'Google is productie Chromecast Audio gestopt'

Google stopt met Chromecast Audio en als de huidige voorraden verkocht zijn, volgt er geen nieuwe beschikbaarheid. Dat claimt een gebruiker op Reddit vernomen te hebben van de supportafdeling van Google.

De gebruiker ontving het antwoord naar eigen zeggen nadat zijn Chromecast Audio-bestelling geannuleerd was. Op zijn vraag of het zin had te wachten op nieuwe voorraden kreeg hij te horen: "We zijn gestopt met het product en krijgen dit niet meer op voorraad in de toekomst."

In de Play Store van het Verenigd Koninkrijk en bij Best Buy in Canada is de Chromecast Audio uitverkocht, maar op een aantal andere plekken lijkt er nog genoeg voorraad te zijn. Onder andere bij de Nederlandse en Belgische Play Store en bij winkels in de Pricewatch is de audiospeler nog voorradig.

Volgens ChromeStory is de Chromecast Audio minder relevant geworden door de komst van de Google Home Mini. Waarschijnlijk doelt de site dan alleen op audioweergave via bluetooth, want de Home Mini heeft geen fysieke connectors voor audio-output, waarmee aansluiten op veel versterkers en speakers niet mogelijk is.

Chromecast Audio

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-01-2019 • 12:47

180

Reacties (180)

180
176
90
12
0
53
Wijzig sortering
In de tekst staat dat de Chromecast audio minder populair is door de Google home. Kan iemand dit uitleggen?
Het publiek is toch totaal verschillend. Chromecast audio richt zich specifiek op een manier van je eigen apparatuur slim maken. Waarbij je dus zelf beter kan bepalen wat voor apparatuur je in huis neemt en de kwaliteit. De Google home is toch een slimme speaker die totaal niet kan opboksen tegen een goede versterker met speakers? Het argument is dat dit ook kan met een home maar die is minder mooi weg te werken, duurder en luistert altijd met je mee...

[Reactie gewijzigd door Hugo! op 22 juli 2024 15:18]

Mee eens: het zijn verschillende producten. De Chromecast audio is super handig als je audio wil gaan casten naar bestaande (premium) audioapperatuur of als je keuzevrijheid wilt in de output van gecaste audio. De Google Home is een meer geïntegreerde optie die ook niet puur op casten gericht is maar ook op het gebruik van de Google assistent. Ik gebruik beide opties maar ze zijn niet hetzelfde.

Als ze de Google Home Mini zouden uitrusten met een (digitale) output dan zou de Chromecast Audio wel meer overbodig worden. Maar zover zijn we nog niet.
Ben met je eens dat het verschillende producten zijn, maar premium audio apparatuur sluit je naar mijn idee dan weer niet aan via een 3,5mm Jack. Wat dat betreft had ik dan ook graag een chromecast audio net toshlink of spdif gezien. Maar zal er nu helaas wel nooit van komen
De chromecast audio heeft een Toslink/SPDIF audio aansluiting gewoon waar de 3.5'' jack zit en is daarom waarschijnlijk (pin me er niet op vast) een prima oplossing voor premium audio apparatuur:

https://support.google.com/chromecast/answer/6280276?hl=nl

https://store.google.com/...al_cable_chromecast_audio

pricewatch: Google Chromecast Audio Zwart
En je kan hem ook op een ethernet draadje knallen via zo'n usb verloopje met ethernet er aan! Werkt met dit product wat een tijdje terug iemand tipte onder een ander gerelateerd nieuwsbericht: Ugreen-Chromecast-Ethernet-Adapter-USB-2-0-naar-RJ45-voor-Google-Chromecast-2-1-Ultra-Audio/ Waarvoor dank nog ;)
En dan toch; als ik spotify stream naar mijn marantz sr7009 dan is de kwaliteit via de chromecast (optisch!) beduidend slechter dan wanneer ik direct vanuit spotify verbinding maak met de receiver.

Premium kan ik het dus niet noemen.

[Reactie gewijzigd door ToWi1989 op 22 juli 2024 15:18]

Lijkt me heel sterk dat het beduidend slechter klinkt. Ik denk dat je in een ABX test geen verschil hoort. Dat is er namelijk niet...

Het klinkt precies hetzelfde.. Kan ook niet anders, aangezien bij beide spotify de bron is. Die streamt geen andere kwaliteit naar je Chromecast dan je versterker.

[Reactie gewijzigd door Blommie01 op 22 juli 2024 15:18]

"Een stuk beter" is misschien niet de juiste manier van uitdrukken (eerder een subjectieve term als "plezieriger"), maar ik kan mij best voorstellen dat het in ieder geval anders klinkt. Ik hoor bijvoorbeeld verschil tussen 3 types digitale aansluitingen (usb, coax, optisch, zelfde bronbestand, zelfde volume) op mijn versterker, waar dat geen verschil zou moeten maken, want digitaal is digitaal. En ik heb echt geen voorkeur voor een bepaalde aansluiting, gewoon een keer getest uit interesse. Dus ik kan mij voorstellen dat een iets andere keten tussen bron en versterker verschil kan maken. Niet zozeer in kwaliteit in de vorm van bitdiepte en samplefrequentie, maar in de breedte of diepte van het geluidsbeeld bijvoorbeeld.
Dit slaat natuurlijk nergens op. Bij een Spotify in versterker is de versterker aan het decoden, bij een Chromecast is de CC aan het decoden. Daar kan degelijk verschil in zitten.

