OnePlus 3 Grafiet Review

DarkSide 20 juni 2016, 4.663 views

OnePlus 3 Grafiet

Een goed no nonsense telefoon voor een mooie prijs

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Bouwkwaliteit
  • Snelle Fingerprint sensor
  • Foto kwaliteit
  • Open
  • Dash charging

Minpunten

• Video kwaliteit
  • geheugen "probleem"
  • Geluid koptelefoon niet super
  • Glibberig

Introductie

Oneplus weet toch wel de aandacht te trekken met hun marketing en telefoons. Zelf ben ik een tevreden OnePlus One (OPO) gebruiker vanaf ongeveer het eerste moment. En de telefoon voelt nu, na ongeveer 2 jaar, nog steeds vlot aan en heeft eigenlijk geen echte reden om vervangen te worden dan: "Het is gewoon leuk om wat nieuws te hebben".
Na wat zoeken naar mogelijke opvolgers heb ik de HTC10, De Moto Z-force en de Sony X-performance links laten liggen. Voornamelijk vanwege de prijs. En Samsungs zijn nooit "mijn ding" geweest. De kans dat die naast mij op het bureau komen te liggen zijn uiterst klein.
Met de komst van de OnePlus 3 (OP3) begon het toch te kriebelen en uiteindelijk meteen in de, enigszins teleurstellende VR launch, meteen besteld.

Design

OnePlus slaat een andere weg in na de OPO en de OP2 met hun bekende en
typische Sandstonde covers. En introduceert met de OP3 een unibody
design die veel weg heeft van HTC (welke ik qua designs erg mooi vindt),
Samsung en de iPhones.

Heel uniek is het design niet. Maar wel geslaagd. De telefoon is slechts 7,35 mm dik. En voelt "Premium" aan. Door de ronde afwerking van de telefoon zijn er geen scherpe randen waardoor hij goed in de hand ligt. Wel is hij "glibberig". Waardoor je, zeker als je een OPO gewend bent, een beetje moet oppassen als je hem met een hand gebruikt.
Het dunne design heeft als nadeel dat de camera module behoorlijk uitsteekt. Echt bang voor beschadigingen aan de lens hoef je volgens mij niet te zijn. Ik gebruik hem net als mijn OPO en leg hem gewoon op het bureau neer en alles ziet er nog goed uit. Of dit over een half jaar ook zo is weet ik niet. Maar ik maak me daarover geen zorgen. Wel had ik het niet erg gevonden als de telefoon zelf gewoon 1-1'5mm dikker geweest zou zijn. En hierdoor ook een grotere accu zou krijgen.

Beeldscherm

De OP3 wordt geleverd met een Optic Amoled scherm. Een marketing term van OnePlus om met iets unieks te komen. Het scherm komt van Samsung af en heeft een Full HD resolutie. De resolutie kan misschien niet meekomen qua specs met de concurrentie. Maar erg vindt ik dat niet. Bij normaal gebruik zal echt bijna niemand merken dat je met "slechts" 1920x1080 pixels te maken hebt. Tenzij je veel gebruik gaat maken van VR, zijn Full HD schermen qua pixels meer dan voldoende. Het is nog afwachten wat Google's Daydream ons gaat brengen en misschien is die "experiance" wat minder op de OP3. Maar dat is voor nu acceptabel.
Vanwege het amoled scherm is zwart ook mooi zwart. En i.c.m een donker thema ziet dat er erg goed uit. De kleuren zijn ook goed en redelijk neutraal. Geen oververzadigde kleuren en dat vind ik fijn.
Wat positief opvalt is dat het scherm ook goed in de zon af te lezen is. Dit doet hij beter dan mijn OPO. En, ook niet onbelangrijk. Zowel in Landscape- als Portraitmode kan ik het scherm goed zien met mijn Poloraid bril. De OPO werd in landscape volkomen zwart en was onbruikbaar.
Al met al gewoon een goed scherm.

