Netflix is in de browser alleen in 4k te streamen met Intel Kaby Lake-processors

Netflix is begonnen met het in 4k streamen naar browsers. De optie werkt alleen in combinatie met systemen die over een Intel Kaby Lake-processor beschikken. Bovendien komen voorlopig alleen Windows 10-systemen met de Edge-browser in aanmerking.

Microsoft meldt het vereiste van een Kaby Lake-processor bij de aankondiging van de komst van 4k-Netflix naar de Edge-browser van Windows 10. Vooralsnog is Edge de enige browser die 4k-streams van Netflix kan weergeven via html5. Details over de reden van deze exclusiviteit geven Microsoft noch Netflix.

Edge kan inhaken op de h265-codec en de hdcp 2.2-beveiliging voor drm die Windows 10 ondersteunt. Netflix maakt van h265, of hevc, gebruik voor zijn html5-streams en vereist voor 4k-weergave hdcp 2.2-ondersteuning. De videodienst constateerde bij testen dat h265/hevc bij resoluties boven de 1080p efficiënter was dan vp9. Deze codec gebruikt YouTube voor zijn 4k-streams.

Intel Kaby Lake-processors hebben ten opzichte van vorige chipgeneraties een nieuwe decode engine, die efficiënte hardwarematige versnelling van 4k-weergave op basis van de 10 bits h265-codering en hdcp 2.2-ondersteuning biedt. Edge op Windows 10 kan dankzij de engine video hardwarematig laten decoderen, zodat dit niet in software hoeft te gebeuren. Momenteel zijn er alleen nog maar enkele zuinige laptopprocessors van de Kaby Lake-generatie. Begin volgend jaar volgen de desktopprocessors en mobiele quadcores.

Er zijn meer manieren om Netflix in 4k te kijken. Zo zijn er veel uhdtv's en blu-rayspelers die dit kunnen, maar ook de Xbox One S, de Chromecast Ultra en een groeiend aantal settop-boxen van providers. Voor de weergave is verder een scherm nodig met de minimale resolutie 3840x2160 pixels en een stabiele bandbreedte van 25Mbit/s of hoger. De precieze details over 4k-weergave heeft Netflix op een rij gezet.

Netflix Html5
Browser Maximale resolutie
Microsoft Edge 4k
Internet Explorer 1080p
Safari (Mac OS X 10.10.3 of hoger) 1080p
Google Chrome 720p
Mozilla Firefox 720p
Opera 720p

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-11-2016 • 11:01

222 Linkedin

Submitter: Meg

Reacties (222)

222
213
163
16
2
28
Wijzig sortering
Dit is overigens voor een groot deel te wijten aan de contentleveranciers. Uitgevers zijn bang dat consumenten op hoge kwaliteit de beelden rippen via hun PC. Dankzij de nieuwe generatie Intel Core-processors en Edge is dit wat lastiger. Maar dat betekent dus dat je als betalende klant (!!) geen gebruik kunt maken waar je voor betaalt op bepaalde apparaten omdat uitgevers moeilijk lopen te doen.

Die gasten hebben niet door dat je juist door dat soort praktijken de markt compleet verziekt. Ga mee met de tijd, wees wat vrijer en herzie het hele systeem rondom rechten.
Nee, de mensen die de zooi rippen, DIE verzieken het.. Als men nooit zou rippen (en dus netjes zou betalen) dan zou al deze beveiligingen gewoonweg niet nodig zijn.
En mensen rippen die zooi weer om andere mensen van dienst te zijn die de content niet kunnen zien door bijvoorbeeld geoblokkades, of te dure prijzen, of het missen van bepaalde content, of...

Ik praat rippen niet goed, maar in sommige landen is het bijna niet te doen om alles legaal te doen. Zelfs in een welvarend land als Nederland missen we bergen aan content die in andere landen wel beschikbaar is. Je volgt een serie en opeens kan dat niet meer. Collega's en vrienden gaan vrolijk illegaal verder en jij heb de keuze: mee gaan met de massa of netjes legaal blijven. Optie 1 is echter zó gemakkelijk en het is jarenlang gedoogd dus kiezen de meesten daar voor. Als de uitgevers nou een beetje verstand hebben dan spelen ze daar op in in plaats van krampachtig vast te houden aan verouderde modellen. Fix dat probleem en je lost piracy voor een groot deel ook op.
Rippen is het probleem niet, distribueren is het probleem.

Heb je wel eens een DVD bekeken de laatste tien jaar, niet skipbare waarschuwingen in 117 talen, 10min alle tech intro's van THX tot Dolby, als je pech heb nog eens niet skipbare intro's. Talen die je niet uit kan zetten qua ondertitteling, etc. Als ik die meuk niet kan rippen naar mijn PC zodat ik het kan kijken zonder 20-30min intro meuk en vreselijk storende Nederlandse ondertiteling, dan kan een content leverancier de boom in! En dan heb ik het niet eens over imports uit bv. de VS, je moet echt door hoepels springen ivm. regio codes. Met bepaalde Blue rays is het alleen nog maar erger geworden.
Yep, ik heb wel eens een dvd of bluray bekeken ja, heb er meer dan 6000 in mijn collectie.
ben zelden een dvd/bluray tegengekomen waarbij ik de subs niet uit kan zetten. en overdrijven is ook een kunst.. ja ik heb een hekel aan dat je niet altijd kunt skippen (alhoewel er ook weer een zwik dvd/blurayspelers zijn waarbij dit wel kan, mijn oude oppo kon dit bv)..
Langs de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat rippers de industrie hebben gedwongen om te innoveren en hun verkoopmodel te herdenken. Zonder rippers hadden Spotify en netfliix misschien helemaal geen kans gekregen. En hadden we enkel dvd en cd's .

De industrie moet nog meer afstappen van het idee om zoveel mogelijk af te schermen en gebruikers zo weinig mogelijk features te geven om zo zoveel mogelijk winst te maken. Een alternatief verdienmodel is om de klant zoveel meerwaarde te geven om zo tevreden en trouwe klanten te maken die met plezier extra betalen voor een uitstekende dienstverlening
Die mensen zijn er toch wel en kan je niet tegenhouden. Je kan er toch echt niet voor zorgen dat een videocamera voor je monitor zetten niet werkt.
Het mooiste is nog dat die rips ondanks al die shit toch wel een dag later op internet staan.
En vervolgens gaan klagen dat mensen deze rips gaan kijken ipv de stream.
Maar wat moet je anders als er bewust de 4k steam geblokkeerd wordt?
Wat dacht je van het gezeur mbt "kostenderving". Dit is echter de reden dat ik nu niet netflix afneem, er is een beter aanbod met meer voordelen reeds beschikbaar. Welliswaar illegaal. maar het is er.

Edit: Niet om het recht te praten, maar ik ga toch echt niet betalen voor zware beperkingen.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 22 november 2016 12:37]

Dat begint anders toch best wel een slechte smoes te worden hoor. Ik heb in al die tijd nog maar 1x meegemaakt dat Netflix niet beschikbaar was. De rest van de tijd is het er altijd, heeft het alles netjes op een rij staan en kan ik zien wat ik wil zien.

Ik weet echt niet over welke "zware beperkingen" je het hebt.
Op de resolutie na natuurlijk. En tenzij je de content op je eigen opslagmedium wil bewaren, maar wat is daar tegenwoordig nog het nut van?

