Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Submitter: Japeroen

OnePlus heeft een nieuwe versie van OxygenOS uitgebracht voor zijn OnePlus X-toestel. Deze community build is gebaseerd op Android Marshmallow. Daarnaast bevat de update andere verbeteringen, waaronder de beveiligingsupdates van augustus.

Android MarshmallowDaarmee worden de toestellen met OxygenOS 3.1.0 ook naar het laatste patch level gehaald. OnePlus X-gebruikers wachten al geruime tijd op de Marshmallow-update. In een bericht laat OnePlus weten dat de update Android 6.0.1 bevat, naast nieuwe icoontjes en een andere tool om achtergronden te selecteren. Ook is het na de update mogelijk om de Shelf opnieuw in te delen door het scherm lang in te drukken. Daarnaast brengt de update nieuwe native Android-permissies en introduceert deze twee nieuwe OnePlus-apps in de vorm van een muziekspeler en een galerij.

OnePlus waarschuwt dat de community build nog wel enkele gebreken bevat. Zo is het mogelijk dat gebruikers onder andere last krijgen van problemen met netwerkstabiliteit en compatibiliteit met apps van derde partijen. De update en instructies zijn beschikbaar op de OnePlus-downloadpagina.

OnePlus bracht de goedkopere X vorig jaar uit na na de OnePlus 2. Ceo Pete Lau liet in juni weten dat er geen opvolger van het toestel zal komen. OnePlus zou het toestel wel blijven ondersteunen. De OnePlus 2 kreeg in juni een update naar Marshmallow.

 OnePlus X productfoto

 

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Eigenlijk is het schandlig dat men na 10 maanden (zegt) bezig geweest te zijn, uiteindelijk maar een community build uit te brengen. En dan ook nog eens een release waarvan ze zelf al zeggen dat ie eigenlijk niet helemaal stabiel is :(

Paranoid Android werkte de laatste maand dat ik een OnePlus X had zonder problemen. Die rom was supersnel iig. Wellicht een optie voor OPX gebruikers?

[Reactie gewijzigd door Kapitein Edward op 22 augustus 2016 11:55]

Saillant detail: OxygenOS is gebaseerd op Paranoid Android. Zelfde devs ingehuurd om de jongens van cyanogen inc te vervangen. Is wellicht een beta rom, vandaar de sporadische instabiliteit.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 22 augustus 2016 12:13]

OxygenOS is gemaakt door voormalig PA leden, OxygenOS is gewoon gebaseerd op AOSP.
http://www.androidauthori...noid-android-team-587101/
Heb je hier een bron van? Voor zover ik weet maakt OxygenOS niet gebruik van PA als base.

En ze hebben PA devs in dienst genomen, niet ingehuurd.
Het zijn 2 smaken van Android door dezelfde devs, de een comnercieel en de ander open source. Lijkt me sterk als beide projecten elkaar in de open source basis (aosp) niet beinvloeden?
Het kan zijn dat het opensource PA beter onderhouden wordt dan OxygenOS vanwege de continue support vd community. 1+ bestelt waarchijnlijk alleen halfjaarlijks of jaarlijks bij hun voor grote updates.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 22 augustus 2016 13:14]

Ik denk dat jou aannames en de realiteit niet hetzelfde zijn. OnePlus heeft die developers gewoon in loondienst.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 22 augustus 2016 13:48]

Wat is volgens jou het verschil tussen ingehuurd en in loondienst hier?
Ja, Oxygen zal waarschijnlijk blijven bestaan lang nadat de PA devs zijn vertrokken, denk niet dat 1+ dezelfde fout zal maken als destijds met CM.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 22 augustus 2016 14:27]

Jij hebt het over eens per half jaar een update bestellen terwijl die developers daar gewoon hun baan hebben en meerdere toestellen onderhouden.
Je slaat de plank volledig mis, OnePlus 'bestelt' geen rom. Ze bouwen hun eigen rom met hun eigen developers.

