Windows 10 krijgt h265-codec en ondersteunt mkv-containers

Microsoft zal in Windows 10 standaard een h265-codec aanbieden, waardoor de gebruiker onder andere 4k-video's kan afspelen. Daarnaast moet de opvolger van Windows 8.1 overweg kunnen met videomateriaal dat in mkv-containers is opgeslagen.

De komst van de codec in Windows 10 is aangekondigd in een tweet van Microsoft-medewerker Gabriel Aul. De h265-codec, ook bekend onder de naam high efficiency video coding, is de opvolger van de breed toegepaste h264-codec, die veel voor hd-video's wordt ingezet. Met de nieuwe codec kan videomateriaal bij dezelfde kwaliteit gemiddeld een factor twee beter gecomprimeerd worden dan met h264. Hierdoor leent de hevc-codec zich goed voor 4k-video en in theorie kan hij ook gebruikt worden voor het comprimeren van 8k-videomateriaal. Door de codec standaard in het besturingssysteem op te nemen zijn alle geïnstalleerde applicaties, waaronder browsers, in staat om er gebruik van te maken.

Onduidelijk is nog of de h265-codec die Microsoft in Windows 10 zal meeleveren ook toekomstige gpu's met ingebouwde hevc-hardwareversnelling zal ondersteunen, al is dat wel waarschijnlijk. In de komende maanden worden de eerste gpu's die over deze feature beschikken op de markt verwacht. Ook is onbekend of Microsofts hevc-codec ondersteuning biedt voor het main still picture profile, dat is ontwikkeld om afbeeldingen te comprimeren.

Naast h265-ondersteuning kondigde Microsoft al eerder aan dat Windows 10 ook overweg kan met het mkv-formaat. Deze containers zijn populair voor videomateriaal en het mkv-formaat biedt onder andere de mogelijkheid om verschillende soundtracks en ondertitels in een enkel bestand te verpakken.

Windows 10 gaat ook het lossless flac-audioformaat ondersteunen, waardoor dergelijke muziekbestanden voortaan in onder andere Windows Media Player zijn te openen.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

03-11-2014 • 10:18

144

Submitter: Anoniem: 80466

Reacties (144)

144
136
85
2
0
7
Wijzig sortering
Wat velen hier niet schijnen te begrijpen is dat de functionaliteit open is voor iedere developer. Dit gaat niet om de Media Player, dit gaat om standaardondersteuning voor bepaalde codecs en containers.
En de mogelijkheid van de verkenner om miniatuur weergaven te maken.
Ik snap trouwens niet helemaal waarom mkv zo populair is bij met name anime maar tegenwoordig ook vrijwel alle andere downloads. Het is een prima container daar niet van maar veel fabrikanten ondersteunen het om de 'illegale' praktijken niet. MP4 ondersteund net als mkv meerdere audiotracks en geïntegreerde subtitels en wordt daarnaast op vrijwel elk device moeiteloos afgespeeld.
Is je vraag niet meteen het antwoord? :)
Nee want ondersteuning lijkt me een grote factor. Mijn computer hercodeert vrijwel elke video en streamt deze naar de tv. Ken zat mensen die dat ook naar een Apple tv of playstation doen. Dat is duizenden keren een video on the fly coderen terwijl het niet eens nodig is als deze meteen in een breed geaccepteerd formaat wordt aangeboden. Mkv in de huidige tijd kost bakken met extra stroom die bespaard had kunnen worden door simpelweg een andere container te kiezen die hetzelfde kan.
Matroska (mkv) is vrij licenseerbaar, bevat meer functionaliteit en minder beperkingen. Video en audio formaat keuze zijn vrij, terwijl je bij MPEG (mp4) vast zit aan een specifiek aantal formaten. Daarnaast heb je zonder moeilijk doen hoofdstukken, hoofdstukken voor ondertiteling en ook is er volledige 3D support. Vandaar dus.

Overigens draai jij het om. Apple/Sony zouden ondersteuning voor MKV moeten inbouwen. Ze zouden eens met de tijd mee moeten gaan en ondersteuning van een van de meest gebruikte formaten inbouwen. Zij zorgen er op dit moment voor dat mensen moeten hercoderen. Maarja, star zijn is schijnbaar belangrijker voor Apple en Sony dan tevreden klanten.
Volgens mij is het alleen IOS wat moeite heeft met OOB mkv, de rest spelt het zonder meer af
Hierbij een vergelijk tussen de verschillende contianers, waaronder mkv en mp4.
https://en.wikipedia.org/...ison_of_container_formats

Er zijn behoorlijk veel verschillen. Een belangrijk verschil is imho dat mp4 een aantal audio codecs niet ondersteunt, zoals vorbis, flac, opus.

