Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouTube schakelt hdr-ondersteuning in bij Android-app

Door , 51 reacties

YouTube heeft voor een geselecteerd aantal smartphones hdr-ondersteuning toegevoegd aan zijn Android-app. In eerste instantie kunnen de Google Pixel, LG V30, Samsung Galaxy S8 en Note 8 en de Sony Experia XZ Premium hdr weergeven via de YouTube-app.

Op een later moment moet de hdr-ondersteuning van de YouTube-app naar meer toestellen komen. De LG G6 ontbreekt bijvoorbeeld nog in het rijtje, terwijl deze smartphone wel hdr-ondersteuning biedt. Onder andere op Reddit berichten gebruikers dat hun YouTube-app hdr ondersteunt.

YouTube volgt daarmee Netflix, dat afgelopen week ook aankondigde hdr-weergave te ondersteunen, aanvankelijk alleen op de Samsung Galaxy Note 8 en de Sony Xperia XZ1. Op andere platformen ondersteunt YouTube al langer hdr. Sinds vorig jaar november kunnen met de YouTube-app op hdr-tv's met de nieuwe Chromecast Ultra en Samsung suhd- en uhd-tv's beelden met hdr bekeken worden.

Bij zowel Netflix als YouTube is het aanbod van video's met hdr nog beperkt.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

08-09-2017 • 20:16

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
Ik probeer het te begrijpen maar ik snap er helemaal niets van. Ze gaan meta data toevoegen aan het signaal zodat kleuren nauwkeuriger worden weergegeven. Of zoiets dan. Als de kleurdiepte was vergroot naar 12 bit en je spreekt af hoe dat er uit moet zien dan kun je volgensmij hetzelfde. Doen we bij PC's toch al jaren?

Hoeveel impact gaat het hebben op de weergave op een telefoon met niet ideaal omgevingslicht? Is dit niet gewoon meer marketing bagger?

- edit -
Bij de buren weten ze het helder, maar helaas incompleet, uit te leggen.
https://nl.hardware.info/...-alles-over-hdr-televisie

De kleurdiepte is vergroot van 8 bit naar 10 bit.

- edit 2 -
De meest heldere uitleg staat hier:
http://www.trustedreviews...evision-explained-2927035

[Reactie gewijzigd door TheBorg op 9 september 2017 11:32]

Ik snap niet goed waarom youtube features worden beperkt tot bepaalde telefoons, is hier een rede voor?
Ja, dezelfde reden waarom niet iedere tv hdr kan afspelen. Je telefoon moet het kunnen.
Uiteraard, maar kan niet ieder scherm gewoon overweg met HDR content, maar dan dus zonder de HDR? Op deze manier krijg je dat sommige apparaten die het wel degelijk ondersteunen, alsnog niet de optie krijgen.
Maar volgens mij zijn de filmpjes gewoon te zien, dus ik snap het probleem niet. Je krijgt de niet-HDR versie geserveerd. Maar ik snap je niet. Als je een scherm die niet overweg kan "zonder HDR" serveert, da's toch precies wat al gebeurt? HDR is niet zomaar iets wat je eraf kan knippen, het formaat van het filmpje is vrij anders. Niet-HDR moet omgezet worden. Of Youtube dat doet, of je telefoon, dat boeit niet zo, maar het resultaat is hetzelfde, en dat kan je nu al zien.
Nouja HDR op youtube heeft meer voordelen, waaronder de hogere beeldkwaliteit zelfs op een scherm dat geen HDR kan afspelen. mijn computer scherm is ook niet 4K HDR maar ik zie wel een heel groot verschil zelfs in de kleuren. Of werkt dit anders op telefoons?
Vast niet, snap ook niet waarom ze het niet doen. Dat 4K beetje uitziet dan 1080p op een 1080p komt door de bitrate trouwens :)
Ja dat van de bitrate wist ik :P maar misschien dat er een andere soort compressie algoritme word gebruikt dan VP9 ofzo en dat echt alleen de HDR range extra meeneemt, dan heb ik er namelijk idd niet heel veel aan. Alhoewel je overigens niet persee een HDR scherm nodig hebt om er profijt van te hebben dacht ik.

overigens zal er vast een app zijn waarmee je youtube kan laten denken dat je een galaxy s8 hebt ofzo om van het gezever af te zijn.

[Reactie gewijzigd door t link op 9 september 2017 10:03]

hahahha ja precies, maarja heel eerlijk kan ik ook niet klagen over de 1080p content die ik nu al kijk op mijn S7 Edge. Upgrades merk je vaak niet, downgrades wel.
Nee ik opzig ook niet, maar de lage bitrate is wel heel zuur als er veel verschillende bewegende objecten zijn, dan is het nog erger dan 144p. Meerdere filmpjes gezien die hierdoor gewoon deels onkijkbaar werden.

[Reactie gewijzigd door t link op 9 september 2017 10:08]

niet alleen bitrate rechtstreeks.
Zelf gebruiken ze verhoudings gewijst evenveel bitrate voor 4K heb je nog altijd 4x meer data dan bij 1080p
Een soort Anti Aliasing zeg maar.
Ben toch benieuwd hoe je HDR content op je buis krijgt zonder dat je Tv het ondersteund. Zodra de bron merkt dat het geen HDR apparaat is zal hij alles downscalen.
Size to screen/crop werkt nog niet. Het resultaat is overigens wel erg goed te zien, erg tof!

