Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Crytek maakt bekend dat zijn game Robinson: The Journey in januari uitkomt voor de Oculus Rift. De avonturengame die zich afspeelt op een planeet met dinosaurussen was tot dusver alleen beschikbaar voor de PlayStation VR.

Vanaf welke dag in januari Robinson: The Journey voor de Oculus Rift te koop is, maakt Crytek niet bekend. De PlayStation-versie kwam uit op 8 november en waarschijnlijk heeft Sony een bepaalde periode bedongen dat de game exclusief op het PSVR-platform te koop is. Een prijs voor de Oculus-versie is ook nog niet bekendgemaakt. De consoleversie kost als download 59,99 euro.

Robinson: The Journey is gemaakt in de CryEngine en borduurt voort op de Back to Dinosaur Island-demo die de studio voor de Oculus Rift maakte. In die demo, die een paar minuten duurde, konden spelers alleen om zich heen kijken. Het uiteindelijke spel bevat geen wapens en draait vooral om ontdekken. Spelers moeten uitzoeken wat het lot is van de missende crewleden; de speler is zelf als enige overgebleven. Daarbij krijgen spelers hulp van een kleine vliegende robot, die tips geeft.

Dinsdag maakte Crytek bekend dat het vijf van zijn studio's moet sluiten. Alleen de hoofdvestiging in Frankfurt en een studio in Kiev blijven bestaan. Het sluiten van de andere studio's is nodig om het bedrijf financieel gezond te houden. Ontwikkelaar Crytek is bekend van games zoals Crysis en is ook de maker van de CryEngine.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Ziet er prachtig uit dit :)

Leek hier: als je geinteresseerd bent in VR games kun je dan beter voor de OR gaan of de Vive? Of beter wachten tot ooit een Rift 2.0 of Vive 2.0?
Het is een beetje offtopic, maar mijn mening is als volgt (ik heb zelf een Vive):
  • Ik wilde zelf geen OR omdat Facebook er achter zit en ze teveel moeite doen om alles zo exclusive mogelijk te maken en houden voor de OR. Dat is niet in het belang van de consument. En het feit dat er gedoe was (is?) met gegevens naar Facebook sturen is genoeg reden voor mij om voor de Vive te gaan.
  • De Vive heeft volgens mij meer spellen (steam), maar ik heb wel het idee dat de Oculus betere (tijdelijke?) exclusives heeft. Dit nieuwsbericht is daar een duidelijk voorbeeld van. Dat wil niet zeggen dat de Vive geen exclusives heeft natuurlijk (bijvoorbeeld Google Earth VR). Toch denk ik dat veel spellen uiteindelijk op beide platformen beschikbaar zullen komen.
  • De nieuwe controllers van de Oculus schijnen fijner/beter te zijn dan de Vive en met name natuurlijker aanvoelen als je iets 'pakt' en de gewichtsverdeling is beter.
  • Ook zou de bril van de OR fijner zitten en is de koptelefoon handiger in gebruik. De Vive heeft dan weer een camera aan de voorkant, zodat je in VR even in de echte wereld kan kijken zonder dat je je bril hoeft af te doen. In de praktijk heb ik overigens nooit het idee gehad dat de Vive-bril niet fijn zit tijdens lange speelsessies.
  • De roomscale tracking van de Vive is veel beter dan de Oculus
  • De Oculus inclusief touch controllers en drie base stations (die je eigenlijk nodig hebt voor roomscale 360 graden tracking) zijn volgens mij bij elkaar duurder dan de Vive.
Hoe dan ook, met beiden heb je het beste wat er tot nu toe in VR is. Je bent in beide gevallen een early adopter en er komen geheid betere en goedkopere VR-sets uit in de toekomst. Maar ja, dan kan je altijd blijven wachten. Als je het geld en de ruimte hebt is het wel echt een hele ervaring hoor! Een totaal andere manier van gamen en het werkt wel echt al heel goed. Maar dat het geen goede, duurzame investering is, dat mag duidelijk zijn ;)

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 23 december 2016 10:42]

De meeste content voor de vive is ook speelbaar op de rift, ik zie alleen maar voordelen voor de rift, op misschiem roomscale na. Een roomscale AAA titel gaat er niet komen en je ziet nu al dat teleport als alternatief word gebruikt omdat je niet weet hoe groot een ruimte is, maw roomscale zal een stille dood sterven op wat exotische titels na.
Spellen die een bepaald roomscale-formaat vereisen zijn er inderdaad weinig (maar ze zijn er wel) omdat ontwikkelaars de beperkte doelgroep dan nog kleiner zouden maken. Maar het probleem zit 'm meer in de 360-graden tracking. Er zijn zat spellen die voor 360 graden tracking ontwikkeld worden en je merkt gewoon dat de Oculus vooral van oorsprong gemaakt is om naar dezelfde kant te blijven kijken. Met het tweede base-station dat je krijgt bij de controllers kan je ver komen, maar ik hoor en lees overal toch dat je er eigenlijk 3 nodig hebt voor goede 360-graden tracking.

