Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Bij het verschijnen van de Oculus Touch volgende week, 6 december, zijn er 53 games beschikbaar die de controller voor de Rift-bril ondersteunen. Deels gaat het daarbij om nieuwe games en deels krijgen bestaande vr-games een update voor de ondersteuning.

Onder de games die de Touch-controllers ondersteunen zijn enkele games van Oculus zelf, zoals Dead and Buries en Medium, maar ook games van indiestudio's en grotere gamebedrijven. Naast nieuwe titels zijn er enkele titels die nu al te spelen zijn met de Rift, maar die straks de Touch-controllers ondersteunen. Daaronder zijn The Climb van Crytek en de vr-versie van Serious Sam. In 2017 komen meer games naar de Oculus Store, waaronder Robo Recall, Lone Echo, Arktika.1 en Giant Cop: Justice Above All, zo belooft het Facebook-dochterbedrijf.

Oculus kondigde een deel van de games afgelopen zomer aan, maar de lijst is sindsdien uitgebreid van 30 naar 53. De Oculus Touch-bundel bestaat uit twee controllers, een additionele camera en twee games, het sportspel VR Sports Challenge en The Unspoken, een game voor vechten met een soort tovenaars. De bundel kost 199 euro. Daarnaast maakt Oculus volgende week dinsdag tegen een meerprijs van 79 dollar een extra camera beschikbaar, die gebruikt kan worden voor roomscale tracking: het bepalen van je positie in een ruimte terwijl je rondloopt.

Arizona Sunshine
Vertigo Games

Bigscreen Beta
Bigscreen

Carnival Games VR
2K Games

The Climb
Crytek

Cosmic Trip
Funktronic Labs

CRANGA!: Harbor Frenzy
HandMade Game

Dead and Buried
Oculus Studios

Dead Hungry
Q-Games

DEXED
Ninja Theory

Dig 4 Destruction
COLOPL, Inc.

Enigma Sphere
YOMUNECO

Fantastic Contraption
Radial Games and Northway Games

Final Approach
Phaser Lock Interactive

Fly to KUMA MAKER
COLOPL, Inc.

Fruit Ninja VR
Halfbrick Studios

Galaxy Golf
Liftoff Labs

The Gallery Episode 1:
Call of the Starseed
Cloudhead Games

Gary the Gull
Limitless Studios

Grav|Lab
Mark Schramm

HoloBall
TreeFortress

Home Improvisation
The Stork Burnt Down

I Expect You To Die
Schell Games

Job Simulator
Owlchemy Labs

Kingspray
Infectious Ape

Medium
Oculus

Music Inside
Reality Reflection

NBA 2KVR Experience
Visual Concepts / 2K

Ocean Rift
Llŷr ap Cenydd

Oculus First Contact
Oculus Studios

Pierhead Arcade
Mechabit Ltd

PLANNES
Tricol

Please, Don’t
Touch Anything
Escalation Studios

Pro Fishing Challenge VR
Opus

Proton Pulse Plus
Zero Transform

Pulsar Arena
Zero Transform

Quar: Battle for Gate 18
Steel Wool Games

Quill by Story Studio (beta)
Oculus Story Studio

Rec Room
Against Gravity

Rescuties VR
mode of expression, LLC

Ripcoil
Sanzaru Games, Inc.

Serious Sam VR:
The Last Hope
Croteam VR

Space Pirate Trainer
I-Illusions

Sports Bar VR
Perilous Orbit and
Cherry Pop Games

Super Kaiju
Directive Games

Superhot VR
SUPERHOT Team

Surgeon Simulator
Bossa Studios

theBlu
WeVR, Inc.

Toybox
Oculus Studios

The Unspoken
Insomniac Games

Viral EX
Fierce Kaiju

VR Sports Challenge
Sanzaru Games, Inc.

