Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Force Field, een Nederlandse studio die zich volledig richt op virtual reality, kondigt Landfall aan. Het is een tactische actiegame, die zich deels afspeelt in een panoramische third-person view en deels in een first-person view. De game komt in 2017 uit.

Landfall is een tactical action shooter, waarbij spelers vanuit de derde persoon een overzicht krijgen van het slagveld. Het is ook mogelijk om over te schakelen naar de eerste persoon om zelf in de actie te duiken. Spelers kunnen in de game onder andere gebruikmaken van lopende tweebenige tanks.

Tijdens het Oculus Connect-evenement, dat woensdag van start gaat in California, is er een 2vs2-demo van de game speelbaar voor het publiek. Het uiteindelijke spel zal zowel singleplayer, multiplayer als co-op bevatten. Force Field en Oculus hebben nog geen exacte releasedatum bekendgemaakt, maar Landfall moet volgens de studio begin 2017 verschijnen.

Force Field kondigt Landfall aan in samenwerking met Oculus en de game wordt exclusief ontwikkeld voor de Rift-vr-bril. De fabrikant van de bril geeft in een blog aan dat het hoge verwachtingen heeft van het spel.

De Nederlandse vr-studio is gevestigd in Amsterdam en Eindhoven en heeft 75 medewerkers. In april werd gamestudio Vanguard Games onderdeel van Force Field. Vanguard maakte eerder in opdracht van Microsoft de game Halo: Spartan Assault. Volgens de studio is Landfall de eerste van een reeks producten die het exclusief voor Oculus zal ontwikkelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Exclusives gaan de (nog beperkte) VR markt weinig goed doen. Er is nu juist behoefte aan veel goede content om VR een boost te geven, zodat het volwassen kan worden.
Nee, dat zie je fout. Erg veel studio's durven het niet aan om VR games te maken omdat die markt nog zo klein is en er veel risico bestaat. Een kip-ei verhaal dus. VR device fabrikanten můeten dus wel zelf games gaan maken/financieren om de VR (ontwikkel)markt te kickstarten. En dat die games exclusives zijn spreekt vanzelf, ze gaan natuurlijk ook niet zomaar de concurrent een handje helpen met hun eigen geld. Als de VR markt groter wordt zullen er vanzelf meer studio's het aandurven om "algemene" VR games te maken.
En dat die games exclusives zijn spreekt vanzelf, ze gaan natuurlijk ook niet zomaar de concurrent een handje helpen met hun eigen geld.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. De markt bestaat nog niet eens echt. Dus van concurrenten kan je niet echt spreken. Voor alle partijen die zich op die opkomende markt richten is het in de eerste plaats (en in ieders belang) dat die markt er uberhaupt komt. Ze zouden eerder een soort joint venture moeten beginnen of een fonds om de juiste condities te creeeren. Daarna kunnen ze naar hartelust concurreren.

Een ding is zeker. Als door protectionisme van alle partijen de markt de kop in wordt gedrukt dan verliest iedereen.

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 5 oktober 2016 17:32]

Probleem is een beetje dat die exclusives totaal niet worden gewaardeerd door pc gamers, terwijl Playstation en xbox fanboys staan te juichen als ze een goeie exclusive krijgen. Maar goed, "volwaardige" games voor VR maken kost gewoon veel geld terwijl de afzet markt nog erg klein is. Dan begrijp ik het wel dat z'n kleine en nieuwe ontwikkelaar het geld nodig hebben om z'n game te maken. Zelfde geld voor grote partijen als crytek of insomniac die graag ook meer financiele zekerheid willen hebben. Maar het is natuurlijk ook lullig als je bril van 900 euro kost en je al die games dus moet missen en alleen een paar tech demotjes over blijven. Maar op het moment is die financiele steun nodig om de markt van de grond te krijgen.
Het spreekt niet voor zich. Zowel Oculus en Valve verdienen geld door game verkopen uit hun store. Waar Oculus weigert andere partijen zoals de HTC Vive toe te laten zie je bij Valve juist dat ze iedere VR headset toegang geven, want ook verkoop aan Oculus spelers levert geld op. Waarom dan de blokkade? Omdat Oculus alle andere spelers uit de markt wilt werken nog voor de markt volwassen is geworden. Helaas voor hun schieten ze hiermee in hun eigen voet, het heeft een negatief invloed op de Oculus naam, ze lopen game verkoop inkomsten mis en de concurrentie doet het nog altijd goed.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 5 oktober 2016 18:02]

bij Valve draait het juist allemaal om de verkoop van games via hun Steam platform, alles wat Valve doet draait daar om en nergens anders om..

