Chromecast Ultra krijgt 4k- en hdr-ondersteuning en ethernet-adapter

Google kondigt een nieuwe variant van zijn Chromecast aan. De Ultra komt naast de bestaande modellen op de markt en is een duurdere uitvoering met ondersteuning voor 4k-resoluties en hdr-weergave. Het accessoire gaat 79 euro kosten en is vanaf 8 november beschikbaar.

Volgens Google ondersteunt de nieuwe Chromecast niet alleen hogere resoluties en hdr, maar worden video's ook 1,8 keer sneller geladen dan bij de voorgaande versie. Net als de eerdere Chromecast-apparaatjes heeft het Ultra-model wifi, maar Google levert een adapter mee die het mogelijk maakt om een netwerkkabel aan te sluiten.

De Chromecast Ultra kan samenwerken met Google Home. De speaker die is uitgerust met spraakherkenning en Google Assistant kan gebruikt worden om door middel van stemcommando's de Chromecast aan te sturen.

Aanvankelijk kan er 4k- en hdr-content gestreamd worden van Netflix, YouTube en Vudu, later moet ondersteuning voor meer diensten volgen. Google zegt dat zijn eigen Play Movies & TV later dit jaar met 4k-content komt.

Google blijft de goedkopere Chromecast die maximaal full-hd ondersteunt en de Chromecast Audio verkopen naast het nieuwe Ultra-model. In Nederland is de Chromecast Ultra vanaf 8 november te koop voor een adviesprijs van 79 euro.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-10-2016 • 19:59

173

Reacties (173)

173
173
95
1
0
51
Wijzig sortering
Ik snap niet waarom mensen deze zouden kopen.
Mensen met een full HD TV kopen een 'normale' versie.
Mensen met een 4k tv hebben toch al netflix apps oid op hun tv?

Want de chromecast maken domme tv slim.
Maar alle 4k TVs zijn toch al slim?
Ja, alleen vaak niet slim of stabiel genoeg... Philips heeft er een handje van prut smart tv's af te leveren.
Dat dus...
Ik heb nog een "smart" TV van hen, van 5 of 6 jaar oud. Is niks smarts aan...
Bovendien is de support beroerd voor het smart gedeelte. Youtube werd bijvoorbeeld van het 1 op het andere moment niet meer ondersteund.

Lag volgens hen aan de ontwikkelaar.. Mja, volgens mij zijn ze toch echt zelf verantwoordelijk voor de software op hun TV's... Maar goed.

Chromecast gekocht, werkt prima. Kost een paar euro, maar heb mijn lesje geleerd. Geen Philips TV meer kopen, ookal vind ik het Ambilight erg fijn..
Die tv van 5-6 jaar terug is geen 4k tv, dus je hebt vrij weinig aan deze dongle.
Hier staat een prima werkende Philips Android 4k tv met netflix, weinig nut voor een 4k chromecast.
Mja, was meer in haken op het "prut smart tv's" statement.

Maar of het nou voor 4K is of voor HD. In beide gevallen kan de chromecast een handig dingetje zijn.
De chromecast is/komt er dus in twee versies.
Waarschijnlijk bedoelt men dat de 4K versie niet heel nuttig is op een 1080p schermpje.

Al heeft de "4K versie" wel een aantal extra features.
Heeft deze niet wifi AC?
Dat is enorm beter bereik, bij mij 10x zo snel.
Late reactie maar AC zorgt niet voor een beter bereik. Alleen een hogere bandbreedte op kortere afstanden. Dit lijkt bij de ultra gelijk te zijn. Dus HDR en 4K ondersteuning lijken mij het enige verschil.
Oh, ok, ik had de indruk dat het signaal gepolariseerd werd (met meerdere antennes kan zo iets) in de richting van de device, zodat het device betere ontvangst heeft dan als evenveel energie niet gepolariseerd (dus rondom) werd uitgezonden.

Blijkbaar niet, thanks, ik ga me even wat beter inlezen :)
De ac standaard specificeerd wel beamforming (wat jij bedoelt), maar verplicht het niet. Vind je dus voornamelijk op high end routers etc.

Wi-fi N had ook al beamforming ondersteuning maar bevatte geen standaard van hoe het precies moest, dus kreeg je merk afhankelijke soluties die incompatible met elkander waren.

Beamforming is het specifiek richten van wifi signalen waardoor bereik kan verbeteren. Normaal zenden antennes redelijk rondom uit (beetje een donut shape om de antenne), maar dan verlies je veel energie met naar lege ruimtes sturen.

Me uitleg is misschien niet heel exact, maar zo wel simpeler te begrijpen wat er speelt
Hmmmm... niet verplicht... Hoe weet je of je repeater, router en/of laptop of mobile dit ondersteunt en gebruik maakt van die beam forming?

Ik heb de indruk dat mijn chromebook en fritz repeater het namelijk gebruiken (de n-verbindingen waren namelijk een factor 10 trager)
Ja, dat zou natuurlijk wel kunnen. Maar dat is volgens mij weer afhankelijk van het antenne systeem zelf. En volgens mij werkt dat zowel op 2,4 als op 5GHz. Goede band-steering zorgt voor een goede balans. :)

De 'gewone' Chromecast 2 ondersteunt trouwens ook AC.