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 22 november 2016 14:21]

Ondanks dat ik wel Netflix (meer voor mijn kinderen en vrouw) afneem zijn er voor mij grote beperkingen voor dit soort diensten:
  • Verouderd aanbod
  • Trage aanvoer van nieuwe materiaal
  • Kleine selectie series en films
  • Slechte samenwerking van de aanbieders
  • Te grote verschillen in aanbod wereldwijd
  • Te veel verschillende streaming diensten aanbod
Het wordt tijd dat uitgevers een beetje gaan nadenken. Ik vind het echt niet erg om extra te betalen voor een serie dat net uit is. Wellicht een of twee demo afleveringen voor een zachter prijs (of binnen standaard abonnement kosten) en vervolgens de gehele serie aankopen als het bevalt.

Als het een tijd uit is kan het vervolgens toegevoegd worden aan het standaard arsenaal series. Dat lijkt mij meer de toekomst, dan verschillende streaming programma's te abonneren en dan nog niet altijd de serie kunnen kijken die je illegaal met gemak kunt verkrijgen. En uiteindelijk series kijken jaren later als ze uit zijn.

Desnoods maandelijks of ander tijd termijn een pakket samenstellen uit een grote selectie. De type samenstelling, moment van beschikbaarstelling en kwaliteit bepaald de abonnement voor de aangegeven periode. Ook geen probleem als het meer wordt dan ik nu betaal. Ik betaal graag extra voor media die ik zelf heb geselecteerd.

Is er een optie om de kosten te verlagen door wat reclame tussen te proppen, als je het net te duur vind en dit is een mogelijke oplossing voor jou. waarom niet? Je wilt enkel kunnen kiezen.

En wat talen betreft, indien aanbod op een bepaald moment enkel in het engels is te kijken, zonder ondertiteling, is het niet erg. Zolang maar duidelijk wordt gemaakt dat het zo is. Dat stukje flexibiliteit heb je wel als je illegaal aan de gang gaat.

Voor films begrijp ik goed dat bioscopen eerst van willen profiteren voordat het thuis te kijken is. Maar redelijk snel daarna, voor mensen die het echt zo snel mogelijk willen streamen, is een eenmalige bedrag voor een film best uit te leggen. Mits na een periode uit te zijn de film wordt toegevoegd aan het standaard abonnement arsenaal aan films.

Er is vernieuwing en samenwerking nodig in de branche. Het produceren van films is duur. Maar technieken maken het dat het maken van films steeds sneller en goedkoper kan (denk maar aan CGI). Dat die sterren miljoenen moeten krijgen per film is hun probleem. Wordt maar es tijd dat computer gegenereerde acteurs levensecht worden zodat het gedoe van overbetaalde sterren maar eens eindigt.

Er zijn vast oplossingen te bedenken van de problemen, als ze maar willen samenwerken.

[Reactie gewijzigd door clavix op 22 november 2016 14:33]

> En tenzij je de content op je eigen opslagmedium wil bewaren, maar wat is daar tegenwoordig nog het nut van?

Om te voorkomen dat content verdwijnt omdat er een licentie overeenkomst afloopt?
> En tenzij je de content op je eigen opslagmedium wil bewaren, maar wat is daar tegenwoordig nog het nut van?

Om te voorkomen dat content verdwijnt omdat er een licentie overeenkomst afloopt?
Verwacht je nu echt dat je voor €12/maand (minder als je deelt met anderen) onbeperkt content kan aanschaffen die je levenslang in je bezit hebt?

Anders gezegd: als DAT echt is wat je wil, dan moet je gewoon kopen he. Anders ben je gewoon met diefstal bezig.

De value proposition van Netflix is m.i. uitstekend. Zeker als je wat meer focus legt op series en wat minder op films.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 22 november 2016 13:37]

Verwacht je nu echt dat je voor €12/maand (minder als je deelt met anderen) onbeperkt content kan aanschaffen die je levenslang in je bezit hebt?
Ik verwacht een platform zoals Steam met meer vrijheid voor video content. Betaal eenmaal, daarna is het van mij (in het formaat dat ik kies). Open API en geen DRM, zodat iedereen die bijvoorbeeld Kodi draait er gebruik van kan maken.

Daarvoor zou ik betalen. Kijk naar Steam: hoeveel gebruikers klagen wel niet dat ze te veel games kopen en niet alles kunnen spelen? Overconsumptie, de natte droom van contentaanbieders! Maak aanbiedingen die te mooi zijn om te weigeren en zie hoe men plots bereid is om te betalen voor gemak.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 november 2016 17:11]

[...]
Ik verwacht een platform zoals Steam met meer vrijheid voor video content. Betaal eenmaal, daarna is het van mij (in het formaat dat ik kies). Open API en geen DRM, zodat iedereen die bijvoorbeeld Kodi draait er gebruik van kan maken.

Daarvoor zou ik betalen.
Begrijp ik, maar het niet aanwezig zijn van het product zoals jij dat perfect verwacht, betekent toch niet dat je dat als een legitiem voorwendsel kan gebruiken om dan toch maar te gaan stelen?
Dat is een beetje het andere uiterste... Ik ben zelf zeer tevreden met Netflix en download zo goed als nooit meer iets, maar verdwijnende content is wel iets dat Netflix echt nog beter zou moeten regelen. Zelf was ik bv house md aan het kijken toen die ineens verdween. Heb nog de chat support gesproken om mijn ongenoegen kenbaar te maken en volgens hun geeft Netflix een aardige tijd van tevoren weer dat een serie gaat verdwijnen, maar ik heb zoiets nog nooit langs zien komen. Heb de suggestie achter gelaten om met notificaties te werken voor iedereen die de laatste x tijd een serie die gaat verdwijnen gekeken heeft want dit is wel een hele goede manier om je klanten boos te maken en dan wellicht terug te laten grijpen op piracy.
Er verdwijnt echt veel van Netflix om politieke redenen, zie in de link hieronder Disney die liever zelf een tientje per maand krijgt ipv een euro van Netflix. Dan is het maar pech voor de Netflix consument die graag van alles kijkt, want dit is Disney mensen! HBO vanaf 1 januari 2017 exclusief bij Ziggo. Die clubs als Videoland en Netflix zijn geen bibliotheken, maar marktkramen met wat er ergens overschiet aan op dit moment niet beter uit te melken content. Onbetrouwbare bedrijven zijn het en ieders doel lijkt je nog weer een tientje per maand afhandig te maken voor nog weer een splinter content die je elders miste of voortaan exclusief elders kunt gaan halen. Door consumenten hun eigen collectie te vervangen door toegang tot de online marktkraam maakt de content industrie de consument afhankelijk. Als je zelf niets in bezit hebt klinkt het heel aanlokkelijk. Tot iedereen alles online kijkt, dan stijgen de prijzen en mag je een tiental diensten abonneren omdat je wel moet. Het lijkt erg op netneutraliteit: het kost ons nu allemaal geld om onafhankelijk en vrij te blijven. De nadelen van afhankelijkheid zijn ook niet direct duidelijk, maar op termijn heeft het een enorm negatieve maatschappelijke impact als de grote mediabedrijven hun zin krijgen. Zoals ook dat welke browser je hebt en welke hardware 'veiligheidsgaranties' de computer biedt bepalen welke kwaliteit je krijgt, in plaats van de internetverbinding en het prestatieniveau van de computer alleen.

http://vodzilla.co/blog/v...vourites-from-netflix-uk/

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 22 november 2016 22:35]

Je koopt een recht om te kijken, met voorwaarden, niet om te bewaren. De content is niet van jou, je koopt alleen het recht om het te kijken gedurende de tijd dat Netflix het aanbied.

