Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Netflix ondersteunt hdr-video's in Windows 10 alleen met Intel- of Nvidia-gpu

Netflix heeft bekendgemaakt dat het hdr gaat ondersteunen in zijn app en in browser Edge op Windows 10. Het werkt alleen met ge´ntegreerde Intel-gpu's van Kaby Lake-processors of nieuwer, of met minimaal een Nvidia GTX1050. De streamingdienst ondersteunt hdr niet op systemen met een AMD-gpu.

Naast de Windows 10 Creators Update is het voor hdr in Netflix noodzakelijk om een ge´ntegreerde Intel-gpu van Intels zevende Core-generatie te gebruiken of een losse Nvidia-gpu in de vorm van een Geforce GTX1050, GTX1060, GTX1070 of GTX1080 met in ieder geval 3GB vram en driverversie 387.68. Waarom de weergave van hdr-video's in Netflix op een Windows 10-pc niet mogelijk is met een AMD-gpu, meldt het bedrijf niet.

Zowel de losse Nividia-gpu's als Intels ge´ntegreerde gpu's van de Kaby Lake-generatie ondersteunen 10 bits per kanaal voor elke rgb-kleur, waardoor ze geschikt zijn voor hdr-weergave. Technisch gezien kunnen bijvoorbeeld Vega-gpu's van AMD dit ook, maar desondanks is het daarmee niet mogelijk om hdr-video's in Netflix te streamen op een Windows 10-pc.

Het streamen van beelden in hdr kan alleen in Microsofts browser Edge of in de app die in de Windows Store staat. Ook is het Premium-abonnement van Netflix nodig om hdr te kunnen streamen en moeten gebruikers de Fall Creators Update van Windows 10 draaien, versienummer 1709.

Hdr-ondersteuning op de pc staat in vergelijking met de ondersteuning op bijvoorbeeld televisies en mobiele apparaten nog enigszins in de kinderschoenen. De streamingdienst voegde dit najaar al hdr toe aan diverse smartphones en tablets.

á

Door

Nieuwsredacteur

138 Linkedin Google+

Reacties (138)

Wijzig sortering
''GTX1050, GTX1060, GTX1070 of GTX1080 met in ieder geval 3GB vram en driverversie 387.68''
Een GTX 1050 heeft toch maar 2GB?
Heb inderdaad toevallig vandaag een gtx1050 besteld. Heb geen 3-4 gb versie kunnen vinden of mis ik iets?

Wel apart dat ze dit alleen maar voor bepaalde grafische kaarten beschikbaar stellen; onderliggende reden?
Dat AMD niet ondersteund wordt op Windows heeft volgens mij te maken met Microsoft's PlayReady 3.0 support.

nVidia heeft die support met Pascal wel:
https://www.geforce.com/w...les/pascal-video-playback

Microsoft PlayReady
https://www.microsoft.com/playready/

Volgens mij gaat het voor voor de PlayReady 3.0 SL3000 support die nVidia Pascal heeft en AMD wellicht(?) ontbreekt?
https://www.microsoft.com...cedContentProtection.aspx

EDIT:
http://www.guru3d.com/new...-pc-tested-with-gpus.html
Netflix only switched to the 4K resolution when an Intel CPU of the 7th generation (Kaby Lake) is available. Now it is not something the graphics cards couldn't handle, but it's more a PlayReady 3.0 copy protection thing as the GPU or driver needs to support PlayReady 3.0 SL3000 and HDCP 2.2 copy protections.
Lijkt dus een driver ondersteunings issue te zijn voor AMD.

[Reactie gewijzigd door Rudie_V op 21 december 2017 16:46]

Het is dus een DRM issue...
Er is niks technish wat het afspelen van de content tegehoudt, anders dan het wel of niet ondersteunen van iets wat totaal geen effectieve invloed heeft op het kunnen weergeven van de beelden.
Moet het beeldscherm waarop je kijkt, ook aangesloten zijn op de GPU die compatible is?

