Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties

OnePlus is een update voor de geheugenbeheerproblemen van de OnePlus 3 aan het verspreiden onder mensen met een recensie-exemplaar. Daarnaast moet de bijgewerkte software ervoor zorgen dat de kleuren van het amoledscherm natuurgetrouwer worden.

OnePlus meldt het nieuws aan Android Authority. De 'speciale ota-build' wordt naar een selecte groep recensenten gestuurd. Mogelijk verschijnt deze echter ook los online voor andere gebruikers die er interesse in hebben, zoals dat vaker neigt te gebeuren met updates voor het Android-besturingssysteem. OnePlus wil de feedback op deze speciale build verwerken en vervolgens een update voor alle andere OnePlus 3-gebruikers vervaardigen.

Het besturingssysteem van de OnePlus 3, een Android-schil genaamd OxygenOS, schijnt een agressieve vorm van werkgeheugenbeheer te hanteren. Gebruikers klagen erover dat het besturingssysteem ondanks het feit dat het toestel 6GB ram aan boord heeft, zeer snel applicaties uit het werkgeheugen haalt. Meerdere recensies op onder andere Tweakers zelf maakten hier aantekening van. Daarnaast is een vaker gehoorde klacht dat het amoledscherm van het nieuwste model van OnePlus de kleuren te veel verzadigt. Ook dit zou aangepakt worden in de update. Tot slot zouden er nog meer optimalisaties doorgevoerd worden, maar die worden niet nader beschreven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

Dit was een keuze en is dus geen bug. Essentieel om te vermelden waarom ze dit initieel hebben gedaan:
@LucaDuci we have a different strategy for RAM management that benefits battery. We think this is the best user experience.
En de mensen die vragen, waarom dan toch 6GB erin?
@leoside thanks for the friendly tone. Currently we've built Camera and several other modules to benefit from 6GB RAM.
@leoside since 6GB RAM is new to Android, there's still lots to explore. Team is optimizing for further enhancements.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 23 juni 2016 16:06]

Maar natuurlijk wel een hele rare keuze. Er is niks mis met het onthouden van veel apps in het werkgeheugen, hell daar is het zelfs voor! Sterker nog, volgens Google is het telkens verwijderen van apps uit het werkgeheugen juist slecht voor de accu: http://www.wired.com/2016...ttery-makes-things-worse/
Misschien een interessant detail (maargoed n=1); de Galaxy S6 had ook een redelijk beperkend RAM-management. Dat kon je ook met 'hacks' aanpassen. En dat had voor mij persoonlijk een zeer positief gevolg voor mij en geen merkbaar verschil op de accu.

Bovenal doet de OP3 zo eigenlijk precies niet wat je verwacht van een 6GB telefoon, en dat is naar mijn mening niet goed.
Inderdaad, het lijkt erop dat OnePlus niet begrijpt hoe RAM werkt in Android. En als ik AnandTech mag geloven snappen ze van displaycalibratie nog minder: http://www.anandtech.com/show/10411/the-oneplus-3-review/4

Misschien dat ze OTA nog wat schade kunnen herstellen, maar ik heb m'n twijfels. Zou jammer zijn, ik ben wel op zoek naar een nieuwe telefoon. Toch maar een Nexus of een Motorola dan.
Opnieuw, dit was een keuze, Anand heeft het zo hoog op met die sRGB, Oneplus wou gewoon een mooi beeld. Om toch de optie te bieden voor sRGB freaks komt Oneplus tegemoet met een OTA. Je gaat héél kort door de bocht met je conclusie om daarvoor naar een ander toestel te kijken.