Als je content wil bewaren, heb je daar andere media voor.

Ik zeg niet dat het zo goed is, ik zeg alleen hoe het is.
Volgens mij gaat de thuiskopie wet boven enige voorwaarden die je voor Netflix hebt ondertekent.

dus alles wat jij uit legale bron kan halen mag je in principe kopieren voor eigen gebruik. zoals ook opnames op DVR/video mogen.

je mag het natuurlijk daarna niet delen buiten huiselijke kring ;)
Het probleem is dan weer dat je de beveiliging niet mag omzeilen, ook al is de bron legaal. Ik rip ook mijn gekochte blu-ray's voor makkelijk thuisgebruik op mijn HTPC. Maar dat mag eigenlijk niet eens, omdat ik de kopieer beveiliging omzeil.
Dus je vind het prima dat ze geen 4k aanbieden omdat je het MISSCHIEN zou kunnen rippen? De rips vind je trouwens toch vrij gemakkelijk als je kan Googlen...

En wat brengen ze in 4K uit? Juist ja, niet zo heel veel... En dan durven ze nog te discrimineren ook (eisen dat jouw klanten ineens DE laatste technologie aanschaffen, voor een dienst die je al JAREN aanbiedt noem ik discriminatie, ja).
Bedankt, precies mijn punt en tevens onderwerp v/h artikel zelf waar stukfruit compleet aan voorbij ging.
Jij hebt het over of netflix in zijn geheel beschikbaar is, ik over 4k en de restricties op het afspelen ervan. Door de kaby lake/edge requirement is er zeker te spreken van een beperking. Eentje die niet-eens wordt verklaard, ookal kan iedereen met wat achtergrondkennis daarvan de rekensom invullen...

Daarbovenop; door de content wél toegankelijk te maken kunnen ze een running-start maken ipv mensen als ik die al sinds de eerste aankondigingen zitten te wachten teleur te stellen en te zorgen dat we al wat anders hebben tegen de tijd dat hun sh*t, tegen betaling, op orde is.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 22 november 2016 22:49]

Oh ik weet niet.. wat dacht je van het feit dat al hun films geletterboxed worden naar 16:9 omdat netflix al hun content in 16:9 wilt? Dat is een fout van netflix en zorgt er dus wel voor dat ik geen enkele film fatsoenlijk op mijn 21:9 monitor kan kijken omdat ik dan aan alle vier de kanten een letterbox heb en de daadwerkelijke film maar iets van 57% van mijn schermoppervlak beslaat.
Zit ik hier wel op Tweakers? Weet jij wat Google is? Ja? Zoek het op! Er zijn oplossingen voor mensen met 21:9 monitors.

Ik zal het voorkauwen voor je. Gebruik je Chrome? Installeer de "Stylish" extensie, ga naar Netflix, klik op de extension -> Download themes for this site.

Daar vind je verschillende "skins" om Netflix in 21:9 verhouding te verkrijgen.

Ik ben het eens over het feit dat er vrij zware beperkingen zitten op het Netflix platform, maar als je niet weet waarover je het hebt, is het soms beter om gewoon niks te zeggen.
Laten we wel wezen, ookal is er een third-party oplossing: wat netflix standaard flikt is voor een partij in hen positie banaal. Dat er standaard letterboxing is a la, logisch, maar een geletterboxede letterbox is gewoon een goed voorbeeld van slecht testen danwel hopeloos (technisch) design van de letterbox-functie.
"Gebruik je Chrome?"

Nee.

Nu jij weer.

Dacht je echt dat ik niet opgezocht had of ik het werkend kon krijgen?
Ook al zou ik het werkend kunnen krijgen (in Firefox, wat mijn browser is), blijft het schandalig dat een site als Netflix wiens core business het streamen van media is, geen fatsoenlijke speler heeft met goede aspect ratio scaling opties.

Ik heb weinig zin om enkel en alleen voor netflix een aparte browser te moeten installeren, en de netflix 'windows app' is echt super ruk.
Deze beperking heb je alleen als je via een browser kijkt, als je de app installeert kan je wel gewoon 4k kijken op je PC.

App is gewoon een afkorting voor application, niets vies aan

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 22 november 2016 16:49]

@clavix ben het helemaal eens met jouw kritieke punten.
Dat is ook de reden dat ik netflix heb beeindigd het aanbod is simpelweg bedroevend.
Zowat alles wat er op netflix word aangeboden is of totaal niet mijn ding of figuurlijk anno 1970 materie.
Toegegeven het aanbod goede scifi is zowieso niet zo erg groot momenteel.
Overigens zijn er amper tot geen film of serie titels uitgebracht de laatst 2 jaar die mij boeien of aanspreken.
De enige serie die de moeite waard bleek te zijn was person of interest, helaas is die serie ook alweer ter ziele.
Grappig genoeg werd het voor mij leuker naar mate ik de serie langer bekeek.

@knirfie244
app wat een vies woord kerel.
Ik wil gewoon minimaal 1440p/1080p zien in mijn browser, 4k boeit mij geen letter want dat kan ik toch niet zien op mijn monitor ;).
Tevens bleek tijdens een game feestje dat er amper verschil viel te zien tussen mijn 1440p monitor en de 2 andere met 4k monitoren. Het bleek dat de 7 andere heren mijn monitor toch ook prettiger vonden om te bekijken. Of dit nu komt door het formaat weet ik niet, ikzelf heb een 30 inch terwijl de andere 24 en 28 inch modellen waren.

Het smerige met de resolutie beperking is dat alleen bij deze betaalde diensten moeilijk word gedaan.
Blijkbaar is de luxe om alles te zien in 1080p/4k alleen maar toegankelijk voor de overkant van de plas water.
Als de app goed zou werken met een toetsenbord, ipv alleen via muis of touchscreen (en dan bedoel ik zonder third party apps!) zou dat een prima oplossing zijn.

Hoewel een open API verreweg de beste oplossing is.
Als je gaat stelen van een ander, kan je natuurlijk altijd een beter deal doen! Netflix heeft een nette aanbod prijs verhouding in mijn ogen. Altijd die domme argumenten om illegale zaken te vergoelijken!
Je zou bijvoorbeeld dan de 1080p versie kunnen kijken als de 4k niet beschikbaar is.
Dan zou ik ook wel minder willen betalen indien de dienst mij niet verleend kan worden.
Je hoeft toch geen 4k abbo te nemen.
En als je dat wel hebt, dan kan je prima via de UWP kijken.
Nerflix geeft alleen een extra mogelijkheid om straks ook 4k in een browser te bekijken.
Heb geen abbo voor 4k, heb abbo voor 4 users. Eigenlijk 6, maar we beperken het tot 4.
Meerprijs houdt in dat 4k content geleverd wordt. Dit blijkt niet het geval, dus waarom betalen voor wat je niet kan krijgen?
Als je Premium hebt dan kan je gewoon 4k content Bekijken.
Op je tv en in Windows.

En daar komt een optie bij. En dat is in de browser.
4k werkt ook niet op de vele Android doosjes omdat die gebruik maken van de standaard app die dat niet ondersteund.

Dus ja je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Maar het is gewoon beschikbaar
Je beseft wel dat je voor 4k extra betaald? Dus nee, dan is 1080p niet acceptabel omdat ik toevallig een 5820k als cpu heb en geen kaby lake.
Ja dat besef ik. Maar er zijn andere manieren om 4k te kijken. Via W10 app bv.

