Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties

Gebruikers op Reddit maken er melding van dat na een kwartier hun Google Pixel-telefoons te heet worden om de Daydream-app te blijven gebruiken. Mogelijk komt dit doordat de Daydream-headset van stof is gemaakt, maar dat is niet zeker. Naar verluidt is Google de situatie aan het onderzoeken.

Meerdere gebruikers op Reddit spreken ervan dat hun Pixel-toestellen na ongeveer een kwartier gebruik zodanig heet worden dat er een melding in beeld verschijnt die adviseert om de applicatie af te sluiten om schade te voorkomen. Het probleem zou zich zowel op de Pixel XL voordoen als op de Pixel, die een scherm heeft met een lagere resolutie. De hitte zou ook leiden tot thermal throttling, wat weer zijn weerslag heeft op de prestaties van de telefoon, bijvoorbeeld in vr-games. Daarnaast zijn dergelijke temperaturen slecht voor de levensduur van de accu en lopen de cellen ook snel leeg in Daydream.

Verschillende recensenten maakten al melding van de hitte die van het toestel af komt wanneer Daydream gebruikt wordt. Wat echter nieuw is, is dat de telefoon na ongeveer 15 minuten gebruikers aanraadt om Daydream te stoppen om schade te voorkomen. Een moderator van de Daydream-subreddit meldt dat Google op de hoogte is van het probleem en dat het de zaak aan het onderzoeken is. Hij linkt echter nergens naar, wat dit aannemelijk maar niet zeker maakt.

Daydream is Googles eigen implementatie van vr-technologie. Het bedrijf heeft zelf een vr-omgeving gecreëerd vanwaaruit applicaties die Daydream-compatibel zijn, zoals Maps, YouTube en verschillende games, gestart kunnen worden. De vr-headset en remote, genaamd Daydream View, die het bedrijf er speciaal voor heeft gemaakt, is sinds deze week verkrijgbaar in de VS, Duitsland en het VK, maar nog niet in de Benelux. In Duitsland kost Daydream View 69 euro. Op het moment werken officieel alleen de Pixel-telefoons met Daydream, hoewel dat te omzeilen is.

De hitteproblemen met mobiele vr doen zich niet voor het eerst voor. Samsung-toestellen die gebruik kunnen maken van de Gear VR-headset neigen bijvoorbeeld tegen ditzelfde probleem aan te lopen. Daar zijn echter wel bij tweakers passende oplossingen voor bedacht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

John Carmack melde ook al in z'n recente talk bij Oculus Connect dat ze praktisch maar iets van een kwart van de volledige power van de Samsung smartphones kunnen gebruiken in de GearVR. Smartphones zijn er gewoon niet op gebouwd om alle rekenkracht langduring in te zetten.
Maar volgens mij verkoopt Google ze wel zo...
Google adverteert toch nergens dat ze langdurig de volle processorkracht gebruiken tijdens VR? Telefoons zijn hier gewoon niet voor gemaakt, zolang achter elkaar maximaal draaien. Maar een SD821 is waarschijnlijk ook wel snel zat om een leuke VR-ervaring te geven op 70% power o.i.d.
Dit adverteren ze wel degelijk ! Het is een eis van Daydream VR!!

Device implementations SHOULD support Sustained Performance Mode which can provide the top foreground application a consistent level of performance for a prolonged amount of time when requested through the Window.setSustainedPerformanceMode() API method. A Device implementation MUST report the support of Sustained Performance Mode accurately through the PowerManager.isSustainedPerformanceModeSupported() API method.

