Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Oculus heeft tijdens zijn Connect-evenement bekendgemaakt dat de Touch-controllers voor zijn Rift-bril op 6 december beschikbaar komen voor 199 dollar. Daarnaast brengt het bedrijf op die dag een extra roomscale-sensor en oortelefoontjes uit.

De voorverkoop voor de Oculus Touch-controllers start 10 oktober. De controllers komen in een bundel samen met twee games, het sportspel VR Sports Challenge en The Unspoken, een game voor vechten met een soort tovenaars. Daarnaast bevat de bundel een additionele camera. Een europrijs noemde Oculus niet, maar waarschijnlijk gaat die 199 euro bedragen.

Een extra sensor komt 6 december los beschikbaar voor 79 dollar. Deze maakt volgens Oculus roomscale tracking mogelijk voor: het bepalen van je positie in een ruimte terwijl je rondloopt. De HTC Vive wordt ook met sensoren hiervoor geleverd, wat als een onderscheidende eigenschap werd gezien. De combinatie van Rift-bril, Touch-controllers en additionele sensor komt in de VS uit op een totaalprijs van 880 dollar, becijfert The Verge, die voor de Vive is in de VS 800 dollar

Oculus kondigde tijdens zijn Connect-evenement ook een in-ear-koptelefoon aan voor de Rift. Deze oordopjes komen eveneens in december, voor 49 dollar.

Oculus Touch Controller In-earOculus Touch Controller In-earOculus Touch Controller In-earOculus Touch Controller In-ear

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Wij lopen nu net de zaal uit bij OC3 - veel leuke zaken werden aangekondigd.

Vooral de sociale interactie in Oculus Home met Rooms zie ik wel zitten!

Grappig detail: Palmer Luckey was nergens te bekennen en werd ook nergens genoemd. Die is er volgens mij uitgewerkt..

Nu snel door naar de sessies!

Update:
Korte samenvatting van wat ik me allemaal herinner (in random order):

-Avatar creator - je eigen VR avatar personaliseren.
-Social VR - in Oculus Home een Party tot 8 personen aanmaken en in special rooms TV kunnen kijken, kletsen en simpele kaartspelletjes/schaken doen
-ze werken idd aan een tussen oplossing (bril die tussen GearVR en Rift komt te zitten - draadloos , maar meer high end dan GearVR en met insideout tracking!)
-iR camera's zijn straks los te kopen voor 79 dollar: met 3 kan je roomscale creeeren (je krijgt een tweede al bij je Touch controllers).
-Dingen die ik echt kan aanbevelen om even zelf te bekijken (verwacht dat die straks wel online staan): onstage social VR demo van Mark Zuckerberg en het praatje van Michael Abrash van wat hij denkt waar VR in 5 jaar zal staan.
-Game van Epic (Robo Recall) wordt gratis (geinspireerd door de Bullet Train techdemo van vorig jaar).
-Asynchonous Spacewarp - mbv nieuwe techniek en game op 45 fps te laten draaien kunnen ze straks ook positional tracking timewarpen (momenteel met async timewarp alleen rotational tracking).
-Door bovenstaande wordt de minimal spec van VR terug gebracht naar een i3 met GTX960 (was eerst i5 en GTX970).
-Nieuwe in-ear oordopjes (vervangen de huidige headphones - kosten 49 dollar en moeten zich kunnen meten met headphones van 900 dollar aldus wc eend) voor een nog meer immersive audio beleving.
-Nieuwe audio SDK (anders en betere audio beleving - zie het als een skybox voor geluid werd het omschreven).
-Nieuwe browser voor VR (door Oculus) aangekondigd: Carmel

[Reactie gewijzigd door BaT op 7 oktober 2016 08:28]