Maar correct me if i am wrong. :)
Hier een Samsung 4K TV staan met Tizen OS. Doet alles wat de Chromecast ook kan, behalve Spotify. Deze willen ze maar niet uitbrengen voor Tizen OS. Zodra dit wel zo is, gaat de Chromecast naar de 6 jaar oude LCD op de slaapkamer. Ideaal zo'n ding en z'n geld dubbel en dwars waard!

Ik heb hem al bij verschillende mensen aanbevolen, welke nog zaten te prutsen met een HDMI-kabel naar hun laptop om Netflix te kunnen kijken. Krijg nog vaak te horen dat het hun beste aankoop is wat value for money betreft. :)

[Reactie gewijzigd door Exception op 22 juli 2024 13:19]

Mijn laatste TV voor in de slaapkamer was een Samsung 40" die ik bewust zonder Smart heb gekocht. Ik gebruik zelf Plex en ik vind die Plex software van Samsung niet geweldig dat werkt stukken beter op een Amazon FireTV en ik kan dan ook Kodi gebruiken voor NL IPTV (aangezien ik in Belgie woon).

Dus al dat Smart hoeft voor mij niet, ik zal ze gewoon zonder blijven kopen :)
Ik heb er ook 1 gekocht, maar als je hem op de versterker aansluit krijg je een lichte zoem welke enorm irriteert.
Dus terug op tv aangesloten maar met slecht geluid,daardoor gebruik ik hem zelden.

Mooi apparaat, maar ben je tegenwoordig niet beter af met een raspberri?
Een Raspberry PI is zeker een mooi alternatief, maar voor de echte leek natuurlijk geen optie.
Anoniem: 602501 @C00P5 oktober 2016 13:03
Is een HDMI Audio Extractor iets voor jou?
Die kosten bijna meer dan een Chromecast 2.
AliExpress 20 euro
Ja, dat is naar stereo out, maar je wilt naar S/PDIF / Toslink out en die zijn duurder.
klopt, Ik heb er ook 1, maar ik heb dan geen dure smart TV. Ik heb een 24 inch computer monitor ooit een keer gewonnen op zo'n veilingen site. veel goedkoper dan de koopprijs destijds, maar max 200 euro is nog steeds goedkoper dan een TV. koop je zo'n extractor er naast, en een leuk speakersetje, dan ben je veel goedkoper uit dan een kleine 1000 euro voor de TV en de chromecast te samen. dus eigenlijk een prima investering. Zeker als je toch nooit TV kijkt en hoogstens Nederland 1, 2 en 3. (en die kun je streamen via de chromecast, mwuahahah).

@slashdotter, moet wel een beetje kwaliteitspul zijn. imho dan.

[Reactie gewijzigd door pizzafried op 22 juli 2024 13:19]

De Chromecast Ultra is ook nog niet te koop (zie laatste regel in de tekst), dus deze nieuwe Chromecast zal hij dan ook niet aan de TV hebben aangesloten. ;)
Ik heb een Philips Android 4K TV, maar de "smartfuncties" geven meer crashes dan succes over het algemeen, een chromecast ervaar ik als 10x prettiger dan de TV zelf.
Dat is niet helemaal waar, want de wifi in de Ultra versie is verbeterd evenals de SoC, waardoor video's 1.8x zo snel openen. Dus ook voor FullHD mensen is er snelheidswinst (mits je bereid bent om weer 69 flappen uit te geven).
Anoniem: 813437 @W00fer6 oktober 2016 13:52
De kleinste flap die wij kennen betreft vijf euro. Verder hebben wij een en twee euro munten. (5 euromunt in speciale uitgave)
Youtube werd bijvoorbeeld van het 1 op het andere moment niet meer ondersteund.
Moet je bij google klagen. Die heeft de stekker uit een bepaalde API getrokken. Er waren meerdere smart devices waar youtube niet meer werkte, oa, Apple TV stopte er ook me kwa youtube en nog en een hoop andere devices.
Het is niet Google die je moet aanspreken maar je fabrikant. Dat die te lui is om de API te onderhouden is niet het probleem van Google.
Zoals ik al zei, de API kun je niet eens meer gebruiken.
De fabrikant zou dus voor een oud device nieuwe software moeten ontwikkelen.

In dit geval is de nieuwe API dusdanig anders dat je ook nieuwe procedures moest invoeren om het weer werkend te krijgen.
Dat is toch niet het probleem van Google?
De oude API was op Flash gebaseerd, en vormde een beveiligingsrisico.
Het was al lange tijd duidelijk dat die API aangepast zou gaan worden door Google. Zelfs al voordat de TV op de markt kwam. Philips heeft gewoon geweigerd hun software aan te passen.

Koop je zo'n dure TV uit de 9000 serie, is er geen support. Fijn :(
Zit je in een mail conversatie met hun supportdesk, kappen ze dat ook al af. Krijg je bericht dat mails verzonden naar dat adres niet beantwoord worden (nadat ze er al wel een paar keer op gereageerd hadden). Moest dan maar voor elke volgende reactie een nieuwe support call indienen.

