Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Daydream View vr-bril Review

Veelbelovend platform met matige uitwerking

Door , 66 reacties

Review

Dat virtual reality tof is, daar zijn de meesten het wel over eens, maar wie heeft er tweeduizend euro achter de hand voor een dikke game-pc en Oculus Rift of HTC Vive? Dat zijn er maar weinig; het hoge instapbedrag staat high-end vr flink in de weg. Gelukkig is er mobiele vr, waarbij je een telefoon pakt en die in een houder steekt. Ook daar zitten echter haken en ogen aan; Samsung heeft een mooie oplossing met de Gear VR, maar daarvoor moet je dan wel een Samsung-telefoon hebben. Voor andere telefoons heb je cardboard en vergelijkbare houders, maar dat is kwalitatief duidelijk minder.

Google denkt het antwoord op dit dilemma te hebben met Daydream, een platform voor vr op Android waaraan elke fabrikant mee kan doen. Fabrikanten mogen een Daydream-houder maken en als een telefoon aan bepaalde hardware-eisen voldoet, is hij Daydream-compatibel. De fabrikanten regelen dus de hardware op basis van referentieontwerpen van Google, en Google levert de software en het ecosysteem. Mixen en matchen van verschillende telefoons en houders moet geen probleem zijn.

Daarbij eist Google een paar dingen, waarvan de allerbelangrijkste de controller is. Wie een Daydream-houder op de markt wil brengen, moet daar een kleine controller bij leveren die aan strenge eisen van Google moet voldoen. Met deze controller kun je niet alleen door de interface klikken, via een combinatie van gyroscopen, accelerometers, magnetometers en een grote hoeveelheid wiskunde op basis van quaternionen, wordt de beweging van de controller over de x-, y- en z-as bepaald. Daardoor weet het Daydream-systeem of een gebruiker zijn of haar pols draait of de controller beweegt, en is het zelfs mogelijk om dingen aan te wijzen in de vr-omgeving, wat handig is bij het navigeren door interfaces. Het lijkt een beetje op een Nintendo Wii-controller, maar dan zónder dat je een losse sensor nodig hebt.

De fabrikanten regelen de hardware en Google levert de software en het ecosysteem

Op dit moment is er één Daydream-bril te koop: die van Google zelf. Wij lieten hem overkomen uit Duitsland en legden er een Google Pixel in om te kijken of de zoekgigant hiermee echt de basis legt voor een grote stap vooruit in mobiele vr.

De Daydream View-bril

Het eerste wat opvalt als je de Daydream View ziet, is het uiterlijk. Hij is niet zwart, zoals de Rift en de Vive, en ook niet van plastic. Google heeft ervoor gekozen om de buitenkant met stof te bekleden. De standaardversie is grijs, maar hij is er ook in andere kleuren. Het geraamte aan de binnenkant is van kunststof. Dankzij die combinatie van materialen en het vrijwel ontbreken van elektronica weegt de View zonder telefoon slechts 263 gram. Dat is bijna de helft van het gewicht van de Rift of Vive.

En tóch zit hij niet lekker op je hoofd. Er is geen hoofdband bovenlangs om hem extra stevig te bevestigen, hij duwt hard tegen het voorhoofd als je hem strak zet en hij oefent flinke druk uit op je wangen. Misschien nog hinderlijker is het dat hij niet goed afsluit onderaan en er behoorlijk wat licht naar binnen valt. Dat licht reflecteert weer in de lenzen en dat is irritant als je aan het spelen bent. Hier merk je overigens veruit het meest van in een goed verlichte ruimte; ’s avonds met de lichten gedimd is het geen probleem. Voor een product waar Google al een tijdje aan werkt, hadden we echter meer verwacht van het comfort.

