Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties

Google heeft dertig miljoen Chromecast-apparaten verkocht, maakte ceo Sundar Pichai bekend op vragen naar aanleiding van de kwartaalcijfers van moederbedrijf Alphabet. Google gaat zich wat hardware betreft met name op het ecosysteem rond Home richten.

Afgelopen mei maakte Google bekend 25 miljoen Chromecasts verkocht te hebben. Pichai maakte zijn opmerkingen bij de bespreking van de cijfers over Alphabets tweede kwartaal van 2016, blijkt uit de transcriptie van Seeking Alpha. Hij sprak over het opzetten van een team met betrekking tot de hardwarestrategie en volgens Pichai kiest Google voor een voorzichtige aanpak op dit gebied. Eerder waren hier al geruchten over.

Googles moederbedrijf Alphabet schaart het resultaat van zijn hardwareverkopen onder 'other revenues' en de omzet hieruit steeg met 33 procent tot 2,17 miljard dollar, omgerekend 1,96 miljard euro. Onder 'other revenues' vallen bijvoorbeeld ook de enterprise-inkomsten en die uit de Play Store. 'Other revenues' maakt nu 11 procent van de totale omzet uit.

De totale omzet van Alphabet steeg met 24 procent tot 21,5 miljard dollar. Alphabets 'other bets' noteerde 185 miljoen dollar omzet en een operationeel verlies van 859 miljoen dollar, waar dit een jaar geleden nog 660 miljoen dollar was. Hieronder vallen de dure projecten waarvan niet zeker is of en wanneer ze ooit winst maken, zoals de autonoom rijdende auto's, Fiber en Loon.

Chromecast Audio

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

Het is ook een handig systeem, zeker als je nog een dumb TV hebt.
Ik heb er een tijdje terug ook een gekocht, omdat ik bij Ziggo mijn TV abo heb opgezegd. Nu gebruik in de Horizon App op mijn smartphone om te casten naar mn dumb TV. Over het algemeen werkt het prima, maar er zijn ook avonden dat de verbinding niet stabiel te krijgen is.
Mijn vermoeden is dat het ligt aan de temperatuur van de chromecast door de WiFi verbinding. Zit nu te wachten op wat snoertjes om m op LAN aan te sluiten.
Naast de Horizon App zijn er natuurlijk veel meer apps te casten, waardoor het TV aanbod plots groter is dan het aanbod van Ziggo digitale TV.

Edit:
Ik heb alleen mn digitale TV van Ziggo opgezegd, nog wel internet. En dan mag / kun je gewoon de Horizon App gebruiken. Voor het opzeggen heb ik dat wel even uitgezocht:

https://www.ziggo.nl/internet/vergelijken/
En die kun je dan wel weer casten op je TV.
(En nee. Ik werk niet bij Ziggo. )

[Reactie gewijzigd door TheMe op 29 juli 2016 08:27]

Die -nog- een dumb TV hebben? Ik hoef echt geen smart TV te hebben, die ui's zijn zo traag als de pest, tenzij je 800 neer wilt leggen voor resolutie en maat welke je ook voor 300 kunt halen.

Ik heb express GEEN smart TV gekocht. IMO werken ze f slecht, f helemaal niet.
Naast de argumenten die Thirler aandraagt is er nog een reden om geen 'smart'-TV te willen. De software houdt expres geen rekening met je privacy omdat je geld kan verdienen met het verkopen van je kijkvoorkeuren. Er is geen garantie dat dit geanominiseerd gebeurd. Een ander probleem ontstaat als je zelf geen controle hebt over diezelfde software: het luistert je allicht af. Dit maakt je TV hetzelfde als het kastje in het boek 1984 van Orwell. Met de huidige technologie is het niet kostbaar om continue spraak-naar-tekst conversie te hebben. Als bedrijven er geld mee kunnen verdienen, dan doen ze dat. Niet noodzakelijk om je af te luisteren voor onderdrukking etc (zoals in het boek), wel om je gesprekken in je woonkamer te registeren en je op basis daarvan te profileren. Data = geld, en de technologie is goed en goedkoop genoeg om het toe te passen.

Edit: PS: Dit argument geldt denk ik ook voor Chromecast etc. Ik neem aan dat je deze niet kan gebruiken zonder in te loggen op je Google-account? Of kan je hem ook lokaal opgeslagen media laten spelen zonder internet verbinding?

[Reactie gewijzigd door Dooxed op 29 juli 2016 10:08]

Op Android kun je de app localcast installeren, die lokaal opgeslagen media (op je telefoon of je lan) kan afspelen zonder internetverbinding.