Device implementations with two or more CPU cores SHOULD provide at least one exclusive core that can be reserved by the top foreground application. If provided, implementations MUST meet the following requirements:

http://source.android.com....html#7_9_virtual_reality

Dit zijn de eisen om daydream compatible te zijn:


MUST have at least 2 physical cores.
MUST support sustained performance mode.
MUST support Vulkan Hardware Level 0 and SHOULD support Vulkan Hardware Level 1.
MUST support H.264 decoding at least 3840 x 2160 @ 30fps-40Mbps.
MUST support HEVC and VP9, MUST be capable to decode at least 1920 x 1080 @ 30 fps-10Mbps and SHOULD be capable to decode 3840 x 2160 @ 30fps-20Mbps (equivalent to 4 instances of 1920 x 1080 @ 30fps-5Mbps).
STRONGLY RECOMMENDED to support android.hardware.sensor.hifi_sensors feature and MUST meet the gyroscope, accelerometer, and magnetometer related requirements for android.hardware.hifi_sensors
MUST have an embedded screen, and its resolution MUST be at least be Full HD (1080p) and STRONGLY RECOMMENDED to be Quad HD (1440p) or higher
MUST measure between 4.7″ and 6″ diagonal
MUST update at least 60 Hz while in VR Mode
The display latency on Gray-to-Gray, White-to-Black, and Black-to-White switching time MUST be ≤ 3 ms
The display MUST support a low-persistence mode with ≤5 ms persistence
Device implementations MUST support Bluetooth 4.2 and Bluetooth LE Data Length Extension.


http://www.androidauthori...eady-phones-specs-727780/

[Reactie gewijzigd door johanneslol op 12 november 2016 16:27]

Er staat daar nergens dat een telefoon langdurig op volle kracht hoeft te draaien, wel dat ie over een langere termijn dezelfde prestaties moet leveren. Het zou ook helemaal niet logisch zijn, niet elke VR app hoeft constant 100 procent resources te gebruiken.

Dit gebeurt ook bij de s6 met gear vr. Dit effect is voornamelijk afhankelijk van de belasting die een app genereert. Zaken als achtergrondprocessen en helderheid kunnen ook een rol spelen. Overigens zijn er behoorlijk creatieve oplossingen voor dit probleem op internet te vinden.
Maar er staat ook niet in het article dat hij constant 100% belast moet worden voor het probleem.. Hij krijgt wel warmte problemen bij normaal gebruik..
Ik denk dat de Sustained Performance Mode eis meer gericht is op latency.
Ze zouden natuurlijk koeling in een vr bril kunnen implementeren. Aan de andere kant wordt dat ding dan wel weer heel zwaar. Je zou zeggen dat je via de micro usb aansluiting wel een kleine fan zou moeten kunnen laten draaien. Weet niet of die hier nog warmer van zou gaan worden, of dat de accu snel zou leeg gaan.

Maar uiteraard klopt hier iets niet...
het is niet omdat ze er niet voor gemaakt zijn, dat je het niet mag verwachten. Stel maar eens voor dat jij op je pc maar een half uurtje kan gamen vooraleer je graka/cpu beginnen te throttlen.
Een PC is geen smartphone. Ik denk trouwens eerder dat het komt doordat een deel van de telefoon zijn warmte niet kwijt kan omdat hij in een VR-bril zit. Urenlang gamen is geen probleem, ook dan belast je je telefoon voluit.
Als iets niet gebouwd is om niet langer dan een kwartier te werken, dan zou die beperking juist van te voren gemeld moeten worden. Maar dat wordt het niet.

Nu blijkt overigens dat na 15 minuten het apparaat stopt. Hoelang zou het tenminste moeten kunnen werken? 5 minuten? 10 minuten? 13 minuten?

Jij geeft een hele mooie verklaring voor het fenomeen oververhitting. Maar dat wil niet zeggen dat het acceptabel is dat dit optreedt.

Ik denk dat er sprake is van een slecht ontwerp (bril en/of smartphone).