Wellicht vraagt jouw versterker om hogere kwaliteit bitstream dan je spotify app.
Tussen kwaliteit bitstream hoor je zoiezo geen verschil. Of het moet wel heel erg laag zijn.

Daarnaast stuurt je CCA het signaal digitaal (optisch) door naar je versterker naar dezelfde DAC die ook de directe spotify stream omzet. Dan klinkt het toch precies hetzelfde🤔
Daarnaast doet een DAC niets anders dan een signaal omzetten. Dat is zulke simpele techniek dat er geen verschil zit tussen tussen een van een paar tientjes, een in een versterker of weet ik veel wat voor high end streamers er op de markt te krijgen zijn is. Ze klinken allemaal hetzelfde....

Maargoed er zijn hele volksstammen die claimen verschil te horen tussen versterkers, kabels, DAC's en weet ik wat voor voodoo spul.... Er is zelfs een apart topic voor😉 Er is echter nog nooit iemand langsgekomen die het aan kon tonen.

Oja en ik heb zelf een Marantz SR6009 en hoor in een ABX test geen verschil tussen spotify direct of mijn CCA...

[Reactie gewijzigd door Blommie01 op 22 juli 2024 15:18]

Mijn denon x4000 is op 3.5mm CCA iig veel beter dan Spotify op de versterker. Heeft vooral te maken met de matige DAC in de Denon. Die sla je over met de CCA

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 22 juli 2024 15:18]

En toch beweert iemand hier boven dat de CCA "beduidend" slechter is 😉

De CCA is gewoon een hele goede DAC en voor een paar tientjes te koop... Al snap ik dan niet waarom de DAC van de Marantz dan beduidend beter klinkt dan de CCA. Denon en Marantz komen uit dezelfde fabriek en kan me bijna niet voorstellen dat ze niet dezelfde DAC's gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Blommie01 op 22 juli 2024 15:18]

Een DAC is samen met filters een vrij duur element. Kijk maar eens wat je voor een fatsoenlijke losse DAC betaald. Home cinema versterkers zijn hier gewoon niet top in
Een DAC is juist heel goedkoop.

Een CCA kost maar een paar tientjes..
Google heeft voor weinig geld een aardige DAC gebouwd, maar een goede DAC is duur. Hier wordt de Analoge output met losse DACs vergeleken.. Hij doet het heel aardig, maar duurdere DACs doen het technisch net iets beter. Wil niet zeggen dat ik dat zou horen.

Technisch gezien heb je gelijk. Voor een paar cent heb je een DAC chip. Daar mooi geluid uit laten komen is een ander verhaal.
Er zijn genoeg dubbel blind testen uitgevoerd waarin de goedkope Realtec DAC's wonnen van veel duurdere DAC's. Een goede DAC kost echt bijna niets, dat komt door de massa productie ervan.

Maar goed, audiofielen zijn een apart slag mensen, sommige menen zelfs het verschil tussen de gebruikte opamps te kunnen horen. Alleen lukt het ze zelden bij dubbel blind testen.
Dat kan. Zet mij twee biertjes voor en ik kan het verschil benoemen maar wellicht herken ik mijn eigen biermerk niet eens
De CCA aangesloten via TOSlink op mijn Yamaha versterker geeft ook beduidend mindere geluidskwaliteit dan de ingebouwde Spotify client. Had een CCA gekocht omdat de Spotify app niet altijd de Yamaha versterker ziet als bron maar door de ergernis van mindere kwaliteit gebruik ik de CCA toch nauwelijks. Moet nog een keer een gewone CC in de HDMI in poort prikken en dan vergelijken als ik audio cast naar de CC of naar de versterker, ben wel benieuwd eigenlijk.
Heel raar want dat kan technisch helemaal niet anders klinken... de CCA stuurt het signaal gewoon digitaal door...

Ik neem aan dat je de testen volgens de ABX methode hebt uitgevoerd?

https://en.wikipedia.org/wiki/ABX_test

[Reactie gewijzigd door Blommie01 op 22 juli 2024 15:18]

Tenzij de ingebouwde spotify client in de versterker een hogere bitrate pakt dan de CCA ? Daarvoor zou ik met wireshark moeten gaan zoeken maar zoveel moeite wil ik er nou ook weer niet in steken. Het verschil is duidelijk hoorbaar....
Spotify connect gebruikt de 320Kb/s stream. De CCA gebruikt de 256Kb/s stream.

Beide op een kwaliteitsniveau dat je het verschil al niet meer kunt horen... Je kunt vanaf dit niveau het verschil met lossless niet eens meer horen.

Ik denk (ik weet het wel zeker) dat het tussen je oren zit. Je denkt dat je verschil hoort.

Technisch is het allemaal zo simpel als wat... Ik snap dit soort beweringen over duidelijk hoorbare verschillen dan ook nooit. De eerste moet zich namelijk nog melden die middels ABX testen aantoonbare verschillen tussen hoge kwaliteit MP3 en lossless, DAC's, kabels, versterkers en weet ik veel wat voor voodoo spullenboel aan kan tonen.

[Reactie gewijzigd door Blommie01 op 22 juli 2024 15:18]

Als je me niet gelooft, stuur me maar een PM en je mag komen luisteren. Als ik tijdens een nummer vanuit spotify connect switch van chromecast audio naar marantz dan is het gewoon overduidelijk. Een directe verbinding met de marantz geeft meer diepgang en klinkt veel plezieriger.