Op Linux kun je via pulseaudio-dlna alleen lokaal opgeslagen audio afspelen, bij mijn weten is de enige optie om ook video af te spelen via de Chrome browser, en waarschijnlijk dat die wl de URL naar het Chromecast device doorstuurt (en dus internet nodig heeft).
Reactie op ie vraag over de chromecast, dit is inderdaad waar. Je kunt er alleen gebruik van maken bij een werkende Internet verbinding. Hoewel het mogelijk is om je chromecast te 'rooten' en die nesessiteit weg te nemen, is dat extreem lastig.
En moet je ervoor ingelogd zijn met een Google account? Of hoef je niet in te loggen?
Nee, je hebt geen google (Of ander) account nodig. Kwestie van inpluggen, instellen met de chromecast app op je telefoon/tablet/pc en dan hangt ie in je netwerk. Dan verschijnt vanzelf het cast icoontje in de videoland, netflix, youtube etc. App (als de chromecast aanstaat en je in hetzelfde netwerk zit).
Klopt, maar door gebruik te maken van de Chromecast kan Google de streams monitoren, mochten ze daar in zijn genteresseerd. Voordeel t.o.v. Smart TV's vind ik wel dat je de Chromecast gewoon uit kunt zetten als je niet streamt. Maar met name vanwege de gebruiksvriendelijkheid, op alle (mobiele) platformen, heb ik voor de Chromecast gekozen. Als je je echter druk maakt om privacy, kun je misschien beter niet voor een Google product kiezen...
Of de service van de aanbieder stopt ineens. Dan heb je geen smart-tv meer, maar een duur betaalde dumb-tv.
Klopt, zo'n smart tv heb ik staan.

In alle eerlijkheid, dit wist ik van te voren en zocht dan ook geen smart tv, maar zat gewoon erbij wat mij betreft. Maar klopt dus helemaal de meest luxe smart tv legt het na 2 jaar af tegen een chromecast.
Het werkt gewoon als ieder ander streamingapparaat, dus je hebt er geen Google account voor nodig.

Dat gedoe over smarttv's is een beetje onzin naar mijn idee. Er zijn in geen televisies meer die niet 'smart' zijn vanaf een bepaald prijspunt. En je bent niet verplicht het te gebruiken. Je kan het zelfs gebruiken zonder een bepaald account aan te maken in de meeste gevallen, maar je kan het ook gewoon van het internet afhouden. Mijn ouders doen helemaal niets met de smarttvfunctie van hun toestel.

Overigens moet je er niet te naef in zijn, want de meest en van ons gebruiken ook een smartphone. Of zitten we toevallig hier allemaal aan de Sailfish en Blackberry 10 of Android met een aparte rom waarbij geen gebruik wordt gemaakt van de playstore en andere Google Apps?
Ik heb het smartgedeelte van mijn tv welgeleld 1 x doorgebladerd, heb de tv al meer dan een jaar. Chromecast erin klaar.
De ontwikkelingen gaan ondertussen gewoon door.
Juist j.l. een nieuwe tv aangeschaft met o.a. Chromecast ingebouwd.
De TV heeft ook Android for TV aan boord. Android for TV Play Store heeft een kleiner aanbod van Apps. Het voordeel is dat je n een App vanaf de Android for TV kan gebruiken (mag, hoeft niet) en doordat Chromecast in TV zit verwerkt, verloopt het Casten super soepel en direct vanaf mob / tablet naar je TV
En als Android for TV App Play Store de App niet aanbiedt - Casten maar vanaf je Android mobile device!
En wat ook niet onaardig is - ingebouwde Bluetooth, programma even pauzeren en weer verder kijken bij terugkomst. Of gewoon opnames programmeren.
Google neemt in wezen het voortouw in de uitwerking van bediening & interface aansturing van de TV bouwers :)

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 29 juli 2016 10:39]

Kun je straks een xda rom op je tv gaan zetten top. Ik vind het sws een ratjetoe tegenwoordig. Net overgestapt naar glasvezel, en dan krijg je 2 ontvangers. Met Ziggo had ik tenminste nog een CI+ kaart voor de kleine tv, maar het is allemaal zo'n ongeregelde zooi nu, er zit geen enkele standaard in, je kan weer nieuwe kabels trekken, extra ab.
Ja - het kan verkeren. Ikzelf heb slechts internet abo. Ik pluk tv zenders NL 1,2,3 en regionale zender uit de lucht (gratis).
Plus de streaming diensten van het internet.
Een vriend heeft xs4all tv (kastje) Hij is super tevreden met de geboden mogelijkheden van xs4alk tv mbt wat het kleine kastje allemaal (aan) kan en aan boord heeft zoals 'n dubbele tuner.
Het probleem voor mij is dat je aan een trage ui vast zit, ookal gebruik je niet per see smart features.
Daar zit zeker wel wat in ja.
Heb begrepen (en ervaren) dat de trage ui geen issue meer is voor de dit jaar gelanceerde tv modellen dgv quadcore processoren.
Momenteel draaien de TV's nog Android for TV versie 5.1. Versie 6 is door Google reeds opgeleverd. Verwachting is dat TV fabrikanten na de zomerspelen versie 6 gaan uitrollen.
Juist, maar ik ben niet van plan hiervoor een nieuwe tv aan te schaffen. Ik heb nu voor totaal 350 euro een chromecast 2 en een 42 inch full hd tv met ips paneel. Als ik even in de pricewatch kijk leg je daar nu ongeveer 450 voor neer. Daarbij is mijn tv in tussen 2 jaar oud.
Ik gebruik de chromecast ook veel maar voor Netflix gebruik ik toch de smart tv omdat de chromecast geen dolby surround ondersteund.
Op mijn Philips 55PUK7150 "android smart tv" zit ook netflix, maar geen 5.1 geluid... slechts stereo... pfff... slechte zaak hoor! En dat voor zo'n dure TV!
Dat zit wss ook niet op de zijne, maar heeft hij een deftige versterker aangesloten die dat wel heeft.
Je hoeft niet per see een deftige versterker te hebben daarvoor. Ik heb een aantal jaar geleden een versterker gekocht voor rond de 200 met 5.1 (miss zelfs 7.1) Dolby surround.
Euh ik heb wel Dolby surround via de chromecast, chromecast werkt via mijn versterker naar mijn tv.

