Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties

Sony heeft een lijst met games gepubliceerd die geoptimaliseerd zullen zijn voor de PlayStation 4 Pro. De optimalisaties bestaan uit betere framerates, hogere resoluties en verbeterde graphics. Bij de meeste games worden de optimalisaties door middel van een update doorgevoerd.

In de lijst staan 41 games, maar sommige hiervan zijn uitbreidingen van andere games, zoals The Last of Us: Left Behind en Call of Duty: Modern Warfare Remastered. Sony belooft dat voor het einde van het jaar meer dan 45 spellen optimalisatie voor de PlayStation 4 Pro hebben, waaronder Watch Dogs 2, Killing Floor 2, The Last Guardian en Final Fantasy XV. De lijst op de PlayStation Blog zal bijgewerkt worden naarmate meer game ondersteuning krijgen voor de nieuwe console.

Sony geeft aan dat vanaf 2017 alle nieuwe first party-games optimalisaties met zich meebrengen voor de nieuwe console. Het bedrijf noemt Nioh, Resident Evil 7 Biohazard, For Honor, Gravity Rush 2, Horizon Zero Dawn, Days Gone en Gran Turismo Sport. Het is voor third party-gamestudio's niet verplicht om hun spellen te optimaliseren voor de PlayStation 4 Pro, dus niet alle games in de toekomst zullen verbeteringen voor de console met zich meebrengen.

De PlayStation 4 Pro is vanaf 10 november voor 399 euro beschikbaar. De console is voorzien van een verbeterde apu, waarvan de cpu op een hogere kloksnelheid draait en de gpu over twee keer zoveel compute units beschikt. Verder heeft de console 1GB extra ddr3-geheugen, waarop systeemapplicaties kunnen draaien.

Guerilla Games heeft in een blog voorbeelden gegeven van wat de optimalisaties kunnen inhouden voor zijn spel Horizon: Zero Dawn. Als de console op een 1080p-televisie is aangesloten, wordt gebruikgemaakt van supersampling, een techniek die het beeld in een hogere resolutie dan het scherm rendert en het daarna verkleint naar het formaat van de televisie. Dit geeft een natuurlijk beeld zonder jaggies. Verder werkt de studio aan het verbeteren van schaduwen. Wanneer de PlayStation 4 Pro op een 4k-televisie wordt aangesloten, wordt het spel in 4k vertoond.

Battlefield 1
Battlezone
Bound
Call Of Duty: Black Ops 3
Call of Duty: Infinite Warfare
Call of Duty: Modern Warfare Remastered
Deus Ex: Mankind Divided
Driveclub VR
EA Sports FIFA 17
Firewatch
Helldivers
Hitman
Hustle Kings
inFamous First Light
inFamous Second Son
Knack
Mafia III
Middle-earth: Shadow of Mordor
NBA 2K17
Paragon
PlayStation VR Worlds
Ratchet & Clank
Rez Infinite
RIGS Mechanized Combat League
Rise Of The Tomb Raider
Robinson: The Journey
Smite
Super Stardust Ultra
The Elders Scrolls Online: Tamriel Unlimited
The Elders Scrolls: Skyrim Special Edition
The Last Of Us Remastered
The Last Of Us: Left Behind
The Playroom VR
Titanfall 2
Tumble
Uncharted 4: A Thief’s End
Until Dawn: Rush of Blood
Viking Squad
Wheels of Aurelia
World Of Tanks
XCOM 2

Games die optimalisaties hebben voor de PS4 Pro als deze op 10 november uitkomt

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Ik blijf deze console-generatie wat apart vinden. De Xbox One en PS4 krijgen het vaak niet eens voor elkaar om 1080p (en dan écht 1920x1080) op meer dan 30fps te renderen. Vaak moet er wat trucage aan te pas komen zoals adaptive resolution en dynamische quality settings om de fps stabiel te houden. Vaak op 30fps, soms op 60fps.

En dan denken ze: laten we een console uitbrengen die zich richt op betere kwaliteit en een hogere resolutie! De kracht die je eerst kort kwam heb je nu wel tot je beschikking dus ga je het verspillen aan de kracht die nodig is voor hogere resoluties? En is 4K écht 4K of is het een iets betere variant van upscaling?

Gewoon focussen op meer details op het scherm, een betere (en stabielere) framerate en dat alles op ware 1920x1080. Als je dat voor elkaar krijgt is het misschien tijd om naar 4K te kijken.
4K outputten door te 'renderen met trucjes' als adaptieve resolutie etc. is nog steeds mooier dan op 1080p renderen, dus zo raar is het niet. Mensen staren zich veel te blind op het vrij onzinnige idee dat je elk gedeelte van een game per se op 'native 4k' moet renderen anders is het 'niet echt 4k'. Zo werken game engines niet, en dat zou ook totale onzin zijn. Als je 99% van de beeldkwaliteit kunt behalen met 50% van de rekenkracht door in sommige stappen van je rendering 'trucjes' te gebruiken als adaptieve resolutie of temporele interpolatie of wat dan ook, dan betekent dat dat je die bespaarde 50% over hebt om op andere manieren het beeld te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 3 november 2016 16:36]