De meest beroerde helpdesk ooit.
Nou ik heb een Philips 48 inch 4k tv met android maar die werkt toch eigenlijk perfect geen klachten over.
Ik weet wel dat ze een tijdje Smart tvs hebben geleverd die inderdaad niet lekker liepen.
( De type die ik heb is de Philips 48PUS7600/12 )
Ik heb de 55" variant van die TV maar ben juist totaal niet tevreden.
TV Crasht vrij veel, netflix loopt vaak vast net als youtube, het is zo erg dus dat ik overweeg deze dongle te kopen, zoveel vertrouwen heb ik in Philips... (heb al een Chromecast2 eraan hangen)
Toevallig al keer Philips gebeld? Misschien dat ze een oplossing voor je hebben.
Gezien de gemiddelde reacties in de Philips android TV topics een kansloze zaak volgens mij (er zijn honderden van dit soort meldingen), maar zal t binnenkort weer eens proberen
Niet geschoten is altijd mis :) !
Ik heb een Philips tv, welke draait op Android, werkt perfect. Kodi, Deezer etc.
Dit is een beetje kort door de bocht:

-Eerste generatie(s) smart tv draaiden een soort XML smart tv apps (Philips) welke traag waren, slecht gesupport werden, ook de Blu-ray players hadden hier last van, wat Gibson uiteindelijk heeft moeten compenseren:

nieuws: Smart-tv-ondersteuning plots verwijderd uit externe accessoires Philips

nieuws: Philips compenseert verliezers smart-tv-functies met Chromecast

Door de trage afhandeling heb ik bijna 2,5 maand moeten wachten op die Chromecast, en nu komt de Ultra uit.

Daarnaast is het niet een zaak van Philips (nu TP-Vision) aangezien zij alleen een API ter beschikking stelden en in dat geval ook nog een server waarop alles gehost was. Aangezien de apps steeds complexer werden (function over quality, kijk maar naar Teletext dat werkt als een trein en biedt niet allerlei rommel) kon de API dat niet meer bijbenen en werden apps traag.

Vervolgens was het nooit bedoeld om DRM achtige spullen in te bouwen. Videoland heeft het nog geprobeerd met een app evenals Pathé Thuis, maar na een tijdje werkten die niet goed meer.

Nu is het zo dat mensen Android TV of WebOS of Firefox OS hebben. Die laatste is alweer lastig door zijn kleine userbase. Android TV kan in principe gewoon de apps hebben zoals op je tablet aangezien veel SoC's gewoon ARM zijn en zal dus veel langer gesupport blijven.
De Ambilight is veel leuker zelf te maken: DIY Ambilight howto?
Ambilight heb je losse alternatieven voor (die werken met een soort strips die je achter je televisie plakt, zit aan een boxje vast waar je je HDMI doorheen doet)
Ben ik me nu zelf op aan het oriënteren. Ik neig nu naar een DreamScreen. Die lijkt het makkelijkst in installatie en gebruik en krijgt goede reviews.

Ook ben ik nog de Lightberry en AmbiVision aan het checken. De Lightberry heeft volgens mij als enige een optionele 4k variant maar zonder 4k AV-versterker heb ik daar niet zoveel aan denk ik. Ik heb al een 4k TV maar de 4k content daarop komt via de ingebouwd YouTube en Netflix apps, en het is onmogelijk om Ambilight te activeren met de SmartTV apps. Dat zou wel kunnen als ik zo'n Chromecast Ultra zou hebben en alle content, ook 4k, via een 4k versterker te laten lopen. Vanwege de prijs van een 4k AV-versterker zie ik dat helaas niet snel gebeuren, of heeft iemand tips?
Hoe behandelt hij subtitles? Lijkt me irritant als dat de ambi Light verstoort.
Ik kan zo gauw geen bevestiging vinden maar herinner me gelezen te hebben dat ondertitels geen probleem zijn. Alleen een aantal pixels aan de rand van het scherm worden gesampled en aangezien ondertitels niet direct tegen de rand aanstaan is dat geen probleem.

Ze detecteren ook allemaal letterbox formaten (met zwarte randen) en samplen dan de pixels binnen die randen.
Precies dit, ik heb onlangs een Hitachi 4k TV gekocht, Netflix in 4k bijvoorbeeld maar zodra je naar het SmartTV gedeelte gaat kan je geen instellingen meer doen in je tv, voor bijvoorbeeld energiebesparing of kleur etc. Erg goedkoop uitgevoerd dus.
Vandaar heeft Philips besloten om geen 4K box zelf te bouwen maar iedere koper van een 4K tv een Nvidia Shield toe te sturen als compensatie voor het wachten.
Ik wil Chromecast, omdat ik daarmee gewoon makkelijk alles naar de tv kan streamen. Ik ga deze zelf niet kopen maar dat komt door het prijskaartje. De oude Chromecast van €35 daarentegen vind ik echt geweldig. Ik kan gewoon denken "Hé, ik wil dit filmpje (of wat dan ook) eigenlijk liever op de tv bekijken ipv mijn telefoon." op elk moment van de dag. Ik kan thuiskomen en gelijk het filmpje op de tv gooien zonder dat ik eerst de televisie moet aanzetten, de Youtube app opendoen en dan nog de video moet opzoeken. Chromecast is zo fijn op dat gebied. Als ik intensiever wil werken, gebruik ik inderdaad wel iets anders, want het is daarvoor zeker niet perfect.
Uit je verhaal kan ik uit halen dat je YouTube filmpjes streamt op je tv. Mijn vraag hoe het zit met de ads. Word je lastig gevallen met ads bij het streamen van filmpjes e.d?
Je krijgt gewoon advertenties te zien, tenzij je gebruik maakt van YouTube Red. Ik heb zelf geen moeite met de advertenties, ik krijg immers ook gewoon betaald als ik een dienst lever.
Je krijgt ads te zien. Voor mijn gevoel niet zoveel als op een tablet of pc, maar dat weet ik niet zeker. Ook zijn ze soms te skippen.
De meeste ads kan je na 5 sec wegklikken en bij sommige moet je wel 20 sec "kijken" maarja wat maken die 20 sec nou weer uit toch? :)
Anoniem: 668730 @El Toro4 oktober 2016 22:11
Vanwege het gemak. De smartphone apps en/of websites van waaruit je de streams start werken vaak vele malen beter dan de smarttv apps.
Ja, maar een Chromecast is niet standalone, het is een slave device. Je hebt dus altijd nog een telefoon of tablet nodig. Een Smarttv kan dat gewoon met de afstandsbediening.
Klopt, maar daarna kun je (afhankelijk van je TV) gewoon je afstandsbediening gebruiken. Ik heb zelf een 1e generatie Chromecast samen met een SmartTV (Samsung) uit 2009 en ik kan na het initiëren met mn telefoon gewoon stoppen, pauzeren met de afstandsbediening, ook terwijl de telefoon allang uit beeld is. Het is geen volledige vervanger van smart TV dat je afhankelijk bent van de queue die je op de telefoon hebt ingesteld (dat speelt door), maar ach, je loopt over het algemeen niet de ruimte uit terwijl je TV kijkt ;-).
Volgens mij hebben niet alle TV's HDMI-CEC waar jij op doelt.
At least, die van mij niet.
De ethernet adapter kost normaal alleen al 25 euro, de cast kost 39.99 euro

