×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Netflix voegt hdr-ondersteuning toe aan iPhone 8, iPhone X en iPad Pro

Door , 63 reacties

Netflix heeft hdr-ondersteuning toegevoegd voor de iPhone 8, de iPhone 8 Plus, de iPhone X en de nieuwe iPad Pro. Deze apparaten hebben een scherm dat hdr-weergave ondersteunt, maar tot nu toe was er geen ondersteuning voor het kijken van hdr-video's bij de streamingdienst.

Netflix voegde de iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X en de nieuwe iPad Pro toe aan de korte lijst van Apple-apparaten die hdr kunnen weergeven. Volgens de officiële specificaties van de Apple-website, ondersteunen deze smartphones zowel HDR10 als Dolby Vision; voor de iPad Pro is dit onduidelijk, maar Netflix suggereert dat ook dit apparaat Dolby Vision ondersteunt. Voor de weergave van hdr op deze apparaten, is het noodzakelijk om iOS 11 te draaien.

Eerder voegde Netflix al ondersteuning voor hdr toe aan de Samsung Galaxy Note 8 en de Sony Xperia XZ1. YouTube heeft eerder deze maand ook hdr-ondersteuning toegevoegd aan de Android-app bij een beperkt aantal smartphones, waaronder de Google Pixel, LG V30, Samsung Galaxy S8, de Note 8, en de Sony Xperia XZ Premium. De geannuleerde Galaxy Note 7 was vorig jaar het eerste smartphonedisplay met ondersteuning voor hdr. Ook de in begin september aangekondigde LG V30 heeft een hdr-scherm.

Om hdr op Netflix te gebruiken, moeten klanten het duurste abonnement hebben, waarmee ze ook video's kunnen streamen in 4k. Dat Premium-abonnement kost momenteel 11,99 euro per maand in Nederland. De iPhone 8, de iPhone X en de nieuwe iPad Pro hebben overigens geen schermen met een 4k-resolutie; zo heeft de iPad Pro een 12,9"-scherm met een resolutie van 2732x2048 pixels.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-09-2017 • 12:24

63 Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Waar komt de HDR10 support vandaan? Op de Netflix pagina zie ik alleen support staan voor Dolby Vision.
Hier kun je er meer over lezen: https://help.netflix.com/en/node/42384
The following mobile devices support streaming in HDR and Dolby Vision.

Select Android Phones
Select iOS devices
Edit: Netflix heeft de beschrijving op de pagina voor iDevices niet bijgewerkt. De tab "Netflix in Dolby Vision" gaat ook over HDR.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 22 september 2017 12:35]

Maar als je dan doorklikt op iOS devices kom je weer bij meerdere tabbladen, waarbij alleen Dolby Vision wordt genoemd.
Klopt! Ik heb het er net bijgevoegd, maar Netflix is vergeten die tab aan te passen en HDR mee te nemen in de beschrijving.
Netflix ondersteunt HDR10 en Dolby Vision. Als je met een Pana/Sony oled of hdr lcd kijkt zie je: 4K HDR, als je Dolby Vision hebt staat er een Dolby logo in beeld.
De iPhones ondersteunen HDR10.

Deze smartphones en de tablet ondersteunen zowel HDR10 als Dolby Vision.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 22 september 2017 12:29]

Ja, dat is rechtstreeks van het Tweakers artikel gekopieerd. Maar wat heeft Tweakers als bron gebruikt?
Op de Netflix site zie ik puur de vermelding staan Dolby Vision.
Check de officiële Apple site maar eens bij de specs, van bijv de iPhone X. Quote: High Dynamic Range met Dolby Vision- en HDR10-content

En volgens mij bestaat er überhaupt geen apparaat dat wel Dolby Vision ondersteunt maar geen HDR10.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 22 september 2017 12:41]

En volgens mij bestaat er überhaupt geen apparaat dat wel Dolby Vision ondersteunt maar geen HDR10.
Dolby Vision is HDR10 waaraan extra metadata is toegevoegd
Die metadata wordt genegeerd op apparaten zonder Dolby Vision ondersteuning
Yup, het is een hdr-standaard met metadata, in tegenstelling tot hdr10 waarbij het statisch is. Weet niet of je het echt kan omschrijven als hdr10 met toegevoegde metadata, dat zou eerder hdr10+ zijn, maar wat je zegt, daar komt het wel op neer :)

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 22 september 2017 21:39]

Dolby Vision is ook een hdr-techniek, dus ik weet niet waar je het precies over hebt? De iPhones en iPad ondersteunen HDR10 en Dolby Vision. Netflix heeft hdr-ondersteuning toegevoegd, dus dat zou ook Dolby Vision kunnen zijn.
Ik vroeg me af of de iPhones dan zowel HDR10 ondersteunen als Dolby Vision bij Netflix. Beide zijn HDR, maar ze werken wel anders.

Ik kan via Netflix alleen info vinden over het feit dat de iPhones Dolby Vision ondersteunen. Over HDR10 wordt niet gerept. In dit artikel van Tweakers wordt dat wel specifiek genoemd. Vandaar mijn interesse waar Tweakers de ondersteuning voor HDR10 vandaan haalt.

