Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 136 reacties

De Chinese keuringsinstantie Tenaa heeft plaatjes en specificaties online gezet van de komende OnePlus 3-smartphone. Er lijken geen verrassingen in te zitten. De telefoon heeft volgens de instantie een oledscherm met een resolutie van 1920x1080 pixels.

Het oledscherm heeft een diagonaal van 5,5", net als zoals de OnePlus One en OnePlus 2. Er gingen lang geruchten dat het zou gaan om een 5"-scherm, maar de listing op de site van Tenaa sluit dat uit. De listing vermeldt een quadcore-soc met een maximale kloksnelheid van 2,15GHz, wat overeenkomt met de kenmerken van de Snapdragon 820 van Qualcomm.

Het toestel meet 15,2x7,4cm en is 7,3mm dik, bij een gewicht van 160 gram. Het gaat op basis van de afbeeldingen om een metalen behuizing met antennelijnen, zoals sinds de HTC One M7 uit 2013 op veel smartphones te zien is, waaronder modellen van Apple, Xiaomi en Meizu. De accu heeft een capaciteit van 3000mAh. De voorkant lijkt een afgeronde glasplaat te hebben, iets dat de Nokia N9 uit 2011 als eerste had en dat aan populariteit heeft gewonnen sinds de release van de iPhone 6 in 2014.

De camera aan de achterkant heeft een maximale resolutie van zestien megapixels, die aan de voorkant gaat tot acht megapixels. Verder geeft de listing geen details over de camera's. Er gaan al weken geruchten over de OnePlus 3 en de afbeeldingen komen overeen met renders die eerder verschenen. OnePlus presenteert zijn vierde smartphone waarschijnlijk volgende maand. Het heeft vooruitlopend daarop de prijzen van zijn voorgaande telefoons verlaagd.

Toestel OP3 OPX OP2 OPO
Hoogte (mm) 152,6 140 151,8 152,9
Breedte (mm) 74,6 69 74,9 75,9
Dikte (mm) 7,3 6,9 9,9 8,9
Scherm Oled
1920x1080
5,5"
Oled
1920x1080
5,0"
Lcd,
1920x1080
5,5"
Lcd,
1920x1080
5,5"
Gewicht 160g 138g 175g 162g
Soc SD820 SD801 SD810 SD801
Geheugen 4GB 3GB 3/4GB 3GB
Camera's 16MP/8MP 13MP/8MP 13MP/5MP 13MP/5MP
Accu 3000mAh 2525mAh 3300mAh 3100mAh

OnePlus 3 bij Tenaa

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (136)

Als ik de TAA website vertaal kan ik er ook nog de volgende specificaties uithalen:
  • OS: Android 6.0.1
  • Skin: OxygenOS
  • CPU: Qualcomm® Snapdragon™ 820 processor: 2,15 GHz
  • GPU: Qualcomm® Adreno™ 530 GPU
  • RAM: 4 GB
  • ROM: 64 GB
  • Connectiviteit: Bluetooth GPS, WiFi
  • Scherm: 5,5" Full HD-Amoled
  • Camera: 16MP back, 8MP front
  • Accu: 3000 mAh
  • Kleur: Licht grijs, Zwart, Goud
  • Afmetingen: 152,6 x 74,6 x 7,3 mm
  • Gewicht: 160 g
  • Sensoren: Gravity sensor, proximity sensor, lichtsensor
  • Netwerktechnologieën: GSM, CDMA, TD-SCDMA, TD-LTE, LTE FDD, WCDMA, CDMA 2000
  • Frequenties: 900MHz, 1800MHz, 850MHz, 1900MHz, 800MHz, 2GHz, Band 38, Band 39, Band 40, Band 41 (2555-2575 MHz, 2575-2635 MHz, 2635-2655 MHz), Band 1, Band 3,1.9GHz
  • Accessoires: Adapter, datakabel, handleiding
Features die er zeker niet in zitten volgens de listing:
  • FM Radio
  • 4k-videoopname
  • HDMI-Uitgang
Helaas zijn ze dus geheel van SandStone afgestapt, wat ik erg jammer vind, maar er komt dus wel een goud en grijs model en uit.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 26 mei 2016 08:37]

Interessant. De NFC er opnieuw uit gelaten. Vond het ook vervelend dat er geen microsd slot in zat.
Deze zal ook wel dual sim worden?
Dit zijn alleen de specificaties die bekend zijn gemaakt, dat wil dus niet zeggen dat de specificaties die niet voorkomen in het lijstje automatisch ontbreken.