Dus de huidige fullhd pakketje kost 65 euro tegenover de 79 euro voor de 4k chromecast

Dus 14 euro meer voor 4k,snellere cpu en hdr, dat lijkt nog niet zo vreselijk duurder

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 juli 2024 13:19]

Is maar net hoe je jezelf rijk rekent natuurlijk, als de 25 versie voldoet is het gewoon 54 euro besparen 😌
Ik zeg gewoond at als je dezelfde package berekend, volgens de huidige tarieven, dan klopt mijn berkening helemaal.

Die van jou in het tegendeel klopt, niet, want waar vind je effectief een chromecast aan 25 euro (af en toe is er wel eens een promoto maar dan betaal je wel zwaardere bezorg kosten) de advies prijs is nog steeds 39.99 dus mij berekening klopt.

Wat je wel had kunnen zeggen had, was dat niet iedereen een ethernet adapter wilt en dus goedkoper zou uitkomen met de 39.99 model
Maar persoonlijke eervaring is, dat je beter af bent met de ethernet adapter (niet enkel voor de snelheidswisnt, maar ook omdat je je wifi minder belast)
Elke wifi client veroorzaakt een latency op een wifi ap, zelf als die niets wilt versturen (dat is waarom nu stilletjes aan mu-mimo word gebruikt)
Dat was ook mijn motivering om een Ultra te preorderen. Hoewel ik nu nog geen 4K TV heb en het weggegooid geld lijkt merk ik al wel dat mijn 1e generatie Chromecast moeite heeft met het verwerken van grote HD video bestanden (stutter). Dan kan ik gaan voor een Chromecast2 met 5 GHz support en een ietsjes sneller SoC.

Maar daar wil ik denk ik sowieso bedraad bij hebben (er ligt toch al een switch achter de TV), aangezien ik hier aardig wat interferentie heb (al zou 5 GHz ook wel helpen).

Plus, nog een extra performanceboost erbij, en voorbereid op HDR en 4K als ik volgend jaar eens dit oude ding (uit 2009) misschien vervang. Dan is het nog niet zo'n slechte deal ;-).
Je hoeft geen UHD TV te hebben om profijt uit deze nieuwe dongel te halen; het lijkt mij waarschijnlijk dat deze dongel H.265 decoding ondersteunt. Hierdoor blijf je compatibel met online video streaming diensten die langzamerhand van H.264 naar H.265 migreren om bijvoorbeeld betere beeld kwaliteit te kunnen bieden (efficiëntere codec = meer ruimte voor beter beeld kwaliteit voor dezelfde bandbreedte), of om je eigen media bibliotheek te converteren van x264 naar met x265, zodat je opslag ruimte bespaart, maar geen transcodering hoeft toe te passen om de media af te kunnen spelen op je TV.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 22 juli 2024 13:19]

Van x264 naar x265 converteren is het domste wat je kan doen en levert altijd kwaliteitsverlies op.
Als je de juiste settings gebruikt maakt dat niet uit, en 3-5x lagere datastream en opslag is echt wel fijn. x265 zal zeker meer gebruikt gaan worden.

Moet je wel direct vanaf de bron coderen naar x265 natuurlij;k van x264 naar x265 coderen geeft uiteraard altijd wat verlies.
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Als de x264 source in extreem hoge kwaliteit/bitrate is kun je deze nog steeds op een lager bitsnelheid naar h265 coderen om een betere kwaliteit te verkrijgen bij eenzelfde bitrate tov x264, ik denk dat PostHEX dat bedoelde.

Geen idee of by de film maatschappij source material in H.264 staat, lijkt me sterk ivm de compressie, zal wel een raw achtig material zijn en 16 bit??
Dan kan je nog beter naar een lagere x264 bitrate converteren dan x265 te gebruiken. X265 coderen duurt enorm lang, er is weinig hardware support, de ruimtebesparing is maximum 20% en vooral er zijn nogal wat kwaliteitsissues.
Is dat niet heerlijk op T.net? Dat je vaak wordt gewezen op bijzaken. :)
Koop het liefst een monitor, al die smart tv zijn vaak toch traag en krijgen maar zelde updates.

