Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Games krijgt nieuwe ceo

Helldivers 2-maker Arrowhead krijgt een nieuwe ceo. Dat maakt oprichter en vorige ceo Johan Pilestedt op woensdag bekend. Shams Jorjani, die voorheen onder meer bij Paradox werkte, gaat die functie vervullen. Pilestedt gaat zich binnen de studio meer richten op het maken van games.

"Ik heb besloten om Shams Jorjani aan te nemen als de nieuwe ceo van Arrowhead", schrijft Johan Pilestedt op sociale media. De nieuwe ceo heeft jarenlange ervaring in leidinggevende posities bij onder meer Paradox Entertainment. Pilestedt krijgt een nieuwe functie als 'chief creative officer' en bestuursvoorzitter van de studio. Hij zegt op sociale media dat hij door deze stap meer tijd kan besteden aan de games en community van het bedrijf.

Arrowhead Games is vooral bekend om de Helldivers-serie. De tweede game, die eerder dit jaar verscheen, werd zeer positief ontvangen door critici en spelers. Eerder deze maand was er echter ophef rond de game, toen uitgever Sony zei dat de pc-versie van Helldivers 2 een PlayStation-account zou gaan vereisen. Dat werd enkele dagen later weer teruggedraaid.

Helldivers 2

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

22-05-2024 • 17:29

56

Lees meer

Sony toont nieuwe PlayStation 4-games
Sony toont nieuwe PlayStation 4-games Nieuws van 21 augustus 2013

Reacties (56)

Sorteer op:

Weergave:

Vraag me af of zijn response en interactie met de community over het PSN debakel hier iets mee te maken heeft.

Hij kwam meer op mij over als community manager of iemand in een PR gerelateerde functie dus misschien dat hij hier alsnog zelf voor heeft gekozen, maar de timing is wel opvallend.
Enige debakel die er was, Is dat mensen niet kunnen lezen.

Zoals Arrowhead op dag 1 heeft gecommuniceerd - er is een playstation account nodig om helldiver 2 te kunnen spelen ( zie bijv steam )

[Reactie gewijzigd door batskikker op 23 juli 2024 06:04]

Oneens. Het werd aangeboden in landen waar geen PSN beschikbaar was, en de voorwaarden zijn aangepast na de launch (zijn internet archive bewijzen voor).

Verder vind ik dat het gewoon duidelijk bij de aanschaf moet zijn en niet ergens gecommuniceerd moet zijn.
Verder vind ik dat het gewoon duidelijk bij de aanschaf moet zijn en niet ergens gecommuniceerd moet zijn.
Inderdaad, het zou het eerste moeten zijn wat verschijnt wanneer je het spel opstart, PSN account login scherm met een skip button met een duidelijke countdown voor wanneer men een account moet hebben. Niet ergens in de EULA of rechts onder op de steam pagina.
Het probleem is groter dan dit. Het ging ook om waarom PSN de koppeling wilde. En wat er geïnstalleerd moest worden op PCs
Snap niet het nut helemaal van PC gebruikers benadelen zodat ze net zo "genaaid" zijn als PSN users i.p.v. als PS fanboy juist meer rechten te eisen.
En zoals er sinds dag 1 op de FAQ van Sony heeft gestaan, was deze altijd optioneel. (buiten het feit dat Sony doodleuk de game verkocht in regio's waar PSN helemaal niet beschikbaar is).

Lezen, niet lezen en selectief lezen.. 1 pot nat.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 23 juli 2024 06:04]

Maar toch konden mensen zonder playstation account de game spelen, dus de communicatie klopte niet, wat ook het hele probleem was.
Dat is toch juist fantastisch, CEO's die direct op de man reageren, dat maakt hem net zo min als Musk een community manager. Zouden meer CEO's mogen doen.
Ik zeg ook zeker niet dat het slecht is. Juist de casual manier waarop hij reageerde met soms memes gaven mij de indruk dat hij plezier had in het community gedeelte van het bedrijf.

