Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Een Tsjechische site heeft afbeeldingen en details online gezet van wat een controller lijkt te zijn voor Samsungs vr-headset Gear VR. De controller heeft onder meer een joystickje en verbindt zich via bluetooth aan een telefoon.

Op de afbeeldingen die Mobilmania heeft gepubliceerd, zijn logo's te zien van zowel Oculus als Samsung. Oculus maakt veel van de software voor de Gear VR. Naast de joystick bevat de controller fysieke knoppen met X, Y, A en B. De controller heeft ook schouderknoppen.

De controller past in de Gear VR op de plek waar bij gebruik de telefoon zit om hem mee te kunnen nemen. Daardoor ligt het voor de hand dat de controller bij benadering even groot is als de toestellen die erin passen, zoals de Galaxy S6, S6 Edge+ en S7.

Mobilmania weet niet wanneer en tegen welke prijs Samsung de controller zou willen uitbrengen. Samsung bracht al eerder een GamePad-controller uit.

Mogelijke Samsung Gear VR-controllerMogelijke Samsung Gear VR-controllerMogelijke Samsung Gear VR-controllerMogelijke Samsung Gear VR-controller

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Ziet er aardig uit en handig dat ie in de headset past, dus voor een leuke prijs (< 20 euri) zeker een optie. Maar zou toch liever zien dat ik gewoon mijn PS4 controller kon gebruiken i.c.m. de S7....
zou vast moeten kunnen met de juiste tools
Ik ben al 2 maanden aan het programmeren om de PS4 controller op een S7 te laten werken...

There is an app for that: 'sixaxis', maar die werkt niet meer vanaf Marshmallow..

Het punt is, dat Android een andere bluetoothStack gebruikt, waar het eest nog BlueZ was.. Dus ik heb mijn toestel ge-root en Bluez op de linux image gezet, waardoor de 'oude' bluetooth stack weer beschikbaar is...

Daarnaast zit je met het probleem dat Android officieel geen L2CAP meer ondersteund (De techniek die de PS4 controller gebruikt)..

Maar, zoals hier te zien in de nieuwe BluetoothStack (BlueDroid) (C native)
https://android.googlesou...ter/stack/l2cap/l2c_api.c

en hier te zien in de 'Android' code (Java)
https://android.googlesou...ooth/BluetoothSocket.java

Zit de code nogsteeds in de Android Source Code, and is het via reflection nog steeds op te roepen.. Ik kom elke dag een stukje verder, maar ze hebben het goed dicht gettimmerd :(

Een motivatie is, dat de sixaxis App iets van 2-3 euro kost, en al meerdere 100.000x gedownload is..

En gezien de hoeveelheid S7 + GearVR in omloop (geloof 1 miljoen GearVR's nu!), ben je snel rijk als je het voor elkaar krijgt :)

By the way, mochten er hier op tweakers goede c++ / Java developers zijn, die zich vervelen en mee willen helpen om L2CAP devices weer te laten werken (Zoals ook de Wii).. Let me know, en dan zet ik even private Git repo op, waar de koppen samen kunnen steken :Y)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 26 mei 2016 14:24]

Dat zou geweldig zijn als het lukt, ik zou graag de wii controller weer willen kunnen gebruiken in samenwerking met de Gear VR!
Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt of ik heb het verkeerd begrepen, jij denkt waarschijnlijk dat je de bewegingen van de wii controller kan gebruiken maar dat gaat m niet worden omdat je die sensor niet op je telefoon kan aansluiten.
Weet niet gezien die zegt 'weer', heeft ie het denk ik vooral over de normale functies (de knopjes), die waren onder eerdere Android versies namelijk wel gewoon bruikbaar!
Ja maar ik dacht dat omdat hij het specifiek over de wii controller had dat hij waarschijnlijk de bewegingen bedoelde, omdat dat zo'n beetje het belangrijkste is van die controller.
Is ook geen gekke gedachten hoor ;) Je kan het inderdaad op 2 manieren opvatten...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 mei 2016 15:55]

ik was me er nog niet van bewust dat bij vorige android versies alleen de knopjes werkten en de bewegingen niet. dan blijf ik maar verder dromen en hopen ;-)
Op mijn Xperia Z5 kan ik zover ik weet een PS4 controller connecten en dan mijn PS4 streamen op mijn telefoon net als via de PS TV.
zit er op die Xperia een extra stukje software misschien ?
En zoja kan je dat misschien niet gebruiken.
Sluit je de PS4 controller toevallig bedraad aan?? Sommige telefoons hebben daar geen moeite mee inderdaad.. Het gaat in mijn hack/slash poging om PS4 controller werkend te krijgen vooral om bluetooth :)
Ik heb het net even getest je gaat op de Xperia Z5 naar settings dan naar Apparaatverbinding en daar zie je staan Dualshock 4
dan moet je tegerlijk de PSknop en de Share knop ingedrukt houden tot dat de light censor wit gaat knipperen en dan een paar sec later is de controller geconnect.
Toen ging ik naar de playstation app en daar verbinden met PS4 en klaar lekker gamen op de telefoon.
Dus het zal ook moeten kunnen werken met andere apps lijkt mij.
Thanks voor het checken.! Om de PS4 controller in pair-modules te zetten moet je inderdaad 2 knopjes indrukken.

Maar het zal vast op sommige toestellen allemaal wel werken, maar helaas niet de gene die het moeten doen met (Gear) VR

https://www.reddit.com/r/...sing_a_ps4_controller_on/

En daarnaast, draai je Marshmallow? of een oudere versie, want het probleem gaat specifiek over Android M.. De Z5 is officieel verkocht met Lollipop als ik me zo snel herinner..

