Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Croteam heeft aangekondigd dat de game Serious Sam VR: The Last Hope 17 oktober op Steam te vinden zal zijn. Voorlopig is de game alleen via Early Access verkrijgbaar. De game zal de aankomende Oculus Touch-controllers ondersteunen.

The Last Hope is een spin-off van de bestaande Serious Sam-serie. De spin-off is speciaal gemaakt om te werken met vr-brillen en biedt ondersteuning voor zowel de Oculus Rift als de HTC Vive en de controllers die bij die headsets horen, de Oculus Touch en de Vive-controllers. De speler kan in de game niet lopen, maar staat stil en moet de monsters neerschieten die op hem of haar af komen rennen.

Croteam heeft alleen de datum aangekondigd waarop de game in Early Access beschikbaar zal zijn. Wanneer de game definitief op de markt verschijnt, is nog niet bekend. Volgens Rock Paper Shotgun zal de game 39,99 euro kosten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Om even in te gaan op alle misselijkheid berichten hier.

Ik heb totaal geen last van de "VR misselijkheid" behalve bij 1 bepaalde situatie. Uren lang kan ik achter elkaar zo'n ding op mijn hoofd hebben, maar als ik geforceerd rond kijk door bijvoorbeeld een cutscene dan ben ik in enkele tellen helemaal van de kaart. Alien Isolation lost het redelijk goed op door cutscenes te laten zien alsof je in de bioscoop er naar kijkt. Niet echt immersief, maar geen misselijkheid. Dying light is een hell, vrij rond kunnen kijken, maar in een cutscene is je kijkveld aan de cutscene camera gekoppeld. Eenvoudig zou het op te lossen zijn als je tijdens een cutscene alsnog zelf rond kan kijken. Je mist dan evt dingen die de dev had willen laten zien, maar de misselijkheid is er dan niet. De reden dat ik wel een racespel kan doen in VR, een achtbaan kan bekijken en met een X-wing op Tie fighters kan jagen.

Weet iemand nog een gratis alternatief, guide zodat je een devkit 2 kan gebruiken voor spellen die werken met de Vive/Oculus consumer versie?

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 5 oktober 2016 11:03]

Jammer dat je op 1 plek stil staat, daardoor wordt het meer een 'wave'/defend the castle shooter.
Ik zou het leuker gevonden hebben als je kan rondlopen.
Volgens mij word je dan enorm misselijk. Je ziet het vaak op youtube, mensen die dit soort spellen spelen met snelle bewegingen. Die kunnen dat niet lang volhouden.
Blijkt dat er op steam een hele discussie over is.

Interessant is het commentaar van de ontwikkelaar van 2 uur geleden:
AlenL [developer] 2 hours ago
Apropos having locomotion in a SSVR game, we hear you, and we have something in the works. ;)
Bron.

[Reactie gewijzigd door Lizard op 4 oktober 2016 17:53]

Dunno, in Farpoint kan je ook gewoon rondlopen en ik lees niets over kotspartijen tijdens de demo's.
Serious Sam, the only game that you finish while running backwards.
En nu in VR. Ik begin al ziek te worden :D

Zonde dat het hier niet is. Had wel lachen geweest. Dus eigenlijk toch niet echt Serious Sam... ;(

[Reactie gewijzigd door Nees op 4 oktober 2016 17:28]

Ik ben benieuwd hoe de Linux en Mac ondersteuning voor de VR in deze game gaat lopen. Ondanks Valve's push om gaming op Linux meer mainstream te maken is voor zover ik weet de SDK voor de Vive nog steeds alleen maar op Windows beschikbaar.
Edit: SteamVR/OpenVR blijkt wel degelijk beschikbaar op Linux en MacOS, maar de ontwikkelaars van Croteam vinden de performance van deze API's momenteel niet goed genoeg. De belangrijkste oorzaak hiervoor is omdat deze API's met OpenGL werken. Ze hopen dat er snel een VR API op basis van Vulkan beschikbaar komt zodat ze deze kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 4 oktober 2016 18:14]

Wow Serious Sam als VR. Are you kidding me? Krijgen we dan ook postal 2 VR variant? Hahaha :+

Desalniettemin, misschien wil Croteam meeliften met de VR hype, maar ik zie wil iets zitten in een idiote VR FPS. Misschien ook wel omdat je het niet te realistische horror games wil spelen in VR, anders wordt slapen zo moeilijk ;) .

Nu maar hopen dat Croteam het niet verpest, zoals DNF.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 4 oktober 2016 17:25]

Echt een giller deze game. Ik vraag me altijd af waar ze de fantasie vandaan halen.

Desalniettemin een leuke hersenloze shooter :p
Erg jammer dat hij niet gewoon ondersteuning heeft om hem zonder VR te spelen, had erg leuk gevonden.