Ik vermoed dat het een 2160i uitvoer word om de console te beparen, maar ook de betaalbare grafische kaarten van nu kunnen 4k spelen met redelijke settings (nvidia gtx1050). Ik vermoed dat er weinig winst gemaakt gaat worden met de hardware.
Veel games op de PS4 Pro doen aan checkerboard rendering. Een soort interlaced mode, maar dan met de pixels om en om in schaakbordpatroon ipv de beeldlijnen om en om zoals bij interlaced output. Het geeft doorgaans een behoorlijk goede beeldkwaliteit en dat voor de helft van de prijs (want maar 50% van de pixels elk frame)
Als ik me niet vergis is dit ook hardwarematig ondersteunt in de PS4 Pro, waardoor het nog eens een stuk efficiënter is.
De consoles gebruiken zeker mooie technieken, maar ik vind veel van de games simpelweg niet speelbaar doordat ze niet eens een stabiele 30fps neerzetten. Dat is doodzonde.
Ik kan met mijn R9 290X maar enkele games op 4k draaien. Maar als dit niet lukt dan draai ik het gewoon op 1080p of op medium-high in plaats van high-ultra.
Het probleem is dat deze generatie bestaat uit low-end computers. PC gamers kunnen daarbij zelf kiezen hoe ze de games spelen. Maar op een console is dit natuurlijk niet mogelijk, hierdoor wordt iedereen opgescheept met de instellingen die het beste marketing materiaal leveren.
Ligt naar mijn idee echt aan het spel. De wat slomere games (en dat zijn console games wat vaker) zoals Uncharted, Mafia e.d. is 30fps best goed te kanen. Ik heb dan liever 30FPS en veel pixels dan 60fps en een stuk minder pixels. In de gameplay merk je van die 30fps namelijk amper wat. Van die enorme kwaliteits verlies wel.

De shooters en snellere actie spelletjes mogen wel een hogere framerate krijgen, maar daar is de hoeveelheid pixels doorgaans ook iets minder van belang.

Het is naar mijn idee een afweging. Op de PC speel ik sommige spellen ook gewoon rond de 30fps omdat ik dan de meer pixels waardevoller vind en toch niet merk dat het maar 30fps is. En toch heb ik doorgaans de voorkeur voor "Meer FPS = beter".
Natuurlijk kan een stabiele 30fps ook voldoende zijn voor een goede ervaring. Maar dat is het op de console jammer genoeg ook niet.
Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan wat je gewend bent. Ik heb zelf ook tijden op 25fps gegamed en vond dit toen prima spelen.
Graphics zijn een driehoek, alles wat je aan 1 punt veranderd, heeft effect op de 2 anderen.

Wil je hogere resolutie? Lagere details of framerate. Hoge framerate? Lagere details of resolutie. Kijk naar de PSVR, driveclub levert behoorlijk wat details in om de wenselijke framerate te halen tov normaal op je scherm. 4K is niets anders, slechts een handje vol top PC's kunnen alles maximaal op 4K draaien, alles daaronder moet inleveren op framerate of details.

Hoewel de pro een aanzienlijke performance lijkt te hebben (en de Scorpio volgend jaar zelfs nog meer), is er in de basis geen limiet tot waar je willen gaan. Nog meer details, nog hogere framerate, waar trek je dan de grens dat het nu wel genoeg is? Prijs van de console is de eerste grens, en wees eerlijk.. voor inmiddels 300 euro kan je gewoon niet alles maximaal verwachten.
Maar ja ik heb het idee dat Sony aan alle 3 de zijdens van de driehoek aan het trekken is.
4k, 60FS en meer details. Het is mogelijk denk ik maar als ik een videokaart wil die 4k kan renderen op 60FPS en met veel details ben ik al meer kwijt dan de PS4 pro ooit gaat kosten.

Ik vraag mij af welke van de 3 gewoon tegengaat vallen. Ik ben bang voor de FPS. Of de resolutie gewoon 1080 is maar dan met een leuke upscale naar 4k getrokken word. Want dat zien de meeste mensen toch niet.
Ik neem aan dat je gelezen hebt dat ze met de PS4 pro niet altijd 4k renderen maar een aantal voor ingestelde render opties hebben die richting 4K zijn, daarnaast kunnen ontwikkelaars hun eigen manier van renderen ook opzetten. Maar het idee dat alle games 4K zijn, no way
Quote: "PS Pro will be native 4K"

Dus alles wat 4K ondersteunt wordt ook 4K, hopen we dan maar.

Bedrijfen als Sony & Microsoft verbreken nog al wel eens beloftes.
Nee zoek even verder. Enkele spellen kunnen 4k native draaien, maar de grafisch intensieve games niet
ah, ok.

Sorry daarvoor dan, maar ik hoop wel op verbeterde fps :)
Ik hoop inleveren op 4K. Laat ze eerst maar eens richten op de grootste groep gebruikers die gewoon een full HD TV hebben die 60 fps kan weergeven.

Kunnen ze dat realiseren mogen ze van mij kijken wat er mogelijk is om 4K te ondersteunen.
Iedereen die geen hdmi 2.0 heeft blijft sowieso steken op 30fps bij 4k..

Pro heeft geen 2 hdmi uit.. onhandig omdat je nu moet leunen op arc van je tv. Het merendeel van de andere 4k apparaten (iig de ultra hd spelers, dusbook de xbox one s) hebben juist 2 hdmi uit.. 1 voor na de tv en in naar de homencinema set zodat je niet alles in 1 keer hoeft te upgraden.. want doorlussen door een homecinema set op hdmi 1.4a geeft 4k op 30 fps. En dat is n beetje jammer aan de pro. De rest is als altijd met nieuwe zaken.. de 1 staat vooraan en de ander slaat m over. Vind t qua titels nog niet echt super.. maar hoop dat er snel nog een aantal bijkomen..
Klopt dat ie 2.0 heeft anders geen 4k ol 60fps

Maar n 2e was handig geweest..
Wat lul je nou? De Xbox One S heeft helemaal geen 2 HDMI outs. Heel weinig aparaten hebben 2x HDMI OUT zelfs.