Ik zie soms mensen die met een passie binnenkomen bij een bedrijf maar naarmate ze hoger op de ladder komen daar steeds minder tijd voor overhouden door adminstratie e.d. Het zou mij niet verbazen als dat voor Pilestedt het geval was en dat hij hier zelf voor koos zodat hij meer tijd heeft om zich bezig te houden met de spelers en de game zelf.
Eeuwig zonde, zo krijg je alleen maar "politcal beasts" op de top posities die nergens iets van weten, geen enkel idee hebben van waarom het succes is gehaald, en alleen maar voor eigen gewin gaan. Meestal is dat einde van een bedrijf.
Meestal? zeg maar gewoon 'Altijd'
Ik vraag mij af of je zoiets in 2-3 weken rond krijgt. Het zou me ook niks verbazen als dit speelt sinds Helldivers een succes is geworden en het bedrijf gegroeid is waardoor hij liever een ervaren ceo heeft in plaats van zichzelf
Dit denk ik dus ook
Helldiver 2 dat is toch dat spel waar je rootkit bij krijgt op je PC?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Dinictus20822 mei 2024 18:23
Helldivers 2 bevat een kernel level anti cheat wat inderdaad een soort rootkit is met alle risico's van dien. Voor mij en vele anderen de reden om de game niet te kopen.

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe CEO het inmiddels toch wat gedeukte imago gaat oppoetsen.

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 juli 2024 06:04]

Niets mis met het imago, misschien bij de eeuwig online mensen die een opgeblazen ophef onthouden. Zo zal voor velen cyberpunk ook nog wel “dat geflopte spel die niet op de ps4 kon draaien” zijn
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Bulls22 mei 2024 22:46
Niets mis met het imago,
Misschien heb je het nieuws niet gevolgd maar er is echt wel commentaar op o.a. de rootkit anti cheat en het hele debacle rond de PSN accounts. Je leest her en der diverse reacties van mensen die om een van deze reden (of beide) het spel niet kopen of zelfs boycotten. Dit soort zaken zijn echt niet goed voor het imago.
Ach zo zijn er ook een paar die Hogwarts Legacy boycotten vanwege Rowling. Maar daar lijden ze echt niet onder. Paar roeptoeters op Twitter en iedereen gaat verder met hun leven.
Viel bij Helldivers toch aardig tegen. Het spel werd massaal gebombed met Steam reviews (200.000 in 48 uur, score van 90-ish procent naar >40%), refunds vlogen om de oren en binnen 3 dagen had Sony de beslissing over account linking teruggedraaid.
Op de spelersaantallen heeft het PSN drama in ieder geval weinig tot geen zichbaar effect gehad (zie: https://steamdb.info/app/553850/charts/#6m ).. Die waren sowieso sinds de 1e maand al flink aan het dalen.. Een veel groter probleem voor de game is mede daarom denk ik ook dat ze veel teveel fun uit de game halen door constant populaire veel gebruikte wapens te nerfen voor zogeaamde balance (in een co-op PvE game?!?) en tegelijkertijd nieuwe content weinig tot niks toevoegt.. Bovendien hebben ze de game sinds 1-2 patches geleden veel te moeilijk gemaakt voor mensen die niet in groepen van 4 spelen door met de enemie spawns te kloten.. Waardoor het met z'n 2-3en spelen ook niet echt leuk meer is.. Met andere woorden, ze hebben zelf stelstelmatig de populariteit van hun game omzeep geholpen en hadden daar de hulp van Sony met het PSN debakel niet bij nodig.. Dat is de belangrijkste reden waarom de oude CEO zich nu weer meer met de ontwikkeling gaat bemoeien.. Het kleine aantal mensen die nu de game zogenaamd boycotten vanwege Sony hebben daar amper tot geen invloed op denk ik..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 23 juli 2024 06:04]

Niet mis met het onthouden van wandaden. Zo leren de bedrijven misschien ooit dat ze op moeten houden met halfgebakken spellen releasen.
Honestly met deze mind set kan je net zo goed een console kopen.
Elke game komt met een "rootkit" tegenwoordig.
Zou me eerder druk maken om "insert elke" web browser die je data aan het leaken is.
Als iemand je data wil komen ze er echt wel aan.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @RDilus22 mei 2024 22:39
Elke game komt met een "rootkit" tegenwoordig.
Dat is gewoon niet waar. Er zijn legio games die geen kernel level anti cheat vereisen / meeleveren (er zijn er meer zonder dan met). Een kernel level anti cheat als bij Helldivers 2 classificeert zich als rootkit wat gewoon malware is. Dat vertellen ze je echter niet heel erg duidelijk en de communicatie die vanuit het bedrijf hier over komt baggetaliseert de risico's.
Alleen al het installeren van games is een groot risico.