Echt een smerig spelletje wat Valve speelt. Een beetje hun klanten tevreden houden om zo geld te verdienen. 8)7

Heeft Oculus ook niet een keer een statement gemaakt dat ze hun hardware verkopen met verlies en dat zij het moeten terug verdienen met de software uit de store?

Viveport is kut omdat het alleen de Vive ondersteund (en omdat het kut is) Oculus store is kut omdat het alleen Oculus ondersteund. Valve is de enige die beide headsets ondersteund.

Ik heb ook liever dat de markt verdeeld is over meerdere bedrijven maar tot nu toe is Valve de enige die hun best lijkt te doen.
Echt een smerig spelletje wat Valve speelt. Een beetje hun klanten tevreden houden om zo geld te verdienen. 8)7
tja, zo kun je alles wat elk bedrijf doet wel beschrijven, want dat is ook exact wat Oculus doet, een beetje hun klanten tevreden houden om zo geld te verdienen.

En nee Oculus verkoopt de headset niet met verlies, maar de eerste batch was tegen kostprijs verkocht..
Dit is helemaal niet waar, Oculus is de enige die aan exclusives wilt doen door developers om te kopen.
Enig bewijs dat Oculus dit daadwerkelijk toestaat? Naar mijn weten is het gebruik van de SDK toegestaan in games zonder kosten. Maar zal de VR bril moeten werken volgens bepaalde principes om gebruik te kunnen maken van de SDK van Oculus omdat deze geschreven is voor Oculus In andere woorden, het moet een kopie van de Rift zijn, waardoor er geen innovatie mogelijk is en mij lijkt dat de Rift kopiŽren het laatste is wat Oculus zal toestaan. Voor het aanpassen van de SDK heb je geen toestemming waardoor je een samenwerking moet hebben om een legale werkbare versie te krijgen zoals de GearVR samenwerking. Nu betwijfel ik alleen dat Oculus bereid is samen te werken. Iets wat bij OpenVR totaal geen probleem is omdat deze geen specifieke hardware eisen stelt, het is zelfs gemaakt met ondersteuning voor alle VR brillen in gedachten.

En zelfs al heb je ergens een bericht van Oculus hierover gevonden, is het maar de vraag of het te vertrouwen is. Net als dat ze eerst zeggen dat games modden om ze op andere VR brillen te kunnen spelen niet erg vinden, om vervolgens alles dicht te timmeren wanneer dat daadwerkelijk gebeurd. De enige reden waarom Oculus het weer open heeft gezet is uit hoge noodzaak om piraterij tegen te gaan.