En tv en versterker schakelen goed in via ces wanneer ik me cast vanaf o. A..android device opzet

[Reactie gewijzigd door davevleugel op 29 juli 2016 14:43]

Bij mij werkt dolby gewoon via de chromecast, deze zit op de receiver aangesloten dus niet op de tv.
Kan je eigenlijk nog een TV kopen uit het highend segment zonder smart functies ? Als ik nu enkel wakker lig van een goed beeld en al de andere meuk niet? Volgens mij blijf je genoodzaakt een TV te kopen met alle smart functies erin gebakken als een top toestel wil ?..
Volgens mij niet, maar om de functies van je smart-tv te gebruiken moet je deze doorgaans aansluiten op internet.
Doe je dit niet, lijkt het mij ook niet dat je tv gegevens kan versturen.
Naast de kosten is zijn er nog meer nadelen bij het 'smart' zijn van je TV, ten opzichte van een lso apparaatje dat het smart deel voor zijn rekening neemt.

Je bent afhankelijk van de (functionele en security) updates en ondersteuning voor apps die de TV maker geeft. En je TV is connected, en dus een extra target om te hacken (en de meeste tv producenten hebben niet zo veel ervaring in het snel uitbrengen van updates als google, apple, etc).

En het mooiste is dat als je niet tevreden meer bent over wat google voor heeft met de chromecast, kun je zonder grote kosten gemaakt te hebben naar de concurrent.
Ik heb express GEEN smart TV gekocht. IMO werken ze f slecht, f helemaal niet.
Klopt, die dingen werken vaak gebrekkig, en na enige tijd helemaal niet meer. YouTube en NetFlix veranderen bijvoorbeeld iets, en als de apps geen update meer krijgen (en dat is meestal vrij snel na de koop van het toestel) dan is het over en uit.

Je bent dus beter af met een losse speler, die actief updates krijgt.

Ik heb een smart tv (want andere tv's worden niet meer gemaakt), maar aangezien het slimme deel best wel dom is, gebruik ik het smart deel niet.

