Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

De bekende 'smartphonelekker' EvLeaks heeft een afbeelding online geplaatst van de OnePlus 3. De render toont een metalen ontwerp en volgens Evan Blass beschikt het toestel over een oledscherm, net als de OnePlus X van vorig jaar.

De accu heeft een capaciteit van 3000mAh, vermeldt Blass verder in de tweet. Net als bij de OnePlus 2 is op de voorkant een 'Home-knop' met vingerafdrukscanner te zien. Aan de onderkant is net als bij de voorganger een usb-c-poort zichtbaar, samen met een speaker en 3,5mm-jack. De zijkant toont een schuif en volumeknoppen.

Het lijkt te gaan om een toestel met een metalen ontwerp en kunststof antennelijnen, zoals HTC dat ooit voor het eerst deed met de One M7 uit 2013. De camera lijkt bovendien iets uit te steken. De render van Blass komt overeen met afbeeldingen die eerder online verschenen van het toestel, bijvoorbeeld bij GizmoChina.

OnePlus presenteert de 3 naar verluidt volgende maand. Specificaties uit het geruchtencircuit wijzen op een Qualcomm Snapdragon 820-soc en varianten met een geheugen van 4GB en 6GB. Het schermformaat is nog niet duidelijk. De eerste geruchten spraken van 5,5", maar de grootte van elementen als de usb-c-poort en 3,5mm-jack op de render wijzen op een scherm van rond de 5". De fabrikant heeft nog niets bekendgemaakt over het komende toestel.

OnePlus heeft tot nu toe drie telefoons uitgebracht. De OnePlus One kwam uit in de zomer van 2014 en de OnePlus 2 een jaar later, waarna de fabrikant vorig najaar de OnePlus X op de markt bracht.

Update, 14:47: Engadget meldt dat OnePlus de render naar diverse Chinese media heeft gestuurd en tekent aan dat OnePlus' zusterbedrijf Vivo in het verleden zijn fans om de tuin heeft geleid met valse renders voor de presentatie. Dat zou erop kunnen wijzen dat de render niet het finale ontwerp van de OnePlus 3 weergeeft.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Gebruikers die benieuwd zijn naar de geruchten rondom de prijs, zie onder andere de volgende bronnen:

nieuws: Gerucht: OnePlus 3 krijgt Snapdragon 820-soc en 3500mAh-accu
[OnePlus 3] Ervaringen & Discussie
Volgens eerder verschenen berichten, die overigens eveneens niet door OnePlus zijn bevestigd, gaat de nieuwe smartphone rond de 300 euro kosten. MyDrivers spreekt van omgerekend 270 euro voor de versie met 4GB ram en 32GB opslag, en 330 euro voor de versie met 6GB ram en 64GB opslag.
Verder vind ik hem er veel mooier uitzien dan op de renders.

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke specificaties. Misschien wordt dit wel een opvolger voor mijn OnePlus 2, en daar komt dan wellicht een review over :).

Eerst maar eens kijken of de OnePlus 3 tegen gaat vallen bij de aankondiging.

Overigens dacht ik dat de OnePlus 3 een 3500 mAh accu zou krijgen? ;) nieuws: Gerucht: OnePlus 3 krijgt Snapdragon 820-soc en 3500mAh-accu

Alhoewel dat ook weer te maken kan hebben met de 2 varianten.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 17 mei 2016 09:47]

Dit is ook gewoon een render hoor :) bijna alle product shots worden nu b.v. in keyshot gerendered..
Misschien omdat dit een andere render is en de kleur ook afwijkt (zilver ipv zwart). ;)
Zilver/aluminium ziet er al snel een stuk hoogwaardiger uit. Overigens knap dat de prijs al vaststaat terwijl het uiterlijk en specs nog niet eens zeker zijn. De marketing machine van OnePlus draait weer op volle toeren. :)
Volgens het Twitter-account van Evan Blass gaat het om een AMOLED-scherm. Niet om een OLED. Bron: https://mobile.twitter.com/evleaks/status/732465553378418688
AMOLED is ook gewoon een OLED techniek. OLED is onderverdeeld in twee families: AMOLED (Active) en PMOLED (Passive).

