Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Google is begonnen met het streamen van apps uit de Play Store om gebruikers de mogelijkheid te geven deze vast te proberen, voordat ze tot een aanschaf en installatie overgaan. Het gaat voorlopig om een test met games, in een beperkt aantal landen.

Gebruikers kunnen games die deel uitmaken van de test, herkennen aan een 'try now'-knop naast de aanschafknop, ontdekte Android Police. Wie een app wil proberen kan door middel van deze knop tien minuten lang een indruk krijgen van de werking. De app draait daarbij op de servers van Google en het beeld wordt met streaming naar de smartphone van de gebruiker gestuurd. Als de tijd om is kan tot aanschaf en daadwerkelijke installatie overgegaan worden.

De functionaliteit werkt voor een aantal games in een beperkt aantal landen, waaronder de Verenigde Staten. Google heeft de start van de streamoptie nog niet officieel bekendgemaakt. Mogelijk geeft het bedrijf meer details tijdens zijn evenement in San Francisco dinsdagavond. Tijdens dat evenement kondigt Google de nieuwe Pixel-smartphones aan.

Google experimenteert al langer met het streamen van apps. Vorig jaar verschenen berichten over het streamen van apps, direct vanuit de zoekresultaten. Tijdens Google I/O 2016 onthulde het bedrijf daarnaast Instant Apps voor Android, een techniek die het mogelijk maakt om apps te draaien zonder ze eerst te installeren.

Try Apps

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Ik ben wel erg benieuwd hoe dit gaat werken achter de schermen. Het gaat namelijk niet alleen om het streamen van beeld, maar natuurlijk ook over het opvangen van de touch en eventueel sensors. Hoe werkt dit?
Deze input te sturen naar de Google server en vervolgens het juiste beeld terug streamen naar het toestel. Uiteraard is hier een snelle internetverbinding voor nodig ;)
Waarom zou hier een snelle internetverbinding vereist voor zijn? Ik ben ervan overtuigd dat dit zeer weinig data zal genereren. (kijk naar het Citrix ICA protocol bevoorbeeld, app streaming kan zelfs via edge..)
het gaat om de latency, niet bandbreedte wat vaak aangezien wordt voor snelheid
Ik ben erg onder de indruk van Playstation Now, dat ook games streamed naar je PS4, werkt erg goed en direct.
je hebt nu ook iets als 'Instant Apps' ( https://developer.android.com/topic/instant-apps/index.html ) waar ze een gedeelte van de app naar je toe pushen. Zo heb je dus niet de hele app gedownloadt. Wellicht dat ze het op die manier oplossen.
Pijnloos en snel. Ik speel zelf wel eens pc games via GeForce Now op een Android apparaat waarbij de servers niet in Nederland staan. Er is eigenlijk geen verschil met een pc die onder de tv staat.
Het gaat hier volgens mij ook niet om het streamen van beeld maar om het streamen van de app. Dit houdt 'gewoon' in dat alle benodigde bestanden etc worden opgevraagd zodra ze nodig zijn en niet worden geinstalleerd. World of Warcraft heeft een soortgelijk systeem (net iets anders aangezien het spel wel wordt ge´nstalleerd) waarbij je zones die nog niet hebt ge´nstalleerd gewoon in kunt lopen en op dat moment wordt het geladen, met wat het dichtst bij jou is als prioriteit. Ik gok dat Google ook zo'n soort techniek inzet, zeker omdat het spel niet kan worden opgeslagen eigenlijk ivm piraterij.
Zie artikel: De app draait daarbij op de servers van Google en het beeld wordt met streaming naar de smartphone van de gebruiker gestuurd.
Helemaal overheen gelezen sorry, in dat geval zal de touch input wel gewoon worden verstuurd, kan wel leiden tot aardige inputlag lijkt me zo
Dat is keurig uitgelegd op Google I/O. Er wordt een stuk van de APK gestreamed en die kan je meteen spelen. En wat werkt ook op Kitkat.
Ofwel: je speelt dus echt een stukje van het spel op je eigen toestel. En dat werkt ook op behoorlijk oude Android versies.
Het zou me niet verbazen als dit ook voor 'echt' app-gebruik ingezet zal worden, in plaats van dat je op een station of beurs staat te rommelen van app -> installeren -> starten -> installeren -> gebruiken is het dan hopelijk tik op de website en vind de info in je appje.

Edit: vreemd dat gezegd wordt dat het om streamen van beeld gaat. Een paar stukken van een app streamen lijkt me veel efficienter. Maar misschien is dit omdat games vaak native code zijn, en het maken van een demo-level dan moeilijker is dan als het code door de virtual machine van Android is.

[Reactie gewijzigd door sympa op 5 oktober 2016 07:51]

Dit is echt slim gedaan, vaak heb ik dat ik wel een game wil proberen maar niet bereid ben om hem aan te schaffen en dan achter te komen dat het niet zo leuk is.
vaak heb ik dat ik wel een game wil proberen maar niet bereid ben om hem aan te schaffen
Zal Google wel gemerkt hebben en zo mensen die twijfelen alsnog laten proberen om de game te kopen door ze eerste een paar minuten de tijd geven om uit te proberen. Dit betekent dus ook meer inkomsten voor Google.
Ja of minder, omdat er veel mensen zijn die de game achteraf niet gekocht hadden! :+
Het werkt 2 kanten op.
Da kan! Je kunt tot 2 uur na het kopen van de app deze retourneren (geautomatiseerd), en als het goed is tot 2 weken na aankoop (handmatige goedkeuring vereist) met aftrek van aantal gebruikte uren.
Dit. Ik snap de meerwaarde niet echt. Op tien minuten heb ik geen game beoordeeld. Als het goed gaat heb je dan net alle vendor screens en de intro gedaan. Dan weet je dus nog niks want dat kan je ook op YouTube vinden.

