64bit cpu aan boord hebben en 4GB (!)ram :+

Dus ze zijn er inderdaad al zon beetje tegen aan gelopen.
Waarom maken mensen zich al druk om de RAM geheugen van een toestel?

Laat ik nou een voorbeeld nemen, tegenwoordig zitten de huidige toestellen al op 2, 3 gig RAM.

Apple daar integen gebruikt nog steeds 1Gb RAM.

Werkt zonder haperingen en dergelijke..dat komt omdat de software van Apple alleen op de hardware gebaseerd is van Apple.

Android heeft zoveel toestellen en verschillende hardware componenten waardoor het verschillend draait op tig Android toestellen.


Dat is nou het mooie van Apple dat de software geoptimaliseerd is op de hardware van Apple.

Hoop dat Samsun dat ook doet met de eigen OS.
Het verschil in RAM heeft meer te maken met de verschillen in opbouw tussen Android (meer gericht op multitasking) en iOS (meer gericht op vloeiende weergave tijdens "single" tasking) en deels de schermresoluties. In principe zet Android zoveel mogelijk in het geheugen zodat bij later gebruik toegangssnelheden kunnen worden verkort. Dat heeft o.a. ook voordelen bij veel gebruik van internet i.c.m. andere apps, aangezien pagina's en met name filmpjes e.d. later niet opnieuw geladen hoeven te worden bij veel multitasking. Daarnaast waren zeker tot voor kort de resoluties ook aanzienlijk hoger (tot een factor 5 meer pixels) bij de meeste Android toestellen met veel RAM geheugen.

Bij iOS is 1 GB nog steeds 1 GB. M.a.w., nu dat de multitasking functies beetje bij beetje worden toegevoegd en resoluties eindelijk ook weer omhoog gaan (met name bij de 6 Plus), ga je ook eerder tegen de limieten aanlopen, zie bovenstaand voorbeeld met internet filmpjes i.c.m. andere geladen programma's en OS. Dat kan in de praktijk dus ook resulteren in langere/opnieuw (als 1 GB is overschreden) laadtijden bij intensief (bijv. multitasking) gebruik.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 18 september 2014 15:31]

Ben ik het niet helemaal met je eens, iPhone ondersteunt ook maar gedeeltelijk multitasking (al kan je je afvragen of multitasking nut heeft) en je moet regelmatig handmatig apps sluiten omdat het geheugen vol zit met apps in frozen toestand waardoor je actieve app lagt. iOS is zeker beter geoptimaliseerd, maar Android wordt er ook steeds beter in. Daarom zie je ook dat bv een KitKat prima draait op een toestel met 512MB.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 18 september 2014 14:53]

Apple daar integen gebruikt nog steeds 1Gb RAM.
En de meeste Lumias op de helft daarvan, en dan nog werkt het vloeiend. Maar een suspended app die in RAM blijft staat vlotter op het scherm dan vanaf het trtagere geheugen, dus nut heeft het wel.
De volgende generatie high-end smartphones komen dus standaard met 3GB geheugen :). Mooi want daar heb je in Android ook echt iets aan.
Behalve iPhone's uiteraard.. die hebben in 2014 nog steeds 1GB
Ik heb echter nog nooit een iPhone langs zien komen die daar ook daadwerkelijk een probleem mee had. Terwijl Android daar echt typisch windows achtige praktijken op nahoud: Screw you i'm out. Er zijn veel mensen die hier daadwerkelijk problemen mee hebben en dus juich ik deze vooruitgang alleen maar toe. Android heeft hier echt behoefte aan en meer is altijd beter. Dat iOS en WP nou beiden op een totaal andere manier met hun geheugen omgaan is dan totaal niet relevant.
Om maar een voorbeeld te geven: Tabbladen in de browser moeten op iOS altijd herladen na verloop van tijd, bij Android blijven ze gewoon in het geheugen staan.
Ja en dat is een probleem hoe? Als ik een tweakers artikeltje laad dan wil ik ook dat als ik daar na anderhalf tot twee uur later naar kijk dat de pagina ook daadwerkelijk ververst wordt om de laatste versie te hebben en om alle reacties te kunnen lezen.

