Door , , 34 reacties

Toen de Oculus Rift en kort daarop andere vr-brillen hun debuut maakten op de grote electronics- en gameshows, was dat spannend en nieuw. Sinds die tijd hebben we het aandeel van vr in persconferenties en op beursvloeren steeds groter zien worden. Ook op de E3 verscheen weer een aantal interessante nieuwe vr-titels, zoals de games van Bethesda Softworks, dat aankondigde Doom en Fallout 4 vr-ondersteuning te gaan geven. Wat dat aangaat, is het niet verrassend dat we ook op de Gamescom op een aantal interesante nieuwe games stuitten. Het wordt nog minder verrassend als je weet dat de twee vr-games die we konden spelen op de Gamescom, gemaakt worden door misschien wel de bekendste ontwikkelstudio van Duitsland. Groot aanwezig in Hal 8 van de Gamescom: The Climb en Robinson: The Journey, beide van Crytek.

Nu zul je misschien denken 'The Climb, die is toch al uit?' Dat klopt. The Climb is inderdaad al sinds eind april speelbaar. Op de Gamescom konden we de game echter proberen op een nieuwe manier, namelijk met handcontrollers die later dit jaar worden uitgebracht voor de Oculus Rift. Deze controllers veranderen een ogenschijnlijk simpel klimspelletje in een van de leukste en uitdagendste ervaringen die we tot nu toe mochten hebben in vr-gaming.

Eigenlijk is Robinson: The Journey in bijna elk opzicht een tegenpool van The Climb. Waar dat laatste spel draait om actie en om behendigheid, is Robinson: The Journey veel meer een rustige game waarin je je weg moet zien te vinden op een mysterieuze planeet vol dinosaurussen, met als doel de planeet te verlaten. Het tempo ligt laag, waardoor de nadruk vooral ligt op wat er in de omgeving is te zien, en niet zozeer op de handelingen die de speler moet uitvoeren. Het is dan wel weer grappig dat beide games op het gebied van de handelingen an sich nog wel wat overlap hebben. In beide moet bijvoorbeeld worden geklommen, al is dat bij de een het hoofdmenu en bij de andere slechts een bijgerechtje.

Eén ding hebben The Climb en Robinson: The Journey in elk geval wel met elkaar gemeen: ze zien er allebei prima uit. Een vergelijking is lastig, want The Climb zagen we aan het werk op een pc met een Oculus Rift-set-up, en Robinson: The Journey draaide op een PlayStation 4 met de PlayStation VR. Ongelijke hardware, dus een oneerlijke vergelijking. Desondanks zag The Journey er goed uit - beter dan wij eerlijk gezegd voor mogelijk hadden gehouden met de toch bescheiden hardware van de PlayStation 4 als basis. The Climb won op het gebied van hoe scherp alles oogde. Een klimgame moet daarbij natuurlijk ook wat mooie plaatjes bieden als het gaat om de omgevingen waarin wordt geklommen en die plaatjes zijn er dan ook zeker. Beide games krijgen op audiovisueel vlak dus zeker een voorlopige voldoende. We hadden van Crytek eigenlijk niet anders verwacht.

Lees meer over