Windlands
Psytec Games Ltd

ZR: Zombie Riot
PlaySide VR

 
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Ik heb een keer een Samsung voor me ogen geschoven met een korrelig natuurfilmpje.
het zag er wel geinig uit maar het voelde niet realistisch. ik ben heel benieuwd naar de Oculus touch.
ik ben benieuwd of dit in combinatie met hoge kwaliteit games en het realistischer maakt.
Zelf ben ik nog niet aan het nadenken over een aanschaf. veel te duur en alle extra's die erbij komen die het levendiger moeten maken staat me tegen.
Had hetzelfde, totdat ik het een keer geprobeerd heb bij een kennis. WOW!
Cardboard VR is helemaal niks vergeleken met Oculus Rift. Je *staat* echt in een kamer, of op de top van een wolkenkrabber.

Maar had bij een achtbaan demo wel meteen last van motion sickness. Dat schijnt met een paar weken wennen over te gaan..
Veel mensen worden in een echte achtbaan ook misselijk! :+

Maar je kunt er zeker aan wennen. Overigens weet ik nog dat ik zelf bij de eerste '3D' games (Wolfenstein, Doom) ook last had van misselijkheid in het begin. Vooral als een ander speelde en ik zat te kijken. Zelfde heb je bij VR ook wel. Je moet 'leren' om er naar te kijken, maar dat gaat vrij snel. Gewoon beginnen met rustige demos en langzaam steeds een stapje erbij doen. Niet ineens in de VR achtbaan gaan zitten :)
Maar had bij een achtbaan demo wel meteen last van motion sickness. Dat schijnt met een paar weken wennen over te gaan..
Verschilt per persoon en valt soms vies tegen. Ik heb ongeveer 400 uur in de Vive zitten maar word nog steeds ziek in bepaalde games (Onward bv.). :/

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 2 december 2016 22:21]

Het went zeker.
Had in begin ook even last van motion sickness, maar na enkele maanden geen enkel probleem meer mee.
Zet nu alle comfort settings af waar ik kan omdat dit veel plezieriger werkt.

Er zijn natuurlijk altijd wel games die gewoon slecht gemaakt zijn waardoor je altijd ziek wordt.
Ok, goed om te weten. Ging hele tijd goed, van alles geprobeerd. Maar bij de betreffende achtbaan voelde ik me na een paar seconden al misselijk worden, heel apart. Duurde ook even voordat het gevoel weer weg was.
Hoe heb jij die maanden doorgebracht dan? Steeds gestopt als je het op voelt komen of stug doorgaan om eraan te wennen?
Even stoppen als je misselijk wordt, een half uurtje wachten, en dan terug verder doen.

Al kan je ook gewoon compleet andere dingen spelen en als je dan weken later terug komt merk je de verandering.

VR herwerkt je brein.
playstation VR, Gear VR, cardboard VR

allemaal prut


ik heb het verschil tussen PS VR en een rift DK2 duidelijk gemerkt, moet de CV nog eens proberen

maar er is geen vergelijking te maken, ze liften gewoon mee op de VR hype maar er is echt een dag en nacht verschil tussen de premium oculus/vive en alle andere troep.

niet dat ik het zelf kan draaien thuis....maarja
Ook met toich most het gehele VR spectrum nog echte killer apps. En blijf het vervelend vinden dat gewoon triple A first person shooters geen VR ondersteuning hebben. Wil dolgraag mij favoriete games met spelen.
Reken daar niet op. Die zijn extreem intensief in VR. Ik heb Skyrim en Bioshock werkend gekregen op mijn rift, na 30 seconden lopen lig je brakend op je bank. De pull aan je maag als je in Skyrim je karakter laat rennen! Je voelt je maag haast fysiek kantelen. Doe dat 3 keer, en je bent er klaar mee. Beeldscherm shooters zijn niet compatible met VR, helaas.
Veel games voegen extra effecten toe, Skyrim/Fallout doen dat door de FOV aan te passen als je begint/stop met rennen, om een gevoel van ac/deceleratie te geven. Veel arcade racegames doen dat ook met boosts enzo (maar vaak een stuk extremer).