https://www.pushtotalk.gg...not-understand-anti-cheat
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Palindrome23 mei 2024 12:29
Het charme offensief artikel waarvan je wist dat hij ging komen. Het geeft de mening van slechts 1 persoon. Resumé van het artikel:
Maybe, just maybe...
en
Chamberlain is currently Principal Software Engineer at Odyssey Interactive (disclaimer: I lead marketing for Odyssey)
Een heel objectieve bron.

Het is ook nog eens een vrij eenzijdig verhaal. Kijk alleen naar onderstaande:
Ultimately, Chamberlain says, it comes down to one question: "Do you trust the people making the software to do right by you?"
Dit is natuurlijk lang niet het hele verhaal. Software bevat fouten. Sommige van die fouten zijn uit te buiten voor minder legitieme doeleinden. Hoe meer rechten de software heeft, hoe groter de mogelijke impact. Bij kernel level software als Game Guard is dit risico veel groter dan bij software dat netjes in user mode draait.

Verder:

Een link uit je eigen artikel:
Is GameGuard a kernel-level / administrator-priviledge anti-cheat?
Yes, GameGuard is a "kernel-level", aka rootkit, anti-cheat.
Bron: Peter Lindgren, Technical Director of HELLDIVERS 2
Objectiever dan jij in iedergeval.

Dan gebruikt hij de term ook verkeerd.
Kwestie van de game spelen op Linux door middel van Proton via Steam. De anti-cheat software werkt dan nog steeds prima maar heeft geen root rechten.
Nee je krijgt geen rootkit op je pc
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Palindrome22 mei 2024 22:42
Onzin. Helldivers II bevat GameGuard. Dat is een kernel level anti cheat die geclassificeerd kan worden als rootkit. Zonder spelen is niet mogelijk. Dat zegt de ontwikkelaar zelf in een interview (voordat men de risico's probeert af te zwakken).
The developer kicks things off by explaining that, while GameGuard is a kernel-level anti-cheat software that could even be classified as a rootkit, it’s one of the more effective ways that the studio can combat cheating. The studio also emphasises that GameGuard will not stay installed on a player’s PC if the game has been uninstalled, and that the anti-cheat doesn’t collect sensitive information about players, following global laws for user privacy like Europe’s GDPR.

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 juli 2024 06:04]

Ik kan het alleen maar aanmoedigen, heerlijk geen cheaters in je spel. Voor mij een plus als men dit implementeert! Extra reden om te kopen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Zoijar23 mei 2024 08:14
Ik kan het alleen maar aanmoedigen, heerlijk geen cheaters in je spel.
Was het maar zo'n feest. GameGuard werkt niet 100% feilloos maar introduceert wel security risico's. Cheaten gebeurt gewoon nog. Google levert je diverse voorbeelden. Het is een wapenwedloop tussen cheaters en bouwers van cheat engines en anti cheat leveranciers. Je moet je echter afvragen wanneer het medicijn erger wordt dan de kwaal.
die geclassificeerd kan worden als rootkit
"kan"? een rootkit is nog altijd de benaming van iets kwaadwillends, een kwaadwillend stukje software met kernel toegang. er is niks kwaadwillends aan een anti cheat software pakket.

of wil je beweren dat de maker van GameGuard stiekem een botnet willen opzetten of opzettelijk je systeem om zeep willen helpen?

Dat je geen kernel level software op je computer wil is verder helemaal prima, maar het is geen "rootkit" want er zit niks kwaadwillends achter.

Dus je roept zelf onzin.

[Reactie gewijzigd door Palindrome op 23 juli 2024 06:04]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Palindrome23 mei 2024 08:09
GameGuard voldoet aan de definitie van een rootkit. De quote van mij komt uit een interview met de ontwikkelaar, die erkent dat ook en noemt dit expliciet. Je kan dit proberen te downplayen (wat de ontwikkelaar vervolgens ook doet) maar dat maakt het risico van dit soort software niet minder groot.