Google Daydream View

Zoals gezegd bevat de bril nauwelijks elektronica, alleen een nfc-chip die opmerkt wanneer je de telefoon erin legt, zodat de Daydream VR-interface wordt gestart. Ook zitten er twee capacitieve bumpertjes aan de voorkant. Deze helpen de telefoon te bepalen waar het midden is, zodat de lenzen een correct beeld voorgeschoteld krijgen. Er valt verder niets aan de bril in te stellen, zoals de pupilafstand of de afstand van de lenzen tot je ogen. Wel is er genoeg ruimte voor brildragers om hun bril op te houden.

De lenzen zijn vergelijkbaar met die van een cardboard en de vele klonen daarvan; middenin is het beeld prima en aan de randen is het minder scherp. De uiteindelijke scherpte hangt natuurlijk grotendeels af van de schermresolutie van de telefoon die je erin stopt. Met de Pixel XL, die een scherm met een resolutie van 2560x1440 pixels heeft, ziet alles er duidelijk scherper uit dan met de normale Pixel, die het met 1920x1080 pixels moet doen.

Zodra je een telefoon in de bril legt en het klepje dichtmaakt, start de speciale vr-interface van Android. Deze lijkt veel op wat we kennen van de Gear VR en Oculus Rift: grote thumbnails van applicaties en menu’s die enigszins in een boog voor je zweven. Dit alles tegen een cartooneske achtergrond met struiken, bomen, een blauwe lucht en een kabbelend beekje. Het steekt allemaal goed en vanzelfsprekend in elkaar; wie voor het eerst een Daydream-bril opzet, kan er vrijwel meteen mee uit de voeten.

Wie voor het eerst een Daydream-bril opzet, kan er
vrijwel meteen mee uit de voeten

De controller

Nog voordat je het hoofdscherm ziet, maak je kennis met de troefkaart van Daydream: de controller. Voor elke sessie moet je die namelijk kalibreren door hem naar voren te laten wijzen en op de homeknop te drukken. Tijdens het gebruik zul je dat ook vaak tussendoor moeten doen, want hij heeft de neiging om van slag te raken. Dat los je dan op door opnieuw vooruit te wijzen en even de homeknop ingedrukt te houden. Heel storend is het niet en we vinden het allang knap dat Google een controller heeft gemaakt waarmee je kunt wijzen en die geen externe sensoren nodig heeft. Toch hopen we dat dit in de toekomst met software-updates verbeterd kan worden.

Boven de homeknop zit nog een tweede kleine knop, waarvan de functie binnen elke app anders is, en daarboven zit een ronde touchpad. Deze kun je indrukken om zaken te selecteren en je kunt er ook over swipen. Dat laatste wordt in veel games gebruikt, maar ook in de interface van Android VR. Aan de zijkant zitten twee knopjes om het volume te regelen. Die zijn welkom, want als de telefoon in de houder zit, kun je niet meer bij de normale volumeknoppen. Na gebruik kun je de controller handig opbergen in de View.

Google Daydream View

Binnen die Daydream-interface gebruik je de controller vaak om te wijzen via een virtuele, blauw gloeiende lijn die je hand volgt. Dat werkt erg goed binnen menu’s, veel beter dan de methodes die we kennen van cardboard-apps, waarbij je vaak een aantal seconden ergens naar moet kijken om het te selecteren, of de Gear VR, die een touchpad aan de zijkant van de bril heeft. Binnen games kun je er van alles mee doen. Zo is er een kartgame waarin je de controller horizontaal houdt en beweegt om te sturen, net als bij de Wii. In een andere racegame, Need for Speed VR, moet je juist vooruitwijzen naar de kant die je op wil. En in weer andere games gebruik je de controller als een pistool of toverstaf.

Het is moeilijk te overdrijven hoeveel een goede controller toevoegt aan een vr-ervaring. Dat wisten we al van de HTC Vive en Oculus Rift met Touch-controller, en wordt bevestigd door Daydream. Natuurlijk is er een flink verschil in kwaliteit, maar zelfs een simpele controller als deze maakt de weg vrij voor een heleboel nieuwe vormen van interactie in games en apps die anders niet mogelijk waren. Googles verplichting aan alle fabrikanten die een Daydream-headset willen maken om een vergelijkbare controller mee te leveren, is dan ook een gouden zet.