Ik denk dat je in VR vrijwel nooit aan de FOV mag zitten (moet een standaard FOV zijn die natuurlijk voelt voor VR), hooguit wellicht als je door een scope kijkt als uitzondering (maar dan heb je vaak vignetting ed, en het gebeurd wanneer je zelf ergens op wil focussen, dus lang niet zo irritant).

Op zich zou dat voor Skyrim nog wel op te lossen zijn d.m.v. mods. Ik zou zeggen, probeer het over een tijdje nog eens met een mod specifiek voor VR bedoelt, denk dat het dan een stuk beter is.

Bioshock is veel ste scenematisch opgezet (zeker infinite), kan me voorstellen dat dit braakwekkend is in vr (jammer, want het lijkt me wel erg tof).
Dat, plus dat WinWij enorm last heeft gehad van slechte VR. Skyrim en Bioshock zijn alleen met 3th party software als vorpX in VR te spelen. Met dergelijke software krijg je nooit een goede VR ervaring, hoe "clean"" je game ook is op gebied van FOV en effecten ( heb meermalen geprobeerd, is gewoon niet te doen )

3D shooters in VR zijn ( mits goed geïmplementeerd ) prima te spelen. Het is even wennen omdat je fysiek niet loopt, maar je hersenen passen zich hier zeer snel op aan.
Ik heb Alien Isolation en Half Life 2 beide uitgespeeld in VR en me geen moment misselijk gevoeld ( Oculus Rift DK2 ) Hoe meer je speelt hoe beter het gaat, maar het begint met de juiste VR implementatie.
Het is even wennen omdat je fysiek niet loopt
Tenzij je zo'n Virtuix Omni hebt, maar dan wordt het nog twee keer zo duur :)
Het klopt dat het je maag kan omkeren. Maar het lijkt ook te trainen te zijn door eerst te beginnen met simpelere games. Mensen die meteen Driveclub VR op starten op de PS4 gaan vaak ook onderuit. Maar na eerst de andere games gewend te zijn valt het wel mee.

Er waren experimenten met TF2 en de rift en ik vond het er geweldig uitzien. VOlgens mij ahdden spelers er toen ook niet veel last van.
Denk dat het gewoon nog allemaal een beetje experimenteel is. Men moet uitvinden wat wel echt goed werkt voor langere sessies en hier standaarden voor zetten en dit in games implementeren. Ik denk ook dat VR implementeren bij bestaande games erg lastig is. Er zitten dan gameplay elementen in die erg bouwen op het hebben van bepaalde controllschemes die niet handig werken in VR. Ook dingen als FOV en de manipulatie hiervan om een bepaald effect te krijgen (zoals rennen in Skyrim) is erg lastig om goed over te zetten naar VR.
Ik ben zeer benieuwd naar VR en wat het allemaal teweeg gaat brengen (Ben zelf filmmaker en zie al erg creatieve dingen ontstaan rondom VR en Film).
Doom 3, Onward, The Art of Fight, en er zullen nog genoeg anderen zijn.