Als je tabel bekijkt is het dus niet vreemd dat mkv veel meer gebruikt.
Aan de andere kant zit er al AAC (en h.264) in een blu-ray. Minder hercoderen zou je verwachten. Zie ook geen onherroepelijke voordelen aan die codecs dat ze perse gebruikt moeten worden. Licenties lijkt me geen argument als je ziet waarvoor het gebruikt wordt.

Wegen de kleine verschillen op tegen de extra moeite om mkv overal af te spelen? Als je het mij vraagt niet maar blijkbaar denkt het gros er anders over.

[Reactie gewijzigd door n8n op 22 juli 2024 21:14]

Ik rip mijn eigen blu-rays. Zonder conversie kan MP4 niet met de subtitles die op blu-rays staan overweg (die van DVD zijn prima overigens).

En ik recode naar AC3 audio, dat wordt itt AAC eigenlijk altijd via SPDIF ondersteund.
Klopt, MP4 en MKV zijn allebij de nieuwste generatie containers met vrij weinig verschil. Ik ben zelf op een gegeven moment zonder problemen van MKV overgestapt op MP4 omdat MP4 veel breder ondersteunt wordt. Omdat het allebei containers zijn (waar doorgaans gewoon h.264 en AAC in zit) kun je zonder kwaliteitsverlies het van de ene container naar de andere container omzetten.
Vrij weinig verschil?

Die was grappig bedoeld of niet? MP4 is aanzienlijk restrictiever dan MKV. Daarom is het ook stukken makkelijker om MP4 te ondersteunen. Het heeft veel minder mogelijkheden/opties.
Ik snap trouwens niet helemaal waarom mkv zo populair is bij met name anime maar tegenwoordig ook vrijwel alle andere downloads.
Tegenwoordig? Al jaren lang. Ik weet haast niet beter. Het is echt jaren geleden dat ik nog dingen als avi of divx heb gebruikt. Mijn mediaspelers speelden het ook zonder problemen af
MP4 ondersteund net als mkv meerdere audiotracks en geïntegreerde subtitels en wordt daarnaast op vrijwel elk device moeiteloos afgespeeld.
Ik geloof je direct. Maar ik denk dat ik het laatste jaar misschien 2-3 keer een mp4 heb gezien. Het is (voor mij) een bijna niet bestaand formaat

[Reactie gewijzigd door Ortep op 22 juli 2024 21:14]

straks worden apps zoals vlc hierdoor minder gewild aangezien Windows dit soort bestanden al standaard afspeelt.
Ik verwacht van niet, ik denk dat VLC gebruikers dat programma met name gebruiken omdat het gewoon in alle opzichten beter is dan Windows Media Player.
Ik denk dat dit voor veel gebruikers geen fluit uitmaakt. Het is inderdaad een beter programma, maar als je met het standaard programma de video kunt afspelen en er eventueel ondertiteling bij kunt zetten is 80% van de gebruikers tevreden. Waarom zouden ze dan nog een ander programma gebruiken.
Omdat het sneller werkt, alsnog meer kan afspelen dan windows media player en omdat mensen het gebruik ervan al gewend zijn?
Maja, dat laatste is exact de reden dat ik vrijwel altijd WMP gebruik, met een codec pack voor file support. Het zou er alleen voor zorgen dat ik voor bestanden met subtitles niet meer naar een ander programma hoef. Minder programma-clutter, minder te updaten en alles op 1 plek (muziek en film). Ik weet best dat er betere programma's zijn, maar gemak dient de mens...

Zolang het qua snelheid op peil is met de afspeelsnelheid van de film is er geen probleem, toch?
Anoniem: 55563 @Twam3 november 2014 11:10
Die codec packs zijn anders de 'clutter' zelve. Het simpele VLC ondersteunt alles out of the box en zelfs middels hardware versnelling.

Overigens denk ik dat het met h265 nog zo'n vaart niet zal lopen. Het werkt fantastisch maar er zijn nog geen media players in gebruik die het aankunnen. Zo ook de paar maanden oude Mede8er hier in huis niet. Dus eer de release groups de overstap maken, zijn we wel een paar jaar verder.
De codecs die in vlc ingebakken zijn, zijn ook niet altijd van de hoogste kwaliteit. Zo kan VLC verre van tippen aan MPC + LAV filters + MadVR, maar dan moet je uiteraard wel weten hoe je deze correct configureert. De standaard codec packs bieden ook niet dezelfde kwaliteit.

