Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 204 reacties

Afgelopen weekend heeft de miljoenste testgebruiker voor Windows 10 zich geregistreerd, meldt Microsoft. Van hen heeft 36 procent het OS op een virtuele machine ge´nstalleerd, terwijl de overige 64 procent de software op een pc draait.

Microsoft zegt blij te zijn met deze verhouding, omdat het aan zou tonen dat veel mensen het besturingssysteem langer gebruiken en niet slechts kort een blik willen werpen in de virtuele omgeving. Een andere indicatie hiervoor zou zijn dat 68 procent van de gebruikers meer dan 7 applicaties per dag zou starten. Bij een kwart zou dat meer dan 26 apps per dag zijn, terwijl 5 procent zelfs dagelijks 68 apps zou openen.

Microsoft heeft de preview van Windows 10 op 1 oktober vrijgegeven. Het gaat om de Technical Preview van de Enterprise-editie van het OS. Gebruikers hebben een Microsoft-account nodig om zich kosteloos aan te melden bij het Windows Insider-programma. Windows 10 brengt in zijn huidige vorm vooral verbeteringen voor gebruikers van muis en toetsenbord. Zo is er een nieuw startmenu met live tiles, kunnen touchscreen-apps nu in vensterweergave worden getoond en is er het Task View-overzicht van openstaande apps. De nieuwe functies worden besproken in de preview Windows 10 - terug naar start.

Windows 10 Technical Preview

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (204)

Hoe weet Microsoft eigenlijk of je Windows op een Virtual PC hebt draaien of op de pc hebt geinstalleert als dualboot. Je zou toch denken dat het OS het verschil niet zou kunnen zien?
En dan heb je nog de tussenvorm, ikzelf draai het op een virtuele harddisk, als tweede os, maar niet op een virtual machine. Deze statistiek is dus niet zo betrouwbaar!

Maar inderdaad kan windows aan de bios al zie wat voor systeem het op draait

[Reactie gewijzigd door rko4u op 14 oktober 2014 08:16]

Kan je dat toelichten? Bootloader truc met Windows op een WMI bestand ofzo?
Die emuleren toch een hele eigen videokaart ?
Virtual PC drivers? Windows 7 weet ook dat ie via Parallels of VMWare wordt gevirtualiseerd.
Een OS ziet het verschil wel. En dat is maar gelukkig ook, bijv:
- als een Windows OS 'niets doet' (voor de gebruiker) en het OS weet dat het een VM is, dan kan het tegen de hypervisor zeggen dat t'ie 'in slaap' kan. D.w.z. geen CPU cycles op de hypervisor verstookt. Doe je dit niet, dan zal een rij VMs, ondanks dat ze niets doen, toch de nodige CPU (en geheugen + I/O) verstoken.
- Virtuele hardware presenteert zich anders dan echte hardware.

En als ontwikkelaar wil je bijv. t.b.v. licenties weten of je op echte hardware zit of een VM. Op een VM zijn licenties soms (te) makkelijk te klonen. Er zijn - voor zover ik weet - geen echte APIs waarmee je als ontwikkelaar kunt achterhalen of je op een VM zit, maar bij MS weten ze vast meer dan wat op bijv. MSDN beschreven staat.
Er zijn vele aanwijzingen vanuit je systeem dat je gevirtualiseerd draaid. De snelste manier is om te kijken welke informatie je BIOS heeft doorgegeven of simeplweg je hardware bekijken waar je zeker en vast bij sommige apparatuur een vendor ID zult terugvinden van je virtualisatiesoftware.
Je zou toch denken dat het OS het verschil niet zou kunnen zien?
Jawel. Veel VMs hebben specifieke CPUID parameters waaraan je kan afleiden of je in een Virtual Machine draait.
O.a. de CPU naam (bij VMWare, bijvoorbeeld "VMWareVMWare" of "Microsoft Hv" in het geval van Hyper-V)

edit:
Spelvaud

[Reactie gewijzigd door halofreak1990 op 14 oktober 2014 10:17]

Ik draai het nu als main OS.
Hier en daar wat bugs maar om dagelijks op te werken gaat het prima.
Het was heel erg afwennen om niet het metro start ding te gebruiken.
Dit was ondertussen een tikje geworden om op de startknop te blijven drukken.
Je krijgt dus toch geen optie meer om 'oude' metro te gebruiken? Ben nu zo gewend aan de metro-layout, weer terug naar start lijkt me niets :P
Jawel de oude metro zit er nog steeds in.
Deze kun je alsnog 'geforceerd' weergeven.
Zonder problemen. Eenvoudig toegankelijk via de rechtsklik op de taakbalk. Als je hem dan weer terugzet naar Metro zijn de verschillen met 8.1 minimaal. Ik hoop toch wel ze nog wat leuke dingen gaan toevoegen obv de feedback die MS nu verzamelt.
Ik vraag me af of je die tiles kan gaan groeperen in het nieuwe start menu. Als dit met 'continuum' transformeert in het fullscreen start menu (waar ze gegroepeerd zijn)dan matchen de tiles niet met het kleine start menu dat niet gegroepeerd is. Vreemd probleem wordt dat.....
Waarom zou je windows 10 alleen in een VM installeren om even een blik te werpen?

Ik werk er nu al 5 dagen mee in een VM. Waarom? Puur om te kijken of mijn specifieke bedrijfssoftware foutloos onder windows 10 werkt.
Omdat het gebruik van het OS tot op een eng niveau gelogd wordt?
Je installeert een preview versie, een pre beta. Natuurlijk wordt daar meer in gelogt. Dan kan Microsoft namelijk dingen fixen.
Dus? flipkipse vroeg zich af waarom je windows 10 alleen even (in een VM) zou installeren om er een blik op te werpen, in plaats van er daadwerkelijk een bepaalde tijd op te werken, en ik gaf hiervoor een (in mijn ogen) valide reden.
"5 procent zelfs dagelijks 68 apps zou openen"

mag ik aannemen dat dit niet verschillende app's zijn? volgens mij heb ik niet eens 68 apps op mn laptop muv alle administrator app's

en wanneer je zoveel app's draait gebruik je win10 volgens mij best aardig in een productie omgeving.
Is het al zo stabiel?
Windows 10 wordt geprezen om zijn stabiliteit. Daarbij hebben we al lang geen testversie meer gehad die onstabiel was, Windows 7, Windows 8 en Windows 8.1 previews waren allemaal zeer stabiel (voor een preview).
En gaan ze dat 'apps loggen' ook in de final version uitzetten?
Of blijven ze gewoon volgen wat je doet... lekker hoor.