Dit team bestaat onder andere uit een aantal (ex?) PA-devs. Of ze elkaar beïnvloeden blijft gissen, maar ik ben van mening van niet. PA en OOS hebben beide een compleet andere insteek (experimenteel vs stabiel). OOS kan PA-functies overnemen, want open-source, maar andersom zie ik niet zo snel gebeuren. Ze hebben PA-devs in dienst genomen om snel een ervaren team bij elkaar te hebben voor hun eigen rom.
Oke heb het niet zo handig verwoord. OxygenOS is niet gebaseerd op Paranoid Android.......maar ze delen waarschijnlijk wel dezelfde aosp codebase.
Klopt, deze waren on dienst genomen. Verspreking van parry :)
Paranoid Android gebruiker hier; paar min puntjes; random reboots en dual sim functionaliteit die (hand) matig werkt. Voor de rest prima want de stock rom was niet compatible met mijn auto. De custom PA rom wel.

Als ik het zo lees ga ik er met deze "community build" niet echt op voorruit qua stabiliteit. Toch ga ik het even proberen of bovenstaande bluetooth issues zijn opgelost in deze versie.
Ik zou het zeker proberen! Feedback van anderen kun je vaak in de betreffende topics op GoT lezen. Ik heb ooit ook een PA topic gestart, maar die loopt nog niet zo hard :)
ik had expres om hun android 6 belofte er 1 gekocht voor me zusje. Echt schandalig dat het zo lang duurt. Off topic: omdat dit meer regelmaat is dan een eenmalig geval bij android merken ben ik sinds gister overgestapt op een iphone :9
OnePlus waarschuwt dat de community build nog wel enkele gebreken bevat. Zo is het mogelijk dat gebruikers onder andere last krijgen van problemen met netwerkstabiliteit en compatibiliteit met apps van derde partijen. De update en instructies zijn beschikbaar op de OnePlus-downloadpagina.
Die radio problemen zaten ook in de Sultan ROM die overigens al een tijdje draait op Android 6. Zie het forum van XDA over de ervaringen daar: http://forum.xda-develope...mod-13-0-t3375221/page216

Ik heb hier op Tweakers zelf mijn ervaringen erover gedeeld en hoe je de radio problemen kunt oplossen als het jou overkomt. Het is een erg irritante en hardnekkige bug en zelfs met de nieuwste versie van de Sultan ROM lijkt het nog niet helemaal opgelost te zijn (al is het wel minder erg geworden). Ik zou in ieder geval niet adviseren om deze ROM te installeren als deze radio problemen er ook op zitten.

In het gunstigste geval, behoudt jij je verbindingen. In een iets minder gunstig geval, klapt de data verbinding eruit maar kun je wel gebeld worden. In het ergste geval klapt de hele verbinding eruit en ben je gewoon helemaal niet meer bereikbaar. En gezien ik twee SIM kaarten in mijn mobiel heb (één zakelijk en één privé) vind ik dat laatste totaal niet acceptabel. En dat gebeurde bij mij helaas wel.

Dus weet waar je aan begint als je gaat upgraden.
Hoe lang zou het duren voor OnePlus een antwoord heeft op Android 7 nougat.
Minsten net zo lang als Cyanogenmod over een nightly gaat doen met Android 7 voor de Oneplus modellen.
Nee, want CM heeft al echt heel lang op MM gebasseerde nightlies...maar nu pas heeft OxygenOS die ook. Dus dat is wel erg laat.....
OxygenOS is al langere tijd beschikbaar in Marshmallow. De OnePlus 3 wordt er standaard mee geleverd, en ook de oudere OnePlus 2 draait al sinds juni op deze versie volgens het artikel. Het gaat hier dus enkel om een ROM bedoeld voor de OnePlus X welke zo ver achter loopt met het ondersteunen van MM.
Ja daar heb ik het toch ook over? Het artikel gaat toch over de OPX? Ik heb het toch niet over de OP3?