(Op een s8+)

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 8 september 2017 20:20]

Zie die hdr optie nog niet op een S8+ hier...
Heb je 12.34.55 al? Het staat bij de resolutie settings
Bedankt, moest YouTube eerst updaten. Nu staat er hdr. Dacht dat dit standaard altijd al aanstond.
Als ik een video afspeel die hdr heeft kan ik geen resolutie zonder hdr kiezen.

Met de scaling optie (dus fullscreen) zou het wel nog indrukwekkender zijn
Ja, die heb ik. Meerdere 'hdr demo' videos bekeken. Zie alleen 1440p. Ziet er opzich prachtig uit hoor.

Edit; heel vreemd, nu ineens wel.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 8 september 2017 21:18]

Wat een gemiste kans voor dat versienummer...
Ik zie weinig verschil t.o.v. voorheen kijken met helderheid op 100% op mijn S8.
Als ik een nu een 1440P/60fps in HDR kijk dan schokt het beeld als een malle en dat was eerder (zonder HDR) niet.
720P en 1080P 60fps doen het wel goed.
Hier precies hetzelfde, lijkt wel of de s8+ t niet aan kan.
Zelfde gevoel hier op een Sony Xperia XZ Premium. Tot 1080p gaat goed en daarboven (1440p en 2160p) gaat schokkerig.

[Reactie gewijzigd door XanderHuisman op 8 september 2017 22:43]

Same here

720P smooth
1080P framedrops
1440P plaatjes kijken met af en toe beweging -.-

Hopelijk volgen er nog updates om dit te verhelpen, anders is 't niet te doen... (en je hebt niet de keuze om GEEN HDR te kiezen bij video's die 't gebruiken).

Ff afwachten dus.
Ik zie ook heel licht roze/witte strepen op sommige momenten tijdens een video op 1080P (in HDR uiteraard). Lijkt er inderdaad op dat de S8+ het niet aan kan.
Wat wil je dan ook. Er zitten maar 8 cores in de CPU en die Mali G71 GPU is ook niet van de laatste generatie... Oh wacht...

Maar effe serieus: in de USA heeft de S8 net een andere CPU, waarbij 4 cores 200 Mhz sneller lopen. Zou dat net het verschil zijn, of is dit gewoon niet goed getest? Kan me dat laatste van YouTube/Google namelijk moeilijk voorstellen.
Op mijn S8+ werkt HDR prima op 1440P/60fps, zonder haperingen. Ik heb dan wel de Aziatische model met een SD 835 ipv de Exynos, misschien dat het een verschil kan uitmaken (nog niet goed geoptimaliseerd voor de Exynos?).
Ik heb de juiste versie (12.34.55) en zojuist op mijn Galaxy S8 geprobeerd wat HDR video's te bekijken.
Helaas gaat geen 1 video verder dan 1080p HDR, terwijl mijn scherm op WQHD+ (2960x1440) staat. Je zou denken dat ie dan hoger moet kunnen als het een 4K filmpje is (die heeft ook alle lagere resoluties erin doorgaans) maar helaas. Vind de HDR ook tegenvallen in vergelijking met een offline HDR filmpje (zoals de LG Jazz video). Doe ik soms wat verkeerd of is het nou eenmaal zo met Youtube?
Ik probeer het hier ook net met de genoemde versie, maar ik krijg zelfs nergens HDR bij de opties te zien, er staat alleen 1080P Na een force close van de app eb ik nu wel 1440P

Moet je ergens nog een andere optie aanzetten voor HDR?

[Reactie gewijzigd door burgt op 8 september 2017 21:20]

Dit is een video die 1080p HDR geeft op mijn S8: https://www.youtube.com/watch?v=tO01J-M3g0U
Ik heb verder niks aangepast, alleen bijgewerkt uit de Play Store en toen werkte het al. Enige nadeel (van de app) is dat je nog even de kwaliteit moet kiezen omdat ie standaard altijd op 480p start. Wat eigenlijk nergens op slaat, maar goed.
Thanks! Hier speelt die nu af op 1440P HDR. wel erg fel dat scherm van de S8 8-)
Nee, er is een kanaal dat "the hdr channel" heet op YouTube. Als je hier een filmpje start dan wordt hdr vanzelf ingeschakeld.
Werkt alleen in landscape/full screen ;)
Waarom zou een s7 edge dit niet kunnen? Gaan ze weer alleen de allernieuwste ondersteunen of heeft dit een andere reden ?
S7 is niet HDR gecertificeerd. Verschil met een S8 zal noet heel groot zijn. Heeft met OLED vooral met helderheid te maken.

[Reactie gewijzigd door TinusTegengas op 8 september 2017 23:08]

Mooi hoor, werkt inderdaad feilloos op mijn S8 met custom ROM :)
Kleuren en contrast spatten van het scherm...
Ik krijg wel de hdr optie, maar bij mij hapert de video. Hij stottert echt opzichtig. Hebben meer mensen daar laat van? Aan de internet verbinding ligt het niet.
Zie eerdere berichten. Het werkt tot 1080p daarna dropt de framerate op verschillende toestellen, waaronder mijn S8 ;)
Ik heb er overheen gelezen 8)7
Content van bijvoorbeeld "The HDR Channel" op YT heeft een aparte vp9.2 (HDR) codec stream. Dit kanaal is zo'n beetje het enige kanaal dat daadwerkelijk HDR content plaatst. De rest zet wel HDR in de titel van hun streams, maar plaatst amper een HDR stream :-/

HDR op mijn OLED TV is echt heel mooi. Maar valt of staat uiteraard met het bron-materiaal en hoe het is verwerkt.
Kun je dit nog zien op je scherm? Of alleen met een VR bril of streaming naar een TV?