Ik kan me geen scenario voorstellen waarin het handig is om een 2 uur oude pagina voorgeschoteld te krijgen.
Wanneer je in een webform iets aan het invullen ben en vervolgens in ibook een pdf wil openen om er data/gegevens van te kopieren die je vervolgens terug in de browser wilt pasten in de webform. Maar omdat de tab heeft gerefreshed ben je wat je al getyped had kwijt en kan je weer van voor af aan beginnen.
Of je bent aan het browsen of youtuben en krijgt een melding van een ander programma. Je kijkt even in dat ander programma en dan wil je terug. Als dat andere programma een beetje groot is duwt het al je eerdere data uit ram.
Websites met embedded content die gewoon werken in het begin wil je soms niet refreshen omdat de embedded content van een partij is die die info alleen maar tijdelijk toestaat vrij te embedden. Grote int. kranten hebben dit vaak.

Ik type dit op n ipad3 en de ervaringen met dit ding zorgt ervoor dat ik absoluut geen smartphone met ios wil. En vooral een wil met behoorlijk wat geheugen en graag net zoals in miui bepaalde progs gewoon kan locken zodat ze niet uit het geheugen gepushed worden.
Een telefoon blijft uren, weken, maanden en hopelijk jaren aan.

Het is een systeem dat lang aan blijft, dus langdurig cachen is dan een soepel oplossing om veel I/O en processor kracht te verminderen, indien je genoeg ruimte daarvoor hebt, anders wordt het zonder problemen opgeschoond.

Het gaat erom dat caching niet altijd alleen statisch is, een cache kan inderdaad dom zijn dat hij 2 uur blijft werken, of 10 uur blijft werken, en dan verwijderd wordt. Maar je kan het ook bouwen zodat hij veranderingen detecteert en dan bijvoorbeeld het scherm opnieuw maakt en dat weer in de cache stopt voor een onbepaald tijd.
Sooow hee! heb echt het idee dat je nu IOS, WP etc direct een link stuurt haha. ''Mooi want daar heb je in Android ook echt iets aan. ''

Ik blijf persoonlijk van mening dat een mobiele telefoon niet meer en beter hoeft te kunnen dan wat ze nu kunnen. Zolang er niks nieuws komt, denk aan een beamer toetsenbord ofzo die je met licht kunt geburiken op je tafel of maak het zelf nog gekker. Een spelletje, vind ik persoonlijk niks op een mobiele telefoon. Tuurlijk speel ik wel eens Angry Birds op mijn telefoon, maar ik ga geen MW3 op mijn telefoonspelen.

Ik heb nu mijn iPhone 5S en ben zeker niet van plan om een nieuwe iPhone 6 te kopen of een Note 4 etc. puur omdat ik niks aan een snellere telefoon heb, dan pak ik wel mijn computer met 16GB geheugen :)
Ik blijf persoonlijk van mening dat een mobiele telefoon niet meer en beter hoeft te kunnen dan wat ze nu kunnen.

Niet echt des-tweakers dit.. :+ Vergeet niet dat snellere telefoons ook juist die nieuwe dingen in de hand werken. Denk bijvoorbeeld aan 3d brillen, huidige smartphones zijn nou niet bepaald snel genoeg om een PC game in 1080p 75fps aan te sturen dus we hebben op dat gebied nog wel even te gaan.
Ik denk dat er nog heel veel valt te verbeteren.
Als telefoons sneller blijven worden, kunnen we in de toekomst een smartphone in een docking station zetten en als PC gebruiken.
Met de 2-3 GB ram die in de high-end telefoons van dit jaar zitten is dat nog niet helemaal mogelijk, soms refreshen pagina's of apps nog wel eens.
(Natuurlijk blijven desktops nog belangrijk voor professionals)
Kleiner en meer geheugen is inderdaad prima.
Ik vraag me alleen wel af wat we er uiteindelijk aan gaan hebben? Spelletjes kunnen grafisch meer 'eisend' worden, maar daar koop je geen high-end smartphone voor lijkt me.

Ik heb liever dat een Samsung e.d. eens gaan kijken hoe ze accu-duur stevig kunnen verbeteren, heb ik meer aan..
Dat blijft toch voor een groot deel afhankelijk met wat je met je telefoon doet, De S5 heeft daar al een speciale modus voor "Ext spaarstand", dan gat je telefoon > 2 weken mee (voorspellen ze, heb het nog niet geprobeerd), maar dan heb je beperkte functionaliteit en een zwartwit interface.
Ah, klinkt wel interessant. Ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk werkt inderdaad, een zwart-wit interface met beperkte functionaliteit klinkt in theorie niet zo praktisch. Al ligt dat er ook aan hoe beperkt dit dan is.
Voor onderweg of in het vliegtuig is dat erg handig natuurlijk, ik hoef echt niet per sé kleuren als ik een ander nummer op wil zetten. :)
Ik heb liever dat een Samsung e.d. eens gaan kijken hoe ze accu-duur stevig kunnen verbeteren, heb ik meer aan..

