Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Een Engels bedrijf zegt begin 2017 zijn Roto VR-stoel op de markt te brengen. De stoel, die 360 graden rond kan draaien, werkt volgens de makers in combinatie met alle populaire vr-brillen. Het apparaat kan worden uitgerust met verschillende accessoires, waaronder een stuur.

De Roto VR beschikt over een motor en kan daardoor ronddraaien. In games die vanuit een cockpit gespeeld worden, zoals racegames en flightsims, kan de rotatie van de stoel aan de beweging van een analoge joystick of stuur gekoppeld worden middels software voor de pc. Stuurt of vliegt een gebruiker een kant op, dan zal de stoel diezelfde beweging maken. Ondertussen kunnen spelers onafhankelijk van die beweging een kant op kijken, middels de headtracking van de vr-bril.

Volgens de makers zorgt de Roto VR-stoel voor een overtuigende virtual reality-ervaring, door de invloed die de beweging heeft op het evenwichtsorgaan. Om een racegame of flightsim overtuigend te simuleren, lijkt het kunnen maken van abrupte bewegingen noodzakelijk. Hoe snel de stoel kan draaien en hoe snel deze reageert op input, is niet duidelijk. Het is ook mogelijk om loopbeweging te simuleren, met pedalen die op een voetsteun zijn bevestigd.

Ook is het mogelijk om de stoel dezelfde kant op te laten draaien als de richting waarin de speler kijkt. Dat werkt in combinatie met een meegeleverde draadloze headtracker, die gebruikers op hun vr-bril dienen te monteren. Op de stoel kunnen ook twee optionele rumble shakers bevestigd worden, aan de achter- en onderkant. Met de optionele VR Table en VR Racing Rack kan er een stuur en pedalenset gemonteerd worden op de stoel voor het spelen van bijvoorbeeld racegames.

Het bedrijf dat Roto VR maakt is in 2015 opgericht en het is al langer mogelijk om bestellingen te plaatsen. Aanvankelijk probeerde het bedrijf via Kickstarter geld in te zamelen, maar toen bleek dat de campagne niet lekker liep, werd deze stopgezet en haalde het bedrijf via investeerders geld binnen. Nu bekend is wanneer de stoel geleverd wordt, tonen de makers in een video hoe het apparaat er uiteindelijk uit zal zien. Roto VR zegt in de toekomst meer vr-accessoires uit te willen brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Toen ik dit eerst las dacht ik dat het een 1 april grap was. Een stoel die kan ronddraaien... dus een beetje zoals een bureaustoel? Mijn fout, dus een stoel die jou met een motor ronddraait.

Toch weet ik niet of dit zo fijn is, je draait tenslotte maar voelt niks van acceleratie en dat lijkt mij toch wel een van de belangrijkste aspecten. Of is ronddraaien genoeg om je evenwichtsorgaan te foppen?

Het lijkt mij ook niet dat die stoel te snel kan ronddraaien, want dan zwiep je al snel met je dijen of misschien eerder je zij tegen de armleuningen aan, lijkt mij niet heel erg fijn, tenzij je deze tegen je dijen aan kunt klemmen en dat lijkt mij niet zo te zien.

Voor racegames is deze stoel misschien wel heel fijn, maar mij lijkt iets als de Katwalk heel tof i.c.m. shooter of adventure games, zeker de mogelijkheid om te kunnen hurken. Neemt natuurlijk wel een hoop meer ruimte in.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 14 oktober 2016 17:56]

Het zal met name het draaien een extra gevoel meegeven, al is het maar een lichte draai naar links of recht, het geeft weer een extra dimensie icm alle andere 'inputs' tussen je oren. Net als *(de)acceleratie met simpel je naar voren of achter leunen kan simuleren, of zelfs een vrije val in vliegtuig door de unit maar een meter of 5 te laten zakken. Soms hoef je maar 1 of 2 van de 3 assen te simuleren om het volledig gevoel te geven.

Ik verwacht niet dat dat ding synchroon 360 graden zal draaien in bv racegame of shooter, maar die links/rechts effecten meegeeft bij die beweging, dat hij een 'kick' van ~15 graden links doet bij links-draaien. Draai je dan 3x links, staat de stoel 45 graden gedraaid en omdat het 360 graden kan draaien, hoeft de stoel nooit terug naar middenpunt (zoals die raceseats).