NFC verwacht ik er namelijk wel in zitten, aangezien OnePlus tijdens het bestelproces van de VR specificaties vrij gaf aan de hand van de Captcha. Een van de Captcha's was dus NFC. Voor de volledige lijst, moet je maar eens kijken op deze link.

Maar zo geeft de Tenaa bijvoorbeeld ook niet aan dat er een vingerafdrukscanner op zit en welke navigatienetwerken en WiFi netwerken ondersteunt worden.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 26 mei 2016 11:21]

Klopt, exact zoals je zei. Vond alleen de connectiviteit al vrij compleet. Wat dan nog ontbreekt is NFC en IR. Laatstgenoemde wordt ook steeds specialer lijkt t.
Dank voor je reactie iig! :)
Ik heb ergens gelezen dat het verticale antenne-lijntje boven de camera nodig is voor NFC... Dus wie weet. :)
Niet alleen voor de NFC, volgens mij alle radiosignalen. Corrigeer me als ik het mis heb.
Geen 4k video-opname? Dat zat er nochtans al sinds de OP1 in?
Volgens de Tenaa niet in ieder geval. Ik vind het ook vreemd, de 820 ondersteunt het, de camera heeft meer dan genoeg pixels, dus het zal wel een foutje zijn. Maar er staat echt het volgende:
video-opname: Ondersteuning, 1080p

[Reactie gewijzigd door rens-br op 26 mei 2016 08:36]

Klinkt niet heel onlogisch. De OnePlus X ondersteund ook maar maximaal 1080p.
Maar de OPX is een low-budget model (voor zover de rest niet laag geprijsd is), terwijl de OP3 gewoon een high-end model is. Alle andere high-end modellen van OP ondersteunen het namelijk wel. Zou het dus wel erg onlogisch vinden.
Klopt, maar OnePlus is een beetje zo'n "je hebt het anno 2016 niet nodig dus gebruiken wij het niet in onze telefoons" bedrijf. Daarom mist de OnePlus 2 ook NFC.
Maar heb je NFC nodig?
Ik zie zelf liever draadloos opladen als een feature.

[Reactie gewijzigd door FGras op 26 mei 2016 11:39]

In landen zoals Engeland is het handig voor openbaar vervoer.
Ik had eigenlijk verwacht dat iemand met een goede reden zou reageren. Ik heb zelf nog niemand gezien het functioneel gebruikt. Ook als ik met mensen praat over draadloos betalen vindt bijna iedereen een smartphone niet veilig genoeg.
Draadloos betalen met smartphone in winkels en OV is in opkomst. Al is het nu nog geen gemeengoed, als je twee jaar of langer met een toestel doet wil je er misschien wel klaar voor zijn.
Met de OnePlus 2 dacht ik dat ik het niet nodig zou hebben, maar aangezien ik ING heb, is het toch wel handig om te hebben. Ik vind namelijk draadloos opladen dan weer vrij overbodig ;).
Laten we het hopen. Ik was vol verwachting en de OP 3 stond op mijn lijstje voor een nieuw Android toestel. Maar camera is voor mij wel een belangrijke factor. Wil dus eerst even de camera testen afwachten.
Overigens zijn er gewoon snelle en goede en niet te dure China Phones (bv Xiaomi) echter allen met niet een super goede camera. De scherp geprijsde Moto 4G plus (ook 5.5 inch) die volgende maand uitkomt heeft daarentegen en super camera en is ook goedkoop, alleen zit daar weer niet de snelste soc.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 26 mei 2016 11:14]

Ik heb zelf de oneplus 2. En het heeft echt een super slechte camera als het alleen al bewolkt is. Maar met het helder. Licht maakt hij oké en niet meer dan dat foto's. Ik ga deze telefoon ook weer verkopen aan een vriend en in augustus/september de Samsung Galaxy Note 6. Met een paar redenen. Camera veel en veel beter. Ik zit heel veel. Op. Me telefoon dus vanaf 8 uur. Tot dat ik thuis ben om 4 uur staat hij al op de 5%. Geen nfc wat ik heel vaak nodig heb met file share of gewoon afstandsbediening te gebruiken of voor PayPal. En het ergste is oxgen. Het is een goed systeem maar ik heb al nu 1.maand de bèta van Android 6.0 terwijl alle andere telefoons volledige ondersteuning hadden in december. Ik heb tot nu toe en nog een paar uur geleden opgezocht voor een update voor Android 6.0 oxygenos. Alleen de betaling NOG STEEDS. Ik vind het gewoon erg dat ze zo weinig tijd besteden aan de OS en camera. De batterij is oké maar de bèta sluipt 600mah per uur bij mij. En ik zie dat de oneplus 3 nog 300mah minder heeft. Verwacht ik dat veel mensen de eerste 2 maanden er blij mee zijn en daarna het rot gaan vinden of een custom os erin zetten maar dan als nog een rot camera en misschien ook een slechte batterij
Ik neem aan dat je nog steeds vol verwachting bent? :P

Ik verwacht dat het met de camera verder wel erg goed is. De plaatjes die van de OPO, OP2 en OPX afkomen zijn ook gewoon erg goed te noemen.