(edit: stijl)

[Reactie gewijzigd door arcadios2007 op 14 oktober 2014 07:31]

Ze hebben zelf aangegeven dat ze alleen in de preview versie loggen. Ze zouden er ook nooit mee weg komen om dit soort dingen erin te houden. Dit is puur om te kijken wat mensen ermee doen.
Ik ben altijd in de war als ze over apps spreken op een windows machine.
Zijn dit:
A: Normale desktop applicaties die ik opstart (Chrome / notepad / spotify / ...)
B: Echte apps die ge´nstalleerd staan in de appstore van Microsoft met alle restricties die daar van op toepassing zijn ...
Het valt me altijd op dat de meeste mensen die klagen over Windows 8, niet echt een goede rede geven waarom ze klagen. Leg eens uit, wat is er zo "pokke" aan Windows 8?

Het startscherm zou je niet zoveel last van moeten hebben, want zodra je applicatie gestart is, hoef je hier niet mee te werken. En effectief is het gewoon een schermvullend startmenu.

Ontopic: Windows 10 bevalt me erg goed tot nu toe. Nu is het in grote lijnen ook gewoon gelijk aan Windows 8, met iets meer vrijheid in het startscherm of -menu. Ook het design is net ietsje strakker en eenvoudiger dan Windows 8.
Edit: Onder de motorkap heb ik nog niet zoveel gespeeld.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 14 oktober 2014 12:42]

Aardig subjectief allemaal. Ik heb ook een Mac en ik heb het omgekeerde. Iets uninstallen op de Mac is echt kansloos bijv. Overal blijft zooi achter. Ik zoek nog steeds naar de delete knop.. cut/paste is ruk.. als ik geturfd had hoe vaak iets niet zou werken/crashte dan staat mijn Mac dik aan kop. Backup/Timemachine werkt vaak niet.. uitzoeken waarom niet is onbegonnen werk, want logging hebben ze nog nooit van gehoord bij Apple volgens mij. Een Mac is ook niet startklaar als je hem koopt. De folderstructuur op een mac is mij nog steeds een raadsel.

Niet dat ik Win8 nu zo fantastisch vind hoor.. want dat is het ook niet. Ik vind 10 dan ook wel een verbetering. Maar dan gedoe over Mac dit Mac dat.. gebruiksvriendelijk, werkt gewoon..etc etc. allemaal onzin.

Bottomline, het is nogal persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door Fewture op 14 oktober 2014 14:25]

- Er zitten hele slechte standaard apps bij. Zoals een PDF viewer op full-screen. Waarom niet gewoon zoals bij OSX?
Kan ik met de PDF reader op OSX multitasken? Kan ik twee PDFjes (of meer) naast elkaar zetten en in beide tegelijkertijd scrollen? Kan ik met een stylus de PDF annoteren? Want dat kan die "hele slechte" PDF reader van Windows 8.

[Reactie gewijzigd door RayNbow op 15 oktober 2014 08:42]

Uhm, misschien ken je OSX nog niet. Je kunt zoveel pdf's openen als je wilt.
Kan op Windows je PDF's ook in window-modus openen? Kun je vrijuit de pdf's over je hele scherm slepen? Of ben je gebonden aan de snap-punten die MS heeft gegeven?

Maar je kunt zo goed als ieder programma vaker openen bij OS X. Dus je kunt zelfs 2 of meer films tegelijk afspelen op de mac, als je dat zou willen. Windows Media Player kan dat niet. Er zitten gewoon zoveel features in de Mac die windows niet kan, maar dat weten de meeste Tweakers niet.

[Reactie gewijzigd door Frustus Maximus op 15 oktober 2014 07:28]

Uhm, misschien ken je OSX nog niet. Je kunt zoveel pdf's openen als je wilt.
Maar kan je ook in meerdere pdfjes tegelijkertijd scrollen? Dus echt multitasken?
Uhm, misschien ken je OSX nog niet. Je kunt zoveel pdf's openen als je wilt.
Kan op Windows je PDF's ook in window-modus openen? Kun je vrijuit de pdf's over je hele scherm slepen? Of ben je gebonden aan de snap-punten die MS heeft gegeven?

Maar je kunt zo goed als ieder programma vaker openen bij OS X. Dus je kunt zelfs 2 of meer films tegelijk afspelen op de mac, als je dat zou willen. Windows Media Player kan dat niet. Er zitten gewoon zoveel features in de Mac die windows niet kan, maar dat weten de meeste Tweakers niet.
Het mooie van het startmenu was dat het NIET scherm-vullend was. Het was een klein, handig venstertje dat je kon gebruiken naast de normale mappen/applicaties die je open had staan. Dat was het hele idee achter het startmenu.

Ik ben het volledig met velen eens dat het Windows 8 startmenu niet handig is. Het afsluiten ook niet, want ik moet minimaal door 2 vensters gaan om af te sluiten:
-Rechtsklik op "start" -> afsluiten of afmelden -> afsluiten.
-Via startmenu -> rechtsboven klikken -> afsluiten selecteren.

Ik vond het in W7 sneller gaan. Ook bij het opstarten krijg je zo'n scherm dat je weg moet tikken. Waarom is mij een raadsel, want dat hadden ze best weg kunnen laten bij de computerversie. Uiteraard zal het allemaal wel anders in te stellen zijn maar het is zo jammer dat dat Řberhaupt nodig is!