Jason Rubin: Palmer Luckey ‘Didn’t Want To Be A Distraction’ At Oculus Connect

Lijkt me een verstandige zet om hem er niet bij te betrekken met oog op de controversie die er om hem heen zit nu. Ben erg benieuwd of zijn invloed überhaupt nog relevant is bij Oculus op het moment.
En als je dan toch vragen aan het stellen bent; info over hoe de mensen met een Rift pre-order hun Touch queue position veilig kunnen stellen? ;)
Net in de email ontvangen:

Because you pre-ordered Oculus Rift on Oculus.com, you're eligible for priority status for Touch when it becomes available for pre-order on October 10.
Important info about your priority status:
• Starting October 10 at 12pm PT you can pre-order Touch at Oculus.com
• You must pre-order using the same email you used to pre-order Rift
• You must complete your Touch pre-order before 11:59pm PT on Thursday, October 27 2016—after that date, you'll no longer be eligible for priority status
Yup hier ook binnen :)
Nu je daar toch bent, vraag even iemand wat ze met "in bulk" bedoelen :-)

Mijn hoop is nog steeds dat early Rift kopers voor de 6e december hun Touch controllers krijgen, voordat de 'bulk' verscheept wordt...
Allemaal onboeiende dingen dus. Zit helemaal niet te wachten op al die social meuk. Sterker nog, zelfs Touch interesseert me maar matig en ga ik dus ook skippen. Ik gebruik de Rift alleen maar voor racesims dus alles eromheen vind ik niet interessant.

Hopelijk komt er snel een Rift CV2 met gohere resolutie.
Niet boeiend? Nou, de aankondiging van een soort "Wireless" Rift ala GearVR maar dan (nog) beter vind ik toch wel interessant.
En Touch heb je gewoon nodig op een gegeven moment, een XBOX controller is gewoon beperkt.
Die wireless headset is dan wel minder dan de oculus zelf.
Ik snap nog steeds niet de toegevoegde waarde van VR voor thuisgebruik. Oculus Home lijkt mij dus helemaal niks. Ik neem aan dit dit een combinatie van een video layer (van je vrienden) binnen je VR omgeving? Een avatar afbeelding geef niet veel toe. Ik speel zelf geen computerspellen misschien dat ik daarom ik niet zoveel in VR zie. Ik heb een Google Glass gehad maar dat was ook niet echt alles. VR lijkt mij meer handig voor enkele bedrijfstoepassingen (bijv. in de sales)
Misschien kun je je net iets meer erin verdiepen. VR is zeker niet alleen voor games, en ook zeker niet alleen voor bedrijfstoepassingen.
Denk bijvoorbeeld aan films/series kijken in 3D op een groot scherm.
Heb je weleens een echte VR bril (dus niet een google cardboard of gear vr) op gehad?
Ja hoor, ik heb genoeg VR brillen opgehad (Oculus, eigen bouw van mijn werkgever voor McLaren etc.). Ik zie tot nu niet echt een goede toepassing voor thuisgebruik behalve spelletjes. Ik zie mijzelf en vrienden eerlijk gezegd niet films/series in 3D kijken middels een VR bril. We kijken al geen 3D televisie.
Ok dat scheelt dan in ieder geval :).
Maar als je vrienden/familie niet in dezelfde kamer kunnen zitten heeft het echt wel meerwaarde dat je via VR toch samen in een virtuele kamer kunt zitten en naar een groot scherm een film/sportevent/serie kunt kijken.
Dat kun je echt niet vergelijken met 3D tv.

Daarnaast is een 3D film kijken binnen VR echt 3D en ook niet te vergelijken met een 3D tv.

Ik geef toe dat ik het voorlopig ook nog niet mainstream zie worden (behalve voor gamers), o.a. omdat de devices nog iets te groot zijn en de prijs te hoog en de meesten het nog maar raar vinden (en er geen meerwaarde in zien ;)).
Maar zoals we nu bijv. skypen met familie in het buitenland zal dat later zeker via VR gaan.

