Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Een stevig potje knokken, dat kun je wel aan Amerikanen overlaten. Ze draaien hun hand er ook niet voor om om wat superhelden in de strijd te gooien. Dus was het logisch dat uitgever Warner Bros. in 2013 met Injustice: Gods Among Us op de proppen kwam, gemaakt door het in Chicago gevestigde en vooral van Mortal Kombat bekende NetherRealm Studios. Al even logisch is het dat de studio werkt aan vervolg, dat als Injustice 2 in 2017 moet verschijnen.

Header game van Paul
Titel InJustice 2 Platform PC, Xbox One, PS4
Ontwikkelaar NetherRealm Studios Datum 2017

Nu we toch bezig zijn: het is evengoed logisch dat er aan de opzet van de game niet zo heel veel veranderd is. Je vecht nog steeds een duel uit tussen twee superhelden, waarbij je kunt kiezen uit een hele serie meer en minder bekende vechtersbazen die allemaal afkomstig zijn uit het arsenaal van DC Comics. Tot zover niets nieuws, behalve dan dat er uiteraard wat nieuwe supersterren aan het rooster zijn toegevoegd. Warner heeft tot nu toe 11 helden bevestigd: Aquaman, Atrocitus, Batman, Blue Beetle, Deadshot, Flash, Gorilla Grodd, Harley Quinn, Supergirl, Superman en Wonder Woman.

Preview Injustice 2

Behalve wat nieuwe helden, uiteraard allemaal met eigen moves en super moves, is de game tijdens het knokken vrijwel geheel gelijk aan de voorganger. Zo is het Trait System weer present, net als de zojuist genoemde super move. Zo klimt Batman weer in zijn vleermuisvormige vliegtuig om boven de wolken uit te stijgen en hoog in de lucht uit te stappen en flink op z'n tegenstander in te beuken. Ook het knokken in verschillende ruimtes is terug, waarbij een gevecht zich verplaatst van de ene ruimte naar de andere, om meestal weer terug te keren naar waar het begon. Je kunt ook weer gebruikmaken van voorwerpen in de omgeving en je tegenstander bewerken met een geparkeerde auto of om de oren slaan met die dronken gast aan de bar. Er is nog steeds spektakel genoeg. Er zijn kleine verschillen tijdens het vechten, maar het gaat om het fijn slijpen van de bestaande formule. Het grootste verschil is nog dat je nu wat makkelijker aan een vijandige combo kunt ontsnappen. Toch is dat allemaal niet wat Injustice 2 bijzonder maakt.

Kleren maken de superheld

NetherRealm slaat met Injustice 2 een iets andere weg in doordat het een Gear System aan de game heeft toegevoegd. De game krijgt daarmee iets van een rpg. Elke superheld heeft nu vier eigenschappen: Strength, Ability, Defense en Health Points. Bij elke superheld zit er wat verschil in de cijfers; Gorilla Grodd krijgt wat meer HP, Harley Quinn wat meer Abl en Superman wat meer Str. Met behulp van het Gear System kun je die eigenschappen echter beïnvloeden, en flink ook.

Deadshot en Harley Quinn.

Na elke match die je vecht, krijg je als beloning een kledingstuk. Dat past in een van de vijf slots die elke superheld heeft. Je kunt dus voorwerpen plaatsen op je hoofd, lichaam, benen, armen en voeten. Elk kledingstuk is alleen geschikt voor een bepaalde superheld. Je kunt bijvoorbeeld de Gauntlets of Gotham winnen, die enkel door Batman kunnen worden gedragen. In de regel win je een kledingstuk voor de held waar je op dat moment mee vecht, maar zeker is dat niet. De winnaar van een match kan beloond worden met twee of drie kledingstukken, en het kan zo zijn dat daar stukken bijzitten die voor andere superhelden zijn bestemd. Sportief is dat ook de verliezer een kledingstuk aan de match overhoudt, al zal dat doorgaans van iets minder kwaliteit zijn. Want uiteraard zit er verschil in de vele kledingstukken die je kunt winnen. Dat is precies waarmee je het verschil kunt maken. Je vecht niet alleen voor kledingstukken die beter zijn dan wat je aanhebt, je vecht ook voor kleding die de eigenschappen heeft die je wilt versterken. Als je graag speelt met Harley Quinn en steeds net iets te veel klappen oploopt, kun je haar HP proberen te versterken met het juiste kledingstuk.

De betere kledingstukken hebben ook een vijfde eigenschap, een overall boost die los staat van de vier gebruikelijke eigenschappen. Denk aan een procentje extra kracht of zo. We hebben echter geen voorbeelden voorbij zien komen in de matches die we in Keulen speelden.

Het is een interessante insteek die maakt dat je veel meer invloed hebt op de eigenschappen van de helden waar je graag mee speelt. Aan de moves zelf zal niets veranderen, maar toch kan je superheld wel degelijk veel sterker worden. Wat we dan weer wat minder vonden, is dat de kledingstukken uiteraard ook een visuele kant hebben. Als je aan Injustice 2 begint, ziet iedere held er herkenbaar uit. Batman heeft zijn zwarte pak, Superman zijn blauwe hansopje. Dat wordt anders als je kledingstukken vindt. Dan wordt Injustice 2 een echte rpg, met steeds groter wordende helmen, schouderstukken, beenplaten en dergelijke. Je ziet de superheld langzaam verdwijnen achter een wolk van uitsteeksels. Dat geeft een indruk van de kracht van de held, maar maakt hem of haar er niet herkenbaarder op, en dat is jammer. Je wilt knokken met Superman en niet met een generieke gast met generieke stekelige kleding. Het is een lastig dilemma, want uiteraard wil NetherRealm de kledingstukken zichtbaar maken. Wat ons betreft kan dat echter wel wat subtieler, zodat de helden herkenbaar blijven. Inhoudelijk zijn we echter wel degelijk gecharmeerd van de mogelijkheid om naar keuze op te waarderen eigenschappen toe te voegen.

Preview Injustice 2Preview Injustice 2Preview Injustice 2Preview Injustice 2Preview Injustice 2Preview Injustice 2


Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

- Reviewers

Sinds 2 januari 2008 vormen Paul en Jurian het dynamische duo achter de gamescontent op Tweakers. Meestal verdelen zij de te behandelen games daarbij en werken zij apart van elkaar aan hun reviews, maar af en toe produceren ze samen specifieke content, zoals een special over mobile games, headsets of een bespreking van een nieuwe console. Jaarlijks bezoeken Paul en Jurian ook grote internationale gamesbeursen als de E3 en Gamescom, waar zij naast hun eigen previews vaak ook samen verschijnen in diverse video's.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True