De X1 S heeft een HDMI IN én een HDMI OUT. Dit is puur gedaan (ook op de launch X1) zodat je je settopbox kan gebruiken via de Xbox One S. Iets dat in USA goed werkt maar in Nederland minder handig is.

Als je graag 2x HDMI OUT wil kan je simpel een HDMI splitter kopen. Ik zie geen reden om onnodig een extra HDMI OUT op een console te zetten wat de prijs verhoogt, omdat een handjevol mensen dit willen gebruiken met een outdated receiver. Dan koopt die kleine groep mensen gewoon een HDMI splitter.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 3 november 2016 19:48]

Je taalgebruik staat me niet aan. Komt me een beetje denigrerend over.

Dat gezegd hebbende:

De huidige ultra hd blu ray spelers hebben 2 hdmi uit.

Ik was in de veronderstelling dat de s ook 2 hdmi out had. Een mens kan zich vergissen toch?

Ik ben zelf geen fan van splitters. Ik heb er slechte ervaringen mee. Ook al is dat een oplossing.

Het zelfde geldt voor ARC, ook daar heb ik mindere ervaringen mee en je mag hopen dat de tv-fabrikant er voor zorgt dat ook multi-channel audio doorgeven wordt. Dat gebeurt nl niet altijd en niet altijd in de hoogste kwaliteit.
Inderdaad zelfs simpele dingen als 16x anisotropic filtering of een beetje fatsoenlijke draw distance kan je vaak al vergeten

https://www.videogamer.co...way-better-on-pc-than-ps4

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=992156
1) Je links gaan over de gewone PS4, niet de PS4 Pro waar het hier over gaat.

2) De eerste link vergelijkt een apparaat van ¤400 (PS4) met eentje van waarschijnlijk het driedubbele (gaming-PC). Wat had je precies verwacht? Het zou geen nieuws moeten zijn dat de PC meer grafische kracht heeft.

3) De tweede link, over anisotropische filtering, beschrijft geen probleem met de PS4, maar een keuze van ontwikkelaars van enkele specifieke spellen om AF op te offeren in het voordeel van andere visuele verbeteringen. De PS4 is prima in staat om 16xAF weer te geven als de ontwikkelaar daarvoor kiest (bron uit je eigen link). En de PS4 Pro dus al helemaal.

Ik vind het prima dat Tweakers de consoles vaak zien als slappe hap, maar ga geen onzin verkopen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 3 november 2016 21:32]

Het drievoudige heb je niet nodig (laat staan het driedubbele), kijk maar eens naar de potato masher video's op youtube. Daar worden games getest op PS4 en een $375 pc.
De PC "wint" het vrijwel altijd op grafisch gebied, hoewel dat ding het nu na zo'n 3 jaar steeds moeilijker begint te krijgen qua textures (2gb op de gtx760 is steeds vaker een beperking) en vooral bij brakke ports.

Inzake anisotropic filtering heb je een punt. Ik begrijp niet dat developers er niet voor kiezen om iig 8x te gebruiken ipv de 2x die je nog vrij vaak ziet. Hoeveel invloed heeft dat tegenwoordig nog? Zelfs console-grade hardware op pc, zoals een HD7770 (Xbox One equivalent) kan vrijwel gratis 8x AF aan.
Het drievoudige heb je niet nodig (laat staan het driedubbele), kijk maar eens naar de potato masher video's op youtube. Daar worden games getest op PS4 en een $375 pc. De PC "wint" het vrijwel altijd op grafisch gebied, hoewel dat ding het nu na zo'n 3 jaar steeds moeilijker begint te krijgen qua textures (2gb op de gtx760 is steeds vaker een beperking) en vooral bij brakke ports.
Driedubbel en drievoudig betekenen hetzelfde

Kijkend naar benchmarks van het betreffende spel (Metal Gear Solid Ground Zeros), zie je dat het "potato masher" systeem (specs en video) hooguit 30 fps kan hebben gehaald, waar de PS4-versie draait op 60 fps (beide 1080p), en dan met ongeveer gelijke grafische settings. Dit spel is dus geen voorbeeld waar de gelijkwaardige PC het wint.

Over 't algemeen heb je echter wel een punt: een PC van ¤400 uit hetzelfde jaar als de PS4, kan die console vaak prima bijhouden. "Winnen" vind ik wat overdreven; het ene spel draait op de PC beter en de ander op de PS4. Dat de verschillen vaak klein zijn, wil ook zeggen dat een console dus op zich geen verkeerde keuze is voor wie wil gamen rond dat prijspunt (uiteraard kan een PC wel meer, maar de consoles hebben weer net iets meer gemak).

Wilde alleen even wat rechtzetten omdat de huidige consoles soms wat té negatief worden afgeschilderd.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 3 november 2016 23:06]

Haha, weer wat geleerd :)

Hij had de fps inderdaad gelocked op 30fps in dat filmpje. In dit filmpje mét fps counter zie je dat hij het ook prima op 60fps en iets hogere settings kan draaien.
Op 3:22 wordt de AF vergeleken.

Ik wilde consoles niet in een negatief daglicht stellen, ik vind dat er soms vreemde keuzes worden gemaakt qua filtering settings (door de ontwikkelaars). Ik heb bijv. met veel plezier Dark Souls op mijn pc gespeeld op 30fps, maar als de DSfix met hogere resoluties, AA, en AF er niet was geweest, had ik me meer geërgerd aan de blurry graphics dan aan de 30fps (persoonlijke voorkeur uiteraard)

[Reactie gewijzigd door GromuhlDjun op 4 november 2016 15:07]

Het punt wat ik wil maken is dat er beter eerst op dat soort vlakken stappen gezet kunnen worden dan al te gaan denken aan renderen op 4K resoluties.Dat kost gewoon erg veel kracht voor relatief weinig verbetering.
Daar ben ik het wel met je eens; voor het prijspunt van ¤400 is het nogal optimistisch om te gaan voor 4K, en ik vind het ook een beetje jammer dat daar zoveel nadruk op ligt. Maar: de Pro geeft ook een mooie verbetering in 1080p (afhankelijk van de game bijv 60fps, hogere settings, betere anti-aliasing of supersampling), dus het is zeker geen pure 4K-upgrade.

