Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

OnePlus zal zijn eigen skins voor Android Oxygen OS en Hydrogen OS combineren. Daarmee wil het snellere updates voor zijn smartphones mogelijk maken. Hydrogen OS is de skin van OnePlus voor de Chinese markt.

De ontwikkelteams voor beide skin zijn inmiddels samengevoegd, meldt XDA. Door de samenvoeging moet het leveren van updates voor zijn toestellen in een stroomversnelling raken. Gebruikers van de OnePlus X kregen pas onlangs bijvoorbeeld de beschikking over een update naar Android 6.0.

Desondanks zal de stap niet alleen positieve gevolgen hebben. Waar OxygenOS een afgeleide is van stock Android zoals het op Nexus-toestellen staat, is HydrogenOS meer een afgeleide van iOS van Apple, Miui van Xiaomi en Emui van Huawei, zonder bijvoorbeeld een app drawer. Het is onbekend in welke verhouding OnePlus beide firmwares combineert, maar het ligt voor de hand dat het uiterlijk van de skin zoals westerlingen die kennen, zal veranderen.

OnePlus werkte bij de release van zijn eerste smartphone One nog samen met Cyanogen voor de westerse markt, maar de twee bedrijven raakten in conflict en daarna maakte de Chinese smartphonemaker een eigen uitgave van Android. Dat gebeurde nadat OnePlus veel ontwikkelaars van de custom rom Paranoid Android had aangenomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Het OS en de skin zijn verschillende zaken, al staan ze altijd in combinatie geinstalleerd. De launcher is echt een losse component die niet echt toestelafhankelijk hoeft te zijn.
Het OS is de kernel, de drivers, libraries: dat deel van het OS kan voor Azie en Europa hetzelfde zijn. En daar zit heel veel testwerk aan. Als ze dat nu dubbel doen is het veel efficienter om het nog maar 1 keer te doen zonder dat iemand er wat van merkt.

OT: het resultaat kan EnergyOS worden, of ExplosionOS, of WaterOS ;)
Het OS en de skin zijn verschillende zaken, al staan ze altijd in combinatie geinstalleerd.
Nee, de skin/UI is onderdeel van het OS.
De launcher is echt een losse component die niet echt toestelafhankelijk hoeft te zijn.
In theorie wel, in de praktijk zijn deze sterk geïntegreerd met/afhankelijk van de skin.
Het OS is de kernel, de drivers, libraries: dat deel van het OS kan voor Azie en Europa hetzelfde zijn. En daar zit heel veel testwerk aan. Als ze dat nu dubbel doen is het veel efficienter om het nog maar 1 keer te doen zonder dat iemand er wat van merkt.
Je onderschat hoeveel testwerk in de UI/apps zit.
In theorie wel, in de praktijk zijn deze sterk geïntegreerd met/afhankelijk van de skin.
Niemand houd je tegen een eigen launcher te installeren. Zo draai ik Nova Launcher op m'n Samsung Galaxy foontje. Merk dan dus niks meer van Samsung's launcher. Wel merk ik nog wat van de skin bij instellingen, notificatiecenter (inclusief quick toggles), de app switcher, lock screen, dat soort zaken.

Overigens kan je in veel gevallen ook een eigen lock screen installeren, al zijn de mogelijkheden wat betreft beveiliging dan wel beperkter.
[...]


Niemand houd je tegen een eigen launcher te installeren. Zo draai ik Nova Launcher op m'n Samsung Galaxy foontje.
Het ging over launchers als onderdeel van ROMs, niet over losse launchers uit de Play Store
Merk dan dus niks meer van Samsung's launcher. Wel merk ik nog wat van de skin bij instellingen, notificatiecenter (inclusief quick toggles), de app switcher, lock screen, dat soort zaken.
En dat was dus precies mijn punt. Launchers meegeleverd in de ROM zijn in de praktijk altijd geïntegreerd in de skin.
Uiteraard is er een launcher meegeleverd met het toestel. Anders zou het out-of-the box niet bruikbaar zijn. Punt blijft dat het een los onderdeel is wat dus zeer makkelijk en volledig vervangen kan worden door een 3rd party applicatie. Dat is het punt wat sympa maakte.
Dat lijkt volgens mij meer op Hydrogen OS (H2 OS)
Dat kan ik bevestigen: HydrogenOS = H2OS.

