Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Google heeft samen met de Pixel-telefoons de Daydream View aangekondigd. Het is een houder waar een smartphone in geschoven kan worden voor virtual reality. Het accessoire is gemaakt van stof en wordt geleverd met een bluetooth-controller.

Daydream ViewDe bril heeft afmetingen van 166,8x106,2x98,6mm en weegt 220 gram. Het gebruikte materiaal is volgens Google jerseystof. De stof moet het dragen comfortabel maken en ook kan de Daydream View over een bril gedragen worden volgens de fabrikant. Het accessoire werkt met alle telefoons die geschikt zijn voor Daydream, waaronder de nieuwe Pixel-smartphones van Google.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Gear VR van Samsung zitten er in de Daydream View-headset geen sensoren. Wel levert Google een controller mee, waar sensoren in zitten die de positie van de hand van de gebruiker kunnen bepalen. De controller is uitgerust met een 220mAh-accu, die tot twaalf uur mee moet gaan. Via de usb-c-aansluiting kan de controller worden opgeladen.

Google kondigde het Daydream-concept tijdens zijn I/O 2016-evenement afgelopen mei aan. Daydream omvat specificaties voor smartphones, headsets en controllers zodat deze moeiteloos met elkaar samenwerken. Daarnaast vallen de vr-modus van Android en tal van apps onder het platform.

Wanneer de Daydream View in de Benelux uitkomt en tegen welke prijs is nog niet bekend. In Duitsland kost de vr-bril 69 euro en is deze vanaf november verkrijgbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ben benieuwd hoe deze brillen zullen verouderen. Het stof word natuurlijk veel sneller smerig.
Je kunt 'm schoonmaken met een hand wasje.
of met een washandje!
nvm

[Reactie gewijzigd door useruser op 5 oktober 2016 09:37]

Als het dezelfde stof is zoals bij de Nexus 5x cover dan is er niets aan de hand. Al sinds april in bezit zie weinig verschil en geen vlekken ofzo
Maar je handen zijn niet zo vet als je haar/hoofd. Maar misschien is Nederland niet getest, heb het idee dat vooral hier veel mensen veel gel in hun haar hebben :+
Gelukkig ben ik kaal :D
Ik weet het niet hoor, een compleet stoffen bril? Gaat dat niet lastig schoon te houden zijn?
Gewoon even in de was? ;)
Toch beter dan de kartonnen brillen.
Inderdaad, die van mij ziet er nu uit als een gebruikte pizzadoos :P
Daar hebben we stoffer en blik voor...
Leuk dat de controller wel sensoren heeft. Jammer dat je er geen twee krijgt. Ben benieuwd of twee dan wel gaat werken.

Er zitten dus geen extra sensoren in de bril, betekent dat er meer of betere sensoren in de 'Daydream' 'gecertificeerde' telefoons zitten?
Yep, Daydream gecertificeerd betekent gewoon dat de benodigde sensoren er in zitten.
En dat die sensoren snel genoeg werken (latency).
Jammer dat mijn hagelnieuwe 5X niet daydream ready is. Op dit moment zijn alleen de 6P en de Pixels daydream ready. Dat beperkt het geheel toch behoorlijk.
Ja dat vond ik dus ook jammer om achter te komen.

Op hun eerste pagina presenteren ze het alsof je elke smartphone er in kan stoppen en dat het dan werkt (ong net als Cardboard)

Maar op hun pagina met ondersteunde phones: https://vr.google.com/daydream/phones/ zie je alleen maar de Pixel staan. Erg jammer.
Ik vraag me af of ze daydream applicaties dan gaan blokkeren op andere telefoons of dat je die apps dan "op eigen risico" (risico van slechte performance) kan spelen?
Volgens Android Authority http://www.androidauthori...m-vr-ready-phones-705245/ bestaan er twee daydream compatibility modes:
  • Daydream Ready: Pixel, Pixel XL. Voorwaarden oa: Snapdragon 820, OLED 1080p (ppi?), en low latency sensoren.
  • Daydream compatible: Alle oudere telefoons, die in meer of mindere mate werken mer Daydream apps.
Ik kijk er naar uit deze eens te testen.
Wordt het ook mogelijk om daydream te gebruiken op niet-daydream ready telefoons, maar dan met een melding dat het niet optimaal zal werken?
Ik kijk er naar uit deze eens te testen.
Wordt het ook mogelijk om daydream te gebruiken op niet-daydream ready telefoons, maar dan met een melding dat het niet optimaal zal werken?
In hoeverre verschilt Daydream dan van het 'oude' Cardboard? Volgens mij gaat het om precies hetzelfde, oude wijn in nieuwe zakken dus.
De applicaties. En de controller. Uiteindelijk is daydream ook niet anders he, buiten de specs ;)
De telefoon heeft extra sensoren nodig om compatibel te zijn.
Ik zie op het moment alleen mobiel vr slagen, de prijs is veel toegankelijker voor een product wat je even tussen door wilt proberen. Z'n bril is ook veel makkelijker mee te nemen en eigenlijk net zo handig om 360 graden filmpjes te kijken.
Er zijn op professioneel gebied al genoeg toepassingen voor vr. Voor de gewone consument is mobiele vr interessanter, met playstation vr die eraan komt zal dat misschien veranderen. En natuurlijk is vr nieuw, niet helemaal, maar de echte consumenten vr brillen zijn nog geen jaa op de markt.
Geef het wat tijd en alles komt goed!
Playstation vr is inderdaad interessant voor gamers, maar je betaald een hoog bedrag waar van je niet weet of het in de toekomst nog ondersteund word. Op een bril van 80 euro kan je nog wel een keer een risico nemen of je het vaak gaat gebruiken, ipv een bril van 500 euro. Of voor pcvr zelfs 700 of 900 euro.
Of een telefoon van 600 euro... maar daar doet men nooit moeilijk over want die heb je toch nodig en men lijkt nog steeds te denken dat telefoons gratis zijn ;)
Ziet er op zich wel leuk uit, maar hoe zit het met het licht wat langs de randen heen (kan) lekken. Als ik de video bekijk op 0.22 lijkt het net of er een hele rand tussen het telefoon en de headset zit.
Wat een mooie bril en wat een mooie prijs. Dat heeft Google goed voor elkaar! :)
Is een leuk en goedkoop product, maar ik vraag me af waar de toepassingen zijn. Als een game platform word het op zijn hoogst derderangs, na PlayStation VR en PC, en met business toepassingen is het een echte chicken-and-egg, een situatie die wacht op een 'killer app' die de markt motiveert.
Je moet verder kijken, er zijn namelijk zat initiatieven (buiten gamen om) die gewoon VR al gebruiken. De zakelijke 'killer app' bestaat niet maar er zijn wel zat gebieden die snappen dat VR echt een aanvulling is op de normale gang van zaken.

Ik heb de opkomst van het web meegemaakt, en de gedachte die toen heerste was: 'waarom een website als je al een papieren reclamefolder hebt'. De eerste fase om dit te doorbreken was het kweken van 'awareness' en met VR is dat niet veel anders. Voordat een nieuwe techniek, of nieuwe media, doorbreekt bij een groot bedrijf is dit al over vele schijven heengegaan. De ambtelijke sfeer die daar heerst is daar mede debet aan.
Is zeker stof tot denken......

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True