Zijn prima compatible. Ligt er alleen aan of de gebruiker de locomotion aan kan.
Zelf heb ik nergens last van in VR, tot nu toe kan ik prima overweg met alle locomotion stijlen.
Spreek voor jezelf ;) Het is erg persoonsgebonden. Ik heb die eerste rift op mn kop gehad en daarop half life gespeeld en het was drie keer niks, maar misselijk werd ik er niet van. Wel een slechte ervaring moet ik zeggen, maar ik zag de potentie al wel.
Daarna de consumer versie gespeeld en daar hadik er helemaal geen last van.
Vriend van me, kwartiertje en kotsmisselijk. Nou is hij ook wel de meest wagenzieke person die ik ken.
Ik heb wel veel op zee gezeten in mijn jeugd, misschien dat dat geholpen heeft.
Ik kijk er erg naar uit, ik hoop dat mijn Touch controllers snel verzonden worden. Erg leuk dat je maar liefst 3 games erbij krijgt. Erg benieuwd hoe goed ze gaan werken en hoe de nieuwe beleving zal zijn.
Damn ! almost touch time 6 december ... er worden al behoorlijk wat preorders uitgeleverd en op hold gezet bij de transporteurs :) ...
Ik hoop dat ze hun tracking goed op orde hebben gekregen want daar ware nog al wat geruchten over dat het nog niet super werkte.
Hele leuke ervaring, toch wel heel jammer dat motion sickness bij mij toch een gevoeligheid is en de dure prijs (zelfs al heb ik een gtx 1080) vind ik niet waard voor de aantal applicaties het heeft. Een monitor wordt constant gebruikt. Deze kun je bij een enkele aantal applicaties, 360° videos en vr games gebruiken.In het algemeen vallen de lengtes van deze vr games erg tegen, en de hoeveelheid is nog steeds zeer weinig imho.

Verdict, Zelfs al vind ik het een geweldige apparaat/experience, vind ik het te duur voor de aantal keren je het kunt gebruiken.

Don't get me wrong, als we naar de technologie kijken dat in een zulke apparaat zit, vind ik de prijs niet zozeer erg. Maar de probleem is volgens mij niet de apparaat maar zoals ik zei, lack of content.
Heb zelf ook erg last van "wagenziekte" etc. , maar met de Vive met roomscale totaal niet.
Ik heb zelf de HTC Vive ook een paar keer uitgeprobeerd op roomscale, ik zelf heb ook erg last van "wagenziekte" en het houdt bij mij vaak lang aan na het gebruikt ervan, Ik denk dat het meer aan de game zelf ligt. :)
Beetje offtopic, maar van welke games krijg je dat dan? Haal je ook de 90 fps?
Ik heb helaas niet gelet op de fps maar ik neem aan dat je met een GTX1070 wel de 90fps zou moeten halen op de Vive met de meeste VR games. voornamelijk speelde ik Bigscreen en Nvidia VR Funhouse, Warthunder met toetsenboard en een aantal andere slechte titels en bij alle games kreeg ik wel last uiteindelijk. :P
nou word ik al misselijk bij een rotonde in een auto dus ja 8)7

[Reactie gewijzigd door Larsb8 op 2 december 2016 13:51]

Maar dat je van Bigscreen en Warthunder misselijk wordt is ook logisch. Wat ik meer afvraag is of je van spellen als Space Pirate Trainers, Recroom, Raw Data en The Lab ook misselijk wordt.

The Lab en RecRoom zijn gratis dus die zijn het makkelijkste uit te proberen.

Ik heb een vriend die ook echt van alles misselijk wordt, maar bij dat soort spellen geen last heeft.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 2 december 2016 14:08]

Bedankt, Ik zal het binnekort eens proberen.

Ik zelf bezit de Vive niet maar een vriend van me waar ik regelmatig langs kom, Ik zelf ga er voorlopig nog niet aan beginnen vanwege de misselijkheid en beperkte ruimte in mijn woning. :)

ook vind ik trouwens jammer dat het VR nog in de "2K fase" zit, voor mij een beetje te weinig nog :P
Zeker doen, ik heb echt nog niemand misselijk gekregen met die spelen en wel met andere.

De resolutie zou inderdaad hoger kunnen, maar met supersampling aan oogt alles al veel scherper. Je hebt dan alleen een 1080 of 1070 nodig voor fatsoenlijke framerates te halen. Het toont wel aan dat er nog rek zit in de huidige hardware.