Zit je in het Apple ecosysteem, dan ben je met een Apple TV het beste af, en zit je in het Google ecosysteem, dan ben je met een ChromeCast het beste af.
Koop een Samsung tv, die hebben hun smart functies al jaren op orde, alles werkt zo vlot als je het maar wil :)
Andere merken daarentegen...
Jaren op orde zou ik niet willen zeggen. Mijn Samsung tv is nu gok ik zo'n 5 jaar oud en het smart gedeelte is werkelijk dramatisch traag (en altijd al geweest). Ik heb in het begin actief geprobeerd te gebruiken maar het was gewoon makkelijker om via een HDMI kabel mijn laptop er aan te hangen en vanaf daar alles te regelen. Nu met men chromecast heeft de TV ook nog wel wat nare gewoontes. Bijvoorbeeld als je via HDMI-CEC de chromecast de TV laat opstarten lijkt dit eerst te werken, tv gaat aan, juiste HDMI kanaal om vervolgens 1 HDMI kanaal verder te springen waar je alsnog de afstandsbediening moet pakken.
Niet mee eens! Ik heb een Samsung smarttv van anderhalf jaar oud. Middenklasse model 850 euro gekost. In vergelijking hiermee is mijn iPad2 met iOS9 een snelheidsmonster! De user interface is ook om te huilen.
Die Samsung van mij is officieel model 2011 (maar in 2012 gekocht). Ik geloof dat het bijkans het duurste model was da ze toen hadden. Ik ben er wijzer van geworden. Die 'smart Tv's" van Samsung zijn vooral compatible met zichzelf en worden totaal niet geactualiseerd. Maar er zitten enorm leuke, zelden onderkende, features aan (waaronder opname via USB harddisk die bij te laat ingeschakelde opname via de programmalijst het ontbrekende stuk er zelf nog even bij pakt (time shift aan, dat is dan wel nodig) en dan ook keurig op tijd ophoudt.
Dankzij een fijne hack zit er ook HbbTV op en een ingebouwde satelliet tuner maakt het geheel dan bijna af. Om het helemaal af te maken heb ik er toch ook maar een Chromecast er aan gehangen die nu feitelijk de 2 PC's die er ook nog aan hangen, vervangt. De Chromecast maakt wat mij betreft eigenlijk de hele "smart" functie overbodig temeer omdat de bediening daarvan (via IOS of Android telefoon/ tablet) veel eenvoudiger is.
Ik was ook van plan een dumb tv te kopen. Maar deze zien er of zeer cheap uit of zijn nauwelijks goedkoper. Ik heb 2 jaar geleden dus voor een 50 inch Sony smart TV gekozen. Mooie van deze TV is dat deze zich op de iPad of m'n Android spul aanmeld als Chromecast. Ik kan dus op de Youtube of Netflix app iets uitzoeken en dan casten op de TV. Andere apps werkt het overigens niet mee.Voor boven heb ik een ca. 5 jaar oude 47 inch Philips met een Chromecast I. Ook deze werkt perfect.
Voor mij was het verschil zo'n 200 euro (ik heb 325 euro betaald voor een 42 inch ips tv) ipv rond de 500. Echter was er wel ook 1 hdmi minder.
Wat een geblaat weer, ik beschik al enige tijd over een Samsung Smart TV met haar eigen 'Tizen' interface, ook is de TV voorzien van 'Miracast', dus vergelijkbaar met Chromecast. Zo kan ik Continuum gebruiken met mijn Lumia 950, of Casten vanaf mijn Xperia Z5 Compact. Ideaal. De UI werkt trouwens ook zeer prettig en is allesbehalve traag.

Trage software komt er bij mij niet in, ik heb genoeg ergernissen gehad met Philips TV's van eerdere bouwjaren, maar wat je hierboven meldt. Is klinkklare onzin. Heb je ervaring met Android TV, Tizen OS of andere besturingssystemen die worden gebruikt op Smart-TV's? ;)
Ik heb ook al anderhalf jaar een Samsung "smarttv". 850 euro en zogezegd een "beste getest". Het smart gedeelte is gewoonweg waardeloos! Veel te traag, onbruikbare userinterface, echt triest. Voor mij nooit meer een smarttv!
Helemaal mee eens,heb precies dezelfde ervaringen. Titzen werkt super snel vergeleken met diverse andere software op andere Tv's in mijn familiekring. Voorl bij het opstarten is mijn Samsung de snelste.....+- in 3 seconde! ;)
Volgens mij ben je verplicht om een tv-abbonement te hebben?
https://www.ziggo.nl/klantenservice/horizon/go/app/
Dit heb je nodig
• Televisie van Ziggo
• een iPhone of iPad met minimaal iOS 7
• of een smartphone of tablet met minimaal Android 4
• internet op je mobiel of tablet via wifi, 3G of 4G
• een Mijn Ziggo account
edit: Ik zie net dat het bij je internet abbonement inzit :D
https://www.ziggo.nl/internet/vergelijken/

[Reactie gewijzigd door M0nkeymen op 29 juli 2016 08:35]

Zakelijke gebruikers kunnen alleen internet afnemen voor 35 ex btw per maand.
(Ik werk als monteur voor ziggo ;))
Klopt idd. Ze krijgen analoge tv er gratis bij.
En digitale FTA kanalen.
Er staat in de link dat het alleen voor de eerste 3 maanden 35 euro is(incl. btw). Daarna 5 tientjes. En ik zie nergens staan dat het een zakelijk abbo is.

[Reactie gewijzigd door M0nkeymen op 29 juli 2016 08:42]

Televisie van Ziggo kan ook analoog zijn (Serieus, toen ik mijn TV opzegde, kreeg ik van de klantenservice nog te horen dat ik gewoon analoog kan kijken, mocht ik dat willen.)
Voorlopig is er nog koppelverkoop van een verplicht analoge Radio/TV aansluiting bij een digitale dienst van Ziggo. En dus mag je de Horizon Go app gebruiken.
Maar in het standaard analoge pakket, zit ook het basis digitale pakket (in ieder geval was dat vroeger zo). Je hebt met de horizon go app als het goed is alleen de kanalen die je tv abonnement ondersteund. als dat niet zo is, ga ik toch eens kijken of het internet elders niet goedkoper kan.
Klopt. De vraag is alleen voor hoelang dit doorgaat. De kwaliteit van streaming met de Horizon Go app is prima (bij ons althans). Voorheen namen wij 2 decoders af, nu nog maar een die compleet is vervangen door Google Chromecast :). Schilt ons toch weer 8 euro per maand :)
Tja goedkoopste abbonement is ook meteen 50 euro.
Zit zelf momenteel bij Vodafone en heb 80/30. Dat heb ik liever dan 150/15 imho. En daar betaal ik voor alles in 1 minder dan voor internet only van Ziggo. Moet ik alleen Verstappen missen.