En 'Vive exclusives' is gewoon zware onzin. Je kan zelfs nu al met de Rift de 'Vive' games spelen, zelfs met de oude DK2. Het enige is dat ze meestal tracked controllers nodig hebben zoals de Razor Hydra of Leap Motion (of je kan zelfs de HTC Vive controllers+basestations combineren met de Rift, of als developer die al toegang heeft tot de Oculus Touch deze al gebruiken).
Dat de games niet 100% de controller input ondersteunen is ook volledig logisch, het zijn voornamelijk indie developers die niet zoveel te besteden hebben om iedere headset met controllers zelf te bezitten. Het is bijna onmogelijk om bepaalde hardware goed te optimaliseren terwijl je de hardware zelf niet kan testen. Leapmotion is ook moeilijker om mee te werken omdat dit niet met simpele controller input werkt. Maar er zijn enkele games die nu al native ondersteuning voor andere controllers hebben, voor de rest kan je gewoon zelf de knoppen instellen. Valve zelf geeft geen enkele belemmering voor de ondersteuning binnen OpenVR, dus valt er helemaal niks op de werkwijze van Valve aan te merken.
Zelfs toen modders het voor elkaar kregen spellen uit de Oculus store te draaien op een Vive, blokkeerde Oculus dat. Dus het gaat niet om het simpelweg niet ondersteunen van een SDK.
Oculus heeft door dat de Rift een stuk minder functies heeft dan de Vive en daardoor minder goed verkoopt, en nu proberen ze toch nog zoveel mogelijk er uit te halen door exclusives en andere vreemde acties(zoals het al in winkels liggen terwijl nog niet aan alle pre-orders voldaan was).
wat een onzin weer.. Dat ze in de winkels lagen kwam door contracten die al ruim voor de release gemaakt waren, dus dat was helemaal geen vreemde actie, maar een zakelijke verplichting. En ook dat ze exclusives zouden doen om nog zoveel mogelijk uit de 'slechte' verkopen te halen, ook dat was allemaal ruim van te voren gepland. Naast het feit dat je helemaal geen idee hebt of de verkopen minder zijn, aangezien er helemaal geen cijfers bekend zijn, naast dat het helemaal niet bekend is of het de door Oculus verwachte aantallen waren (en in werkelijkheid had Oculus juist minder verkopen verwacht dan dat ze werkelijk hebben gedaan).
Enuh, het is niet alsof Valve niet probeert mensen er van te weerhouden om de spellen die gekocht zijn via Steam niet zomaar speelbaar te maken als je geen steam hebt (ofwel warez/gamez). DAT is wat Oculus probeerde met die patch, en dat zorgde (helaas) voor dat ook de 'mod' niet meer werkte, dat is uiteindelijk ook weer gefixed door Oculus (nadat de modders zelfs de hele beveiliging hadden omzeild)..
Maar het gaat dus wel om ondersteunen van de Oculus SDK, als HTC ook (naast SteamVR/OpenVR) de Oculus SDK volledig (native) ondersteund is er geen probleem, maar HTC wil en doet dat niet..
Het zijn juist goeie exclusives wat een platform als VR bestaansrecht kan geven.
Wat zou er overblijven van Microsoft en Sony als zij besluiten geen exclusives voor hun consoles te meer te releasen?

Een goeie exclusive zou dan natuurlijk weer goed gebruik moeten maken van het VR platform door mechanieken toe te voegen welk niet op een normaal scherm werken.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 5 oktober 2016 16:52]

Er is natuurlijk een groot verschil tussen "exclusief voor VR", waar jij over lijkt te praten, en "exclusief voor de Rift"
Als Microsoft en Sony geen platform exclusives zouden maken zou hooguit de verdeling binnen de console markt anders kunnen zijn, het marktaandeel van consoles als geheel zal niet veel anders zijn.
Excuses, dat had ik gemist :(
Dan is dit inderdaad wel vervelend, en is jouw comment meer dan terecht.
Ik denk toch wel dat dit soort exclusives het juist goed gaan doen om VR een kick te geven. Het moet natuurlijk wel iets echt toevoegen naast dat je alleen alles door een VR bril ziet.
Met exclusives wordt bedoelt dat je de game alleen kan spelen met de oculus rift en niet met de htc vive.
Ik denk dat hij meer doelt op de rift exclusive, niet VR. Om een kleine markt nog verder te verkleinen door alleen de rift te ondersteunen lijkt mij niet handig in een al kleine markt.
Hij bedoelt exclusives voor enkel 1 VR bril. Niet dat het exclusief als VR game te spelen is.
Denk ook niet oculus zo nog veel vrienden maakt met dit soort fratsen. Z'n beetje alles wat hun doen heeft de doelgroep (pc gamers) een hekel aan. Maar goed, wat die mensen dan niet begrijpen is dat oculus de financien aan ontwikkelaars kunnen geven die ze nodig hebben om z'n game te maken. Het kan er dus wel voor zorgen dat die exclusives een betere kwaliteit krijgen.
Maar goed, wat die mensen dan niet begrijpen is dat oculus de financien aan ontwikkelaars kunnen geven die ze nodig hebben om z'n game te maken.
Valve doet dat ook, maar hangt daar geen exclusiviteits eis aan. Die "eisen" alleen dat je de game via Steam verkoopt en daarmee het voorgeschoten geld terug betaald.
Tot nu toe heeft valve/htc alleen nog maar kleinere games geholpen. Ik denk dat oculus toch wel wat meer geld neer lapt om het exclusive te houden. Ga maar eens na hoeveel het een ontwikkelaar kost om een groot deel van de doelgroep uit te sluiten.
Idd, met elke Rift exclusive raak ik er meer van overtuigd dat de Vive de grote winnaar gaat worden.

