Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Crytek heeft zijn vr-demo genaamd Back to Dinosaur Island gratis beschikbaar gemaakt op Steam. Om de drie minuten durende virtualreality-scène te kunnen spelen, hebben gebruikers een Oculus Rift Developer Kit 2 nodig.

Back to Dinosaur Island is in zoverre speelbaar dat de gebruiker vrij is om zijn hoofd te bewegen binnen de virtuele wereld en in elke richting kan kijken die hij wil. De speler wordt namelijk in de rol geplaatst van een dinosaurus die net uit een ei is gekomen. Daarnaast spiegelt een van de dinosaurussen in de vr-demo op bepaalde momenten de hoofdbewegingen van de speler. Back to Dinosaur Island werd ook getoond op de Game Developers Conference dit jaar. Crytek toonde voor het eerst techdemo's met de naam Dinosaur Island op de E3-beurs in Los Angeles in 1999.

Naast een Oculus Rift Developer Kit 2 hebben gebruikers een krachtige Windows-pc nodig om de demo te kunnen ervaren zoals die bedoeld is. Als minimumsysteemeisen noteert Crytek een Intel Core i7-2600K die op 3,4GHz draait, 16GB werkgeheugen en een Nvidia GTX 980 of AMD Radeon R9 290. De demo draait op Crytek zijn eigen CryEngine. De consumentenversie van virtualreality-headset Oculus Rift moet in het eerste kwartaal van 2016 op de markt komen voor een prijs van 'meer dan 350 dollar', aldus Oculus-oprichter Palmer Luckey. De Oculus Rift DK2 is uitverkocht.

Crytek is de technologie achter Back to Dinosaur Island tegelijkertijd in aan het zetten voor meer dan alleen een demo. De Duitse studio werkt ook aan Robinson: The Journey. In die game nemen spelers de rol aan van een ruimtereiziger die gestrand raakt op een planeet die bewoond wordt door dinosaurussen. Het is aan hem en zijn zwevende robotcompagnon om door de wereld heen te navigeren en te ontsnappen. Die game komt in ieder geval voor de PlayStation 4 uit en gebruikt dus PlayStation VR.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Net even gestest met Oculus dev kit 2 op een I5 4590, 16GB RAM en een GTX970 strak 75 fps, dus de specs zijn wat overdreven

[Reactie gewijzigd door Wizz3rd op 19 november 2015 11:25]

Sorry ik kan niet lezen...

Wat is de resolutie die jouw Dev kit 2 gebruikt en waarop jij dit getest hebt?

[Reactie gewijzigd door n00bs op 19 november 2015 12:08]

De Dev kit 2 zelf gebruikt 960x1080 per oog, daarnaast was het ook te zien op een 1980x1200 scherm. (ik weet niet of dat ook wat uit maakt)
Vergeet niet dat de final versie: 1080×1200 per oog krijgt. Dat is al 25% meer beeldinformatie en dan werken lenzen ook op 90Hz refresh!. Als je dus V-sync aan hebt staan, dan wordt dus ook verwacht dat je 90fps (minimaal haalt). Dus ik denk dat die specs wel kloppen die Oculus aan draagt.
De specs in dit artikel zijn toch ook voor in combinatie met een DK2 en niet in combinatie met een consumenten versie voor zover ik kan lezen.... aangezien alleen de DK2 wordt genoemd. Zometeen eens checken met mijn 2600K @ 4.5 ghz en 780 sli...

En crytek kwam met deze specs, niet oculus -.-

Ja uiteraard gaat de consumenten versie nog iets zwaarder zijn voor je PC : p
krijg sli niet aan de praat, en zonder sli heb ik judder... dus helaas, maar was alsnog wel leuk :)
een gtx 780 op 1110 mhz lijkt dus net niet voldoende, of het ligt aan mijn 8 gb ram.
Als Oculus van de consumenten versie uitgaat dan kloppen de specs wel! Ik heb niet gekeken of ik eventueel hoger dan 75fps kon gaan.
De specs kloppen zeer zeker, de game is namelijk voor deze specs geoptimaliseerd.
Dat is wat hij zegt in zijn OP, getest met een Oculus dev kit
Wss omdat ze ipv van 60 als doel ze met vr 90 fps als doel hebben gesteld waardoor jij dan buiten de boot zou vallen met 75 fps.
Dk2 is 75hz. Hoger ga je dus niet halen ermee..

[Reactie gewijzigd door ro8in op 19 november 2015 13:05]

Dk2 is niet de uiteindelijke consumenten versie.

Hogere fps is trouwens wel mogelijk wss staat je vsync aan kan je iig zien hoeveel je zou kunnen halen.
Maar dit is een demo voor de dk2 dus 75fps is genoeg.. Waarom dan toch hogere specs neerzetten?
"Back to Dinosaur Island" is een verwijzing naar het begin van Crytek, "X-Isle: Dinosaur Island"
Polygon heeft ooit eens een heel mooi artikel over het ontstaan geschreven,

THE STORY OF CRYTEK: FROM X-ISLE THROUGH REDEMPTION

"We started from zero. We had nothing to lose," Faruk says. "Either we get this from zero to the top, or we learn something out of it and don't do it again."