Maar buiten het feit dat ik m'n PC nog wel eens in de hens wil steken vanwege het startmenu, weegt het voordeel van snelheid en meer efficiŰnter gebruik van de componenten zwaarder dan zo nu en dan dat maffe startmenu. Ik houd het startmenu zo klein mogelijk: zo min mogelijk tegeltjes en de tegeltjes die ik gebruik zijn klein van formaat. Dan werkt het voor mij wel.

Het "design" (dat heet in het Nederlands toch echt gewoon "ontwerp") van zowel Windows 8 als 10 vind ik wat simpel en lijkt af en toe gericht op kleine kinderen. Het is soms wel handig omdat het makkelijk herkenbaar is maar daar houden de voordelen voor mij op.

Als Windows 10 eenvoudiger is dan W8 ben ik al om. Want het enige echte vervelende aan Windows 8 is niet het startmenu maar alle verborgen balkjes om iets weg te klikken als het vanuit het startmenu is geopend.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 14 oktober 2014 15:38]

Dankje, dat zijn onderbouwde punten.
Dat ik anders over die punten denk is een ander vehaal.

Ik hoef nu minder te klikken om in het startmenu te vinden wat ik nodig heb, en schermvullend maakt het voor mij overzichtelijker. Ik heb zelfs in de Windows 10 preview het startmenu uitgezet en gebruik ik het startscherm. Maar het is in ieder geval goed dat de mensen de keuze hebben.

Bedankt dat je er weer een volwassen discussie van maakt! :)

Edit: Dit was het niet voor iedereen. :+

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 14 oktober 2014 23:55]

Uiteraard ieder zo z'n mening. Ik ben het er deels mee eens dat het startmenu overzichtelijker is. Het is, zoals ik zei, allemaal makkelijk herkenbaar door de afbeeldingen.

Het was met name erg wennen maar er valt ook wel omheen te werken. :)


Was het dan geen volwassen discussie?
Aanpassing: Jammer, de mensen op tweakers zijn over het algemeen vriendelijk, volwassen en behulpzaam :)

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 15 oktober 2014 11:21]

"Ook bij het opstarten krijg je zo'n scherm dat je weg moet tikken. Waarom is mij een raadsel"

Ik vind het al een stuk beter dan alle vorige windows, toen moest ik CTRL-ALT-DEL indrukken voor ik mijn wachtwoord in kon geven. Nu doe ik gewoon een keer enter en mijn wachtwoord en ik ben binnen.
Ik herinner me Windows 7 en Vista toch echt als systemen waarbij ik meteen mijn wachtwoord in kon vullen.
BELANGRIJK

Als je Windows Technical Preview hebt geinstalleerd moet je NIET Media Center ook installeren, dan krijg je GEEN updates meer van de OS namelijk in de toekomst!

Source: http://www.neowin.net/new...dont-install-media-center
Heel Windows 8 gezeik van mensen is uit onkunde of nog nooit windows 8 te hebben gebruikt laten we eerlijk zijn... Windows 10 is nu de grote held en feitelijk is er weinig veranderd behalve de startknop en de windows voor apps... Versta me niet verkeerd Windows slaat hiermee de goede weg in zeker door naar zijn klanten te willen blijven luisteren, maar nu ze zogenaamd zelf zeggen dat windows 8 slecht is, is puur om mensen te lokken naar 10 en het negatieve imago van 8 weg te schuiven... Windows 8 is gewoon beter als de vorige versies en 10 zal het ook zijn (dit is altijd zo geweest, behalve vista, die was best wel slecht :P )...
Microsoft is sowieso een bedrijf wat, naar mijn mening, vaak onterecht onder vuur ligt.
Er wordt altijd geklaagd dat niemand met iets nieuws durft te komen en MS krijgt ze altijd ervan langs dat ze het wel doen. Vervolgens luisteren ze naar het (vaak onterechte) geklaag van de consument en dan is het: "Zie je wel, ze zien zelf ook in dat ze fout zijn."

Discless play op de Xbox One vind ik hier ook een mooi voorbeeld van. Die functie is 'mij afgenomen' door het geklaag van anderen.

Maar goed, ik volg liever ontwikkelingen dan het staalstaan stil staan van andere bedrijven (Apple), of het naaigedrag naar de consument en het mooi verpakken (Sony).

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 14 oktober 2014 15:25]

Volkomen mee eens! Hoge bomen vangen veel wind. Iets wat zeker niet terecht is
Die tiles kun je nu al 'unpinnen'van je startmenu zodat je een clean startmenu overhoudt.
Het startscherm zou je niet zoveel last van moeten hebben
Je begint al met het stellen van voorwaarden, wat doet vermoeden dat het wel heel moeilijk gaat zijn om 'goede redenen' aan te dragen.

Voor mij was de belangrijkste reden gewoon de look. Ik vind het niet om aan te zien.

Voorbeeld. In windows 7 heb ik bijna alle grafische fluf uitgezet, dus geen transparantie en schuif effectjes. Verder heb ik de venster randen zo dicht bij zwart gezet als mogelijk is met de standaard skin.

Tot mijn verbazing bleek in Windows 8 ineens de transparante taakbalk de norm geworden... Is wel omheen te werken met wat tooltjes, maar toch... minpunt 1.

Vervolgens zette ik de kleuren van de vensters donker, om er achter te komen dat de knoppen en tekst zwart bleven. Mooi verzonnen die minimale pasteltinten look, maar houdt er rekening mee dat niet iedereen gelijke wensen heeft. Dus minpuntje 2.

Vervolgens kom je er achter dat settings soms in de charms bar zitten, soms in een Metro apps en soms ook weer gewoon in het Windows configuratiescherm. Minpuntje.

Full screen leg je met de muis vele meters meer per avond af in een menu dan nodig is. Minpuntje.

In de tijd dat ik er mee bezig was zat je nog vast aan het starten in Metro. Intussen gelukkig opgelost, maar toen wel een minpuntje.