Filmpje doet het hier niet (blijft het laadicoontje laten zien) nadat ik hem wat heb ge-ffw-ed

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 5 oktober 2016 16:52]

Ik heb nog niks VR-ish hieraan gezien.

Gewoon een teasertje zoals alle andere trailers zonder ook enige informatie of beeld voor VR....
ah je bent me voor. Ziet eruit als een trailer voor een strategie spel, niks meer.
Zie je op 31 seconden die hoofden. Je moet voorstellen dat jij daar hangt met je hoofd boven de battlefield en inzicht hebt wat er onder je gebeurd.

Het is erg moeilijk om VR games te laten zien via een normaal filmpje dat komt vaak totaal niet over.
Een VR-experience is ook niet zomaar in een 2D filmpje over te brengen.
Ziet er strak uit, van mij mogen er wel meer VR-only titels komen :)
VR-only titels, Ja, Rift-only titels.. Nee dank je.
VR only titels zijn zelfs logisch. Een goede VR game is op een hele andere manier gemaakt dan een normale game. Er moet rekening gehouden worden met de beperkingen van VR om geen motion sickness te geven en het VR gevoel te behouden. Tegelijkertijd moeten de extra mogelijkheden die VR mee brengt goed benut worden, dat gaat niet als je deze niet kan implementeren om het speelbaar voor normale spelers te houden. Er zijn maar beperkte mogelijkheden voor games die voor normaal en VR tegelijkertijd perfect zijn. Dus VR only games zijn alleen al voor de kwaliteit van de games belangrijk.

Meer Rift only games ben ik ook op tegen, zal de markt niet goed doen.
Grappig om te zien dat Sony en oculus gewoon alle goed uitziende vr games opkopen. Het is dat je met een programma alle oculus exclusives voor de vive beschikbaar kan maken. Anders bleef er helemaal niks over.

Trouwens, internationale sites hebben reviews voor de psvr geplaats. Wanneer komt tweakers met z'n review?
Zucht, word echt naar van hoe mensen de exclusives wegzetten. Zonder het geld wat Sony en Oculus in de markt pompen zouden die games niet eens bestaan.
"Het is ook mogelijk om over te schakelen naar de eerste persoon om zelf in de actie te duiken."

Dat is een erg vet concept en zie ik goed werken icm VR. Van top-down RTS naar POV op het battlefield - dat is al tof an sich qua immerison, maar met een VR ervaring versterk je dat effect nog eens. Heel erg goed bedacht en als je dat goed uitwerkt icm speedy gameplay waarin dat switchen ook daadwerkelijk vereist is en snel MOET - wow dan heb je wel een toffe ervaring hoor.

Ik zie er in het filmpje nog weinig van terug. Beetje gekke camera movement over een tamelijk oninteressant maar wel als 3D uitziende battlefield, ergens in de toekomst. Ben verder ook niet zo onder de indruk van de artwork. Lekker rustig kleurenpalet, dat wel, maar verder weinig dat de aandacht trekt. NPC models bewegen houterig en onnatuurlijk. Het lijken een beetje op de toys die je in kinder-suprise-eieren aantreft.