Bij de OP3 zal dit ook gewoon prima in orde zijn lijkt me.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 26 mei 2016 11:18]

Camera OPO vond ik destijds al tegenvallen. Nu loopt ie helemaal achter bij de nieuwste Samsung en LG of bv de Nexus 5X. De laatste had hem kunnen worden ware het niet dat die geen OIS heeft, waardoor vooral met video ramp. Overigens de fabrikanten die het begrepen hebben gaan terug in MP en kiezen voor grotere pixels. En ik zie bij de OP 3 weer meer MP. Maar goed, ik wacht nog even af en zeker nog vol spanning :)
Ben ik het niet mee eens, ik kom van HTC af en de camera van OPO is gewoon zeer slecht. Ik heb er zonder zon nog geen mooie foto mee kunnen maken. Echt een afknapper. Zeker als je achteraf op de pc inzoomt. Een wereld van verschil met de camera's van HTC en Samsung.

Dan heb ik het nog niet eens over de foto's binnen...
Ik heb zelf ook een OPO en de foto's vind ik meer dan prima. Raar dat jij de camera zo slecht vind.

Stel je wel fatsoenlijk scherp voor het maken van een foto?
Er is een apk bestand die een aantal foto's schiet en daarvan de mooiste 5 foto's er van uit kiest en die verwerkt in 1. Maar ik heb zelf de oneplus 2 en bij het 1.2keer zoom zie ik al de pixels. Goeie camera als je goede belichting hebt maar als het bewolkt is kan je echt bijna geen mooie foto's maken. Laat staan als het donker is. Als ik nu naar buiten zou gaan een foto zou maken met de OP2 zou ik de pixels al kunnen zien zonder in te zoomen
Hopelijk heeft de nieuwe X wel een kleiner scherm, jammer. Maar begrijpelijk. Veel mensen vinden groot scherm belangrijk. Ik ben er na 2,5 jaar wel overheen om niks met 1 hand te kunnen doen. (of klungelig).
Ik heb geen idee of er op termijn een nieuwe X gaat komen. Ik verwacht het eerlijk gezegd wel hoor, geloof dat de huidige X best aardig verkocht wordt.

De geruchten spreken overigens over twee verschillende versies van de OnePlus 3, eentje met een 5" scherm en eentje met en 5,5" scherm. Het zou dus kunnen dat de Tenaa alleen de versie met 5,5" scherm gekeurd heeft en dat de keuring voor die met 5" scherm nog gedaan moet worden.
Dat zou inderdaad nog kunnen. Mijn hoop was eigenlijk weg door de zin "maar dat lijkt uitgesloten" in het artikel. Maar zoals je zegt hoeft dat helemaal niet zo te zijn.

Zou een goede move zijn van Oneplus. Zou heb je voor het 'instapmodel' een goedkope telefoon met de beste hardware en kun je de grotere telefoon upsellen.

Dan zeuren mensen minder over de prijs zoals bij de Oneplus 2 en kunnen ze toch wat extra winstmarge pakken. Ik bedoel Apple is er het grootste bedrijf mee geworden. Hoop alleen niet dat ze in die van 5" van 16GB stoppen, haha.
Betekent dat dat 4G+ van onder andere KPN ook ondersteund wordt?
Waarschijnlijk wel. Maar de frequenties hierboven is van de Chinese versie. Bij alle andere OnePlus telefoons had de Chinese versie andere frequenties, dus waarschijnlijk zijn de frequenties ook bij de OP3 verschillend.

Dus er valt nog niks zeker te zeggen over de frequenties en ondersteuning van de verschillende netwerken.
De vooruitgang is ver te zoeken.. Wat zou mij ertoe moeten bewegen om mijn OP2 (of X of zelfs 1) te upgraden?
De OPO en OPX ondersteunen geen 4G+ dat is voor mij een reden om over te upgraden.
Verder is de accuduur nog even afwachten, maar ik verwacht dat ie zo'n 7á 8uur SOT zal hebben, voor mij nog een reden, met de OPX haal ik zo'n 5 uur.
Waar baseer je de accduur op. Ik verwacht namelijk dat de accuduur niet zo heel veel hoger zal zijn dan die van de OP2, OPO en OPX. De hardware is nagenoeg hetzelfde, de SOC wellicht wat zuiniger, maar de accu is jammer genoeg wel een stuk kleiner.
Ik baseer dat op "hoop" en de test resultaten van de S7 en HTC10. Die hebben wel een kleiner / ander scherm en andere resolutie maar ergens hoop / verwacht ik dus dat de SOT van de OP3 in de buurt komt.