De software: Android in vr

Google heeft een aantal van zijn eigen apps en diensten omgebouwd, zodat je er in vr mee aan de slag kunt. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, waarmee je niet alleen normale video’s kunt kijken op een groot virtueel scherm, maar ook 3d-video’s in 360 graden. Ook Street View is aanwezig, zodat je via de bril een kijkje kunt nemen op verschillende plekken in de wereld. Ter plekke kun je de controller gebruiken om te ‘bewegen’, of beter gezegd: van standpunt te wisselen. Op die manier konden we rondkijken in verschillende grote steden en zelfs bij wereldwonderen.

In feite is het natuurlijk niet anders dan wat je op een computer met Street View kunt doen, maar in vr maakt het duidelijk meer indruk. Google Photos heeft ook een vr-versie. Hierin kun je zelf geschoten panorama’s en 360-gradenfoto’s terugkijken.

Als je de Daydream View vanuit het buitenland invoert, loop je vrij snel tegen een probleem aan; de vr-versie van Googles Play Store weigert dan dienst, net als Google Play Movies. Het is daarom moeilijk te zeggen hoe groot het aanbod van apps precies is; dat weten we simpelweg niet. We hebben een boel apps kunnen installeren door apk-bestanden te sideloaden en sommige apps kun je via de normale Play Store installeren. Zo hebben videodiensten HBO en Netflix een eigen app, en biedt CNN vr-reportages aan, net als The Guardian. Ook kun je een groot aanbod video’s kijken van vr-producent Jaunt, bekend van het 360-gradenconcert van Paul McCartney. Overigens kun je ook gewoon Cardboard- of generieke vr-apps draaien, al moet je de nfc-functie dan uitzetten, zodat de Android VR-interface niet automatisch gestart wordt.

Ook op gamegebied is er redelijk wat keus en tijdens onze testperiode kwamen er steeds interessante games bij. VR Karts vonden we aanvankelijk al best leuk, maar toen kwam Need for Speed Shift VR uit en die game legde de lat weer flink hoger, met indrukwekkender graphics. Ook Gunjack, een game waarbij je in een mech-turret ruimteschepen moet neerhalen, komt goed uit de verf. De westerngame Arcslinger ten slotte maakt goed gebruik van de controller en bevat humor bovendien.

Invasion is een leuke interactieve film in de stijl van Pixar en Dreamworks, en met Star Chart VR kun je virtueel door het zonnestelsel navigeren.

Uiteindelijk waren het de games die ons zelfs na langere tijd steeds terug lieten komen naar de Daydream View. Video kijken in 360 graden is tof, maar de relatief lage resoluties van huidige telefoons en het bronmateriaal maken dat het simpelweg niet geweldig oogt. Platte 2d-video kijken in een virtuele kamer, zoals de Netflix-app doet, is in het begin even leuk, maar uiteindelijk een gimmick die afleidt en niets toevoegt.

Het indrukwekkende zit in de manier waarop elke fabrikant
een eigen bril en compatibele telefoon kan maken

Conclusie

Kort samengevat is Daydream een indrukwekkend platform dat door Google nog niet geweldig is uitgewerkt. Het indrukwekkende zit in het platform zelf: de manier waarop elke fabrikant een eigen bril en compatibele telefoon kan maken. Het zit ook in de uitwerking van Android in vr, dat zich fijn laat bedienen, de slim uitgedachte controller, die het geheel echt naar een hoger niveau tilt, en de relatief hoge kwaliteit van de apps die nu al beschikbaar zijn. En laten we vooral de prijs van 69 euro niet vergeten, waardoor je laagdrempelig kunt instappen.