Los daarvan, de nieuwe nexus kan best een toppertje worden :)

[Reactie gewijzigd door anessie op 23 juni 2016 21:53]

De OTA zal ook sRGB enablen; dus dat zal het qua kleurenbereik iig wat redelijker maken. Ik heb me er persoonlijk nog geen moment aan gestoord overigens :P
Daarnaast is het scherm echt niet zo rampzalig als word weergegeven in de review van AnandTech.
Omdat jij het zegt? Dan liever de objectieve mening van Anand.
Uhh, ja dat is toch een mening? De chart-ridders die zelf pas een mening vormen wanneer anand iets geroepen heeft zakt echt mijn broek van af.
Een mening zonder argumenten is belachelijk. Anand heeft tenminste objectieve testgegevens.
Een mening zonder argumenten, is nog altijd een mening. Een mening met argumenten om het argument te staven, is een feit. :) Dat jij deze mening belachelijk vindt, is jouw mening, geen feit :p

En in dit geval kunnen de cijfers tonen dat de kalibratie van het scherm helemaal niet optimaal is (objectief => feit) , maar dat veel mensen van mening zijn dat het toch een zeer mooi beeld is (subjectief => mening) ;) .

[Reactie gewijzigd door DrIezie op 24 juni 2016 01:21]

Daarnaast worden de resultaten van Anand ondermijnd door het feit dat andere reviewers het hebben op exemplarische afwijkingen. Heel vervelend voor de kopers. Dit zelfde probleem had de OPO waarbij soms een gele band aanwezig was. Het komt eigenlijk neer op het aanscherpen van de eindcontrole.
Een mening zonder argumenten, is nog altijd een mening. Een mening met argumenten om het argument te staven, is een feit. :) Dat jij deze mening belachelijk vindt, is jouw mening, geen feit :p
Hah, daar klopt natuurlijk niks van. Een argument maakt geen feit. Het is pas een feit als iets daadwerkelijk zo is. Dat hij het belachelijk vindt, dat is dus een feit. Vinden is immers synoniem aan menen.

Overigens doet deze hele discussie me denken aan het bedrijf Kodak. Die vonden digitale fotografie maar niks, zou nooit wat worden want het was kwalitatief minder dan analoog. Ze hadden feitelijk gelijk dat het kwalitatief minder was, maar uiteindelijk telt toch de user experience.

Met foto rolletjes vroeger overigens net zo. Mensen vinden vakantiefoto's die wat extra blauw zijn gemaakt mooier, ook al was de lucht in werkelijkheid een stuk grauwer. Dus dan kun je de purist uithangen, maar de gemiddelde consument wil iets anders.

Wat dat betreft niet heel gek om je telefoon zo af te stellen dat je user het mooier vindt.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juni 2016 16:06]

Een mening is een mening. Jij mag de mening hebben dat dat belachelijk is. Al ben ik het daar niet mee eens :)
Mhah, je probeert je foute stelling te onderbouwen met nonsens. Niemand heeft het over het nut van een mening of de noodzaak het wetenschappelijke onderbouwing. Dat maakt jij ervan om je zinkende schip te redden :)
Mhah, je probeert je foute stelling te onderbouwen met nonsens. Niemand heeft het over het nut van een mening of de noodzaak het wetenschappelijke onderbouwing. Dat maakt jij ervan om je zinkende schip te redden :)
Welke foute stelling? Een mening die niet onderbouwd/ bewezen is wordt gewoon niet aanvaard, dat is wetenschappelijk zo, dat is economisch zo, dat is juridisch zo. Dat is basis van onze maatschappij en geen speld tussen te krijgen.
Ik,heb nergens gezegd dat het geen mening is. Ik heb gezegd dat een mening zonder onderbouwing belachelijk en waardeloos is. Beetje Trump stijl, zomaar wat roepen zonder enige kennis van zaken.
Ik snap de commotie dan ook niet op jou posts.

Een tijd geleden vond ik dit artikel over het hebben van een mening. Interessant leesvoer.
http://theconversation.co...tled-to-your-opinion-9978
Omdat bijna iedereen het zegt, voordat de review van Anandtech er was piepte niemand over het scherm. Juist het tegenovergestelde, de meeste mensen vonden het scherm gewoon erg goed.