Wat betreft roomscale heb je gedeeltelijk gelijk. Ja natuurlijk moet je teleporteren, want niemand heeft een kamer die het formaat heeft van een level, maar bij veel titels schaalt de bewegingsruimte gewoon mee met je daadwerkelijke ruimte. Spellen als Arizona Sunshine, Call of the starseed e.d. geven je gewoon meer ruimte om zelf te lopen. Ik den zeker niet dat roomscale dood gaat, zeker niet nu Oculus eigenlijk een soortgelijk systeem probeert te creëeren waarbij je een soort muur te zien krijgt als je aan de grenzen van het speelveld komt. Je hebt 'roomscale' dus niet echt nodig, maar hoe meer ruimte je zelf om objecten kan lopen hoe leuker ik het vind.

De tracking en het feit dat Facebook achter de OR zit met hun exclusiviteitsdrang is voor mij genoeg reden om voor de Vive te gaan, maar dat is een afweging die iedereen voor zich kan maken. Hoe dan ook werken beiden systemen wat mij betreft erg goed en zijn behoorlijk volwassen.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 23 december 2016 10:53]

Precies, hoewel roomscale en 360graden tracking erg moeilijk is te realiseren op grote schaal, is het wel de ultieme vr ervaring om gewoon echt rond te kunnen lopen door de spelwereld.
Als VR zo door blijft ontwikkelen ben ik zeker warm te maken om in mijn huis een kamer hiervoor in te richten in de nabije toekomst.
Er is voor jou misschien geen reden om voor een Vive te kiezen, voor mij zijn er genoeg redenen zoals ik al heb aangegeven. Jouw redenering is net zo geldig als die van mij, maar doe niet alsof jouw redenering de waarheid is. Laat iedereen zelf bepalen wat hij of zij belangrijk vind.

Ik zie overigens in het Oculus Rift topic genoeg mensen een derde tracker voor de Rift kopen om betere 360 graden tracking te krijgen, dus er is blijkbaar interesse in. In feite is Oculus nu juist bezig om te proberen 'room scale' op een zelfde niveau als de Vive mogelijk te maken.

Misschien gaat het 'm uiteindelijk niet worden, dat zou zeker kunnen, maar ik vind het in ieder geval heel erg veel toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 23 december 2016 14:59]

maw roomscale zal een stille dood sterven op wat exotische titels na.
Lol.... wat is dan volgens jou het verschil tussen roomscale en de staande ervaring?

Als ik enkel voor 'standing' games ga, en mijn armen horizontaal strek langs mijn lichaam, dan is spanwijdte (inclusief controllers) 2 meter. Voor roomscale heb je (volgens HTC/Steam) een ruimte van 1.5 bij 2 meter nodig. Dat betekend dus dat ik tijdens de standing experience al standaard aan het roomscalen ben.

Als roomscale een stille dood gaat sterven, dan sterf de staande ervaring langzaam mee en blijft enkel de zittende ervaring over.

Gelukkig zal roomscale enkel groter worden. Dat blijkt uit het feit dat de top 10 VR games op steam grotendeels uit roomscale games bestaat. Sterker nog, de enige game die op dit moment in de buurt komt van een tripple A status is Arizona Rising en speelt het fijnst als roomscale game.
Daarnaast koopt een groot deel van de Oculus gebruikers een 3e sensor, ook weer vanwege roomscale.

Neem eens een kijkje in het OR topic:
[Oculus Rift] Ervaringen & Discussie
Daar zie je ook dat roomscale steeds meer doorbreekt en ook OR gebruikers overstag gaan.
Allemaal tweakers van het eerste uur. Geen massamarkt. Waarom staat die roomscale handel bovenaan? Omdat er geen boeiende content is, of speel je dat uren lang? Nope. Iedereen kijkt uit naar nieuwe content- die er niet komt.
Maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Wat is het verschil tussen 'standing' en roomscale?
Als je daar het antwoord op het gevonden, weet je meteen wat de toekomst van roomscale gaat doen...
In a room-scale VR experience, users can safely walk around inside the confines of a “tracking volume”, which is the area of physical space in which the user can play.
.