[Reactie gewijzigd door ToWi1989 op 22 juli 2024 15:18]

Dus niet middels een ABX methode getest... dan is het logisch dat je verschil hoort...
Ik heb dezelfde ervaring als towi1989, maar heb net als hij nooit een abx vergelijking gedaan omdat het verschil zo groot is dat ik dat zonde van mijn tijd vind en het bovendien best wel ingewikkeld is om de vergelijking op te zetten (vanwege 1 streamingaccount).

Ook voor mij geldt: PM maar en kom zelf oordelen. Iemand afserveren omdat hij niet aan jouw methodes voldoet is namelijk wel erg makkelijk.
Het is ook makkelijk.

Zolang je niet volgens de ABX methode test is het allemaal subjectief..
Tuurlijk, maar dan zit je op zo'n principieel niveau dat je zonder abx test ook nooit meer kunt beweren dat pinda's anders smaken dan cashewnoten en daar haak ik helaas af.
Ik zou even kijken of je bij de instellingen de optie 'Volledig dynamisch bereik' in hebt geschakeld, zie https://support.google.com/chromecast/answer/6290498?hl=nl. Bij mij maakte dit een hoorbaar verschil.
Als de Chromecast Audio is aangesloten via een optische interface (kijk hier voor compatibele kabels), is 'Volledig dynamisch bereik' altijd ingeschakeld.
helaas.
Dankjewel, die optie had ik nog niet aan staan :)
Op mijn Marantz Sr6011 klinkt het via Chromecast Audio (toslink en volledig dynamisch bereik aan) toch een stuk beter.
heb je wel het volledig dynamisch bereik aangezet in de chromecast audio settings? Dat is nl. een wereld van verschil. (heb een maand zonder gedraaid voordat ik het doorhad..)
In de Google Home app, tijdens het streamen, onder Device Settings, heb je daar wel de optie "Full dynamic range" aan staan? Deze optie staat soms automatisch uit na een app update!
Edit: zie net dat dit al eerder gezegd is.

[Reactie gewijzigd door Stravincy op 22 juli 2024 15:18]

Hoe sluit jij Spotify "direct" aan aan je versterkertje?
Bestaat er ineens een spotify apparaatje?
Ik sluit niets aan. Vanuit spotify kan ik ook rechtstreeks op de receiver spelen zonder tussenkomst van de chromecast audio.
Oke dat was even niet duidelijk voor mij omdat je het over een directe verbinding had ipv de geïntegreerde app van je versterker.
De receiver zal wel spotify-integratie hebben, dat zie je vaker terugkomen.
OK weer wat geleerd. Misschien toch maar nog snel 1 halen :P
De Chromecast audio heeft een mini-toslink aansluiting in de 3,5mm poort zitten.

Dus ideaal voor je "premium" apparatuur. Van chromecast naar je DAC, naar je (voor)versterkers.
Je moet een goede DAC hebben wil het geluid er beter van worden dan de 3.5mm aansluiting
De chromecast heeft een digitale toslink uitgang..
Ik heb mijn Google Home mini via Bluetooth verbonden met een bluetooth ontvanger die via toshlink aan mijn audio apparatuur zit. Muziek die door de GH wordt gespeeld wordt automatisch naar Bluetooth gestuurd, spraak komt nog steeds uit de GH.
Die prik ik niet in mijn vintage Akai AM2650 met Monitor Audio speakers.
De CC audio is hier top voor. Ik heb ook een Logitech BT ontvanger gehad, maar via CC werkt het gewoon handiger. Ook geen wegval als je even verder weg loopt met je telefoon of zo.
De Chromecast audio heeft een optische aan sluiting. Dus die hoeft niet meer te komen aangezien die er al is
Ze gaan van hun eigen product natuurlijk niet zeggen dat het slecht liep, dus maken ze er een mooi verhaal van.
Als jij een home mini koopt, kun je dit aansluiten via bluetooth op een andere speaker en heb je meer functionaliteiten.

Een Chromecast audio heeft altijd nog een smartphone/tablet nodig om het te besturen, de home heeft alles geïntegreerd, dus je hoef alleen een speaker aan koppelen (als jij dat wilt) en kun je het met je stem bedienen.
Mee eens, maar dan ga je er wel vanuit dat de apparatuur waar je hem eventueel op aansluit bluetooth heeft. De Chromecast audio was een perfecte manier om je iets oudere versterker te voorzien van een bluetooth verbinden. En daarnaast hoe fijn ik mijn Google home mini ook vind, afspelen van speellijsten kan met je stem maar is niet altijd ideaal oa door het niet herkennen van sommige artiesten door uitspraak, het niet uit je hoofd weten hoe die ene cd ook alweer heet van die ene artiest en ook niet hoe sommige toffe playlists in de app heten. Het kan maar ondanks dat mijn hele huis nu bijna smart is (verlichting, tv, audio, schakelaars) en ik nog amper mijn wandschakelaars gebruik is muziek net dat ding wat ik nog niet 100% kan doen met enkel mijn stem
Je hebt gelijk, maar volgens mij komt het neer dat bijna niemand meer een "domme" stereo setup thuis hebben.

Zo de Chromecast audio was volgens mij een niche product die het kannibalisme van de eigen Home lijn van Google niet aan kon.