Ik zou zeker the Lab nog een keer proberen.
Het verschil met in de wagen is dat je in de wagen denkt dat je stil zit maar je lichaam beweegt en in VR denk je dat je beweegt maar je lichaam zit stil.
Voordeel van roomscale is dat als je lichaam beweegt, dat je in VR dan ook exact hetzelfde beweegt.

Zodra één van de twee afwijkt wordt je ziek (niet iedereen, maar de meeste mensen wel)
Je hebt geen motion sickness bij roomscale spellen. Spellen met teleport ga je ook geen last van hebben. Wat misselijkmakend is zijn spellen waarbij jij stilzit of stilstaat en het scherm beweegt. Bijvoorbeeld racegames of spellen met de controller. Dat geldt niet voor iedereen en het lijkt dat je daar min of meer aan kan wennen. Ikzelf heb overigens de mazzel helemaal niet misselijk te worden. Je kan praktisch alle spellen die worden genoemd spelen dus.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 2 december 2016 09:23]

Teleport is een walgelijke slechte oplossing voor VR, vind het echt helemaal niets.. OF gewoon kunnen lopen of alleen een zeer beperkte ruimte gebruiken..
Dat zijn heel veel mensen niet met je eens. Zeker niet zoals het in bijvoorbeeld Raw Data is gedaan.
Wat is er slecht aan dan?

Ik hoor dat heel veel mensen roepen. Echter, van al die mensen zijn er maar een zeer beperkt aantal personen die ook daadwerkelijk vele uren ervaring hebben met de Vive.

Het overgrote deel van de Vive community (kijk ook hier op GoT) heeft er totaal geen problemen mee. Dit lijkt erg veel op elkaar na praten van gebruikers die helemaal geen ervaring hebben met een Vive...
Ze zouden gewoon de optie moeten geven tussen de 2.

Ben zelf nu ook al gewend aan VR en wordt ik niet meer misselijk.
Maar ik snap wanneer iemand anders dit wel heeft.
Wat misselijkmakend is zijn spellen waarbij jij stilzit of stilstaat en het scherm beweegt.
Je spreekt jezelf tegen. Er zijn namelijk roomscale games waarbij bovenstaande wel gebeurd. Kijk bv naar Onward. Roomscale maar toch is het mogelijk om jezelf binnen de VR ruimte te bewegen. Veel mensen die hier last van hebben bij Onward.
Achja Omward valt wellicht ook onder roomscale. Sinds dat er spellen zijn dat de trackpad voor movement gebruiken zijn er roomscale spellen die misselijk maken.

Ik had roomscale spellen zonder trackpad movement moeten zeggen wat 95% van de spellen is maar dat schept meer verwarring dan verduidelijking denk ik
Mijn excuses, wist niet dat we enkel over de touch konden discussiëren.
Maar even serieus. Vind wat ik verteld heb toch wel zeer relevant over de topic, correct me if I'm wrong.
Lack of content is al een hele tijd een van de grootste problemen van VR. Daarbij is natuurlijk ook belangrijk om op te merken dat je dus vrij veel geld moet uitgeven om uberhaupt van het beperkte aanbod gebruik te maken wat dus voor veel mensen het gewoon niet waard is.
Ik vind het eigenlijk een belachelijk lange lijst. Als er een nieuwe console wordt uitgebracht hoor je niemand over hoeveel games er beschikbaar zijn en dat zijn er vaak minder dan hierboven. De oculus touch is ook een nieuw platform, net als een console release. Zelfs als je de spellen weghaalt die voor de Vive gemaakt zijn en die nu zijn geport naar de Touch hou je nog een heel behoorlijke lijst over.