En games die niet op "echte" 4K kunnen renderen, zullen op een 4K-tv overwegend renderen in 2160i, opgeschaald naar 4K, wat op zich best een nette tussenvorm is (bijna zo mooi als 4K maar veel minder zwaar). Ook andere trucs zoals dynamic resolution scaling zorgen ervoor dat de beperkte rekenkracht zo goed mogelijk kan worden ingezet. Voor maximale graphics blijft de PC natuurlijk koning, en ik had wel graag gezien dat de Pro ¤600 zou kosten en dan flink sterker zou zijn. Maar de consolebouwers willen een grote markt meepakken, ook de jongeren en inwoners van minder rijke landen, dus vandaar het prijspunt. Voor dat geld wordt wel het onderste uit de kan gehaald en al met al vind ik de Pro toch een mooie stap vooruit in de console-wereld.
Dat gebeurt nu ook, als je speelt op een 1080p TV. :)
Zo werkt het niet, console gamers geven geen crap om die 30fps, het is de resolutie die een veel beter beeld geeft, iets minder vloeiend, absoluut maar bij alles anders dan fps games een goede afweging. Daarbij zie je dat gams als BF1 en Titan fall2 op 60fps draaien op de consoles. Wel met het gebruik van dynamic resolution maar goed. Console ontwikkelaars zijn altijd al genoodzaakt geweest om te optimaliseren, de kosten van consoles moeten nu eenmaal laag blijven. Als iemand die een 4k monitor heeft, ik ga nooit meer terug naar 1080p, dat is net alsof ik door een beslagen ski bril aan het gamen ben. Ik merk dat ik zelfs oudere games weer ben gaan spelen omdat ze er zoveel mooier uit zien in 4k.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 3 november 2016 20:45]

Fijn dat je namens alle consolegamers spreekt. Ik geef persoonlijk meer om de framerate dan de resolutie. Die resolutie hangt ook af hoever je van je tv af zit. Ik zit er zo'n 4 meter vanaf waardoor 1080p of 4k ineens een stuk minder uitmaakt. De framerate daarintegen helpt met alle spellen die je speelt. Het spel voelt soepeler aan en helpt bij racegames en shooters voor een nog meer immersive gevoel, athans dat vind ik. Ik kijk daarom liever uit naar een console die perfect 1080p met 60fps kan dan een console die halfbakken 4k doet met slechts 30fps. Bovendien vind ik het op dit moment meer een marketingactie om te kunnen zeggen dat je console een 4k resolutie ondersteund, dan dat het daadwerkelijk iets toevoegd.
De meeste console gamers geven echt geen aandacht om framerate though. En ik bedoel, dit is uit ervaring gesproken. Ik ken tientallen console spelers en bij hun gaat het toch echt vooral om resolutie. Enige plek waar ik hoor dat console gebruikers 60 fps willen is op internet. Het boeit het grote deel van de community echt niks denk ik, wat niet echt opvallend is, want een vorse deel van de console community (vooral PlayStation), is vrij casual als het gaat om gaming.

[Reactie gewijzigd door RCFProd op 3 november 2016 23:46]

TV kijken, prima maar Ik kan geen fatsoenlijk spelletje spelen op 4 meter afstand, behalve op mijn beamer dan. Maar goed, die UHD tv's moeten ook verkocht worden, 30fps is al jaren de standaard op de meeste games op de consoles, ze zijn het gewend en ook Forza 3 draait prima op 30fps. Breng de door jou voorgestelde console uit, zet 60 fps op de doos en velen zullen zich genaaid voelen. En laten we wel wezen, ook al zijn er velen die op 1080p zitten deze resolutie heeft zijn beste tijd gehad, het ziet er allemaal zoveel beter uit op 1440p of 2160p. Er is ook nog zoiets al frame tijden, veel belangrijker dan FPS voor een soepele ervaring, wil je 60 of 144? Doe als ik, koop een PC.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 4 november 2016 07:54]

Dan ben ik een apart geval. Resolutie doet mij helemaal niks, mij overtuig je als ontwikkelaar/uitgever niet als je je game gaat prijzen en verkopen vanwege haar hoge resolutie en mooie, scherpe graphics. Sterker nog, ik game op mijn laptop soms zelfs op 720p als dat betekent dat ik alle andere sliders helemaal omhoog kan krikken. Ik kan veel games op 1080p/1440p op high/mid spelen, maar dan lever ik in op prestaties. Als een game op 60 fps kan draaien, dan wil ik dat. Ik speel vandaag de dag liever een goed presterende indie game met 16 bit pixel grafische stijl, dan een Uncharted oid dat het moet hebben van haar grafische kracht en cinematische (is dit een woord?) acties en scenes. Ontwikkelaars en uitgevers richten zich steeds vaker op de grafische spektakel van games dan dat ze kijken of een game goed presteert en soms is een game helemaal niet zo goed vanwege dit. Een recent voorbeeld is Mafia 3, vol met bugs en matige gameplay, maar ziet er erg goed uit, met een geweldige verhaallijn. Ook leuk om te melden dat het de snelst verkopende game van 2K is.