Voor meer info zie bijvoorbeeld Wikipedia.
Om aan te vullen: het heeft niet zoveel zin om specifiek toe te voegen dat het om de Active Matrix variant gaat. Inherent aan de techniek kan de Passive Matrix variant niet op grotere schermen worden toegepast, deze kom je alleen tegen bij schermen onder de 3".

Hier een plaatje wat het verschil wat duidelijker maakt.

Edit: linkje gefixt

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 17 mei 2016 10:43]

deze kom je alleen tegen bij schermen onder de 3"
En de G Flex 2 dan?

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 17 mei 2016 12:49]

Dat is P-OLED, wat op een andere eigenschap slaat van het OLED scherm. Ieder OLED scherm heeft een aantal eigenschappen, zoals het type matrix (Passive Matrix/Active Matrix) en van welke materialen ze zijn gemaakt (Smal Molecules/Polymers=Large Molecules). De P in P-OLED van jouw voorbeeld slaat erop dat het OLED-display is gemaakt van Polymeren, dus grote moleculen.
Basically you can make OLEDs from two kinds of materials: small-molecule (SM-OLED) or large-molecules, or polymers. Virtually all OLED displays on the market toady are using Small Molecules, and are produced using evaporation processes.
(bron)

P-OLED doet het wat minder dan SM-OLED en wordt daarom nauwelijks gebruikt. Er zijn nog maar een paar bedrijven die dit type gebruiken en dan hoofdzakelijk voor low-budget apparatuur.

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 17 mei 2016 15:28]

Daar heb je helemaal gelijk in :) Echter werkt je link niet. Hier worden de basics uitgelegd over PMOLED, incl. voorbeelden en verschil met AMOLED.
Amoled is een trademark van Samsung. De generieke naam voor de schermtechnologie is oled. Vergelijk bijvoorbeeld met Walkman. Je kunt zeggen 'een iPod is een Walkman' en iedereen zal weten wat je bedoelt, maar wij zouden dan schrijven 'de iPod is een mp3-speler'.

Dat is wat we met oled ook zijn gaan doen de laatste tijd :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 17 mei 2016 09:38]

Is het werkelijk een trademark van Samsung? Volgens mij vergis jij je daar een beetje in, Super Amoled is een trademark van Samsung, maar Amoled is gewoon een OLED techniek en werd zelfs al gebruikt door andere fabrikanten voordat Samsung ermee ging werken.
Jazeker
En nog eentje dan
Bonus

En o ja, LG maakt natuurlijk ook 'amoled'-schermen (als in: met active matrix) voor tv's en smartphones. Kun jij ergens een vermelding vinden dat LG het een amoled-scherm noemt?

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 17 mei 2016 10:20]

AMOLED mag geregistreerd staan als trademark, dat doet nog niets af van het feit dat het een OLED technologie is waarvan een passieve (PMOLED) en actieve (AMOLED) variant bestaan. De onderliggende techniek is in beide gevallen OLED, dus wanneer je zegt dat dit een OLED scherm betreft, heb je het net zo juist als wanneer je zegt dat het een AMOLED betreft. In het laatste geval ben je echter specifieker over de gebruikte techniek (hoewel PMOLED eigenlijk alleen voor kleine schermen met weinig kleuren gebruikt word, zoals de eerder MP3 spelers). Dat Samsung de naam van de techniek zelf als trademark heeft en gebruikt, doet daar niets aan af.

Verder zie je op de site waar jij naar refereert dat OLED een trademark van LG is. Geld daarvoor dan eigenlijk niet hetzelfde verhaal als voor de Walkman van Sony?

