Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Netflix brengt virtual reality-app uit voor Google Daydream

Door , 63 reacties

Netflix heeft een applicatie uitgebracht waarmee het mogelijk is om videobeelden met de virtual reality-bril Daydream te bekijken. De software is beschikbaar naast de standaard Netflix-app, die beelden gewoon in 2d uitstuurt.

De applicatie met de naam Netflix VR verscheen in Googles Play Store. Wie beschikt over een Pixel-smartphone kan de software gratis installeren vanuit de applicatiewinkel. Daarna kunnen films en series uit de Netflix-collectie in virtual reality worden bekeken met de Daydream-headset. Voor de applicatie hoeft, naast het gebruikelijke abonnement, verder niets extra's te worden betaald.

Google had eerder al aangekondigd dat er een Netflix-versie uit zou komen voor de Daydream, al was er nog geen releasedatum bekend. Ook maakte de internetgigant duidelijk dat concurrent HBO met een applicatie komt, en dat een aantal gamemakers vr-spelletjes uit zullen brengen voor de headset.

Reacties (63)

Wijzig sortering
Grappig dat het kan en ben blij dat het nu mogelijk is. Ik ben ook lid op Netflix en kijk heel veel films maar werkt dit ook op mijn Galaxy S7 Edge met een Samsung Gear VR bril?
Voor de GearVR van Samung is er al een Netflixapp beschikbaar. Standaard zit je dan in een woonkameromgeving, maar als je naar boven 'kijkt' dan kun je ook het theater verlaten en kom je in een zwarte omgeving waarin je kunt inzoomen op het scherm etc. Werkt erg leuk, maar ondanks de hoge resolutie van de S7 Edge zul je op deze afstand altijd pixels zien. Ik weet niet of offline kijken werkt met de GearVR app, zo wel is het ideaal voor in de auto, hoef je ook niet je telefoon vast te houden haha.
Dus je ziet een virtuele woonkamer ipv je echte…
Is dat ook niet het verschil tussen AR en VR ;)
Nee, AR is filmen en darbij iets in die film tonen wat er niet is. VR is een bril opdoen en een andere wereld instappen.

Uiteindelijk hebben die 2 vrij weinig met elkaar te maken.

[Reactie gewijzigd door jer123c op 11 december 2016 20:29]

Wel vreemd trouwens. Ik heb op de Gear nl. veel scherpere filmpjes (trailers oid) gezien.
Maar als ik dan Netflix kijk zie ik veel minder scherp beeld.
Zitten echt gave demo's van films enz. tussen. Ik zie hier echt wel mogelijkheden in om films echt in VR te kijken, zo gaaf gemaakt sommige demo's van games en films.
Het hangt af van de kwaliteit van de content en je Netflix abonnement denk ik. Probeer eens 4K content te kijken?
90% van de Android Apps komen niet hoger als sd. Tenzij je echt aan Netflix aangeeft dat je apparaat hoger aan kan. Zo zijn er genoeg Android boxen die 4K kunnen uitzenden alleen Netflix op sd en max HD er uitgooien.
Maar wil je hem in de auto gebruiken moet je wel een tesla hebben ;) . Handen aan het stuur en filmpje kijken _/-\o_
Of je selecteert de insane-mode, in de Tesla. 😉 On topic: Ik moest ineens heel erg aan die foute Telfort commercial denken...
Ik denk meer dat er word gewezen op gebruik als bijrijder niet als bestuurder. Mensen die in een Tesla andere zaken tijdens het rijden doen verdienen het om een reclamezuil of boom van dichtbij te zien en dan niet in VR.

Edit: Veel Tesla rijders hier. Dit geldt dus ook voor jullie ;)

[Reactie gewijzigd door MrXzombie op 11 december 2016 16:56]

Ik zou voorlopig niet de vr gebruiken in een tesla... we weten allemaal hoe het de laatste keer is afgelopen.
Ik zal eerst genoeg moeten verdienen om het aan een auto te spenderen ;) . En dan nog zal het een hele tijd duren eer ik vertrouw op de technologie.
sommige apps werken wel op het daydream platform (als je de nougat beta draait) maar bijvoorbeeld een app starten vanuit de daydream applicatie zorgt dat de app crasht. open je de app buiten de daydream applicatie is ie te gebruiken tot je batterij leeg is of app/telefoon crasht/overhit raakt.

draai zelf momenteel nougat beta 3 op me s7 edge, en als het goed is kirjgen we binnekort rechtstreeks de update naar 7.1.1

vergeten te zeggen. het is handig om cardboard enabler te downloaden voor wanneer je daydream of cardboard applicaties gaat gebruiken.
omdat er een Oculus framework in zit springt onze telefoon direct naar Oculus home bij detectie van een Gearvr. met cardboard enabler veranderd je Gearvr software matig naar een Carboard viewer waardoor je telefoon niet steeds naar Oculus home springt. overigens werkt Oculus home niet op 7.0 ben benieuwd of het terug komt in de officiele versie.