M.u.v. een klein percentage mensen die echt geluidsfanaat zijn en graag een mooie set klassieke speakers en versterkers thuis hebben, de grote deel van de mensen die ik ken gebruiken of een sound bar met bluetooth en andere soort van verbinding (zoals Spotify connect) of dingen zoals een Sonos.
Bij mij hangen er chromecast audio's achter de Philips mfb luidsprekers. Middels een verloop naar 5 polige din plug. Achterop de mfb's kies je dan of je er een rechter of linker speaker van wil maken.
Echt ideale dingen om geluid mee te streamen. Heb er nu net nog 2 besteld bij Bol .
Ik heb nog een redelijk oude Onkyo receiver, niets slim aan. Er hangen wel "slimme" apparaten aan de HDMI ingangen.
Ik heb juist een Chromecast audio aangeschaft omdat ik een home mini had. Wilde bijvoorbeeld graag kunnen zeggen "hey Google speel top50 Nederland af". Waarop mijn home antwoordde "ik speel top 50 Nederland af op 'stereo'.". Gewoon goede geluidskwaliteit en toch smart bestuurbaar voor een klein bedrag
Ik heb de Chromecast Audio de laatste tijd al een beetje een vreemd product gevonden voor Google. De trend lijkt toch te zijn: we maken apparaten waarmee we data kunnen verzamelen over onze gebruikers / hun gebruiksgedrag, waarmee we vervolgens nieuwe producten/diensten gaan ontwikkelen of oude verbeteren. Je kunt gewoon veel meer informatie verzamelen uit een Google home speaker (met microfoon) dan uit een Chromecast audio. Bovendien zou het bestaan van de Chromecast audio bepaalde gebruikers ervan kunnen overtuigen om die oude stereo nieuw leven in te blazen, ipv een Google home aan te schaffen.
Die speaker zit toch ook op je telefoon waarmee je aan de assistent opdrachten geeft? Of denk je dat een speaker 24/7 alle audio opneemt en door geeft? Dit is zeker niet het geval. Uit wiresharktests blijkt dat er echt begonnen wordt met luisteren als het activatiecommando 'hey google' ingegeven wordt.
Ja inderdaad die microfoons zitten ook op je telefoon.
Nee ik denk niet dat die speaker alle audio 24/7 opneemt en door geeft.
Ik probeer alleen te stellen dat Google er belang bij heeft om data te verzamelen, ik beschuldig ze hier niet van illegaal data verzamelen (dat is iets voor andere discussies). Als je het met me eens bent dat Google er belang bij heeft om meer over haar gebruikers te leren dan begrijp je ook mijn punt dat ze zullen proberen om het aantal "hey google" momenten in iemands leven te vergroten. Ik zie niet hoe die Chromecast in die strategie past.

Het kan zijn dat ik Google helemaal verkeerd begrijp hoor.
Maar wat is het verschil dan precies met iets als de Google Home of de producten die Chromecast audio geïntegreerd hebben? Het verzamelen van wat mensen opzoeken en afspelen kan met een Chromecast audio even goed en slecht als met die producten.
Bij Google home gaat het bijvoorbeeld specifiek om die stem informatie die Google gebruikt om haar voice recognition AI te verbeteren. Maar er zijn ongetwijfeld genoeg slimme mensen bij Google om nieuwe manieren te vinden om van die informatie te kunnen profiteren.
Google audio kan high res audio hoor!
Even in de app high res audio aanzetten!
Ik gebruik Google audio bij apparatuur die geen spotify of internet audio ingang heeft.
Werkt perfect.
Via de voeding met internet kabel ingang kan ie zo aan de switch en werkt het systeem ook in enterprise netwerken.

Enige minpunt dat ik heb is dat deze niet kan werken als zelfstandige server. Er moet een router zijn waarmee hij verbinding kan maken om een internet address te verkrijgen. Als de router daarna wegvalt blijft ie wel werken, maar 't is een gehannes in dat geval.
Ja, google wilt dat je een home koopt i.p.v. een chrome audio.
Jammer om te lezen, het is een perfect apparaat om oudere appartuur smart te maken, zonder dat dit zichtbaar is van de buitenkant. Ik heb thuis een kleine stereo radio met aux in, welke met cc audio is aangesloten. Ook op een (oudere) marantz versterker werkt de cc audio perfect. Tegenwoordig is de chromecast vaak ingebouwd in appartuur, maar ik vind het zonde om hiervoor mijn geluidsinstallatie te upgraden.
Voor een niet-audiofiel zoals ik is het dan voldoende om een (gewone) Chromecast van marktplaats te halen (€15) en daar een "Amkle HDMI vga Adapter Converter Kabel met Audio" (Aliexpress, €3,50 met jack-out) in te prikken.

Werkt fantastisch met mijn domme versterker!
En heeft een beetje nieuwe versterker niet standaard hdmi-in en een betere dac dan een chromecast?
Een chromecast kun je ook optisch bit perfect aansluiten.

Jammer dat ze stoppen, ik ben erg tevreden met de mijne. Een vergelijkbaar iets is er niet?
De audio versie heeft een DAC maar als je via HDMI gaat is een DAC nutteloos in de Chromecast.
de chromecast audio heeft een setting voor hifi waardoor ie er goed gaat klinken, dat heeft de gewone chromecast niet.
Goede HiFi gaat érg lang mee. Juist het spul zonder alle digitale snufjes.
Same here.