Stel bijvoorbeeld, je hebt een Kaby Lake CPU icm een Vega GPU, kan je dan wel kijken? Of moet je dan je beeldscherm op de ge´ntegreerde GPU aansluiten?
Ja, nee en ja. Sterker nog, je zult je scherm via HDMI 2.0 (of hoger) of DisplayPort 1.3 (of hoger) moeten aansluiten. Deze hebben namelijk HDCP 2.2, een vereiste voor Netflix om 4k en/of HDR door te geven. Aangezien er nog bijna geen enkele monitor met DisplayPort 1.3 is, zul je dus de HDMI aansluiting moeten gebruiken.
Uitdaging: HDMI 2.0 is niet aanwezig op Kaby Lake processoren. Deze blijft nog steken op HDMI 1.4 helaas, getuige:

https://ark.intel.com/pro...r-8M-Cache-up-to-4_50-GHz
Yep, en ook niet op Coffee Lake of Kaby Lake Refresh. Intel loop echt bizar ver achter. Nvidia heeft HDMI al sinds half 2014 (GTX 900 serie), HDMI 2.1 is ondertussen ook al uit!
HDMI 2.0 werkt wel via sommige moederborden met losse chip op het moederbord. Bijvoorbeeld:

http://www.gigabyte.co.nl...GA-Z170X-UD5-TH-rev-10#ov
Dat zal op de ge´ntegreerde moeten, die levert immers het signaal. Dit zal betekenen dat je in de bios de APU zal moeten activeren.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 21 december 2017 15:26]

Dat zou logisch zijn, maar volgens mij was juist gebleken dat dit echt een componentencheck is. Met daadwerkelijke ondersteuning van de GPU heeft het immers sowieso niks te maken, een oudere Nvidia GPU kan dit bijvoorbeeld ook gewoon afspelen.

Ik denk dat je @GreNade zijn vraag niet zo simpel kan beantwoorden :P
Dan kan het nog wel zijn dat de drivers van de AMD GPU niet werken met netflix HDR.

Er zal ongetwijfeld een reden zijn dat AMD kaarten (nog) niet werken.
Ik denk persoonlijk niet dat je die reden in de techniek moet zoeken ;)
Ik ook niet. Maar ik dacht ik bekijk het positief. ;)

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 21 december 2017 15:41]

AMD zal zoals gewoonlijk dringen op open standaard versie dus in dit geval HDR10 terwijl intel en nvidia een licentie hebben op Dolby Vision HDR.
Niet dat ik dit kan onderbouwen maar gezien het hele win10 + dolby onzin ga ik hier met enig zekerheid vanuit.
Ja ook moet je beeldscherm aan bepaalde eisen voldoen zodat de DRM keten gesloten is. Op hardware info staat een heel stuk waar het uitgelegd wordt.
Bij de buren hebben ze er een hele video aan gewijdt: https://youtu.be/gEfQSFtwK6g
Dat ligt eraan wie de berekeningen doet. Je kan het namelijk instellen dat je Intel cpu het werk doet en je externe kaartje alleen de doorvoer regelt. Maar dat is per systeem en per kaart weer anders.

Ik weet dat je bij hp en Lenovo dat in je bios kan regelen, geen idee hoe andere moederborden het doen.
Dus ik moet een Intel of Nvidia gpu hebben...en ik moet windows 10 draaien...en ik moet Microsoft Edge gebruiken...
Helaas wel. Op het apparaat met de meeste mogelijkheden hebben we de minste variant van Netflix.
Hm ja iedereen die ik ken (incl ikzelf..) vind de Netflix TV app zeer goed (de 1 gebruikt hem op een Samsung, de ander een Sony en ik via de LG enz).
Voorheen gebruikte ik de xbox one voor Netflix echter waarom? I dunno :D Sinds ik iedereen over de TV app hoorde ben ik die gaan gebruiken en dat werkt net zo makkelijk ( zo niet makkelijker ) en ik hoef er geen randapparaten voor op te starten = minder stroomkosten = win-win-win :D
De reden waarom ik de TV app ben gaan gebruiken is doordat de eerste xbox one geen 4k-hdr ondersteund en het bevalt me zeer goed (uiteraard qua kwaliteit, maar ook qua bediening).

Maar zijn de desktop gebruikers niet gewoon een kleine doelgroep voor Netflix, ondanks dat er natuurlijk veel desktop gebruikers zijn?
Ik bedoel, ik moet er niet aan denken om iets van Netflix op mijn monitor vanuit mijn bureau te bekijken, dat is toch leuker op een grote TV?