Ik zeg: OPX draait al heel lang op MM via CM, maar niet via OxygenOS. Dus de stelling dat het net zolang zal duren als tot CM nightlies heeft is dus niet per definitie waar.

[edit[ ok, ik zie nu hoe je het gelezen hebt....ik had het natuurlijk over OxygenOS voor de OPX...niet OxygenOS an sich.

[Reactie gewijzigd door yvez op 22 augustus 2016 14:04]

Ik ga binnenkort een OP3 kopen (als ze weer te koop zijn) zou leuk zijn als hij an op Android7.0Nougat cyanogenMod draait

ik snap die moderatie voor geen meter... het is ontopic en dan -1?
7.0 moet nog uitkomen dat gaat wel even duren. En het is niet aan te bevelen een CM versie van een nieuwere Android te draaien dan de fabrikant ondersteunt, ik heb met de OPO teveel gezeik gehad daarmee door CM13 te draaien. Nu met de 3 draai ik gewoon een gerootte OxygenOS met Xposed werkt net zo goed :)
Is het sinds die clash tussen OP en CM eigenlijk zo dat OP probeert om CM een beetje tegen te werken? Of heeft CM alleen de Qualcomm drivers nodig om nightlies te bouwen voor de OPO, OP2 en OP3?
Dat durf ik niet te zeggen maar ik heb 5-6 maanden lang CM13 gedraaid op de OPO en zo'n beetje dagelijks of om de zoveel dagen geupgrade naar de nieuwste nightly en als het ene probleem werd verholpen werd het andere weer geintroduceerd en vervolgens kwam het ene weer terug het was echt een vicieuze cirkel, er was eigenlijk nooit een nightly die gewoon goed werkte.

Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven en OxygenOS geinstalleerd, telefoon weggegeven en zelf de OP3 gekocht.
Nightlies moet je eigenlijk ook niet over elkaar heen flashen, dat gaat problemen geven op den duur. Je installatie kan compleet instabiel ervan raken en je phone doen crashen. Mijn ervaring is dat een clean install bij een nightly het beste werkt en wanneer je flasht naar een nieuwere nightly herhaal je het proces opnieuw..

Als het even mogelijk is gebruik van nightlies vermijden want ze kunnen theoretisch je phone bricken, vooral in het begin van ontwikkeling van een nieuwe versie. Als je weet wat je doet is het niet zo erg en kun je indien nodig alles opnieuw installeeren. Voor beginners en leken kan het een harde les zijn en een nare smaak in de mond achterlaten.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 22 augustus 2016 13:12]

Yep dat is waar maarja dan ben je steeds al je apps en je settings kwijt of moet je backups terug gaan lezen. En bricken ach zolang je nog bij de bootloader kan... :)
Yup! Iemand met ervaring zie ik. :)
Bedoel je CM updates? Die installeer ik ook steeds over elkaar heen. Gaat (nog) goed. Maar dat dus niet meer doen?
Gewone updates kan nog wel, nightlies zijn een ander verhaal.
Als je nightly over nightly over nightly flasht gaat het op den duur fout. Niet meteen misschien maar na x aantal keer wordt je installatie op den duur instabiel. Gevolg bootloops/bricked phone wwarna je opnieuw mag beginnen.
Het gerucht is dat Nougat in september vrijgeven wordt dus je zult sowieso moeten wachten.

Overigens zul je niet veel verschil merken tussen M en N, ik draai al een tijdje de officiële beta op mijn Pixel C maar merk weinig verschil met versie 6.

het is verstandig om de moderatie op Tweakers te negeren bij artikelen over mobieltjes
de One Plus 3 is toch pas weer verkrijgbaar rond 12 sept en dan nog 6 dagen verzending


soms slaat het alleen alles, die moderatie..
Ga er maar niet vanuit de de OP3 die jij dan krijgt al op Nougat draait, dat zal niet zo snel gaan na de launch van de Android versie.