Het scherm grote Metro scherm haalde me uit mijn concentratie, en probeerde me met kekke plaatje te verleiden om andere dingen te gaan doen dan waar ik het scherm voor had opgestart. Intussen kan je dat allemaal uitzetten. Maar toen, een minpuntje.

En zo stapelden voor mij in de eerste weken de kleine minpuntjes op. Elk op zich wel mee te leven, maar als je er een Windows 7 machine naast hebt staan waar je gewoon tevreden over bent, waarom zou je dan met minder genoegen nemen? En die je al tot in de punten getweakt hebt naar je eigen wens.

Ik ga nu eenmaal niet voor vooruitgang om de vooruitgang, ik wil er gemak van hebben. En ik wil dat het er goed uitziet, zoals ik dat graag wil, niet zoals Microsoft het heeft verzonnen.

Windows 8.1 bracht verbeteringen, maar ik voelde een frisse tegenzin om me er alweer aan te wagen. Gewoon om het simpele feit dat ik de look snel vond vervelen. Het voelt gewoon onaf, alsof ik weer terug ga naar Windows 1. Alles oogt grof op mijn grote monitor. Gemaakt voor touch op een niet touch device.

Om die reden denk ik dat Windows 10 ook gaat afvallen. Ik heb er wel wat mee gestoeid, maar ik merk dat het me nauwelijks kan boeien.

Vooral ook omdat ik nog steeds niet de kleuren kan instellen zoals ik ze wil. Ik heb, net als de vorige keer, weer een opmerking ingeschoten maar ik betwijfel of het deze keer wel de eindstreep gaat halen.

Verder is het aan een ieder om zelf te beslissen of hij/zij het wat vindt, maar ik houdt me er voorlopig verre van. Ik hoop dat de hele minimalistische 'fad' over een paar jaar overgewaaid is en dat er weer wat de Tweaken valt.
En jij begint met het weghalen van de rest van mijn zin, ik zei dus, NADAT je je programma gestart hebt, want dan is er geen startscherm.
Edit: Daarnaast heb ik de applicaties die ik 98% van de tijd gebruik op de taakbalk staan a la dock in MacOS. Ik heb het startscherm dus zelden nodig.

Maar goed, over het uiterlijk is natuurlijk minder goed te discussieren want dat is smaak. Echter kun je die grafische "fluf" nog steeds uitzetten alsmede transparantie.

En doorontwikkelen moeten ze zeker wel, want daar vraagt de markt om.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 14 oktober 2014 22:51]

En jij begint met het weghalen van de rest van mijn zin
Omdat die er voor mij niet toe doet. Of het startscherm er nu lang of kort is, voor mij voegt het niets toe aan mijn gebruikservaring. Hoe minder ruimte het menu inneemt hoe beter. En laat het start screen nu juist het absolute maximum laten claimen.
Daarnaast heb ik de applicaties die ik 98% van de tijd gebruik op de taakbalk staan
Ik niet. Ik gebruik heel andere programma's dan mijn partner, maar we gebruiken wel een gezamenlijk account om op te werken. De taakbalk zou een zooitje worden.

We gebruiken nog een ouderwetse quickstart werkbalk zoals die ook in Windows XP zat. Haar spul staat op die quickstart. Ik gebruik meestal Launchy waarmee ik 90% van mijn spul start met een minimale afleiding van het werk.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Als Windows 8 je bevalt, lekker gebruiken. Ik vind het alleen jammer dat ik, omdat ik een andere mening heb, regelmatig in deze discussies wordt weggezet als incompetent en ouderwets.
En doorontwikkelen moeten ze zeker wel, want daar vraagt de markt om.
Zeker, maar bij doorontwikkelen hoort vooruitgang. In de look van Windows 8 mis ik dat. Dat vind ik alleen veranderen om het veranderen. En het stoort me net genoeg om de verbeteringen te laten cancelen.
Dat kan ik zeker allemaal begrijpen. Ik vond het jammer dat je de rest van mijn zin weghaalde, omdat ik dit weldegelijk een geldig counterpunt vond.
Ik vind het alleen jammer dat ik, omdat ik een andere mening heb, regelmatig in deze discussies wordt weggezet als incompetent en ouderwets.
Dit was zeker niet mijn insteek. Je onderbouwt jezelf ten minste goed.
Heh nou heel simpel , windows 8 is een gedrocht met bepaalde dingen , zeker als bepaalde drivers instabiel zijn omdat ze voor 8.0 gemaakt zijn en niet 8.1.

Daarbij is het gewoon gruwelijk om ineens een kwart van je scherm kwijt te zijn omdat je een netwerkverbinding wilt maken , ik bedoel serieus ? waarom een hele dikke balk terwijl de oudere manier veel efficienter en veel mooier oogde.

Dan hebben we het nog over de vervelende "apps" , waardoor je mooie computer waar je zo veel op kunt doen ineens een veredelde "tablet" is geworden. Ik bedoel full screen meuk is gewoon een hell. Helemaal op dual monitor schermen sta je echt achter je oren te krabben als je ineens fullscreen een foto te zien krijgt omdat hij juist die extensie weer fullscreen gooit.

Really anoying.

Mijn eerste indruk van windows 10 is precies wat ik verwachte , ze proberen toch weer die metro live tile troep in het start menu te gooien , heel storend en totaal niet nodig , ik heb een browser voor die onzin met tabs zodat het lekker overzichtelijk is. Het eerste wat op mijn w10 install kwam was classicshell en daarna meteen gekeken hoe ik de keylogger die in w10 zit uit kon zetten. voor "user experience feedback they say" . jaja .

een mooi voorbeeld waarom W10 zeker niet de goede kant op gaat :

- Ze hebben "deze computer" standaard uitgezet , dus een extra handeling eer je bij deze computer komt (je komt nu in een homemap uit) , lekker als je dagelijks op veel verschillende partities moet zijn.
- er staat een zoek icoontje naast je start knop , als je hierop drukt om te zoeken zie je aan de rechterkant gewoon reclame en het laatste nieuws. totaal ongewild. Het lijkt wel alsof W10 gewoon veel meer verbinding met internet maakt dan ik als thuisgebruiker zou willen.