Wij ploffen 's avonds op de bank, 1 druk via de AB (gewoon een Netflix knop) en je zit instant in Netflix.
Het bevalt ons in ieder geval beter dan via de xbox (even het niet ondersteunen van 4k/hdr daargelaten): xbox opstarten, wachten, wachten, Netflix opstarten, wachten wachten, door het menu bladeren (helemaal een ramp hoe traag dat gaat vergeleken de TV app), en serie/film starten.

Ik kan me dan wel weer indenken dat er kinderen zijn die liever op hun slaapkamer zitten dan in de woonkamer (welke puber heeft dat niet?) maar toch Netflix willen kijken via hun enige middel (desktop/monitor), echter gaat dat dan weer via het abonnement van de ouders = geen inkomsten voor Netflix = geen haast voor Netflix.
Uitzonderingen daargelaten uiteraard!

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 21 december 2017 15:54]

Ik geloof meteen dat desktop gebruikers een kleine doelgroep zijn. Echter ken ik genoeg mensen die geen tv (dan wel in de slaapkamer) hebben. Die liggen dan savonds in bed op hun laptop Netflix te kijken. Er zullen dus vast en zeker genoeg mensen zijn die netflix via Windows bekijken.
Ikzelf heb de Xbox1s & Xbox 1X en op beide wordt Hdr(10) ondersteund. Via mijn LG B6 wordt ook Dolby Vision ondersteund en wat ik begrepen had wordt binnenkort ook de Xbox 1X ondersteund met Dolby Vision 😁
Vanaf de xbox one S heb je inderdaad meer plezier van de LG met Netflix ''4k'' ''hdr'' , maar die heb ik dus niet (ik heb de day one xbox one) :D

@Deckkie dat is dan denk ik jouw omgeving, ik ken niemand die met hun partner in bed ligt om via de laptop een serie te kijken (leeftijd verschil?). Kan ook zijn dat het toevallig mijn omgeving is hoor die Netflix op de bank - TV kijkt en dat het beperkt is tot mijn omgeving haha :D
En laat de xbox ( en ook de ps4 ) nou helemaal AMD zijn. Het kan dus wel op deze hardware?
Vooralsnog, ja. Wie weet wat verdere development allemaal brengt, dit is gewoon het eerste platform waar de app / site klaar voor is.
Firefox, op windows 10 op AMD kaart. Dat wordt hem dus niet voorlopig.
Edge, of de Netflix app (de officiŰle uit de Microsoft Store).
Edge hoeft niet, de Netflix-app is ook goed.
Zijn er nog meer officlele Netflix Windows-apps dan? Op Mac/Android/iOS zul je bepaalde dingen ook uit een store moeten halen.
Je moet ook dit downloaden.
https://www.microsoft.com...eo-extension/9n4wgh0z6vhq

Zonder dat kreeg ik in geen 4K meer.

[Reactie gewijzigd door shadow4thedark op 21 december 2017 16:32]

Dus ik moet een Intel of Nvidia gpu hebben...en ik moet windows 10 draaien...en ik moet Microsoft Edge gebruiken...
Moeten is een groot woord. Als je een PC wil gebruiken wel en dat is dan waarschijnlijk in het kader van een HTPC toepassing. Je kan ook andere devices gebruiken.
https://help.netflix.com/en/node/42384
  • Apple TV 4K
  • Chromecast Ultra
  • EntertainTV by Deutsche Telekom
  • Nvidia Shield and Nvidia Shield Pro
  • Playstation 4 Pro
  • Roku Premiere+ and Roku Ultra
  • TDC TV Box
  • Xbox One S and Xbox One X
Boeie. Eerst een flinke compressie er op en dan zeggen dat je het uiteindelijke beeld met HDR kunt samenstellen. Klinkt mooi, maar heeft weinig zin dan. 8)7
Het heeft wel zin maar perfect is het niet, wel beter dan SDR moet ik zeggen.
Nee, je kunt Netflix in 4k/HDR ook op diverse andere apparaten bekijken.
Nee, je kan ook de app gebruiken die in de Windows Store staat.
En Linux/MacOS gebruikers dan? Ik heb echt geen zin om die Windows 10 spyware geforceerd te moeten gebruiken om een filmpje of serie te kijken.

Goed gedaan zeg film-industrie en Netflix. Het hele idee van 4K/HDR wordt helemaal verpest nu. Dan maar geen Netflix abbo.
Ik neem vooralsnog nu aan dat Microsoft braaf DRM implementeert en jij op Linux hier niet aan mee hoeft te doen. Ik kijk bijvoorbeeld niet meer naar de NPO live kanalen omdat ik dan een DRM module moet inschakelen in Firefox op Linux.