Ik vrees ook wel dat fabrikanten initieel producten met hardwareversnelling gaan uitbrengen, maar niet alle huidig goedgekeurde profielen ondersteunen. Ook zou het wel eens goed kunnen dat er in de toekomst een high profiel wordt geïntroduceerd, waardoor je oude hardware plots nutteloos wordt (voor high profile geëndosseerde bestanden alleszins).
Die mediaplayers komen vanzelf (en waarschijnlijk heel snel)
Deze zijn tegenwoordig ook vaak op een Mobile ARM Soc gebaseerd en zowel Qualcom als Mediatek hebben processors met de H265 decoder al aan board
Helaas zijn die ARM socs niet te vinden in spelers die goede beeldkwaliteit leveren. Overigens gaat je Mediatek-link specifiek over telefoon-socs. Die komen niet in mainstream players voor onder je tv. En die Qualcom-link is alleen maar een showcase van HEVC 2,5 jaar geleden. ;)

Goede beeldkwaliteit gaat met name om hoe het materiaal wordt doorgestuurd. Alleen de codec zegt niet zoveel. Kan een speler goed downscalen/upscalen? True 24p en 23,976p weergeven? 10 en 12 bit kleurdiepte? Voor die producten op de markt zijn, zijn we weer een half jaar tot een jaar verder. En daarna is het wachten tot de meerderheid over deze spelers beschikt en release groups kunnen overstappen. Dan zijn we weer 2 tot 3 jaar verder. Codec-adoptie kost nu eenmaal wat tijd.

Vergeet ook niet dat x264 al ruim 10 jaar oud is. x265 vergt nog heel wat optimalisatie voor het geschikt zal zijn voor algemeen gebruik. In veel situaties levert het nog niet de kwaliteit die we willen. Het is nog verre van uitontwikkeld. x264 zal nog lang bij ons blijven.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 55563 op 22 juli 2024 21:14]

Ach, de mediaplayer markt is er druk mee bezig:
armDevices
Sony
Sigma chipset
Andere chipsets & Sigma

Zelf verwacht ik dat de meeste nieuwe mediaplayers H265 wel zullen gaan ondersteunen. De content volgt vanzelf.
Voor set-top boxen zijn volgens mij belangrijker dan Mediatek, de volgende bedrijven die h265 ondersteuning voor set-top boxen bieden (met link erbij naar h265 ondersteuning)

De eerste die het hardwarematig had; Rockchip
Broadcom
ST Micro
Panasonic
Homeland, Sons of Anrchy, The Walking Dead.. te vinden en h265
GOM ondersteund het en volgens mij VLC ook.

Peroonlijk: Ik ben helemaal blij met x265 HEVC! Goede kwaliteit voor soms minder dan de helft van de grote.
Anoniem: 55563 @Peran3 november 2014 17:17
Natuurlijk kun je die bestanden vinden. Waar het om gaat, is dat de grote massa het nog niet af kan spelen op hun tv. Softwarematig is het geen probleem, het gaat om het ontbreken van hardware-ondersteuning. En dan dus met name om de ondersteuning in media players. Ik geef het nog minimaal 3 jaar voor de grote releases overstappen.
Het simpele VLC ondersteunt alles out of the box en zelfs middels hardware versnelling.
Ik hou van VLC, maar simpel zou ik het niet noemen.
Ook daar zie je feature bloat & maintainability hell.
Volledig eens met 2fish, juist al die "packs", codec packs, cccp of whatever zijn clutter. Gewoon MediaPlayerClassic Home Cinema (MPC-HC) of VLC en klaar, 1 app, verder helemaal niks anders nodig.
CCCP heeft bijna geen bestanden... Je verward het met in de oude tijden, toen je Codec Packs had met dozijn verschillende decoders.

Tegenwoordig is dat allemaal in één open source decoder wat in CCCP zit. Het is eigenlijk gewoon MPC ( media player classic + FF... codec + paar andere hulp bestanden ( demux ) ), dat allemaal getest worden om perfect met elkaar samen te werken.

En het is in mijn ogen, de meest stabiele oplossing dat je kan krijgen. Het is niet alsof er nog dozijn verschillende codes nog in CCCP zitten. *lol* ... CCCP was juist ontwikkeld jaren geleden, om de wildgroei van Codec packs waar de helft van de codes voor problemen zaten te zorgen aan te pakken.