Windows 8.1 heeft ook goede kanten , dat zeker , met classic shell is het een redelijk OS. desondanks zou ik het bij geen enkele leek installeren, voor hun is W7 veel stabieler en veel fijner om mee te werken. Net als dat mensen liever office 2010 gebruiken dan office 2013/ office 365

Sommige dingen zjin gewoon onlogisch sinds de laatste windows releases. Het "versimpelde configuratiescherm" is alleen maar meer klikken (dus altijd classic icons en je kan alles een stuk sneller vinden) . het verplaatsen van msconfig opties naar taskmanager etc.

Ik hou mijn hart vast voor W10 , tot nu toe hoeft het voor mij niet zo erg. al zullen ze je uiteindelijk wel weer dwingen dmv "directx Vxx" alleen maar in de nieuwste versie te ondersteunen.
Oh ja verbinding maken met het netwerk is inderdaad ook zo leuk in Windows 8(.1). Inderdaad een enorme balk aan de rechterkant met minder informatie dan in Windows 7. In Windows 7 zag ik ook nog zowel het 2.4 als het 5ghz netwerk van thuis. Windows 8 voegt ze samen en dan moet je in een ander menutje maar kiezen welke je wil. Vrij onhandig als ik het 2.4 netwerk wil hebben (beter bereik).

Maar ik zie wel hoeveel GB aan data ik heb binnengehaald sinds zoveel dagen 8)7
Afsluiten doe je toch gewoon door kort op de power-button van je notebook te drukken, sluit windows 8 zich netjes af.

Of noem jij dat al geforceerd afsluiten?

Geforceerd afsluiten is als je de power-button meerdere seconden vast houdt.
Afsluiten doe je toch gewoon door kort op de power-button van je notebook te drukken, sluit windows 8 zich netjes af.
Welk notebook?

[Reactie gewijzigd door SeismicCharge op 15 oktober 2014 08:26]

Ooh moet ik onder het appeltje zijn? Ik druk nu steeds lang op de powerbutton van mijn macmini.
incompetentie =! feiten

sorry maar afsluiten is nu niet een probleem bij windows 8.x
als jij daar een issue mee hebt heb je een probleem met je installatie of je hardware, niet met windows 8 op zich

geforceerd afsluiten doe je alleen als windows echt hangt, en dat gebeurd echt niet vaak meer met de laatste versies.
Als je pc ahcpi compatible is ( denk niet dat er nog hardware bestaat die dat niet is waarop je nog iets boven xp kan draaien ) is idd een simpele druk op de powerknop voldoende. En uiteraard kan je perfect afsluiten via de software ( charms bar voor windows 8 en extra de menu button voor windows 8.1

stel geen dingen voor als feiten omdat dat bij jou niet loopt zoals het bij zo goed als iedere andere wel gaat
Nee er wordt gemod door echte tweakers. Die allemaal wel gewoon met Windows kunnen omgaan en Windows 8 stuk voor stuk bij de basis een goed os vinden.

Tweakers die wel even de tijd hebben genomen om de mogelijkheden van Windows 8 te bekijken. Alle toetsen combi's hebben opgezocht waar je veel mee kunt.

Tweakers die niet met de meute mee hobbelen en die niet direct roepen dat het helemaal niets is.
Ik heb ook de beta tijd van W8 meegemaakt en blijf het een draak van een OS vinden. Ook iedereen in mijn omgeving raadt W8 keihard af.
Windows 8 is prima (op meerdere manieren) af te sluiten:

- Via Alt + F4 en dan afsluiten.
- Door kort de powerknop in te drukken (mits ingesteld).
- Door rechtsboven in de hoek met je muisaanwijzer te gaan staan --> Start --> Rechtsboven de aan/uit knop indrukken, en je kan afsluiten / rebooten etc.
- En als je bijv. Start 8 hebt ge´nstalleerd kan je ook op de oude vertrouwde manier afsluiten.

Geen enkele reden dus om de PC of laptop hard uit te zetten. Dat is ook niet bepaald gezond voor het OS / je gebruikersprofiel.
- Rechtsklik op de startknop
- Powerknop rechtsboven op het Startscherm sinds 8.1 update 1
Of je klapt je laptop dicht
Zal m'n vriendin leuk vinden als ik de monitor tegen de systeemkast aan ga klappen. ;) Ik laat meestal iets subtieler 'vallen' dat ik vind dat we aan een nieuwe toe zijn.

Ik moet zeggen, Windows 10 met gewoon een Start om te Stoppen is logischer. Dan hoef ik niet onder het bureau te duiken om de powerknop te gaan zoeken in het schemer donker. En ik hoef geen rare toetscombinaties van buiten te leren om in een charms bar te komen.
En ik hoef geen rare toetscombinaties van buiten te leren om in een charms bar te komen.
Muis rechtsboven of rechtsonder schuiven om een charmsbar te openen is niet zo veel moeilijker als muis linksonder klikken om een 'start' button aan te klikken.
Alleen de Windows toets onthouden vind ik toch eenvoudiger.
Oude configaritescherm is gewoon aanwezig, en voor sommige zaken stuurt hij je naar de 'Metro'-app. Waar je vervolgens gewoon overzichtelijk je zaken kan wijzigen. Ik zou niet weten wat er "verborgen" zit. Gewoon even kijken.

Afsluiten kan dmv kort aantikken van je powerknop, dan sluit Win8 netjes af. Of je gaat naar de charmsbar (muis rechtsboven of -onder) en klikt op instelling/afsluiten.
Edit: Ik vergeet nog de ALT+F4 combinatie. Daarnaast is afsluiten ook niet meer helemaal van deze tijd. In de meeste gevallen dien je gewoon de slaapstand te gebruiken. Zoals bij Mac ook al sinds MacOS X is.