Ik bedoel ik heb betaald voor een uhd br film. Betekent niet dat ik verwacht dat ik die kan kijken op mijn dvd speler. Je hebt nu eenmaal voorwaarden. Dus 4k netflix. Is Android tv en w10 app. En straks ook in de browser met juiste cpu
Mijn pc + monitor zijn prima geschikt om 4k af te spelen. Het is Netflix wat kunstmatige barrieres opwerpt.
4.6. The quality of the display of the streaming movies and TV shows may vary from computer to computer, and device to device, and may be affected by a variety of factors, such as your location, the bandwidth available through and/or speed of your Internet connection. The minimum connection speed for SD quality is 0.5 Mbps; however, we recommend a faster connection for improved video quality. HD and Ultra HD availability is subject to your Internet service and device capabilities. Not all content is available in HD or Ultra HD and not all subscription plans allow you to receive HD or Ultra HD content. Default playback settings on cellular networks exclude HD and Ultra HD content. A download speed of at least 5.0 Mbps per stream is recommended to receive HD content, which is defined as 720p or better. A download speed of at least 25.0 Mbps per stream is recommended to receive Ultra HD content, which is defined as resolution greater than 1080p. You are responsible for all Internet access charges. Please check with your Internet provider for information on possible Internet data usage charges. The time it takes to begin watching a movie or TV show will vary based on a number of factors, including your location, available bandwidth at the time, the movie or TV show you have selected and the configuration of your Netflix ready device.
Ik kan niet teruglezen dat bijvoorbeeld firefox gelimiteerd word tot 720p en dat 4K op een pc alleen maar mogelijk is via de app.
De firefox limiet staat echter gewoon in hun FAQ.
4K is wel beschikbaar, alleen niet zomaar overal op, omdat mensen weer bang zijn dat het geript wordt. 8)7 Precies wat hierboven ook al gezegd wordt: Wordt eens wat losser met z'n alle, dan wordt het juist veel minder geript. Nu gaat iedereen juist de 4K versie downloaden, zodat ze het wel "gewoon" kunnen kijken.

Ik weet het wel! ;)
Dan kijk je naa de 1080 versie.

4k is geen recht ofzo.
Daar betaal je extra voor, dus dat is wel degelijk een recht.
Wanneer je geen device hebt die het aankan, doe je het jezelf aan. Dit is als een motor kopen zonder het juiste rijbewijs te hebben. "Ja maar ik heb de motor gekocht!!1"
Probleem is; technisch kan het apparaat het prima aan... in mijn geval (als analogie) wordt mij belet een personenwagen te besturen omdat ik niet het nieuwste vrachtwaggelrijbewijs heb.
Oh dus mijn 5820K@4.5GHz (6core+HT) met 32GB DDR4 2666 Mhz, FuryX en een 4K monitor kan het niet aan?

Het enigste "probleem" is dat het geen kaby lake is. Meer een gevalletje ik heb het papiertje en een motor van het merk Suzuki. Maar ik mag alleen de weg op met een Honda.
Waarom ga je er extra voor betalen als je er geen gebruik van kan maken.
Waarom bied je 4k abbo`s aan om vervolgens dat weer de nek om te draaien met allerlei beperkingen? En dat dan ook nog niet duidelijk op je website vermelden.
En bovenal de echte reden van het besluit zo te verzwijgen, is misschien nog het ergste.
Je betaalt voor 4k, en ze geven duidelijk aan op welke apparaten dat werkt dus je kan het prima afnemen.

Als ik een diesel auto wil kopen en die blijkt niet op benzine te rijden, mag ik m dan stelen?
En waar slaat dat op?
Dit lijkt er meer op dat me een auto verkocht is waarvan achteraf blijkt dat hij begrenst is op 80km/u.
Die vraag over stelen slaat werkelijk helemaal nergens op.
In de browser zie je geen 1080p netflix beperkt het tot weergeven van 720p
Het verschil is niet zo heel groot, maar wel zichtbaar vind ik.
Ook dat begint langzaamaan toch steeds minder te worden ivm de verbeterde beveiliging, in iedergeval op de 'native kwaliteit' waarmee deze gestreamed werd.
Alleen er zijn ook sommige rippers die er niet bij stil staan dat er ook gegevens van hun account (dmv watermerk oid) in bepaalde rips meegestuurd worden en dat ze zo weer bij deze mensen aan kloppen..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 22 november 2016 13:38]

Uitgevers zijn bang dat consumenten op hoge kwaliteit de beelden rippen via hun PC.
Als ik de content kan zien en horen, dan is het gewoon te rippen. Ze snappen er niet echt veel van of wel?
Lijkt me ook, dan is het toch gewoon een kwestie op realtime opnemen wat er op je scherm te zien is? De file rechtstreeks van de server rippen is een ander verhaal.
Maar daar er zijn dan ook wat maatregelen getroffen waardoor dat niet gemakkelijk gaat. Natuurlijk kun je met een gereversed engineered beeldscherm wel wat doen. Maar dat vergt wel een investering en behoorlijk wat kennis. En wie zoiets doet met als doel 4k netflix streams te rippen, en uit de goedheid van zijn hart, te uploaden naar bittorrent of usenet die kan niet op veel waardering van de rechter rekenen.
Dus krijgen we in ieder geval een reden om camversie-technieken te verbeteren... danwel de boel te virtualiseren en te capturen met software... alsof het zomaar zou stoppen door de voordelen van rippen nog groter te maken ;)
Ik heb dus een 4k netflix abbo, maar het lukt mij niet om het ergens te kijken.

Mijn philips 4k tv heeft geen hevc decoder, mijn android 4k media speler wordt door netflix niet ondersteund. Op mijn pc kan ik ook geen 4k netflix kijken. Dus houd het eigenlijk op. Ik betaal voor niets omdat netflix 4k gewoon heel beperkt inzet maar. Mijn enige hoop is dat ik binnenkort misschien een google chromecast ultra kan bemachtigen, misschien dat het dan eindelijk lukt.
Goed nieuws: de Chromecast Ultra is beschikbaar in NL, heb hem sinds maandag thuis. Ondersteunt zowel Netflix in 4K/HDR. Dus ook de demo`s van YouTube die in HDR beschikbaar zijn te bekijken, echt goed vind ik de HDR weergave bij "The Redwoods"
Schijnt naast HDR ook Dolby Vision te kunnen streamen.... ;)
Waar kan ik hem kopen?
Ik hebben via MM besteld andere dag al bezorgd.
Ben ik erg blij mee maar dat geld denk ik alleen voor de computers en laptos ect, op de Smart TV 's blijft het bij het oude neem ik aan.
Hoezo is dat lastiger met een nieuwe kably lake CPU?
Ik snap niet dat ze gewoon een app voor windows/MacOS/Linux uitbrengen met een ingebouwde h265/hevc decoder. Als apparaten met een fractie van de performance van (krachtige) desktops/laptops zonder problemen 4k kunnen afspelen, moet het voor Netflix echt wel mogelijk zijn gewoon een hardwarematige 4k decoder (dan wel via de intel IGP of nvidia/amd GPU) in een applicatie in te bouwen...
Die apparaten met maar een fractie van de performance van je desktop hebben een dedicated decoder ingebouwd. Een software decoder voor H265 vergt enorm veel performance. 720p en 1080p in 8 bit en 30 fps is nog goed te doen (een dual core celeron trekt 1080p niet meer tenzij je erg alge bitrates hebt, zoals ik thuis ondervind), maar 10b 4K is zo'n 8 keer zwaarder dan gewoon 8 bit 1080p.