Overigens, de telefoon die (naar mijn weten) als eerste gebruik maakte van AMOLED techniek, is een Nokia en komt uit 2008, waar als de Samsung Galaxy S GTI-9000 uit 2010 komt.

[Reactie gewijzigd door LankHoar op 17 mei 2016 10:36]

De Samsung SGH-E700 was de eerste telefoon met AMOLED display. Welliswaar alleen maar het kleine schermpje aan de bovenkant van de telefoon, maar de het is AMOLED.

Door Samsung geïntroduceerd in 2007
Erg off-topic onderhand, maar ik vind het interessant om het uit te zoeken :) Wat ik kan vinden over het secundaire scherm van de SGH-700:
- OLED info zegt dat het een PMOLED betreft
- GSM arena heeft het over een OLED
- Samsung zelf praat echter over een LCD scherm

Zelf lijkt PMOLED me logischer, gezien het een klein scherm betreft, en het jaar van release 2003 lijkt te zijn ipv 2007. Mag ik je vragen waarop je baseert dat dit een AMOLED scherm betreft, en niet een PMOLED?

[Reactie gewijzigd door LankHoar op 17 mei 2016 12:11]

Klopt, ik maak zelf de fout waar ik normaal gesproken andere op wijs... De E700 was inderdaad PMOLED. Ik las niet goed dat jij het over het eerste AMOLED toestel had.
Verder zie je op de site waar jij naar refereert dat OLED een trademark van LG is
Crazy, maar je lijkt gelijk te hebben. Ga ik even induiken. Worth noting: zowel de trademark van oled als amoled (als in: het woord, niet een of ander logo) geven een status weer die erop duidt dat ze niet geldig zijn.
De status van alle door jou gelinkte trademarks staat op 'abandoned' en 'suspended'... ik twijfel of het een geldig trademark is? Er zijn wel meer bedrijven die een trademark hebben geprobeerd te krijgen op de naam van 'generieke technieken', dat betekent niet dat het geldig is... amoled is zonder twijfel niet meer dan de aanduiding dat het om een active matrix OLED gaat. Samsung zou het als ik het allemaal zo lees wel heel graag als trademark willen hebben aangezien ze groot gebruiker zijn van de techniek.

Plus dat als het om een geldig trademark zou gaan, dan zal een fabrikant als OnePlus daar toch ook niet mee te koop gaan lopen? Dat LG het geen Amoled noemt zie ik nog geen reden toe om te denken dat het daarom om een trademark draait.

Ik ben vooralsnog niet overtuigd mbt het trademark...
Plus dat als het om een geldig trademark zou gaan, dan zal een fabrikant als OnePlus daar toch ook niet mee te koop gaan lopen? Dat LG het geen Amoled noemt zie ik nog geen reden toe om te denken dat het daarom om een trademark draait.
Als het een scherm is van Samsung dan kan dat prima, dat heb je afgelopen jaren kunnen zien :)
Volgens deze database wel.
The state or country where the trademark was organized is by Samsung Mobile Display Co., Ltd.. The legal entity type behing it is a Corporation, located at San #24 Nongseo-dong, Giheung-gu, Yongin-city, Gyunggi-do, zip .

[Reactie gewijzigd door Ubartu op 17 mei 2016 10:19]

Sinds wanneer slikt een iPod cassettebandjes dan? ;)
Onder welke steen kom jij vandaan? ;)

Ik heb onderlaatst nog een walkman gekocht. En nee, daar kan géén cassettebandje in!
Jij associeert de term "walkman" met een draagbare cassettespeler, terwijl het een merknaam is van Sony.
Jouw reactie is een van de beste voorbeelden die je kunt hebben waarbij een merknaam er zo ingebakken zit, dat het als eigennaam word gezien :)
Inbus sleutel
Luxaflex
etc...
Ik vind hem niet lelijk, maar het uiterlijk van de OPX staat me meer aan. Ben erg benieuwd naar wat de prijs gaat doen. Indien die goed is en hij inderdaad 5" word, dan word ie toch wel interessant (5,5" werkt gewoon echt onhandig).
Mij persoonlijk juist niet. De OnePlus X is grotendeels van glas, en dat maakt de OnePlus X erg kwetsbaar. Geef mij dus maar grotendeels metaal :). Ik vind persoonlijk, bouwkwaliteit/stevigheid belangrijker dan het ontwerp bijvoorbeeld.