Technisch gezien is het één van de meest stabiele "packs" dat je kan hebben.
Daar ben ik het dus ook helemaal mee eens. Ben juist een fan van CCCP omdat het zo eenvoudig is om alles precies in te stellen op mijn behoeften. Erg fijn werken, ik ben ook niet zo'n fan van de MPC-HC/VLC interface. Vind due van WMP veel fijner lekker to the point en alle verdere instellingen kunnen vanuit de tray zo worden aangepast.

Ik hoop dat de h.265 codec zo snel mogelijk wordt opgenomen in de meeste scene releases. Vooral nu er ook steeds meer 1080p materiaal om de hoek komt kijken. Zou fijn zijn als die war kleiner worden.
Maar je zegt het zelf al.. MPC + ... andere dingen.
De grap is juist dat die oude tijden voorbij zijn, MPC heeft net als VLC alles ingebouwd. Met MPC of VLC alleen ben je dus klaar, no need for CCCP.
Anoniem: 628318 @Twam3 november 2014 12:37
Gemak dient de mens, maar wel een aparte videocodec downloaden voor een mediaspeler? Dan kan je net zo goed gelijk VLC downloaden.
Naja, voor mij is het makkelijker om 1 maal een codec pack erin te gooien (bovengenoemde CCCP, zonder de advanced features en alleen MPC voor bestanden waar ik subtitles nodig heb), dan verschillende programma's te gebruiken voor muziek en beeld.

Ik heb nergens gezegd dat WMP beter is, alleen dat ik de interface gewend ben en te lui ben om een andere aan te wennen, omdat ik deze al 10 jaar gebruik. Als Windows 10 dan die codec-ondersteuning standaard inbouwt, des te beter, want dan wordt het alleen maar makkelijker, voor mij. In al die jaren heb ik 1 keer de geavanceerdere functies van MPC gebruikt, omdat geluid en beeld niet helemaal lekker gelijk liepen - eerder te wijten aan het crappy bestand. Voor mij, als wat minder veeleisende gebruiker, loont het simpelweg niet de moeite.

En ik vermoed zomaar dat dat voor meer Windows-gebruikers geldt, hoewel ik gerust besef dat de gemiddelde tweaker er wat kritischer instaat.
Sneller in welk opzicht? Zowel VLC als WMP beginnen direct met afspelen als je een video- of muziekbestand opent.
VLC kan juist niet meer afspelen dan WMP in de situatie die FP schetst.
Gewenning speelt allereerst een rol in het gebruik van WMP omdat VLC niet standaard geïnstalleerd is.
Anoniem: 118388 @Eldunari3 november 2014 12:00
Er zijn legio redenen naast het ondersteunen van formaten. Ik erger me aan:
- Het feit dat er geen simpele "File open" te vinden is in de media speler
- Je niet handig bestanden kan toevoegen en zo een playlist krijgt
- Het laden heel lang duurt
En dat je een hele tutorial of wat het ook mag zijn moet volgen voor je het uberhaupt kan opstarten.
Denk dat het ook te maken heeft met gewenning, ik gebruik VLC al zo lang...dat de media player (voor mij) een onding is....
Hier geldt dan ook "gemakzucht dient de mens" tis makkelijker om bij je "eigen standaard software" te blijven gebruiken, dan het hele look and feel opnieuw moeten te ervaren met een ander stuk software
Zo goed is vlc anders niet, de codecs zijn zwaar verouderd. https://news.ycombinator.com/item?id=1451485

Het is de naam die opgebouwd is in de tijd dat er geen alternatieven waren die alle bestandsformaten slikten. Voor os x is mplayer x veel beter. Voor Windows binnenkort wmp waardoor ik verwacht dat velen geen moeite meer doen een alternatief te installeren.

[Reactie gewijzigd door n8n op 22 juli 2024 21:14]

Als er iets verouderd is dan is het die post wel... 1594 dagen oud maarliefst (4,3 jaar!).

Ik denk dat de codecs inmiddels wel geupdate zijn.
Als je het nu vergelijkt kom je tot dezelfde conslusies. Vlc is blijven hangen met alles. Het is vooral bekend en makkelijk omdat het alles slikt.
@ EnigmaNL Ik kan n8n's verhaal helaas beamen..., die DXVA/Hardware ondersteuning is (op bijna alle pc's die ik ooit gebruikt heb) ronduit bedroevend: felgroene artefacts, blocking, haperingen, vastlopers.... Ook is het vaak nog de cpu die veel werk voor zijn rekening houdt, en dat mag anno 2014 niet meer. Momenteel installeer ik gewoon (op oudere PC's bvb) xbmc en mits 'openen met xbmc' speelt alle 1080p materiaal, zelfs op een ion/atom bordje uit +/-2009 pérfect af met volledige hardware support. VLC gaat hier bijna altijd grandioos de mist in, zelfs na eindeloos getweak in de settings.