Dat de iPhone van zichzelf HDR10 ondersteunt, wil niet gelijk betekenen dat Netflix dat ook doorgeeft.
We are also looking ahead to HDR video. Netflix-supported TVs with Chromecast built-in — which use a version of our web player — already support Dolby Vision and HDR10. And we are working with our partners to provide similar support on other platforms over time.

https://medium.com/netfli...-for-netflix-fbb57e7d7ca0
HDR10 is gratis en Dolby Vision kost geld om te morgen gebruiken. Uit een technisch oogpunt is Dolby Vision duidelijk de betere maar op dit moment is er nog geen enkel apparaat dat maar in de buurt komt van de maximale helderheid die Dolby Vision ondersteund.
De maximaal ondersteunde helderheid is verre van de belangrijkste eigenschap van Dolby Vision.

Helderheid zelf is wat mij betreft ook zwaar overrated, het zou een minpunt van bijvoorbeeld OLED zijn, maar als ik een HDR game op de PS4 speel dan is het al oogverblindend als je bijvoorbeeld naar de zon kijkt en dan staat de brightness verre van maximaal.

Gewoon simpelweg de nieuwste marketingtool, nu alle tv's al 4k zijn (uitzonderingen daargelaten) en tot 2 jaar geleden volstrekt irrelevant en niet eens genoemd in de gemiddelde review.
De peak brightness is gelijk, beide 4000 cd/m2. Het verschil is dat HDR mastered op 1000-4000 en Dolby Vision altijd op 4000. Qua HDR is het dus eigenlijk niet echt anders, alleen kan Dolby Vision dynamisch de range aanpassen aanpassen wat wel een flink verschil kan maken. Verder heeft Dolby Vision 12bits kleuren en HDR10 10 bits kleuren, maar de huidige panelen zijn ook allemaal 10 bit.
Het gaat een beetje om “future proofing”. En in dat opzicht heeft dolby een stuk beter nagedacht over zijn standaard voor HDR dan het consortium achter hdr10. Dolby had namelijk vanaf het begin ook al frame by frame HDR, hdr10 vond een masterbrightness voldoende (is het natuurlijk niet aangezien scenes in films gigantisch van elkaar kunnen verschillen in licht en achtergrond)
Helderheid is inderdaad overrated. Zelfs met de meeste middelmatig displaytechnologie is de maximale helderheid nog altijd meer dan genoeg. Ik heb de laatste jaren nooit meer schermen gezien waarbij je de helderheid maximaal moet zetten.
Ik snap de race naar helderheid niet zo goed. Dit is klaarblijkelijk de volgende hype na het 3D debacle.

Ik heb een Philips POS9002 met HDR10 en als ik Netflix content kijk met HDR moet het echt niet helderder worden. Ja, het ziet er natuurlijker uit maar nog verder en je wordt verblind. Ik vind de 4K, refresh rate en OLED een veel grotere meerwaarde bieden.
Hoewel HDR best mooi is als je een oled of fald lcd, zie ik veel liever een race naar lagere latency, grotere kleurechtheid, betere grijswaarden, neutralere kleurtemperatuur. En eventueel ondersteuning voor adobeRGB.

Helaas is het bovenstaande moeilijker te verteren door de marketing machine die gericht is op consumenten die geen technische kennis hebben.

Ook vind ik persoonlijk dat een lcd paneel zonder ‘full array local dimming’ nooit een HDR panneel genoemd mag worden.
Het hangt natuurlijk heel erg van de kijkomgeving af. Ikzelf kan absoluut niet kijken in een verduisterde kamer, dan wordt ik binnen 20 minuten doodmoe. Dus is onze kamer wat meer verlicht, en dan is helderheid wel een factor.
Waar komt de HDR10 support vandaan? Op de Netflix pagina zie ik alleen support staan voor Dolby Vision.
Dolby Vision(DV) is een uitbreiding op HDR10
Heeft een HDR display geen DV ondersteuning dan wordt DV content als HDR10 afgespeeld.
Zo zal de (film) maker het wel bedoeld hebben 4K én HDR op een postzegel formaat 8)7
Dan heb ik het nog geen eens over True hd of atmos (misschien voor de X11)
Dat wordt genieten.... :*) :Y)

[Reactie gewijzigd door mongkut op 22 september 2017 12:35]

HDR gaat over het kleurbereik ;) schermformaat is dus niet relevant

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 22 september 2017 12:39]