Of samen achter ons eigen pc scherm zitten terwijl we niet op dezelfde locatie zijn (http://store.steampowered.com/app/457550/).
Betref Palmer. Ik vind dat niet een grappig detail.
Daarnaast heeft hij er zelf voor gekozen om niet aanwezig te zijn. Hij is er dus zeker niet uitgewerkt!
Zie ook de link die Thermometer noemt.
Nee, Palmer is weggebleven vanwege dat men niet wilde dat de pers meer aandacht op hem ging leggen vanwege zijn donatie aan dat ene clubje welke weer advertenties maakte voor Trump. Naast dat is het ook bekend dat hij heel veel moeite heeft met publieke optredens (niet iedereen vindt het makkelijk om voor een groot publiek te staan). Maar grootste redden is dus vanwege het gezeik dat hij heeft gekregen omdat hij indertijd een donatie had gedaan aan die meme-makers..
Kan iemand mij vertellen hoe ze het gaan doen voor mensen die al een oculus bezitten en dan een extra tracker en controllers kopen voor roomscale? want de kabel die er nu bij zit is maar 4 meter wat dus veel te kort is voor roomscale.
Je kan volgens mij gewoon verlengkabels gebruiken. Room-scale zal nog altijd voor het publiek blijven wat de moeite neemt hun kamer ervoor in te richten, geld voor zowel de Rift als de Vive.
Probleem met verlengkabels is signaalverlies en snelheidsverlies. Oculus biedt in ieder geval geen ondersteuning voor verlengkabels.
Ervaringen variëren nogal, heb ik de indruk. USB verlengen lijkt meestal te werken, de HDMI kabel iets minder.

https://forums.oculus.com...sion-cables-do-work-w-cv1
Heb zowel actieve als passieve usb verlengkabels geprobeerd voor de sensor. Geen van allen werken. Had nochtans op internet eerst opgezocht welke volgens anderen wel werkten. Ook dure aangelegenheid om zo een actieve kabel te kopen, om er dan niets mee te kunnen doen. Hierover zwijgt oculus ook in alle talen. Niets op oculus connect gezien wat verlengen van kabels betreft, want inderdaad hoe ga je anders roomscale doen ?
Ik hoop niet dat ze momemtum hebben gemist, in mijn omgeving hoor ik niemand meer over vr. Terwijl vorig jaar iedereen het erover had.
Momentum niet, maar de late lancering van de controllers heeft ze wel heel veel klanten gekost. Veel gamers zijn toch voor de Vive gegaan, simpelweg vanwege de controllers.
Momentum niet, maar de late lancering van de controllers heeft ze wel heel veel klanten gekost. Veel gamers zijn toch voor de Vive gegaan, simpelweg vanwege de controllers.
Veel gamers?? Hoeveel dan.. Dit is allemaal speculatie. Laten we eerlijk zijn, een groot deel van de early adopters zijn daarin gegroeid door de DK1 en DK2. Alles wat er toen uit was qua content had geen touch controllers nodig en die mensen zijn dus, net als ik, gewoon door gegaan met de CV1. FF Stuur, HOTAS, joypad en hydra had ik inmiddels al liggen door de vorige rift iteraties. Ik kon dus best zonder touch.
En daarnaast denk ik niet dat er veel gamers waren die voor de vive gingen aangezien er maar weinig gamers zijn die 1000 euro neertellen voor een gadget. Naast de kosten voor de pc die het kan draaien. Hetzelfde geldt ook voor Oculus gebruikers hoor.
Ik zeg dat er helemaal niet veel gamers zijn die VR hebben. Ik ben de enige in mijn hele vriendenkring (en die reikt redelijk).
Dus ik ben het eens met wat z1rconium hieronder zegt: het staat echt nog in de kinderschoenen! Al het gespeculeer van iedereen geeft alleen maar aan hoe ongeduldig de maatschappij is geworden. Als binnen een half jaar niet alles perfect is dan heeft het bedrijf fouten gemaakt en worden ze meteen afgemaakt. Ik merk dit ook bij veel early access titels op Steam. Altijd maar jankerds die zeuren dat het niet snel genoeg gaat (niet dat ik je bij deze uitmaak voor jankerd :)).
Als Oculus over 3 maanden met een feature komt waar HTC niet aan gedacht heeft dan roept iedereen na 9 maanden (als HTC het ook heeft): "HTC is echt veel te laat, iedereen heeft nu een Oculus gekocht" maar zo werkt het gewoon niet. Je koopt de headset die je het beste bij je vindt passen. Als jij controllers/roomscale destijds belangrijk vond, dan kocht je een vive. Als je compatibility met bestaande titels, ergonomie en in zekere zin de prijs belangrijker vond: dan kocht je een rift. Ik behoorde tot de laatste groep.
Denk niet dat het veel gamers zijn, wel zijn het allemaal VR-enthousiastelingen die voor de Vive zijn gegaan.. Ook is het helemaal niet duidelijk hoeveel headsets er nu werkelijk verkocht zijn. Zowel HTC als Oculus hebben beide nog geen precieze aantallen bekend gemaakt.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 8 oktober 2016 00:15]