Helaas koopt de gemiddelde (casual) gamer sneller een game dat er mooi uitziet, dan een game dat goed speelt.
Ik wacht in ieder geval op the Last Guardian en Gravity Rush 2. Ik ben van dit lijst alleen geïnteresseerd in Battlefield. Jammer dat bijvoorbeeld Gravity Rush Remastered geen update krijgt. En vraag me af of World of Final Fantasy nou wel een update krijgt.
Ik vind Mafia 3 er ook crappy uitzien, na een paar uur begon het op werken te kijken, en aangezien ik niet voor het spelen betaald krijg, ben ik er toen maar mee gestopt. Er zit ook te veel verschil tussen Mafia 1/2 en 3. Daar zijn een paar mooie video's van op ytube. Dingen die in 1 wel konden zoals het bashen van een auto met een honkbal knuppel enz enz. Mafia 3 is gewoon slecht geoptimaliseerde bagger. Alleen het verhaal is goed. Gelukkig kon ik hem gratis krijgen door een ooglap voor te doen en een papegaai op de schouder te zetten.

Ik doe nooit veel concessies op de grafische opties, behalve dan de AA uit op 4k, als ik daartoe te veel gedwongen wordt, dan gaat er zonder pardon een nieuwe videokaart in. Alleen voor games als BF1 wil ik 60fps en ga ik sleutelen totdat ik dat bereikt heb. En dat gaat prima zonder al te veel aan te moeten passen.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 5 november 2016 09:17]

Voor mij gaat het niet om de pixels, maar het gemak. Je koopt bijv. een game online, je download en speels direct zonder problemen. Hoe makkelijk kan een gebruiker het hebben. Daarbij is het online spelen ontzettend leuk.
Een aantal games biedt op de PS4 Pro opties om te kiezen voor ofwel grafische pracht ofwel een een framerate van 60fps op 1080p. Laten we hopen dat deze trend doorzet.
Tjah tis en blijft een gruwelijke hype die 4K.

Ik vind het persoonlijk een regelrechte slap in de face van de huidige PS4 generatie.. Dat apparaat was net als de Xbone bij voorbaat al underpowered, en nu mag je de volle mep uitgeven om een beetje bij te komen. Daarnaast speelt het apparaat niet eens 4K blurays af met als onderbouwing dat er minder vraag is naar fysieke media.

Maargoed eerlijk is eerlijk dit apparaat gaat wel verkocht worden dat staat natuurlijk vast, dus kudo's voor de marketing.
hoezo een slap in de face? Je hebt de ps4 pro echt niet nodig om toekomstige games te blijven spelen; ps4 pro support is altijd een optionele extra voor nieuwe games die dus altijd op de gewone ps4 zullen blijven werken.

En natuurlijk zijn consoles niet zo krachtig als bijv. game pc's, maar dat is m.i. ook niet eens echt nodig mits de games geoptimaliseerd zijn bij ontwikkeling voor console gebruik. Games als Uncharted zien er echt niet lelijk uit ofzo :)
Sony schreeuwt het niet van de daken maar de hele ps4 pro is vooral gericht op VR gaming, leuk dat 4k maar de ps4 loopt al tegen zijn limiet aan met VR, de Pro is dus een zeer welkome upgrade.
Dat verhaal hoor je wel vaker, maar het slaat nergens op. De feiten zijn namelijk dat een PSVR game ook op de reguliere PS4 moet werken, in minimaal 60fps. Er zullen dus sowieso concessies moeten worden gedaan door de developer, die mag niet eens alleen de PS4 Pro ondersteunen.

Nee, het gaat echt om 4k. Het is een beetje dezelfde hype als 3D, het wordt gewoonweg heel erg gepushed door TV-fabrikanten (wat Sony ook is), en dus moeten de consoles wel mee om niet achter te blijven op de concurrentie.
ik bezit een PSVR en de visuals zitten bij de AAA games echt aan hun max, veel te wazig, de PRO heeft een GPU die geoptimaliseerd is voor VR, Sony gaat niet roepen dat een PRO noodzakelijk is voor VR om sales niet tegen te werken, maar stiekem voldoet de ps4 alleen voor kleine indie games, driveclub, farpoint, robinson gaan pas echt tot hun recht komen op de pro.
ik bezit een PSVR en de visuals zitten bij de AAA games echt aan hun max, veel te wazig
Vertel mij wat. Ik was lead programmer voor de PS4 port van Rise of the Tomb Raider ;)
de PRO heeft een GPU die geoptimaliseerd is voor VR
Dat is quatsch. Er is niets "geoptimaliseerd voor VR". Het ding is gewoon sneller.

Maar je snapt mijn punt volgens mij niet. Het is een keiharde requirement dat PSVR games ook gewoon moeten werken op de gewone PS4. En die moeten ook gewoon minimaal de 60 fps halen. Dat is niet zomaar een target die wel fijn is om te halen, nee, je game wordt niet geaccepteerd door Sony als je het niet haalt. Dit betekent dus dat developers consessies moeten doen, hoe dan ook. Dan kun je de PS4 Pro wel in het leven roepen speciaal voor VR, maar er gaan nooit (of iig niet binnen afzienbare tijd) VR games ontworpen worden met de PS4 Pro in het achterhoofd. De PS4 blijft het hoofdplatform, de Pro is een extra.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 november 2016 08:46]

Op zich een redelijk lijst aan games. Wat ik echter jammer vind is dat het verschil in graphics bijna niet zichtbaar is voor het blote oog. Neem bijvoorbeeld de vergelijking van Uncharted 4 op de "normale" PS4 en de Pro: https://www.youtube.com/watch?v=0bSzVdqevVA. Ik had een veel groter verschil verwacht en al helemaal van een game als een PS exclusive als Uncharted 4.
Maar hoe ga je dat verschil zien? Je gaat nu 4K-HDR content op de TV capturen en uploaden naar youtube (Compressie) en vervolgens ga je dat op je PC bekijken op een zeer waarschijnlijk niet 4K scherm en als het goed is geen HDR (tenminste support youtube uberhaupt HDR?).