10 bit 4K H265 is, als je geen hardwarematige versnelling hebt, absoluut niet makkelijk om te decoden. Ook met GPGPU-versnelling.

Download en speel maar even een voorbeeld file af: je zal zien dat zelf een quad core i7 door de knieen gaat, als die geen hardwarematige decoder heeft (vanaf skylake is er een h265 decoder in de IGP ingebouwd, maar die kan geen 10 bit aan, vanaf Kaby lake kan dit wel).

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 november 2016 14:13]

Mag ik hieruit concluderen dat andere browsers ook gewoon netflix in 4k kunnen afspelen, zodra de codec en de beveiliging wordt ondersteund? Of is de hardware-eis het probleem?
Jet moet de hardware hebben en je browser moet die hardware decoder ook daadwerkelijk benutten: het draait dus om software én hardware.

Ik vermoed dat Edge momenteel de enige is die HDCP 2.2 volledig ondersteunt en dat het daarom enkel in die browser werkt.
Door de knieën gaan is wel erg overdreven.
Mijn 6700k @ 4,6ghz komt ermee weg met gemiddeld 30% cpu load op jou voorbeeld file.

Ik heb geen idee hoe een oudere i7 ermee weg komt
Die gebruikt dan ook deels hardwarematige decoding: de 6700K is van de skylake generatie die een hardware decoder heeft ingebouwd voor HEVC. Die 30% load (even bij stilstaan: dat is meer dan 1 core op 4.6GHz: toch niet weinig!) komt dus doordat er geen 10bit ondersteuning in die CPU zit.

Een i7 van de Broadwell generatie daarentegen zal, terwijl hij CVPU-gewijs niet veel zwakker is, die video gewoonweg niet kunnen afspelen.
Ook dat heb ik geprobeerd. een 3930k @ 4ghz heeft er geen moeite mee.
Dus ik denk dat het allemaal wel wat mee valt.
Dan heb je toch een GPU die HEVC kan versnellen (enkele modellen van de GTX900 serie (ik denk enkel de GTX 960?), de GTX 10 serie, en de AMD RX400 serie afaik).

Op mijn i7 5820K (6 cores op 4GHz) met een GTX 980 hapert de video enorm hard, vloeiend afspelen van een 4K 10b HEVC video is gewoonweg onmogelijk, zowel met VLC, WMP, als Kodi.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 november 2016 00:29]

3930k met een r9 290.
Dus enige vorm van hardware versnelling is er niet.
ik speel het af met MPC HC

http://94.212.1.227/temp/...%20UHD%20HVEC%2010bit.mkv
Ik probeer thuis dan nog eens met MPC
Pak dan gelijk K-Lite Codec Pack.
Dan ben je voorzien van de juiste h265 codecs en MPC HC.
Ideale combi.
hardwarematige 4k decoder (dan wel via de intel IGP of nvidia/amd GPU) in een applicatie in te bouwen
een softwarematige decoder dus ;)
Ik denk dat je het verschil in processing power van hardwarematige features zwaar onderschat. Vergelijk het met oude games die je vroeger volledig op je cpu draaide omdat je slechts met een onboard VGA aansluiting zat.
Volgens mij spreken we toch echt van een hardwarematige decoder wanneer gpu's die hardwarematig kunnen versnellen.
Maar alleen de laatste generatie NVIDIA (1060,1070 & 1080) & AMD (RX460, 470 & 480) hebben hardwarematige h265 decoders aan boord... Alle andere alleen h264...
Skylake cpu's hebben gedeeltelijke hardwareversnelling voor h265.
dan spreek je van ondersteuning voor hardwarematige decoders. Ik denk dat je het dan wat slecht hebt verwoord
Nee. Er is hier een spraak verwarring.

Het gaat om het verschil of een taak direct door hardware wordt ondersteund of door een software laag wordt vertaald naar (simpelere/andere/kleinere) stappen.

In principe zou je een 3D spel dat een GPU "vereist" gewoon op de CPU kunnen laten draaien (als er geen hardware checks in zitten). Het zal traag zijn maar het is mogelijk.

Maar gebruik je een GPU voor een taak waar deze niet specifiek is gemaakt, dan is dit software matig. Het zou mogelijk moeten zijn om een OS op een GPU te laten draaien. Alle commando's die een GPU niet ondersteund zou je tenslotte kunnen emuleren.

Het wordt verwarrend omdat sommige videokaarten sommige video codecs ondersteunen. Maar niet deze. Een video kaart die h264 aankan zou via software ook h265 mogelijk aankunnen maar dan is het geen hardware versnelling meer.

Als jou redenatie zou kloppen dan is alles hardwarematig gedecodeerd. De CPU is tenslotte hardware.
Maar dan moet opeens Netflix, die zelf alleen een webbased app ontwikkeld, zich opeens gaan bezighouden met videodecoders en systeem API's etc. Die extra kostenpost en supportverantwoordelijkheid lijkt me niet commercieel interessant. Je ziet nu juist steeds dat men naar de pijpen van Netflix danst, dat gebeurt niet meer zo snel als Netflix zelf voor z'n videodecoding moet zorgen, en ook nog eens op meerdere platforms.
Nvidia's drivers voor Linux ondersteunen vooralsnog geen HEVC 10bit ondersteuning voor de gtx950, maar slechts 8bit. Ik weet niet hoe dit met de GTX1000 serie zit.
een hardwarematige 4k decoder (...) in een applicatie in te bouwen.
Beetje een contradictie hé, hardware matig inbouwen in een applicatie.

Blijft daarnaast de vraag of een bedrijf (Netflix) wel speciaal een app wil bouwen voor een OS, of dat ze bewust voor html5 kiezen om daarbij weg te blijven. Persoonlijk vind ik de enorme hoeveelheid apps die alleen een schil vormen voor een webview bijna ergelijk. Maar goed, als ze het dan toch zouden doen...dan hopelijk UWP, heeft WP ook 'direct' een app.
Pure onzin... Met een high-end gaming pc kan je makkelijk softwarematig decoden
Technisch heb je gelijk, qua hardware featureset niet.

De Kaby Lakes komen met verbeterde opties om de videostreams te beveiligingen om piraterij tegen te gaan. Dat is de reden achter de keuze. NIet zozeer de performance.

De hardwarematige decodering heeft ook een voordeel voor quality control. Het maakt het eenvoudiger voor Netlfix om te bepalen of de PC geschikt is voor 4k. Kaby Lake + Edge: Gaat altijd werken.
Hoe gaat dat dan met de decodering? Ik heb het idee dat er nu van uit wordt gegaan dat de iGPU van de intel CPU de boel moet decoderen, maar het beeld wordt veelal via een externe (middels PCI-e) GPU behandeld.

Als het hardwarematig gebeurd waarom moet het dan eerst via de iGPU en dan vervolgens ook weer naar de normale GPU?

Of snap ik de manier van werken niet?