Wikipedia: Wikipedia: nProtect GameGuard
nProtect GameGuard (sometimes called GG) is an anti-cheating rootkit developed by INCA Internet
GameGuard uses rootkits to proactively prevent cheat software from running. GameGuard hides the game application process, monitors the entire memory range, terminates applications defined by the game vendor and INCA Internet to be cheats (QIP for example[citation needed]), blocks certain calls to Direct X functions and Windows APIs, keylogs keyboard input, and auto-updates itself to change as new possible threats surface.
Since GameGuard works like a rootkit, players may experience unintended and potentially unwanted side effects. If set, GameGuard blocks any installation or activation of hardware and peripherals (e.g., a mouse) while the program is running. Since GameGuard monitors any changes in the computer's memory, it will cause performance issues when the protected game loads multiple or large resources all at once.
Additionally, some versions of GameGuard had an unpatched privilege escalation bug, allowing any program to issue commands as if they were running under an Administrator account.

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 juli 2024 06:04]

Een rootkit is nog altijd een kwaadwillend stukje software. Dat is gameguard niet. Genoeg andere software zoals firewalls of virus scanners die ook dat soort technologie gebruiken. Maakt ze nog geen "rootkit".
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Palindrome23 mei 2024 12:17
Welke firewall of virusscanner maakt processen onzichtbaar, blokkeert hardware, maakt de-installatie vrijwel onmogelijk voor een normale gebruiker, doet keylogging (wat op zich al kwaadaardig en risicovol is imho) etc en wordt zonder daarbij de gebruiker duidelijk op de hoogte te stellen geïnstalleerd?

Je vergelijking gaat mank. Waarom denk je het beter te weten terwijl zelfs de ontwikkelaars aangeven dat GameGuard geclassificeerd kan worden als rootkit?
Dat je dat soort vragen stelt geeft voor mij alleen maar aan dat je je verder moet verdiepen.

Dat doen ze dan ook niet.

[Reactie gewijzigd door Palindrome op 23 juli 2024 06:04]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Palindrome23 mei 2024 13:26
Misschien moet je mijn andere reacties nog een keer lezen:
Is GameGuard a kernel-level / administrator-priviledge anti-cheat?
Yes, GameGuard is a "kernel-level", aka rootkit, anti-cheat.
Bron: Peter Lindgren, Technical Director of HELLDIVERS 2
The developer kicks things off by explaining that, while GameGuard is a kernel-level anti-cheat software that could even be classified as a rootkit, it’s one of the more effective ways that the studio can combat cheating.
De eigenschappen die ik aanhaal zijn standaard "features" van GameGuard.

Ik heb onderbouwing gegeven inclusief bronnen direct betrokken bij Helldivers II. Wat zijn jouw bronnen in deze? Die zie ik namelijk in zijn geheel niet.

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 juli 2024 06:04]

Ontwikkelaar van gameguard ga ik vanuit. Je bent gewoon onduidelijk.

Mijn bron is de geschiedenis van het woord rootkit. Waar het vandaan komt en de intentie achter het woord.

Een Kwaadwillend gedachte en intentie is cruciaal aan het woord.

Iets wat rootkit technologie gebruikt maakt het nog geen rootkit.

Storm in een glas water.

[Reactie gewijzigd door Palindrome op 23 juli 2024 06:04]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Palindrome23 mei 2024 13:37
Nee, een ontwikkelaar van Helldivers II :) Dit komt uit een interview met een developer van Arrowhead Game Studios. Daar lijkt mij niets onduidelijks aan. Wat jij doet is zelf een definitie bedenken en dan verwijzen naar geschiedenis en intentie. Dat is niet zo heel erg nuttig wanneer het gedrag exact hetzelfde is. Ik heb objectieve bronnen genoemd. Ik hoop dat jij daar ook mee komt i.p.v. eigen interpretaties.
Als je niet eens weer hoe het woord is onstaan en waar het woord voor bedoeld is dan kan je net zo goed stoppen met deze discussie. Dat staat aan de basis.

Het gedrag is niet geheel hetzelfde. Een rootkit heeft een kwaadaardige intentie.

Het is alsof je de administrator in je netwerk beheer een hacker gaat noemen want hij/zij kan toegang tot je systeem krijgen.
nProtect GameGuard draait in je kernel; update zichzelf autonoom zonder dat je dit tegen kunt houden; blokkeert installatie van andere kernel drivers zolang GameGuard actief is; killt naar believen processen die door de beheerder aangemerkt zijn als cheats - waartoe in het verleden ook totaal ongerelateerde false-positives hebben behoord; monitort terwijl het actief is al je geheugen; en registreert, klaarblijkelijk als je het mag geloven, ook al je toetsaanslagen.

Klinkt als een rootkit, niet?

Oh- en daarnaast heeft deze troep in het verleden al meerdere (!!) malen in de kijker gestaan vanwege security gaten die het triviaal mogelijk maakten om arbitraire code met administrator of volledige systeemrechten te draaien.
Klinkt als een rootkit, niet?
Neen, een rootkit is nog altijd van origine een omschrijving van een kwaadwillend stukje software. Zie de historie van het woord.
If it walks like a duck ... etc etc
De intentie er achter is geheel anders dus nee
Intentie heeft alleen niets met uitwerking te maken.
En ik geloof echt dat Sony's intentie met hun CD rootkit ook niet was om het systeem van anderen over te nemen of te bespioneren; maar enkel om te voorkomen dat CDs onrechtmatig gekopieerd werden.

Toch noemen we dat een rootkit.
Want... ?
context


Is niet vergelijkbaar bij het vrijwillig instaleren van anticheat software met kernel toegang.

[Reactie gewijzigd door Palindrome op 23 juli 2024 06:04]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Palindrome23 mei 2024 08:23
Vrijwillig installeren heeft hier niets mee te maken. Sterker nog; heel veel mensen weten helemaal niet dat dit onderdeel van de game installatie is. Daar is men niet helemaal duidelijk over namelijk. Enkel GameGuard verwijderen gaat ook niet. Daarbij; een rootkit wordt vaker vrijwillig geïnstalleerd omdat het bijvoorbeeld net als hier meelift met andere software.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Palindrome23 mei 2024 08:21
De intentie hier is het krijgen van volledige contole en het onzichtbaar maken van de werking met als doel het detecteren van cheats. Die intentie past volledig in de definitie van een rootkit. Je hebt hier geen gelijk. Nogmaals, zelfs de ontwikkelaar geeft aan dat Gameguard als een rootkit geclassificeerd kan worden.
Vandaar dat als je bij de cia werkt je ook niet op dezelfde pc werkt als waar je games op speelt
Zo zonde... ze hadden goud in handen. Een supportive community, een goed spel. Echt iets nieuws. Maar corporate maakt het weer kapot. Een top ceo en community manager maar die gingen tegen corporate greed van sony in, dus exit. Helaas zal dit einde van de game zijn. 200 uur erin zelf, leukste game sinds jaren, maar Sony moet het verpesten. Ik koop nooit meer iets van Sony.
To assume is to make an ass out of u and me.
Wtf is dit voor bizarre conclusie, hij kiest hier zelf voor. Sony heeft helemaal niks te zeggen over zijn rol ze zijn zelfstandig, alleen de Helldivers IP is van Sony niet de developers zelf dus.

Hij wil dichter bij het game maken zitten ipv van het bedrijf runnen, en voor de game helldivers is dat alleen maar een pluspunt want het Dev team heeft al de nodig mistappen begaan omdat hij er te ver vanaf zat, nu zit hij er dus midden in en kan het alleen maar beter worden.

[Reactie gewijzigd door Palindrome op 23 juli 2024 06:04]

Haha ja een ceo die "zelf" opstapt na een enorme shitshow met sony 🤣 misschien iets meer ervaring opdoen met hoe bedrijven werken lol
Of je bent gewoon wat minder cynisch en gelooft gewoon dat Pilestedt zich weer meer wil gaan bemoeien met de ontwikkeling van de game.. Dat hij daarvoor geen tijd had in de rol van CEO en die rol nu dus overlaat aan een ander..

Jij weet verder ook niks van hoe het er bij Arrowhead en Sony etc aan toe gaat op directie niveau, dus niet net doen van wel..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.