Dat is toch het zelfde als dat je een kleuren film met een zwart wit film gaat vergelijken op een zwart wit tv?

Net zo iets als dat iemand een HDR TV filmt en het op youtube zet en dan zegt kijk eens wat een mooie HDR beelden. Als je het dan mooie HDR beelden vind hoef je ook geen HDR scherm aangezien je PC ze al weer geeft.
Het grote probleem is grafische vergelijkingen met dikke compressie op YouTube. YouTube kan het detail en het ware verschil gewoon niet laten zien. Het verschil is alleen direct duidelijk zichtbaar als je het zelf speelt.

[Reactie gewijzigd door RCFProd op 3 november 2016 23:50]

Het gaat prima zichtbaar zijn als je tv groot genoeg is.
Ziet er toch prima uit? Ik denk dat er vanzelf updates of vanuit Sony komt, of vanuit de game developers zelf. Vind het zelf wel jammer dat bijvoorbeeld Tomb Raider en GTA 5 er niet bij staan.

[Reactie gewijzigd door Luukwa op 3 november 2016 16:15]

Tomb Raider wel, onder de volledige titel "Rise Of The Tomb Raider".
Er zijn 2 verschillende Tomb Raiders op de PS4. Je hebt tomb raider : definitive en Rise of.
Definitive is al een remaster van de PS3 versie en een zeer oude game inmiddels. Denk niet dat ze daar nog een patch voor gaan uitbrengen.
Rise Of The Tomb Raider staat er wel tussen ;)
Zolang je ze allemaal ook prima op de PS4 kan spelen vrij weinig reden om te upgraden voor de meeste mensen.
Ik denk dat er vanzelf updates of vanuit Sony komt
Sony heeft geen enkele middelen om updates voor games uit te brengen (goed, in-house developers kunnen hun games natuurlijk updaten, maar die schaar ik onder de groep "game developers zelf" ;)). Het moet echt van de developers komen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 november 2016 16:25]

Ik vind het eigenlijk wel een beetje erg. Consoles betekende unanimiteit. Ieder console was hetzelfde. Ieder game werd op dezelfde fps (met minimaal verschil) gespeeld met dezelfde controllers en noem maar op. Eerst kwamen de speciale xbox one elite controllers, alhoewel ze leuke gimmicks hadden, was het nog wel eerlijk te noemen. Nu krijg een deel dus snellere framerates wat toch weer een verschil gaat leveren. Ik wil na 10 jaar lang consolegaming (wow en csgo daar buiten gelaten) toch weer switchen naar PC. De aantal euro's die je bespaart voor nutteloze abonnementen (xbox live, ps+ ), games die altijd minimaal ¤10 - ¤15,- goedkoper zijn... daar bespaar je op de einde van de rit toch redelijk wat geld mee. Wat pc gaming toch aantrekkelijker kan maken. Ik ben er nog niet uit, maar vind de huidige koers van console gaming niet echt prettig. Met een lange hdmi kabel naar de TV, kan het ook als console fungeren en bij serieuze spellen toch lekker achter je beeldscherm.

aan de andere kant, onnodig lang voortborduren op een console die niet eens nauwelijks 1080p 60 fps kan draaien (met AA en fatsoenlijk draw distance) is ook geen optie.

"Meh"

[Reactie gewijzigd door FireBladeX op 3 november 2016 16:43]

Ik denk dat je uniformiteit bedoelt ;) Unanimiteit betekent dat iedereen dezelfde mening toegedeeld is.
Heb die stap voor de zomer gedaan. Beste wat ik ooit kon doen. Heb een oude pc afgestoft, nieuwe videokaart erin (RX480), controller erbij en de hele zomer genoten van Witcher 3 op 60fps. En dat alles gewoon op de tv.

De hele hype van de PS4 was dat we eindelijk 1080p/60fps zouden krijgen, maar puntje bij paaltje bleken maar een handjevol games daaraan te kunnen voldoen. Na het spelen van Until Dawn, dat echt gewoon bagger draait op de PS4, was ik er dan ook klaar mee.
Als je realistisch bekijkt met de huidige console trend kan je net zo goed pc gaming met een controller gaan doen. Bedoel onderdelen in de pc (videokaart daargelaten 2 jaar?) vervang je ook om de plus minus 4 jaar.
Mn huidige pc en videokaart is bijna 8 jaar oud :-). Draait csgo nog vloeiend hoor. Alleen om gemiddeld 60 fps te halen moet de instellingen gewoon op het laagst staan (op 1080).
CSGO ziet er nog zeer goed uit. Het is gewoon een voorbeeld wat een geoptimaliseerde engine allemaal wel niet kan klaar krijgen.
Ja wat is er nou erg aan? De oude PS4 blijft gewoon werken, en met de nieuwe is het alleen maar mooier. Misgun je het anderen om betere graphics te hebben?
Prima lijstje, ook voor vr games. Maar het gaat me meer om toekomstige games als final fantasy 15, horizon, mass effect en rdr 2. De buren bij hardware info waren vooral te spreken over gran turismo sport met de toevoegingen van hdr.
Ik ben héél benieuwd naar FF15 ... de demo was tof maar liep toch echt tegen z'n grenzen aan. Het was prachtig, maar het liep wat stroef. Als de hardware 't niet bij kon houden. FF15 wordt een day-one purchase hier in huis (vrouwlief wil wel eerst Tales of Xilia, Xilia 2, FF13-3 en Xenoblade Chronicles uitspelen voordat ze uberhaupt aan FF15 begint maar ach, daar heb ik niet zo'n boodschap aan ;) )
x2, de FF15 demo liep op 30 fps en had het idee dat dat zelfs niet gehaald werd. Het hoeft grafisch niet beter, maar wel graag stabiel 60fps. Vraag me dan ook af of dit soort games automatisch beter gaan draaien op een PS4 pro.
Nee, Sony heeft namelijk een "PS4" modus en een "Pro" modus ingebouwd zodat spellen blijven werken zoals nu. Dit houd in dat developers actief moeten aangeven dat het spel in Pro modus mag draaien. Dus een patch is nodig.
Helaas... er komt misschien wel een patch maar ze hebben andere prioriteiten.