Dus ik sla over 😝

On topic: Ik heb 3 Chromecast hier. Vind ze ideaal omdat ik veel Youtube kijk. Ook (home)videos van de Nas kan ik simpel opzoeken en casten. Handiger dan het opstarten van de (langzame) media player.

[Reactie gewijzigd door waah op 29 juli 2016 09:26]

Je gaat wel 2euro meer betalen volgende maand..
Ik zit gelukkig ook niet vast aan Vodafone.... Maar dan nog is het goedkoper en komt er Fox Sports bij + begin gemist. Zelf allebei niet nodig dus jammer, maar het is de eerste prijsverhoging in anderhalf jaar. Bij Ziggo doen ze dat een stuk vaker....
Straks de 5de.. Vodafone en Ziggo gaan immers fuseren.
je kan nog de Horizon app gebruiken zonder TV abo van Ziggo? Dat is interessant!
Mogelijk slechts internet van Ziggo en het gebruikersaccount van een ander.
Het is ook een handig systeem, zeker als je nog een dumb TV hebt.
Niet alleen dan: mijn smart TV is achterlijk traag, en een film opzoeken met de afstandsbediening is toch minder makkelijk dan zoeken op je telefoon en dan casten.

Inmiddels heb ik dus een klassieke chromecast, en de chromecast audio. Ik kon niet blijer zijn :)
Ik heb zowel een Chromecast (1) als een Apple TV (3). Ik heb geprobeerd om naar beide apparaten te streamen. Ik kan je uit mijn eigen ervaringen vertellen dat streamen naar de Apple TV met de Horizon App, in 8 van de 10 gevallen veel beter gaat, dan streamen naar de Chromecast.

Wil niet zeggen dat het ene apparaatje beter is dan de andere, maar het is simpelweg een constatering.
Ik heb een smart tv.. maar die interface is zo traag en met afstandbediening is het ook erg onhandig dat een chromecast beter en sneller werkt.
Bedankt voor de tip! Een poos geleden was casting juist uitgezet in de Horizon app, ik ga het weer eens proberen!
Casting is sinds een paar maanden gemplementeerd in de Horizon app. Alleen, en dat is een groot nadeel, de meeste zenders die ik graag kijk mogen niet worden gecast. Dat kunnen ze weer per zender regelen helaas.
Weet niet of jij HBO hebt, maar die zijn niet te casten.. kwam ik achter toen door een bug alle zenders open stonden :P
De HBO Go app is al een hel, maar casten is zo mogelijk nog vervelender. De interface is onlogisch en de cast-optie verschijnt maar 1/3 keren dat ik probeer.

Via de Chrome-browser is het casten iets makkelijker.
Exact hetzelfde probleem. Ik weet ook niet of dat dus aan de chromecast ligt of aan de app. Ik heb best vaak problemen met chromecast, ik vind het niet zo super als de meesten hier. Onder andere de korte timeout vaak, als je even pauzeert en wat langer weg bent dan vijf minuten kun je alweer opnieuw gaan verbinden en zoeken naar iets wat je aan het kijken was wat bij o.a. HBO go niet eens wordt bijgehouden. Of je telefoon verliest verbinding of gaat over op een andere frequentie en chromecast denkt dat je weg bent. Of je telefoon is opeens vergeten dat ie verbinding had en als je na een tijdje even kijkt is je app compleet vergeten wat je aan het doen was. Je maakt opnieuw verbinding en alles begint weer van voorafaan. Playlist leeg.
Het concept is super. De uitvoering niet.
Overigens lijkt het alsof HBO een eigen manier van implementatie van cast functie heeft, het icoontje ziet er ook anders uit etc. Ook is vaak het logo zichtbaar als ik geen chromecast aan heb staan en opeens verdwenen als hij aan staat..
Niet om het een of het ander maar ik kan uit eigen ervaring wel melden dat je na een verbinding opgezet te hebben met de Chromecast je tablet of telefoon desgewenst helemaal uit kan. Of je nou vertrekt naar Rimboestan, de Chromecast blijft - in principe - doorgaan. Ik zou niet willen beweren dat de Chromecast er helemaal nooit mee ophoudt (dan heb je die telefoon natuurlijk weer nodig), maar dat is bij mij niet standaard. Ik heb een eerste generatie Chromecast (geschikt voor de lage Wifi 1 band), dus daar zoek ik het verschil niet.
Daar heb je gelijk in, normaal gesproken zou hij gewoon moeten doorspelen. Maar niet als je hem op pauze zet en even wat anders gaat doen (plasje of zo) en dan langer dan 5 minuten (afhankelijk van het type media) weg blijft (met de telefoon gewoon bij de tv laten liggen).
..maar dan kan je weer de app van HBO zelf gebruiken (HBO GO) om mee te casten.
HBO Go kan je wel casten inderdaad.
Ligt er denk ik aan welk model je hebt. Ik heb de cc1, die heeft af en toe best moeite om wifi verbinding te houden terwijl de modem vlakbij staat.
hmmm.. aangezien ik de decoder sinds dat ik em heb nooit gebruikt heb kan die max nu wel eens heel interessant worden, helaas moet ik toch nog vaste lijn hebben dus kom ik dan uit op connect max, wat dan net 2 euro duurder is dan mijn huidig pakket, maarja, wel 2x zo snel internet.. hmmm.... misschien toch maar eens doen..
Temperatuur? Zal het niet gewoon wifi interference zijn op "piekmomenten"? Zit je al op de 5GHz band?

