Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Submitter: littlebitpwnsu

Crytek heeft zijn PlayStation VR-game Robinson: The Journey uitgebracht. In de avonturengame verkennen spelers een planeet, waar dinosaurussen zich gehuisvest hebben. Dinsdag is de game in de VS uitgekomen, in Europa is het spel vanaf woensdag beschikbaar.

Robinson: The Journey is gemaakt in de CryEngine en borduurt voort op de Back to Dinosaur Island-demo die de studio voor de Oculus Rift maakte. In die demo, die een paar minuten duurde, konden spelers alleen om zich heen kijken.

De nieuwe game bevat geen wapens en draait vooral om ontdekken. Het doel van het spel is om uit te zoeken wat het lot is van de missende crewleden; de speler is zelf als enige overgebleven. Wel krijgen spelers hulp van een kleine vliegende robot, die tips geeft. Volgens Crytek wordt de speler in het midden van een verhaal geplaatst dat de nodige emoties zal oproepen en een langdurige indruk achter moet laten.

Om de game te spelen is een Sony PlayStation VR-headset vereist. Het spel is ook geoptimaliseerd voor de PlayStation 4 Pro, die vanaf donderdag te koop is. De game komt fysiek uit op schijf voor 54,99 euro en is in de downloadwinkel van Sony te koop voor 59,99 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Ziet er fraai uit. Waarom is een download versie duurder dan een retail versie op schijf?
Als ik me het goed herinner heeft dit te maken met afspraken die Sony heeft gemaakt met fysieke winkels om niet onder de winkelprijs te verkopen:

"First of all, we want to support a healthy retail channel, so it's not in our interest to go and seriously undermine retail."

Bron: http://www.eurogamer.net/articles/2013-11-28-sony-explains-ps4-digital-game-pricing
Dank voor de toelichting. Desondanks interessant/vreemd dat in dat geval de prijzen niet gelijk liggen.
Omdat ze serieus werk maken van retail ondersteunen. Duwtje in de rug zeg maar.
Ze willen echt retail in de lucht houden. Waar is de consument het meest gevoelig voor? De prijs.
Heeft het er ook niet mee te maken dat je games kunt delen met een andere account, bijvoorbeeld die van een vriend of buurjongen? Zo kun je de kosten delen.
Buiten andere argumenten; het gemak van de digitale versie :)
digitaal is wel gemakkelijk, als de downloads niet zo tergend langzaam waren en de disk van de PS4 niet zo beperkt
De echte reden is simpelweg dat retailers kunnen doen wat ze willen. Sony verkoopt het spel voor een bepaalde prijs aan de winkels, die kunnen het vervolgens verkopen met winst of verlies, afhankelijk van het business model dat ze volgen.

De reden om een product met verlies te verkopen, is om klanten te krijgen die vervolgens andere, duurdere producten kopen bij dezelfde winkel.

Het vaststellen van de verkoopprijs is niet toegestaan, vandaar dat je ook (veel) hogere prijzen ziet in andere winkels.

[Reactie gewijzigd door littlebitpwnsu op 9 november 2016 11:23]

Heb je de move controllers nodig voor deze?
Is nog niet eens speelbaar met de move, ondersteuning daarvoor wordt later toegevoegd doormiddel van patch
Nee, ik heb hem gespeeld met een traditionele controller.
Erg jammer dat die spel niet op oculus of htc uitkomt :'(
Want het ziet geweldig uit :9~
Op zich wel slim. Dit lijkt mij een spel wat ik zeker erg vet ga vinden en zo zijn ze er zeker van dat ik ga nadenken over een psvr set ipv een oculus of vive! :P

Even los van de prijs dan... Haha.

Het ziet er super gaaf en mooi uit ja!
Een game van paar uurtjes voor 59.99 terwijl je op de HTC Vive/Oculus gewoon heel Witcher 3 kan uitspelen :+
als je echt wil overgeven moet je dat doen,
games die niet voor VR ontwikkeld zijn, en ook niet bedoeld zijn voor een 90 FPS refresh is een goede manier om enorm misselijk te worden.
Waar zie jij overgeven hier?