"About the PC we’re focusing all our efforts into the console versions of the game. So we’re not looking into it right now to be honest. Making a PC version of the game would mean we’d have to readjust a lot of stuff and concentrate solely on developing it, even though the development team has shown interest in getting a PC version out at some point. About the PS4 PRO, it’s basically the same thing about the PC – if we wanted to take full advantage of the new hardware that would mean putting in much effort and time to make the game look and run better…and time is something we don’t have right now neither we had foreseen the PS4 Pro existence before. In the future, with some dedication and time maybe we can get a PS4 Pro version of the game that can take advantage of the systems capabilities. But as of right now the game has maxed out the PS4 horsepower."

Bron
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of nieuwe en/of bestaande games met patch gewoon beter zullen draaien als ze op 1080p gespeeld worden. Het interesseert me nog niet eens per se of ze mooier zijn (is mooi meegenomen), waar ik voornamelijk in in geinteresseerd ben is de framerate.

Het lijkt er nu op dat in ieder geval sommige ontwikkelaars (Guerilla) er voor kiezen om een vrij nietszeggende verbetering in beeldkwaliteit te kiezen voor 1080p (supersampling), en niet voor een hogere/stabielere framerate met eventueel wat betere lichteffecten, textures etc. Als dat voor alle PS4 Pro spellen gaat gelden dan is dat wat voor mij reden om af te haken, resolutie of antialiasing boeit me persoonlijk veel minder dan framerate en extra effecten.

Eerst maar eens afwachten op reviews dus...
CPU is een bottleneck, je zult waarschijnlijk geen games zien die 30FPS draaien op de normale PS4 en 60FPS draaien op de Pro.
Je eerste zin klopt. De CPU in de Pro is ietwat sneller geklokt, maar daarmee ga je niet ineens het werk wat je normaal in 33,3ms kunt doen in slechts 16,7ms doen. De vraag is vooral in hoeverre de game gelimiteerd wordt door de CPU op de PS4.

Veel games in dit lijstje bieden dacht ik wel een 'high framerate' mode aan. Of dat verder ook een strakke 60 fps oplevert durf ik niet te stellen. In Rise of the Tom Raider halen we in veel gebieden wel gewoon de 60 fps op de Pro, maar er zijn ook plekken waar het dropt naar 40. Daar zijn we gewoon echt CPU-bound, en daar doet de Pro verder niets aan.
ik vermoedde al dat dit zou gaan gebeuren. Over een tijdje kan je de meeste nieuwe titels alleen nog maar optimaal spelen op de PS4 Pro. De normale PS4 zal dan een suboptimaal resultaat geven.
Dat heet vooruitgang. Overigens vind ik het woord suboptimaal hier verkeerd gebruikt, de games zullen voor de PS4 een optimaal resultaat laten zien.

Het is net als met auto's, een update van een bepaald model betekent niet dat het niet-geupdate model plotseling suboptimaal is. De rijervaring zal voor dat model nog steeds optimaal zijn en wil je meer dan ga je gewoon naar de showroom en bestel je het nieuwe model. Vooruitgang dus.
Die vergelijking gaat niet op, een PS4 moet namelijk steeds nieuwe software draaien die beter of slechter kan presteren. Die auto rijd nog steeds in dezelfde situatie.

Het is dan ook niet zeker dat die games optimaal blijven draaien op de PS4 want <30fps is namelijk niet optimaal en daar bestaat een reële kans dat er minder word geoptimaliseerd. De PS4 zal langzaam de PS3 worden.
Het is expliciet en herhaaldelijk gesteld dat alle PS4 games het op alle PS4's moeten doen, dus net als nu, gewoon 30fps minimaal.

Het feit dat de PS4 suboptimaal speelt komt alleen maar van het feit dat er de betere PS4Pro is. Als die er niet was, was de PS4 optimaal, maarja het is toch alleen maar beter dat er nu ook een betere optie is.
Dat roepen ze steeds, maar ik vermoed dat gameontwikkelaars al snel voor PS4Pro gaan optimaliseren en de PS4 min of meer links laten liggen. Tuurlijk, het zal nog wel werken op PS4 maar gewoon veel minder goed en uiteindelijk onacceptabel minder.