Typisch weer iets van Google/Android. Ze zijn maar niet in staat om iets doordachts en betrouwbaars op te leveren. En dat zeg ik als Android gebruiker.
Ik heb het idee dat dat de laatste tijd steeds vaker gebeurd. Ik kan me niet voorstellen dat die headset niet getest is met eisen die hoger liggen dan normaal gebruik (je wilt een soort buffer hebben). Toch lijkt het of producten steeds vaker met problemen geleverd worden (al dan niet zo erg als ontploffen)
dit zijn gewoon dingen die ze in het design mee moeten nemen. steek je het toestel ergens in, dan moet je ventilatie voorzien. een kwartier is gewoon belachelijk
Volgens mij adverteert Google wel om de Pixel voor VR te gebruiken. Dat je dan niet langer dan 15 minuten kunt spelen is natuurlijk een beetje kort.
Sorry hoor, maar nu ben je wel echt onrealistisch. Als ik een Playststation 4 koop die ik na een kwartier uit moet zetten omdat hij te heet wordt, dan kan Sony zich toch ook niet verschuilen achter 'ja, maar je moet hem ook niet een kwartier lang aan n stuk zwaar belasten!!!, er staat nergens dat je ons apparaat ook daadwerkelijk langer dan 10 minuten kunt gebruiken voor zware spellen hoor!'

Ze verkopen de Pixel als Daydream-apparaat, dan mag je aannemen dat de restrictie daarop de accu is die een keer leeg is, niet de hitte die het apparaat fried als je te lang speelt....
Die waarschuwing voor oververhitting werkt in ieder geval wel goed. Maar natuurlijk kan ook een programma dat gebruikt maakt van een oververhittingsroutine blijven hangen of anderszins exotische bugs vertonen.Dat je telefoon in je broekzak vlam vat is 1 ding, maar als zoiets met een accu gebeurt als die recht voor je ogen gemonteerd zit met een aangetrokken klemband wil je niet nadenken over de gevolgen. Ik werk nu vanuit een universiteit met een VR-onderzoek met Oculus rift DK2 (zit gewoon een samsung j5 in dacht ik) in opdracht van een (grote) derde partij, en dit soort veiligheidsissues zijn voldoende om een onderzoek waar al een ton in zit maandenlang stil te leggen tot er een oplossing is, of het af te blazen.

Misschien moeten we goed nadenken met die VR-business of we wel accu's of eigenlijk welke andere elektrische foutgevoelige apparaten dan ook, vlak voor de ogen van mensen willen fixeren. Mensen worden doorgaans goed beschermd door hun intuitieve reflexen (hand zeer snel wegtrekken bij hitte, hoofd snel afwenden bij aankomend 'projectiel' etc, maar die vlieger gaat niet op als dat ding vastgebonden zit aan je hoofd. Dan moet je in pijn & paniek wel een beredeneerde handeling gaan verrichten, en hopen dat die vr bril niet TE goed vast zit (weet ik veel, misschien vinden ze nog eens iets uit met een extra kin-band voor sportgames oid). Zeer zeker als dat niet om vrijwillig thuisgebruik gaat (maar in research of op het werk), of nog belangrijker, om kinderen.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 12 november 2016 14:36]

Wat zeg jij nou dat er een Samsung J5 in een Oculus rift DK2 zit? 8)7 Dat is gewoon een stand-alone vr headset (oftewel een scherm en sensors die aangestuurd worden door een PC).
https://www.ifixit.com/Te...ment+Kit+2+Teardown/27613

Goed, het gaat om een Samsung Galaxy Note 3 scherm, geen J5. Iedereen die mij -1 mod mag zelf ff gaan kijken.

Offtopic: gezellig hier op tweakers hoor de laatste tijd - zullen we -1 ff blijven gebruiken waar die voor is aub? Ik reageer op een topic over verhitting van VR-brillen door het over verhitting en veiligheidsrisico's gezien vanuit een researchsetting te hebben. Kan iemand mij uitleggen waarom dit een troll/belediging is? Omdat jullie mij een domme idioot vinden omdat ik roep dat er een smartphone in de oculus rift ligt?