Ik heb meer VR content dan tijd. Er is inmiddels verschrikkelijk veel dat je kan spelen. De kwaliteit is heel wisselvallig maar met spellen als:
  • Doom 3 BFG edition VR
  • RecRoom
  • Space Pirate Trainers
  • Quell 4d(moderne wolfenstein 3d)
  • Eleven: table Tennis
  • The Lab
  • The Solus Project
  • Raw Data
  • Hover Junkers
  • iRacing
  • Assetto Corsa
  • Dirt Rally
  • etc.
zijn er meer goede spellen dan dat er tijd is. En ik laat echt nog veel weg.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 2 december 2016 09:42]

. Als er een nieuwe console wordt uitgebracht hoor je niemand over hoeveel games er beschikbaar zijn
Err... we gaan een beetje off-topic, maar bij iedere nieuwe console launch staan de forums letterlijk vol met mensen die zeggen "ik wacht wel (een paar maand, een jaar, een tijdje) tot er wat meer games uit zijn."

[Reactie gewijzigd door Daeley op 2 december 2016 10:01]

Lack of content
Dat argument was een half jaar geleden misschien nog valide maar er is inmiddels behoorlijk wat content. Je hoeft je nu echt niet meer te vervelen met een HMD.

Steam geeft aan dat er 889 games geschikt zijn voor VR. Als je daar de demo's en game ports vanaf trekt blijft er nog een flink aanbod over.

http://store.steampowered...ESC&tags=-1&vrsupport=402
Die 889 spellen is ook wel wat geflatteerd. Er zit een hoop bende tussen dat nooit had uit mogen gebracht worden. Belangrijker is hoeveel kwalitatief goede spellen er zijn en dat zijn er naar mijn mening ook zat
Maar dat zeg ik ook: Als je alle meuk van die 889 games aftrekt blijft er genoeg over om te spelen. :)
Hoeveel daarvan is echt leuk en hoeveel zijn daar multiplayer van?
Hoe kan ik voor jou bepalen wat leuk is? Neem is een kijkje in het OR of Vive topic. Daar komen zat leuke games langs.
MP is er trouwens zat..
Ik zit met smart op de hololens te wachten daar heb je geen last van bijwerkingen.
Zoals gewoonlijk wordt het pas d echt een succes als het aanbod van porno goed genoeg is....
Ja, wanneer maakt tweakers daar nu eens een artikel over.....MIETJES!
Mischien wel de manier waarop hij het brengt maar kan er niks aan doen hij heeft wel een heel goed punt.. we gaan de reviews af wachten van de rift roomscale... en zullen zien wat die doen.. ze hebben bij mij al een stap tegen met hun gedrag over hun platform en alles dicht timmeren.. steam heeft bij mij helemaal de voorkeur.
Hoezo? Zelfs Tweakers heeft dat geroepen in hun Review.

Ik heb nu een paar weken met de Vive kunnen spelen en het is allemaal zeer smooth.
Waarom is het dan dat oculus nog steeds verkoopt?

Ik persoonlijk vind de oculus beter dan de vive vanwege deze redenen.
- Ik speel liever zittend. Dus ik heb niet veel aan rondwandelen in een kamer.
- Oculus rift is ergonomischer en heef een betere weight distribution over de headset.
- Ik vindt de touch controls beter. (zeer subjectief)

Dus zoals je kunt zien, omdat een product een betere review krijgt, moet je niet veronderstellen dat iedereen dat product moet kopen, en moet je niet denken dat deze product superieur is tenopzichte van de kompetitie in alle categoriën.
Is de consumenten rift comfortabeler als de DK2? Ik heb namelijk de DK2 opgehad en dat vond ik echt een verschrikking. Die doet echt zo ontzettend zeer aan mijn neusbrug. Ben wel benieuwd of dit verbeterd is in de definitieve versie.

De PS4 headset viel mij overigens erg tegen. Erg veel light bleeding aan de onderkant van de headset.
Ja die is heel wat comfortabeler! Ik vond de DK2 ook te zwaar en lomp maar Rift is echt zeer goed te doen.
Maar jij gaf net aan dat je bij de Oculus over het algemeen misselijk wordt. Dat heeft te maken met de type spellen die gemaakt werd voor de Oculus icm een controller.