[Reactie gewijzigd door ulTimaS op 23 juni 2016 22:10]

En bovendien lijkt het sterk per exemplaar te verschillen. Anand had waarschijnlijk net een slechte te pakken. Dit maakt het voor de kopers niet minder vervelend wanneer je van te voren niet weet hoe goed je scherm gekalibreerd is.
Dat zegt ook iets over de kwaliteitscontrole bij OPO natuurlijk.
Nee over de kwaliteit van de controle.
Nee over de kwaliteit van de controle.
Heb je eigenlijk wel verstand over wat je praat of roep je maar wat? Heb je ook maar enige benul wat kwaliteitscontrole is?
Anandtech is een beetje de audiofiel van de de schermen.
Ze gaan wel heel grondig te werk, maar voor veel mensen maakt het niet zoveel uit zolang het scherm maar mooi toont.

Het is ook nogal subjectief: sommige mensen hebben liever een scherm dat meer verzadigde kleuren toont, etc...
Wat voor hacks bedoel je daarvoor? Ben ik als S6 eigenaar toch wel nieuwsgierig naar :)

Het is inderdaad een vreemde, ongepaste keuze. Wel goed dat ze dat nu z.s.m. weer rechtzetten.
Het een en ander staat hier uitgelegd: http://forum.xda-develope...ement-discussion-t3128229
Het was overigens vooral een probleem onder Lollipop, sinds Marshmallow is het een (heel) stuk beter geworden.
Voor de Oneplus 3 eigenaren die hun toestel geroot hebben, je kunt de build.prop hiervoor aanpassen.

http://phandroid.com/2016...lus-3-ram-management-fix/

Ik heb de waarde in die regel op 42 gezet en op dit moment nog steeds slechts 2GB in gebruik. Nu heb ik echt wel veel apps die nog 'open' staan, maar dan nog kom ik niet boven de 2GB gebruikt RAM uit. Misschien omdat ik niet echt zware apps draai die veel geheugen gebruiken...
Op mijn oude android toestel zat maps, gmail en weet ik veel wat voor apps allemaal in het geheugen. Als ik die zooi blokkeerde was mijn toestel veel sneller. Oom toen werd er geroepen dat Android het wel zou regelen. Mooi niet dus. Ik gebruikte die apps max 1 x per maand maar altijd actief.

Geef gewoon de gebruiker de keuze. Echt afsluiten of in het geheugen houden...
Wat voor "oude" toestel was dat dan? Mijn Opo houd gemakkelijk die apps en nog veel meer in geheugen en heeft totaal geen invloed op performance. Hij blijft snel en vloeiend.
Dit was een keuze en is dus geen bug. Essentieel om te vermelden waarom ze dit initieel hebben gedaan:
Wat meer technische diepgang zou fijn zijn.. kunnen ze de helft van het geheugen uitschakelen om batterij te besparen?
Waarom heeft Camera baat bij zoveel geheugen?
Apps opnieuw laden kost ook energie en tijd.
@leoside since 6GB RAM is new to Android, there's still lots to explore. Team is optimizing for further enhancements.
Kan Android zo slecht omgaan met extra geheugen? Je zou verwachten dat dat semi-automatisch wordt geregeld.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 23 juni 2016 16:29]

Waarom heeft Camera baat bij zoveel geheugen?
Ram is vrijwel altijd sneller dan het flash geheugen of SD. Door foto's eerst in het snelle ram te plaatsen, en vandaar naar de opslag te schrijven is het mogelijk meer foto's in een korte tijd te maken zonder dat langzame opslag tot een bottleneck leidt.
[...]

Wat meer technische diepgang zou fijn zijn..
Ik baseer me ook maar alleen over wat Carl Pei heeft gezegd.
kunnen ze de helft van het geheugen uitschakelen om batterij te besparen?
Nee. Het aantal apps dat in het geheugen blijft is gelimiteerd. Gedachtegang is dat minder apps op de achtergrond minder stroom verbruiken op de achtergrond denk ik?
Apps opnieuw laden kost ook energie en tijd.
Correct, dus daar moeten ze een balans tussen vinden.
Kan Android zo slecht omgaan met extra geheugen? Je zou verwachten dat dat semi-automatisch wordt geregeld.
'blijkbaar' kan 6GB zoveel apps in het geheugen houden, dat het dus ten kosten gaat van je battery life? I don't know, meer weet ik er niet van.
Gedachtegang is dat minder apps op de achtergrond minder stroom verbruiken op de achtergrond denk ik?
Een app geen CPU tijd geven is iets anders dan de app helemaal uit het geheugen gooien.
Het lijkt gewoon marketing praat.. is die Carl een engineer of een PR guy?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 23 juni 2016 16:41]

Klopt.

