Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Google heeft zijn Earth VR-app uitgebracht voor de HTC Vive. De applicatie is vooralsnog alleen te krijgen voor de virtual reality headset van de Taiwanese fabrikant en bijvoorbeeld niet voor Googles eigen vr-platforms Daydream en Cardboard.

Google zegt dat het Earth VR volgend jaar naar meer platforms wil brengen, maar het doet daarover geen nadere uitspraken. De app verscheen woensdag in de Steam-winkel voor de HTC Vive. Earth VR laat gebruikers over bekende plekken vliegen en rondreizen met de controllers van de vr-headset.

De zoekgigant heeft op zijn eigen vr-platform Daydream wel een variant van Street View draaien waarmee gebruikers 360-gradenfoto's van bekende plekken kunnen bekijken. Daarin is het echter niet mogelijk om te bewegen, iets wat met de Vive-versie wel kan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Net drie kwartier Google Earth VR geprobeerd. Wat ongelooflijk vet!

Ok, niet alles is perfect: steden komen alleen goed uit de verf als ze 3d-modellen bevatten, anders hang je gewoon boven een grote foto met wat hobbels er in. Maar de steden die 3d-modellen bevatten zijn echt geweldig om overheen / doorheen te vliegen.

Als je bij settings 'Allow human scale' aanzet (staat standaard uit) voelt niet elke stad aan als Madurodam maar wordt alles naar echte afmetingen omgezet als je op de grond of p een gebouw staat. Oftewel: ga op een gebouw staan van een paar honderd meter hoog en het voelt ook echt als een paar honderd meter hoog. Erg leuk in Hong Kong, Tokyo of New York.

Maar wat echt wow is: natuur, landschappen. Daarbij valt het niet op dat een texture niet helemaal recht op een gebouw geplakt is en komt alles foutloos over. De nationale parken in de VS, de verschillende woestijnen, bovenop Mt. Fuji staan. Wow..

[Reactie gewijzigd door Gizz op 16 november 2016 22:17]

Haha, Ik stond net ook boven op Mount Fuij. Het is echt niet te geloven hoe tof dit is.
Ik heb 3 maand geleden Fuij zelf beklommen en je beleeft het hele pad naar boven weer!

Ja, het is blurry soms maar het is echt niet te filmen hoe cool dit is. Als je voor de aarde staat en heel Nederland voor je neus verschijnt valt je bek gewoon open.

Edit:
Hier een filmpje in actie (niet van mij):
https://www.youtube.com/w...fP8a_f24&feature=youtu.be

[Reactie gewijzigd door dycell op 17 november 2016 00:22]

Alles vr, is dat nu echt zo tof, of mag ik dat in het rijtje van 3D plaatsen. Over 3 jaar heeft niemand het er meer over?
VR is echt zo tof. Voor je gevoel (bijna) echt in een andere omgeving rondlopen is compleet anders dan naar wat 3D-effecten op je tv of in de bios kijken.

Ik ben 30 en de afgelopen jaren deed ik steeds minder met games, maar mijn Vive wordt intensief gebruikt sinds ik hem in mei heb gekocht. En dat terwijl er nog relatief weinig voor ontwikkeld wordt en met kleinere budgetten dan voor grote reguliere games. Het is voor mij nu al briljant, en het gaat nog vele malen beter worden qua software en hardware. Alleen al een relatief simpele app als Tiltbrush biedt creatief gereedschap dat voor kort gewoon niet bestond. In ieder geval niet voor consumenten.

Iedereen die VR bij mij uitprobeert is razend enthousiast. Of ze nu jong of oud zijn. Een meisje van 7 is letterlijk 2 uur bezig geweest in Tiltbrush om ons zonnestelsel na te bouwen, mijn vader is met Apollo 11 naar de maan gegaan. Een totaal andere ervaring dan een film of documentaire kijken over de eerste maanlanding.

Hoe het echt voelt om met een goede VR-bril (en software) op te gaan in een andere omgeving is nauwelijks uit te leggen met een filmpje op youtube. Na maanden ervaring met de Vive denk ik vaak te weten hoe een nieuwe game zal zijn als ik op Steam de trailer zie. Maar het is toch andere koek als je het eenmaal in VR bekijkt. Altijd indrukwekkender.