Ik heb een oeroude HiFi installatie (cassettebandjes tijd), die het wel heel goed doet.
En ik heb een google home mini (puur voor de spraak)
Geluid, radio, alles gaat lekker via de oude HiFi (met CC audio)

Je zou er wel een Bluetooth receiver in kunnen steken, en deze verbinden met google home mini, maar dan kan je niet vanuit Spotify direct casten, maar moet het via de home mini.

jammer dit.
Mijn audio-apparatuur is ook een dino uit het cassette-tijdperk (Denon DRA-F100 set, met recente Bower & Wilkins speakers), en alhoewel ik geen CC Audio heb, heb ik er wel een Bluetooth connector op aangesloten (op de Minidisc-aansluiting, want mijn TV zit op Aux) zodat ik muziek vanaf al mijn devices muziek op mijn HiFi kan afspelen. Is een beetje een houtje-touwtje mix van oud en nieuw, en is vast minder flexibel dan moderne oplossingen, maar het werkt vlekkeloos en is voor mij persoonlijk volledig afdoende (en dat zonder Google hardware in huis te hoeven halen).
Nu is het voordeel daarvan dat je niet aan google hoeft te vragen "play Adele on Amplifier" maar gewoon "PLay adele" kunt zeggen. Zinnen worden soms zo lang en krom en je maakt dan snel foutjes
Misschien verkocht hij zeer slecht. Of komt er een nieuwe Chromecast met audio uitgang.

maar het is inderdaad jammer aangezien dit product echt wel een functie had voor veel mensen.
Ik gebruik een Raspberry Pi Zero W met een DAC header. Dat werkt ook prima.
Spotify connect erop en/of LMS
Zou je dat willen toelichten? Is de dac header hardware en LMS een package oid?
LMS is Logitech Media Server
Pi op Picoreplayer of Max2Play laten draaien audiofiles van NAS of Spotify doe je dan weer via LMS
(Andere configuraties geeft het ook nog)
En de DAC's kun je zo audiofiel maken als je wilt. Als je de de jitter van de Pi maar weet te omzeilen ben je al een heel eind.
Mijn ChromeCast TV stream muziek naar mijn 12 jaar oude Onkyo en slim dat die nu is ;)
De TV kan Youtube, Spotify,etc "afspelen" en zorgt voor een immens groot display.

Heb ik geen ChromeCast audio met smartphone voor nodig :)
Tv voor audio???? Energie verbruik?? Dat lijkt me net zo iets als een Maserati kopen voor het boodschappen doen :)
ChromeCast Audio hangt al jaren aan mijn 2.0 versterker, iedereen in huis kan de zenders/muziek van TuneIn of Spotify vanaf de telefoon bedienen (en blijft doorspelen als jij weggaat).

Altijd wel vreemd gevonden waarom de ChromeCast geen analoog audio uit heeft, HDMI naar de TV en analoog naar mijn versterker was voor mij perfect geweest, nu heb ik beide in gebruik.

Een alternatief voor Chromecast Audio kan de M5 zijn.
https://audiocast.io/m5-wifi-audio/

Edit:
https://www.androidpolice...a-discount-while-you-can/

[Reactie gewijzigd door Rexter2012 op 22 juli 2024 15:18]

De M5 heeft geen optical out?
Een versterker met digitale ingangen was ook handig geweest.. ;)
Ik gebruik ze aan enkele mini versterkers voor men plafondspeakers in verschillende zones. Gezien ik nog 2 zones niet ingericht heb zal ik me dus maar reppen met er nog 2 te kopen... Goedkope multiroom audio op die manier.
Ik ben benieuwd wat niet de nek om wordt gedraait bij Google dit jaar.
Chromecast Audio op de planning, Google+, Youtube video upload stopt met automatisch delen naar Twitter en Google+, geen Pixel telefoon te koop via de NL Google Store maar alleen grijze markt.
Google Duo en Allo worden de nek omgedraait. Ik ben sinds het begin groot fan van Google geweest, maar de snelheid waarmee zaken de nek om worden gedraait is erg hoog bij dit bedrijf.
Anoniem: 1166010 @7unkrat11 januari 2019 16:28
Vergeet niet alle naam aanpassingen die Google continue doorvoert, de niet tech-gebruiker snap er niks meer van. Zo nu ook Drive naar One: https://tweakers.net/nieuws/147820/google-zet-eerste-drive-abos-om-naar-one-in-nederland.html
Een optie is om de Google Home Mini te verbouwen met een 3.5mm plug om een andere speaker op aan te sluiten.
Je kan dan altijd vanaf bijv. je telefoon Casten naar je Google Home Mini.

https://lifehacker.com/ho...ogle-home-mini-1821205864
Is een mogelijkheid, maakt streamt de mini ook zelfstandig verder als de bt verbinding met de smartphone verloren gaat?
Jammer. Ik heb namelijk wel behoefte aan een Chromecast Audio, en niet aan Google Home Mini.

Bijzonder praktisch simpel apparaat.
Nog snel even kopen dan, want in Nederland en Belgie is hij nog gewoon verkrijgbaar!
Zodat je zeker weet dat je geen support krijgt voor een simpel (maar tamelijk prijzig) apparaat?