OnePlus wil weer een flagship killer neerzetten, dat heeft voor mij ook iets met SOT te maken.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 26 mei 2016 12:04]

Daar ben ik het mee eens. Dat is vaak iets waar goedkope Chinese toestellen niet op kunnen concurreren: Accuduur.

De OPO had destijds een extreem goede accuduur. Een SOT van 8 uur was vrij normaal, helaas is dat met Android M een heel stuk minder.

Hopelijk haalt de OP3 dat wel weer gewoon, want dat zou helemaal top zijn.
Een belangrijk verschil tussen de OPO/Op2 en de OP3 is het type scherm. Het nieuwe model krijgt amulet, wat zuiniger is dan de voorgangers hadden. De OPX heeft dan wel amoled maar die heeft een kleinere accu. Als je de tabel in het artikel zou lezen voordat er beweringen gedaan worden zou dat immens helpen. Er is ook een artikel van tweakers over de toekomst van amoled schermen dat deze week is geplaatst.
Dat Amoled zuiniger met de accu omspringt is maar deels waar. Amoled is een stuk zuiniger bij de weergave van zwart. Dit is ideaal voor mensen die veel films en series kijken.

Bij de weergave van wit echter is een Amoled scherm een stuk minder zuinig. Helaas bevatten de meeste internetpagina's nog steeds een heleboel wit, waardoor het met veel browsen, facebooken en Whatsappen een stuk minder voordeel oplevert.
Ik haal met mijn oneplus 2; 5 uur en ik heb een batterij van 3300mah. Oh en dat is nog zonder youtube. Alleen internet. Met insta WhatsApp en snapchat
Ik mag toch hopen dat de Snapdragon 820 wat zuiniger is dan de 810 van de OP2
2 keer zo snel maar 20% zuiniger dus 90% minder zuinig
En wat als die cijfers kloppen maar je tegenovergesteld redeneert? Beide moeten bij bijvoorbeeld het laden van een app hetzelfde rekenwerk doen.
Dan is de 820 2x zo snel klaar met hetzelfde rekenwerk wat hij per saldo 20% zuiniger doet? Dat klinkt niet als 90% minder zuinig.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 26 mei 2016 23:33]

De processor oververhit niet of is niet ondergeklokt, betere camera en is veel sneller dan alle drie de apparaten je noemde. Verder zitten mogelijk alle features van die missen in de op2 (vanuit de opo dan) wèl in de op3.

Genoeg redenen voor mij
En dat weet jij allemaal vanuit een enkele specificatie lijst die naar buiten is gelekt?
Er is nog helemaal niets bekend van het toestel. Ja de camera heeft meer megapixels, maar dat zegt helemaal niets over de camera.
Jij hij heeft een nieuwere CPU die volgens de cijfertjes sneller is.. maar dit een dermate kleine stap dat ik betwijfel of je het verschil gaat merken tussen de 810 en 820.
Dan nog iets.. hoe vaak zit jij met je telefoon tegen de limiet aan van je CPU, zo erg dat deze gaat onder klokken en vervolgens over verhit? Dat gebeurd zelden volgens mij..
Dus zoals 4g0ny ook al aangeeft, de voortgang is ver te zoeken. Het scherm lijkt mij de grootste verandering (LCD -> OLED) maar de accu is wel weer iets kleiner dan de OP2 (vreemde keuze overigens)
De Snapdragon 810 in de op2 is ondergeklokt t.o.v. andere telefoons en de officiële kloksnelheid van de 810. Dit is gedaan om oververhitten te voorkomen (wat de telefoon daadwerkelijk deed op release). Vanwege deze onderklok presteert de op2 ondermaats en is de prestatiebump des te groter.

De 820 heeft ook geen last van hitteproblemen...

Ik denk trouwens dat de accu ondanks de downgrade wel redelijk gaat presteren, ook weer vanwege de efficiëntere cpu en het scherm.
Tja, is dat bij alle andere merken niet hetzelfde geval? Gewoon lekker houden wat je hebt als het nog voldoet, daarom neem ik altijd sim only.
Niet iedereen heeft een OPO1 of nieuwer. Ik heb nu een telefoon van 2,5 jaar oud. Met 2GB ram en een 5,5" scherm.