Nee, HDR is combinatie van helderheid, kleur en contrast. Even buiten dat 90% auto-licht instellingen hebben aanstaan, als jij s'avonds in je bed wat Netflix wil kijken, weet ik niet of je blij wordt van overkill aan HDR op je scherm.
en jij gaat een film kijken op je mobiel?, dat doe je op de bank thuis met een goed scherm en goed geluid...
Als ik een avonddienst heb en in de kantine mijn maaltje eet kijk ik best eens een serie oid ja. Op mijn mobiel... Met oledscherm voor het goede scherm en met goed geluid want daar is een bluetooth headset ook prima toe in staat. Beetje klein, dat wel, maar een prima ervaring wat mij betreft.
Als je veel reist met de trein is dat niet altijd mogelijk :)
Hoop dan dat je ongelimiteerde data hebt voor 4k, ook veel gratis wifi hotspots knijpen hun bandbreedte af.
Ik heb inderdaad een onbeperkt data-abo.
Kleur bereik op postzegel formaat is wel relevant denk ik. Ik vraag me echt of of je verschil gaat zien.
Niet alleen het kleurbereik, ook de verschillen in helderheid zijn groter -> High Dynamic Range, oftewel groot dynamisch bereik. Je kan simpel gezegd een hoger niveau helderheid weergeven en je hebt een hoger contrast. Dat effect is veel spectaculairder om te zien dan het grotere kleurbereik.
Er staat ook de iPad Pro bij. 10.5 en zeker 12.9 inch is geen postzegel. Een dergelijke ipad in je hand geeft ongeveer dezelfde schermgrootte dan een 55inch aan de andere kant van de kamer.
Was de kleuren bereik van lcd niet te laag voor HDR?
Dat vraag ik me dus ook af...leuk die "support" maar nog steeds kan je geen HDR kijken op je iphone 8 en dat vind ik dus toch misleidend. Wat heb je hier nou aan?
Was als in vroeger en nu weet ik het niet meer :p
Iphone 8 heeft een LCD scherm. Alleen de iphone x heeft oled

Vroeg was toch niet alles beter! :P

[Reactie gewijzigd door fraptor op 22 september 2017 14:19]

Huh hoe kan de pixel supported zijn, die bevatten geen hdr scherm.
Edit:
Excuses, ik las inderdaad over Youtube heen. Ik dacht oprecht dat het artikel alleen over Netflix ging.

S8 wel Youtube, geen Netflix dus.

[Reactie gewijzigd door grasnek op 22 september 2017 15:17]

De Galaxy S8 HDR word wel ondersteunt op Youtube, en ookal heeft de pixel geen hdr het word inderdaad wel ondersteund, ook door Youtube. Artikel is duidelijk, gewoon goed lezen.
Maar. Zie je echt een duidelijk verschil in kwaliteit op een iPad Pro? Iemand ervaring mee?
Net geprobeerd, ik zie duidelijk verschil bij onder andere House of Cards.
House of Cards heeft geen HDR. Als je zoekt op ‘HDR’ krijg je alle beschikbare titels te zien

[Reactie gewijzigd door fonsmeister op 22 september 2017 19:19]

Ik heb geen iPad Pro maar op een S8 die HDR ondersteuning voor Youtube heeft geeft het een mooi effect. IMO een bonus en niet een must.
Nu YouTube nog met ondersteuning....
Met cydia ook HDR op iPhone 7 :)
Leuk voor de gebruikers en dat je verplicht bent om ¤11,99 te nemen en niet werkt met de HD pakket van ¤9,99,-

Leuk dat wij nu HDR10 hebben op smartphones al heb ik nog niet met YouTube getest op mijn Galaxy S8 Plus. Nu nog de NetFlix HDR10 naar de Galaxy S8 generatie snel toe
Deel je ¤11.99 Netflix account met 3 vrienden en ieder betaald maar 3 euro p/m. Op het duurste abbo van Netflix kan je namelijk met een hoop apparaten tegelijk streamen
Maar dan kun je niet meer kijken op je tv én mobile device, toch? (3 anderen zijn al gebruikt).
Het gaat om gelijktijdig kijken. Je kan op zoveel apparaten ingelogd zijn als je wilt. Je kan alleen niet met meer dan 4 apparaten tegelijkertijd kijken
Ik heb zelf de HD-pakket van ¤9,99 bij Netflix. Ik wilde met een groepje mee doen voor de Ultra-HD pakket maar het groepje zit vol. Vandaar ik ¤9,99,- betaal en heb nog geen Ultra-HD televisie maar Full-HD wel een nieuwe 27 inch LG Ultra-HD monitor vanaf maandag ga ik ermee aan de slag.
Nou gisteren begonnen met een nieuwe serie (The OA) op mijn iPad Pro 10.5 om gelijk ook HDR te testen. Helaas heb ik niet direct een verschil kunnen zien, echter heb ik ook geen vergelijkingsmateriaal. Sommige scènes had ik echter wel een wauw effect door de enorme contrasten en verblindende effecten van de zon. Maar dit heb ik ook wel eens op sdr materiaal gehad. Dus ik heb geen idee wat ik er van moet vinden.

İemand ervaring met HDR op de iPad Pro 10.5?
De nieuwe vorm van de telefoon is lijkt mij bijzonder nadelig voor het beeld van een 16:9 beeld.
De IPhone X is al een relatief klein scherm, maar in 16:9 hou je helemaal niks over.
Vreemde trend die oprekking van beelden, eerst een boel 3:2 machines en nu dit weer.
Is voor de content en met name video niks, lijkt me. een stap achteruit in ergonomie.