Dan koop ik liever een chromecast (zonder audio) en een hdmi naar jack apparaatje.
Anders is de "audiocast" misschien iets
In Nederland rond de 50€, via de Chinese webshops al vanaf 25€ te vinden

https://audiocast.io/m5-wifi-audio/
https://audiocast.io/where-to-buy/

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 22 juli 2024 15:18]

Thanks, goed idee =)
Of deze voor €35. Die heb ik zelf achter de versterker liggen.
Ik zocht specifiek naar een wifi oplossing
Hier in huis regelmatig 'gekloot' met out of range met BT

Zolang je in de buurt blijft is het prima, dan zijn er APTx oplossingen geweldig, maar BT blijft een low range dingetje

Nu heb ik een RPi met Musicbox achter mijn 'midi-set' ( ook vrij low budget ) hangen, omdat we die al over hadden.
De RPi start na power-on vanzelf op, op de laatst gebruikte (tune-in) stream, en via elke browser aan te sturen.
Nog geen tijd/zin gehad om de MP3 database van de NAS te koppelen, en kennelijk kan je meer online diensten naast spotify aansturen, maar de eerste reden weer : "nog geen zin in gehad" ;)
Werkt dat dan ook als bv tv niet aangesloten is?
Degene die ik dan vind zijn duurder dan de Chromecast zelf...

Over artikel: is nog altijd maar een gerucht?
Anders hadden er wel meer sites dit vermeld.

[Reactie gewijzigd door Fantasma op 22 juli 2024 15:18]

Privacy kost tegenwoordig helaas wat. En ja, ze zijn duurde als de chromecast zelf.
Ik doe dat ook, kreeg een normale voor niks bij mijn mobiel. Werkt prima!
Jammer. Ik heb namelijk wel behoefte aan een Chromecast Audio, en niet aan Google Home Mini.

Bijzonder praktisch simpel apparaat.
Home Mini?
Die wordt toch niet genoemd en komt toch niet in de plaats van de Audio Chromecast ?
Volgens ChromeStory is de Chromecast Audio minder relevant geworden door de komst van de Google Home Mini.
Iets kan enkel minder relavant worden als het vervangen word (of als iedereen spontaan doof word :+ )
Dank je.
Ik had niet begrepen dat Chromestory iets officeels van Google was.
Ik dacht eerder een 'gok' van die site.

Voor mij is de Audio CC, net als voor jou, niet minder relevant geworden.
Hoe is de home mini dan een vervanger hiervoor? Stel ik wil uitsluitend audio casten naar mijn speakers/receiver. Dan helpt een home mini hier mij toch niet bij?
heeft de home mini een (mini)jack uitgang?
Nee.

Was het sowieso niet handiger om ipv deze versie een normale Chromecast te kopen? Ja 'beperking' alleen hdmi en geen analoge uitgang. Tegenwoordig zit op elke versterker wel een HDMI. Zo stream ik mijn Spotify.
Op de meeste stereo versterkers zit helemaal geen HDMI maar alleen analoge tulp ingangen.
+ een digitale coax tulp of een optische toslink. Welke niet geheel toevallig ook allebei met de Chromecast Audio te combineren zijn. Zeer vreemde zet van Google. Vind het zelf echt een top apparaat.
Precies!
Toevallig vorige maand in mijn vaders huis 3 versterkers voorzien van een Chromecast Audio.
hij had altijd al multi-room audio voordat Sonos cool was geworden :P

Dit echter vernieuwd met de Chromecast audio's in een afspeelgroepje, werkt perfect voor hem, een normale Chromecast (v1 in iedergeval) werkt ook niet in een multi-room afspeel groep.

Dus echt een vervanger is er niet.
Hij heeft het over receivers. Je weet wel zo'n ding met minimaal 6 speakers aansluitingen en zo'n glasvezelaansluiting (toslink). Nadeel is alleen dat je dan geen multi-room support hebt met Chromecast over HDMI.

Echte stereo versterkers worden nog zelden verkocht, op een enkele high-end Zarantz na dan. Ik verwacht niet dat deze doelgroep überhaupt een Chromecast audio wil.

Meeste mensen die ik ken kopen een bluetoothspeaker van bijvoorbeeld JBL of streamen via hun TV (aangesloten op een soundbar en/of receiver). Zelf heb ik momenteel maar liefst 3 mogelijkheden om te streamen naar mijn receiver :P (Android TV, PS4 en PC via toslink).

Uiteraard heb je nog de 3-1 setjes met tulp ingangen die her en der nog gebruikt worden. Maar alleen de echt goede zou ik upgraden met Chromecast audio. Anders kun je beter voor €10,- investeren in een bluetoothontvanger.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 22 juli 2024 15:18]

Uiteraard heb je nog de 3-1 setjes met tulp ingangen die her en der nog gebruikt worden. Maar alleen de echt goede zou ik upgraden met Chromecast audio. Anders kun je beter voor €10,- investeren in een bluetoothontvanger.
Als je dan al zo'n ding wil aanschaffen, zou ik het rechtstreeks bij Ali / Wish / Banggoid aanschaffen, in plaats van een dropshipper die de benaming niet eens op orde heeft
Bleutooth ?

Die dingen kosten bij Ali 1,70€ ( en gratis verzending, itt via BOL, waar dan ook nog eens 3€ bij komt :+

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 22 juli 2024 15:18]

[...]


Als je dan al zo'n ding wil aanschaffen, zou ik het rechtstreeks bij Ali / Wish / Banggoid aanschaffen, in plaats van een dropshipper die de benaming niet eens op orde heeft
Bleutooth ?