[Reactie gewijzigd door Gizz op 16 november 2016 20:38]

Dit is exact de reactie die ik wilde geven, enige verschil: ik ben 31 :P
VR wordt groter dan 3D maar, gaat ook niet bij het grote publiek aanslaan. VR wordt nooit zoiets gewoon als een tablet bijvoorbeeld. Omdat voor een goede VR ervaring er op moment de juiste tools er niet zijn.

Ik zie veel meer toekomst in Augmented Reality, de nut daarvan en applicaties die je daar bij kan bedenken voor professioneel of recreatief gebruik zijn veel bieden veel meer voordelen.

VR is voor het consumeren van media, terwijl AR functionele dagelijkse toepassing kan bieden die bedrijven en particulieren als verrijkend ervaren zal worden. VR is leuk, maar is meer een tussenstap naar AR. De Hololens van Microsoft heeft veel meer praktische nut dan elk VR product dat tot nu toe op de markt is gekomen.
VR wordt nooit zoiets gewoon als een tablet? Heb je ooit zo'n ding op gehad? Persoonlijk denk ik dat het juist een van grotere revoluties in de techniekwereld is. Natuurlijk moet er nog véél gebeuren, maar VR komt eraan and is here to stay.

Overigens denk ik wel dat AR minstens zo'n grote rol gaat spelen. Ik zie het zelfs wel voor mij dat we tzt allemaal onze mobiele telefoon vervangen door een bril met zowel VR als AR modus en waarschijnlijk komen er zelfs wel lenzen met al deze functionaliteit.

Wederom, ik weet niet of je ooit VR hebt ervaren, maar het is absoluut geen tussenstap, je zou het kortgezegd met een boot en auto kunnen vergelijken, beide zijn het vervoermiddelen, maar beide hebben ze ook hun eigen voor- en nadelen. Voor zowel VR als AR kan ik zo tientallen functies bedenken die beide zowel nuttig als leuk zijn en die de een wel kan en de ander niet.

Maargoed. We gaan het zien! :D
Hmm vergeet niet dat een tablet bijvoorbeeld makkelijk tussen reclameblokken erbij gepakt wordt, iets wat bij een VR bril niet het geval is.
Tablets passen goed bij de kortere concentratiespan van de internet generatie, denk dat met VR minder geschikt is. Op twitch zie ik streamers om de 5 minuten switchen van game.

[Reactie gewijzigd door StefanJanssen op 16 november 2016 23:22]

Ik denk dat een licht scherm van een tablet in een donkere omgeving vermoeiende kijkt dan een VR bril in nachtstand waar alles dezelfde brightness heeft. Het is slecht een kwestie van tijd totdat vr brillen lichter en kabelloos worden en qua comfort en makkelijk opzetten heeft Sony al grote stappen gezet.
TV gaat helemaal vervangen worden door VR.

Sowieso beetje rare vergelijking is hetzelfde als zeggen gamen gaat niks worden want je kunt het er niet even bij pakken tussen de reclames door.
Dit komt bij ieder nieuwsbericht weer terug, maar nagenoeg altijd geplaatst door mensen die nog geen VR gedaan hebben.
Ik heb wel vr gedaan , echter rommel als audioshield , Berg klimmen etc boeit mij totaal niet.
Ik zie geen enkele game die mij kan boeien op vr tot nu toe.
Daarnaast zie ik liever de Graphics van mijn GeForce afspatten dan een wazig beeldje.

De enige die ik nu zie aankomen is biohazard, ook deze speel ik waarschijnlijk liever op mijn GeForce en scherm dan op vr.

Laten we eerlijk zijn ? Noem eens wat waardevolle dingen die op vr uit zijn gekomen tot nu toe ?

Lekker Google earth kijken op je vr bril is leuk voor een keer , van de week ben je het al vergeten.
Ja het ziet er mooi uit hoor dat wel op de video .

[Reactie gewijzigd door cptbuttlick op 16 november 2016 21:54]

Tilt brush, Destinations, Raw Data, Rec Room, Universe Sandbox, SPT, Pool Nation, Onward.