Bovendien ziet XBMC er nog top uit + heb je optie 'download subtitles' ingebakken + kan je je PC als chromecast gebruiken met de 'send to xbmc' functies... Het start alleen iets trager :-)

Ik wacht al jaren op een WMP revamp, ik vind bvb de mediaplayer voor windows 8 prachtig, maar het playlistbeheer laat nog te wensen over... Als ze daar het beste van die player + iTunes Playlists kunnen combineren + codecsupport... SWEET
Anoniem: 577210 @musback3 november 2014 13:40
XMBC als mediaplayer op de pc is in ieder geval een "no-go" bij mij. Veel te groot, veel te veel instellingen, vel te veel zoek werk. Geef mij maar VLC: installeren klaar.
Geef mij maar MPC:HC, geen audio cuts wanneer je pauzeert en geen groene decoding artifacts. Installeren en klaar.
Heb je daar ook bewijs voor of zeg je maar gewoon wat? Ik heb in ieder geval nooit problemen met codecs in VLC.
Vrijwel geen problemen met VLC, al komen er soms wat sync-issues omhoog, terwijl dezelfde file onder MPC-HC wel prima afspeelt.

Eigenlijk installeer ik ze standaard allebei, en denk er verder niet over na, als er één weigert
Ik had die oude bron. Bewijs is ervaring verder. Zit nu ff mobiel dus een bron hou je tegoed.
Anoniem: 577210 @EnigmaNL3 november 2014 12:31
Ik ook niet, klikken-spelen.....
Anoniem: 426269 @n8n3 november 2014 11:53
Ik vind GOM Player wel een aardige. De interface daarvan vind ik veel gebruiksvriendelijker dan die van VLC en als je hem tijdens installatie op 'beste beeld' zet, vind ik het er persoonlijk veel mooier uitzien dan het beeld bij VLC. Ok kan je de ondertitels mooi klein maken en daarna weer goed naar beneden zetten.

Wat betreft alleen audio: WMP speelt liedjes mooi direct achter elkaar af. Handig voor live CD's en mix CD's die uit losse nummers bestaan. Bij VLC hoor je dan een stilte ertussen. Alleen daarom valt die voor mij dus af. Was ook zo bij Foobar. Je hoort toch effe niets ertussen.
bij foobar kan je het gewoon instellen.
VLC is voor mij meer dan mediaplayer, dat doet hier vnl. MPC op de pc, nee het is onmisbaar bij streamen naar de mediaplayer WDTV in de andere kamer (Tv dus).
Dat inderdaad. Ik gebruik VLC nu eigenlijk alleen voor het afspelen van mijn flac collectie, maar stel dat dat straks in Windows zit ingebakken zou ik nooit Windows Media Player gaan gebruiken. Vind het echt een klote programma in alle opzichten. Daarnaast biedt VLC superveel extra opties, instellingen, codecs etc. Het speelt zo'n beetje alles af wat je maar wilt. Het is ook handig als je een onbekende bestandextensie download, waarvan je weet dat het mediabestand is. Tien tegen één dat VLC het snapt en gewoon afspeelt. Bij Media Player werkt het dan waarschijnlijk niet. VLC is het totaalpakket. Geen onnodige plugins o.i.d. iedere keer downloaden.
OT:
Uhh. VLC raad ik niet aan voor flac. Heb zelf behoorlijke vervorming waargenomen, gebruik foobar ;)

[Reactie gewijzigd door Heilige Kaas op 22 juli 2024 21:14]

GOM player doet het toppie!
Met Windows Media Player of bijvoorbeeld de Videos app gaat de batterij althans wel een stuk langer mee. The videos app does the best job.

Bron: http://www.techspot.com/a...-analysis-video-playback/

EDIT: dus ik zou voor m'n laptop meteen switchen, ook vind ik de Videos app wel mooi.

[Reactie gewijzigd door EraYaN op 22 juli 2024 21:14]

.oisyn Moderator Devschuur® @EnigmaNL3 november 2014 12:59
VLC vind ik echt compleet waardeloos. Het is me nooit gelukt aanpassingen te doen aan de filters zonder VLC opnieuw op te moeten starten. Wat, wil je de subtitles iets groter? Dan eerst de app opnieuw opstarten, want ik ga natuurlijk niet de filter graph opnieuw voor je initialiseren |:(.

