Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Serious Sam maakt omweg met twin stick shooter

Door , 26 reacties

Uitgever Devolver Digital kondigt Serious Sam's Bogus Detour aan, dat gemaakt wordt door het Zweedse Crackshell. Bogus Detour is geen first person shooter, maar een twin stick shooter waarin de speler het speelveld van boven bekijkt.

Hoewel er in de beknopte aankondiging van uitgever Devolver Digital geen verklaring voor gegeven wordt, lijkt de toevoeging Detour te slaan op de manier waarop de nieuwe game gespeeld wordt. Waar de voorgaande Serious Sam-games steeds vanuit eerstepersoonperspectief gespeeld werden, bekijkt de speler het speelveld in Bogus Detour van boven. Hoewel niet expliciet vermeld, lijkt de game een twin stick shooter te worden. Dat genre is aan een opleving bezig, met games als Enter the Gungeon, Nuclear Throne en Alienation.

De nieuwe game rond Serious Sam wordt niet gemaakt door het Kroatische Croteam, de ontwikkelaar achter de voorgaande games uit de serie, maar door het Zweedse Crackshell. De tweemans-studio was eerder verantwoordelijk voor Hammerwatch, een game waarvan de gameplay deed denken aan Diablo. Wanneer Serious Sam's Bogus Detour op de markt komt, is niet bekend, net zo min als de platformen waarvoor de game verschijnt. De game heeft inmiddels een pagina op Steam, dus een versie voor Windows lijkt daarmee zeker. Bogus Detour bevat een campagne die solo te spelen is, maar ook online in coöp gespeeld kan worden. Verder is er een Survival Mode en Deathmatch. Bovendien wordt de game geleverd met een editor, zodat liefhebbers zelf maps en spelvormen kunnen fabriceren.

Serious Sam's Bogus Detour

Paul Hulsebosch

Redacteur games

Reacties (26)

Wijzig sortering
Denk typisch gevalletje van naam misbruiken. De eerste Serious Sam was indertijd zeer indrukwekkend qua game engine (o.a. groot aantal monsters tegelijk op het scherm) , die door Croteam zelf gemaakt is.
Heb encounter 1, 2 en serious sam 2 platgespeeld, serious sam 3 vond ik te 'conventioneel' geworden.

Dit spel lijkt in de verste verte niet op het spel dat ik voor me heb!
Dit klopt 100%, er is de laatste paar maanden iets gebeurd omtrent Serious Sam (wat precies is me niet bekend maar lijkt erop dat de naam van eigenaar is gewisseld ofzo) en nu word die franchise keihard uitgemolken.

Een pijnlijk voorbeeld hiervan is te vinden op Steam, ze zijn alle games opnieuw aan het uitbrengen voor VR, 30-40 euro per stuk, en heel dubieus doen over wat je eigenlijk krijgt, een paar weken geleden had ik nog goeie hoop en heb ik een paar van die games gekocht, laatst heb ik een refund bij steam aangevraagd en gekregen omdat ze letterlijk proberen de boel te naaien.

Beetje lang verhaal, maar hieronder volgt wat er is gebeurd.
1] Ze kwamen met een VR wave shooter op Steam (a 35 eu ofzo) dus iedereen hyped en dat spel kopen, content was vrij saai (en letterlijk een paar bestaande leveltjes) en kort, en vervolgens hebben ze dat spel maanden lang laten liggen
2] Toen kwamen ze opeens met Serious Sam VR: The First Encounter, feitelijk de hele game maar dan met VR controls, nogal een schril contrast met die waveshooter, en het was dus opeens duidelijk waarom die eerste game geen updates meer kreeg. Die 'nieuwe' game was weer 30 euro.
3] De helft van de mensen die die eerste game heeft gekocht over de zeik, want ja, komen ze na een paar maanden geen updates opeens met een compleet nieuwe game, die eigenlijk doet wat we met zn allen verwacht hadden van de eerste.
4] Devs merken dat we not-amused zijn (er zijn 100en zo niet 1000en slechte reviews op die eerste game nu) dus ze komen met 'Serious Sam Fusion', een "hub" waarmee je je oude games kan spelen in de nieuwe engine, en vervolgens dingen kan doen als vr+niet vr multiplayer, en geven deze weg aan iedereen die al een Serious Sam game heeft op steam. (verkopen em ook voor 1,50, wat gek is, want zonder al gekochte serious sam games heb je er niets aan)
5] Vervolgens zeggen ze dat als we een van de nieuwe VR games kopen (een van de encounter games) we VR support krijgen voor alle 'platte' spellen die we hebben, oke tof.
6] Dus massaal word die SS VR:TFE gekocht door mensen die denken 'hehe, eindelijk dat gezeik over, ik betaal nog wel wat extra als dat het dan is' en we krijgen allemaal een 'VR dlc' voor SS:Fusion bij onze aankoop van SS VR:TFE, so far so good.
7] Nou de grap, komen ze vorige week uit met Serious Sam VR: The Second Encounter (wederom iets van 35 euro voor content die je wss al hebt) en blijkt gewoon dat we die game wederom moeten kopen om dan nu de Second Encounter te kunnen spelen in VR in dat Fusion..