X-ISLE
Their 1999 trip to LA was a comedy of errors.

After thousands of miles of travel, a bad night's sleep and a full day of being ignored, he snapped. Standing in front the next-generation graphics on display at the NVIDIA booth, he glared at the person he was talking to and cut loose on him.

"For fuck's sake!" he shouted. "We come from Germany! You have to watch our demo!"

The tactic worked, and a stunned NVIDIA rep offered them an appointment at 6 p.m.[/sub]
Wat een systeem vereisten zeg.. Daar zit ik dan met mijn half jaar oude pc Core i5 4460, GTX 970 & 16GB RAM. Lijkt me duidelijk dat tegen de tijd dat de VR brillen echt gaan komen ik mijn PC meteen het raam uit kan mieteren.
De systeem vereisten zijn volgens mij momenteel ook het grootste probleem met VR systemen zoals bijv. de Oculus Rift. Oculus adviseert namelijk 90fps voor een goede ervaring. Dan zou je denken 90fps valt wel mee.. totdat je bedenkt dat je 2 schermen waarvan ieder 960 x 1080, moet aansturen en i.v.m. 3D ieder scherm los moet renderen en beide op 90 fps moeten draaien.
Dat is één van de redenen dat games er in VR minder mooi uit zien. Ook werkt AA nog niet goed in VR.

Het gaat ook niet snel beter worden. Mensen willen altijd graag een hogere resolutie in de bril hebben. (bijv. 4k per oog) Hoe snel moet je systeem zijn om 2 x 4k te renderen op 90 fps?
PS rift en vive consumenten versie zijn 2160x1200 ;) 1080x1200 per oog : D
Nou zal wel los lopen. Denk dat de gfx belangrijker is dan i5 vs i7.
Die i5 moet makkelijk nog wel een jaar of 5 mee kunnen. Alleen de graka vervangen tegen die tijd en dan kan je weer mee.

EDIT: Volgens Wizz3rd hieronder werkt deze demo prima op een GTX 970.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 19 november 2015 11:50]

De Samsung Gear VR is volgende week in de aanbieding voor 99 euro bij Samsung zelf.... Tipje :)

Edit: Nu al te koop zie ik:
http://shop.samsung.com/n...les/gear/gear-vr/c/HH0404

[Reactie gewijzigd door Devroet op 19 november 2015 11:17]

VR met je telefoon... Nee dankje. Ze zijn nog niet krachtig genoeg om een overtuigende VR ervaring te bieden met 3D graphics.
Cardboard is voldoende om daar achter te komen. Maar goed als je cardboard (¤3,-) leuk vind dan kun je ervoor kiezen om ¤100,- uit te geven aan een 10-20% betere ervaring. In mijn ogen van de zotte, maar goed.
Ik zat laatst wat te speculeren: Sony is met de playstation nu bezig met VR met playstation VR, maar heeft ook net een de xperia Z5 Premium uitgebracht met een 4k schermresolutie. Het team van Sony Mobile heeft al aangegeven aan iets te werken wat te maken heeft met VR en ze hebben al vaker samengewerkt met playstation. Ik denk dat het voor de hand ligt dat Playstation VR gebruik gaat maken van de Z5p of een latere versie.
Hoge resolutie schermen zijn een zege, maar ik zie VR niet doorbreken OP telefoons. Wellicht wel dankzij telefoons.
Maar ik zie niet in hoe het in moeten klikken van je telefoon in een ander device een prettige user experience oplevert. En wat als je telefoon overgaat? Je kunt en niet fatsoenlijk opnemen en je bent ineens uit je VR experience. Toch wat vervelender dan verstoord worden tijdens angrybirds.
Die inklik systemen zijn een tussenstap om VR "goedkoop" aan de man te brengen, maar om het goed te doen heb je een dedicated bril nodig.

Enige voordeel aan de telefoon; het is meteen draadloos; de berekeniningen vinden gewoon plaats in de VR set ipv vanaf een ander apparaat dat met een kabel verbonden is; wireless de beelden doorsturen is op dit moment nog niet snel genoeg voor een goede ervaring.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 20 november 2015 09:36]

Is dit alleen voor de galaxy s6? Ik zie een korting alleen maar actief voor de s6 telefoon en niet voor mijn note 4. Of is de Gear VR s6 ook compatible met mijn note4?
De Gear is een leuke gadget, maar zeker geen echt vr..vr zonder positional tracking is voor mij een no go. Je word er ook nog eens misselijk van zonder die tracking..
Wat bedoel je met positional tracking? De gear volgt prima je hoofdbewegingen. Ik heb op Evesterdam beide CCP games kunnen testen, EVE Valkyrie (Oculus) en EVE Gunjack (Gear). Ik was juist meer blown away bij de Gear implementatie; ik had niet verwacht dat er grafisch zoveel mogelijk was, je zit niet met een dikke kabel aan je kop en de gyroscoop van de telefoon houdt prima mijn hoofdbewegingen bij ipv het cameraatje dat nodig is (was?) bij de oculus implementatie. Ik word soms al misselijk bij een gewone shooter op de pc, maar in Gunjack had ik totaal geen last.