Carl Pei is de co-founder en directeur.
Een app geen CPU tijd geven is iets anders dan de app helemaal uit het geheugen gooien
Hoezo? Een app die geen CPU tijd krijgt, kan niet om data vragen (staat er nog nieuwe content klaar?) en dus daarmee niet de communicatie kanalen belasten en zo geen energie verbruiken. RAM waar een app in staat of waar nullen in staan moet even goed gefreshed worden dus dat maakt geen verschil.
Conclusie: ik denk dat het dus niet iets anders is maar juist exact het hezelfde. Overigens betwijjfel ik of de scheduler wel zo ingesteld kan worden om aan een app helemaal geen CPU tijd te geven.
Een dergelijke scheduler zit op dit moment in linux: programma's kunnen gesuspent worden met control+z. Dus het is zeker mogelijk om een programma geen CPU tijd meer te geven. Ik denk zelfs dat de kernel eist dat deze feature in de scheduler zit.
Bij een echt OS is dat natuurlijk. Maar dit gaat over Android. Daar zit tussen de linux kernel en de gebruikers Apps nog wel een heel aantal subsystemen.
In het geval van Linux regelt de kernel scheduling: Linux is monolitisch. En Android is een echt OS in iedere zin: de taak van een OS is ten eerste het beheren van resources, waarin nauw wordt samengewerkt met de kernel. De lijn tussen kernel en OS is ook vaak zo dun dat deze wegvalt, dit is het geval bij onder andere Windows. De subsystemen waar jij op doelt zitten hoogstwaarschijnlijk boven de kernel en ver weg van het echte process scheduling.

Stock Android Marshmellow runt op linux 3.18.10 en heeft de standaard Completely Fair Scheduler. Daarmee kan middels de functie dequeue_task een taak alle CPU tijd ontzegt worden voor onbepaalde tijd. Ergo: een taak suspenden is triviaal.
ram onder spanning houden kost natuurlijk ook
misschien kunnen ze dynamisch ram chips uitschakelen om te besparen?
misschien is het geheugenbeheer van Android gewoon niet goed genoeg voor dergelijk grote hoeveelheid ram (vroeger had Windows ook 'last' van teveel ram geheugen)
RAM staat naar mijn weten altijd onder spanning en het maakt dus niet uit qua gebruik (of nihil) dat er veel of geen data in staat.
Ja het staat onder spanning, maar ram management kan mogelijk op of afschalen, zoals de governer dat bij de cpu doet?
Ik heb enkel zeer beperkte kennis over specifiek hoe in nieuwe builds voor de Galaxy Nexus, zo veel mogelijk RAM wordt benut voor applicaties.

De kernel neemt een bepaalde hoeveelheid geheugen in beslag. Hieronder zitten ook de modules voor de hardwaredrivers, de cameradrivers bijvoorbeeld. Hoe het op [urls=http://forum.xda-developers.com/galaxy-nexus/development/rom-omap4-aosp-project-t3334574]builds door Ziyan[/url] is gedaan is dat deze dingen alleen worden geladen wanneer er toegang tot nodig is, wat zo'n kleine 300MB vrij maakt aan extra werkgeheugen voor apps.
The Contiguous Memory Allocator (CMA) makes it possible for device drivers to allocate big contiguous chunks of memory after the system has booted.
The main difference from the similar frameworks is the fact that CMA allows to transparently reuse memory region reserved for the big chunk allocation as a system memory, so no memory is wasted when no big chunk is allocated. Once the alloc request is issued, the framework will migrate system pages to create a required big chunk of physically contiguous memory.
Nu denk ik dat OnePlus het omgekeerde heeft gedaan, zodat minder user applicaties in het RAM kunnen, maar wel een hoop van het achtergrondsysteem om de camera super snel op te starten en wellicht om meer hardware direct beschikbaar te kunnen stellen, zodat dat hier nog resources voor moeten worden vrijgemaakt.
[...]