Googles uitwerking van de hardware is minder florissant. De View zit gewoon niet zo lekker en doet een van de belangrijkste dingen die een vr-headset moet doen, niet goed: licht buitenhouden. De View zouden we dan ook alleen aanraden aan early adopters die zo snel mogelijk aan de slag willen met Android VR. Hij is toch al niet aantrekkelijk voor een grote groep, omdat je hem uit Duitsland moet importeren en omdat op dit moment slechts drie telefoons Daydream-compatibel zijn: de Pixel, Pixel XL en Moto Z.

We kijken echter met smart uit naar 2017 en de plannen van andere telefoonfabrikanten met dit platform. Met een iets comfortabelere bril kun je aan Daydream namelijk veel plezier beleven.

Reacties (66)

Wijzig sortering
Wat is dat toch, dat als je een film of serie wilt kijken, je altijd in een virtuele kamer moet kijken? Ik wil gewoon alleen het beeld zien, meer niet. En als ik mijn hoofd draai of anders ga zitten, dan wil ik datzelfde beeld blijven zien en niet spontaan rondkijken in een nepbioscoop. Dat levert volgens mij nogal een stijven nek op als je een uur of twee uur lang je hoofd in dezelfde houding moet houden.
Maar waarom zou je in een VR omgeving film kijken, als je eigenlijk gewoon film wilt kijken zonder VR... ?
Omdat je TV niet altijd beschikbaar is, zo kun je hem niet zo gemakkelijk mee nemen als een VR bril. Ik klik gewoon mijn hardcase met VR bril, lader en controller aan me Rugtas. Zo kan ik zelfs onderweg of bij iemand anders kijken.
Thuis game ik er meestal op. Maar gebruik het vaak ook om series op te kijken als me vriendin haar `girl talk` bezoek heeft. Met oordopjes in heb ik geen last van mensen die te veel lawaai maken, voor het scherm langs lopen of van zonlicht.

Even kijken of ik Kodi werkend kan krijgen op Gear VR2. Dan is het wachten op een smartphone met hogere Resolutie dan mijn S7.
Ik snap waarom je op je telefoon zou kijken, maar waarom moet dit in een VR omgeving? Je kunt toch ook gewoon de Neflix / whatever app starten en dan kijken?
Dat kan inderdaad. Maar ik kijk liever op een 480 inch scherm in een VR omgeving dan op een 5 inch scherm. Waarbij ik ook nog is rekening moet houden met normaal licht, zon licht en andere storende prikkels in mijn gezichtsveld.
In de bioscoop naar een film kijken op een enorm doek is een andere ervaring dat een film thuis kijken op een 42" tv. De ideale VR bril zou je die bioscoopervaring moeten kunnen geven. In ideale omstandigheden zou je zelfs "in" de 3D film zitten met een bijna 360° omgeving.

Wanneer een VR bril dat niet kan (pixelig mini-schermpje dat 15 cm voor je neus zweeft), dan heeft het uiteraard niet veel nut.
Geen scheve gezichten van mijn betere helft als ik foute vlogs wil kijken op de bank. Kan zij mooi haar foute vlogs kijken.
Iig met de Gear VR kun je verschillende omgevingen instellen als "bioscoop", zo is er ook 1 "the void" dan zit je in een zwart niets met alleen beeld voor je. Wanneer je van houding veranderd kun je het beeld her-centreren naar de nieuwe situatie.

Je kan dus gewoon in een relaxde houding liggen (op bed, bank, beanbag), geen probleem.
In gear VR is er wel de mogelijkheid om alleen het beeld te krijgen. Bij Netflix moet je dan naar het plafond kijken en daar zie je dan een Void modus. Bij videobestanden/youtube is er ook een mogelijkheid, maar daarvoor moet je even door de instellingen zoeken.
De Netflix heeft wel de optie voor Void view.
Google Movies weet ik niet omdat deze nog niet te verkrijgen in NL
Er wordt ook geklaagd over de heel slechte Cardboard-achtige lenzen die er in zitten, die een beperkt blikveld geven. Iemand had de lenzen in zijn Daydream vervangen met andere lenzen en toen had hij ineens een stuk groter blikveld.