Die dingen kosten bij Ali 1,70€ ( en gratis verzending, itt via BOL, waar dan ook nog eens 3€ bij komt :+
1. het was een voorbeeld.
2. Via Ali wacht je ongeveer een maand is mijn ervaring. Dus nu betaal maximaal €7,- en heb je hem morgen binnen.
3. Een dropshipper is iemand die een bestelling vanuit China laat bezorgen op jouw adres. (je hebt waarschijnlijk iets van de Soulja Boy meegekregen).
4. Het is inclusief verzendkosten.
Prima, betalen om niet te hoeven wachten op bezorging, maar ik vind dat overdreven voor een luxeproduct
Geweldig om de volgende dag al in huis te hebben, maar ieder zijn keuze

Sure, het is geen dropshipping, de verkoper heeft het al op voorraad, maar blijft hetzelfde product, hij zal er 100 besteld hebben, ( tegen een betere prijs dan 1,70€ ook nog ) en verdient er dus dik aan ( aan mensen die niet kunnen wachten )

Ali is de laatste tijd max 14 dagen, gemiddelde is wel in 7 dagen op de mat, zeker klein grut
Maar ieder het zijne ...
Sure, het is geen dropshipping, de verkoper heeft het al op voorraad, maar blijft hetzelfde product, hij zal er 100 besteld hebben, ( tegen een betere prijs dan 1,70€ ook nog ) en verdient er dus dik aan ( aan mensen die niet kunnen wachten )
Daarnaast is het nog maar de vraag of hij in het in Nederland gratis kan verzenden. Vanuit China subsidieert de Chinese overheid dergelijke verzendingen. Want dan is €,63 nog niet eens een heel duur.

Daarnaast is een marge van 100% vrij normaal in retail.
Ali is de laatste tijd max 14 dagen, gemiddelde is wel in 7 dagen op de mat, zeker klein grut
Maar ieder het zijne ...
Er staat toch echt 30 tot 50 dagen bij. Daarnaast is de vraag nog maar of je hebt binnenkrijgt. Momenteel zijn 2 producten vanuit China nog niet ontvangen na 60 dagen! (beide kunnen via de brievenbus). Ook in het verleden wel eens producten gehad die niet zijn ontvangen, veels te laat of het verkeerde telefoonhoesje. Als je dan weer moet bestellen ben je in het ergste geval 4 maand verder en is de zomer afgelopen om bijvoorbeeld je Bluetoothspeakertje te gebruiken.

Eens vanuit China importeren kan goed lonen en soms ook vrij snel wanneer je ietsje extra betaald of geluk hebt. Nu ik een fatsoenlijke baan heb, bestel ik steeds vaker uit Duitsland, Engeland of elders in Europa. Ali express kan ook, maar dan het liefst vanuit een opslag in Europa of tracked verzending (bijvoorbeeld via eglobal central).
Heb laatst deze in huis laten halen, stereo receiver met netwerkmogelijkheden en HDMI(inclusief ARC voor netflix vanaf de tv).
https://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-8270-138381.html
Zozo.. met ingebouwde DAB+ ontvanger nog wel. Vraag me af wanneer dat nou een keer standaard komt op de duurde 5.1 of 7.2 receivers.

Ik heb een Onkyo DAB+ USB dongle in m'n 676 zitten. Ding had kuren in het begin, maar na de recente FW updates werkt het prima. Wel naar DAB switchen via de app en rekening houden dat het een paar minuten duurt voordat de receiver de hele SW stack gestart heeft nadat ie uit standby komt. Je hebt wel beeld of FM na aanzetten, maar streaming etc. duurt ff.
Valt wel mee, ik kan vanaf mijn spotify gewoon naar de onkyo switchen en binnen een paar tellen is ie opgestart en begint ie met spotify te spelen. Dat er chromecast ingebakken zit is zeer nice.

DAB+ gebruik ik nog niet, zelfs met een tijdelijk dipooltje voor SDR krijg ik nauwelijks een acceptabel signaal.
De internet stream van de KPN interactieve tv is gelukkig ook prima.
Mag ik vragen waarom je expleciet gekozen hebt voor een 2.0 systeem met voor de rest alle opties van een 5.1 > systeem. Meeste 5.1 systemen kennen namelijk dezelfde specs met ook een soortgelijk wattage voor de frontspeakers?
Omdat deze gebruikt wordt op een plek waar twee flinke 4ohmige vloerspeakers staan.
Mijn Yamaha heeft al verdeling in zones sinds 2009? Ook de voorloper die ik had had ook multiroom aansluitingen? Dat is niet heel nieuw.

Maar goed, vrijwel elke receiver heeft wel HDMI, een reguliere Chromecast die praktisch evenveel kost kan dan ook gebruikt worden.
Alle serieuze audio versterkerd (high-end) hebben meestal geen HDMI. er is een verschil tussen Audio en Audio-Video receiver.
High end audio betekend minstens 4 apparaten kopen waar het in normaal consumentenland gewoon met 1 kan :z
Ik gebruik hem op een losse edifier set zonder hdmi en werkt perfect zo.
Op mijn reciever niet hoor, en gebruik de audio zeer regelmatig. Zou erg jammer zijn als ze stoppen met de Chromecast audio, erg fijn apparaat naar mijn mening.
Tot een paar maanden geleden was de Chromecast Audio de enige met multiroom ondersteuning, wat ik altijd vreemd heb gevonden maar dat terzijde. Maar er zijn nog genoeg 2.0 versterkers zonder hdmi hoor. In m'n keukentje heb ik bv 2 Logitech speakers en een Chromecast staan, werkt leuk.