Ik kan me met dit nieuws (als dat nog niet eerder bekend was) wel voorstellen dat er klachten gaan komen. Je betaald bij netflix voor een bepaalde kwaliteit (SD, HD of UHD) en krijgt bij dat laatste pakket dus helemaal niet waar je voor betaald als je op een 'oudere' pc of tablet/telefoon kijkt.
Ik snap precies wat je bedoelt... NIEMAND (ok, 0,1% misschien) gebruikt de iGPU.

daarbij... heb je een high-end skylake systeem, 6700k wordt je verplicht om te upgraden naar kaby lake....

ook nog... gebruik je Chrome als je default browser, moet je voor netflix 4k Edge gaan gebruiken....
Het gros van de computers gebruikt de iGPU. Gamers, video editors en wat andere professionele(re) gebruikers niet. Maar je aanname van 0.1% is echt zwaar overschat.

Zeer veel verkochte systemen zijn tegenwoordig al laptops en het gros gebruikt een iGPU.

Je wordt niet verplicht om je computer te upgraden want je kunt akkoord gaan met full HD OF een aparte mediaspeler zoals ChromeCast Ultra kopen en die aansluiten.
Natuurlijk zijn er altijd mensen gedupeerd, en ik begrijp de frustratie, maar Netflix heeft nooit beloftes gedaan welke content met welke kwaliteit werkt op computers.
Ik denk dat dat een wat riskante aanname is. Ik game niet, en de laatste aparte videokaart die ik had was nog eentje met een AGP slot.

Veel 'mediacenter PCs' zullen ook gewoon de onboard GPU gebruiken. Laptops idem, en het aantal verkochte laptops ligt al tijden hoger dan het aantal desktops.

Kortom, ik denk dat het gros eigenlijk gewoon de onboard GPU gebruikt.
Ik doe een aanname, maar ik verwacht niet dat 'Jan met de pet' een HTPC in de huismaker zet en veelal gebruik zal maken van mediabox.

Ongeacht hoe het zich manifesteert verwacht ik niet dat er relatief veel mensen met een volwaardige (ht)pc met enkel een iGPU zullen zijn met het specifieke doel Netflix.

Daarbij zijn er honderden verschillende devices (telefoons, tablets, mediaspelers, smart-tv's, etc) die niet over een dergelijke CPU beschikken en ook gewoon 4k kunnen streamen zonder problemen. Daar gaat het ook allemaal goed op en nou zijn het ineens een speciale CPU nodig hebben in combinatie met Windows 10 én EDGE. Een zo niet nog exclusievere combinatie dan mensen die enkel de iGPU gebruiken in een PC.

Als concurrent zou ik nou in ieder geval wel nadenken om 4K streams, ongeacht welke hardware je gebruikt, wel mogelijk te maken zonder dergelijke 'beperkingen' of dure eisen (oude hardware is natuurlijk uitgesloten, maar een krachtige pc of tablet moet dat ook prima kunnen draaien).

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 24 november 2016 15:37]

Ik vind het een goede vraag! Hoe gaat Netflix om met Kaby Lake in combinatie met externe videokaarten?

Het zou zomaar kunnen dat 4k dan alsnog niet beschikbaar is, omdat de interne GPU dan doorgaans wordt uitgeschakeld.

Maar dat zullen we moeten afwachten en is giswerk
Even voor de goede orde... Nvidia GTX 1080/70/60 hebben toch ook een HEVC/H.265 hardwarematige en/de-coder? Waarom kan die niet worden gebruikt?
Even voor de goede orde... Nvidia GTX 1080/70/60 hebben toch ook een HEVC/H.265 hardwarematige en/de-coder? Waarom kan die niet worden gebruikt?
Om mezelf maar te quoten:
De Kaby Lakes komen met verbeterde opties om de videostreams te beveiligingen om piraterij tegen te gaan. Dat is de reden achter de keuze. NIet zozeer de performance.
Dit is dus een beveiligingskeuze, geen performance keuze.
Alleen ontwikkelen ze niet voor mensen met high end gaming pc's. En dan moet alles nog steeds door je browser, dus waarschijnlijk ook gebonden aan 1 CPU per browser window.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 22 november 2016 11:25]

Klopt, maar softwarematig is de hdcp protectie ook veel makkelijker te omzeilen..
Ik zit nog altijd te wachten op Netflix om 5.1 of meer te krijgen op mijn pc ipv 2.0. :(
Dat kan met de Netflix App.
Netflix App is alleen beschikbaar voor Win 8.1 en Win 10. Ik gebruik nog altijd Win 7 en als ik om mij heen kijk ben ik niet de enige.
Ik gebruik nog altijd Win 7
En hoe is dat de schuld van Netflix dan wel Microsoft?
Tijd voor een upgrade.? ;)
Het is deels gewenning dat ik op mijn PC niet over wil maar er zijn ook andere redenen dat ik dat niet wil. Op kantoor werk ik al met enige regelmaat met Win10.
Daarnaast, betaal jij de upgrade? Voor Win7 heb ik licenties, voor Win10 niet. Ook verwacht ik met een half jaar mijn pc te vervangen (zelfbouw dus geen licentie bij), moet ik dan nu een licentie kopen voor Win10 en dan mag ik over een half jaar weer een nieuwe kopen omdat ik een andere bak heb, ik doe daar niet aan.
Het is deels gewenning dat ik op mijn PC niet over wil maar er zijn ook andere redenen dat ik dat niet wil.
Daarnaast, betaal jij de upgrade? Voor Win7 heb ik licenties, voor Win10 niet.
Is toch je eigen keuze geweest dan? Je hebt een jaar de tijd gehad om gratis te upgraden. Maar nu is Netflix het schuld dat jij op je legacy besturingssysteem niet alle features hebt. Terwijl je gratis de mogelijkheid gehad hebt om alles te upgraden. En dan had je wel 5.1 gehad. Dus uiteindelijk is er maar één persoon schuld dat jij slechts 2.0 geluid met Netflix op je PC hebt.

(Bovendien kun je met een omweg nog steed gratis upgraden naar 10)
moet ik dan nu een licentie kopen voor Win10 en dan mag ik over een half jaar weer een nieuwe kopen omdat ik een andere bak heb, ik doe daar niet aan.
Als jij dan een nieuwe bak maakt, kun je toch gewoon je (los gekochte) licentie meenemen?

Ik vind het echt jammer dat er met stront gegooid wordt naar Microsoft en Netflix, terwijl het je eigen keuzes en misvattingen zijn dat je nu niet van features gebruik kunt maken die je graag wilt.
Ik krijg 5.1 via de Netflix app op Windows 10. Dus niet via de browser, maar via de app uit de Windows app store. Werkt prima, ik heb verder nooit iets uit die store gehaald, maar heb deze speciaal geïnstalleerd vanwege de 5.1 ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Lapa op 22 november 2016 12:11]

Wanneer gaan ze nou eindelijk eens de audio onder handen nemen... In ieder geval dts hdma en Dolby truehd.
Dat vraagt meer bandbreedte. DTS-HD Master audio gaat op blu-ray discs tot 24,5Mbit/s.

Wat mij opvalt is dat de birate van 4K materiaal wel erg laag is. Hoewel de h265 codec dit deels compenseert blijft het wel aan de lage kant.
Het zou mooi zijn als je als gebruiker met een snellere verbinding (wat op gaat voor het gros van de Nederlandse gebruikers) in ieder geval de óptie krijgt voor een betere weergave met hogere bitrate.

HD audio is misschien nog wat te hoog gegrepen. Het zou al mooi zijn als elke serie standaard een DTS (dus geen matige Dolby Digital) surround track heeft.
De bitrate van netflix is vrij laag voor 4k. Het ziet er niet of nauwelijks beter uit als een bluray.