Geef mij maar apple tv of in dit geval een chromecast.
Werkt veel fijner zo'n chromecast! Op mijn slimme tv is de netflix app enorm slecht en kan ik niet vanaf mijn telefoon naar de tv casten, browsen met een controller is ook niet ideaal. Plus ik kan bijv spotify ermee streamen, de 4k video ondersteuning is een extra leuke feature, geef mij maar domme 4K tv's met chromecast.
Ik heb expres een 4K tv gekocht (55" <600 euro van Philips) die niet smart is, want als je geen TV hebt van een paar duizend euro dan werkt het toch niet lekker.
Super fijn dat je gewoon een prima 4k scherm met genoeg HDMI aansluitingen kan kopen en er gewoon een Apple TV/Nexus Player/Nvidia Shield/Chromecast/Amazon Fire TV/Mi Box of een van de andere oplossingen kunt aansluiten en kunt upgraden wanneer jij er zin in hebt :Y)
Uit interesse, welk model was dat? Want ik zit een beetje op hetzelfde pad. Maar ik kan niet specifiek een 55" model vinden, alleen deze bijv pricewatch: Philips 49PUK4900 Zwart.
Het is de grotere variant van dat model, helaas is hij volgens de pricewatch niet meer te vinden: pricewatch: Philips 55PUK4900 Zwart

Hij is nog wel hier te koop: http://www.plattetv.nl/info/philips-55puk4900-13978.html maar dat is toch 90 euro duurder dan toen ik hem kocht.
Nu heb je op je 4k TV misschien alles wat je nodig hebt, maar kan zo maar veranderen. Netflix is vrij standaard, maar bijvoorbeeld plex ondersteuning zal lang niet op iedere smart TV aanwezig zijn. Bovendien zijn er ook juist 'domme' 4k schermen te koop, en daarnaast eventueel nog beamers.
Bijna 2x sneller bufferen van de streams is ook wel nice. of het nu gewoon HD is of 4K.
Als ik voor mezelf speek (ook Philips-slachtoffer) heeft m'n 4K Philips TV veel problemen met het draaien van Android TV. Netflix stopt er bijvoorbeeld mee als ik m'n soundbar op ARC (Audio Return Channel) zet zodat het geluid door m'n losse speakers gaat voor een beter geluid.

De YouTube app is dusdanig lastig te bedienen dat het bedienen via de telefoon en die "Casten" veel voordelen voor mij biedt. Standaard zou dit op de TV moeten zitten, een vriend die laats met een Android Telefoon langs kwam had die functie zo ontdekt en dat werkte super, vanaf m'n iPhone helaas wat minder. Met de Chromecast had ik destijds geen problemen vanaf de iPhone.

Uiteraard ben je op deze manier ook voorbereid op 4K voetbalwedstrijden via FoxSport bijvoorbeeld.

Maar voor mij het grootste voordeel: Casten is eenvoudiger te bedienen dan met de afstandsbediening voor de TV lopen aanrommelen.
Dat ligt aan hoe slim de TV is :p.
Sterker nog meeste Full hd tv's zijn ook al smart met ondersteuning voor oa Netflix, youtube en al dat soort dingen...
Ik heb een philips 4k tv, maar de tv heeft geen hevc decoding ingebouwd, waardoor netflix app etc dus geen 4k content kan laten zien. Echt ontzettend dom van Philips en heb er ook niet op gelet toen ik hem kocht. Ging er net zoals jij wel vanuit dat een 4k smart tv ook wel 4k content kan laten zien. Maar niet dus.

Ik sta dan ook November direct in de rij om een chromecast ultra te halen! Ik heb namelijk nog steeds geen oplossing kunnen vinden om netflix in 4k te kunnen kijken zonder weer 500 euro verder te zijn.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 juli 2024 13:19]

Ik heb een 4K tv van 3 maand oud van LG. De software die daarop draait is van zeer bedenkelijk nivo. Een oude analoge tv werkt sneller, handiger, betrouwbaarder en meestal even scherp.

Deze Chromecast kan daarvan een aantal punten mooi oplossen.
Ik heb nog steeds de eerste generatie chromecast en die doet het uitstekend. Ik gebruik die voor films te streamen en muziek. Ik zie niet in waarom ik voor 4k 80 euro zou betalen.
Als de huidige kapot is koop ik wel een gen 2.
Ik heb ook de eerste generatie Chromecast, maar ik vind het echt een onding voor films. Voor een YouTube videootje is het leuk, zeker omdat de visite dat kan meedoen met het uitzoeken van videootjes. Voor films is ie gewoon niet krachtig genoeg, voor Netflix misschien wel, maar mijn 20 a 30GB MKVtjes zijn gewoon teveel voor 'm. Of dat het komt door de 2.4Ghz wifi, of de trage processor weet ik niet. Ik denk dat ik hierom wel ga upgraden naar de Chromecast Ultra. Zou fijn zijn als ie eindelijk ook eens mijn films vanaf mijn NAS kan streamen.
Anoniem: 738905 @Bas_f4 oktober 2016 22:39
Is een 2e hands wd tv live mediaspelertje dan niet handiger? Is de helft van de kosten en ik kijk er dagelijks mkv's van 2 tot 40 GB mee zonder problemen.