Maar nog steeds vele malen beter dan Gear VR. VR met een klassieke controller? Serieus?

Hopelijk komen er inderdaad betere headsets voor dit platform. Zou je misschien ook twee controllers kunnen verbinden?

[Reactie gewijzigd door JopV op 19 december 2016 11:42]

Hoe verhoud zich dit tot bv de oculus of de vive?
Misschien minder mooi beeld door het missen van een
dikke pc, maar geen kabels?
Ik vind het een briljant product wat best vernieuwend is.

Pros:
- Controller
- Loopt iets vloeiender met de nieuwere sensoren.
- Belooft een goed platform te zijn
- Hij zit mij perfect. Geen last van zware voorkant zoals omschreven word.
- Telefoon past met hoesje in de houder.
- Controller kan in je headset zodat je hem niet kwijtraakt

Cons:

- Word snel stoffig op de lens waardoor je de kleinste deeltjes in beeld krijgt.
- Geen toegankelijkheid naar de Daydream store in Nederland.
- Telefoon word best warm na een half uur (Google Pixel 32GB)
- Met de huidige schermen blijf je pixels zien.
Welk hoesje heb je? Ik ben niet tevreden met mijn huidige non xl hoes
Ik heb een hoesje van Aliexpress. Een doorzichtige achterkant met zwarte rand. En verstevigde hoekjes. http://s.aliexpress.com/n2meeIzU

[Reactie gewijzigd door Mirr0r op 20 december 2016 10:04]

Wow, deze is nog grootser dan mijn http://www.smartphonehoes...el-case-google-pixel.html

zijn er geen slimline hoesjes? ;(
Helaas, Ik vind het ook te groot maar ben nogal klunzig en dan ga ik liever voor een hoesje :D
En dan heb ik dus expres voor een stevige hoes gekozen!
Ik heb deze: https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.Ce1pgK

kwalitatief niet super (goedkoop materiaal en niet erg stevig) maar best dun.
Een headset moet natuurlijk wel fijn zitten, wat volgens de auteur niet het geval blijkt te zijn. Is er ook door meerdere personen getest en hadden die ook dezelfde problemen?
Ja
Light bleeding is a problem
Phone runs hot, slows down
http://www.techradar.com/reviews/google-daydream-view-review
The headset is front-heavy and frequently needs adjusting.
https://www.cnet.com/products/google-daydream-view/review/
- Ontbreken van extra band zorgt mogelijk voor minder draagcomfort

- Brede bril laat licht door
https://www.google.nl/amp...p/review/google-daydream/
Ik ervaar ze niet zo storend.

lightbleading + heat is wel waar (nog geen last van gehad hoor, maar het is er wel).

De headset zit prima, het is inderdaad een kwestie van goed afstellen. Moeilijk hoor |:(
Nee.

Volgens onderstaande review is juist de veel gemaakte fout dat je door het gemis van extra band de set te strak omdoet zodat die niet lekker zit. Deze reviewer geeft aan de set uren om te kunnen hebben.
http://www.theverge.com/2...view-mobile-headset-pixel

Duidelijke foto's ook daar in die review van the Verge hoe die nu draagt. Een hint voor tweakers. ;)

Deze Daydream is wel een erg mooi concept voor een fantastische prijs. Ik heb nu geen compatibel telefoon maar deze ontwikkeling is iets om ernstig in de gaten te houden.
"Dat virtual reality tof is, daar zijn de meesten het wel over eens, ..."

De meesten, inderdaad. Technologisch potentieel wordt vrijwel altijd omgezet in realiteit. Daarbij is steeds een zeker belang in het spel. Zo zullen de belangen 'handhaving' en 'opsporing' er toe leiden dat we de gereden snelheidsboete direct op het dashboard zien verschijnen en dat het bedrag al is afgeschreven voordat je thuis bent.

Prudente vectoren die juist wijzen op het niet-uitvoeren van technisch potentieel worden traditiegetrouw genegeerd. Dat is uiteraard het bekende Effect van Vasyljev.