http://forum.xda-develope...enos-h2os-v1-4-0-t3409753

De rom zal dit dus niet H2OS gaan heten. De huidige community updates zijn gebaseerd op OxygenOS en heten nog OxygenOS, dus het zal of OxygenOS gaan/bijven heten of een nieuwe naam krijgen.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 5 september 2016 11:59]

HO2S? HydrogenOxygenOperatingSystem? :+

Ik ben al lang blij als ze de launcher fixen... hij reageert sinds de android 6 update op mijn OPX zeer traag en loopt soms zelfs vast. :(
Je bedoelt sinds de beta community build van Android 6 voor de OPX. Die heb je op eigen risico handmatig geflashed.
Kan je geen 3rd party launcher installeren?
Ik vind daarin dat het artikel ook wat onduidelijk is. Het gaat hier gewoon om 2 verschillende skins over Android. Grofweg ééntje met app-drawer en ééntje zonder.

Als ze slim zijn dan bouwen ze er gewoon een theme-chooser in, of maken ze twee launcher. Er zullen in Azië ook best mensen zijn die een app-drawer willen, zoals er in Europa mensen zijn die er geen willen.
Ik hoef in elk geval geen skin zonder app-drawer. Zie het bij de telefoon van mijn vrouw (Huawei) t.o.v. de telefoon die ik zelf gebruik (Sony, Elephone); ik mis bij haar die app drawer. Verder leek het "bijna-stock+nuttige+features" van OxygenOS mij zeer interessant.
Ik heb een half jaar een telefoon zonder appdrawer gebruikt, en merk dat ik nu nog steeds mapjes op mijn homescreens maak met daarin de apps die ik regelmatig gebruik. Veel overzichtelijker en de app-drawer die ik nu inmiddels wel heb, gebruik ik maximaal 1x in de week eens een keer.

Verder is dan 'bijna stock+nuttige features' natuurlijk iets wat elke skinbouwer pretendeert. In de praktijk is elk probleem wat je met een aziatische skin tegenkomt op te lossen met een andere launcher, waardoor je prima stock-android ervaring kunt hebben, op wat extra features in je instellingen menu na.
-edit- H2OS was al gezegd

[Reactie gewijzigd door kiang op 5 september 2016 09:30]

Of HindenburgOS. Zo'n naam gaat zeker vliegen!
Denk dat redelijk wat mensen hun OP3 verkopen als die er uit komt te zien als Hydrogen. De kale skin is juist wat mensen willen.
OnePlus kennende zal het allemaal niet zo'n vaart lopen.

En wat technische onderlegde gebruikers (toch een vrij groot deel van de OnePlus achterban) knallen er zo een custom ROM op. Cyanogemod bijvoorbeeld, die voor OnePlus toestellen prima stock-based stabiele roms heeft. Baas is eigen toestel ;)

[Reactie gewijzigd door pimsaint op 5 september 2016 08:36]

Klopt maar kan me voorstellen dat best een deel van de gebruikers gewoon een goed werkend toestel willen hebben op stock en niet telkens willen prutsen met allemaal ROMs.

De planning van OP was dat het juist nu sneller moet lopen met de updates ;)
Het gaat ook veel sneller met de updates. Inmiddels is versie 3.2.5 bijna uitgebracht en ze hebben zelfs een community build ontwikkeld. (dit wordt ook gemeld in het artikel op XDA).

What is OxygenOS 3.5?

Put simply, we think it’s a better OxygenOS. New features include:
  • Several UI improvements
  • New and improved OnePlus apps, including clock, weather and file manager
  • Improved camera software
  • More robust settings and and customization features
Met andere woorden: dit zou zomaar de merge kunnen worden van OxygenOS/HydrogenOS.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 5 september 2016 16:04]

Ik had liever gezien dat OP zijn roms bij CM afneemt.