Overigens, die 6 dagen verzending maakt niet uit, of dacht je dat de pakketdienst je telefoon van een update gaat voorzien? :p
haha :)

ik bedoelde meer dat ik hem dan pas ong 18sept binnen zou hebben. en dat dan misschien de nougat cyanogenmod er al is.

maarjah, dan moet ik hem alsnog zelf updaten. ;)
Ik gok dat ze het hem voor de OnePlus 3 binnen 2 maanden klaar hebben (hoop ik).
Zo hèhè, dat heeft me een partij lang geduurd! Ik zit al letterlijk sinds de release te wachten op de beloofde Android 6 update.
Mijn volgende telefoon wordt helaas geen Oneplus. Enerzijds omdat er geen nieuwe X variant gaat komen, anderzijds dit verhaal. Mijn verwachtingen waren near-Nexus snelheden qua updates, helaas is daar totaal niks van gekomen.
Waarom geen OnePlus 3? Ik denk dat ik 1 reden al kan raden: te groot. Een andere reden zou prijs misschien kunnen zijn. Maar Nexussen zijn wat prijziger, dus tsja.
En dan nu Android 7.0 voor de deur staat. Ik vind het jammer dat het bij veel fabrikanten zo lang duurt voor grote updates
Precies de reden waarom ik lekker bij iOS blijf. In September komt iOS 10 uit en die kan vanaf de eerste minuut direct op alle supported devices geïnstalleerd worden.
Kan ik mijzelf in vinden. Ik gebruik geen IOS maar heb dan wel altijd een nexus device. puur voor redenen als deze
Zelfde bij Nexus apparaten.
Als je Nexus niet ouder is dan 18 maanden.
Leuk en aardig, installeer je iOS 10 op je oude iPhone loopt ie voor geen meter!

En trouwens, de beveilings updates blijven gewoon komen maandelijks. Als mijn telefoon niet lekker draait op een nieuwe OS dan hoef ik hem ook niet.

Apple pusht de nieuwste OS naar ALLE iphones zodat jij het gevoel krijgt dat het tijd is voor een nieuwe iphone.
Leuk en aardig, installeer je iOS 10 op je oude iPhone loopt ie voor geen meter!
Het alternatief is erger: een enorm gefragmenteerd ecosysteem zoals Android dit heeft waardoor je continue bezig met workaround en libraries om de boel nog een beetje recht te trekken.

Bovendien overdrijf je het probleem enorm: de laatste generaties iPhone zijn zo gestoord snel dat het allemaal prima draait. Ja, de eerste generaties was dit een probleem omdat er enorme performance stappen gezet werden tussen generaties maar vanaf de 5S is er zo absurd veel CPU power dat het een non-issue is. iOS 10 draait als een zonnetje op een 5S, en een 6, en een 6S, en straks dus ook de 7.

Ben zelf Android developer van beroep, een v/d redenen waarom ik NOOIT iemand een Android toestel zou aanraden: ik weet wat voor een zooitje het 'onder de motorkap' is.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 augustus 2016 13:05]

Ik wil graag jou reactie zien over een paar jaar als iphone 10 uitkomt... ga je dan ook klagen dat het komt doordat de "vorige" generatie een ramp was?
De vorige generatie was geen ramp, er zijn in het begin echter hele grote stappen gemaakt. Kijk eens naar de benchmarks hier. De stap van de iPhone 3G naar de 3GS was gigantisch. Laat je die performance dan liggen of pas je je OS hier op aan ?

Je ziet aan de iOS kant nu hetzelfde als wat er al jaren aan de gang is op PC's: ze zijn snel genoeg. Het OS heeft niet echt meer resources nodig dus de extra snelheid komt vooral ten goede aan de applicaties of batterijverbruik.