De audio is nogal jammer, in NL hebben veel mensen bandbreedte zat.
In andere landen is dat een heel stuk minder. Daarnaast moet veel van dat verkeer ook nog eens over het publieke internet gaan omdat niet alle Netflix content bij elke ISP gehost kan worden. En die bandbreedte is ook niet onbeperkt.
Zie ook geregeld DD+ bij het aanbod, zou mooi zijn als ze inderdaad DD TrueHD erbij streamen, veel is beschikbaar in Dolby Atmos, dit zou mooie aanvulling zijn.
HD audio is misschien nog wat te hoog gegrepen. Het zou al mooi zijn als elke serie standaard een DTS (dus geen matige Dolby Digital) surround track heeft.
Deels mee eens, want de huidige bitrate die Netflix aan de Dolby Digital stream geeft is wat karig. Maar als je beide formaten op hun maximale bitrate zet (DTS=1509kbps en DD+=640kbps) dan wint Dolby Digital het makkelijk qua kwaliteit/compressie verhouding. Uit intensieve luister testen is gebleken dat DTS bij 1509kbps qua kwaliteitsperceptie ongeveer gelijk ligt met DD bij 448 kbps. Dus bij 640 kbps gaat Dolby DTS al helemaal voorbij.

Bron: https://www.iis.fraunhofe...hofer-Surround-Codecs.pdf (resultaten op pagina 18)
juist, 4K streaming komt meestal nog niet in de buurt van een fatsoenlijk gemasterde bluray, tja, dan heb je wel de resolutie, maar niet de kwaliteit. En dat is wat veel mensen vergeten.. Maargoed, een hoop mensen denken dat een 1GB 1080p bluray rip gelijkwaardig is wat betreft de kwaliteit als een normale bluray (in iedergeval de non-techies), terwijl dat meestal nog niet de kwaliteit van een normale dvd heeft.
Ik heb zelf ook graag al mijn films met Dolby TrueHD of DTS-HD Master Audio 5.1/7.1, maar ik denk dat het iets te veel gevraagd is om dat van Netflix te vragen. Zeker als je ziet dat de video stream op 1080p een maximale bitrate heeft van zo'n 6Mbps. Als je daar dan een Dolby TrueHD audio track bijhangt komt je al snel op ruim 10Mbps, want de meeste Dolby TrueHD of DTS-HD Master Audio tracks hebben een bitrate van tussen de 4 en 6 Mbps.

Sowieso nogal krom om een lossless audio track mee te sturen met een zwaar gecomprimeerde video stream. Ik neem dan liever genoegen met een Dolby Digital audio track met een bitrate van 640kbps en dan een iets hogere video bitrate. Je zult dan ook weinig verschil horen tussen een DD 640kbps stream en een Dolby TrueHD lossless stream. Je kunt eventueel nog voor DD+ gaan voor net wat meer bitrate of voor bijvoorbeeld 7.1.

Ik zou persoonlijk eerder kijken naar de opkomende lossy object based audio formaten, zoals bijvoorbeeld Dolby AC-4: http://www.dolby.com/us/en/technologies/ac-4.html
Dat is een audio format bedacht met streaming en broadcasting in gedachte, terwijl Dolby TrueHD of DTS-HD Master Audio naar mijn idee voor een groot deel maar Blu-ray vullers zijn.

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 22 november 2016 11:29]

Ik ben geen kenner van audio-formaten, maar als ik een Netflix original kijk via de Windows 10 app, geeft mijn stereo aan dat het Dolby Digital of Dolby Digital + is (soms het een, soms het ander).
Bij andere Netflix content is het zeer wisselend, maar ze geven dus als het kan DD+ in minimaal 5.1 door (7.1 verwacht ik niet en kan ik ook niet testen).
Vooralsnog heb ik met mijn 4K scherm en een 6700K dus pech...

Kan mij bijna niet voorstellen dat mijn 6700K i.c.m. Edge dit niet aan zou kunnen.
Cpu gebruik van 4k h265 materiaal is zeer hoog maar lukt wel op een 6700k volgens mij (met 60-70% load ofzo )

Nvidea 960 en 10xx serie ondersteund het hardwarematig sowieso. Echter hebben de betere tvs in de netflix app een 4k optie (mits ingebouwde hvec / h265).
Dat heb ik even gecontroleerd met een demo video.
10bit HVEC 4k op een 4,6ghz 6700k levert +- 30% cpu load op.
Valt erg mee dus. Ik weet dat op een NUC i3 (4050) 1080p HVEC afspelen prima werkt, 4k trekt hij totaal niet ;). Ik heb een GTX 1080 in mijn PC dus kan load niet testen op een 4790k omdat de GTX hardwarematige support heeft.
Ik weet niet of mijn R9 nano enige vorm van HVEC support heeft of dat mee speelt. Maar mijn 6700k heeft geen moeite met 10bit 4k hvec

je kan hier mijn demo video zien om vergelijking te hebben:

http://94.212.1.227/temp/...%20UHD%20HVEC%2010bit.mkv

[Reactie gewijzigd door Chris96 op 22 november 2016 19:10]

Heeft de i7 6xxx generatie niet hardwarematige support voor 4K ?
Alleen geen 10bit. En misschien geen hdcp2.2 support.
En als je de app gebruikt ipv een browser?
Hoe zit dit dan met de Windows 10 Netflix app? Naar mijn weten ondersteund deze nu wel 1080p. Zijn er hiervoor geen belemmeringen om deze in de toekomst 4k content te laten streamen?
Dat vroeg ik mij ook af. Hoe het is met de UWP app. Ik weet ook niet of de uwp app die ik op mijn win 10 pc heb, dezelfde app is als op de Xbox One S die 4k aan kan.
De UWP app ondersteund volgens Netflix 1080P op zowel win 10 als win 8.

https://help.netflix.com/...23931?ba=GSButtonClick&q=
Thanks, maar is de app op de xbox one s dezelfde eigenlijk? Want daar is wel 4k support.
Durf ik niet te zeggen, ik heb geen Xobx one S maar er valt inderdaad te zien dat de one S wel 4K ondersteund. Misschien dat iemand anders hier het fijne van weet?

https://help.netflix.com/...23889?ba=GSButtonClick&q=
De Windows 10 app heeft ook genoeg problemen. Veelal te maken met de beveiliging op Audio gebied icm hdmi. Bij meerdere mensen al meegemaakt bij zowel nieuwe als bestaande installaties.

Ik vind het gewoon een rare keuze, het lijkt me dat 4k totaal geen probleem hoeft te zijn voor een modern systeem. Ook de keuze voor 720p in Firefox en Chrome snap ik niet, maar dit is al een lange tijd zo.

https://help.netflix.com/en/node/5023
https://help.netflix.com/nl/node/12255
Opmerkelijk dat Chrome en Firefox zelfs nog geen eens 1080p kunnen streamen in HTML5. Ik mis ook even wat daar de reden voor is, of gaat dat nu ook via hdcp2.2?
Ik denk omdat het de grootste groep is. Zolang ze chrome/firefox op 720p kunnen houden zonder dat de mensen al te veel klagen, dan scheelt dat natuurlijk enorm veel traffic.

En 4K in Edge is natuurlijk mooi omdat de gebruikers groep niet super groot is. En misschien doet Microsoft ook nog wel een duit in het zakje om de browser te promoten.
Indien bandbreedte een probleem is wordt 4K niet automatisch geselecteerd. Dat lijkt me dus een non-argument. De hoeveelheid trafffic valt volgens de huidige internetstandaard ook nog mee.