Geinig om alvast een impressie te krijgen, maar als deze jongens willen hypen met een trailer moeten ze nog even goed hun best doen ;)
Ben benieuwd hoe de Oculus Touch controller integratie gaat zijn. Als het Oculus + Xbox controller only is doet dat zeker afbreuk aan de ervaring.
VR headset + controller is een veel mindere VR ervaring dan HTC Vive + controllers en Oculus Rift + touch controllers.

En ik begrijp alleen niet waarom een studio zich alleen richt op 1 headset en niet op meerdere.
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat oculus een deel van de game financierd om hem zo exclusive te houden.
De trailer ziet er wel goed uit. Eerste indruk is AirMech Command (VR) meets Damaged Core. Interessante combinatie. Ik zou het wel willen testen ;)
Dit gedoe heeft er bij mij toe geleid om zeker nog een jaar uit te stellen en kijken wie de winnaar wordt, of DAT er een winnaar komt. Want ik ga dus echt niet zoveel geld uitgeven en dan er later bv achter komen dat PSVR een succes blijkt en deze brillen in prijs naar beneden donderen, of dat er voordat er echt goede content is alweer een nieuwe bril uit is die goedkoper en beter is.

Dit soort dingen zijn echt dealbreakers, en die extreem dure videokaarten die maar niet in prijs dalen maken het er ook niet echt makkelijker op.

Wat een tegenvaller dit eerste jaar zeg, extreem duur, kaarten die meer kosten dan een console en zelfs dan nog niet volledig future proof zijn en gewoon geen echte content, nee, zelfs het tegenwerken van de content. 8)7

Voor het geld haal ik liever een OLED televisie ofzo, weet je in ieder geval zeker dat je gebakken zit voor het geld dat je betaald.
Vind jij dan ergens een OLED televisie voor §699 of §949?

En dat er over een X aantal tijd opvolgers/uitdagers komen met lagere prijs en betere specs lijkt me wel een zekerheid. Futureproof bestaat op computer vlak (en al helemaal niet op gaming/3d) toch echt niet meer.

[Reactie gewijzigd door Xzylvador op 5 oktober 2016 17:46]

Met een tv, console of pc die allen een hoge aanschrafprijs hebben, weet je altijd wel dat je toekomst proof bent. Voor z'n vr bril betaal je een hoge prijs waar van het alles behalve zeker is of het over 2 jaar nog gebruikt word. Dus ik begrijp hem wel.
Dat is het gekke, die vind je tegenwoordig dus. Mits je genoegen neemt met 1080p en zonder HDR. Maar voor 4K plus HDR geldt ook weer hetzelfde: wil je deze hebben zodra er content voor is, de technieken echt volledig uitontwikkeld zijn en de prijs omlaag gaat moet je wachten.

Nu een 1080p OLED kopen voor rond de duizend is een optie, en dan over een jaar of twee toehappen op 4K en je verliest helemaal geen geld, want die prijsdrops zijn tegen die tijd meer dan die duizend euro.
Nu een 1080p OLED kopen voor rond de duizend is een optie, en dan over een jaar of twee toehappen op 4K
Tja, dat kun je natuurlijk ook met een VR-headset doen, nu kopen en over twee jaar weer een nieuwe...
Is niet hetzelfde, want ik zal met de Vive never nooit die §800,- bespaard krijgen op de volgende bril door te wachten, terwijl de OLED's nu rond de §3.000 zijn en het heel aannemelijk is dat er §1.000 over twee jaar wel vanaf is.
Je koopt nu een VR set voor 800 euro en over twee jaar de opvolger/whatever voor 800 euro, of je koopt nu een 1080p OLED voor 1000 euro en over twee jaar de opvolger, een 4K OLED, voor 1000 euro... ik zie het verschil niet.
Uiteindelijk ben je in beide gevallen twee keer je geld kwijt, in beide gevallen koop je nu hedendaagse tech, en over twee jaar de dan hedendaagse tech.
Ik had het over het feit dat er, mijns insziens, paralellen tussen de twee zijn, ik zei:

"Wil je deze hebben (OLED met 4K en beter ontwikkelde HDR) zodra er content voor is, de technieken echt volledig uitontwikkeld zijn en de prijs omlaag gaat moet je wachten."