Wat meer technische diepgang zou fijn zijn.. kunnen ze de helft van het geheugen uitschakelen om batterij te besparen?
Waarom heeft Camera baat bij zoveel geheugen?
Apps opnieuw laden kost ook energie en tijd.
De camera app heeft er baat bij tijdens het filmen bijvoorbeeld, maar ook bij het bewerken van een video bijvoorbeeld. Dat zijn momenten waarbij het extra geheugen gebruikt wordt. In een video werd het gedemonstreerd en was de oneplus echt veel sneller dan vergelijkbare high end toestellen met een videobewerking, wat werd toegeschreven aan het extra geheugen.

Maar precies wat je zegt dacht ik ook al. Je kan wel alles uit het geheugen halen zodat het geen stroom meer kan gebruiken maar zodra ze opnieuw moeten laden kost dat ook weer stroom. Lood om oud ijzer, denk ik dan.
Wij van WC Eend...

Het is onzin, wat voor marketing twist je eraan geeft.
Onzin, dat is simpelweg een manier van recht lullen wat krom is.

Bericht is in mijn ogen dan ook zeker geen +3 waardig.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 24 juni 2016 01:30]

Betere 'waarom': marketing.
"Kijk nou, wij zijn de 1e telefoon met 6GB ram"
Chrome zuipt misschien wel veel op Windows, maar wel stukken minder op Android.

Op mijn OnePlus 2 kan ik 40 tabs met gemak open hebben staan en dan heb ik maar 2,5GB RAM in gebruik, van de totale 3,7. Ohja: ik sluit nooit apps, maar die "minimaliseer" ik gewoon. Daardoor blijven ze in het RAM staan.


Kortom: je moet je niet zo aanstellen en eens leren kijken naar de feiten.
Hmm, ik sluit zelfs max een keer in de week alle tabbladen en dat zijn er dan een stuk of 100-150 :+.
Ik merk vrijwel geen verschil in het Ram gebruik van chrome met +-10 tabs en 100 tabs.
Trouwens op de Galaxy s7 als op mijn opo :).
Meer info over wat er mis is/was met het display:
http://www.anandtech.com/show/10411/the-oneplus-3-review/4

De kleuren worden weergegeven alsof ze in het NTSC gamma zitten in plaats van sRGB.
Een fout die anno 2016 echt niet meer gemaakt mag worden.
Vind het vooral vrij vreemd dat het display zo wordt afgekraakt op Anandtech, terwijl vrijwel alle gebruikers van het toestel het display als een pluspunt ervaart en het een prachtig scherm vinden. Zouden ze bij Anandtech niet pech hebben gehad dat ze net een toestel hebben getest waar met het display iets aan de hand zou zijn? Het zal echt niet het beste scherm op de markt zijn, daarentegen betaal je wel onderhand de helft van de prijs tegenover flagships van Samsung en Apple.
Misschien zijn de gebruikers over het algemeen mensen die van oude telefoons afkomen met nog slechtere display en ook relatief veel mensen die al een OnePlus hadden en de voorlopers hadden ook matige displays.