Vraag me ook af of Google niet een "universele" Chromecast had kunnen uitbrengen met zowel hdmi en analoog uit. Ik weet dat jack plugs verwijderen tegenwoordig hip is, maar hoeveel extra ruimte had dat nou gekost?
En zorg er vooral voor dat alle Chromecasts in een Multi Room Groep kunnen.
het idee werkt namelijk prima.
Je kan de video-oplossing niet gebruiken voor alleen audio. Als ik hier bijv. via de google music-app iets wil casten, krijg ik alleen de Chromecast-Audio en de Shield te zien en niet de reguliere Chromecast dongles.
Dat hebben ze dan 'slim' gedaan... Ik kan Spotify naar mijn Chromecast welke in een HDMI zit geprikt in mijn Onkyo versterker. Stuurt weliswaar ook beeld, maar als ik tv uitzet heb ik gewoon audio.
Weet je zeker dat dit nog steeds werkt? Want dit werkte bij mij vroeger ook, maar nu is het zo dat zolang er geen beeld is, de chromecast niet opstart en zodra de televisie uitgezet wordt, de Chromcast zichzelf uitschakelt....Of zou het iets met CEC te maken hebben...

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 juli 2024 15:18]

niet met CEC, zit de stroom(usb)kabel in je televisie dan zal hij met je tv uitgaan en kan je assistent niet gebruiken om je tv "wakker" te maken. mijn Chromecast zit in mijn tv puur voor assistent want sony heeft die uitgebreide CEC functies niet op zijn ingebouwde cast zitten, Usb in een adapter en die in het net steken zal ervoor zorgen dat het wel blijft draaien
En als je een andere bron dan Google Music gebruikt? Vanuit VLC op m'n desktop kan ik gewoon mp3's streamen via Chromecast (menu Playback -> Renderer -> Living Room TV in mijn geval), en Chromecast accepteert ze ook. Dus de blokkade zit niet in de Chromecast.
Nee geen uitgang op het apparaat. Je kan wel via bluetooth speakers koppelen.
Dan zet je de microfoon uit en sluit je je mini aan via de aux aansluiting op je speaker? Je kan gewoon audio naar je mini casten.

Eigenlijk is het wel logisch, zeker gezien het feit dat de Home mini nu echt voor dumpprijzen de winkels uitgaat. De chromecast Audio is leuk maar bied eigenlijk minder functionaliteit voor een hogere prijs.
Maar de Google Home Mini heeft helemaal geen aux uitgang...
Dat is inderdaad de grootste reden voor mij om er géén te kopen. Ik hoop dat Google hier eigenlijk wil zeggen: de Chromecast-audio gaan we 'vervangen' door een Home mini met audio-uitgang.
Klopt helemaal echter is de CC-audio wel een stuk compacter en dus b.v. makkelijk weg te werken achter een paar monitor speakers en/of versterker.
als je de microfoon uit zet heb je continu 4 oranje lampjes op je mini aan staan. Ook niet echt mooi.
De Google Home Mini heeft volgens mij geen optische uitgang. Dat kan dus nooit een echte vervanger zijn.
Sterker nog, de Google Home Mini heeft helemaal geen audio uitgang... Dus het is een compleet ander product...
je kan er een andere bluetooth speaker/toestel mee verbinden...
Ja ik zou hem inderdaad met een bluetooth speaker kunnen verbinden, maar das heel wat minder dan de mooie stereo die ik heb... Het is wel mogelijk om de Home met mijn stereo de verbinden via een Chromecast audio, maar die gaat dus nu uit het assortiment...
Ik heb de google home mini juíst ingesteld om standaard via de chromecast audio te laten spelen!

[Reactie gewijzigd door ToWi1989 op 22 juli 2024 15:18]

Op de speaker na dan }:O
Nee... Want de Chromecast audio heeft geen speaker, alleen een audio uitgang.
Verkeerd geïnterpreteerd...

[Reactie gewijzigd door jeroenvangoch op 22 juli 2024 15:18]

Maar de Google Home Mini heeft wel 1 audio uitgang, namelijk de speaker van de Google Home Mini. Audio output middels geluidsgolven.
Oh op die manier, ja daar kan ik je geen ongelijk geven. :+
Hij werkt alleen draadloos. Een chromecast audio kun je gewoon op een fysieke audioingang aansluiten.

Vergelijking:
https://www.androidcentra...audio-vs-google-home-mini

Je hebt er dus niets aan voor een versterker zonder bluetooth. Kun je natuurlijk wel weer een bluetoothadapter op aansluiten, maar dan heb je dus weer een extra apparaat, plus dat de audio gain van die adapters vaak beroerd laag is.
Niet verbaasd, Ding was een tijdje bij sommige webwinkels al niet te krijgen.

Vreemde move van Google. Je heb duurdere alternatieven als deze:

https://www.amazon.de/s/r...ld-keywords=Yamaha+WXAD10

Maar da's 134 euri vs. 40 euro
Het is Google. Willekeurig producten laten verdwijnen, verschijnen of vervangen door minder capabele alternatieven is aan de orde van de dag maand ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.