Door , , 29 reacties

De E3 is vooral een beurs voor de grote jongens met de grote budgetten. Waar op beurzen als de Game Developers Conference en GamesCom nog wel ruimte is voor kleinere uitgevers en ontwikkelaars, komen die op de E3 nauwelijks aan bod. Daar vind je vooral enorme stands, compleet met boothbabes en metershoge logo's en beeldschermen. Toch zijn ze er wel, games die zonder enorm marketingbudget op de markt gebracht worden. Al is het goed zoeken. Wij halen er vier naar voren. We noemen de games even voor het gemak 'indie', al is bij één van de games een kleine uitgever betrokken.

Die uitgever is Devolver Digital, bekend van de Serious Sam-games en Hotline Miami. De Amerikaanse uitgever werkt vooral samen met kleine studio's, zoals het Nederlandse Vlambeer. Het Kroatische Croteam vormt een beetje de uitzondering op die regel. Het is de studio achter de Serious Sam-games. De studio bestaat al sinds 1993 en maakte naast de Serious Sam-games ook een eigen engine. Die engine wordt ook gebruikt voor de nieuwe en behoorlijk afwijkende game van de Kroaten. Waar Serious Sam allesbehalve serieus was, is The Talos Principle, het jongste project van Croteam, juist wel serieus. Het is een game waarin weinig te lachen valt, maar des te meer te puzzelen. Puzzels van het soort waar Portal patent op heeft, en er zijn dan ook wat parallellen te trekken tussen beide games. Al is The Talos Principle een open spelwereld - en dat is in Portal wel anders.

The Talos Principle.

'Open' is hier alleen niet helemaal het goede woord. De game heeft een aaneengesloten spelwereld, waarvan delen achter slot en grendel zitten. Letterlijk, want zo hier en daar kom je een grote poort tegen, met een slot dat je alleen kunt openen als je de diverse onderdelen van de sleutel weet te vinden. Die delen hebben de vorm van Tetris-blokjes en je kunt ze verdienen door puzzels op te lossen. Voor elke puzzel is een soort fort neergezet in het landschap. Aan de buitenkant zie je welk Tetris-stuk daar valt te verdienen, als je binnen loopt zie je hoe moeilijk de puzzel is.

Ondanks het haast middeleeuwse uiterlijk van de game - daar zijn de vervallen forten debet aan - zijn de puzzels in die forten juist erg modern. De oudste stenen poorten zijn afgesloten met de nieuwste force fields. Om het Tetris-stuk te bemachtigen, zul je diverse van die force fields moeten passeren. In de forten vind je apparaten aan de muur die een gekleurde laserstraal uitzenden die je naar een ontvanger moet zien te leiden. Daar heb je verplaatsbare reflectoren voor, die je op de juiste plaats neer moet zetten. Net als in sommige Portal-puzzels, al zul je verschillende soorten puzzels tegenkomen.

Ontdek jezelf

Bovendien is er ook hier, net als in Portal, een achtergrondverhaal. Dat draait in dit geval geheel om jezelf en dan vooral om het ontdekken van jezelf. Aan het begin van de game weet je namelijk niets over jezelf. Je komt er al snel achter dat je een robotarm hebt, maar wat wil dat zeggen? Dat je een robot bent, of dat je alleen robotarm hebt? Of zijn er nog andere mogelijkheden? Je wordt gedurende de game ook door verschillende personages toegesproken, al lijkt het er op dat je die geen van allen te zien krijgt. Het thema blijkt al snel te draaien om wat echt is en wat niet. Wat is werkelijkheid en wat is fictie?

Tot slot moeten we nog even de techniek noemen die Croteam voor de game heeft ontwikkeld. De studio noemt hem Photogrammetry en hij moet ervoor zorgen dat objecten gescanned kunnen worden en daarna zonder tussenkomst van programmeurs of artiesten in de game worden opgenomen. Croteam heeft een systeem verzonnen dat werkt met zestien camera's, opgesteld in twee lagen van acht. Een object wordt dus van acht kanten gefotografeerd, van de zijkant en schuin van boven. Uit die beelden kan Croteam een 3d-model afleiden dat in de game gebruikt kan worden. Het mooie van de techniek is dat uit de beelden niet alleen een 3d-model kan worden afgeleid, maar ook de textures. Dat scheelt het team niet alleen erg veel tijd, het levert ook een veel realistischer resultaat op. Het maakt The Talos Principle dus om verschillende redenen een interessante game.

Titel The Talos Principle
Platform Windows, OS X, Linux, Steam OS
Ontwikkelaar Croteam
Uitgever Devolver Digital
Releasedatum eind 2014

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Lees meer over