Door , , 99 reacties

Een échte topgame die GTA V naar de kroon kan steken is Watch Dogs 2 nog niet, maar een stap vooruit ten opzichte van het origineel is het zeker wel. Watch Dogs 2 verruilt het grauwe Chicago voor het vrolijkere San Francisco, en maakt op humorvolle wijze gebruik van de aanwezigheid van 'technologiehemel' Silicon Valley. Die neemt in de spelwereld en in het verhaal een grote rol in, en alleen al daarom is Watch Dogs 2 de moeite waard. Dat de gameplay meer variatie biedt dan het origineel en dat hoofdpersonage Marcus Holloway meer leuke speeltjes heeft dan Aiden Pearce had, maakt het alleen maar aantrekkelijker. Het is jammer dat het besturen van auto's niet helemaal lekker voelt en dat de game technisch her en der wat steekjes laat vallen, maar dat zijn, in vergelijking met wat er wél goed gaat, geen al te zware punten. Watch Dogs 2 heeft ons in positieve zin weten te verrassen en het zou zomaar een van de vermakelijkste titels van dit najaar kunnen zijn.

Prijs bij publicatie: € 55,-
Verkrijgbaar vanaf: € 42,50
Geteste uitvoering: Watch_Dogs 2, PlayStation 4
Of je Watch Dogs nu wel of niet een leuk spel vond: over een ding kon weinig discussie bestaan: de game viel tegen. Dat lag wellicht niet eens aan wat de game uiteindelijk bleek te zijn, maar des te meer aan wat Ubisoft gamers vooraf had beloofd. Op de E3 werd de game onthuld en was het publiek onder de indruk van de interessante setting, maar zeker ook van de fantastische graphics. Bij release bleek echter dat de game niet in staat was dat niveau daadwerkelijk te halen. Watch Dogs zag er daardoor veel minder goed uit dan Ubisoft deed geloven, en dat bezorgde gamers een behoorlijk vieze smaak in de mond, die nooit helemaal weg ging.

De eerste twintig minuten van Watch Dogs 2.

Die voorgeschiedenis bezorgt Watch Dogs 2 per definitie een moeizame start. Hoeveel draagvlak is er immers voor een tweede deel van een game waarmee gamers ooit in de maling zijn genomen? Niet voor niets ging de discussie in de reacties onder onze E3-preview van Watch Dogs 2 met name over wat er ook alweer mis was met het eerste deel. Daar hoeft dus geen misverstand over te zijn, maar aan de andere kant: het is ook niet per se het einde van de wereld. Sterker nog: Ubisoft heeft al vaker laten zien een matig eerste spel te kunnen opvolgen met een flink verbeterd volgend deel. Denk aan de Assassin's Creed II en de games daarna, na het toch wat tegenvallende eerste deel uit die serie. Als Watch Dogs 2 zo'n stijgende lijn kan laten zien, kan het nog leuk worden.

Die stijgende lijn vroeg in elk geval om een nieuw speelgebied, zo veel was voor Ubisoft wel duidelijk. Dat gebied werd gevonden in de Bay Area, oftewel: San Francisco en omstreken. We willen niet te hard van stapel lopen, maar kunnen er duidelijk over zijn: de nieuwe, vrolijker en kleurrijker ogende stad werkt uitstekend voor Watch Dogs 2. De setting is ervoor gemaakt. Opnieuw stap je als speler in de schoenen van een hacker die deel uitmaakt van de hackersgroep Dedsec, die het opneemt tegen het Central Operating System versie 2, oftewel CtOS 2.0, en 'Big Brother'. En wat is nou een betere omgeving om dat te doen dan in en rond San Francisco, de bakermat van zo veel technologie en innovatie die we tegenwoordig als normaal beschouwen?

Van die herkenbaarheid maakt Watch Dogs 2 dankbaar gebruik. Natuurlijk is San Francisco voorzien van alle herkenbare landmarks, zoals de Golden Gate-brug, de Coit Tower, Lombard Street, het honkbalstadion van de San Francisco Giants, en ga zo maar door. Belangrijker is echter de aanwezigheid van Silicon Valley, Palo Alto en alles wat daarbij hoort. Zo zul je Google al snel herkennen in de game, al is het onder een andere naam, en hetzelfde geldt voor Apple. Zij dragen beide bij aan het herkenbare sfeertje, dat zich het best laat vergelijken met hoe dezelfde regio, en zijn mensen, wordt neergezet in de HBO-serie Silicon Valley.

Daar scoort Watch Dogs 2 direct punten, en dat houdt de game de rest van het spel moeiteloos vol. De nu populaire hipstercultuur wordt doorlopend op de hak genomen. Dat komt terug in de vele stereotypes die je tegenkomt in de spelwereld en in de inhoud van bepaalde missies. Heb je ooit het verhaal van miljardair Martin Shkreli en het exclusieve album van de Wu-Tang Clan gehoord? Zo niet ... speel Watch Dogs 2, dan ben je aardig op de hoogte. Verder worden de in-game tegenhangers van grote technologiebedrijven voortdurend op de hak genomen, alsmede de mensen die er werken. Dat alles levert een humorvol spel op, en dat moedigen we alleen maar aan. Te meer omdat die humor in de eerste Watch Dogs-game soms juist wat te weinig aanwezig was.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2