Dat is het probleem met deze strategie van zowel Sony als Microsoft. Game ontwikkelaars willen altijd alles uit de kan halen, waardoor mindere hardware automatisch 'deprecated' wordt.

ik voorspel ook dat de PS4 snel uit productie gehaald zal worden omdat het prijsverschil met de PS4 Pro klein is (100 euro) en kleiner wordt.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 4 november 2016 12:23]

Mja je hebt wel gelijk dat het twee kanten op kan gaan. Sony heeft wel een reputatie van nieuwe dingen maken, en daarna links laten liggen (Move ondersteuning, of 3D), maar dit met de Ps4Pro is weer wat nieuws natuurlijk. De toekomst moet uit wijzen, maar ik denk dat het voor ontwikkelaars niet zoveel werk is om een game zowel voor de normale ps4 als voor de pro te optimaliseren (de meeste games komen ook uit op de PC, en daar voor optimaliseren is nog veel lastiger natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 4 november 2016 13:22]

Voor 4K beeld is 4 keer zo veel rekenkracht nodig,
die optimalisatie is dus speciaal voor 4K beeld.
Ik weet niet hoe dat zit als je op je PRO met gewoon full HD gaat spelen, zou het dan 4 keer zo snel lopen ?

Voor je ogen zijn 24 frames per seconde genoeg, de controls worden waarschijnlijk op een andere core en snellere rate geupdate.
> Voor je ogen zijn 24 frames per seconde genoeg
echt niet gast.. voor film misschien, maar omdat je een game zelf bestuurt is 60fps echt wel een stukje fijner.

Anyway: Ja de PS4Pro heeft iets meer dan twee keer zoveel rekenkracht, dus wat veel games gaan doen is niet vier, maar twee keer zoveel pixels renderen, en dan upscalen, al of niet met het zogenoemde "checkerboard-rendering".
Dientengevolge zijn er idd games die ook aanbieden om op Full HD dan op een dubbele framerate te draaien.
Toch denk ik, wanneer je nu een PS4 al in huis hebt. de PS4 Pro geen echte meerwaarde heeft.
Mits je geen 4K scherm hebt.
Ik koop de pro, heb een 1080p scherm. Tot nu toe hebben de games voor zover ik heb gelezen allemaal een 1080p60fps optie gekregen. Sony heeft aangegeven dat de pro ook nut heeft bij een 1080p tv.
Daar mag je dan vanuit gaat. Ik vind het een welkome upgrade. De oude voor 225 verkocht en voor 175 een 2x zo snel systeem gekregen. Ga dat maar eens voor elkaar krijgen op een ander platform ;-)
Nee dat is een goede deal.
Ik heb hier ook nog een PS4 liggen die stof staat te happen.
speel voornamelijk op mijn PC en XboxOne .

De PS4 had ik gekocht omdat het de nieuwste console was op dat moment en ik Fifa graag speel op een console ipv op mijn PC.

Tja een PC samenstellen die 4K kan ondersteunen op 60FPS kost je al snel 1500,00 euro
1500 euro? Dat terwijl RX 470/480 en GTX 1070 prima 4K kaarten zijn
Ja echte NATIVE 4k.. Jij denkt toch niet dat die nieuwe PS4 native 4k met 30 fps gaat kunnen geven, enkel voor oude scaled down games misschien ja. Het zal eerder de zoveelste minderwaardige experience zijn tov PC gaming.
Dat is eenvoudig. Die winst haal je met een standaard GPU upgrade al snel ;)
Het grootste verschil in beel bereik je met hdr

En dat heeft jouw 1080p tv niet
Dus weggegooid geld in mijn ogen

De extra shadow of aa zie jij niet vanaf je bank op zon 3m afstand
Het grootste verschil in beel bereik je met hdr
Lezen blijft lastig. Hij zegt het letterlijk: het grootste verschil voor hem is 30 fps meer. En ja, dat maakt uit :)
Dat is mijn mening en meer fps geeft je geen ander beeld

Hdr geeft veel meer sfeer

Dus ja lezen blijft lastig ;)
Voor die 225 euro haal je een 1060 die krachtiger is dan de Pro...
Sommige games (o.a. Rise of the Tomb raider, NioH) gaan in 60fps kunnen draaien. Als dit er meer (games) worden is het toch wel een meerwaarde.
Dan heb je het nieuwsbericht niet gelezen in ieder geval.
Guerilla Games geeft aan dat het ook een voordeel zal geven aan mensen met een 1080p tv.
onzin, genoeg (zware) spellen die op 900p draaien. BF 1 bijvoorbeeld 1000p. Ik wil gewoon op 1080 spelen met betere graphics en dat is nu mogelijk.
Dan koop je een pc. Een console koop je niet als je veel waarde hecht aan resolutie, detail en framerate.
Nou nee, al mn game vrienden spelen PS4. Ik ben zelf pc gamer geweest, maar vind een console veel chiller.
Singleplayer games op PC
Online clan of club gebeuren op platform wat club of clan gebruikt. PS4 bij ons.
Maar blijf PC gamer.

Mijn PC is oud dus denk eerder dat ik volgend jaar voor PC ga.
Je kunt toch meer dan 1 platform hebben ;)
Guerilla Games heeft in een blog voorbeelden gegeven van wat de optimalisaties kunnen inhouden voor zijn spel Horizon: Zero Dawn. Als de console op een 1080p-televisie is aangesloten, wordt gebruikgemaakt van supersampling, een techniek die het beeld in een hogere resolutie dan het scherm rendert en het daarna verkleint naar het formaat van de televisie. Dit geeft een natuurlijk beeld zonder jaggies. Verder werkt de studio aan het verbeteren van schaduwen.

Bij een 1080p tv zijn er dus wel verbeteringen mogelijk, zoals geen kartelranden bij objecten en hogere kwaliteit schaduwen. Het is maar aan de consument te bepalen of hij dit voldoende meerwaarde vind om een Pro te komen.
En hdr is alleen op 4k tvs
En alleen bij fald tv's zie je er ook echt wat van, zonder storende halo's
Gewoon een gewone PS4 kopen en geen nieuwe TV, in 2020 komen ze al met 8K TV.
Ow dan al?? Wachten we nog ff...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True