Als we het hebben over positional tracking in de zin dat je weg wil rennen voor die dino waarbij het systeem nog door heeft waar je heen gaat, dan moet je a) een groot huis hebben en b) lijkt me de gear nog praktischer. De oculus heeft dan wel een externe tracker, maar je moet in het zicht blijven en er hangt een kabel aan je hoofd..

[Reactie gewijzigd door CopyCatz op 19 november 2015 12:00]

Positional tracking vertaald elke beweging ( hoe klein ook ) die niet door de gyroscoop wordt gemeten.Het gaat er niet om dat je kunt lopen, maar dat echt elke beweging vertaald word naar vr. 10 cm naar links, 10 cm naar voren etc. Het ontbreken daarvan maakt dat vele misselijk worden omdat die bewegingen niet ervaart worden. Bijvoorbeeld in een rollercoaster kun je dan ook naast je bakje kijken, en onder de stoel. In een auto kun je je hoofd uit het raam steken enz.. Ik heb jarenlange ervaring met vr, heb meerdere sets kunnen testen en ervaren, maar zonder positional tracking voelt het gewoon niet lekker. Op de resolutie na vind ik de DK2 de beste ervaring bieden tot nu toe..

De kabel ben ik mee eens, deze is zeer oncomfortabel...
Dat hangt helemaal van de toepassing af. Als virtuele bioscoop doet het prima zijn ding. Dat is ook het voornaamste waar die voor gebruikt wordt. Er zijn sowieso weinig tot geen games voor de Gear beschikbaar.
Link? :D Ik heb namelijk een Note 4 en zou voor de gein wel is een goeie bril hebben ipv. de cardboard brillen.
Heb de link in mijn vorige post geplaatst. hij is nu al te koop.
Het is ook geen aanbieding: de GearVR gaat sowieso straks voor 99 dollar (dus hier waarschijnlijk 99 euro) over de toonbank. Aldus de CEO van Samsung @ Oculus Connect 2.

Het gaat dan ook om een pre-order van de consumenten versie (makkelijkst te herkennen omdat hij itt de 'devkits' geen strap over het midden heeft lopen).

[Reactie gewijzigd door BaT op 19 november 2015 12:02]

Het geld helaas niet voor de note 4 versie, ik heb net even een chat gehad met een samsung medewerker. gewoon 200 euro, bam!
Hehe nou laat dan maar |:(
Ik heb er 1 voor de note 4, en ik moet zeggen dat ik DIEP teleurgesteld in de development. Er word anper iets mee gedaan. Zet je er een filmpje op, kent hij driekwart van de audiocodecs niet. Hij ligt bij mij nu lekker te verstoffen in de kast.
Wat een statische demo zeg, nauwelijks effecten aanwezig.. kennelijk is de 3d engine helemaal uitgekleed.
Aan de engine is niks veranderd, enkel de assets zijn geoptimaliseerd voor de demo.
Zit nu met een geleende Rift DK2 zwaar onder de indruk te zijn van oa deze Crytek demo!

Vraag me wel af of we met de consumenten versie ook zo met de drivers moeten blijven goochelen...
De 0.7 drivers werken prima met de Crytek demo maar de oudere games/demo's doen het niet meer.
Wisselen van driver is een crime.

Dat kan de massaconsument afschrikken, tenzij er een makkelijke oplossing is.
Driver wisselen middels een pulldown menuutje oid?
Geen broekpoepmomentje met zo'n ding en die Tyrex?
Ziet er goed uit. Jammer dat je niet kan rondlopen.
Wat een booring filmpje zeg. Maar met een vr bril zal t vast leuker zijn.
't Is een tech-demo. Geen Triple-A FPS... .
Voor een techdemo vind ik de fluid mechanics erg tegenvallen.
Met een Oculus op zal dit zeker niet boring zijn nee :)

Kan me de eerste keer nog herinneren dat ik de alien in Alien Isolation tegen kwam. Man, mijn hart sloeg er echt even een paar over...
Heb hem net op de Rift gekeken, maar dit is weinig bijzonder. Zat gisteren de Neuro demo te kijken, die was echt fantastisch!

https://share.oculus.com/app/neuro
Beetje flauwe demo. Zo'n t-rex moet je als uitsmijter gebruiken, niet om er alleen lullig naar te gaan kijken. Maar ziet er verder wel mooi uit. Vraag me alleen af hoeveel devs nou eigenlijk met die Cry-engine bezig zijn (met VR), gok dat de meesten toch nog steeds bij Unreal zitten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True