Beetje hoe vroeger zo'n achtbaan simulator op de kermis was, dat ding kon op z'n best ~45graden kantelen, maar dat icm wat ventilatoren en geluid (en beeld natuurlijk) gaf je het gevoel of je bijna loodrecht naar beneden viel.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 14 oktober 2016 17:05]

Ik vind het te duur om het even te proberen, maar ik vraag me af of ik hiermee wel eindelijk 3d shooters en zo kan spelen en niet kotsmisselijk word doordat het beeld voor mijn ogen draait maar mijn hoofd in werkelijkheid stil staat.

Of mogelijk word ik met deze stoel in plaats van na 30 minuten kotsmisselijk (ja ik moet letterlijk kotsen en op bed gaan liggen) dat al na 5 minuten.

Zou leuk zijn als ik eindelijk eens kon gamen grrrrrr

Edit:

Ik heb het filmpje nog eens bekeken, maar volgens mij werkt deze stoel autonoom en heeft het geen terugkoppeling naar je spel. Zou dit inhouden dat steeds als je naar links kijkt, de stoel ook naar links draait? Lijkt me voor een autoracespel nou niet bevorderlijk. Mogelijk heb ik het mis en wordt het geheel wel door het spel aangestuurd, maar dan vraag ik me af waar dat ding goed voor is wat ze op de zijkant van je VR set klikken.

[Reactie gewijzigd door benbi op 15 oktober 2016 12:21]

Zo te zien niet nee. De stoel zou zelf een controller moeten zijn, zodat als je in een richting leunt, je in het spel in die richting gaat.

In Elite: Dangerous zou dat fijn zijn, want daar kun je strafen, als je flight assist uit zet.

Het is wel een goed idee, zo'n stoel. Omdat je zit heb je meer balans en vertrouwen dat je niet valt en je hoofd open splijt op de koen van de tafel die toch dichterbij stond dan je dacht.

Soms wil je miljonair zijn en dan kun je die gadgets gewoon kopen en proberen. Ik weet niet wat dit kost...

Maar zoals de propaganda laat zien, een space walk wordt zo wel heel bijzonder.

Het mooiste is als games de stoel herkennen. Flight en space sims kunnen dat ding in schepen zetten. Nu wil ED en Star Citizen dat je kunt lopen door space stations en in schepen. Gaan zitten in je captains chair wordt dan ook echt zitten.
Enkel de VR-bril is voldoende om je evenwicht te verstoren. Dus een combinatie van beeld en beweging kan natuurlijk een geweldige toevoeging zijn. Enkel wanneer de stoel niet goed synced met de game/VR-bril kan de voor problemen zorgen. Misselijkheid e.d. doordat je beeld niet overeenkomt met de beweging.

Maar als ze dit goed voor elkaar krijgen lijkt het me een geweldige toevoeging voor een VR-bril. (Misschien zelfs een must als je een volle VR-experience wil) Ook alle mogelijke add-ons laten behoorlijk wat mogelijkheden zien.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar 't concept en hoe 't ontvangen gaat worden. :)
Maar zoals s1h4d0w terecht opmerkt, je voelt geen acceleratie, zoals in bovenstaande video zie je een racegame en de stoel klapt een beetje naar achter.
Ja je klapt naar achter dat zal je vast merken, maar dat gebeurt niet in het spel.. Misschien als je in 1 of ander drag spel zit waarbij de voorwielen loskomen en je dus naar achter ''valt''.

Ja stel de stoel zou ineens met 100km/u naar voren rijden door je woonkamer dan voel je wel de acceleratie, maar waarom de stoel naar achterklapt?? Lijkt me niet prettig, in een auto gebeurt van alles, maar je stoel blijft echt wel stevig ''recht'' staan..

VR moet duidelijk staand op de benen en niet via een draaiende bureaustoel, ook het eerste gedeelte van de video zie je dat meisje alsnog meedraaien met der hoofd, echt zo van... stoel.. draai een sneller...
Oftewel staand geeft je wel die ervaring, je kan gewoon snel een rondje draaien, die stoel tsja...