Ik zou niet meteen upgraden nu, maar ik hoop dan ook (nog steeds) op een 5" en een 5,5" variant van deze telefoon.

Ook de SD820 moet veel sneller zijn dan zijn voorgangers en een Amoled scherm vind ik persoonlijk een flinke vooruitgang op LCD.
Dit is wat mij betreft positief, aangezien ik het ontwerp op de renders mooi vind. Grote kans dat ik m'n Oneplus 2 ga vervangen door deze.

Goed dat ze wel elk jaar een echt nieuw ontwerp gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Framoes op 26 mei 2016 07:55]

Voor zover je dit natuurlijk een nieuw ontwerp kan noemen. Ik vond de andere sandstone designs veel mooier en origineler dan deze kopie. Ik kan me niet herinneren wanneer en welk toestel, maar deze achterkwnt heb ik eerder gezien.
HTC One :)..
en de voorkant is meet een Samsung Galaxy S2
Het is idd niet origineel, maar het heeft wel iets weg van een HTC/iPhone en dat zijn fabrikanten die voorop lopen qua ontwerp.

Ben ook wel fan van sandstone, maar na een jaar wil ik meestal iets totaal anders. Kwestie van smaak natuurlijk.
Elk jaar een nieuw ontwerp? :P
De OnePlus One had ook Sandstone, en de OnePlus 2 ook. Ook al zat daar 2 jaar tussen.
Haha, dat is waar. Ik heb de One niet gehad, vandaar. Met de Two kwam ook de X, die weer een heel ander design had.
Het enige wat ik een beetje mis is een 2k-scherm. Mocht ik deze telefoon willen, dan voelt het toch een stap terug ten opzichte van wat ik nu heb.
Geen idee welke telefoon je nu hebt, maar een 2k scherm merk je nu echt het verschil?

Ik heb een OnePlus One met een Full HD scherm en zou niet weten waarom de resolutie nog hoger moet zijn. Alles is perfect en scherp en pixel zijn nu al niet te tellen.

Het enige nadeel van een 2k scherm is de accuduur die minder wordt.
Dat lijkt mij VR:

Aangezien OnePlus voor de tweede keer inzet op VR voor de launch en komt met de krachtigste SOC van het moment, ligt een scherm met een hogere resolutie dan HD voor de hand. Momenteel heb ik een Nexus 6p die ik wel eens in een VR handset schuif en dan kan je pixels toch echt letterlijk tellen (vooral bij OLED) . En volgens mij heeft de 6P al een scherm met hogere resolutie...
Je hebt gelijk met VR zie je het verschil inderdaad erg goed. Ik zelf had het over normaal gebruik van de smartphone en daar is volgens mij geen winst meer te behalen.

Door deze 'leak' verwacht ik ook niet dat er nog een versie komt met een hogere resolutie dan Full HD, maar ik laat me graag verrassen.
Op dit moment de LG G3 en dat komt de accuduur niet ten goede inderdaad. Toch ben ik bang dat ik er spijt van ga krijgen, met bijvoorbeeld VR. De geruchten zullen wel kloppen, dus ik wacht maar even af. Hoop dat de nieuwe Nexus snel wordt aangekondigd.
De OPO batterij is iets groter dan deze van de OP3 als ik mij niet vergis, 3100mAh is aangepast

Verder wel een mooi model enkel jammer dat ze afstappen van de sandstone achterkant, dit was nu net een van de redenen waarom hun flagships zo origineel waren.

[Reactie gewijzigd door 33Fraise33 op 26 mei 2016 08:05]

Lijkt weinig relevant te worden sinds OP3 naar verwachting "Oneplus Dash Charge" krijgt wat je enigzins kan vergelijken met Qualcomm's Quick Charge 3.0 en/of OPPO's VOOC.

Mogelijk tot 80% lading in een kwartiertje.
het ging eerder om de tabel die incorrect was ;) En ja als dit werkelijk zo is zal dit wel een verschil maken, maar eerst zien. Ik heb al veel spectaculaire ontwikkelingen gehoord over speciale batterijen maar naast Qualcomm's Quick Charge er nog niet veel in de werkelijkheid van gezien.
zo'n uitstekende camera is wel eigenlijk 'not done'.
Maak het toestel dan een fractie dikker....
Dat de camera uitsteekt heb ik op zich niet zo'n problemen mee, zolang de kwaliteit van de foto's er ook maar beter van wordt.