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 8 november 2016 18:18]

Het is ook superpersoonlijk. Ik heb een PSVR en mijn broertje een Vive. Er zijn games waarvan ik in 10sec beroerd ben en hij nergens last van heeft. En vice versa.
Je moet het echt uitproberen om te weten of je er last van hebt bij een spel.
Ja, maar daar heb ik niet per se een VR set voor nodig. Vind die game namelijk niet per se heel geschikt voor VR. :+
Volgens mij is ie 1 jaar exclusief
En helaas is dit weer zo'n game die er in de trailer beter uit ziet dan de uiteindelijke echte gameplay.
https://www.youtube.com/watch?v=4PUqqS0earc

En als ik het goed zie maakt de game ook gebruik van Foveated Rendering. Dit zie je goed als je naar de handschoen kijkt waar in de hoek het beeld al wat vager word en de AA al minder word.
Voorlopig komt het niet uit voor de Oculus/HTC.... helemaal niet, is voor zover ik me kan herinneren, nooit gezegd.
als ik aan Occulus denk, dan zie ik games met dit soort graphics voor me

http://www.wareable.com/m...f-column-width-inline.jpg

En dan krijg je PSVR screenshots te zien zoals

http://www.etr.fr/apps_im...7-T-RexRoars-1024x558.jpg

Zijn dergelijke graphics echt niet op occulus/htc mogelijk??
Wat jij voor je ziet en wat er werkelijk is, zijn 2 compleet verschillende dingen.. Zoals je kunt lezen is dit spel een voortzetting van een demo voor de Oculus..

Dergelijke graphics zijn op de Oculus/vive makkelijk mogelijk (mits je natuurlijk de GPU hardware er voor hebt)..
Wel vreemd dat je bij de occulus dan nooit mooie graphics games ziet
T zijn altijd ballon prik games en balletjes gooien op de kermis en dat soort low poly games
Dan heb je maar weinig demo's/video's gezien.. de 'Back to dinosaur island' is bv dus al een demo uit 2015...
Waarschijnlijk is t dan de marketing die daar faalt. De meeste let's plays, streams en videos die verspreid worden, zijn niet bepaald eye candy. Psvr lijkt daardoor een grote stap voorwaarts
Zal wel aan mij liggen, maar als ik zoek op "Oculus let's play" dan krijg ik toch maar weinig 'ballon prik games en balletjes gooien op de kermis en dat soort low poly games' als resultaat... So again, zal dan wel aan jou liggen..
Omdat Sony, maar eigenlijk ook MS en Nintendo niet de retailers in het vaarwater gaan zitten. Dan zouden ze zichzelf uiteindelijk in de voeten schieten.
Uh, op disc voor 55 en digitaal voor 60?
Wat is dat voor een onzin zeg? Zou het iet andersom moeten zijn? (Even los van het feit dat ik vind dat digitale games sowieso een stuk goedkoper moeten zijn dan disc variant)
Volgens mij zijn zo een beetje alle games in de psstore duurder dan in de winkel.
Misschien wel een mooie stimulatie op games in de winkel te halen en die winkels te laten bestaan?
Vind ik wel. Ik koop negen van de tien keer games gewoon in de winkel. Alhoewel ik heb er een aantal bij gog.com gekocht, en laatst stellaris bij steam - zou ik best een fysieke van willen hebben.
Mee eens! Digitaal heeft ook nog eens het nadeel dat je het niet kunt doorverkopen. Ik vind het super fijn dat ik niet steeds schijfjes hoef te wisselen, maar de prijzen in de Playstation Store zijn vaak gewoon te hoog. Ik denk dat Sony geen keuze heeft, want als ze de digitale verkoop goedkoper maken, waarom zouden winkels als de MediaMarkt dan nog een Playstation willen verkopen? Op de console zit waarschijnlijk amper marge, maar met de games en accessiores verdienen ze dat wel terug
Ja, precies.

Ik koop eigenlijk, zo goed als, alleen maar fysieke (2e hands) ps4 games met als reden dat ik ze dan weer door kan verkopen als ik er klaar mee ben.