Juist het roomscale dat de Vive heeft zorgt voor een niet misselijkmakende ervaring. Dat komt gelukkig nu ook naar Oculus. Ik ga overigens niet zeggen dat de één beter is dan de ander. Mijn voorkeur heeft de Vive omdat ik geen compromissen wil maken op roomscale gebied en dat de manier waarop ik mijn Lighthouses moet ophangen werkelijk onmogelijk is met de camera van Oculus (afstand van 7,5 meter is te groot).
De reden dat Oculus 'beter verkoopt' (wat discutabel is, aangezien de Steam surveys andere getallen laat zien) is puur en alleen omdat ze van te voren meer bekendheid hadden.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een Rift DK2 gehad en was daar zeer tevreden mee, maar de manier waarop Oculus developers afkocht is in een verkeerd keelgat geschoten bij mij, en vele anderen. De Vive is een compleet pakket waardoor je als developer weet voor welke doelgroep je ontwikkeld. Ook dat is een reden dat ik voor de Vive heb gekozen.
Als je voor de Rift gaat ontwikkelen, is het maar de vraag wie er Touch hebben en wie niet. Dit komt de markt ook niet ten goede omdat je hierdoor versplintering krijgt in je userbase.

Overigens, het feit dat jij liever zittend speelt wilt niet zeggen dat als je de beide headsets gaat reviewen je de punten gaat vergelijken en dan doet de Rift gewoon een hoop dingen niet goed. Roomscale voegt daadwerkelijk 'presence' toe en dat mist de Rift (naar mijn mening) aanzienlijk. Ik ben het wel met je eens dat de Rift ergonomischer zit en makkelijker op en af te doen is. De controllers daarintegen, ik was veel te bang dat ik ze liet vallen omdat ze zo bagger in de hand liggen.
Veel dingen zijn inderdaad persoonlijk en dat is ook helemaal prima.

Je kan namelijk prima zittend spelen met de Vive. Per spel wordt er aangegeven wat je nodig hebt om een Vive-spel te spelen en daar wordt ook bij aangegeven of roomscale verplicht is of niet. Maar bij de setup van de Vive kan je er gewoon voor kiezen om room scale niet in te stellen. Sommige spellen hebben overigens ook een zittend en een roomscale versie (final approach bijvoorbeeld).

Ik heb veel reviews gelezen en allemaal zeggen ze dat de Oculus beter zit en dat de weight distribution beter is, dus dat geloof ik ook meteen. Maar, ik heb zelf een Vive en ik heb nog geen moment het gevoel gehad dat ik liever een lichtere bril zou willen hebben. Daarnaast heeft de bril van de Vive een camera zodat je in de 'echte' wereld kan kijken vanuit VR. Dat zal vast wat gewicht toevoegen, maar ik vind het een super handige feature!

De touch controllers heb ik geen mening over, behalve dat ik de Vive controllers erg handig en fijn vind werken. De (standaard) headphones van de Oculus zijn wel echt veel handiger.

Ik ben zelf voor de Vive gegaan omdat ik een beetje anti-oculus geworden ben sinds de overname door Facebook. Ook kan ik slecht tegen hun exclusives en op/omkopen van developers en heb ik een warmer hart voor Steam en Valve. En ook wilde ik graag controllers hebben en daar niet op hoeven te wachten. Iedereen blijft zeggen dat de Vive duurder is, maar met controllers is de Oculus gewoon weer een stuk duurder dan de Vive en als je dan ook nog de tweede base station voor roomscale erbij neemt ben je nog veel duurder uit.