Op dat ding zit ook youtube, netflix en spotify, maar dat werkt weer beter met de chromecast. Maar voor die prijs is het ideaal voor al het andere spul vanaf de nas in nfs of samba protocol.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 738905 op 22 juli 2024 13:19]

Ja dat komt door je wifi. Weet niet of je die mkv's met aac audio speelt of dat het plex is die een dts spoor moet omzetten?

M'n wd live media speler deed het via wifi ook brak, ondanks vele optimalisaties. Met een bedraad netwerk ging het stukken beter.
Mijn eerste generatie chromecast werkt ook prima bedraad net de veel te dure adapter...
Mijn chromecast 2 haperde af en toe, ook met netflix, tot ik het hdmi verlengkabeltje tssen de chromecast en de tv heb gehangen en dat heeft de wifi ontvangst zodanig verbeterd dat alles nu feilloos werkt, ook hd streams vanaf de plex server.
Meer plex kan het wel, dan doet hij de processing op de server.
Ja, dat heb ik ook gebruikt. Mijn NAS (al wat ouder dual-core ARM processortje) is niet krachtig genoeg om de MKV's te decoden en mijn vorige i7 (950) kreeg ie met sommige MKV's nagenoeg op z'n knieeen, dus toen ben ik maar gestopt met Plex. Ik hoop dat deze Chromecast Ultra krachtig genoeg is om zelf MKV's te decoden en af te spelen en zo niet, dan ga ik even kijken naar de tips hieronder en boven. Bedankt daarvoor.
Voor de mensen die een 4k TV hebben gok ik.
Al hebben alle 4k TV's waarschijnlijk wel zelf een youtube en netflix app.
Ik heb een 4K TV zonder smart functies (wilde ik niet) bespaarde me toch al gauw 300 euro.
Welk merk en model heb je dan? Is het een grote 4K monitor ofzo? :)
Een Philips 43PUK4900/12 Ding ondersteund geen HDR, maar dat vind ik niet zo erg.
Wellicht omdat je geen 4K tv hebt?
Die heb ik wel, maar 720p/1080p volstaat voor films. Ik heb er wel wat spijt van dat ik een 4k tv heb gekocht, een 1080p tv met betere beeldkwaliteit was een slimmere investering geweest.

[Reactie gewijzigd door Swindowmasher op 22 juli 2024 13:19]

Ik snap wat je bedoeld. Laatst ook weer gekeken om de tv te updaten. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor een 1080P OLED gaan ipv een 4K tv die even veel kost.
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Dan is dit duidelijk niet een product voor jou. Ik heb nu ook een 1e generatie in mijn 4k TV. Maar voor Netflix stream ik nu nog van mijn tv (in 1080p omdat netflix mijn tv niet ondersteund). Dit is voor mij de oplossing om en 4K te kijken en mijn TV offline te halen.
Het zou zo maar eens kunnen zijn dat ze de gen 2 uit gaan faseren en alleen de Ultra en de Audio nog leveren...
is bekend of er H.265 ondersteuning op zit?
is bekend of er H.265 ondersteuning op zit?
H.265 zit ingebakken in de 4K/HDR specs. Standaard ja.
Welke specs dan? De enige "4K/HDR spec" die ik ken is Rec. 2020, en daar staat niks in over H.265 (of welke codec dan ook).
Ultra HD Blu-ray stelt HEVC wel verplicht. maar dat kan je idd niet 'de spec' noemen.
Is het niet zo dat Dolby Vision dit ook vereist? Dat zit op de nieuwe Ultra.
Dat is een goede vraag, voor zover ik weet pusht Google hun eigen VP9-codec via YouTube voor 4k dus dat zal er wel opzitten. Netflix heeft hun eigen testen gedraaid en uit hun bevindingen komt dat de x265 codec betere compressie en kwaliteit levert dan libvpx voor resoluties tot en met 1080p, maar ongetwijfeld zullen licentiekosten en politiek een rol spelen om zoiets in te bouwen.
Gen 2 werkt ook nog prima.... :-) ik ga ook niet veranderen.... overigens zie ik nergens een UTP poort in de nieuwe??

[Reactie gewijzigd door jayjay_seal op 22 juli 2024 13:19]

Die zit in het blokje van power adapter verwerkt, niet in de chromecast zelf (als deze middels USB aansluit)
Interessante keuze. Als ik me niet vergis kun je de chromecast ook via USB aansluiten (van je tv oid) om zo stroom te krijgen en is de adapter (gen2) optioneel (ik gebruik de adapter nu toch omdat ik het gevoel heb dat dat ding het nodig heeft. Maar volgens mij is het de bedoeling dat je dat je de usb poort op je tv gebruikt.....). Dan kan dat niet meer, Meer warboel van kabels :-(

Nouja... zien we dan wel.... voorlopig ga ik nog geen nieuwe kopen.... tegen die tijd zullen de bugs etc er wel uit zijn hoop ik....

[Reactie gewijzigd door jayjay_seal op 22 juli 2024 13:19]

Er lijkt een opening aan de onderkant te zitten. Precies tegenover de plek waar de HDMI stekker zit. Ik neem aan dat daar de LAN in moet.
Voor welke 4K TV heb je dit nodig? Ik heb hier twee HD LG TV's die beide het Cast gebeuren ondersteunen. Daar hoeft dus geen Chromecast aan. De Chromecast hangt aan een 720p TV voor de kids. Dat ding is zo oud, dat Smart TV nog was als ie films van USB kon afspelen.