Als een digitale versie zo goedkoop is dat ik het niet erg vind om hem niet door te verkopen, ga ik daar wel eens voor.
De game schijnt helaas erg matig te zijn, ook qua besturing. Batman Arkham voor PSVR is voor mij de maatstaf, wat is dat geweldig mooi en goed uitgewerkt zeg! Toen ik die speelde vroeg ik me echt af waar developers voor Oculus en Vive in hemelsnaam mee bezig zijn?

Dat men zoiets moois uit een PS4 kan pompen en je op je PC een GTX1070 nodig hebt voor middelmatige VR ervaringen laat zien dat het goed is dat Sony de markt nu openbreekt met hun headset en VR mainstream maakt.
Dat men zoiets moois uit een PS4 kan pompen en je op je PC een GTX1070 nodig hebt voor middelmatige VR ervaringen laat zien dat het goed is dat Sony de markt nu openbreekt met hun headset en VR mainstream maakt.
Wat een onzin.
1) De resolutie van de Oculus/Vive is hoger dus er is sowieso meer rekenkracht nodig
2) Zowel de Oculus als de Vive geven een mooier beeld (zie alle OR/Vive versus PSVR reviews)
3) De meest complete VR ervaring heb je met de Vive, niet met de PSVR


Dat Sony een mooi stukje techniek heeft uitgebracht met veel potentie ben ik met je eens. Maar ga de PSVR alsjeblieft geen eigenschappen toekennen die het niet heeft...
Ik vind het Screendoor effect veel minder dan op de Oculus en avive, ik heb beide mogen proberen. Je ziet minder pixels door de extra subpixel en dat komt de gebruikerservaring echt ten goede. Daardoor valt het resolutieverschil niet op en durf ik te zeggen dat het lekkerder wegkijkt.

Sony heeft echter zijn eigen problemen. Het grootste probleem is het mega irritante drift probleem in de PSVR waardoor het middenpunt continu naar links verschuift. Veel onduidelijkheid of het een software of harware fout is. Tot nu toe radiostilte. Het is zelfs zo erg dat echt gamen momenteel onmogelijk is (in mijn geval althans).
"Het grootste probleem is het mega irritante drift probleem in de PSVR waardoor het middenpunt continu naar links verschuift"

Dat is slechts een kwestie van kalibreren/camera goed plaatsen.
Nee, het is helaas een groter probleem. Ik en vele anderen hebben echt alle mogelijke posities en opties geprobeerd, de drift krijg je er niet helemaal uit maar kun je enkel verminderen in het beste geval. Het lijkt op een fout in de gyroscoop of het algoritme.

In cinema mode is de drift namelijk nog veel erger, hier wordt niet eens een camera gebruikt.
Totaal geen last van je kan ook de lenzen afzonderlijk instellen van de psvr in settings op je ps4
Er is meer dan alleen screendoor effect
. Wat dacht je van Resolutie, FOV, Flares, Lightbleeding...
Maar die vergeet je wel even mee te nemen in je betoog...
Lightbleeding en het godray effect zijn er niet op de PSVR. De FOV is inderdaad minder, maar merkte hier niet veel van tijdens het spelen. Beter mag altijd, maar het is geen dealbreaker.
Weet je wat veel overhead heeft?
Mijn 980Ti die veel krachtiger is dan de minimale requirement.
Pure praktijk ervaring. Ik heb beide brillen liggen. Ongeveer 25 uur PSVR en meer dan 400 uur op de Vive. En in de review waar je zelf naar linkt komt naar boven dat de hogere resolutie wel zichtbaar is:

Zowel de Rift als de Vive hebben een scherm van 2160 bij 1200 pixels, ofwel 1080 bij 1200 pixels per oog. Beide hebben een kijkhoek van 110 graden en een verversingssnelheid van 90 Hz. Sony legt het daar gedeeltelijk tegen af. De PSVR een resolutie van 1920 bij 1080 pixels, ofwel 960 bij 1080 pixels per oog. Bovendien is de kijkhoek van de PSVR 100 graden en dus iets kleiner dan van de concurrenten.

Beide eigenschappen zijn merkbaar.


Daarnaast, Fov? Resolutie (scherper beeld), light bleeding?