Camera

Camera's worden steeds belangrijker op een telefoon. Maar is voor mij toch meer een secundaire feature. Een die overigens wel redelijk moet werken. Heb ook een HTC M7 gehad welke in vele omstandigheden toch matige foto's leverde en een paarse gloed hadden. Eigenlijk de reden om die weg te doen en een OPO te halen.
De camera van de OP3 is beter dan die van de OPO en maakt mooie plaatjes.
Hij is makkelijk te starten door bv 2x op de powerknop te drukken. En schiet ook snel plaatjes. Handig is om de volume knop te gebruiken om fotos te maken.
Naast de handmatige mode waarin je ISO, Focus, Sluitertijd etc zelf kunt instellen heeft de OP3 een Auto, HD, HDR en HDRa mode.
Auto
In Auto mode reageert het toestel het snelst. Ik zat laatst in de auto en in de HDR stand kwam daar een bewogen plaatje uit. Terwijl de autostand gewoon scherp was. Kleuren zijn goed. En ook hier weer niet overdreven. De scherpte is ansich goed maar heeft wel een kleine 'softness'

HD
De HD mode, heb ik me laten vertellen, schiet 3 plaatjes om tot een goed resultaat te komen. Ook in HD mode reageert het toestel snel (ik merk niet dat hij aan bracketing oid doet) maar in de auto was hij bij een quicksnap dus wel bewogen terwijl de auto stand dat niet had.
De HD mode zorgt er wel foor dat de softness verdwijnt en legt wat meer nadruk op de randen.

HDR
HDR probeert wat meer dynamiek te creren en heeft meer scherpte dan de auto stand maar minder dan de HD.

HDRa
HDRa kijkt naar de hoeveelheid licht en past dan gewenst een HDR image toe.
Dit levert een wat scherper plaatje op dan HDR lijkt. En net wat evenwichter ook.

De HD stand lijkt het beste te zijn, maar dan moet het onderwerp wel redelijk stil zijn. Al met al denk ik een prima camera die niet in de boeken bekend zal zijn als S7 killer. Maar waar zeker mooie foto's meegeschoten kunnen worden.

Voor avond foto's heb ik nog te weinig input om een echt oordeel te maken.
Op eerste gezicht doet hij het beter dan de OPO. Maar heeft hij toch nog een wat te hoge ruis naar mijn wens.

Op video gebied valt hij wat tegen. Hij kan 720, 1080 en 4k schieten. Zoals je mag verwachten van een camera in 2016. In 720 kan je slomo's opnemen. Maar in 1080 ben kan je maar max 30fps krijgen. Daarbij ziet de 720p er "wazig" uit. 720p zou gewoon scherp moeten zijn op mijn 42" plasma, maar dat is het niet. En ook niet op de laptop op PC komen de 720p filmpjes over alszijnde 720p. Normaal is dit een fijne resolutie om wat filmpjes te maken vindt ik. Het bestandsformaat blijft beperkt en de resolutie moet, normaal gesproken, scherp genoeg zijn.
4k ziet er wel scherp uit, maar heeft last van een te lage bitrate. Als je je telefoon stil houdt ziet het er top uit. Beweeg je komen er kleine noise effecten tevoorschijn.
Ik zelf ben niet zo'n filmer maar dit valt wel een beetje tegen.

Audio

Het geluid van de OPO is niet top. Die van de OP3 ook niet, maar gelukkig wel stukken beter. De OP3 heeft slechts een downfiring speaker. En ik mis mijn HTC 7 op dit punt nog wel. Hij kan best hard. Vervormt minder dan de OPO en heeft ook meer detail. Een stap voorwaarts voor mij, maar niet groundbraking.
Audio is nooit een speerpunt geweest van OnePlus en audiofreaks kunnen ook beter kijken naar een HTC10 denk ik.
Maar notifcaties, en YT gaat verder meer dan prima.

Algemene bediening

Oxygen OS ziet er redelijk clean uit. En zit dicht tegen stock android aan. Met een paar eigen custimizations
Tot nu toe geen echte dealbreakers tegen gekomen en de telefoon voelt erg rap aan. De vingerafdruksensor is erg snel en werkt accuraat. Geen problemen om hiermee snel de telefoon te ontgrendelen.
Fijn is dat je gebruik kunt maken van de hardware buttons ipv de onscrean buttons. Dit geeft je meer effectieve schermruimte op. En de knoppen reageren vlot en werken uitstekend. Het is ook mogelijk om ze, enigzins, zelf in te stellen. Zo kun je de Multitask en terug knop van plek verwisselen. En kan je longpress functies toevoegen. Helaas kan je niet instellen dat je je favoriete app of game (op de camera na) zo in kunt stellen.
De hele telefoon voelt vlot en responsive aan. Ik heb geen haperingen o.i.d.
Waardoor de telefoon prettig in gebruik is.