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 26 mei 2016 19:35]

De ontwikkelaar van Sixaxis (Dancing Pixel Studios) heeft eergisteren een update op zijn blog gepost, later deze week zou er een update moeten komen waardoor Marshmallow weer ondersteund wordt, zie http://dancingpixelstudios.com/2016/05/24/marshmallow/.

On-topic: Zou deze controller ook beschikbaar komen voor de Note 4? Of moeten wij het doen met de andere controller van Samsung/3rd party controllers? Want ik zie de meerwaarde van deze nieuwe controller wel in, vooral omdat ie in de Gear zelf kan worden geplaatst.
Ah oké! Enigszins jammer gezien er weer een paar weken werk de prullenbak in kan :p

Maar goed, zou wel mooi zijn als het eindelijk werkt :)
Xbox controller werkt met Plug-and-Play als je een USB-OTG kabel hebt. Dus ik zou niet weten waarom een PS4 controller niet zou werken.
Dat was ook mijn idee. Krijg het alleen niet aan het werk. Wired Xbox controller overigens ook niet, hoe sluit je die aan dan? Heb hem al aan die USB poort van de headset aangesloten met bijgeleverde adapter, maar geen resultaat. Lijkt erop dat die poort alleen om op te laden is.
Met zo'n kabel. Plug de Xbox controller in en je kunt je hele toestel er mee besturen.
En die werkt ook als de telefoon in de gear VR zit? Daar is het me uiteindelijk om te doen.
Dat gaat niet werken. De usb poort op de gear VR is alleen om te laden.
Je kan dus ook geen opslag uitbereiding aansluiten helaas voor films oid

Data overdracht is dus niet mogelijk over die poort. En aangezien de usb poort in je smartphone al bezet is door de gear vr werkt dit dus niet.
Je bent verplicht een draadloze controler te gebruiken.

Overigens is het in imo wel een must om een controler de hebben bij de gear vr. Na een kwartiertje spelen krijg ik al kamp in mijn arm van het touche pad op de gear.
ik heb daarom via ebay een goedkope Bluetooth fake Xbox controler gekocht. Werkt perfect. Ook bij de games waar geen controler vereist is.

[Reactie gewijzigd door Tasz op 26 mei 2016 14:49]

Offtopic: Welk model heb je gekocht? Zoek zelf ook nog 1 die het goed doet! De meeste controllers voor GearVR zijn ofwel 100,- of het zijn zulke rare controllers dat ik er geen vetrouwen in heb.

Thanks
Ik heb de Ipega PG-9021

Op ebay kan je hem vinden van rond de twee tientjes
Klopt zelfs een USB stick werd niet meer herkend :(
Omdat die niet plug en play werkt? :P

Net als bijv de draadloze xbox360 controller niet werkt met Android (gewoon met de receiver op de OTG kabel).

Anyway voor 5 dollar heb je een super simpele controller met dezelfde knoppen als in het voorbeeld die met BT werkt, en voor 20 euro een controller die gelijkenis heeft met de xbox360/ps3 controller en werkt met BT wat op elke telefoon werkt.
Die heb ik ook voor 3.5 euro en werkt waarschijnlijk net zo goed als de controller hierboven.

http://nl.aliexpress.com/...-Android/32545481659.html
Duurder, maar de Mad Catz c.t.r.l. R werkt ook weet ik uit ervaring.
Waarom een controller die je met twee handen moet besturen? De controllers van de Vive zijn juist zo leuk omdat je met de controllers per hand interactie met de VR wereld hebt.
Mobile heeft nog niet de praktische optie om externe tracking systemen te gebruiiken zoals de Vive dat doet. Hand controllers zijn sowieso ook niet erg mobiel (om dus overal mee naartoe te slepen).
Omdat het een heel ander principe is, bij de vice heb je 2 of meer kastjes die de movement van de controller in de gaten houden :)

Deze valt niet te tracken en werkt dus net als een reguliere controller :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 mei 2016 14:28]

Ziet er uit als een stuk zeep dat uit je handen glijd :|
Hoop dat ie er beter uit komt te zien, heb zelf een Gear VR met S6, erg leuk speelgoed!

[Reactie gewijzigd door De_Jan op 26 mei 2016 13:47]

Aangezien een hoop vlakken (zeg maar alle die je beetpakt) textured (dus niet glad) zijn zal dat wel meevallen.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 26 mei 2016 13:48]

Ziet eruit als een opgepimpte NES controller... volgens mij ligt dat echt niet lekker in je hand... en waarom zou je de controller docken op je VR-bril, als dat alleen voor het makkelijk meenemen is had ik er liever een doosje/tasje bij ipv die bril zo los mee te nemen over straat. Ik vind het een vreemde controller voor VR, dan is die van de Oculus logischer.
Laten we maar hopen dat Samsung een soortgelijk controller niet durft te flikken voor 2016? Dit doet mij denken aan de Super Nintendo controller. Niet echt ergonomisch om vast te houden.
Het is niet zo dat je uren achter elkaar Gamed met deze setup, dus de ergonomie is niet heel erg belangrijk toch?
Ik durf het niet te zeggen, als het een succes wordt dan denk ik dat veel meer mensen ermee gaan gamen, ik ken veel mensen die gamen op een mobiel maar niet op een console.
Ja maar ook dan is het niet verstandig om de hele dag te gamen in VR, zullen je ogen alles behalve leuk vinden op ten duur.

En dus is de ergonomie minder belangrijk van zo'n controller, echter ook dan mochten ze dit wel wat beter ontwerpen.
Samsung had toch al een controller die met de Note 4 verkocht werd? Dit is wel een hele andere natuurlijk.

http://tweakers.net/price...g-smartphone-gamepad.html

[Reactie gewijzigd door dhr_ck1985nl op 26 mei 2016 16:53]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True