Maar gezien de toon van je bericht ben je niet echt geïnteresseerd in titels die door mij (en honderden anderen, deze applicaties worden 90+% positief beoordeeld op steam) zeer gewaardeerd worden. En kan ik nu een reactie verwachten dat dit ook rommel is en het beeld van een Vive wazig (zet hem eens goed op, stel de IPD goed in en gooi als je een beetje leuke pc hebt supersampling aan) :)
Smaken verschillen , ik zie het nu nog als minigames.
Wie weet straks wat leuke games dan koop ik hem wel.
Ik zeg niet dat het rommel is

[Reactie gewijzigd door cptbuttlick op 17 november 2016 14:49]

Die scoort ook best wel slecht een 6 ongeveer.
Kan natuurlijk voor een ander dan wel leuk zijn
Iets beleven alsof je er echt bent, echt in die wereld zitten is minder dan naar een plat scherm kijken? Dat de graphics iets minder zijn merk je niet eens als je in de beleving opgaat.

Zelfs zoiets simpels als Longbow met zijn simpele graphics is zo leuk om te doen dat niemand het totaal boeit dat er geen super realistische mannetjes op je af rennen.
Ik denk dat VR wel iets groter is dan 3d, maar of het gemeengoed wordt, ik weet het niet. Als het wat goedkoper was en f1 2016 had vr ondersteuning had ik vooraan in de rij gestaan.
3D is ook nog steeds vet hoor, ik zou geen tv/projector kopen die het niet heeft..
Toch krijg ik idee dat er op de PSVR vele malen meer ontwikkeld en meer games komen dan op de Vive en Oculus samen dat is wel jammer aangezien de deze twee hogere res mogelijk maken.

Valt me trouwens op dat je helemaal niets hoort over die meerdere viewpoint die Nvidia zou kunnen renderen waarmee de prestaties 80% hoger werden is dat niets geworden? Weet iemand dat wel benieuwd naar
Toch krijg ik idee dat er op de PSVR vele malen meer ontwikkeld en meer games komen dan op de Vive en Oculus samen dat is wel jammer aangezien de deze twee hogere res mogelijk maken.
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn.
Heb er al een stuk of 140 op mijn Vive gespeeld waarvan 70 in Steam zelf en ik heb ze zeker niet allemaal.
Daarnaast zijn er ook nog eens de games die via mods VR support krijgen.
Elke paar dagen komen er nog 5 nieuwe uit op Steam.
Natuurlijk niet altijd dezelfde kwaliteit, maar als je kwaliteit wilt moet je maar eens op de Oculus store kijken. Want daar zit het vol. (wat je ook met een Vive kan gebruiken)

Al wil ik zeker niet de PSVR verzieken. Ik hoop dat ze een goede line-up halen.
PSVR heeft al een zeer interessante line-up. In aantal een stuk minder dan de ViVe, maar er zitten diverse hele goede titels bij. Eve:Valkyrie, Rigs, Until Dawn:Rush of Blood, tethered , eagle flight, onder andere. Sommige daarvan oorspronkelijk Rift of Vive, andere PSVR exclusives. De verwachting is dat dat aantal gestaag gaat groeien. Zeker wanneer de verkoopprognoses voor de PSVR uitkomen. 2 miljoen per Jan 17..... Let's hope and see.
Toch krijg ik idee dat er op de PSVR vele malen meer ontwikkeld en meer games komen dan op de Vive en Oculus samen dat is wel jammer aangezien de deze twee hogere res mogelijk maken.
Resolutie (en latency) is belangrijk. Maar wat mij betreft is er een veel belangrijker verschil tussen deze systemen: op je stoel/bank hangen vs. echt door een ruimte kunnen lopen.

Met de Vive loop je rond in een ruimte, zit je op je hurken of lig je op de grond om niet geraakt te worden. Met de Rift en PSVR zit je (voorlopig) stil met een controller in je hand. Een wereld van verschil. Voor de enkele cockpit-game (of een Apollo 11 simulatie) geen probleem, maar voor de rest wil je eigenlijk gewoon kunnen bewegen in de wereld die je om je heen ziet. Dat maakt hét verschil in beleving.
Mijn knieen zijn wat versleten dus als ik door mn knieën zak kom ik toch niet meer omhoog :+
Maar je punt is duidelijk.