Want CM is gewoon een goed werkend product, in tegenstelling tot de meuk die Oneplus zelf maakt (zoals Oxygen OS op de Oneplus X).

CM levert snel en lang updates.
Ja klopt, was volgens mij iets mis gegaan die twee bedrijven.
Waarom hebben veel Chineze telefoons een Apple skin? Blijft me altijd verbazen

Edit: het verbazende is dat je het vaak niet of moeilijk kan uitzetten. Waarom verkopen ze de telefoon niet stock (of zo goed als) en dat de gebruiker kan bepalen of hij er zo'n skin op zet

[Reactie gewijzigd door DamirB op 5 september 2016 08:51]

Omdat men in China graag dingen koopt die er duur uitzien ook al werkt het niet perfect of is het niet perse beter. Apple wordt gezien als het beste, dus als je als fabrikant dat namaakt kun je meer apparaten verkopen omdat mensen dat gewoon willen hebben.
Klopt in china draait het nog meer dan hier in europa om status en het laten zien dat je geld hebt. Apple is duur en geeft een status weer en een lijkt een beetje op apple maakt dat je van een afstandje toch mee kan doen met het dure spul.

Tja cultuurverschillen hoewel ook veel apple gebruikers in europa op de status kicken van een ipone. (Voor de fanboys, veel maar niet allemaal)
Wake-up call,
apparatuur van Apple wordt ook gemaakt in China...

Skins worden al sinds oudsher gebruikt, je zag ze al op Windows. Alleen wordt er nu wel te pas en te onpas beweerd dat iets Apple is.

Heb zelf een IPad en het zijn toch echt verschillende systemen. Oppervlakkig komt het overeen en daar ontkom je niet aan omdat bepaalde snelkoppelingen van derden zijn, whatsapp gaat dus echt geen nieuwe png maken,
moment dat je bijvoorbeeld met de instellingen bezig bent dan merk je het verschil.

En dat we langzaamaan op een punt komen waar er weinig valt te innoveren waardoor de systemen op elkaar beginnen te lijken, kan geen verrassing zijn.


Je mening is helaas daarbij erg denigrerend, de meeste mensen van China kunnen niet beter kopen dus kopen ze iets wat lijkt op de norm. De laatste jaar zie je dat andere high-end toestellen ook gretig aftrek vinden.
Waarom hebben veel Chineze telefoons een Apple skin? Blijft me altijd verbazen
Omdat je mensen makkelijker kan laten over stappen hun telefoons.
Het verbazende is dat je het vaak niet of moeilijk kan uitzetten. Waarom verkopen ze de telefoon niet stock (of zo goed als) en dat de gebruiker kan bepalen of hij er zo'n skin op zet
Omdat bedrijven differentiëren en één van de mogelijkheden is het aanpassen van de grafische interface.
Maarja Windows ziet er ook bij iedereen het zelfde uit...

[Reactie gewijzigd door AvensisLineaSol op 5 september 2016 10:36]

Als alle bedrijven een "Apple-skin" bouwen dan is het geen differentiëren meer!
Misschien ben ik gek, maar ik vind het niet bepaald op Apple lijken.

http://cdn.macrumors.com/...2016/04/ios10-800x585.jpg

Geen afgeronde iconen, effen achtergrond, geen 'frosted'-effect.

Het ligt dichter bij Material Design, waar Google overigens eerder mee was dan dat iOS de platte look kreeg (en Windows Phone was nog eerder, maar een stuk minimalistischer).