Nee, ik gebruik gewoon WMP of MPC, in combinatie met de Haali media splittter voor MKV support, FFDShow voor support van alle relevante codecs (inclusief hippe tray icons waarin je alle instellingen gewoon live kunt aanpassen), en een tool waarmee je de standard Windows codecs kunt overrulen. Werkt honderdduizend keer fijner dan dat gare VLC.
Zelf gebruik ik WMP nog redelijk vaak. Zelfs VLC mist immers functies die wel in WMP zitten. Ik denk hierbij aan een fatsoenlijke library en het syncroniseren van die library met andere apparaten.

[Reactie gewijzigd door maartenvdezz op 22 juli 2024 21:14]

WMP echter mist dan weer het makkelijk "comprimeren" (door framerate / resolutie naar beneden te halen) wat VLC wel biedt. Als collega's een filmpje van 300MB willen verkleinen voor de e-mail, verwijs ik ze daarom naar (Portable) VLC.
Zelf gebruik ik WMP nog redelijk vaak. Zelfs VLC mist immers functies die wel in WMP zitten. Ik denk hierbij aan een fatsoenlijke libery en het syncroniseren van die libery met andere apparaten.
Wat is een libery?
Zo te zien de uitspraak van "library".
Excuus, het is nu aangepast
Knap dat jij al de media player in windows 10 kent
Ik draai de de Win 10 preview al enkele weken, dus ik ken de Win 10 WMP (preview) al wel. Aangezien de technical preview vrij beschikbaar is, is het dus goed mogelijk dat EnigmaNL hier al ervaring mee heeft.
Is die nog veel veranderd ten opzichte van WMP in Win8? Voor zover ik weet heeft er bv nooit ondertiteling-ondersteuning in WMP gezeten?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 21:14]

WMP heeft al jaren ondersteuning voor ondertitels(volgens mij hadden ze dat al voordat ze op de mooie kleur- en vormpjes versie overgingen(6?). Echter niet voor de bekende SRT, VobSub of andere populaire formaten, maar voornamelijk voor TV streams. Bij WMP valt het dan ook onder het kopje Closed Captioning.
Als het een doorontwikkeling van de voorgangers is weet ik al genoeg.
Hoe dan precies? want in mijn beleving is de enigste toegevoegde waarde dat je met VLC feitelijk ieder bestandsformaat & codec af kan spelen, verder zitten er nou niet echt features in VLC die ik zou missen als ik weer terug ging naar WMP? Of zie ik nu iets over het hoofd?
Absoluut ziet u iets over het hoofd, namelijk waarom VLC ook alweer gemaakt is: Het streamen in een server / client architectuur.

Multicasten van een video vanaf 1 computer naar 4 andere over UDP met real-time transcoden? Geen probleem met VLC. Kan u dat ook met WMP?

Dit is echter een niche waar niet veel mensen behoefte aan hebben, maar wel de reden dat VLC bestaat!

[Reactie gewijzigd door kidde op 22 juli 2024 21:14]

Er is hier toch nog niet gesproken over Windows Media Player...
Windows gebruikt Windows Media Player om filmpjes af te spelen, dat is met Windows 10 niet anders.
Ah, WMP 14 wordt dat, aldus de wiki. Nummer 13 overgeslagen uit angst voor ongeluk?
Ik weet het niet hoor, het programma is wel beter maar ik gebruik het toch vooral voor de vele bestandsformaten die afgespeeld kunnen worden.
Welke opzichten zijn dat dan? De ondersteuning voor andere bestanden, ja, maar daar lijkt Microsoft nu ook in terug te komen. Maar voor de rest? De interface van Xbox Music en Video ziet er mijn inzien veel beter uit dan die van VLC.
Functie > looks.

VLC mag dan wel niet mooi zijn maar de interface zit veel beter in elkaar.
Ik denk dat voor een hoop mensen er zat redenen zijn om te blijven gebruiken wat ze gebruiken (audio channel mixers, subtitles, audio normalization, madVR + de upscalers, etc...).

Maar dit is natuurlijk voor de mensen die dat allemaal niet snappen of weten goed nieuws, want het is inderdaad meer bestandjes die zonder problemen (of met minder problemen) out of the box spelen.

En out-of-the-box support voor MKV is best een grote stap / winst voor het MKV formaat lijkt me. Betekent toch dat MS het serieus neemt en de moeite waard vind, ondanks dat het (nog?) niet in officiële standaarden zit.

Aangezien Windows 7 al met een H264-AVC decoder en AAC decoder kwam, neem ik wel aan dat H264-AVC in .MKV dan ook gewoon out of the box werkt? Denk dat het nog even duurt voordat we massaal H265/EVC mkv bestandjes gaan zien.