Er zijn wel veel internet reviewers die het display als het zwakste punt van de Oneplus 3 zien samen met de kleine batterij en het ontbreken van een SD slot. Dat laatste vind ik dan minder een probleem omdat er dan weer wel lekker veel memory in zit.
Het is maar waar je belang aan hecht.
daarentegen betaal je wel onderhand de helft van de prijs tegenover flagships van Samsung en Apple.
Een Samsung S7 vind je voor 570 euro.
Dat is 44% duurder maar dan heb je wel een veel betere display, betere camera en betere batterijduur en naar ik verwacht ook betere levensduur.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 23 juni 2016 17:39]

De voorlopers hadden geen matige displays. Tweakers was behoorlijk positief over het scherm van de OPO bijvoorbeeld, evenals die van de OP2 maar wel iets 'minder'. Valt mee dus. :)

Ik heb het scherm overigens naast de iPhone 6s gelegd en zo ontzettend slecht was het verschil niet.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 23 juni 2016 18:07]

De voorlopers hadden geen matige displays. Tweakers was behoorlijk positief over het scherm van de OPO bijvoorbeeld, evenals die van de OP2 maar wel iets 'minder'. Valt mee dus.
De OneplusOne heb ik in mijn handen gehad en de onderkant van die display was gewoon geel als je apps met een witte achtergrond in gebruik had.
Echt afzichtelijk slecht was dat scherm.
Dat het scherm van de tweede als slechter beoordeeld werd zegt dus al heel veel.
Probeer je a.u.b. meer te verdiepen in de onderwerpen voordat je zulke conclusies gaat trekken. Dat gele stond los van de kwaliteit van het scherm, dat was een fabricagefout in een van de eerste batches. Dit is zelfs met updates verminderd tot verholpen.

Het scherm was wederom niet slecht en al helemaal niet afzichtelijk slecht. De kleuren waren zelfs erg goed. Zie hier de quote van Tweakers na het testen van het scherm:
quote: Tweakers review
We zetten de kleurreproductie van het scherm altijd af tegen de sRGB-kleurruimte, de standaard voor kleuren binnen de computerindustrie. Ook hier weet de OnePlus One weer indruk te maken. De weergave van de primaire en secundaire kleuren is erg nauwkeurig, al is de weergave van grijs niet helemaal zoals we het zouden willen. Bij de weergave van lichte tinten is het scherm een fractie te blauw. Dat zien we vaker en fabrikanten doen dat met opzet om het wit nog witter te laten lijken. Met het blote oog is het echter maar moeilijk te zien en zeker niet storend.
En het kan best dat je hem in je handen hebt gehad, maar ik heb de telefoon 1.5 jaar in bezit gehad. :)

En dat de OnePlus 2 als slechter is beoordeeld zegt heel weinig. Beetje rare conclusies.. :/

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 24 juni 2016 11:15]

In ieder geval was het scherm dat ik heb gezien van de OnePlus wel extreem slecht. Slecht genoeg voor de eigenaar om het ding na 3 dagen al te verkopen.
En fabricage fouten kun je niet los zien van kwaliteit.
Dat is vervelend, daar heb ik gelukkig nooit last van gehad.

Zeker kun je dat wel los zien. Een fabricage fout staat namelijk compleet los van schermkwaliteit; het heeft niet eens te maken met het scherm behalve dat het scherm de dupe was van een fout tijdens het fabricage proces.
De vergelijking met een standaard S7 vind ik niet echt opgaan. 5,1" vs 5,5", 32GB vs 64GB, 4GB RAM vs 6GB etc. En zou de camera zoveel beter zijn? Met flagship bedoelde ik eigenlijk meer de S7 Edge, iPhone 6s, HTC 10. Aan de reacties te lezen van gebruikers zit er in de OP3 ook een degelijke batterij. Ik ben benieuwd na de review van Tweakers.
Met de batterijduur weet ik het niet zo zeker. Met mijn opo kwan ik zeker een dag mee rond.
De s7 moet ik rond 4/5uur nog eens aan het infuus leggen omdat ik met 10% niet meer de dag mee door kan gaan :P
Kom ik met m'n lumia 640 van ¤135, welke 2 dagen meegaat bij intensief gebruik.
Hahaha, met mijn lumia 520 die ik enkele maanden had toen mijn iPhone 3jaar geleden kapot ging, ook met gemak :P.
Ik neem aan aan dat meeste van een oneplusone ed afkomen en daar zit toch echt een goed scherm in
En hoeveel last heb je hiervan? Ik gebruik mijn telefoon niet voor photoshop en vind het display van de Oneplus 3 een stuk beter i.v.m. mijn oneplus one. Dat de kleuren niet geheel 'waarheidsgetrouw' zijn, ik kan er niet echt van wakker liggen..
Je display is zo ongeveer het door een gebruiker meest gebruikte item van de smartphone.
Ik zou er wel waarde aan hechten als dat het slechtste onderdeel is van een nieuwe telefoon.
Liever 2GB minder en dan wel een fatsoenlijke display erin gooien.