In de praktijk ben ik overigens vooral staand aan het spelen heb ik gemerkt. Vooral met schieten is het gaaf om ook echt in de schiethoudig te gaan staan. Racespellen bijvoorbeeld doe ik dan weer zittend omdat je dat ook zittend doet in het echt. Een beetje workout is niet verkeerd denk ik ;)

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 2 december 2016 09:52]

Vergeet ATW en ASW niet, met supersampling ziet het er fantastisch uit.
Waarom is het dan dat oculus nog steeds verkoopt?
Cijfers heb ik niet maar als ik kijk in beide bestelling en levering topics op GoT dan zie ik dat mensen nog steeds een Vive bestellen. Het OR leverings topic is echter op sterven na dood. Het enige wat besproken word is de levering van de controllers.

Op basis van wat ik zie en lees in beide topics gaat bijna niemand meer voor een Oculus en koopt 90% van de mensen een Vive.
En daar is echt totaal geen reden voor want de Rift is op de meeste een aantal zaken stukken ietjes beter.
Zo, ff voor je gefixed. Iedereen die zich ook maar een beetje in de materie heeft verdiept weet dat de brillen aan elkaar gewaagd zijn.

Of wil je het soms hebben over tracking van de headsets? Het feit dat de Vive al 9 maanden lang tracking controllers heeft? Of over Roomscale? De instelbare FOV? De mogelijkheden voor brildragers?
- Beeldkwaliteit
- ergonomie
- headphones
- gewicht
- ATW + ASW

De controllers van de Vive zijn gigantisch en zo niet ergonomisch, ik begrijp goed waarom het langer heeft geduurd bij Oculus, want Touch is aanzienlijk ergonomischer, die strijd is iedereen al over uit.

Dus wat blijft er voor jou over ? Room scale, daar gaat amper goede content voor komen omdat dat een niche markt is en voor mij persoonlijk ook niet boeiend.

Tracking is totaal geen issue bij Oculus, oh voor room scale weer ? Werkt gewoon prima, zelfs met 2 trackers.
-De Vive heeft een grote FOV en heeft minder last Godrays.
-Mijn headphones (Sennheiser HD25) zijn beter dan de standaard OR headphones.
-ASW is ook voor de Vive gewoon beschikbaar (steam supported).

De controllers van de Rift moeten zich nog bewijzen. Daarnaast wil je helemaal geen ergonomie. Je wilt een voorwerp wat het meest lijkt op het voorwerp wat je in de virtuele wereld vast hebt. Iets wat lijkt op een zwaard, schild, geweer, honkbalknuppel, etc. Je zal zien dat de Vive controllers dit beter weten te vertalen naar de virtuele wereld.

OR tracking is goed, maar de Vive tracked beter. Zeker op grote oppervlaktes. Daarnaast heb je geen usb aansluitingen nodig voor de trackingstations.

En wat betreft roomscale:
Op Steam bestaat de top 10 van zowel de meest verkochte games als hoogst gewaardeerde games voor 70% uit roomscale games.
;)

Zoals ik al eerder zei: De brillen liggen dicht bij elkaar en de ene bril is echt niet beter dan de andere bril.

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 2 december 2016 22:20]

Er is geen ASW voor de vive, sinds kort alleen ATW.

dat room scale games veel worden gekocht is omdat men dat graag willen proberen omdat er weinig goede content is, gebruikers van beide headsets kiezen de rift altijd voor zittende games, pcars, elite etc, waarom zou dat zijn?

Ik zou de headphones van de rift overigens niet onderschatten. Jouw verhaal gaat dan ook niet voor iedereen op. Plus dat het rete irritant is om met losse headphones te kloten.

Je zal zien dat de touch controllers populairder gaan worden dan de vive controllers in game ondersteuning. Dat begint al met deze aankondingen.

"Je wil geen ergonomie" :')
Hoezo? Zelfs Tweakers heeft dat geroepen in hun Review.
De manier waarop misschien? Met 0 onderbouwing wat roepen...

Het linkje naar die review (onder zijn post) had het al minder trol gemaakt, nu is het gewoon uitlokking van een discussie waar het artikel eigenlijk weinig mee te maken heeft...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True