(Ja, de codec is er natuurlijk al wel, maar 1080p60 of meer richting de 4K speelt een 'normale' PC niet eventjes af als het in EVC gecodeerd is, terwijl (mede door de berg hardware support tegenwoordig) AVC geen probleem zou moeten zijn voor de meeste dual-cores of quad-cores.
Anoniem: 80466 @dipje23 november 2014 10:38
Denk dat het nog even duurt voordat we massaal H265/EVC mkv bestandjes gaan zien.
Dat zal erg hard gaan zodra Windows 10 het standaard ondersteunt en er er goede snelle codec packs voor W7/W8 zullen komen.
Het scheelt zoveel data dat on line streaming ook veel goedkoper wordt.
Alleen al door de aankondiging van Microsoft zullen nu ook andere partijen zoals mobiele fabrikanten durven investeren en binnen afzienbare tijd hun telefoons met h.265 ondersteuning gaan uitbrengen. Over 2 jaar zullen alle nieuwe smartphones h.265 ondersteuning hebben en dan is de in mobiele wereld over 5 jaar helemaal om.
Alleen al door de aankondiging van Microsoft zullen nu ook andere partijen zoals mobiele fabrikanten durven investeren en binnen afzienbare tijd hun telefoons met h.265 ondersteuning gaan uitbrengen. Over 2 jaar zullen alle nieuwe smartphones h.265 ondersteuning hebben en dan is de in mobiele wereld over 5 jaar helemaal om.
De iPhone 6 ondersteunt het al. De tijd dat MS alles bepalend is voor wat andere fabrikanten doen is geweest.
Anoniem: 80466 @reeboot4 november 2014 09:30
De iPhone 6 steunt het inderdaad al beperkt in Facetime.
Helaas nog niet op het hele iOS platform zodat apps het kunnen gebruiken.

Als Windows 10 een directshow codec toevoegt aan het platform kunnen alle Windows applicaties die gebruiken, ook browsers als FF en Chrome.
Alleen al door de aankondiging van Microsoft zullen nu ook andere partijen zoals mobiele fabrikanten durven investeren[
De concurrentie loopt anders al aardig voor, bijv. een Chinese tablet met RK3288 met hardwarematige h.265 ondersteuning. Concurrenten gaan echt niet zitten wachten wat Microsoft doet, of - wat betreft desktops - Intel, AMD of Nvidia doen.
Dat hangt helemaal af van hoe de Windows Mediaspeler er uit ziet en werkt. En van de gebruiker natuurlijk.
Neem de vergelijking met Explorer, veel mensen gebruiken het om bestanden op zijn plek te zetten, maar er is een grote groep die veel liever naar een programma als Total Commander grijpen. Of Irfanview vs dat Windows tooltje, en ga zo maar door.
Ik ben het met je eens, maar het is wel fijn als het dan ook echt als een losse tool werkt.
Bijna elk respecterend programma dwingt zijn bindingen of standaard opzet af op installatie, maar als ik op een willekeurige pc een media bestandje wil afspelen springen mijn nek haren overeind als MS media speler mij vragen gaat stellen over hoe ik de applicatie wil gaan gebruiken in plaats van gewoon het bestandje af te spelen en mij er van op de hoogte te stellen dat er nog zaken zijn die ik voor volledig gebruik wil instellen.

In 90% van de tijd zit ik op een vreemde machine waar het ding nog nooit gestart is en dan moet ik dat gaan bepalen voor die gebruiker die hier geen mening over heeft.
Ja klopt hoe minder apps hoe beter. Terwijl VLC een van de meest gedownloade software is :)
Dan is het aan VLC e.d. om zich te onderscheiden. Windows Media Player zit standaard in Windows en voor degene die dat niet bevalt zijn er de Windows N varianten ( :+ )
Ik vind VLC juist prettiger werken dan windows' eigen applicaties, bijv. bij oude series/anime gebruik ik net andere instellingen dan een BD of andere video.
Denoiser aan/uit, schaling etc. etc.