Net zoals met de brilletjes, want daar is het ook wachten op content, de techniek is eigenlijk nog niet echt uitontwikkeld / videokaart en bril duur...

Maar als ik de Vive ga kopen dan betaal ik bijna §1.000, moet nu gelijk een goede videokaart hebben. Dat bedrag zul je nooit helemaal meer terug zien, en als het een flop wordt helemaal al niet.

Maar ik weet zeker dat met hetzelfde geld de 4K OLED HDR die ik nu zou willen hebben ook niet te koop is, maar wel voor een 2K OLED en dat zal mij zeker later die §1000 besparen op het moment dat ik de 4K ga kopen, zodra die de content heeft en betere HDR. Dat is bij VR-optie dus onmogelijk, en onzeker.
Een heel dure tv die enkel qua beeld iets mooier is of een revolutionaire nieuw medium dat je transporteert naar een andere wereld. Ik weet wel wat ik zou kiezen.
Dat nieuwe medium heeft ook goede media nodig. Dat is het hem nu juist. En ik wil de wow-factor niet kapot maken door een heel jaar met demo's aan de gang te gaan.
Kijk eens alleen al in de steam catalogus. Als jij je VR plezier 1 jaar wilt uitstellen prima. Your loss.
Hierbij ga je er dus vanuit dat de Vive als winnaar uit de bus komt. Ik vind dit allemaal niet zo zeker hoor.
Waarom zou er 1 winnaar komen? Ben je ook nog altijd aan het wachten wie de winnaar wordt microsoft, nintendo of sony?

Ik weet dat ik nu met mijn Vive plezier kan hebben van de games die nu uit zijn voor de Vive + ik kan games van de Rift ook gewoon spelen. Wie weet komt er over een jaar weer van allebij een nieuwe generatie HMD's uit kan je weer een jaar wachten kijken welke "de winnaar" wordt. Ondertussen heb ik al 5 maanden plezier van mijn Vive.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 6 oktober 2016 14:10]

Nou prima, maar ik ga geen §1.400,- uitgeven voor mogelijk een niche product, ik kijk mooi de kat uit de boom. En ik vind het over het algemeen allemaal demo-achtige games, ik wil echte games erop hebben, een killer-app.

Jij hebt gewoon nu de echte wow-factor verbruikt aan demo's, ik wil graag een Mario64 of Halo achtige game op VR hebben, eentje die de toon zet en aangeeft dat men er serieus achter staat. Hopelijk komt Valve met zoiets.
Hopelijk komt er ook een port van A2 Racer :) Nederlandse trots!

[Reactie gewijzigd door WienerBlut op 5 oktober 2016 17:05]

Press A zie je dan in die clip komen, noem me ouderwets, maar RTS is toch altijd nog keyboard/muis, niet met een controller :P Maar hoge verwachtingen, wat moet ik me voorstellen bij VR op een topdown view van een RTS? Dat je kan switchen naar FPS heb je nog leuke dingen, maarja.. dat kon C&C renegade ook al. Had de trailer zonder die 3 koppies in de lucht gedaan en ik had gewoon een reguliere trailer van een nieuwe RTSFPS gezien.

Maar nu al de eerste Rift-exclusive, gaan die gasten nu al rellen met elkaar (en mogelijk nog andere op de markt) voordat hele VR echt pas voet in aarde heeft? Sony zal natuurlijk z'n VR exclusief voor PS4 pro bouwen.
Heiligschennis! Helemaal met je eens maar ik denk dat een toetsenbord voor een hoop mensen toch nog best ingewikkeld is als je niks ziet. Zeker in een FPS wil ik nog wel eens op de verkeerde toets drukken of er meerdere tegelijk indrukken, met de controller lijkt mij dat een stukje makkelijker.
Hopelijk gewoon met de Touch te bedienen.
Het is zo anders als je diepte ziet en er van alles om je heen gebeurt maar dat kun je niet vastleggen in een 2d filmpje

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True