Toch blijf ik idee hebben dat in de de maand dat PSVR uit is er al van alles gebeurt en onderweg is als ik de demo's en websites zie. iets wat ik amper heb bij die andere betere VR brillen
Ben de eerste om te beamen dat de HTC Vive op dit moment het beste VR-device is. Maar rondlopen in VR-omgeving kan ik met mijn PS VR ook, dus dat is niet uniek voor de Vive.
PSVR kan je ook rondlopen
Al is het wel maar 180° aangezien de bollen op de PlaystationMove controllers zichtbaar moeten zijn.

Met Oculus komen binnenkort ook de touch controllers uit.
Als je dan nog een camera bij koopt kan je perfect zoals met de Vive bewegen.

Met Vive kan je ook vanuit een zetel spelen (uiteraard)

Wel moet ik zeggen dat bij de Vive het gemakkelijkst een grote kamer kan opgezet worden aangezien de 2 lightboxes enkel van stroom moeten worden voorzien en niet zoals bij de Oculus een hele kabel tot aan je computer moet lopen.
Simultaneous Multi-Projection van Nvidea is vrij nieuw, alleen maar op Nvidea kaarten mogelijk en dan specifiek de Pascal generatie. Dat is een best wel kleine doelgroep om voor te ontwikkelen...
Dan moet je ook nog eens realiseren dat een game ontwikkelen lang duurt. En de meeste VR games door kleine indie ontwikkelaars gemaakt worden die misschien niet de kennis in huis hebben om de nieuwste technologie te gebruiken.
Het gaat nog een tijdje duren voor dit actief gebruikt gaat worden. Dan is het ook nog eens de vraag of die 80% verbetering daadwerkelijk gehaald wordt. Ook is het hopen dat AMD snel genoeg is om een open alternatief te ontwikkelen.
Grote kans dat die games ook gewoon naar de PC geport worden.
Ik wacht nog even met het kopen van de vive tot ze met versie 2.0 komen, heb er wel heel veel zin in :D
hopelijk met dezelfde lenzen en schermtechniek als de PS VR, 1440p RGB en betere ergonomie. :)
Dat zou mooi zijn, alleen hoe hogere resolutie hoe duurder je PC mag zijn, wat de doelgroep weer verkleind...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 november 2016 21:29]

Nee gewoon foveated rendering erin knallen. De VR headset Fove heeft al bewezen dat dit goed werkt. Dan is zelfs 4k niet zwaarder
Hier ook... Het is me nu nog wat te duur. Maar een Vive staat zeer zeker op mijn verlanglijstje!
Ik ben zelf echt een pc boy , maar heb niets met een vr bril totdat er echt veel meer voor beschikbaar is.
Ik bedoel van wat ik nu zie valt het me echt nog tegen.

Wie weet later als er meer voor is.
Heel eerlijk gezegd denk ik zelfs dat vr snel verleden tijd is.
Hoe is Google er eigenlijk in geslaagd om het mogelijk te maken dat je zo laag kan gaan in het "vliegen", maken ze nu opnames met drones enzow?
De gebouwen zijn 'slechts' 3D modellen die op de foto staan. Dit kun je ook in de normale google earth aanzetten. Het terrein is, denk ik, bepaald a.d.h.v hoogtekaarten.
Het grootste deel zal automatisch met hun streetview en satellietbeelden gemaakt zijn, maar zal met de hand zijn afgewerkt.

Daarom dat dit enkel op de belangrijkste plekken gedaan is: (hoofdsteden, toeristische plekken, ...)
Nu nog wachten tot deze brillen betaalbaar worden.
nu nog alles live in het egt zien
Google ook op de PS VR uitbrengen a.u.b!
De Vive is geweldig, en Google Earth VR is een echt goede toevoeging.

De basis voor VR is er, maar ik kan me voorstellen dat velen het nog te duur/ gimmicky / oncomfortabel/te lage beeldkwaliteit etc. vinden.

Maar zie dit slechts als het begin, de 1e proof of concept. Over 3, 5 of 10 jaar zal de bril waarschijnlijk niet groter zijn dan een normale 3d bril met 4k resolutie etc. etc. en dan zal het echt gemeengoed worden, mijn voorspelling is dat het dan de normale monitoren etc. gaat vervangen.

Het is echt een zoveel betere beleving dan voor een scherm zitten, en als de techniek eenmaal volwassen is dan kan niemand er meer om heen. (en het gaat snel, aangezien de draadloze adapter voor de Vive er al aan komt, waarmee weer een van de belangrijkste hindernissen is genomen).


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True