Je denkt dat ze daar op dit moment niet al volop mee bezig zijn? Why not both?
"why not both"? Omdat elke gigabyte geheugen batterijen gebruikt. DRAM moet in tegenstelling tot Flash onder spanning gehouden worden omdat bits langzaam weglekken. DRAM heeft daarom een "refresh cycle" waarin alle 0.7 bits worden herschreven tot nette 1.0 bits en 0.3 bits teruggezet worden op 0.0. Dat kost simpelweg energie, en elke bit heeft dit nodig.
Ik ben op de hoogte van hoe ram werkt :z

Maar voor zover ik weet is het effect op battery life minimaal, en lijkt me zeker niet opwegen tegen minder ram gebruiken.
Peanuts, het scherm blijft grootste stroomslurper.
Nee ik denk dat er weinig aandacht aan besteed wordt door samsung.
Ik heb voor 260 dollar een nieuwe droid maxx gekocht recentelijk, deze heb ik maandag ochtend van de lader gehaald, niet meer connected gehad en hij is nu op 23% batterij over (3500 mHa batterij met zuinige chipset, en het ding ook nog redelijk gebruikt met surfen en bellen van de week, 38% van de batterij is opgegaan aan screen en 22% aan voicecalls). Deze droid maxx is bijna een jaar oud, echter zijn voorganders de Razr HD Maxx (2012) en de Razr Maxx (2011) hadden ook al een 3300 mAh batterij terwijl de behuizing er niet veel groter op werd dan andere telefoons.

@ MSalters dat weglekken valt ook wel mee, mijn 2GB geheugen heeft niet echt een impact op de batterylife, als ik de telefoon heel intensief ga gebruiken gaat ie maar 3 dagen mee ipv 6 en dan is het voornamelijk het scherm wat slurpt, bellen gaat met behulp van een speciale energiezuinige chip.
Dat dacht ik ook, ik ken iemand die alleen voor deze reden zijn Nexus 5 32GB weggooit.
En in de plaats daarvoor een IPhone 128GB gaat halen...

Gewoon andere eisen?
Alleen praat je daar over opslaggeheugen, niet werkgeheugen en daar zit een heel groot verschil.
Logischerwijs zijn er altijd uitzonderingen op de regel. Maar 128GB variant voor alleen spelletjes lijkt me sterk, dan moet je een pittig aantal er op zetten.

Maar goed, het artikel gaat over werkgeheugen, ik kan me niet voorstellen dat veel meer werkgeheugen dan 3GB echt praktisch bruikbaar wordt, zonder een stuk betere accu (of je moet spelletjes gaan doen aan de oplader 8)7 ).
Maar 128GB variant voor alleen spelletjes lijkt me sterk, dan moet je een pittig aantal er op zetten.
niet per se hoor. Het werkt net als met SSD's. Meer is sneller. Het verschil tussen 16GB en 128G is behoorlijk groot in zowel read als write speeds. Mijn 32GB is ook daadwerkelijk merkbaar sneller met opstarten van sommige apps (veelal navigatie apps met grote kaartbestanden) als een 16GB. het scheelt maar iets, maar het is toch net iets.
Ik bedoelde meer een Smartpone halen voor spelletjes...
Te bedenken dat mn PC maar 4GB heeft en ik daar weinig problemen mee heb :D
Sommige mensen doen dan ook wat meer dan alleen patience :+ ;)
Voor mij opzich ook genoeg, kan makkelijk tabben tussen Skyrim en Chrome (en op achtergrond: Utorrent, word bestandje, fraps etc.) zonder boven de 3.5 GB uit te komen.
Ik vraag me af waar de grens ligt.
Goed om te zien dat er weer Betere/Grotere RAM chips worden geproduceerd.
Alleen denk ik dat we toch eens moeten kijken naar de Accu's van huidige Smartphone.
Die techniek loopt nog ver achter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True