Startmenu ontbreekt? Wat is dan dan scherm wat ik krijg als ik op het Windows logo druk? Is dat geen menu om mijn applicaties te starten? Het is gewoon full screen, en druk op rechts op je muis, krijg je alle applicaties op je pc te zien.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 14 oktober 2014 14:43]

Hier werkt het prima. Out of the box. Ik kan toch gewoon met ÚÚn of twee handelingen netjes mijn PC afsluiten zonder daar iets voor aan Windows te hoeven veranderen. Leg eens uit waarom het dichtklappen van je noteboek of de powerknop even indrukken, niet een out-of-the-box oplossing is? Ik zie het probleem namelijk echt niet. En kort op de knop duwen is standaard afsluiten, dat is al zo sinds Vista. Dus geen lulverhalen hier ophangen met de notebooks die jij tegenkomt.

Nogmaals, als je alle programma's gegroepeerd wilt zien, moet je op spatie of de rechtermuisknop duwen.
Ook Ik hoef nooit tussen schermen te wisselen. In ieder geval niet met meer handelingen dan tussen twee applicaties op het bureaublad wisselen.

Waarom schuiven mensen onkunde af op slecht design? JIJ hebt gewoon besloten dat je Windows 8 niks vindt, dus is het zo. Ga dan Mac of Linux gebruiken..

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 14 oktober 2014 23:35]

Het indrukken of dichtklappen is geen out of the box oplossing, omdat Windows 8 daarmee dus GEEN "shutdown" doet. Klaar. OP minimaal 5 apparaten tegen gekomen. Dat kan jÝj lulverhalen noemen, dat maakt ze nog niet minder een feit.

En mensen hun mening over wel of geen goed design afschuiven op onkunde, terwijl ik in mijn reactie gewoon aangeef waarom -IK- (zonder een oordeel te vellen over wat anderen fijn vinden) het hele startscherm van Windows 8 niets vind, is gewoon ronduit kinderachtig en kortzichtig. Daar ga ik verder nieteens meer op in.

En dan ook nog je laatste opmerking. Dat haalt al helemaal je punt onderuit en toont gewoon aan dat je nieteens wÝl begrijpen wat anderen zeggen. Heb -ik- ook maar 1 keer ergens in dit topic de vergelijking met Mac of Linux aangehaald? NEE, ik heb zelfs meerdere keren aangegeven dat ik blij ben dat Microsoft toch nog probeert aan de wensen van een grotere groep gebruikers tegemoet te komen en iedereen nu de keuze te geven.

[Reactie gewijzigd door eymey op 14 oktober 2014 22:57]

Excuses als mijn punten te veel als 'feiten' op je over kwamen :).

Nogmaals, ik wil ook absoluut niet beweren (of aan anderen opdringen) dat Windows 8 "ruk" is ofzo. Alleen gewoon absoluut niet mijn ding.

Van mijn werkwijze uit (die t/m Windows 7 ook altijd across Windows, MacOSx, Linux, etc. ruwweg hetzelfde kon zijn) is het switchen tussen een startscherm en een desktop (naar mijn mening ;) ) gewoon een tÚ drastische verandering geweest. En vanuit mijn perspectief is dat een 'waarheid', ondanks het feit dat er vast workarounds voor zijn te vinden.

En blijkbaar was dit voor een dusdanig grote groep gebruikers een probleem dat dit op "onkunde" afschuiven naar mijn mening gewoon te kort door de bocht is. Vooral daarop reageerde ik misschien wat te ge´rriteerd.

Dus mijn feedback op jou (ook bij andere reacties hier) dat je je te veel laat meeslepen en op jouw beurt ook te stellig en kort door de bocht reageert, geldt ook voor mezelf ;)

[Reactie gewijzigd door eymey op 15 oktober 2014 08:48]

Jij bent echt zon typetje, commentaar geven en onderbouwen? ho maar!

Live tiles is een stap vooruit. Windows 8 is geen "pokke". Jou mening geld zeker niet voor de hele wereld, en Windows 8.1 is een zeker een goed OS als je het een beetje eigen smaak brengt (indelen / sorteren).

Waarschijnlijk beschik je over een iPhone waar al jaren niks aan veranderd is. Wat alleen maar een "kinderlijk" uiterlijk heeft gekregen. En natuurlijk mag je Windows / 8 slecht vinden.

Ubuntu is altijd een optie!
Live Tiles is zeker een goede stap, vooral voor mobiele gebruikers van Windows, gebruikers van touchscreens, etc.

Maar de uitwerking, zeker voor muis en toetsenbord gebruikers is gewoon erg onhandig en absoluut onhandig.

"Pokke" zal ik niet snel zeggen, maar wel degelijk een stap achteruit (voor mij dan).

Ik ben dus blij, en met mij blijkbaar velen (anders zou Microsoft het niet hebben aangepakt), dat Windows 10 hier weer op een goede manier op voortborduurt.

Gewoon weer een menu dat in de context van de desktop ge÷pend wordt, in combinatie met live tiles, voor de muis&toetsenbord gebruikers, nog steeds full screen voor de touch gebruikers. Ik vind het prachtig.
Ik zoek nog een schaak game die per lopende partij een Live tile op mijn scherm kan zetten.
Ik vind live tiles echt heel fijn werken. Ik heb zelfs Windows 8 en ik heb ook Windows 10 in een Virtual machine.
Als je het design niet mooi vindt kan je nog altijd Windows 7 downloaden, of Microsoft ideeŰn geven :)
Windows 8.1 met ClassicShell is anders een prima OS. vindt zelf de Metro interface, app store en andere aps best handig en een leuke aanvulling op de desktop.