Misschien tot even wachten op bijvoorbeeld de Oppo F1 om te kijken of die wel een fatsoenlijke display erin gooit.
Even voor de volledigheid; ik heb liever memory dan kleur echtheid op een mobiel device.

Wél vind ik contrast en kijkhoek belangrijk
Dus ze brengen en snel een update uit voor hun nieuwe android telefoon en ze vertellen wat ze veranderen/aanpassen ? Chapeau! Hier kan Samsung nog wat van leren. Het enige wat je van hun hoort is:stability and improvement fixes.
Hier kan bijna elke merk wel wat van leren, gebeurt niet vaak dat er direct wat aan gedaan wordt.
Ik sinds december mijn Oneplus 2 hij werkt perfect naar de officiële release voor android M. Nog steeds te veel bugs in mijn geval bij de release van de Oneplus 3. In in iedergeval draait mijn Oneplus nu perfect!

[Reactie gewijzigd door yefox op 24 juni 2016 00:02]

Wat probeer je nu te zeggen? Werkt je OnePlus 2 nu perfect na de release van Android 6.0 of werkt hij nog steeds niet goed? :S
*^* aangepast :D. Dankje voor het aangeven ervan
Een toestel is maar zo goed/slecht als dat het jou (de gebruiker) bevalt.
Hetzelfde wat er gezegd of geschreven wordt. Men mag nog 1000 maal schrijven dat iets "niet goed" is, als jij ermee tevreden bent is alles in orde zo simpel is het voor mij.
Ik heb zelf geen OP3 dus kan zelf niet oordelen
Exact dit. Ik heb mijn OP3 nu een week in gebruik en dit is de eerste keer dat ik over geheugen- of schermproblemen lees.

Voor mij loopt ie als een zonnetje en ziet het scherm er tof uit. Dat een paar mensen met grafiekjes roepen dat dat niet zo is doet voor mij persoonlijk niks aan het toestel af.
Dan zijn ze er "als ik eerlijk ben" erg snel bij, zo lang geleden is het niet dat de +3 is uitgekomen.
Dat mag ook wel aangezien het nu het moment is dat mensen hem massaal gaan kopen, en als er van die slordige foutjes in zitten wacht je liever nog even of kies je misschien zelfs voor iets heel anders.
Het was geen slordige fout, maar een bewuste keuze.
Een bewuste keuze waar blijkbaar een groot gedeelte van de gebruikers het niet mee eens was. Dat zou je kunnen zien als een foute keuze, als meer gebruikers het eens waren met de andere keuze. Een keuze waar potentiele klanten het niet mee eens zijn, is, hoe bewust ook, fout.
Dit is niet Apple, die zelfs als ze roestige scheermesjes zouden integreren in hun telefoons niet zouden luisteren naar klachten van gebruikers, omdat ze toch wel verkopen, maar Oneplus, die vaak nog wel enigszins reageren op klachten van gebruikers.
Een bewuste keuze waar blijkbaar een groot gedeelte van de gebruikers het niet mee eens was.
Heb je hier een linkje om dat te onderbouwen?
Groot is subjectief natuurlijk, maar blijkbaar was het een groot genoeg gedeelte dat Oneplus het waard vond om actie te ondernemen. Hier ben ik best wel blij mee, mijn vader is van plan een OP3 te kopen, en als dan al zijn achtergrond apps steeds afsluiten is dat natuurlijk niet handig.