Prijs is te vinden in het OnePlus 3 topic.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 17 mei 2016 09:33]

Mij persoonlijk juist niet. De OnePlus X is grotendeels van glas, en dat maakt de OnePlus X erg kwetsbaar.
Ja daar heb je een punt. Mijn OPX heeft al twee barsten te verduren gekregen, en heb recent daarom toch besloten om het bijgeleverde hoesje maar te gebruiken (beetje laat, de achterkant ziet er nu niet meer uit, maar toch). Daarom ben ik ook erg nieuwsgierig naar de uiteindelijke prijs, grootte en andere specs van de OP3, wellicht word het de opvolger van mijn OPX. 5" is dan echter wel een vereiste, 5,5" werkt gewoon niet. Dan bel ik liever direct met een tablet :+
Arme s6/7 edge gebruikers. Iets kopen wat niet werkt.

Wat niet werkt voor jou dus ;)
Prijs is naar verwachting 2000RMB. Nu ongeveer ¤270 als je het direct omrekent. Zal welicht nog BTW of zo bijkomen als je hem in Europa besteld.

Daarnaast hoop ik zelf ook op 5". Heb nu een 5,5" Oppo Find 7a voor 2 jaar gehad en ben er wel klaar mee om altijd 2 handen te gebruiken.
Het gerucht (dat ik heb gezien) is $400 voor de 6/64GB versie en $310 voor de 4/32GB.
Een Oneplus 2kost rond de E350,-.Zal de 3 toch wel wat meer moeten kosten.
Ligt het aan mij of heeft de voorkant iets weg van iPhone?
Desalniettemin lijkt mij heft een mooi toestel, nu nog hopen op 5.5'' en de prijs van rond de 330 euro voor 6GB variant :9~ :)
Kan je wel vergeten denk ik.
Ik denk dat de telefoon minimaal 375 gaat kosten... ( persoonlijk denk ik zelf nog meer )
Hoezo zo duur? Lijkt me niet. Juist tussen de 330 en 350. Als ze te hoog gaan zitten, blinken ze nergens in uit. Je moet het wel aantrekkelijk houden voor de consument.
Ja dus.. 400 euro is nog steeds goedkoop als je het vergelijkt met de nieuwste generaties smartphones.
Advies bij release:

- s7 699 euro
- s7 edge 799 euro
- htc 10 749 euro
- lg g5 699 euro

Ik wil alleen maar voor behoeden van een grote teleurstelling.
Persoonlijk denk ik dat je 330 euro wel kunt vergeten

Maar ik kan het ook zomaar mis hebben..... you never know ;)

[Reactie gewijzigd door Aggressor op 17 mei 2016 11:55]

Zeker als de Oneplus 2 al meer dan dat kost.
Ik hoop ook eentje met 5,5" scherm en 6GB. De OnePlus 2, wat ook een prachtige telefoon is, is nu te koop voor 345 EUR inclusief verzendkosten (met couponcode). Ik wacht zelf op de OnePlus 3 en ben zeer benieuwd naar.
Jeetje, mocht dit het definitieve toestel worden dan hebben zij zich wel heel erg laten inspireren door de HTC A9 / HTC 10 (uitgaande van het feit dat deze al voor uitkomen van HTC 10 van de tekentafel is gekomen). Wel redelijk bizar, zeker als je bedenkt dat zij zich altijd wel wilden onderscheiden van de massa.