Het is allemaal net wat geavanceerder.
Stel je voor dat een product beter wordt en mensen niet meer hoeven zoeken naar alternatieven, zou echt drama zijn ja. </sarcasm>
En vergeet Real Player niet he :)
ook maar hopen dat ze windows media player een keer op de schop nemen.
wat is er dan allemaal mis met WMP? ik gebruik het voornamelijk tenzij ik een mkv wil afspelen dan komt VLC om de hoek kijken. Waar ik me juist bij vlc altijd erger aan het updaten wat hij vraagt terwijl ik net ff lekker een filmpje wil kijken die iemand me gestuurd heeft heb ik dat nu net weer niet bij WMP, en voor mezelf zie ik iig geen reden om vlc beter te vinden dan WMP.
Je beantwoord je eigen vraag al, waarom zou je een mediaspeler gebruiken die geeneens MKV bestanden af kan spelen? Sorry hoor, maar WMP is altijd al een gedrocht geweest. Gezeur met irritante codecs en ook met codecs is de ondersteuning nog altijd zwak vergeleken met VLC. En ja dat updaten is irritant maar nog altijd een schijntje in vergelijking met codecs moeten installeren.
Dus omdat ik alleen MKV afspelen mis bij WMP is mijn vraag beantwoord? gekke is dat ik geen enkele problemen tegenkom qua codecs, ik kan hier alles afspelen behalve dan idd MKV. Dat is ook gelijk de enige reden waarom ik VLC heb. Dus voor mij is dit een welkome optie waardoor ik VLC links kan laten liggen. blijkbaar verschillen wij dus behoorlijk, want dat irritante updaten constant als je even snel een filmpje wil kijken vind ik veel vervelender als die enkele x dat ik mkv wil afspelen een andere player te moeten opstarten.
WMP zal in de nabije toekomst waarschijnlijk gewoon uit Windows gehaald worden ten faveure van Xbox Music en Xbox Video.
Kijkende naar de feedback die gegeven wordt op de TP is dit wel 1 van de grote punten. Ik hoop dat er naar gekeken wordt.
Wat interessanter is om te weten is of er ook support gaat komen voor HD audio? Al zijn hier helaas wel licentiekosten aan verbonden... Maar het scheelt een hoop geneuzel met het configureren van HD audio codecs en al die vage tooltjes die je hier voor nodig hebt.
Ik ga ervanuit dat Windows 10 ook Opus zal ondersteunen en dat is ook wel een goede optie voor geluid en die is licentievrij.
Betreft het een codec (coder/decoder) of alleen het dec(oder) deel? M.a.w. kun je het ook gebruiken om er bron materiaal mee te converteren naar h265?
In de volksmond is een codec voor video afspelen altijd de decoder en niet en- of transcoder.
Betekent dit dan ook dat MKV bestanden met X264 ondersteund worden ? of alleen X265 ?
Uit eigen tests blijkt dat Windows Media Player inderdaad mkv's met H264 kan afspelen, zij het nog niet zo vloeiend als VLC.
kweetniet, blijf toch bij VLC player.
simpel, snel zelf niet hoeven om kijken naar de plugins/updates
Daarnaast....gebruik ik steeds meer gewoon een USB media, die ik direct op mijn TV kan pluggen en daarvan af een full HD film kijken zonder dat ie schokt...(samsung smart TV)
Hoewel het een tikkeltje aan de late kans is lijkt me dit echt een hele goede zet, op deze manier maak je gebruikers een stuk minder afhankelijk van 3rd party tools, waardoor je systeem weer wat veiliger word.
Maakt me niet zoveel meer uit wat ze toevoegen aan de MS media player, ik heb hem volledig afgezworen.

Ondersteuning betekent bij die media player de laatste keer dat ik hem gebruikt dat hij de codec moet gaan downloaden en installeren. En dan vervolgens dat hij de helft van mijn legacy formaten niet ondersteund of 1 of 2 van de allernieuwste niet. Of alleen de video codec, maar dan niet de AAC of OGG geluidstrack die er bij zit.

Verder vindt ik het hele media library gebeuren verschrikkelijk. Voor elke keer dat je iets aanmaakt maakt hij een afspeellijst aan met een datum en vervuild alles. Halve ondersteuning voor ID tags, maar geen fatsoenlijke manier om ze met de applicatie zelf aan te passen, dus de eerst volgende keer her installeren is alles weer verloren.

Ik vond vooral de SRS wow functie toentertijd goed klinken, tot ik overging op media players die geen enkele equalizing toepassen en een set fatsoenlijke speakers. Het pleazen van je oren is niet afhankelijk van het zoeken naar goeie tonen naar mijn mening, maar een zo accuraat mogelijke weergave van wat de artiest wilde bereiken. (jammer genoeg doen ze dat de mixes van sommige cd uitgaves nogal bagger zie bv: nieuws: Metallica klinkt in Guitar Hero beter dan op cd maar dat is een ander verhaal)

Het enige wat ik 'vet' vindt aan de MS media player zijn de afspeel animaties.

Maar voor de rest heb ik legio media spelers die het stukken beter doen dan deze en vindt ik het geen verkoop argument voor een volledig besturingssysteem.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.