Het moet allemaal nog beginnen.
Voor de PC is VR het hoogtepunt al gepasseerd.

VR is de nieuwe 3D TV. Leuk en aardig maar gaat niet van de grond komen.
Ik denk dat dat te maken heeft met de drempel van kosten. Diegene die VR als early adaptor wilden, die hebben het.

Nu moet de prijs naar beneden, van headsets en van videokaarten. PSVR komt volgende week uit, denk dat er nog wel wat gaat gebeuren in VR-land.
Prijs naar beneden van videokaarten? Hoeveel lager dan 199$ wil je het hebben.
Prijs <-> Snelheid verhouding.. een kaartje van ¤50 kan hetzelfde als high-end kaarten van jaren geleden. Kwestie van tijd dus. Over 5 jaar is de hardware veel verder, sneller en hoogst waarschijnlijk ook met VR optimalisaties..
Het hangt ook af van het spel, je kan sommige VR games prima met een 750Ti draaien.
En met Asynchronous Spacewarp heb je lagere specs nodig om iets goed te kunnen draaien!
Had het niet eens door, specs zijn verlaagd naar een I3 6100 en een GTX 960 (of GTX 1050)
VR is echt totaal anders dan 3D TV. Het heeft weldegelijk toegevoegde waarde namelijk, het enige aspect wat nu verbeterd moet worden is de drempel voor de consument. En er is een duidelijk pad naar hoe dat haalbaar word. Mobile VR groeit namelijk alleen maar, als Google's keynote niet al genoeg zegde.
Wat een ongefundeerd gezwets.

Waarom VR met 3D tv vergelijken terwijl het niet hetzelfde is?
De eerst hype wave is misschien iets minder geworden omdat degene die het konden betalen en interesse hadden dat nu gedaan hebben, en daarnaast gewoon wachten op de 2e generatie.

Het brede publiek is nog helemaal niet aan de hype begonnen en dat kan nog wel een tijdje duren. Brede adoptie hiervan neemt nu eenmaal wat tijd in beslag.

Waren er met 3D tv zoveel bedrijven en ontwikkelaars bezig om het groter en interessanter te maken? Nee alleen de tv makers en filmmaatschappijen.
Als je nu ziet hoeveel er aan VR wordt gewerkt....

Je mag me er over een paar jaar op aanspreken als ik ongelijk heb in dat VR wel van de grond komt............en absoluut niet hetzelfde is als 3D tv.