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 11 december 2016 11:03]

Ja, de Gear VR ondersteunt dit al veel langer.
Het 3D wat we kennen is in 2 vormen bekend

Passief = wat in meeste standaard biocopen en tvs gebruikt word met zn soort van zonnebrilletje waar bij de beelden op je af komen zonder dat die actief geregeld word door de bril.

Actief = met een bril schuter lenzen die heel snel om en om je ogen afsluiten en op een anderen manier de beelden vanaf het scherm laat interpeteren.

VR is eigelijk van de naam al zegt virtueel rieel beeld, het wordt door onze hersenen ge interpeteerd als diepte dus 3D mar is het eigelijk niet.
Zommige mensen kunnen ook niet goed worden van VR omdat je evewichts orgaan als je de bril op hebt niet goed kan interpeteren.

Ik heb zelf de samsung gear VR die bij uitgave van s7 er bij werd gedaan als promo, het is in ehet begin wel grappig om te zien als je bijvoorbeeld netflix aanzet en je kijk naar benden dat je bijvoor beeld in een bank staat of in een voleldige kammer om je heen ziet en een soort va bioscoop scherm.
VR is eigelijk van de naam al zegt virtueel rieel beeld, het wordt door onze hersenen ge interpeteerd als diepte dus 3D mar is het eigelijk niet.
Dat gaat net zo goed op voor Actieve en Passieve 3D. Maar eigenlijk ook gewoon je echte wereld, immers geven je ogen gewoon een 2D beeld door, en je hersenen maken daar een 3D beeld van.

Dat interpreteren gebeurd in het echt, bij passief, bij actief en bij VR :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 december 2016 12:24]

Euh, dit slaat nergens op.

3D betekent simpelweg dat je ogen allebei een verschillend beeld zien waardoor er de illusie van diepte ontstaat. De actief en passieve vormen gelden voor tv/bioscoop en zijn technieken om verschillende beelden naar je ogen te krijgen wanneer je gebruik maakt van één beeld.

Bij VR krijgen allebei je ogen al een eigen beeld te zien, dus hoef je beide technieken niet te gebruiken, maar het is wel degelijk 3D wanneer de content daarop is aangepast.
He sojab0on. Ik zie dat je het verschil uitlegt (+1) Je krijgt waarschijnlijk van een Nederlands leraar een -1 8-)
on-topic: Ik ben een fan van 3D en kan niet wachten om dat op een 4K LG OLED te kunnen zien.
Goede VR lijkt me ook super maar dan niet op die telefoontjes, dat is toch kwalitatief 2 keer niks.
Vergeet ook niet streaming diensten aan de kant te zetten bij zo een tv. Koop onmiddellijk een UHD bluray speler erbij (Xbox one s is momenteel het goedkoopste)

Btw. Ik krijg ontzettend hoofdpijn van de actieve brillen van Samsung. Heb je hier ook last van bij de passieve brillen?

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 11 december 2016 11:54]

Ik heb een passief systeem van Philips. Het is een beetje onscherp, maar dat is het.
Heb je daar ook nog last van bij een 4k scherm? Het lijkt mij dat je dan minder last hebt van de resolutie die (verticaal) gehalveerd word.
Ja idd, dan hou je HD over in de hoogte. Ironisch genoeg één van de weinige nuttige toepassingen van een 4K tv: 3D weergeven in HD.
Ja, eigenlijk wel jammer dat de PS4 pro geen UHD bluray speler heeft.

Als je naar de bioscoop gaat voor een 3D film en daar geen hoofdpijn krijgt dan krijg je ook niet van de LG 3D. Die hebben namelijk ook allemaal passieve (gepolariseerde) brillen.
Het is leraar Nederlands :+
Ja natuurlijk ik bedoelde natuurlijk een Nederlandse leraar... O-)
Kun je hiermee ook 3D-films kijken of is het nog steeds allemaal in 2D?

Zou leuk zijn als 3D weer een renaissance krijgt door VR.
Als Netflix 3d films aanbiedt wel. Het is in VR goed mogelijk om "3d films" te kijken.
Daar zeg je wat. Nooit bij stil gestaan. Zijn er al systemen die 3D informatie encoden voor VR?
Lijkt me toch niet zo lastig, je hebt 2 schermen in VR een 3D film bestaat ook uit 2 frames....
en je hoeft geen truukjes uit te halen qua filteren of snel van oog switchen omdat elk oog z'n eigen scherm heeft, dus het is voor 3d begrippen ook nog eens rustiger voor het oog.
Filteren is niks onrustigs aan, het wordt alleen een beetje onscherp.
3D werkt wel degelijk op een vr bril met side by side video en die vind je wel op internet mijn dochter is er gek van
3D Blu-ray kan ook!
Vooral een specifiek genre is volop beschikbaar 8)7
Ja, die virtueel-scherm-modus in de Vive en Oculus ondersteunen SBS-3D.
Netflix heeft weinig tot geen aanbod in 3D.
Het is dus 2D, voor zover de informatie in het bericht klopt. Maar je kunt wel navigeren door een 3D ruimte, anders zou het geen VR zijn. Ik ben benieuwd of dat niet enorm schizofreen is om te navigeren terwijl je diepte alleen indirect kunt zien via beweging (motion-parallax heet dat?).
Grapjas, er zit natuurlijk wel verschil tussen 'echte' 3d-beelden en een virtuele bioscoop. Zo gek is de vraag van JopV helemaal niet. :)
3D is geen VR, zijn totaal andere dingen.
Ja, maar het gaat hier om een gesimuleerd scherm. In plaats van een 2D scherm kun je net zo goed een 3D scherm simuleren.
Bijzondere conclusie dat iets aan het floppen is omdat een grote naam instapt :D Ik denk juist dat VR helemaal niet aan het floppen is, maar dat de HTC Vive en Oculus Rift het nog zwaar gaan krijgen tegen de veel goedkopere VR die moderne smartphones bieden. Als Google Daydream een succes wordt gaat er ook heel vlot meer content komen.