Maar de telefoon mag wat mij betreft best wel een klein beetje dikker worden. Dan kunnen ze er ook meteen een grotere accu in stoppen. Ik heb nu een OPO en die kan ik niet bepaald dik noemen. De OP3 had wat mij betreft dan ook net zo dik mogen zijn als de OPO.
Inderdaad, als je de vergelijking er op na gaat hadden ze makkelijk voor dezelfde dikte kunnen kiezen, 7 of 8mm maakt het verschil niet.
Kies je dan voor 3500-4000mah bied je toch een aardig betere batterijduur, ook niet onbelangrijk.
Precies. De OnePlus 2 is al niet één van de dunste/lichtste telefoons. Maar dit kwam wel ten goede bij de valpartijen van mijn OnePlus 2. Hij is echt enorm stevig. Geef mij maar een wat zwaardere/dikkere telefoon. Better safe than sorry..
Hopelijk krijgt de Oppo3 wel een microsd slot.
Met 64GB is een microSD slot irrelevant.

Daarnaast kun je niet alle apps installeren op een SD kaart, dus een telefoon met weinig intern geheugen en microSD slot, is ook niet alles.

En ik heb eigenlijk geen idee waarop je baseert dat de OP3 geen microSD slot gaat hebben.
Wellicht hebben ze zo'n dual sim, waar je ook een SD kaart in kunt doen. Op die Chinese website (die niet officieel van OnePlus is) staat niet dat het er niet in zit?

EDIT: heb het gevonden.

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 26 mei 2016 08:31]

Ik wil graag een MicroSD slot. Dat is een vereisende als ik een telefoon koop.
64 GB is wel lekker veel maar lang niet genoeg.
Ieder zo zijn voorkeuren, maar ik heb zelf nu 32gb en ik heb het bij lange na niet vol. Hoe krijg je meer dan 64gb vol als ik vragen mag? Of zet je er complete films op?
Ik heb alleen al 35GB+ aan muziek in FLAC-formaat. Dan heb je dus al een toestel met minstens 64GB nodig aangezien het OS ook de nodige GB's opslokt. Er blijft dan niet veel ruimte meer over voor apps, foto's en video's. Afgezien daarvan kost intern opslaggeheugen een factor 5-10 meer per GB dan SD-geheugen. Mediabestanden hebben eigenlijk amper baat van het snellere en kostbare interne flashgeheugen. Ook kunnen steeds minder apps op een SD-kaart worden geinstalleerd. Vandaar dat apps bij mij in het interne geheugen zijn opgeslagen en al het andere op de SD-kaart en / of cloud. Dat maakt het migreren van data ook een stuk eenvoudiger na aanschaf van een nieuwe telefoon.
Ah FLAC bestanden. Ik gebruik gewoon spotify omdat ik waarschijnlijk toch geen verschil hoor met mn sennheiser dopjes van 35,- euro :p
Ik heb ook Spotify (premium), maar kan niet alles offline opslaan. Ook kan ik, voor zo ver ik weet, niet bepalen waar offline media worden opgeslagen. Met foto's en video's kan ik aangeven dat ze op de SD-kaart moeten worden weggeschreven.
"Met 64GB is een microSD slot irrelevant."

Je vergeet even hierbij te vermelden dat dit jouw mening is. Dat is nogal belangrijke context namelijk. Wat voor de een 'irrelevant' is .. kan voor de ander best belangrijk zijn namelijk.
Persoonlijk zou ik niet zonder SD kaart willen namelijk. Al is het maar om de veiligheid in huis te hebben dat je altijd bij je foto's kan.
Voorbeeld: Mijn schoonbroer heeft een tijdje geleden zijn telefoon laten vallen. Scherm stuk .. maar wel zo dat het hele scherm stuk was en dus ook geen beeld meer gaf. Hierdoor kon hij de foto's die op het toestel staan er ook niet af halen. Immers hij kan het scherm niet 'unlocken' omdat hij niet ziet wat ie doet.
Had hij de foto's netjes op de SD kaart weg laten schrijven (ongeacht hoe groot het interne geheugen is) dan had het een hoop ellende kunnen schelen. Dan trek je in dat soort gevallen gewoon de SD kaart eruit en prop je die in de computer.