Ben het wel met je eens dat het OS opzich zonder ClassicShell sleecht is, het startmenu weghalen is echt retarded, waarom zou je mensen ineens dwingen een interface te gebruiken die bij lange na nog niet eens de functionaliteit heeft van het startmenu? (zeker net toen w8 uitkwam)
Wat voeg je dan precies toe aan je desktop? Het enige wat ik gebruik is Mail en Regenmeter dat zijn de Metro Apps die ik heb vastgemaakt aan de taakbalk.
outlook, skype, andere messenger apps, kalender app, facebook, twitter, nieuws applicaties van verschillende organisaties of nieuws voor specieke onderwerpen (bv sport)
In windows 7 Ultimate komt windows 10 preview als aanbevolen update... 8)7
Da's dus nu (voor mensen die dezelfde mening als jou delen) het mooie aan Windows 10, je kan als je het wilt alle Live Tiles in het Startmenu lospinnen. Vervolgens hou je alleen de linkerhelft van het menu over. Eigenlijk zou je misschien de eerste van de volgende miljoen testers moeten worden ;) kun je ervaren of dit een oplossing is die wel voor je gaat werken.
Ik denk eerder Apple. Geen 8" en later wel een. En zo zijn er legio voorbeelden te noemen.
En ja, het design van het OS mag ook wel eens wat strakker. Voor het oog voor detail mist vaak. En soms zo onlogisch.
Ik werk dagelijks op de Mac (vormgeving / DTP / websites etc), thuis heb ik een pc met Windows 8. Maar ik kom genoeg onlogische dingen tegen, of zaken waar ik me aan erger, zelfs na jaren wennen:

- Geen printscreen-knopje maar een onmogelijk te onthouden toetsencombinatie
- Onlogisch systeem voor trema's etc
- Vervelend update-ding rechtsbovenin beeld die steeds weer terug komt als je 'm wegschuift
- Bestanden worden gelockt als je ze geselecteerd hebt in Finder, daarvan krijg je pas na bijv. alle pdf-export instellingen ingesteld hebbende melding van, kun je weer overnieuw beginnen..
- Om de browser te updaten moet het hele systeem opnieuw opgestart worden
- Ik klik vaak net naast de schuifbalk en dan floept hij naar het programma eronder, beetje een slordig systeem zonder 'snap' zoals Windows
- Heen-en-weer slepen tussen finder en andere programma's is laaaaaangzaam, gaat veel sneller op de pc
- Heb eindeloos gezocht naar de 'knip'-functie in Finder, daar is geen standaard optie voor maar moet met een 'hulptoets'
- Prioriteit lager zetten van programma's, kan ik niet vinden

Dit is waar ik maar niet aan kan wennen, misschien omdat ik opgegroeid ben met pc, maar toch, zelfs na zoveel tijd achter een Mac kan ik me er aan ergeren dat het niet wat beter opgelost kan worden. Geen van beide systemen zijn perfect, verder (voor mij) vergelijkbaar qua gemak & gebruiksvriendelijkheid.

[Reactie gewijzigd door TerraGuy op 14 oktober 2014 14:41]

Dat begon ik me ook al af te vragen.
Maar gelukkig zit er verschil in 'de logica niet snappen' en 'iets is onlogisch'.
Bovendien is OSX juist wel tot in de details uitgewerkt door eenduidigheid ipv een chaos van vensters en settings.
Off topic: grappig: als ik je naam zie, staat er bijna altijd een -1 achter.
Misschien eens nadenken hoe dat komt?
Kerel, kijk eens naar de naam van de website: Tweakers.
Wat zijn Tweakers? Hoeveel kun je tweaken op een Apple product?

Daarnaast zie ik dat vaak genoeg geroepen wordt dat Tweakers Pro-Apple is, of Pro-zus, Pro-zo. Het zijn de meningen van de individuele gebruikers. Niet van t.net.

Je gebruikt allemaal van die loze argumenten, houd je toch gewoon bij het onderwerp en discussieer met onderbouwingen die wat zeggen over dat onderwerp.

Edit: Typos

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 14 oktober 2014 14:55]

Aangezien app gewoon kort is voor applicatie kan het beiden zijn, en ik verwacht dan ook dat dat hier het geval zal zijn. De mensen die vandaag gebruik maken van deze TP zijn meer technisch onderlegt en vormden dan ook de grootste groep tegenstanders van de Modern UI
Dat ligt er maar net aan, als ik het in mijn vrienden groep bekijken en bij wat collega's dan is het echt een haat-liefde verhouding, al is de haat wel verminderd door het start menu waarbij je niet epileptisch full screen word lastig gevallen met een zuurstok interface.

Verder snap ik niet dat de zoekbalk in het start menu van Windows 7 zoveel beter werkt als die van Windows 8/8.1/10 ik moet vaak meerdere items met de pijltjes door voor ik bij het bovenste item in Windows 7 kom.
Ach, 'apps' is niets meer dan een afkorting van 'applicaties' (applications) dus kan voor beiden. Dat is tegenwoordig de hippe lingo in deze tijden van tablets en smartphones.

Update: applicatie (of het Engels equivalent) is gewoon weer een net woord voor programma. Dat maakt de cirkel helemaal rond.

Volgens mij kun je de leeftijden nu plotten op de reacties hieronder ;)

[Reactie gewijzigd door Edgarz op 14 oktober 2014 19:22]

Klopt! Ik gebruik het woord "apps" nog vooraleer er sprake was van smartphones.

Nu bekijken de hipsters je al scheef, wanneer je "apps" gebruikt voor software die niet draait op Apple iOS. Voor hen heeft Apple het woord "apps" uitgevonden. Ook het woord "PC" (voor mij Personal Computer) gebruiken voor een PC van het merk Apple, mag blijkbaar niet.
Ik noem applicaties binnen de categorie A nog gewoon "programma's".
Synoniemen, he....
Het zijn A en B. Er staan apps op die speciaal voor windows 8(en verder) zijn gemaakt en schermvullend werken (In windows 10 niet persÚ schermvullend), maar ook normale desktopapplicaties en hier fungeren de tiles gewoon als snelkoppelingen.