Standing != room scale.
Je wilt niet weten hoeveel een Rift opbrengt over 10 jaar 😄
Wel wonderbaarlijk dat iemand voor de honderdste keer het verchil tussen OR en Vive uit gaat leggen en dan toch weer +2 krijgt... Dit is saai de discussie zou over Crytek en de CryEngine en deze game moeten gaan, niet weer over welke bril het beste is.
Wachten. Ben onlangs naar Enversed in eindhoven geweest. Enorm vette ervaring om echt rond te kunnen lopen door virtueele wereld. Echter is het momenteel nog zo in de kinderschoenen en gaat de ontwikkeling zo snel dat ik iedereen aan zou raden om een jaar of misschien zelfs twee te wachten. Met de rift of de Vive zul je beiden een enorm indrukwekkende ervaring hebben. Er zijn gewoon nog een aantal nadelen zoals de kabels, de lage resolutie en het tunnelvision effect. Allemaal niet super erg en je bent ze zo vergeten, maar met de snelheid waarmee VR ontwikkeld wordt verwacht ik dat bovenstaande problemen binnen zeer korte tijd gefixt of verbeterd zullen worden. Daarom is het erg zonde om nu 800 euro neer te leggen om over een jaar of twee weer enorm outdated te zijn.
Eh maar nu noem je iets wat je over heel veel apparaten kunt zeggen. Alles wordt beter, mooier, sneller, goedkoper etc.
Het is maar net wanneer je zelf zou willen instappen. Ik ben heel erg blij het de Rift en Touch controllers en speel er erg veel mee dus tja waarom dan wachten als ik nu al veel plezier kan hebben en het geld daarvoor over heb?
En als je een PS4 hebt, en geld wilt sparen, kan je de PSVR kopen. Een heel fatsoenlijk alternatief.
Wachten op de volgende generatie is mijn advies, tenzij je een echte fanaat bent. Ik zou in iedergeval zeker even wachten tot de komende CES geweest is.
En de HTC Vive valt buiten de boot?
Die zal waarschijnlijk dan niet lang op zich laten wachten. Crytek heeft het geld hard nodig..
Ik hoop het voor de mensen met een HTC Vive, het ziet er ERG mooi uit dit, dit zijn nou de spellen waar ik wel een HTC Vive voor zou kopen als er meer dan genoeg aanbod is, maar dat vind ik nog steeds te weinig.

Zo als gewoonlijk geeft Crytek ons weer een fantastische open wereld net als Crysis 1, het zou leuk wezen als ze daar een VR step versie van zouden maken :P
Mooi spel, maar 60 euro is wel wat aan de hoge kant gezien de beperkte grootte van het spel.
Dit is ook een van de weinige VR spellen waar ik in het begin behoorlijk misselijk van werd.

[Reactie gewijzigd door SToRM666 op 23 december 2016 10:55]

Met de PSVR bedoel je dan? Want ik ga er eigenlijk wel vanuit dat dit op de Rift en Vive stukken beter draait en dat je daar dus minder (of helemaal niet) misselijk wordt.
Voor mij ook een van de weinige games op de PS VR waarvan ik in het begin kotsmisselijk werd. Heeft niets met minder of beter draaien te maken. Alle PS VR games draaien op minstens 60 fps. Het is gewoon puur het lopen en tegelijk rondkijken terwijl je gewoon stil zit. Na een tijdje went het wel.

Vond het overigens een behoorlijk saaie game. Ziet er goed uit, maar zoals bij zoveel Crytek-games mist Robinson een 'ziel'.
ah ok dat wist ik niet. overigens is er zeker nog wel een verschil tussen 60 en 90fps (Rift/Vive) maar dat lopen zal inderdaad sowieso voor velen lastig zijn.
teleporten is hoe het opgezet moet worden.

ik hoop dan dat met de Rift release wat aan zie "ziel" kunnen doen want het spel ziet er op het eerste oog erg gaaf uit!
De PS VR simuleert wel altijd 90 of zelfs 120FPS door het frame een beetje te verplaatsen als je hoofd beweegt is zonder dat er een nieuwe voordat een nieuwe frame klaar is (dat is iets wat dat extra processor kastje voor zijn rekening neemt). De performance is bij PSVR dus echt niet een reden voor misselijkheid.

De PS VR heeft naar mijn ervaring wel dingen die misselijkheid kunnen veroorzaken:
Als je niet goed voor de camera zit (te ver weg of te dichtbij of helemaal links of rechts in beeld) krijg je soms last van drifting waardoor je hoofd langzaam verplaatst wat niet in het echt is.

Maar als je gewoon een beetje in de buurt van de sweetspot blijft en niet in het volle zonlicht zit (dan ziet de camera je soms niet goed), is het echt een hele goede VR ervaring.

[Reactie gewijzigd door Immortaly007 op 24 december 2016 10:44]

Mooi en vermakelijke game, maar er had wel iets meer actie in mogen zitten. Mooi dat de game ook voor andere platformen uitkomt dan PSVR, hopelijk gaat dat andersom ook veel gebeuren (Vive/Rift games naar PSVR) en krijgen we niet teveel exclusives. VR heeft veel goede content nodig om als platform groot en volwassen te worden.
Ok dan.
Nu die Xwing missie van Battlefront nog.
Ziet er inderdaad prachtig uit !
Wat gaat dat (hopelijk) geven met 4 of zelfs 8K displays icm echte comfortabele VR headsets en haptic gloves (en mss zelfs volledige haptic suits !) 8-) Ik denk dat vele onder ons de virtuele wereld niet meer gaan willen verlaten !

Leuke passende quote uit (voor mij persoonlijk) één van de beste films aller tijden : "You take the blue pill, the story ends. You wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes."
Geheelf off-topic, maar ik vond de Matrix ook een geweldige, baanbrekende film. Echter toen ik hem recentelijk nog eens bekeek vond ik hem eigenlijk behoorlijk tegenvallen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*