"we certainly didn’t expect to see the entire touchscreen from the Samsung Galaxy Note 3 contained within the Oculus Rift DK2. In my past years of covering the smartphone market, I’ve never seen the screen, including the bezel, of one device embedded inside of another. This leads me to believe that Samsung and Oculus are working very closely together and opted to make use of either existing an existing manufacturing line or some leftover touchscreen stock."

Goed het is het SCHERM niet de hele telefoon - ben ik dan een ongewenste beledigende troll? Stop eens met dat agressieve gedownmod. Het is geen like-dislike button.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 12 november 2016 15:41]

Wat heeft de Oculus DK2 in vredesnaam met dit topic te maken? Het gaat hier om telefoons met accu's en processoren direct achter het scherm, terwijl de DK2 alleen een AMOLED scherm met wat sensoren heeft. Daar komt geen accu aan te pas en de processorkracht komt van de PC.

Vreemd verhaal dat ze "om dit soort (welke?) veiligheidsrisco's" een project bij de universiteit maandenlang stil zouden leggen.

Grootste risico komt van de accu's.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 12 november 2016 20:26]

True, accu vormt grootste risico ja.
Link met het topic is veiligheid en VR.
Tja. . .

:| wie verzint ook een stoffen vr houder. . .

Het isoleert lekker. Mijn VR loop werd al warm. En dat was plastic..

[Reactie gewijzigd door Derekboy2000 op 12 november 2016 13:55]

het is wel comfortabel en vriendelijk
Dan is een rubberen/stoffen rand fijner als de rest plastic of aluminium is. En niet helemaal ingepakt met stof.

Kleren zijn er om je warm te houden. Als je telefoon 45C is dan word de binnen temperatuur van de bril dat ook ong. Dus word je telefoon alleen maar warmer en warmer. Tenzij er gaten in de bovenkant zitten die de warme lucht laat ontsnappen. En onderin die koele lucht er in laat gaan..
Mijn VR loop werd al warm.
Je wat?
Dit was redelijk te verwachten met een stoffen headset denk ik. Het voelt lekker maar het isoleert ook erg goed. Overigens heeft mijn S7 Edge dit probleem ook, echter alleen als ik aan het opladen ben terwijl ik hem gebruik. Als ik hem gewoon op accu gebruik gebeurd er niks! :) Misschien is dat hier ook het geval ?
Ik denk toch dat de fabrikant van die stoffen dingen het niet had verwacht. Maar het is wel een verklaring voor het fenomeen. En dat weet je achteraf pas, als het probleem optreedt.
Worden deze dingen niet meer getest ofzo?
Niet dat deze issues anders wl mogen voorvallen, maar je betaalt al meer dan 1000 euro en dan nog heb je fratsen zoals deze voor? Zulke problemen verwacht ik eerder bij budgettelefoons :/

Mij overtuig je in ieder geval zo niet :+
Daarom, altijd als iets net nieuw is, afwachten op een 2de versie.
Hmm...gelukkig zijn er al bedrijven die hoesjes met heatsinks + fans maken.

Amited Optimal case

Nu alleen nog maar voor een beperkt aantal modellen.
Misschien kan Bang_good een goeie kloon maken.

[Reactie gewijzigd door LordLuc op 13 november 2016 11:59]

Apart, zou google dit niet testen?
Ik heb genoeg mensen zonder dit issue gezien.
Misschien dat ze recording software er bij runnen en het apparaat ook nog eens opladen tegelijkertijd ofzo?

Of custom kernels met een slechte Governor natuurlijk
Of de mensen zonder issues gebruiken de telefoon niet 100%?
Waarom is dat kul? Je zoekt allerlei belachelijk vergezochte redenen om de fout maar niet bij de Pixel te moeten leggen maar gezien het aantal meldingen, zelfs van reviewers, is de meest waarschijnlijke oorzaak gewoon de telefoon zelf.
Wauw. De bronnen staan letterlijk jn het artikel. Heb je die al eens doorgenomen?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True