Het is wel een schitterend toestel, dat wel, (beetje mengsel van Apple met HTC).
Ik geef de laatste steeds tijd minder om design omdat ik er toch een stevig hoesje omheen wikkel. Van de voorkant lijken de HTC 10, Iphone en OP3 inderdaad veel op elkaar. Dat vind ik prima, zolang het er maar goed uitziet.
Ik vind het kopiëren een redelijk triest gebeuren. Hier zit zoveel HTC & IPhone in verwerkt dat het amper nog orgineel is (bespaart misschien op design?).
De fysieke home-button is ook een spijtig gebeuren (imho). Vroeger zagen we smartphoens met zo weinig mogelijk knoppen en zoveel mogelijk schermruimte, en hier zien we een fysieke home-button.

Voor de rest superspecs en dat in 5" :)
Mee eens, mijn Nexus 5 (toch alweer redelijk oud aan het worden) heeft kleinere randen boven en onder het scherm. Jammer, dit had compacter gekund. Daarnaast zie ik nog nergens een spoor van NFC, terwijl ik verwacht dat dit de komende jaren steeds belangrijker wordt met betalingen e.d. Verder mooie telefoon voor het geld :)
Ja ik zal NFC ook erg missen (en als dat er inderdaad niet op komt dan zal deze telefoon dus geen optie zijn).

Ik gebruik het (nog) niet voor betalingen maar de OV "Leap" kaarten hier in Ierland kan je via NFC saldochecken en opladen (iets wat ze in Nederland ook eens moeten gaan doen trouwens). Omdat er nauwelijks oplaadautomaten zijn, kan je niet zonder.

Ook gebruik ik het voor cryptocards soms.
Ik vind NFC ook gemakkelijk. Erg jammer dat het niet op de Oneplus 2 zit en nu ook (volgens de geruchten) niet op de 3. Heb toch maar een Oneplus 2 (64gb) overgenomen van een collega (nog geen half jaar oud, amper gebruikt) voor E265,-. Daar kan que prijs weinig tegen op. Zelfs nieuw niet.

[Reactie gewijzigd door JanusJaap op 18 mei 2016 12:01]

De Oneplus 3 is toch nog niet uit?
Ah nu snap ik het, jammer dat het waarschijnlijk niet op de OP3 komt. Dat wist ik nog niet, ik hoopte er eigenlijk wel een beetje op :) Maar ik heb de geruchten niet zo gevolgd, vandaar. Maar geen NFC is een dealbreaker voor mij helaas want ik gebruik het echt vaak.
Ik vind fysieke buttons juist wel handig om eerlijk te zijn. Maar dat kan natuurlijk ook gewenning zijn van mijn vorige toestellen. Echter is er maar 1 fysieke knop, geen 3. De andere 2 zijn touchbuttons.
Exact mijn gedachten. Ik vind het niet echt erg als fabrikanten elkaar kopiëren. Het gaat immers om het eindresultaat. Ik ben zelf geen fan van Apple, maar het doet me echt aan de achterkant denken van iPhone. Zowel qua materiaal, als kleur.
Dit toestel lijkt qua achterkant juist helemaal niet op de Iphone, De iphone heeft een platte achterkant en heeft de camera op een andere plaats zitten.

Ga je de OP3 vergelijken met de HTC One M8 en M9, dan zie je veel meer overeenkomsten, met een vergelijkbare vorm, zelfde camerapositie en een klein streepje van de camera naar de bovenste horizontale balk.
Ik bedoel ook niet qua ontwerp, maar qua materiaal en kleur. Qua ontwerp is het inderdaad meer een toestel van HTC.
Hardware, design en specs zien er goed uit. Naar mijns inziens zit daar de bottleneck ook niet. Oxygen OS op OP2 is werkelijk een drama; hopelijk is hier aan gewerkt en hebben ze een volwassen OS die de CyanogenMod evenaart.
Een drama vind ik een beetje overdreven, maar het kan zeer zeker stukken beter, OxygenOS 3.0 wordt dan ook stukken beter.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 17 mei 2016 14:25]

Eh hoezo beter, weet jij meer :?