Ik heb liever een product van een bedrijf dat af en toe fouten maakt, maar dan ook zo snel mogelijk met een oplossing komt, dan een product van een bedrijf dat misschien relatief weinig fouten maakt, maar de paar fouten die ze maken eerst zo lang mogelijk doodzwijgt en wegmoffelt, en misschien wel nooit een oplossing uitbrengt.
Het zijn voornamelijk de reviews van de techsites die het als headline gebruiken waardoor het heel snel mensen 'afschrikt'. Mijns inziens is 5 of 6 apps bewaren in de achtergrond erg weinig, maar het overgrote gedeelte van de mensen zullen die 6 GB bij lange na niet benutten.

Deels terechte, deels opgeblazen dus.
Als een bewuste keuze een slordige fout is dan is dat dubbel zo erg.
Mooi dat One Plus naar de community luistert. En dat ze ineens de twee meest bekritiseerde punten aanpakken. Daar kunnen andere producenten nog iets van leren die al te veel teren op hun naam. Mijn vriendin zal blij zijn als ze het begin Juli aankrijgt. En met een beetje geluk hebben ze dan de updates al doorgevoerd.
De one plus x maakt ook niet volledig gebruik van de 3GB ram.
Toch raar dat ze de update wel openbaar maken, maar niet via OTA naar alle gebruikers pushen? Dat komt op mij over alsof ze nog nieuwe settings willen testen, maar geen testers hebben. Of waarschijnlijk willen ze simpelweg de op dit punt slechte reviews zsm wegwerken.

In ieder geval wel mooi dat ze zo snel met een update komen. Zouden voor de OnePlus X ook eens moeten doen :P
Ze maken de update niet openbaar. Ze maken het openbaar bekend dat er een update aan komt die de "klachten" zal moeten tackelen.

En je gooit natuurlijk niet zomaar een OTA update eruit zonder te testen. :) Dus dit gaat eerst via reviewers en dan naar de rest. Is er iets verkeerd, dan kan dat nog fixed worden voordat iedereen het krijgt.
Ja maar deze update is toch ook door een interne test/review heen gekomen? Als ie goed genoeg is om naar externe reviewers te sturen is het toch ook goed genoeg om naar je gebruikers te sturen? Lijkt mij hoor :P
Niet zeker. Interne testing kan nooit alle probleemgevallen vangen. Een redelijk groot extern reviewteam heeft een veel grotere kans om eventuele problemen te vangen. Vandaar ook vaak de stapsgewijze release van nieuwe updates voor bijv. de 1+1, dan kun je het uitrollen stoppen als er problemen opduiken. Beter een beetje voorzichtigheid en een weekje later, dan dat je je gebruikers irriteert of in worst case scenario hun data kwijt raakt of beschadigt.
Nee, zo werkt dat niet. Vanwege de korte release cyclus is het interne testproces vrij beperkt. Juist bij dit soort lastige problemen is het goed om eerst de feedback van een selecte gebruikersgroep te verzamelen.
Of ze willen eerst gewoon feedback van mensen die er verstand van hebben. Natuurlijk doen ze dit ook om de reviewers snel tevreden te stellen zodat ze dit snel kunnen aanpassen in hun review, maar ik gok dat 95% van de gebruikers deze issues niet eens hebben opgemerkt voordat ze de reviews hadden gelezen.
De Galaxy S6 had/heeft ook last van een beperkt aantal apps in het 3GB grote geheugen en ik begon me daar na een week al aan te irriteren, komend van een Nexus 5 met 2GB geheugen. Gelukkig heeft Samsung het met de S7 gefixt.
Iedereen gebruikt zijn telefoon op een andere manier natuurlijk, maar met mijn gebruik is zoiets als dit gewoon een dealbreaker. Terwijl 6GB juist zo mooi klonk...
Ben vooral benieuwd wanneer de Tweakers review verschijnt............ :D
anders ik wel, hoewel ik hem toch al besteld heb hoor je in reacties nog wel eens wat truckjes van first-day users :)
Over 4 dagen wordt de review van Tweakers gepubliceerd :).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 23 juni 2016 18:56]