Oftewel de devs sporen ons dus aan om iets te kopen (wat we al hebben, belangrijk pijnpunt hierin) met de belofte dat dat dan de laatste keer is, en vervolgens een paar weken later blijkt dit totale onzin..

En de kers op de taart, ze hebben nu laatst weer een update uitgebracht voor die wave shooter, sta je daar als serious sam een beetje met een (vrij buggy richtend) zwaard energie naar vijanden te slingeren... Past absoluut niet bij de series, en werkt voor geen meter.

Dit verhaal heb ik dus (in wat meer detail) richting Steam uit de doeken gedaan, heb vervolgens binnen een uur een refund gekregen voor SS VR:The First Encounter, en er is me verteld dat ze Croteam (huidige devs) op de vingers hebben getikt voor de dubieuze praktijken/gedane leugens (heb link niet bij de hand nu, maar heb dus een link mee gestuurd naar steam waar de devs letterlijk dat zeiden over de VR versies)

(ERG) lang verhaal kort, er is iets vreemds aan de hand en Serious Sam word keihard uitgemolken, ik hou m'n hart vast voor SS4 (waar nog steeds aan gewerkt schijnt te worden, gelukkig, maar dus wel door hetzelfde bedrijf..)
Persoonlijk kan ik me daar niet in vinden. Serious Sam gaat voor mij om wave na wave aan vijanden (dus: chaotische paniekerige actie), big bosses en slechte, platte humor. Of dat in een 3D shooter of top-down shooter vormpje gegoten wordt maakt voor mij eigenlijk niet zoveel uit.

Als deze game voor een zacht prijsje beschikbaar komt dan wil ik 'm denk ik wel proberen :) Helemaal met uitgebreide speelmogelijkheden als multiplayer co-op en deatchmatch, en een level-editor.
Dit geldt voor mij ook! Lijkt me een vermakelijke game voor op LAN (als tussendoortje)
Ik heb het niet over de gameplay gehad, dus geen idee waar je je 'niet in kan vinden' :p.

Ben het overigens wel met je eens dat het een recht-toe-recht-aan shooter is, maar ik vond (vind!) de setting geweldig en het is ook wel eens fijn om hersenloos levels door te knallen.
Meer mensen een SMASH T.V. idee? Big money! Big prices!!
Toevallig dat ik SMASH T.V. gisteren nog gespeeld heb. Blijft na al die jaren nog steeds leuk.

ga deze game dan ook in de gaten houden.
Sorry maar Serious Sam moet gewoon in 3D first person het coole was het level design.
Je had van die levels waar je bv.. tegen de muren kon oplopen en de zwaartekracht dus verplaatste.
Dat was echt gaaf en dat krijg je denk ik niet met een Top down view.
Voor mij is Serious Sam meer van de endless hordes of Aliens, in een tijd waarin we steeds meer 'tactical' shooters kregen waar een enkele tegenstander steeds sterker en slimmer werd was Serious Sam degene die terug ging naar just mindless knallen op enorme hoeveelheden enemies.
"WaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!"

Hmm, waar komt dat vandaan, niets te bespeuren, ow wacht, effe in-zoomen,......
wtf, honderden van die kerels die over de horizon naar je toesnellen, alle hens aan dek !!!

En dan de eerste 10 minuten achteruit lopen om de horde de overhand te bieden, man man,
heerlijke tijden, uren/dagen/nachten versleten aan deze reeks..
Hadden we die redenering gevolgd hadden we nooit Duke Nukem 3D gehad, of GTA3 en opvolgers.
Maar dat kwam omdat het technies gezien niet mogelijk was die tijd. Maar denk je echt als ze een gameplay video van gta5 naar het gta1 tijd perk kon meenemen dat ze niet voor een volledige 3D wereld waren gegaan?(en uiteraard de computer van de consument het aan kon)
Ik bedoel maar, als we altijd ons strikt aan het gerne blijven houden van het origineel spel, zouden de opvolgers/offshoots nooit bestaan hebben. SS:Detour kan misschien wel een heel leuk spel worden.

Technische mogelijkheden hebben hier niets mee te zien.
heeft idd weinig met de reguliere serious sam reeks te maken. Lijkt wel wat op R-type , wat ik 100 jaar geleden op de sega 8-bit console speelde maar dan met co-op functie.

[Reactie gewijzigd door toeschouwer op 11 april 2017 10:33]

Nee, R-type scrollt automatisch van links naar rechts. Dit is meer Commando van de C64.
Llamatron (of het origineel Robotron) is wat in me opkomt bij de term 'twin stick shooter'
karakter sturen met stick 1, kogels richten met stick 2.
Eigenlijk moet je voor dit soort games een arcade kast hebben met een ouderwetse joystick.
Inderdaad. Daarom heb ik die ook. Meerdere! :)
Ik speel pooyan nog wel eens op MAME
Hopelijk komt dit naar Switch en is het in co-op speelbaar op 1 console met de twee Joy-Con!
Volgens mij is het vrij lastig om een Twin-stick shooter te spelen met maar 1 stick :+
Back to the 80's dus

Doet me denken aan Commando op de ZX Spectrum
https://www.youtube.com/watch?v=xpdR9aozYVM
Lijkt meer op gauntlet op de C64.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*