Dat is natuurlijk maar 1 enkel voorbeeld.. maar er zijn er nog wel legio te bedenken natuurlijk.
Neem dan backups , google foto's is daar zo simpel in...
Ja.. maar dat werkt niet achteraf he? 8)7
Neen, daarmee dat de meeste mensen dat op voorhand instellen, voor het geval het achteraf niet meer gaat omdat hij gevallen is of verloren is.
Als jij je telefoon verloren bent kan je toch ook niet meer het kaartje eruit halen he ;-)
Een SD-card werkt ook niet achteraf ;)
Nou nee. Ik wil mijn data op een apart medium opslaan. Zo kun je het makkelijk meenemen naar een nieuwe telefoon of als je toestel stuk is haal je het kaartje er gewoon uit. Zo voorkom je dat je persoonlijke data verloren gaat omdat reparatiecentra toestellen vaak geformatteerd terug sturen om eventuele softwarematige problemen te voorkomen.
Als het goed is heb je sowieso niet al je belangrijke data op een plek staan.
En zeker wanneer je het verstuurt naar een reparatiecentrum.
Wanneer je telefoon gestolen wordt, ben je namelijk ook meteen je 128GB sd-kaart kwijt (of wat stoppen mensen er tegenwoordig in, dat 64GB niet genoeg is?)

Mijn claim was meer gericht op het feit dat 64GB genoeg is bij normaal gebruik. En daarbij dus microSD irrelevant is.

Ik heb overigens liever een telefoon met 64GB dan een met 16GB en micro-SD.
Maar het licht natuurlijk allemaal aan je gebruikersscenario.
Ik heb het liefst een telefoon met genoeg interne opslag (minstens 32GB) én een SD-kaart. Die heb ik nu dus ook.
Nuja, daar ben je zelf natuurlijk vrij in (totdat de telefoonboer bepaald dat hij geen SD-kaart compatibiliteit plaatst ;p).

Hoeveel GB SD-kaart heb je daar dan voor? Sinds de laatste keer dat ik mij verdiept heb in micro-SD blijkt het eigenlijk wel redelijk betaalbaar te zijn.

En ik vraag mij af of je ook tevreden zou zijn met een telefoon die 128GB of 256GB intern geheugen zou hebben (en dus geen SD-kaart mogelijkheid).
Momenteel heb ik een interne opslag van 32GB (zo'n 24 GB beschikbaar voor de gebruiker) en een micro-SDXC kaart van 64 GB. Daar kom ik nog redelijk mee uit, maar enkel omdat ik regelmatig filmpjes verwijder om ruimte te maken. Met zo'n 4K geschikte camera tikt het geheugengebruik aardig aan ...
Met Google foto worden al je foto's gratis gesyncd (foto's tot 16mb resolutie)

Ik leeg regelmatig de lokale photos en zo heb ik altijd geheugen.
Google foto kan je dan toch zien als een apart medium?
Nieuwe smartphone, je logt in Google en voila al je photos kolen op het scherm
Met 64GB is een microSD slot irrelevant.
Dat mag je vinden, en daar denken andere misschien wel anders over?
Daarnaast kun je niet alle apps installeren op een SD kaart, dus een telefoon met weinig intern geheugen en microSD slot, is ook niet alles.
Jij bied nu meteen een ander/gaar alternatief. Hij wil natuurlijk de telefoon in de huidige vorm (met 64GB dus) maar dan uitgevoerd met een SD slot :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 mei 2016 09:49]

Ik was in het begin erg enthousiast over de OnePlus. Na het rampzalige en frustrerende invite-systeem ben ik er helemaal op afgeknapt. Als een toestel niet op normale wijze te verkrijgen is laat ik ze links liggen, ongeacht hoe mooi of goed ze zijn.
Of je kunt gewoon even wachten tot het invite systeem er af gaat. Heb zelf nog nooit een telefoon met zon goeie prijs/kwaliteit verhouding als mijn OP2 gehad.
Ik verwacht dat ze bij de OP3 wel weer invites hebben, maar dat de invite-periode hooguit 2 maanden is. Kijk maar eens naar dit overzicht. Bij elk nieuw toestel werd de invite-periode korter:
  • OnePlus One: 362 dagen
  • OnePlus 2: 130 dagen
  • OnePlus X: 92 dagen
  • OnePlus 3: 60 dagen ?
Kun je aangeven wat het idee achter het invite-systeem is? Wordt het gebruikt om een betere inschatting te kunnen maken van de populariteit van het product en dus ook een indicatie voor hoeveel ze zouden moeten maken zonder teveel (of te weinig) te maken?
Het idee achter het invite-systeem is inderdaad deels dat en deels precies het tegenovergestelde.

Omdat OnePlus een relatief nieuw bedrijf is, kan het nog maar minimaal produceren. Als je de toestellen dan op de normale manier zou verkopen, zou de website eigenlijk altijd 'out-of-stock' aangeven en heb je de kans dat mensen afhaken, omdat het toestel nooit op voorraad is.