Geheugen en opslagruimte

Oneplus levert slechts 1 model. En dat is met 64GB aan interne opslag ruimte en 6GB RAM. Hoewel de OP3 een dual SIM slot heefft kan de opslag ruimte niet uitgebreid worden met een extra SD kaart. Voor de echte storage freaks is dit misschien een probleem. Mensen die naast apps en games ook veel offline muziek, Foto's en Videos willen bewaren komen misschien aan 64GB te kort.
Ik zelf ben met mijn OPO nooit in de problemen gekomen met "slechts" 64GB en verwacht dit ook te te komen met de OP3. Het is wel jammer dat het niet uitbreidbaar is, want juist nu zien we dat veel fabrikanten weer de SD kaart introduceren.

Dan nog de 6GB aan RAM. Dit is ongekend veel. En lijkt me ook overkill. Nooit echt issues gehad met de 3GB in de OPO. En 4GB lijkt me dan ook voldoende. Maar meer is altijd meegenomen. Jammer is dat de OP3 een "agressieve" memory management heeft waardoor je, ondanks 6GB aan RAM, toch niet alle apps in geheugen kunt houden. OnePlus zelf geeft aan dat dit bij Design is om de batterij te sparen. Maar het maakt de aanwezig 6GB enigzins overbodig.
Het is wel aan te passen als je je telefoon Root. Maar in mijn ogen had dit een optie moeten zijn die je out of the box kunt aanpassen. Of batterij sparend of volle 6GB.

Accuduur

De accu is slechts 3000mah. En dat is tegenwoordig aan de kleine kant. Het lijkt er ook op, als ze de telefoon wat dikker gemaakt hadden, dat er makkelijk wat meer had kunnen wezen. Maar met een SD820, Amoled scherm en Full HD zou je geen problemen moeten verwachten.
En dat heb ik dan ook niet. 's Ochtends om 06:15 van de lader. En na een intensieve testdag met spelen van spelletjes, Foto's en video's maken. Instellingen wijzigen en browsen, facebooken en appen etc. Kom ik tot 15% om 21:30 met een SoT van 4h21m. Dit haalt mijn OPO niet meer.
Een nette score waarmee je prima een dag door komt. Al had ik, vanwege het Full HD scherm wel meer verwacht.
Mocht je toch een hele intensieve dag hebben kun je terugvallen op DashCharge.
Hiermee krijg je meer dan 60% acculading in 30 min.
Dashcharge werkt goed. Maar werkt alleen met opladers en kabels van OnePlus. En is dus niet compatible met QC2/3 van Quallcom.
Maar over het algemeen zeer tevreden over de accuduur van de OP3.

Oneplus heeft met de 3 een mooie telefoon afgeleverd die voor een nette prijs nu ook eindelijk zonder invite te koop is. Het is momenteel lastig om voor 400,- een telefoon te vinden met vergelijkbare specificaties. Maar die markt begint wel kleiner te worden. Andere China phones worden populairder. De Mi5 en de Zuk2pro zijn vergelijkbaar al nog wel iets duurder.
Voor wie geen "rare" uitbreidbare modules e.d. wilt maar een no nonsense telefoon met goede specs moet de OP3 zeker bekijken.
Ik hoop dan ook dat OnePlus snel zelf een fix uitbrengt voor het RAM "probleem" en een update om de videokwaliteit te verbeteren.

PS op GoT hebben een aantal mensen last van slechte Wifi Performance, en notificaties die niet meteen binnen komen, maar pas wanneer je het toestel uit Doze haalt. Ikzelf heb deze problemen niet. En ook andere gebruikers melden dat zij notificaties live binnen krijgen.

Heb jij ook een OnePlus 3 Grafiet?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

En toch twijfel ik ....
Alle perikelen rondom het geheugen en het inferieure scherm (ten opzichte van de duurdere flagship concurrentie).
Wellicht ga ik toch voor de ZTE Axon 7
Geheugen zal ik me niet zo druk om maken.
Scherm eerlijk gezegd ook niet. Maar is wel te begrijpen na alle media aandacht.
Als je nu nog niet direct een telefoon nodig hebt kan het geen kwaad om even te wachten en kijken wat 3.14 brengt.
En wie weet de mogelijkheid om het ergens IRL te bekijken.
Je kan natuurlijk ook die Leeco le max 2 nemen. Die komt momenteel toch iets beter de test dan de oneplus 3.
er komt een OTA die o.a. het RAM-'probleem' zal aanpakken en ook sRGB zal enablen voor 'de liefhebbers'.