Nu gebruik ik Linux, een AMD videokaart en Firefox, dus ik denk dat ik ook niet val onder de doelgroep van Netflix.
Netflix werkt prima onder Linux (mits je die DRM rommel activeert :r), maar dan in 1080p. 4k is toch overkill, vooral op een desktopcomputer met meestal niet meer dan 24” als schermgrootte, en HDR is een buzzword om consumenten goed werkende apparatuur te laten vervangen voor nieuwe exemplaren.
Overdrijven is ook een kunst zeg.. Het hele idee van 4K/HDR wordt helemaal niet verpest, immers kun je ook gewoon een andere player installeren, het is niet alsof alles sowieso lekker loopt met linux als het om legale contentstreaming gaat. Enuh, die 4K/HDR van Netflix is helemaal niet zo denderend met die 'lage' bitrate, ja het heeft de resolutie van 4K, maar niet de kwaliteit (tenminste als we het hebben over een beetje fatsoenlijk beeldformaat).
Ik zou toch graag willen weten waarom men AMD en andere competitors niet ondersteundt. Ik ben nu geneigd twee aannames te maken:
1. AMD kan technologisch gezien ook HDR streamen.
2. Netflix is een liberale content aanbieder die monopolie-doorbrekend wil werken.

Mijn conclusie is dan dat Netflix een partij wil uitschakelen.

Ik zal wel fout zitten met deze aannames want ik begrijp dit handelen op dit moment werkelijk niet. Laat ik het zo zeggen, mocht ik het werkelijk fout hebben, dan denk ik er toch over om mijn Netflix abbo op te zeggen. Dan maar geen "Netflix and ..."

[Reactie gewijzigd door LaitSolaire op 21 december 2017 16:22]

Gaat om de gebruikte DRM technologie van wat ik begreep ( ik had hier al eerder vragen over gesteld naar Netflix , want zou via de windows metro app wel uhd moeten krijgen, maar kreeg slechts full hd).
voorlopig is er nog geen ondersteuning, maar dat wil niet zeggen dat dat niet gaat komen. Netflix heeft maar zoveel resources beschikbaar om dit werkend te krijgen, en je moet ergens beginnen.
Ik krijg allerlei complottheorieŰn in mijn hoofd.

De CEO van Netflix heeft aandelen Intel gekocht en speculeert hiermee op een koersstijging, dan wel heeft hij put opties van AMD en speculeert die op een flinke daling. Of Intel heeft zich ingekocht bij Netflix en probeert zo AMD een loer te draaien.

Ik kan me niet voorstellen dat de komende Ryzen APU's minderwaardig zijn dan die Kaby Lake dingen van Intel op het gebied van grafische verwerkingskracht voor HDR content. Ik denk zelfs dat ze behoorlijk sneller zullen zijn.
aangezien intel op het punt staat cpu's te ontwikkelen met geintegreerde amd gpu (nieuws: Intel en AMD werken samen aan nieuwe laptopchip - update) denk ik niet dat het intel zal zijn die amd hier een loer probeert te draaien.
En welke Titan's kunnen dit ook ondersteunen?
Ik verwacht de Titan XP (Pascal generatie) en Titan V.

Totale onzin trouwens. De 900-serie (en bijbehorende Titan) doet ook gewoon HDR...
Ga vanuit van alle Titan's op de Pascal- of Volta-generatie, dus
  • Nvidia Titan X (Pascal)
  • Nvidia Titan Xp
  • Nvidia Titan V
Nu is het wel een beetje kansloos om Netflix te gaan kijken op een Titan :P.
Ze willen de adoptie van HDR voor pc's bevorderen, maar leggen wel een kunstmatige restrictie op aan de ondersteunde hardware... Of zijn eerdere systemen Úcht niet in staat om HDR weer te geven?

Lijkt mij eerder dat ze verkoop van nieuwe hardware willen stimuleren en HDR als marketingmateriaal gebruiken.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 21 december 2017 15:31]

Ik denk niet zozeer dat het een kunstmatige restrictie is als dat ze het gewoon nog niet fatsoenlijk werkend hebben op een AMD GPU. En je hebt maar zoveel resources om te zorgen dat het werkt.