De reacties op het forum van OnePlus zijn niet bepaald positief als het om de huidige community build gaat voor de OP2. De eerste dagen lijkt de nieuwe firmware inderdaad beter aan te voelen maar daarna lijken er tal van bugs op te komen. Tot op heden heeft OnePlus niet een al te beste trackrecord als het gaat om software dus ik ben erg benieuwd waarom het plots met Oxygen OS 3.0 opeens allemaal in orde is.

Ik blijf tot op heden bij mijn stelling dat het een puike telefoon is met zeer vriendelijk prijskaartje maar dat je wel beta-tester wordt gebruikt voor de software!

[Reactie gewijzigd door Miki op 17 mei 2016 14:07]

De reacties op het forum van OnePlus zijn niet bepaald positief als het om de huidige community build gaat voor de OP2. De eerste dagen lijkt de nieuwe firmware inderdaad beter aan te voelen maar daarna lijken er tal van bugs op te komen. Tot op heden heeft OnePlus niet een al te beste trackrecord als het gaat om software dus ik ben erg benieuwd waarom het plots met Oxygen OS 3.0 opeens allemaal in orde is.

Ik blijf tot op heden bij mijn stelling dat het een puike telefoon is met zeer vriendelijk prijskaartje maar dat je wel beta-tester wordt gebruikt voor de software!
Tal van bugs? De enige grote bug die er is, is dat OxygenOS 3.0 nog veel batterij slurpt. De officiële build zou zo goed als bugvrij moeten worden ;).
Het lijken twee verschillende telefoons op de foto. de achterste is breder dan de voorste. Wijst dit dan toch op een 5" en een 5.5" model?
Een 5 inch lijkt mij helemaal niet logisch.
Daar heb je de oneplus x al voor.
Misschien was de Oneplus X een soort van test of er vraag was naar een kleinere telefoon van 5 inch. Dan is het een logische zet dat je dan een 5 incher uitbrengt naast een 5.5 incher.

Waarom de vermoedelijke 5 incher, denk ik, niet bij de Oneplus X lijn komt, is omdat de prijs bij het uitbrengen van de Oneplus X 249 dollar was, terwijl zijn grotere broer 389 dollar was.
Ook had de Oneplus X een Snapdragon 801 (wat toen al een oude chip was), terwijl de Oneplus 2, die eerder op de markt kwam, een Snapdragon 810.

Als ze dus een nieuwere chip (de Snapdragon 820) willen gebruiken gaat deze meer kosten en daarom ontloopt deze de prijs waarop de Oneplus X zat.
Dit gaat wel érg de HTC (en iPhone) kant op, maar als dit echt de OPO 3 zou zijn zou ik wel interesse hebben, vooral door de prijs en het oled scherm.
Natuurlijk is het moeilijk om met een metalen design en een fysieke homeknop nog een uniek toestel te maken maar het is wel een beetje een inspiratieloos (maar ook mooi) ontwerp.
Ik zie geen prijs in het artikel staan, dus daar ben ik nog wel benieuwd naar. Ik ben voorlopig nog erg tevreden over mijn OnePlus One, zeker met de Android 6 upgrade. Maar mocht ik over een half jaar toch toe zijn aan een nieuwe dan is OnePlus zeker een optie, aangezien ik graag een high-end smartphone wil maar ik andere merken veel te duur vind.

Wat betreft het ontwerp: beter goed gejat dan slecht verzonnen? ;)
Dit design vind ik erg mooi. Wel jammer dat ze weg gaan van hun originele design stijl.
Vind ik ook. Sandstone was een mooie + handige toevoeging. Zo gleed hij namelijk niet makkelijk uit je hand.