Ik heb VR op een mobiel laatst gezien op een Samsung Galaxy S7 van een collega en dat zag er best OK uit. Die VR-houders kosten geen drol of krijg je er gratis bij, dus ik denk dat veel mensen VR gaan ontdekken de komende jaren. Ik zie ons nog niet "gezellig" met onze VR-bril op het hoofd op de bank een filmpje kijken, maar er zijn genoeg momenten dat je alleen bent en met je VR-bril een 3D-film kunt kijken of een VR-spelletje kunt kijken.
Iedereen die hier komt kijken naar de Oculus Rift zeggen hetzelfde.
VR op een telefoon is wel aardig, maar op de Rift is de kwaliteit super.
Zeker nu met touch erbij kan mobile VR niet tippen aan een Rift of een Vive met de wands.
Oh maar ik beweer ook niet dat het met een telefoon beter is. Uiteraard is een Vive of Rift beter, de hardware is al zoveel beter. Maar de hardware die je nodig hebt voor die ervaring is nogal bovengemiddeld duur en mensen krijgen geen Vive of Rift "gratis" bij een of ander abonnement. Hun eerste persoonlijke ervaring met VR zal dus hoogstwaarschijnlijk op hun telefoon zijn. Dus de markt voor dat soort VR is ook veel groter.

Maar goed, wellicht dat de prijs van VR voor de PC snel gaat dalen en dat er dan toch marktaandeel gewonnen wordt. De komende 2-3 jaar zie ik dat echter nog niet gebeuren.
Dat betwijfel ik sterk.. AAA games zullen nog altijd vrijwel alle aandacht van gamers opeisen, en die komen niet uit op smartphones. Smartphones zullen meer casual en voor films/sociaal zijn, PC/Consoles voor games, en die markt is groot genoeg om te voorkomen dat de Vive/Rift "het zwaar gaan krijgen".
Die games zijn het probleem ook niet: die hebben gewoon een VR-optie, maar draaien ook prima op een normale computermonitor. Het gaat om de hardware. Zie het als smartwatches: het verkoopt gewoon niet goed genoeg om de hoge R&D-kosten terug te verdienen op dit moment. HTC verkoopt zo'n 140k Vives per maand. Zet dat af tegen Samsung met al hun topmodellen die in een Gear VR passen en je ziet al welke kant dat opgaat.

En als je dan ziet wat Mark Zuckerberg vindt dat de verkopen zouden moeten zijn van de, ongetwijfeld niet 10x beter verkopemde, Oculus Rift...
Die hoeven ook niet op een smartphone uit te komen als je je smartphone puur als monitor kan gebruiken. Denk dat dat de toekomst wordt, waarom 2x een klein schermpje kopen als je met 1 goedkope houder klaar kan zijn.
Pff 50 inch is echt niks als je zn VR ding op hebt gehad :)

De illusie dat het flopt omdat jij het niks vind 8)7
Nou wat leuk voor je, de meeste mensen hebben geen 50 inch bigscreen.
50" noem ik ondertussen al geen bigscreen meer, en dat is nog steeds niet te vergelijken met een beetje fatsoenlijke bioskoop, net zo min dat de huidige vr-/tv-brillen dat kunnen..
Hopelijk komt dit ook voor PSVR beschikbaar.
Dat is toch 1 van de dingen die ik mis op netflix, 3d content. Films waarvan ik weet dat die in 3D zijn kijk ik ook het liefst in 3D.
Gezien hoe belachelijk laag de kwaliteit van de streams momenteel op netflix is, weet ik vrij zeker dat 3D helemaal ondermaats eruit zal zien op netflix. Ze krijgen de 4k streams nauwelijks gelijk aan de kwaliteit van een 1080p bluray (audio laten we even buiten beschouwing want veel slechter dan wat netflix nu bied kan namelijk niet)
Ja, dat is het enige waar ik ook heel bang voor zou zijn. Zeker bij 3D is een hoge bitrate zeer van belang.
Wat is de added value van VR flim kijken?
Bovendien slaat de screenshot die bij het artikel staat nergens op....
probeer het eens..
1. Je ziet een mega scherm voor je wat wel gaaf is.
2. je bent helemaal afgesloten van de wereld waardoor je enorm in de film getrokken zit. Met name in vliegtuig lijkt me dat erg chill.
3. Je kan porno kijken overal altijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*