Zo is het ook met virtual reality. Hyperventilerende grote kinderen zijn helemaal niet geïnteresseerd in de Grote Precedent van virtual reality: reality. Het loslaten van het Grote Alles, dat wat echt is, de gegeven wereld: het is over. Ook het grote kind wordt nu als het kleine kind in het bos: papa, het ruikt hier naar dennenshampoo.

Virtual reality is helemaal niet nodig. Sterker nog: het is in die zin verwerpelijk dat het nieuwe generaties zal doen geloven dat de verzonnen wereld de gegeven wereld is. Benoem zelf het potentieel aan catastrofale gevolgen. Huiswerk voor maandag.

"Er is geen hoofdband bovenlangs om hem extra stevig te bevestigen, hij duwt hard tegen het voorhoofd als je hem strak zet en hij oefent flinke druk uit op je wangen. Misschien nog hinderlijker is het dat hij niet goed afsluit onderaan en er behoorlijk wat licht naar binnen valt. Dat licht reflecteert weer in de lenzen en dat is irritant als je aan het spelen bent."

Kijk eens aan. Je moet er wél wat voor over hebben om al het moois dat de reality te bieden heeft aan je gezichtsveld te onttrekken. Gefeliciteerd!

[Reactie gewijzigd door zwoerdkop op 21 december 2016 11:45]

Je beseft je dat je op Tweakers zit he? Ik begrijp uit je verhaal dat je iemand bent die liever bomen knuffelt dan in Minecraft iets bouwt. Dat is helemaal prima als dat voor jou werkt.
Maar je opmerking is wel wat kort door de bocht. Ten eerste zit je hier op een tech-site dus de reacties zullen daar ook op gericht zijn. En ten tweede: ik heb nog niemand een virtueel leven zien kiezen boven een echt leven (zelfs niet op deze techsite). Het heeft allemaal een entertainmentwaarde. De een prevelt chantra's, de ander doodt pixels in een virtuele ruimte.

Ieder zo zijn ding toch?
En hoe meer mensen virtueel ontspannen, hoe meer bomen er voor jou zijn om te knuffelen. Gefeliciteerd!
Goed om te lezen dat het platform goed in elkaar steekt. Wederom een bewijs dit product, dat google verschrikkelijk sterk, misschien wel het beste bedrijf ter wereld is qua software, maar dat ze steekjes laten vallen qua hardware.
Ik verwacht dat google vr wel wat los gaat barsten met de volgende lading flagships telefoons over een maand of 4, hopen dat er dan een fijnere versie van deze headset op de markt is. Ik ga die zeker kopen dan.
Mwa, het beste? Persoonlijk vind ik hun user interface design om te janken. Dingen die je vaak doet gaan wel maar vaak als ik een functie zoek die ik minder gebruik zit ik weer vertwijfeld naar die vage icoontjes van ze te kijken wat wat nou ook weer is...
Meer van, beste virtuele assistent van het moment.
Google maps werkte al jaren als een trein, apple maps is jaren lang tenenkrommend lachwekkend geweest.
Qua zelfrijdende auto's schijnen ze jaren voorop de concurrentie te lopen.
Qua indexeren van zoekresultaten ook.
Ik vind zelf STOCK android juist verreweg het beste mobiele besturingssysteem. Veel meer mogelijkheden en icoontjes op de juiste plek in vergelijk windows phone en iOS.
Het is sowieso knap dat hun software goed draait op duizenden verschillende telefoons.

Waar laten ze steken vallen? Te dure pixel phones zonder stereo speakers, waterdichtheid, en een saai design.
Een niet lekker zittende vr bril.
De pixel tablet schijnt een zeer matig keyboard te hebben.

Sowieos brengen ze maar weinig hardware uit. Zijn ze in de laatste jaren pas mee begonnen. Het is van origine veel meer een software bedrijf.
Hoe is de ervaring vergeleken met google cardboard? Dat is mijn enige referentiemodel.
Inderdaad, dat mis ik een beetje in deze review. Een vergelijking met de Vive en Oculus had ook niet misstaan. Uiteraard bieden die betere graphics, maar FoV en beeldkwaliteit valt perfect te vergelijken.