Dit is dan ook direct de meest simpele VR tool wat ik de laatste tijd voorbij heb zien komen.. Enige voordeel: neemt niet veel plek in beslag en je kan er ook gewoon op zitten want het is immers gewoon een bureaustoel.
Nou ja wat dat naar achteren klappen betreft: Heb je wel eens gezien hoe een simulator werkt, en hoe ze daar acceleratie simuleren? Juist, door de bak naar achteren te kantelen. Doordat je enkel de virtuele wereld ziet en niet je stoel zul je niet gauw doorhebben dat het juist om kantelen gaat en zal dit in beperkte mate aanvoelen als acceleratie. Deze zal natuurlijk lang niet zo sterk zijn het effect in een simulator, maar ik denk dat dit wel degelijk kan werken.

Overigens zie ik als ik het filmpje zo kijk nergens dat de stoel naar achteren kantelt bij acceleratie. Ja die gozer die racet die heeft zijn stoel in de ligstand staan, maar dat lijkt me gewoon een statische stand als ik het zo zie.

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 14 oktober 2016 18:21]

Jaaa zeker heb ik dat weleens gezien, vandaar dat ik aangeef dat deze stoel dat gevoel allemaal niet geeft..
Het is niet te vergelijken als die soort van simulators die al in omloop zijn waarbij je inderdaad een ''soort van'' acceleratie gevoel krijgt. Dat zijn ook echte ''machines'' en niet een bureaustoel xd

Nee helaas, ik zie niet veel toekomst in een veredelde bureaustoel als dit. Wel in vele andere apparaten (hoewel die veel lomper en groter zijn).
Oh dat ben ik verder deels wel met je eens, ik denk ook niet dat dit een gevoel als een simulator zal geven, maar het zal wel de optische illusie van het VR vergroten. Perfect is het zeker niet, maar het is een leuke toevoeging voor de mensen die hierin willen investeren (het zal vast geen goedkoop stoeltje worden)
Jawel, door de stoel achterover te kantelen simuleer je met zwaartekracht het effect van G-krachten, het feitelijke in je stoel gedrukt worden dus (bij accelereren.). Niet de kantelbeweging, maar het steviger in je stoel gaan zitten is dan het bereikte effect.

Zo gaat een simulator ook tegennatuurlijk 'naar buiten hangen' in een bocht om zo negatieve G-krachten te simuleren, je word dan in de buitenkant van je stoel gedrukt.

[Reactie gewijzigd door warhamstr op 15 oktober 2016 20:50]

Kijk maar naar Villa Volta in de Efteling.. :P
"Stoel draai eens sneller"

Mogelijk is het vergelijkbaar met de auto, dat als je een bocht maakt dat je de bocht inkijkt in plaats van enkel door je voorruit direct voor je ?
Ik zag het meisje niet draaien bij de race game, maar bij het spel wat het meisje deed?
Wat je wel ziet is dat de stoel heel raar draait bij de racegame(logisch ook, want een auto draait op een stok een rondje, klopt niet helemaal natuurlijk xd ), maar daar had ik het niet over :D
Video wel gezien? :P
Ja stel de stoel zou ineens met 100km/u naar voren rijden door je woonkamer dan voel je wel de acceleratie, maar waarom de stoel naar achterklapt?? Lijkt me niet prettig, in een auto gebeurt van alles, maar je stoel blijft echt wel stevig ''recht'' staan..
Toch werken professionele sims met gesimuleerde versnelling ook door de stoel (eventueel samen met de hele cockpit) te bewegen/kantelen. Als de stoel naar achter kantelt voel je meer kracht op je rug en icm met de beelden die je ziet lijkt het alsof je versnelt.
Ook het rond de verticale as draaien geeft versnelling, op het moment dat het draaien begint.
Ben wel benieuwd hoe het met kabels gaat. Met 360 graden gaat kabels zo om de stoel heen en doordraaien wordt wel riskant. Met HTC bril al helemaal een probleem.

Tenzij ze pc in achterkant stoel monteren en draadloos doen...

Ah, met een accessoire is dat opgelost. Hopelijk kan dat met elke VR set, keyboard joystick en zo. Allemaal op een stoel.
Jammer dat het geen goedkoop ding is.