[Reactie gewijzigd door PuckStar op 7 oktober 2016 16:36]

onzin, deze generatie VR zit nog maar net in de beginfase, de concurrentie zijn nog maar net begonnen aan het maken van eigen/nieuwe headsets, die zullen allemaal op zijn vroegst pas ergens volgend jaar komen. De developers moeten nog steeds leren hoe ze games moeten maken voor VR, en het aantal fatsoenlijke games is nu ook nog echt minimaal..
Niet echt een toegankelijke prijs, maar ik zit nu de stream te bekijken van oculus en ze hebben toch aardig wat veel belovende games aangekondigd, van de ontwikkelaars van the order 1886, metro 2033 en unreal engine. Oculus is er wel echt serieus werk van aan het maken.

edit; Er zat net een hoge piet hoe hij denkt dat vr er over 5 jaar eruit ziet. Hij voorspelt een resolutie van 4k x 4k per oog, 140 graden vield of view en een betere velt van diepte. Hij voorspelde ook om die hoge resolutie aan te sturen, er gebruik maakt wordt van eye tracking die dan berekend waar je oog op focust en alleen op die plekken de resolutie op maximale hoogte draait, hier mij zou je veel rekenkracht kunnen besparen.

En Mark Zuckenburg had nog te vertellen dat ze met een prototype bezig waarin die zonder pc of mobiel werkt.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 6 oktober 2016 21:20]

Eerlijk is eerlijk die Oculus Touch controllers liggen echt mega fijn in de hand, dus blij om te zien dat ze er dan eindelijk komen! Ik vind het alleen best jammer dat je controllers niet op andere VR platformen kunt gebruiken vind deze iets fijner en intuïtiever dan de vive terwijl ik de vive als headset veel fijner vind. Ik ben overigens ook benieuwd of dit zal uitmonden in het porten van steam games naar Oculus Home.
Hoe kom je erbij dat je ze niet op andere platformen kunt gebruiken!?
Naar mijn weten kun je ze prima gebruiken in bijv. Steam.
Ik vind het best wel erg dat het hun zo lang geduurd heeft, maar ik ben blij voor Oculus bezitters dat het er eindelijk komt. De Vive heeft mij bewezen dat binnen de huidige technologie roomscale en tracked controllers een must is voor echt goede VR. Ik zal niet snel geneigd zijn om VR games te nemen zonder deze mogelijkheden. De echte VR ervaring komt zo ook bij Oculus.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 7 oktober 2016 01:18]

Tenzij je van race/vlieg sims houd. Dan hoef je geen controllers (mwah misschien nog wel met een vliegsim), en zeker geen roomscale.
Ik heb een tijdje terug de PSVR gebruikt en was bijzonder enthousiast. Het is misschien niet zo goed als een Oculus of Vive, maar wel goed genoeg. Bovendien is het ergonomisch de fijnste van de drie.

De prijs is een stuk toegankelijker, er zijn meer (grote) games en het aansluiten is echt noob-proof.

Oculus en Vive moeten echt met een toegankelijkere headset komen die minder kost, ander ben ik bang dat ze niet meer hebben gedaan dan de markt aanslingeren waar vervolgens Sony de vruchten van plukt (en wellicht anderen zeer snel).
Since dat HTC aangekodigd heeft een eigen store te maken en daarop exclusives te gaan verkopen ga ik niet meer bashen op oculus, al hoewel kan wel bashen op oculus dat ze ermee begonnen zijn en het allemaal hun schuld is.
Al lijkt HTC hetzelfde van plan te zijn, mooi wel dat valve wel licht gezegt heeft geen exclusives op steam te willen verkopen, en toen HTC besloten heeft hun eigen store te maken.
(k) Gabe....

[Reactie gewijzigd door Haas_nl op 6 oktober 2016 22:28]

ik vraag me af of de officiele launch date dan ook 6 dec is? ze geven aan dat dan de bulk rollout is. ik lees dat als ze liggen in de winkel. pre-orders kunnen dan mischien toch in oktober al hun touch verwachten?
Daar zou ik niet vanuit gaan. In hun nieuwsbrief staat "Touch will be available for pre-order October 10 and ship in volume December 6."
Hey tweakers.net, zullen de touch controllers te proberen zijn bij de VR meeting in Antwerpen op 19 oktober?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True