Ik had preventief ook maar y-kabeltjes en usb ethernet adapters bij mn chromecasts aangeschaft, maar wifi werkt vooralsnog vlekkeloos. Vreemd genoeg moet ik wel op een laag kanaal blijven, anders vinden de chromecasts het netwerk niet.
De problemen zijn herkenbaar, maar ik vermoed dat ze komen door horizon, ik stream ook wel eens op momenten dat niet veel mensen kijken is de verbinding altijd goed, maar zodra er veel kijkers zijn zoals met de Formule 1 is de verbinding erg instabiel.

Als ik netflix of een film kijk met de chromecast kan ik uren kijken zonder problemen.
Mijn Chromecast 2 en Chomecast Audio's zijn ook niet altijd even stabiel, maar ik vermoed wel dat het aan de goedkope Experiabox v8 van Telfort ligt. Die staat op 4-5 meter van de CC2, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Ik had eerst een ouder model Zyxel die helemaal drama was. Plex was bijvoorbeeld niet fatsoenlijk aan de praat te krijgen, en dat lag niet aan de rekenkracht van mijn PC.

Als ik mensen op /r/chromecast moet geloven werkt de Chromecast wel stukken beter met een goede router.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 29 juli 2016 13:59]

Het lastige vind ik: wat is een goede router?
Ik heb een TP-Link staan, 30 cm van de Chromecast, die verbinding kan bijna niet sterker. Er zitten ook geen andere netwerken op mijn kanaal.
De router voldoet voor mij prima, tot nu toe. Ik draai een stuk of wat computers via draad en WiFi, een tablet en telefoons en heb eigenlijk nooit problemen.
Zou gek zijn dat die router ineens problemen geeft met de Chromecast. (maar niet onmogelijk)
Ik zou je niet kunnen vertellen wat in deze context een goede router is, maar ik weet wel dat de Zyxel die ik thuis had staan (model uit 2011) de boel af en toe mooi in de soep gooide. De Experiabox v8 is toch al een heel stuk betrouwbaarder.

Toch vind ik het raar dat de CC2 af en toe gewoon niet wil verbinden met of WiFi of een service als Netflix of Spotify, terwijl het op mijn telefoon, tablet, en laptop gewoon prima werkt.
Ik heb bij Telfort enorm lang gezeurd over de Experia 8 die uiteindelijk is vervangen door een andere Experia 8. Met helaas hetzelfde probleem: na enkele dagen heb je geen internet meer (wel verbinding tussen modem en randapparatuur). Dan werkt je Chromecast uiteraard ook niet. Ik uiteindelijk opgehouden er over te zeuren (het probleem is inmiddels daar genoegzaam bekend, ik ben er nog over gebeld). Ik heb de Experia router opgeborgen en vervangen door een FritzBox die nu al driekwart jaar zonder enig probleem draait, (maar die je natuurlijk wel zelf betaalt). Bedrijfszekerheid is toch wel enorm prettig in het geval je je Chromecast o.a. als radio tuner gebruikt .
Toevallig kreeg mijn 901nd van Tp-link afgelopen jaar speciaal een firmware update ivm instabiliteit icm de chromecast. En voorwaar, daarna superstabiel! :-)
Wij hebben vorig jaar een overkapping gebouwd, allemaal heel leuk buiten zitten maar op den duur vrij saai zonder muziek en TV. Dit jaar een TV gekocht, Chromecast versie 2 erbij en streamen met Ziggo Horizon Go app :). Werkt prima, soms klapt de app er spontaan uit maar het blijft acceptabel.

Ik denk dat dit een van de goedkoopste en beste oplossingen is voor diegene die een draadloos alternatief zoeken voor TV kijken. Ik raad het dan ook echt aan.