Heb ze allemaal gespeeld, en uitgespeeld, heb Serious Sam 3 veel op Lan Party's gespeeld, een van de beste Lanparty spellen, vooral omdat je hem met zijn alle speel tegen de computer, het zelfde als je hem speel in singemode maar dan met zijn alle, ben altijd een grote fan geweest van Serious Sam spellen

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 4 oktober 2016 20:08]

Ik ben alleen bang dat ik misselijker wordt dan in een echte achtbaan waarin ze mij een VR bril opzetten en het filmpje achterstevoren afspelen waardoor al mijn zintuigen volledig in de war raken... Man wat was deze game altijd al chaotisch....
Hier vergelijkbare games gespeeld op een HTC vive.
Doordat je volledige tracking en beweginsvrijheid hebt in laat zeggen 3x3 meter is dit echt daadwerkelijk alsof je in de serious sam wereld staat.
Misselijkheid zal nog maar bij weinig mensen een issue zijn (mits de tracking en de fps van hoog niveau blijft)
Je staat stil dus er is geen reden tot misselijkheid.
Beter als ze The Talos Principle volledig gaan ondersteunen in VR. Wat was dat een game van Croteam zeg! Lange tijd geleden voor een game me zo pakte. Dat spel in VR.. damn. Prachtige scenery. Alleen daarvoor kan ik in dat spel al uren in rondlopen. Met een VR ben ik verkocht !

Note: Ja er is wel wat ondersteuning voor VR, maar dit is unofficial.
Postal 2 :> ... Dan de missie om op iemands graf te piesen...., hoe pak je dat dan aan... :+ de huiskamer nat?
Het eerste waar ik ook aan moest denken haha :) duke nukem kick ass and chew bubblegum 😜
wacht maar als je bij de duke nukem "Gonna rip your head off and shit down your throat" komt. Smerige bende wordt het dan.
Ik snap wel waarom er hype gezegd wordt. Momenteel is VR immers hot en booming, maar is het ook nog niet erg succesvol te noemen, mede dankzij de (hoge) prijs voor een Oculus Rift of HTC Vive. Momenteel is VR enkel nog voor de early adopter, dus ik begrijp ergens wel waarom iemand dan ook het label 'hype' erop plakt.
Er zijn slechtst twee VR-apparaten (voor games) beschikbaar voor de consument. Sinds dit jaar! Alle uitgevers/game-ontwikkelaars geven aan dat VR de toekomst is. Ze handelen er ook naar.

Los van de games-industrie zijn er genoeg andere gebieden waarop VR in toekomst een significante rol gaat spelen (films/medische wereld etc).

Dus een hype? No way.
Dat in de techniek 'here to stay' is en vooral in de toekomst dus pas uitgekristalliseerd is, maakt nog niet dat er nu geen hype is rond het fenomeen, want die is er wel degelijk. Juist door de wow-factor wil iedereen het hebben en is dat niet wat een hype is?

Mooi recent voorbeeld (al is het geen hard-, maar software) is Pokemon GO. Iedereen speelde dat, want er was een gigantische hype, nu is de hype daarvan weggezakt.

Het enige nadeel waardoor VR nog niet zo doorbreekt, komt o.a. vanwege de prijs, aan de software (games) zal het niet liggen. ;)
Het zal afwachten zijn, maar ik denk echt dat "VR-sickness" een flinke issue gaat worden....
Ik zou zeggen, probeer een HTC vive eens.... De tracking daarvan is zo fenomenaal dat misselijkheid voor nog maar weinig mensen een issue zal zijn.
Waarom ben je een achtbaan aan het vergelijken met een shooter waar je stil staat op een plek. Dat is precies het punt dat ik maak, bij beweging krijg je VR sickness bij een wave shooter waar je stil staat heb je daar geen last van.
Daar heb je gelijk in, maar de vergelijking mag (mijns inziens) best gemaakt worden omdat de bewegingen die je bij VR maakt (stilstaand of niet) alsnog per persoon een andere uitwerking hebben.

De hardware (werking) bepaalt grotendeels hoe de speler zich zal voelen.
Een te lage of inconsistente fps is al erg vervelend maar de grootte van het gezichtsveld of FOV (field of view) is ook iets wat je gevoelsmatig kan be´nvoeden (stilstaand of niet).

Overigens denk ik dat ze het VR sickness gebeuren met de komende VR HMD generaties alleen maar beter zullen weten te onderdrukken.

[Reactie gewijzigd door born4trance op 5 oktober 2016 14:02]

Misschien mensen die heel gevoelig er voor zijn maar ik heb er totaal geen last van bij de Vive. De beweging wordt 1 op 1 overgezet ingame, zonder degelijke headtracking zoals bij de google cardbox is het inderdaad een ander verhaal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True