Het ziet er zelfs een stuk cleaner uit dan de drukke interface van iOS.
Begrijpelijk dat OP bezuinigt op de ontwikkeling van twee OS'en, jammer dat dit zal inhouden dat OOS een stuk anders zal worden als ik het met HOS vergelijk.
Temeer jammer aangezien ik mijn OPX juist in huis had gehaald voor de rustige, relatief kale schil die over Android is gelegd.
We wachten maar af hoe dit zich zal ontwikkelen.
Met een custom rom kan je die ervaring alsnog krijgen. Ik raad je Exodus aan (als die ook voor de OPX is?), die stabiel en rustig draait op mijn OP2.
Echter hebben ook genoeg mensen, waaronder ik en vermoedelijk ook Unveiled, weinig zin in het rooten en installeren/updaten van custom roms. Ik hoop dus van harte met Unveiled mee dat de skin net zo lekker kaal blijft als deze nu is in OOS.
Het installeren van een custom rom duurt slechts een half uur. Met de 1+ telefoons is het aan te raden om dat te doen; de community is zeer actief en 1+ werkt goed mee aan het leveren van drivers etc.
Ik begrijp ook wel dat mensen daar geen zin in hebben, maar je hebt tenslotte ook de moeite genomen om de telefoon te bestellen vanuit het buitenland.
Hij was anders heel eenvoudig te bestellen. Kreeg een invite, even bestellen zoals in iedere webshop en een weekje later had ik een pakketje thuis. Echter ook die custom roms worden geüpdatet en dat moet je ook steeds bijhouden. En juist DAAR heb ik nu geen zin in. Als er een update is wil ik gewoon op installeren kunnen klikken en verder wachten. Niet voor iedere update de telefoon weer aan de computer hangen.
Klopt, hij was inderdaad vrij eenvoudig te bestellen.

Maar er zijn genoeg custom roms waarbij je voor een update niet aan de pc hoeft te hangen, bijvoorbeeld CyanogenMod en Exodus, maar nog veel meer. Dagelijkse updates met bugfixes en moderne beveiligingspatches.
Alleen voor de major updates (naar een nieuwe Android-versie) moet je vaak een nieuwe rom handmatig installeren.
oneplus 3 kan je heel eenvoudig bestellen hoor. Het is geen importtelefoon.
Je kan ook een andere launcher downloaden uit de playstore, dan is alleen het instellingen menu iets anders :)
Je kan ook een andere launcher downloaden uit de playstore, dan is alleen het instellingen menu iets anders :)
een andere launcher veranderd maar een deel, niet alles

ik ben benieuwd, maar vrees stiekem wel dat het niet beter wordt
Volgens mij is het overgrote deel van het H2OS zoals je zou kunnen zeggen "niet-stock".

[Reactie gewijzigd door Coffee op 5 september 2016 10:17]

Gebruikers van de OnePlus X kregen pas onlangs bijvoorbeeld de beschikking over een update naar Android 6.0.1
Niet helemaal, er is een niet 100% stabiele community build uitgebracht, die je handmatig moet flashen met kans op verlies van al je gegevens.

Een officiële release van Oneplus zelf die gewoon via de update functie beschikbaar is, is er nog niet.
Gebruikers van de OnePlus X kregen pas onlangs bijvoorbeeld de beschikking over een update naar Android 6.0.
Dit betreft wel een community build ;)
Offtopic:

Oxygen OS en Hydrogen OS samen voegen?

Als dat maar geen waterschade aan de GSM geeft :-)

[Reactie gewijzigd door papa_san op 5 september 2016 11:40]

Dat wordt een natte boel ben ik bang, en een explosieve operatie als ze niet uitkijken... }>
Ik snap niet goed waarom sommige toestellen geen app drawer hebben. Op Huaweis bijvoorbeeld komen apps gewoon erbij op de startschermen in volgorde van installatie. Om een app te zoeken die je niet vaak gebruikt (en die je daardoor niet uit je hoofd weet staan), moet je alle apps één voor één af gaan. En als je een nieuwe gsm koopt of een reset doet, staan ze gegarandeerd in een andere volgorde. Kan iemand me de reden hiervoor uitleggen? Als ze een ingebouwde feature expliciet weglaten, moet daar toch iets achter zitten...
Allemaal in verband met de prijs van de toestellen. Bij de duurdere modellen is er de optie om het appmenu in de volgorde van gebruik weer te geven, en dan staan de apps die je nooit gebruikt achteraan. (dit bericht is wel een beetje off-topic)
Nah. Meer vanwege de afkomst van Huawei. In die landen hebben toestellen amper appdrawers