(Nee ik werk ook niet bij Ziggo)
Vind het jammer dat de CC audio niet zo veel opties heeft om je local music (van de harde schijf) van bijvoorbeeld je telefoon te streamen naar de CC audio. Je wordt bijna verplicht een Spotify premium abo te hebben. Shuttle+ werkt als enige redelijk maar ik had liever mijn standaard Music player (Black player/stock Samsung) gebruikt.
Tip: Zet je ganse bib in Google Play Music? Ik heb geen muziek meer op mijn PC's noch smartphone. alles gaat via de cloud :-) werkt echt absoluut hrlijk. en het is gratis! Bovendien moet je slechts 20% van je bib uploaden omdat ie de meeste tracks herkent in z'n eigen database. Voor mij leverde dat bij vele albums ook extra kwaliteit op.

Heb je iTunes? Dan is er de 'Music Manager' van Google die nieuwe muziek, playlists en ratings netjes automatisch voor pusht naar Google Play Music.

Bij mij is het intussen een half jaar geleden dat ik nog eens iTunes heb geopend. Hrlijk.
Je kan je eigen muziek vervolgens gewoon via de browser of streamen via de App (ook naar de Chromecast dus, voordeel is dat dit gn batterij vereist van je smartphone omdat hij de ganse playlist uit de cloud gaat streamen)

[Reactie gewijzigd door musback op 29 juli 2016 10:32]

Oh, dat is had ik gehoord maar is dat niet tot een bepaald aantal GB's? Ik heb er namelijk +- 70 GB van..
Google Play Music is inderdaad goed, maar bedenk wel dat hij maar tot 50.000 nummers gaat.
Gebruik Bubble upnp...
Thnx, net gelezen klinkt als een fijn tooltje..
Hebben ze wel winst kunnen maken op die 30 miljoen chromecasts?
Een bedrijf zal niet zomaar zijn marges op 1 product publiceren.
Maar voor Alphabets business model is dat sowieso niet belangrijk.
Die Chromecast is vooral zodat mensen met hun Android telefoon, Youtube gaan kijken op hun oude TV. Alphabet verdient zijn geld vooral met de reclames die daar getoond worden.
Dat klopt. Ik vind zelf de hoeveelheid reclames op Youtube heel erg meevallen, zie er bijna nooit 1 eigenlijk. Soms een voorloopvideootje, prima lijkt me. Zeker als je cast zul je niet snel op een link klikken van een reclame, dus dat verdienmodel kan ik nog niet helemaal plaatsen eerlijk gezegd.
Dat komt omdat je youtube vergelijkt met TV.
TV heeft minimaal 10 min reclame nodig om de kosten voor een uur content te dekken. Maar de productiekosten van een gemiddelde streamer zijn 100x lager dan wat je op TV ziet.
Als het niet op de hardware is dan wel indirect via advertenties op bijvoorbeeld YouTube. Althans, dat lijkt me wel een aardige inkomstenbron.
In directe zin waarschijnlijk niks, misschien zelfs wel verlies, maar dat maakt het extra gebruik van Google diensten weer goed waarschijnlijk. Indirect zullen ze er dus wel winst op maken :)
Google kan daarmee wat beter je kijkgedrag monitoren, niet alleen via de dongle zelf.. maar ook door te kijken naar hun DNS servers omdat de DNS servers van Google (Alphabet) hardcoded in de CC geplet zit.
CC werkt gelukkig wel als je dns van google blockt op je netwerk, fyi.
Hoe gebruik je de Horizon app zonder Ziggo abo? :?
Standaard pakket zonder horizon/HD tv pakket?

Dus als je internet afneemt en daar dus de dtv zenders bij krijgt...
is dit een vraag of een reactie dat dit zo werkt?
n vraagteken teveel, maar ik gok dat het zo werkt. Laat ik het anders zeggen, ik weet dat je voor de horizon go app geen 'horizon box' hoeft te hebben. Of het ook enkel met een internet abonnement van Ziggo werkt, dat weet ik niet.

Maar dat lijkt me de logische verklaring, zonder Ziggo abo gaat het immers zeker niet werken...
Kan bevestigen dat het mogelijk is om gebruik te maken van de horizon app bij een internet only abonnement (plus analoge radio en tv)
Internet only bij ziggo kost 50 euro p/m. dat mag dan ook wel wat extras bijzitten!!
Da's wel interessant om te horen. Eens proberen of dat truukje in Belgi ook werkt bij Telenet. Ik vrees van niet want in dat geval zouden er toch nogal wat mensen hun dure triple-play pakket de deur uit kunnen doen ten voordele van een internet-only abbonnement.
Inloggegevens van iemand anders met Ziggo :)
zoals @theme omschreef, Je hoeft geen tv abonnement te hebben om de app te kunnen gebruiken. Zolang je maar een internet abonnement hebt kun je gewoon de horizon app gebruiken, en dat zegt de website zelf ook. https://www.ziggo.nl/internet/vergelijken/
Geweldig systeem dat chromecast.
Na de eerste versie paar weekjes terug de chromecast 2015 versie gekocht.