Ik bedoel, Sony en Philips hebben Android TV, dus die vallen af. LG ondersteunt Cast? Samsung?

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 22 juli 2024 13:19]

Ja, alleen die cast is geen complete cast, die stuurt in mijn geval (philps android) gewoon de native apps aan (die dankzij de knurften van Philips/TP Link) gewoon slecht 4K ondersteunen, dus ik denk dat ik er hier wel zo eentje aan ga knopen.
De cast ondersteuning van mijn sony TV is gruwelijk slecht. Kan enkel een beperkt aantal applicaties casten, en eens de cast gestart is kan ik ze niet meer controleren via mijn browser/telefoon. Ik zal altijd mijn eigen chromecast prefereren boven de crappy ondersteuning van mijn TV.


Kudos aan google trouwens, dat mijn eerste generatie chromecast nog altijd even goed werkt met alles dat google doet.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 22 juli 2024 13:19]

Hoe zit dat nu precies met zo'n chromecast, stel ik selecteer een film op mijn telefoon (Netflix, youtube, netwerk, whatever), kan ik dan die chromecast de film zelf laten ophalen via z'n eigen netwerk, of moet het altijd streamend van mijn telefoon naar chromecast? Ik had vroeger een Logitech mediaserver, daar kon ik dat wel namelijk.
Alleen de cast starten (of stoppen) gaat via bv je telefoon. Daarna kan je de app op je telefoon afsluiten.

Heb nu een chromecast maar die 4k versie is niets voor mij. Geen 4k tv dus onnodig en had liever een afstandsbediening gezien. Die nieuwe xiaomi box lijkt me dan ook interessanter voor mij.
Werkt heel mooi. Alle apps die Chromecast ondersteunen detecteren vanzelf het apparaat op je Wifi netwerk en tonen een icoontje in de app. Als je dan iets afspeelt streamt de Chromecast dit zelf vanaf het internet. Bedienen doe je via de app, maar die mag je ook sluiten.

Ook gasten kunnen je Chromecast bedienen. Normaal gesproken alleen als ze op je eigen Wifi zitten, maar je kunt hem ook openzetten zodat iedereen in dezelfde ruimte hem kan bedienen (die de pincode kent die op het scherm getoond wordt). Die verbinding wordt heel slim opgezet via ultrasoon geluid, dus je hoeft hem niet te publiceren op het internet of zo.

Het schijnt dat je ook media van een lokale netwerkschijf kunt spelen (via Plex of VLC), maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Chromecast is eigenlijk gewoon een chromebook light, gewoon een browser. Apps die chromecast ondersteunen krijgen een chromecast icoontje in beeld wanneer een chromecast wordt gedetecteerd op het netwerk. Je kunt dan de link van het filpmje dat je nu aan het kijken naar de chromecast sturen. Die opent de link dan in de "browser", en speelt het filmpje af.

Werkt super.
Evenals de telefoons die vandaag aangekondigd zijn, een flinke prijsverhoging ten opzichte van de uitgave van vorig jaar. Ik zie niet in waarom je deze chromecast nu zal verkiezen boven een android box, zoals de net verschenen xiaomi. Ook is de reden dat de vorige chromecasts zoveel verkochten, te vertalen naar de lage prijs die ze hadden. Stel je hebt het ding een keer in actie gezien bij een ander, ziet ze voor 35 euro liggen, ach ja waarom niet laten we het eens proberen. Proberen doe je niet voor 79 euro. Dit wordt een gerichte aankoop voor mensen, ipv een impulsaankoop dat het voor velen eerst was.
Android boxen ondersteunen netflix en andere streaming diensten niet goed. Je kan daar niet eens fullhd mee afspelen.

Dat is overigens een restrictie vanuit netflix zelf.

Edit: oh wacht, mogelijk is de box die jij noemt een uitzondering?

[Reactie gewijzigd door Shodan op 22 juli 2024 13:19]

Ik speel met een oud Android boxje anders prima fullHD af op Kodi.
Ligt gewoon puur aan goede GPU drivers.
No you're not, unless you own :

Apple TV
Google Chromecast
Roku
Amazon Fire TV
Google Nexus Player
NVIDIA Shield

will my android box play Netflix in HD
Wie had het perse over Netflix. Je kan ook locale content hebben...
Ik, als argumentatie waarom een android box niet door velen geprefereerd wordt boven een chromecast, omdat netflix dus niet in HD is...
Stomme certificeringspolitiek in de link die je gaf dus. Technisch gezien is het wel mogelijk.
Ja inderdaad, ik wil heel graag een androidbox, maar dit weerhoudt me tot nu toe, aangezien ik vooral netflix zal gebruiken, dus waarschijnlijk toch naar chromecast...
Het is een goed apparaat die Shield box maar wel overkill voor een beetje Netflixen.