Twee uur een game uitproberen is al een pak redelijker om iets uit te proberen. Als alle apps trouwens instant apps worden, zou dit misschien helemaal overbodig worden? Maar ja, dat heeft Google natuurlijk niet in de hand..
Kan dit niet op een andere manier? Ik weet niet hoe het zit met andere platformen, maar op UWP (Windows 10, Windows 10 Mobile, XBox, etc.) kan je het gewoon verwerken in je app/game. Gebruikers kunnen een trial versie downloaden waarin de ontwikkelaar zelf kan beslissen wat de app wel/niet kan, en voor hoelang. Streamen lijkt mij een rare manier hiervoor. Wat als je internet niet stabiel is o.i.d.?
trial versie downloaden waarin de ontwikkelaar zelf kan beslissen wat de app wel/niet kan, en voor hoelang.
Vaak zie je dan toch dat er beperkingen in zitten en dan kun je niet de volledige game/uitbreiding spelen en kan het zijn dat je het toch niet koopt.
Streamen lijkt mij een rare manier hiervoor. Wat als je internet niet stabiel is o.i.d.?
Mij lijkt het juist niet raar, mensen hoeven ook niet de app te installeren, dus als ze het niets vinden drukken ze het weg.
Vaak zie je dan toch dat er beperkingen in zitten en dan kun je niet de volledige game/uitbreiding spelen en kan het zijn dat je het toch niet koopt.
Dat is de schuld van de ontwikkelaar.
Mij lijkt het juist niet raar, mensen hoeven ook niet de app te installeren, dus als ze het niets vinden drukken ze het weg.
Dan verwijder je de app weer.
De (verkleinde) versie van de app wordt over het net gestuurd. Als die op je toestel is aangekomen draait hij lokaal. Dus een traag internet gooit niet echt roet in het eten.

Hmmm... er zijn ook bericht dat het niet hetzelfde zou zijn als Android Instant apps. Maar wat het verschil dan is?
Ik denk dat het belangrijker zou zijn om betere betalingsmogelijkheden voor android apps te hebben, zoals ideal.

Ik ken persoonlijk maar ÚÚn ander persoon waarvan ik weet dat hij voor een android app heeft betaald. Ik zelf doe dat nog wel eens, maar ik ben niet bepaald een doorsnee gebruiker.

Hoewel het probleem van android gaming natuurlijk vooral is dat met alle free-to-play(met microtransacties) games en hele goedkope games, de impuls om voor iets te betalen in android kleiner is dan in bijvoorbeeld windows of mac os. Ik denk serieus dat het nog wel een tijdje gaat duren voordat android een goed gameplatform is, ik heb een nvidia shield tablet, maar vooral het vinden van een goede game waarvoor ik wil betalen is zoeken naar een speld in een hooiberg.
AH heeft playstore kaarten, naast de iTunes kaarten hangen.
Bij KPN kan je via je telefoonrekening betalen, en er zijn 'gratis' prepaid credit cards die je kan gebruiken.

ideal is NL only, Belgie kan toch ook niet met hun 'eigen' online betaalsysteem werken ?
Exact, iDeal is NL only, daarnaast kost het geld per transactie wat zeker op kleine bedragen (wat in hetr geval van de apps vaak zo is) best veel is in verhouding.
Betaalmogelijkheden zat. Kpn en tmobile ondersteunen betaling via telefoonrekening zonder extra kosten. Ook Credit cards worden geaccepteerd, en ik meende ook PayPal, maar die weet ik niet zeker.
Yes, ook paypal!
Naar mijn verwachting zullen uitgevers dit alleen een minder leuke ontwikkeling vinden. Bij games is het toch vaak zo dat een demo juist zorgt voor een lagere verkoop ipv de beoogde hogere verkoop. Simpelweg komt dit doordat een grote groep spelers na een korte speelsessie eigenlijk een game niet meer aanraakt en twijfelaars soms erachter komen dat het spel toch niet is wat ze ervan verwacht hadden. Een groot deel van deze groep zou anders de game wel hebben gekocht, maar na het spelen van de demo niet meer.

Op mobiel zal een betaalde game sowieso al niet snel het succes kennen van een gratis game met IAP, maar goed dat even terzijde is het nog steeds geen slimme zet om een demo uit te geven als je inkomsten belangrijk vindt. Als je klanten kwaliteit voorschotelen belangrijk vindt dan kan het natuurlijk wel een goede zet zijn om met een demo te laten zien dat je echt vertrouwen hebt in je product.
yep ik heb mijn paypal rekening gekoppeld ideaal
Als je het artikel (goed) gelezen had, zag je dat de app op de server bij google opgestart wordt en bij jou op de telefoon het beeld laat zien (en de inputs opvangt).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True