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 9 november 2016 17:55]

Hij heeft gewoon een goed punt hoor, en doelt op de Batham Arkham demo die op de default PS4 afgespeeld werd. De graphics van de Vive zouden standaard die van de Valve Demo moeten zijn vind ik, en eigenlijk nog beter met al die equipment en prowess. Sony krijgt het gewoon voor elkaar om mooiere graphics tevoorschijn te toveren op een oude tech console.
Dus een launch demo ontwikkeld door AAA game developer is de maatstaf.
Valve heeft ook een launch demo meegebracht die volgens jou ook uitstekend is.
Vervolgens ga jij lopen zeuren dat de grafische kwaliteit van indie games (neem H3VR of Onward, ontwikkeld door 1(!!) developer) slecht is.
Die logica volg ik niet helemaal.

Neem je bijvoorbeeld Serious Sam VR, daar hoor ik ook weer alleen maar goede verhalen over qua grafische kwaliteit.

De Vive kan uitstekende kwaliteit lever, het ligt alleen aan de developer en zijn of haar budget.
Ook heeft de Vive uitstekende tracking, ik heb nog geen 1 keer last gehad van de zogenoemde "drift" waar het in een eerdere comment over ging.

En het "oude tech console" verhaal. Optimaliseren voor 1 hardware standaard levert gewoon betere kwaliteit op.

Heb jij toevallig ooit de Vive opgehad wanneer supersampling aan stond?
Ik draai supersampling op 1.5x met mijn HTC Vive and dat ziet er ontzettend strak uit.

Dit alles bij elkaar levert een vele male betere ervaring dan de PSVR (en op dit moment de Oculus).
Op reddit /r/vive komen ook verhalen voorbij waar mensen die een psvr hadden na 10 minuten kots misselijk waren en vervolgens met een vive een uur achter elkaar door kan spelen.

Reviewers zijn het er over het algemeen ook mee eens dat de kwaliteit van de PSVR onder dat van de HTC Vive of Oculus Rift zit, en dat de tracking problemen te groot zijn om goed van spellen te kunnen genieten.
Dat zijn geen echte VR games.
Nee dat zijn echte full games geen 4 uur voor 60 euro cashgrabs.
Klopt maar ze waren er al. Ik vond het opmerkelijke dat de speciaal voor VR gemaakte games bij PS er mooier uit zien dan VR games op PC.
Nope, ik vind het wel grappig dat je kwijlt op in-engine PC cinematic trailer. :+
Die Job Similator achtige demo's word ik niet warm van in ieder geval. ;)
Ik heb trouwens geen PS4, nooit gehad, maar een gaming PC. Ik wil de HTC Vive halen, maar vindt deze nog te duur en met te weinig goede games. Vindt gewoon dat Sony het beter aanpakt.
Zoals je ziet, die verschil in prijs halen ze terug met dure games. 59.99 voor een VR game van een paar uur is gewoon te veel.
59.99 voor een VR game? Serieus?
Voor een single-player game van maar een paar uurtjes?
Edit: ~ 4 uurtjes volgens Metacritic reviews

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 8 november 2016 18:20]

Ik kijk erg uit naar deze game!
Is dit echt een full game want bij de vr games heb ik een beetje een idee dat maar allemaal wat langere demos zijn vind voor deze prijs dat het wel een langere game moet zijn..
Alle VR headsets zijn nu nog eerste generatie, de PSVR is het makkelijkst en goedkoopst om mee te beginnen. Ze ontlopen elkaar niet veel.

Las op internet dat ze bezig met een VIVE2, als die nou veel beter beeld en het comfortable gebruiksgemak van de PSVR zou kunnen combineren zou ik daarin wel geinteresseerd zijn.
Ik ben bang dat de VIVE zoals die nu is niet heel lang mee zal gaan, zou zonde zijn om daar een bak geld voor te betalen op dit moment.

OT: Nogal veel geld voor 4 uur gameplay, ik wacht mooi totdat die goedkoper wordt.
Ik denk dat mijn volgende aankoop dit gaat worden:
https://store.playstation...06490_00-BROOKHAVENEXPTVR

[Reactie gewijzigd door Gertjanlint op 9 november 2016 12:21]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True