Ik heb nu een Pixel XL en een goeikope plastieken Cardboard, maar ben eigenlijk echt benieuwd naar hoe Daydream zich verhoudt tegen deze cardboards. Maar om er nu direct ¤70 tegenaan te gooien is wat veel, zeker als je niet weet of dit een meerwaarde is.
In de tekst staat dat de lenzen hetzelfde zijn. Het ding zelf ziet er ook uit als een cardboard van plastic met een laagje stof er omheen. Het platform zelf zit in de telefoon. Dus het enige wat je mist tov een cardboard is de remote.
Een totaal nieuwere ervaring in de zin van gebruik, mede door de controller.
de Daydream app laat het allemaal net iets vloeiender lopen lijkt het in mijn ervaring.
Ik heb zelf de Pixel XL en een Daydream VR. Ik heb de cardboard getest met een hoop toestellen, waaronder ook de Pixel XL.

De combinatie van een grotere kijkhoek, en veel vloeiendere bewegingen zorgen er wel voor dat het een hele andere ervaring is. Ik krijg met de Daydream toch wel het idee dat ik er echt in zit, in tegenstelling tot de cardboard.
Bedankt. Hoezo grotere kijkhoek eigenlijk? Als de lenzen hetzelfde zijn, hoe kan de kijkhoek dan groter zijn? Ik zou wel eens willen weten welke verbeteringen/verschillen je hebt met een betere telefoon en welke met een betere VR-bril

[Reactie gewijzigd door Zakaria89 op 20 december 2016 12:32]

Ik ben vooral benieuwd naar de controller. Lijkt mij vrijwel indentiek aan de Wii Mote. Pointer, Zwaardvechten, horizontaal voor racers e.d. Wat werkt echter beter?? Persoonlijk vond ik de Wii mote het net niet. Niet precies genoeg. Reageerde niet snel genoeg en na een poos vermoeide armen door deze houdingen. Hou zit dit hiermee?
Het is best klein in formaat en ligt goed in je hand.
echt vermoeiend is het niet wat je kan het beeld altijd aanpassen waardoor het best relaxend te bedienen is. Ik kan er zo uren mee op de bank zitten.
"reageerde niet snel genoeg" Dat hebben ze met de MotionPlus opgelost. Vermoeide armen heeft toch niks met controller te maken?
Misschien irrelevant maar wat wel een voordeel is van Daydream tov de Vive en Rift is dat je hem in de wasmachine kan doen. Lijkt me wel zo fris. Iedereen wil natuurlijk jouw headset proberen als je hem net hebt. Dan wordt die vies, er is nog niet echt een goede manier om de Vive en de Rift te wassen. Ik denk dat de bril van stof maken een hele goede zet van google was.
Misschien wordt de bril wat comfortabeler met wasverzachter? :+
Uiteraard zijn daar al oplossingen voor, bijvoorbeeld VRCover
Maar in de Daydream zit ook geen elektronica.
Hoe is de beeldkwaliteit ivm de samsung gear? En zal deze controller daarvoor beschikbaar komen?

Als er in de headset geen electronica zit zou je natuurlijk het beste van twee werelden kunnen combineren.
Ik vraag me inderdaad ook wel af of er niet los zo'n daydream remote te krijgen zou zijn om de gear vr compatible te maken...
Maar terwijl ik dit type bedenk ik me dat Oculus het platform van Samsung verzorgt, volgens mij weten die jongens niet wat samenwerken of compatibiliteit betekent :(
Wellicht komt er wel weer een 3rd party app die het mogelijk maakt want die remote lijkt me echt erg fijn.
je kan toch ook werken met een controller op de gear vr
Maar dat is dan geen wiimote-achtige pointer, en dat lijkt me best een erg fijne toevoeging in vr.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*