Of anders gezegd: de performance van de hardware is VEEL sneller gegroeid dan de requirements van het OS. Het OS heeft nauwlijks meer nodig dan een paar generaties geleden maar de CPU's zijn tientallen keren sneller.
Alleen moet je bij iOS eindeloos popups weg klikken als je wilt wachten op de 10.1.2 versie waarin de meest storende bugs zijn opgelost. Een nieuwe versie van iOS installeren op de dag dat deze beschikbaar is dat ga ik niet doen, daar zijn in het verleden te vaak problemen mee geweest.
We moeten naar een systeem zoals Windows op de desktop. Geen nieuwe versie maar wel ongemerkt allerlei bugfixes.
Alleen moet je bij iOS eindeloos popups weg klikken
Welke popups ? Enige wat je ziet is een badge op de Settings app.
als je wilt wachten op de 10.1.2 versie waarin de meest storende bugs zijn opgelost.
Daarom heeft Apple sinds iOS 9 een public beta ipv dat de x.0.0 release de 'beta' is .
We moeten naar een systeem zoals Windows op de desktop. Geen nieuwe versie maar wel ongemerkt allerlei bugfixes.
De manier waarop Chrome het doet lijkt me voor consumenten wel prima: je draait vrijwel altijd de laatste versie en je merkt niets van het proces.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 augustus 2016 12:19]

Welke popups ? Enige wat je ziet is een badge op de Settings app
Niet sinds iOS 9 (wat op mijn iPhone SE af fabriek kwam). Ik krijg bijna dagelijk een popup met de vraag wanneer ik de nieuwe opdate wil instaleren. Klik later, en dan bij het ingeven van de toegangscode op annuleren. En de volgende dag opnieuw.
Ah, was me niet opgevallen want ik update altijd onmiddellijk. Het is niet verstandig dit uit te stellen omdat de updates vaak security patches bevatten.
Het is juist verstandig om het uit te stellen omdat de vroege releases vaak storende bugs bevatten.
Apple (maar dat geldt ook voor Google) zou gewoon de security patches en de nieuwe functionaliteit moeten scheiden. Op nieuwe features zit ik maar zelden te wachten (de muziek app is de laatste versies nou niet verbeterd).
voor mij te laat hou het wel by cyanogemod sultan veel stabieler en sneller
Waarom is het veel stabieler en sneller is?
CM wordt actief onderhouden en je hebt de rom zelf onder controle, dan hoef je dus ook niet te wachten op een fabrikant die pas met een update komt naar 6.0.1 als inmiddels 7.0 voor de deur staat.
Omdat het actief onderhouden is, is het gelijk ook sneller en stabieler? Dat CM eerder bij is qua updates wist ik, maar dat het ook sneller en stabieler is vind ik nergens terug. Daarom wilde ik wel weten wat Eekii er precies mee bedoeld.
Bij CM zijn ook toevoegingen en verbeteringen aan het systeem die de community graag wilt zien.
En dat maakt het sneller en stabieler?
Dit is mijn belevenis:
  • Video afspelen dumpert en youtube. etc zonder stottering
  • batterij gaat langer mee omdat er minder op de achtergrond draait
  • bug dat nieuwe contacten spontaan verwijdert worden. is opgelost
  • :snellere updates
Nogmaals voor mij voelt het geheel sneller aan dan oxygen os
Komt er nou ook een OTA update van of is het alleen updaten via de software op de computer?
Oeps vekeerd gelezen... Ik verwacht van wel. One Plus heeft tot nu toe altijd alles via OTA gedaan Maar je hoeft het natuurlijk niet via een kabeltje doen. Je kan die update ook rechtstreeks op je telefoon downloaden.

[Reactie gewijzigd door Lanithro op 22 augustus 2016 12:18]

Nu nog niet. Je moet dit zien als een beta. Alleen stabiele versies worden via OTA uitgerold. :)
Ik ben zelf een OnePlus "fan" van het eerste uur maar ik vind de support voor de OPX maar droevig.
Zonde want het is een prachtig toestel.
Lekker dan, ik heb zojuist (gisteren) de hoop opgegeven en mijn X verkocht :(
Draai al een tijd Mokee op de OneX http://download.mokeedev.com/?device=onyx . Eigenlijk geen problemen mee, denk niet dat ik OOS 3 nog ga proberen.