Enige wat ik nog zou willen zien is dat je als je bent aan het gamen op je android telefoon je dit vlekkeloos kunt streamen naar je tv. Nu hakkelt het enorm en valt er niet te gamen op een tv.
Chromecast is mijn beste aankoop ever qua prijs / kwaliteit. :)

Zit er nog verschil tussen chromecast 1 en 2? (behalve de ondersteuning van de 5ghz band)
Ik merk geen verschil tussen de 2 versies.. Beetje jammer..
Behalve dat op de 5ghz band games streamen ietsje beter gaat (logisch) maar verre van ideaal nog is
Mocht het nog 5.1 geluid ondersteunen, dan was ie voor mij perfect! Echt jammer dat je zoveel mkv's niet gewoon kan streamen zonder audio transcoding naar 2.1 :(

edit; dan zal het een specifieke codec zijn die nog ontbreekt. Hij ondersteunt dus wel 5.1 geluid, maar niet alle codecs vrees ik. Helaas huiver ik van transcoden dus zet ik wel snel mijn HTPC'tje op met Kodi ;-)

[Reactie gewijzigd door musback op 29 juli 2016 10:26]

De ChromeCast ondersteund Dolby Digital, Dolby Digital Plus en AAC 5.1 via passthrough en dat werkt hier probleemloos dus 5.1 hoeft absoluut geen probleem te zijn, Plex kan MKV's met DTS zonder al te veel moeite omzetten naar DD of AAC 5.1.
Maar wat zou hij dan fout doen als hij alleen 2.1 krijgt?
Moeilijk te zeggen, kan zijn dat het apparaat waar hij de Chromecast op aangesloten heeft geen ondersteuning heeft voor het verwerken van bitstream audio als Dolby Digital of AAC. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige (voornamelijk oudere) televisies en komt meestal omdat die apparaten geen licentie of hardware hebben om dergelijke codecs te mogen/kunnen decoderen. In dat soort gevallen stuurt de Chromecast een PCM signaal waar alle apparaten wel mee overweg kunnen. En mocht hij hem aangesloten hebben op een receiver dan kan het ook aan de receiver of aan diens instellingen liggen.

Overigens is het transcoderen van DTS naar Dolby Digital of AAC vrij simpel en kost het praktisch geen rekenkracht, dit in tegenstelling tot het transcoderen van video. Zelfs voor de meeste simpele Synology NASjes moet het transcoderen van audio geen probleem zijn en hoef je niet per se een HTPC te hebben.
Ik heb een Chromecast want ik wil graag series/foto's en filmpjes casten van PC naar TV.
Maar ook al staat alles (incl router) binnen 3 meter van elkaar toch heb ik af en toe wat 'ruis' in het beeld.
Ook de controls is lastig, je moet echt vanaf je PC spoelen etc... VLC heeft een (nog niet briljant) werkende cast-functie. Als die goed gaat werken dan hebben we misschien wel een winnaar ;)

Het is een aardig apparaat voor het geld, maar GEEN vervanger voor een goed mediacenter.
Het ding best een doel, maar ik vind het geen vervanger voor een smart-tv. Het apparaat kan zelf eigenlijk niks...
Het hangt een beetje van je SmartTV af. Ik heb een F8000 van Samsung en apps als Netflix en NLZiet werken beduidend beter vanaf de telefoon naar de Chromecast dan direct op SmartTV zelf.

Met beter doel ik dan vooral op de stabiliteit (NLZiet op de Samsung beweerd vaak dat de stream onderbroken is) en de snelheid (op de telefoon door de collectie scrollen of een titel intypen gaat zoveel sneller).

Overigens blijft de AppleTV 4 mijn favoriet, maar dat heeft vooral te maken met het doorzoeken van meerdere apps (Netflix, Hulu, iTunes) in 1 keer dan met het kijken/bedienen van streams.
De titel heeft het over de Chromecast, maar de rest van het artikel gaat over de kwartaalcijfers van Alphabet?
Het is dat ik de Chromecast interessant vind anders zou ik niet hebben geklikt maar een artikel over de kwartaal cijfers van Alphabet is wel interessant dus waarom wordt dat niet in de titel gezet?

ontopic; Goed om te zien dat Google/Alphabet zich gaat richten op "home". Denk dat ze mooie producten kunnen maken om je huis slimmer te maken op een laagdrempelige en voordelige manier.
Ik moet ook zeggen dat ik de Chromecast een fantastisch apparaat vindt. Een makkelijkere manier om Netflix op mijn TV te krijgen moet ik nog ontdekken :)
Super systeem en voor die prijs ... ik geloof echt wel in google dat ze de wereld willen veranderen ten goede.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True