En anders, er zijn op dit moment toch nog niet zoveel mensen die een HDR capable monitor aangesloten hebben op hun PC om daar dan ook Netflix mee te kijken..
Eerdere generaties CPU’s en GPU’s hebben geen hardware decoder voor x265 waardoor decoding softwarematig door de CPU gedaan moet worden wat zorgt voor haperend beeld en hoge CPU load.
Qua AMD is er minder ondersteuning waardoor beschikbaar maken langer duurt.
Je kunt Netflix streamen in HDR op je Windows-computer in Microsoft Edge of in de Netflix-app die je kunt downloaden uit de Windows Store.

Om HDR-content te streamen op je Windows-pc, moet je systeem voldoen aan de volgende vereisten:

Bij gebruik van een ge´ntegreerde Intel GPU:
  • Windows 10 Creators Update is vereist (versie 1703).
  • CPU: 7e generatie Core-processor (i3, i5, of i7 7xxx of 7Yxx) of hoger.
  • Grafische driver: 22.XX.XX-seriee, versie 4708 of hoger.
Opmerking: HDR-mogelijkheden moeten door de fabrikant van het apparaat zijn ingeschakeld.

Bij gebruik van een losse NVIDIA GPU:
  • Windows 10 Fall Creators Update is vereist (versie 1703).
  • GPU: 1050-, 1060-, 1070- en 1080-kaarten met minimaal 3 GB videogeheugen.
  • Grafische driver: 387.68 (23.21.13.8768) of hoger.
Daarmee zijn het dezelfde eisen om Netflix in 4K te kunnen kijken. Het gaat schijnbaar om de DRM, Netflix wil de kans zo klein mogelijk maken dat content van hun site wordt geript.

[Reactie gewijzigd door Balance op 21 december 2017 15:36]

Vergeet ook niet HDCP 2.2 dat nodig is. Wat nu nog vrij weinig kan. HDMI 2.0 of DisplayPort 2.0 minimaal nodig.
Daardoor val ik ook buiten de boot :(
Minimaal Displayport 1.3.
Als er nou nog wat leuks was op netflix.....de laatste tijd is er weinig te halen voor mij. Maar okÚ, dat is persoonlijk

Tip: The Team.meesterlijk, het was ineens vier uur 's nachts
Het aanbod van Netflix films en series verschilt nogal per land maar opzich vindt ik de prijs en aanbod verhouding nog wel te doen :)

Persoonlijke series deze zijn bijna allemaal donkere of juist lichte fantasy en sci fi.
Gotham is aardig grimmig maar wel realistisch.
Lizzie borden is geniaal! gruwel en humor.
Znation is een soort Walking dead.
The mist is wel goed maar niet zoals de film.
The originals de meer volwassen versie van Vampire diaries.
Marco polo een soort van Tudors of Game of thrones met een oosterse tint.
Hemlock grove is.. een aparte maar lugubere serie..
Jessica jones en Defenders en Iron fist en Luke cage zijn te vergelijken met Batman en Daredevil etc.
Glow moet even op gang komen maar dan blijf je kijken naar de dames die zich door het leven worstelen.
Gilmore girls... inderdaad ook jongens kunnen hier naar kijken.. een beetje moeder en dochter vs de rest en deze band tussen Lori en Rory is meeslepend.
The expanse en Stranger things en Travelers en Sense 8 en Black mirror een soort sci fi met sterke verhaal en plots en je blijft kijken.
Shanara begint goed en blijft wel redelijk maar ik had meer verwacht.

Er komen telkens meer Netflix originals maar meestal doe ik 2 a 3 maanden Netflix en dan weer 2 a 3 maanden niet maar de hoofdreden dat ik nu nog een abo heb is Supergirl!

Of je nu fan bent van superhelden films en of Superman het maakt niets uit de Cast van Supergirl is ijzersterk met name Chyler leigh die indruk maakt op vriend en vijand }> en Melissa benoist die heel vrolijk en lief O-) de wereld redt maar een galactische bagage op haar rug heeft..

Verder geen spoilers maar Kara is een heftige character die aardig wat opwekt door haar verleden en omstandigheden en hoe zij daar mee omgaat vooral door het acteren van Melissa en zij kan ook redelijk zingen!

Hopelijk kun jij of iemand anders wat met deze series :)