[Reactie gewijzigd door Joost-v op 14 oktober 2014 13:56]

Apps uit hun Store.
Ik ben altijd in de war als ze over apps spreken op een windows machine.
Zijn dit:
A: Normale desktop applicaties die ik opstart (Chrome / notepad / spotify / ...)
B: Echte apps die ge´nstalleerd staan in de appstore van Microsoft met alle restricties die daar van op toepassing zijn ...
A: Normale desktop applicaties zijn Programma's
B: Apps die je uit de Appstore van Microsoft installeerd zijn Apps

Leuker kunnen we het niet maken, ook niet makkelijker :D
Apps: modern apps, via de windows store
Desktop apps: desktopprogramma's

Eigenlijk maakt het helemaal niks uit, je kan ze allebei apps noemen. Win10 gaat ook de mogelijkheid bieden om desktop apps via de store te kopen.
Ik heb zelf voorkeur om niet-desktop applicaties (dus Windows Store apps / Modern UI apps / Metro apps) apps te noemen en die voor de 'Win32 desktop' applications te noemen. Voor web applications vergelijkbaar: web apps en web applications.

Helaas is de term app zo'n hype geworden dat app op veel plaatsen zowel voor 'apps' als voor 'applications' wordt gebruikt.
Daarnaast wordt app ook nog gebruikt als term voor WhatsApp berichten.

[Reactie gewijzigd door twilex op 14 oktober 2014 22:26]

Waar ik benieuwd naar ben is wat Microsoft met alle bevindingen doet die de gebruikers vinden. Worden deze ergens centraal opgeslagen en hoe zit het dan met de feedback? Of is dit niet de insteek hiervan?
Hier staat uitgelegd wat Microsoft met de Feedback doet:
Onder andere analyse op de reacties van de gebruikers. Ze willen deze keer ook de feedback direct verwerken in Windows 10.
http://blogs.windows.com/...-windows-insider-program/
Draai de preview al sinds het begin met volle tevredenheid op mijn machines als main OS. Op mijn tablet toch nog even terug gegaan naar Windows 8.1 omdat het simpelweg niet optimaal was. Ik hoop dat Continuum snel deel wordt van de builds, dan update ik mijn tablet ook. Volgens geruchten zouden er tussen nu en de Consumer Preview 7 nieuwe builds worden uitgegeven, met vandaag de eerste. Ben benieuwd.
Je hebt de berichten wel gelezen dat Microsoft min of meer ALLES kan volgen wat je op je machine doet he? Inclusief logins, wachtwoorden, geheime teksten etc. Dit doen ze om een goed beeld te krijgen over hoe de gebruikers Windows gebruiken. Nu vertrouw ik er in principe wel op dat Microsoft hier niks mee doet, maar je weet nooit wat er kan gebeuren.

Nee ik wacht wel tot Windows 10 uit developer preview is, wanneer alle keyloggers en dergelijke er niet meer in zitten.

nieuws: Privacy policy Windows 10-preview wijst op bestaan keylogger
nieuws: Microsoft: 'keylogger' Windows 10 wordt gebruikt voor feedback
In de privacy policy die Microsoft meegeeft bij de Windows 10 Technical Preview wordt gewezen op de mogelijkheid om toetsaanslagen te registreren. Dat duidt erop dat Microsoft een keylogger in de nieuwe Windows-versie heeft gestopt. Ook worden persoonlijke gegevens vergaard.
Ze hebben een goede reden om veel informatie te vergaren, maar het is duidelijk dat dit systeem nog niet voor dagelijks gebruik bedoeld is waarbij continu met je eigen privegegevens bezig bent.

[Reactie gewijzigd door thefal op 14 oktober 2014 11:06]

Alsof het Microsoft intreseert welke wachtwoorden je gebruikt. Echt. Het is niet alsof ze bijhouden wat je typt ofzo. Dit gaat puur om hoe Windows wordt gebruikt: welke apps worden geopend? Vanwaar gebeurd dat? Hoelang blijven die uit staan? Etc.
Hoe zit het met het all apps scherm, wat is daar aan veranderd? Op dit moment is dat het enige waar ik mij in w8.1 aan stoor. Alleen al voor autodesk heb ik 40 linken staan voor 7 programma's, ik zou dat heel graag weer opruimen in mapjes.
Er is nog niks gewijzigd. Maar zie niet echt het probleem, All Apps heeft dezelfde structuur als het oude (en nieuwe) startmenu.
Ik bedoel dat op mijn all apps er 400 icoontjes staan. Ik zou graag alleen de 63 icoontjes hebben die daadwerkelijk een programma starten. Al de andere icoontjes zijn aanhangsels van de programma's zoals uninstal etc. Ik moet nu door 3 pagina's icoontjes scrollen en in die onduidelijke zee mijn programma zoeken. Ja ik weet dat ik kan zoeken, maar meestal kom ik daar alleen voor een programma dat ik al heel lang niet gebruikt heb.
Ik ben visueel ingesteld en zou graag orde in de chaos willen hebben.
Damn, die servers die al die keylogger 'data en feedback voor een betere Windows ervaring' binnenkrijgen moeten flinke machines zijn

[Reactie gewijzigd door Kura op 14 oktober 2014 15:21]

Zouden ze die feedback versleuteld versturen? Het zou niet de eerste keer zijn als iets leesbaar via internet wordt verstuurd.
Draait naar redelijke tevredenheid onder Hyper V. Regelmatig wat vastlopers die ik niet heb onder Windows 8.1. Het is ook een Alpha versie.
Ik vind het verschil met Windows 8.1 inderdaad minimaal. Startscherm is grootste visusle wijziging die ik zie.

Heeft iemand een idee tot wanneer deze versie te gebruiken is en of deze te upgraden is naar de final versie?

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 14 oktober 2014 09:25]

bruikbaar tot april 2015
upgrade zou ik niet op rekenen, er is nog nooit een upgrade patch van pre-releases naar full Retail geweest bij voorgaande versies dus verwacht ik dat nu ook niet
A new build should be coming soon too! If you want the early jump on news about future builds, I recommend you follow Gabe here on Twitter.
http://blogs.windows.com/...-windows-insider-program/

Lijkt mij ook wel interessante informatie uit hetzelfde blog bericht waar dit nieuwsbericht op gebaseerd is :)