Heb zelf ook een OP3 en ik vind de 'schermproblemen' overdreven, en ik ben best kritisch.
ik ben overtuigd, toch maar tijd om mijn half uit elkaar aan het vallen m7 met rust te laten.
Heb jij trouwens geroot/custom rom? ben benieuwd of er al iets moois van cyanogen klaar ligt voor de op3. heb eerder gelezen dat oxygen niet helemaal perfect was maar dit ervaar jij dus blijkbaar anders?
Er is een kant-en-klare tool beschikbaar voor het rooten, al weet ik niet hoe goed deze werkt in de praktijk. Hoor er vooral goede dingen over in ieder geval.
Je geeft aan dat het geluid van de koptelefoon niet super is in je minpunten. Echter zie ik dat helemaal niet terugkomen in je review, alleen de speaker die je niet zo best vond.
Ja sorry. De speaker is prima voor notificatie,beltonen,en YouTube etc.
Voor muziek is hij niet bijzonder.
Met de koptelefoon wordt het wel beter. Maar het is geen htc10 bv
Nu getest met simpele koptelefoon.
Dit weekend nog x testen met mijn primaire koptelefoon maar had zelf wat meer verwacht
Is het niet zo dat de OP3 een MicroSD kaart kwijt kan in het slotje voor de 2e simkaart?
Je kunt er vast wel een SD kaart in kwijt, maar werken zal hij niet :P
itt tot andere dual sim toestellen hebben die dual sim + SD ondersteuning.
Waarbij je f 2 simkaarten kwijt kunt f 1 simkaart en 1 sd kaart.
(en waarbij je middels een aanpassing een sd n simkaart in n slot kwijt kunt).

De OP3 heeft alleen dual sim ondersteuning. Dus geen SD lezer. De aanpassing of hack zal dus niet werken omdat er gewoon geen fysieke sd lezer aanwezig is.
(tenzij iemand anders tegendeel bewijst, maar volgens mij is het gewoon fysiek niet mogelijk).

Het is op zich jammer. Foto's worden groter, en 4k filmpjes slokken ook al gauw wat ruimte op.
En als je veel muziek wilt meenemen dan kom je te kort. Ik heb een Spotify playlist offline staan die ik redelijk vaak gebruik. De rest stream ik, of gebruik de SD kaart in mijn auto.
Ik kom, nog, niets te kort aan 64GB.
Geroot nog niet. Je kan hem wel heel makkelijk unlocken en rooten.
En oneplus heeft alles vrijgegeven. Er is al een onofficile cm versie. Maar ook PA is al beschikbaar volgens mij.
Tot nu toe tevreden over oxygen os. CM heeft iets meer opties maar tot nu toe kan ik prima overweg met het standaard OS.
En de komende OTA's lijken wat issues op te lossen.
Nu bijna een week in gebruik. En bevalt nog steeds. Goede accuduur.
Alleen video's blijven tegenvallen.
Foto's tevreden over. En a.s krijgt hij het dagje uit test met een dag Efteling. Ben zelf ook benieuwd hoe die dat doorstaat
vraagje: ik gebruik mijn telefoon erg veel voor spotif en gewoon algemeen muziek (altijd hoge kwaliteits DJ met headset op). Ik heb nu een HTC ONE M7 en wil graag overstappen naar deze telefoon.

Ik zie dat jij het af raad om over te stappen als ik ene HTC gewend ben, zit er echt duidelijk verschil in tussen (het oop headset) beluisteren van mp3's? of valt het mee, ik vind namelijk de htc m10 enorm duur voor wat je ervoor krijgt...
Ik vond de m10 wel beter dan de OP3. Maar het verschil iig niet waard.
Nu luister ik niet zo veel meer met headset sinds die stuk is. Meer op de versterker en in de auto.
Maar denk dat de OP3t een goede telefoon is.
Ik heb de OPO3T gekocht en ben er SUPER blij mee! :)