Met het invite-systeem kan je dus telefoons produceren en op het moment dat je weer een nieuwe batch hebt, kan je de invites versturen en zijn de telefoons te koop. Hierdoor kan de verkoop gereguleerd worden en voorkom je dat mensen gaan klagen over het out-of-stock zijn.

Met het invite-systeem zullen ze inderdaad ook doen wat jij beschrijft. Je kan door het aantal aanvragen van invites natuurlijk goed zien hoeveel mensen interesse hebben in en je weet dan ook precies hoeveel je er moet produceren.

Bij de OnePlus One gebruikte ze het invite-systeem denk ik vooral voor het bovenstaande. Ze hebben voor de introductie nauwelijks telefoons (kunnen) produceren, waardoor je voorkomt dat je met een overschot blijft zitten.

Verder hadden ze natuurlijk geen idee hoe goed het toestel ging verkopen. (Aan de verkoopcijfers te zien, is het toestel voor hun uiteindelijk een verkoop hit geworden. Ze hebben in één jaar tijd 1,5 miljoen OPO's verscheept, terwijl ze zelf 50.000 stuks hadden uitgerekend om break-even te spelen.)
De OnePlus 2 had juist de minst goede prijs kwaliteit. De One was echt té goedkoop gewoon. De OnePlus 2 was simpelweg te 'duur' voor wat je krijgt. 400 euro was hij bij launch.
Ben het hier niet echt mee eens.

De OP2 had gewoon een prima prijs/kwaliteit verhouding. Maar was wel 100 euro duurder dan zijn voorganger bij launch. Hierdoor leek het toestel heel erg duur. Maar het toestel was toch 200 euro goedkoper dan alle andere flagships. Al met al nog steeds een prima prijs voor een goed toestel.
Dat klopt, maar mede doordat hij 100 euro duurder was dan zijn voorganger, en je nu de prijs ongeveer weet van de OnePlus 3, lijkt de OnePlus 2 best 'duur'. Alsnog goedkoper dan de andere merken ja.
Ik doelde daarmee natuurlijk ook op de concurrentie. Voor dat bedrag had je (op wat import chinaphones na) geen telefoon met SD810, 4gb ram, 64GB intern opslag etc. Dan zat je vaak al ver boven de 500 euro te kijken.
Ik denk dat je alleen jezelf daarmee hebt.
Ik zou niet weten waarom; mijn Galaxy Note 4 had ik de volgende dag in huis en ben er nog steeds erg blij mee. Heb gewoon geen zin in al dat gedoe bij OnePlus.
Ik zeg ook niet dat er geen andere goede toestellen zijn.
De Note 4 zal vast ook heel goed zijn, maar is ook flink aan de prijs natuurlijk.
Dit is net wat het product zo exclusief maakt bij introductie. Plus het is nog eens een vrij eerlijk systeem omdat 1 iemand niet met 10 Oneplus phones kan gaan lopen terwijl daar 10 mensen mee gelukkig gemaakt konden worden.

Daarnaast is hun invite systeem al een stuk beter en is hun productiecapaciteit ook al een heel stuk groter. Het is een heel slim systeem om de vraag aan het aanbod aan te passen.
Dit is gewoon pure marketing. Artificiële schaarste introduceren zodat het product nóg gewilder wordt. Wel ben ik het met je eens dat het een eerlijker systeem is en dat er minder handelaren tussen komen die de prijs opdrijven.
Verder zijn het prima specificaties en al helemaal voor dat bedrag maar goed dat is ook het USP voor OnePlus en na de OP2 moesten ze ook wel weer terug naar hun originele prijsvechter positie. Dit zou zo maar eens mijn nieuwe telefoon kunnen worden.
Ja, of ze hebben gewoon echte schaarste omdat ze niet genoeg capaciteit van de Oppo fabriek krijgen, en de chinese markt prioriteit krijgt.
Jammer, met een goedkopere 5" inch had ik wel over willen stappen van mijn OPO, maar blijf hem nu gebruiken tot hij op is denk ik. De meerwaarde mij niet waard.
Ik zie ook graag een 5/5.1 inch model. Twijfel een beetje of ik niet wat langer kan wachten totdat de S7 of HTC 10 meer richting het prijsniveau van OnePlus komen.
Is de garantie al beter geworden?

[Reactie gewijzigd door Mindfucker op 26 mei 2016 08:10]

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Slechte ervaring met een kapotte OnePlus gehad (aftersales) RMA.
Kreeg ik na 6 weken mailen een retour akkoord en na 2 weken een "nieuwe" die kapot was 🤔