Mensen die iets om 4K geven, laat staan een 4K scherm kopen hebben ook een goede internetverbinding.
De hoeveelheid verkeer over jou netwerk en jou verbinding valt allemaal wel mee. Maar doe dat eens voor 1000 man.
1000X de zelfde belasting over alle lagen van de verbinding van Netflix naar de gebruiker. Dan heb je toch echt heel wat meer belasting.

Gelukkig hebben ze daar verschillende technieken voor gemaakt zoals multicast dan hoeft de streem maar 1X van server naar switch naar switches en router's. Maar dat is niet volledig implementeerbaar voor Netflix omdat niet iedereen tegelijkertijd op het zelfde punt is.
Zo werkt het gelukkig niet. Multicast wordt niet breed gebruikt op het internet, dan zouden alle switches tabellen moeten gaan bijhouden wie welke multicastgroep gebruikt. Inclusief propagatie van elke wijziging door het hele netwerk heen. Je bent waarschijnlijk in de war met de eerste vorm van IPTV die dit in WAN-omgevingen gebruikt, dus bijvoorbeeld per stad/dorp/wijk etc. Tegenwoordig worden die systemen al afgebroken ten gunste van OTT die geen dure switchhardware en complexe configuraties nodig heeft.

OTT gebruikt simpele protocollen, meestal HTTP, waardoor elke player 'gewoon' data ophaalt zoals browsers dat doen. Vervolgens zorgt de aanbieder voor lagen in het systeem (het Content Delivery Network) doormiddel van caches. Bijvoorbeeld een zware cache layer in een centraal datacentrum, en lichte cache layers bij providers zelf of in datacentra waar de peering links naar de providers zich bevinden.

Op die manier gaat er per saldo iets meer data over de lijnen, maar het is erg simpel behapbaar en te managen. Cache overbelast: load balancer uitbreiden en meer cache nodes plaatsen. Relatief veel cache misses omdat veel mensen inpopulaire content gaan kijken? Preload de caches met de content zodat het alvast klaar staat. Echt zo moeilijk is het allemaal niet meer.
Inderdaad, iets simpeler uitgelegd dan Lekkere Kwal hier doet:

Netflix biedt providers 'cache servers' aan (geen idee of dat geld kost of dat ze die ter beschikking stellen). Dat zijn machines met een hele boel disken die een provider als KPN of Ziggo in haar eigen netwerk kan plaatsen, en die serveren dan de videostreams aan Netflix kijkers.

Dat hoeft dan dus niet over het publieke internet heen.
Het gaat meer om het verwonderlijke feit dan Google Chrome en Firefox geen 1080P ondersteunen op welke hardware dan ook terwijl bijvoorbeeld een Chromecast van 30 euro dit wel kan.
Dat kunnen ze wel, bijvoorbeeld met VP9 wat Youtube gebruikt. Het gaat hier specifiek om de Netflix situatie met h265 en hdcp 2.2
Het artikel gaat daar inderdaad om, maar de comment van LOTG ging over het feit dat de meest gebruikte browsers niet eens 1080P Netflix ondersteunen. Daarentegen IE, Edge en Safari wel.
Een Chromecast bewaart de Widevine-sleutels in hardware, wat op een gewone 'open' PC dus niet het geval is.
Ah oke, en dit heeft dus met DRM te maken?
onzin, moest het al zo zijn (ik heb nergens cijfermateriaal gezien) dat dit de grootste groep is, dan wil je die juist de best mogelijke gebruikerservaring geven.
En misschien doet Microsoft ook nog wel een duit in het zakje om de browser te promoten.
Met de nadruk op "misschien" :+
Dit heeft te maken met content-encryptie.

De DRM die gebruikt wordt in Chrome/Firefox/Opera (Google Widevine) is volgens de content owners die materiaal aan Netflix leveren niet 'veilig' genoeg om full hd toe te staan (dat zou je dan 'te makkelijk' kunnen rippen).

Ter vergelijking: Safari gebruikt Apple FairPlay (alleen beschikbaar voor Apple zelf, niet voor andere browsers) en Edge/IE gebruikt Microsoft PlayReady.

[Reactie gewijzigd door AVL op 22 november 2016 13:56]

En weer een reden dat DRM een reden is om content verspreid te maken over systemen / platformen. Ik heb een 4k monitor en kijk af en toe wel eens een episode. Maar nu moet ik dus me I5 6700k Skylake dus upgraden om Netflix in 4k te kijken. ;( |:(

En dan vinden mensen het raar dat er alsnog gepirate word. Dan kan ik namelijk wel gewoon de content in 4k kijken.

Theoritische vraag: Ben je eigenlijk illegaal bezig als je content waar je toegang toe hebt, voor betaald hebt, hem (uit een illegale bron download en) kijkt? Als de Netflix serie niet aanwezig in je regio is dan wel. Maar als het bijvoorbeeld in dit geval alleen zou zijn omdat je hem in 4k zou willen kijken ipv 1080p?
Om je theoretische vraag te beantwoorden; Waarschijnlijk wel aangezien je het 3rd party download. Realistisch gezien is de kans dat je in de problemen komt als je niet (grootschalig) upload al nihil.
Als je vervolgens ook nog aantoont dat je ervoor betaald hebt denk ik niet dat je zeer grote problemen zal krijgen (want hey slechte PR)
Ethisch gezien vind ik het wel goed te doen om 3rd party te downloaden als je er voor betaald hebt. Je neemt niets fysiek weg van de rechthebbenden, en de mensen die rechten hebben op het IP krijgen hun geld.
Alleen de statistieken van piraten ten opzichte van betalende klanten voor zover dat gemeten kan worden zullen mogelijk gaan afwijken indien meer mensen het doen.
...
Theoritische vraag: Ben je eigenlijk illegaal bezig als je content waar je toegang toe hebt, voor betaald hebt, hem (uit een illegale bron download en) kijkt? Als de Netflix serie niet aanwezig in je regio is dan wel. Maar als het bijvoorbeeld in dit geval alleen zou zijn omdat je hem in 4k zou willen kijken ipv 1080p?
Misschien valt dit onder kopie voor eigen gebruik ? geen idee of die regel nog bestaat !
Mag een koppeling van een service wel gekoppeld worden aan een bepaald type processor van een bepaald merk? Volgens mij gaan ze hiermee problemen krijgen met mededingingsautoriteiten en EU wetgeving.
De service is het aanbieden van de TV content. Of die nu in 480p, 1080p of 4k komt daar voldoet Netflix aan. Voorwaarden stellen aan het kunnen ontvangen van 4K mag natuurlijk gewoon, immers zonder 4k beeldscherm gaat het toch niet werken. Dus als een 4k scherm al verplicht is dan kun je ook andere omgevingsparameters vastzetten.
Het gaat om afspelen op een bepaald merk en type processor, terwijl de andere content wel afgespeeld kan worden. Dit is koppelverkoop om een boost van de processor verkoop te krijgen.
Het gaat vermoeddelijk niet om een bepaald merk en type, maar om een bepaalde featureset. Namelijk ondersteuning voor h265 en iets met 10 bits.
Je denkt toch niet dat hier een marketingbeslissing achter zit? Dit is gewoon start van de uitrol van een nieuwe feature die voor performanceredenen bepaalde features nodig heeft. Reken er maar op dat zodra andere browsermakers dezelfde features implementeren 4K daar net zo goed op werkt.

Jammer dat er meteen met wetgeving wordt gegooid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee