Maker Helldivers 2 maakt deel Killzone-dlc gratis na kritiek op prijs - update

Arrowhead Game Studios maakt een deel van de recent aangekondigde Killzone-dlc gratis beschikbaar voor alle spelers. In eerste instantie zouden de items voor in-gamevaluta ter waarde van iets minder dan twintig euro verkocht worden, maar de ontwikkelaar kreeg hier veel kritiek op.

Helldivers 2 Killzone
De eerste dlc, hierboven afgebeeld, blijft voor de oorspronkelijke
prijs beschikbaar.

Het gaat om de 'tweede golf' Killzone-content, die volgende week uit zou komen. De ontwikkelaar van de co-opshooter zegt in een statement dat spelers niet tevreden waren over de prijs van de eerste golf crossover-items en dat er gekeken wordt naar de prijzen van toekomstige content. Voor nu zijn enkele cosmetische items en wapens, gemaakt in samenwerking met het Nederlandse Guerilla Games en gebaseerd op de Killzone-franchise, gratis voor alle spelers verkrijgbaar.

De eerste dlc werd op 18 december uitgebracht en kost vooralsnog 1975 Super Credits. Voor twintig euro kan een speler 2100 van deze credits kopen. Ter vergelijking, de basisgame kost 40 euro terwijl iedere individuele battlepass met tenminste drie keer zoveel content omgerekend zo'n 10 euro kost. Overigens verkoopt Arrowhead al sinds de release van Helldivers 2 in februari van 2024 naar verhouding duurdere cosmetische items in de Superstore, waar tijdelijk verkrijgbare cosmetische items verkocht worden.

Update, 19.38 uur: Niet alle Killzone-content is gratis, zoals in eerste instantie geschreven werd. Het gaat om een tweede deel van de crossovercontent, die op een later moment uit zou komen. Dit is verduidelijkt.

Door Yannick Spinner

Redacteur

19-12-2024 • 19:25

49

Reacties (49)

Sorteer op:

Weergave:

Je kunt veel over Arrowhead zeggen, maar ze luisteren wél naar de community. Dit is niet de eerste keer dat ze hun koers wijzigen nadat ze kritiek kregen van fans. Ook al doen ze lang niet alles goed, ik vind dat ze daar wel credits voor verdienen.
Ze horen hier naar mijn mening helemaal geen credits voor te krijgen. Men heeft een weloverwogen beslissing gemaakt dat 20 Euro de juiste prijs is. Het is een strategie. Kijken waarmee we weg kunnen komen en na backlash vanuit de community passen we de prijs aan en bieden we onze excuses aan. Kijk ons eens luisteren naar de community!

[Reactie gewijzigd door T-RaX op 19 december 2024 20:03]

Ze kunnen hier makkelijk mee wegkomen; het is waarschijnlijk een kleine, luidruchtige minderheid die klaagt. Je ziet wel vaker dat bij een vocal minority de meute vervolgens alsnog deelneemt aan microstransactions, lootboxes etc. Er zijn genoeg ontwikkelaars die helemaal niet luisteren naar kritiek van de community en toch bakken met geld verdienen.

Overigens ben ik het met je eens als je stelt dat dit alsnog een strategie is. Eigenlijk et zoals het consumentvriendelijke gedrag van Valve. Het idee is waarschijnlijk om mensen langer te binden en op die manier geld te verdienen. Maar dan nog, ik heb dit liever, haha
Integendeel. Het is juist een kleine minderheid die massa's geld uitgeeft aan microtransacties en lootboxes. Het gros van de gamers staat er eerder neutraal of negatief tegenover.
Maar waar baseer je dat op?
Je ziet op heel veel vlakken dat mensen die ergens negatief tegenover staan echt zwaar overschatten hoeveel mensen hetzelfde denken, puur omdat die mensen heel hard roepen. Dat geldt voor alles, mensen zijn minder geneigd ergens positief over te zijn maar weten het internet goed te vinden als ze kritiek hebben (lees Tweakers maar eens door, de comments zijn overwegend kritisch op: het verhaal, het bedrijf, de mening van andere Tweakers, maar je ziet relatief weinig een hele stroom aan 'mee eens' voorbij komen).
Er zijn hele hopen aan onderzoeken dat mensen aan gaan op negativiteit, daarom zie je dat zelfs een NOS het niet kan laten om negativiteit in al hun artikelen te stoppen. Mensen klikken er nu eenmaal eerder op dan op een positief bericht.

Het is zeker de kleine minderheid die heel veel geld uitgeeft (in het mooie Engels een whale), maar je hebt een relatief grote groep die bijv. 1 of 2 dingen kopen. Daar tegenover heb je een kleine groep die echt hard uitgesproken is tegen alles wat geld kost, en een relatief grote groep die er inderdaad meer neutraal tegen is.

Overigens vind ik het ook typerend dat je neutraal bij negatief schaart. Neutraal is niet hetzelfde als negatief, alleen het woord maakt het makkelijk om ze 'in jouw kamp' te scharen. Neutraal is net zo goed negatief als positief (of beter verwoord, geen van beiden).
Er is een heel spectrum aan meningen, maar overschat echt niet hoeveel mensen radicaal tegen iets zijn. De extremen zijn altijd zeldzaam (de whales en de acitvisten), het gros van de mensen zit in het midden en heeft begrip voor geen van de twee extremen.
Ik lees regelmatig dat een kleine minderheid verantwoordelijk is voor de meeste inkomsten uit MT's:

https://www.eurogamer.net...mmortal-microtransactions

Maar ik was het er vooral niet mee eens dat je er zomaar van uitgaat dat het een "luidruchtige minderheid" is die klaagt. Er zijn voorbeelden genoeg waarbij uitgevers terugkrabbelen omdat hun inkomsten ver onder verwachting zijn door beslissingen waar kritiek op komt. De heisa rond Star Wars Battlefront 2 van EA deed zelfs meerdere devs en uitgevers hun beleid veranderen.
Men kan het ook gewoon niet kopen he…
Waarom “moet” je deze content hebben
Als je het teveel vindt voor een skin dan koop je het niet… simpel

En ja voor mij is zelfs 2 cent te veel voor een cosmetisch ding, ik doe er gewoon niet aan mee, ik koop wel een andere game of uitbreiding.
Men kan het ook gewoon niet kopen he…
Klopt voor veel landen.
Als het niet verkoopt zou het niet aangeboden worden, en je hebt mensen die gewoon slecht impulsief kopen door FOMO, der is een reden dat dat een term is.
Dingetje is dat dit niet alleen cosmetisch is, er zit armor bij met stats die anders niet verkrijgbaar zijn, en wapens die ook unieke stats hebben.
Ja ja zo simpel is het allemaal.

Vervolgens hebben grote bedrijven complete afdelingen met psychologen en analysten die all hun gecombineerde brainpower gebruiken om fulltime na te denken over hoe ze jou brein om de tuin kunnen leiden om het toch te kopen.

Misschien ben jij daar immuun voor maar dat is eerder uitzondering dan regel, tenslotte als het niet zou werken waarom hebben bedrijven dan hele afdelingen die zich met precies dit bezig houden.
Wel een in-universum passende naam, aangezien de aarde daar "Super Earth" heet
Vind je? Als ik meerdere keren dezelfde soort fouten zou maken voor mijn klanten mag ik een andere baan zoeken. Maar Arrowhead verdient credits?
20 euro voor een paar items is ook wel bizar als je er verder geen extra missies/content bij krijgt
Genoeg spelen waar je veel meer voor 1 item betaald en dan kun je het item ook niet verdienen met spelen. Hier is kopen alleen van belang voor mensen zonder geduld die niet wat uurtjes erin willen steken om de door hen gewenste items zelf te verdienen. Ik heb echt geen enkele moeite met deze dlc.
Niet iedereen heeft tijd om eindeloos te grinden.
Sommige mensen hebben ook nog een leven naast gamen en willen ook graag de items kunnen bemachtigen tegen een redelijke prijs.

Daarnaast is 20 euro belachelijk voor een paar online spulletjes die niks toevoegen aan het spel.
Voor dat geld kan je de hele Killzone serie kopen!
Dan koop je de online spulletjes toch niet? En bij Helldivers 2 hoef je niet eindeloos te grinden als je iets wil bemachtigen. Als je alles wil bemachtigen dan moet je heel lang spelen ja. Maar goed, je kan toch maar een paar items tegelijk gebruiken.
Wat probeer je nou precies te zeggen?
Want je spreekt jezelf aardig tegen.
Eigenlijk hoort alle dlc gratis te zijn.
Dan moet de basisgame duurder worden, of je moet een abonnementsvorm (season pass?) starten. Je hebt als ontwikkelaar immers altijd werk van het aanbieden van downloadable content, of dat nou optionele cosmetische items zijn, nieuwe missies of nieuwe vijanden om op te knallen. Iemand moet dat werk uitvoeren en daar voor betaald krijgen.

Daarbij kan ik me voorstellen dat er voor het gebruik van de Killzone-content ook nog iets van rechten aan Guerilla Games betaald moeten worden, dus "alle dlc gratis" is misschien een beetje kort door de bocht.
Die "Super Credits" waar het hier om gaat , kan je ook in-game verdienen; en ze zijn er niet bepaald zuinig mee ook. Je vind ze bijvoorbeeld als je de mappen wat meer explored (hoe langer je in een map actief bent, hoe meer vijanden er spawnen, en je hebt ook een uiterste time limiet voor extraction)

Ik heb een paar battlepasses gewoon compleet uitgekocht met enkel en alleen super Credits die ik in-game gevonden en/of verdiend heb met major orders.

Dat je er geld voor kan betalen, en dat er dan een 20 euro prijskaartje aan zit (zal ook wel niet meehelpen dat Guerilla games voor hun Killzone IP ook wat centjes terug willen zien met deze collab) tsjah. Maar dat hoeft dus niet.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 19 december 2024 20:54]

Ik heb een goede 150 uur in de game zitten en heb drie premium warbonds vrij kunnen spelen.

Toegegeven, de meer dedicated spelers zullen het waarschijnlijk dubbel zo snel binnen harken, ik ben veel te casual, en speel zelden met vier man, maar echt hard gaat het niet meer moet ik zeggen.

Typisch een gevalletje genieten van wat je hebt in plaats van alles te willen. Heb niet het gevoel mezelf tekort te doen. Maar inzetten met 20€ is wel vrij brutaal. Crossovers hoeven voor mij sowieso niet, de game kan het op eigen kracht.
Het ging mij in eerste instantie niet specifiek om die cosmetische items, maar om (gratis) dlc in het algemeen, waar de reactie van jaaoie17 mijns inziens ook over ging.

Gratis is niet altijd mogelijk, maar ik ben het er wel mee eens dat de prijs in verhouding moet staan tot wat je krijgt.
Ze hebben toch een battlepass ?
Nee. Je kan warbonds kopen met super credits. En die kan je in-game verdienen of kopen met echt geld.
Nee natuurlijk niet. Als dat zo zou zijn, zou er geen DLC meer bestaan want wie betaalt de developer dan? Zeker niet voor live-service games
Ik denk dat het systeem waarmee de game uitkwam gewoon perfect is.
Elke warbond (DLC) kan je unlocken voor 1000 SC, welke ook ingame te verzamelen zijn. En de warbonds blijven altijd bestaan. En als je hier geen tijd voor hebt, is 10 euro voor een "DLC" prima te doen.
De superstore moeten ze gewoon alleen voor cosmetische items gebruiken, dan maakt het mij echt niks uit hoeveel ze er voor vragen.
Volgende keer even aan de fietsenmaker vragen of hij alle kleuren bagagedragers, bellen, en zadels die beschikbaar komen ook gratis op m’n fiets wilt zetten :+

Er zit natuurlijk gewoon arbeid achter de DLC. Heb er zelf niets tegen, mits het geen glorified gokmechanisme is zoals in FIFA, en het geen p2w is.
Mwah niet perse. Als het een game écht een meerwaarde biedt na <x> jaar met nieuwe content, verhaal, missies et cetera dan hoeft het niet perse gratis te zijn. Maar dit soort zaken? Ja. Dat mag best gratis. Of met in-game valuta die je kan verdienen desnoods.
En dat kan dus met super credits die je in-game kan verdienen.
Ja maar het gaat me over het algemene idee van DLC. Helldivers doet het netjes op dat gebied maar er is genoeg betaalde DLC buiten die game die niet met ingame credits te verdienen zijn.
Er is tegelijkertijd ook een nieuwe vijand gelanceerd, wat het spel weer veel diverser maakt. En de aupercredits zijn ook gewoon in t spel te vinden.

Heb al het meeste unlocked maar buiten de eerste aanschaf geen extra geld uitgegeven.
Ingame currency is niet heel moeilijk te verkrijgen door te spelen.
De premium warbonds zijn €10 aan "super credits", maar ik heb er 6 van de 9 unlocked zonder een cent uit te geven.
De bovenstaande items worden los verkocht, je kunt dus ook alleen het geweer (650) en de badge (150) kopen (wat de meeste mensen gedaan hebben).
De super store (cosmetics) is overigens niet nieuw, bestaat al sinds het begin.
In-game Super Credits verzamelen is zo gebeurd als dat je enige doel is. Met 2 tot 4 man, difficulty medium, allemaal een jetpack mee... je hebt in een paar minuten zo 20 tot 40 SC te pakken. Daarna meteen een abandon with squad en hop naar de volgende missie. Je hoeft niet eens te schieten.

Dus 1000-2000 SC in een avondje moet lukken. Op een gegeven moment weet je gewoon waar ze ongeveer zitten op de kaart. Containers, pods en bunkers moet je hebben. De rest kun je skippen, kost alleen maar tijd.
Daarna meteen een abandon with squad en hop naar de volgende missie.
Democracy officer, I have someone to report….
Ja, dat is waar. Nou voel ik me schuldig.

;(
Ik lees uit de update juist dat de store items te koop blijven en een andere set items gratis weggegeven worden
Because of all this, in partnership with our friends at Guerrilla (and as we’re in the season of holiday cheer), we’ve decided to offer a gift to all players.

Firstly, we are gifting to everyone the planned second wave of the Helldivers x Killzone collaboration items today, free of charge. The distribution of those items will begin shortly, in two waves.

As such we're also going to extend the duration of the items currently in the Superstore from 5 days to 10 days so that you have a chance to get hold of it and reduce the risk of missing out.
Of lees ik dit verkeerd

[Reactie gewijzigd door Fightknights op 19 december 2024 19:40]

Correctie is al doorgevoerd, thanks!
HD2 starten en dan krijg je een AC-2 armor en een SMG. Lijkt mij gezien de naamgeving hetgeen in de 2e serie zou zitten.

[Reactie gewijzigd door henkdejong op 19 december 2024 19:50]

Krijg ik dan mijn in game verdiende super credits die ik eraan uitgegeven heb ook terug?
Er is een correctie uitgevoerd, de huidige content blijft voor dezelfde prijs beschikbaar. De gratis content is toekomstig.
Je kan toch altijd een supportticket aanmaken?
De basisgame kost momenteel €32 op steam zie ik net.
Ik hoop dat die M82 uit Killzone 2 komt naar Helldivers komt, fantastisch wapen design.
Aparte samenwerking, de laatste Killzone game is niet bepaald recent uitgekomen... En waarom Killzone? Misschien is Guerilla met een nieuw deel bezig...
Beiden ontwikkelaars voor Sony, en ook wel een beetje in hetzelfde genre natuurlijk.
Guerilla zit tegenwoordig vol op de Horizon games, dus een mieuwe Killzone lijkt wel uitgesloten. Zie ook:
https://gamerant.com/guer...future-horizon-zero-dawn/
20 euro voor een skin is ook wel erg gortig, zeker in vergelijking met de battle pass inderdaad. Verder is het ook maar net wat de gek er voor over heeft, zolang het alleen skins betreft in bovendien een pve game is dat niet zo ernstig.
De game zelf is goed ontvangen en de nieuwe update brengt de game weer wat in leven, al heeft die wel erg lang op zich laten wachten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.