Apple TV mits er meer apps voor komen.
Ja schijnbaar heeft die box het cast principe ingebouwd
top.. De huidige chromecast bevalt prima, maar nu kan ik eindelijk een chromecast aansluiten met mijn netwerkfilosofie: "Als het niet mobiel is, moet er een stekker in." :)
De originele Chromecast kon ook al verbonden worden met een UTP kabel. Hiervoor was echter een adapter nodig die apart verkocht werd. Deze wordt er nu gewoon standaard bij geleverd.
Ik zie het... dacht dat het niet bestond.. zo leer je weer bij :)
Wel jammer dat het ding maar 10/100 ethernet is, en geen GBit.. Ik snap dat 100Mbit (meer dan) genoeg is voor 4K... maar hoeveel moeite is het nou om dat ding gewoon even 1GBit te maken.. omdat het kan...

[Reactie gewijzigd door breew op 22 juli 2024 13:19]

Moeten ze ook usb 3.0 gaan implementeren, gaat een beetje ver :p
Dat vind ik dan persoonlijk een beetje gek, de telefoons komen nu al voor de 2e generatie met USB type C en nu in tegenstelling tot vorig jaar zelfs met het USB 3.0 protocol terwijl de Chromecast nog steeds met micro-USB zit. Je zit natuurlijk niet zo vaak aan die stekker maar dan nog, het is altijd weer een extra stapje naar een algemene standaard.

[Reactie gewijzigd door jvnknvlgl op 22 juli 2024 13:19]

USB 3 micro is een nogal lomp grote stekker en dat willen ze niet.
Goh, zoals je zelf zegt, 100Mbit is meer dan voldoende voor goede beeldkwaliteit. En Gbit is dan misschien niet duur, maar het ding kost ook maar 79€ dus een paar euro voor een betere chip merk je ook wel op dat bedrag.
In Amerika is de prijs: 69 dollar (61 euro omgerekend)
Amerikaanse prijzen zijn altijd zonder tax. Tax is afhankelijk van de staat dat je hem koopt
Ja precies, dus de tax meerekenen in de NL prijs is niet nodig, hooguit de invoerbelasting maar die zie ik niet in de berekening staan....
Wat wil je daar mee zeggen? In de VS zit daar nog geen belasting bij. De juiste berekening is:
$69 = €61.62
€61.62 + 21% BTW = €74.56

€79 is dus helemaal geen gekke prijs.
Waarom reken je met 21%? Dat is het Nederlands belastingtarief.. ;-)
Betaal jij het Amerikaanse belastingtarief hier dan?
Omdat hierboven de Amerikaanse prijs werd genoemd. Dan lijkt me het daar geldende tarief van toepassing om de daadwerklijk VS prijs te vergelijken met de NL prijs. En niet het NL tarief.

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 22 juli 2024 13:19]

Als je het product in een Nederlandse winkel koopt, betaal je het Nederlandse belasting tarief.

Bij het omrekenen van dollars naar euro's moet er soms ook rekening mee gehouden worden dat het bedrag hoger uit kan vallen in verband met invoerrechten.
Niet alleen dat, maar als je em importeert betaal je dus die 21% BTW over zowel de kosten van het apparaat zelf als de verzendkosten..
Even lezen vanaf begin van de comments. Er wordt er vergelijking gemaakt tussen de VS prijs en de NL prijs.

Niets over invoeren. Dus prijs in VS + vs staat belasting omrekenen naar euro. Dit vergelijken met NL prijs incl BTW.

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 22 juli 2024 13:19]

Dan moet je ook het vliegticket naar Amerika mee rekenen als je zo gaat redeneren...
Het gaat hier om een vergelijking tussen een prijs in het ene land en de de prijs in het andere land. Vergelijken is iets anders dan fysiek kopen.

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 22 juli 2024 13:19]

jij moet de belasting eraf halen om de vergelijking te maken.
als daar de belasting 4% is en hier 21 kan google weinig tegen doen.
Als je het volgens mij 'eerlijk' wil doen, moet je juist de € 79 terugrekenen zonder belasting (dus delen door 1,21), want dat is het bedrag dat naar de winkel gaat en daarvan krijgt Google een bepaald deel. Die belasting gaat in zowel VS als NL naar de staat, daar kan Google ook niets aan veranderen.

Dan zou je uitkomen op ca. 65 euro, wat nauwelijks boven de Amerikaanse prijs zit.

Maar wat is eerlijk als er tussen alle landen grote verschillen kunnen zitten in inkomens, wetgeving, retailer-marges en concurrentie. Ik vind dit soort vergelijkingen nooit zo zinnig.
Anoniem: 457607 @mcsluis4 oktober 2016 22:47
Klopt, en dan heb je alsnog een onzinnige vergelijking.

Want wat maakt de uitkomst uit? Stel dat het in de USA na sales tax 10 of 20 euro goedkoper is, wat dan nog? Zelfs binnen de USA zijn er grote verschillen in cost of living, hun complete economie en belastingstelsel is anders, dus wat zegt het allemaal? Niets.
Het was dan ook niet mijn vergelijking. :)

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 22 juli 2024 13:19]

De Xiaomi Mi Box, die tijdens Google I/O werd aangekondigd is een veel betere optie: Chromecast, HDR, 4K en Android TV.
Waarom vind je die beter?

In iedergeval wel interessant die Mi Box. Support ook 60 fps/4K. Weet iemand of de Chromecast Ultra dat ook ondersteund?
In ieder geval qua functionaliteit dankzij Android TV. Op de Xiaomi Mi Box kun je zelfs apps als Kodi en VLC installeren en video's draaien vanaf een server of externe schijf, zonder dat je daarvoor een telefoon, tablet, pc of Mac nodig bent.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.