[Reactie gewijzigd door MrDummy op 14 oktober 2016 18:36]

Daar dacht ik ook al aan. Paar uurtjes racen rond een circuit is honderden rondjes met je kabels rond de stoelpoot :P

Maar daar zal vast een oplossing voor zijn...
Die hebben ze met draaibare accessoire. Twee versies te kiezen.
Zie op hun website.

Die moet tussen of onder stoel vastgemaakt worden.
Je kan het misschien vergelijken met wat er in pretparken worden gedaan. Groot scherm 3D bril.. en stoelen die links en rechts kantelen en voor en achter kantelen.

Je beweegt niet. maar door het beeld en de beweging van de stoel lijkt het alsof je echt in een achtbaan zit.

Soort gelijk wordt ook bij Vliegtuig simulatoren gedaan.. Cockpit staat op 4 grote hydrolische poten.. Stijg je p dan zal het gevaarte naar achteren leunen terwijl je zelf geen meter verplaatst. Toch heb je het gevoel en het idee dat je in de lucht zit...

Je hersenen kan je goed voor de gek houden door een beeld en een beweging..
Op Cape Carnaval heb je een SIM voor het publiek. Deze laat je geloven dat je gewichtloos ben door je af te schermen van de buiten wereld en de bewegingen van de machine.. natuurlijk ben je niet gewichtloos. en komt dat ding geen centimeter hoger dan toen je instapte.. Maar door de bewegingen en wat je ziet of juist niet ziet lijkt het allemaal wel echt voor je hersenen.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 14 oktober 2016 17:58]

Ja precies maar zo'n simulator staat inderdaad op veel meer poten (die concepten zijn allemaal al werkend, ook voor de vr-gaming markt..) en niet op 1 ronde stok waar alles mee gebeurt..
Of is ronddraaien genoeg om je evenwichtsorgaan te foppen?

De Efteling attractie Villa Volta is een goed voorbeeld hoe het met de zintuigen speelt met de geringste kantelingen i.c.m visuele dingen die niet kloppen, denk bijvoorbeeld aan die vaas die de tegenovergestelde richting kantelt.

[Reactie gewijzigd door goodfella op 14 oktober 2016 18:10]

Het zal allicht enig effect hebben. Of dat positief of negatief is valt te bezien
Als je niet draait voel je ook niks van acceleratie, nog steeds worden je organen al redelijk gefopt door de bril zelf. Ik heb zo een bril opgehad en het is bizar hoe afgesloten je opeens bent van de wereld. Ik vermoed dat het draaien wel een redelijke extra impact zal hebben, acceleratie is een volgend iets.

Toevoeging: Overigens vermoed dat als het niet fijn zou zijn ze het ook niet zouden uitbrengen

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 14 oktober 2016 17:15]

Off-topic: welk spel is dat f-zero achtige race spel in het filmpje?
Radial-G Racing Revolved
Zo, 900 Dollar als je alle accessoires erbij neemt. Dit is met 200 Dollar pre-order korting.
En ik word al kotsmisselijk met alleen een vr bril :'(
Ben eerder benieuwd naar de prijs, en dan ook de volledige prijs als je alle toebehoren er bij koopt. Waar ik vooral twijfels over heb is de duurzaamheid van de stoel..
Als ik op mijn bureaustoel alleen al (zonder VR) rondjes draai dan wordt ik al kotsmisselijk... Dit ga ik niet eens proberen :-)
Totaal ander concept, wat wel hetzelfde probleem soort van probeert op te lossen is VRGO.

https://www.kickstarter.c...nt-in-virtual/description

Het leek me eerst best wel onzinnig, maar ergens denk ik dat het voor een zekere groep ervaringen best fijn kan zijn. Het gros van de VR ervaringen wil je gewoon languit op de bank doen, maar bij sommige heeft het echt wel iets om te zitten en te kunnen draaien. Grootste voordelen zijn natuurlijk minder misselijkheid en meer gefocuste houding.
Ps4 VR doet het dan niet... Want die moet met lampen en een camera aan de voorkant detecteren.
Nu nog het gros van de kabels wegwerken in dit ding.
360 graden horizontaal lijkt me nogal saai.. waarom niet ook op en neer kunnen bewegen?
Dan heb je een echte goede racing/achtbaan VR Sim :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True