Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Google werkt volgens een Amerikaanse betaalsite aan de mogelijkheid om delen van applicaties uit te proberen voordat gebruikers de volledige applicatie hoeven aan te schaffen. Op die manier wil Google gebruikers sneller verleiden om geld neer te leggen voor een app.

Play StoreOp dit moment kunnen Android-gebruikers apps al binnen een bepaalde periode - onlangs werd die periode verlengd naar twee uur - kostenloos uitproberen, omdat ze binnen die periode hun geld terug kunnen krijgen.

Google lijkt te vinden dat het bedrijf daarmee nog niet genoeg mensen weet te verleiden om betaalde apps te kopen: het bedrijf werkt volgens de doorgaans goed geïnformeerde website The Information aan de mogelijkheid om een app te kunnen testen, waarbij slechts een deel van de functionaliteit toegankelijk is.

Mogelijk zouden gebruikers daarbij zelf kunnen aangeven welk deel van de app ze willen testen. De functie zou bijvoorbeeld nuttig zijn in minder ontwikkelde markten, waar mensen minder geld kunnen uitgeven aan apps. Ook in meer ontwikkelde markten zou Google echter moeite hebben om mensen zover te krijgen geld neer te leggen voor apps, omdat relatief weinig mensen een betaalmethode als een creditcard koppelen aan hun Google-account en omdat piraterij relatief eenvoudig is doordat gebruikers van internet gedownloade apps kunnen installeren.

Android zou niet het eerste mobiele besturingssysteem zijn met de mogelijkheid tot 'trials'. Windows Phone heeft dat al langer. In de Store kunnen gebruikers dan een app of game downloaden en die deels gebruiken, waarna gebruikers kunnen upgraden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

klinkt leuk, maar ik wil een applicatie kunnen testen op ALLE delen die ik denk te gaan gebruiken en dus niet 1 deel. Zal je net zien dat dat ene deel prima werkt, je koopt het en de rest van de delen is bagger. Gevolg: miskoop
Ze moeten die testperiode van nu 2 uur weer terugzetten naar een dag zols vroeger. 2 uur is ook te weinig om een beetje applicatie degelijk uit te testen.
Dit ben ik met je eens. Als je een app wil testen en er is geen ad-supported versie zoals er nu ook veel bestaan, dan zul je alles willen testen en niet een beperkt aantal functies.

Was die testperiode vroeger niet een kwartier? Als ik een app kocht stond er die knop 'Teruggave starten' o.i.d. en volgens mij was die na een kwartier al weg.
Voordat het naar een kwartier ging was het 24 uur....in de goede oude Android 1.6 tijd ongeveer...
Zie ook een artikel dat ik even snel vond: http://www.androidcentral...window-shrinks-15-minutes

in vetgedrukt staat het..
Ja klopt maar sinds een aantal weken is het veranderd naar 2 uur de tijd om te refunden
Dat is al beter dan een kwartier. Gelukkig koop ik bijna nooit apps, de apps die ik koop zijn in ieder geval geen miskoop geweest :)

Laat die probeermodus maar komen! Vooral voor sommige games handig :)
Gewoon implementeren zoals MS dat ook heeft gedaan: gratis te downloaden, volledig te gebruiken, maar na 1 of 2 dagen gaat de app op slot en moet je betalen. Je zit dan ook niet te klieren met "oh, ik moet wel onthouden dat ik nu nog in m'n trial zit en dat ik m'n geld terug kan krijgen" aangezien je nog niet betaald hebt.
Maar dat is nou juist niet hoe de meeste Trials werken op Windows Phone. Daar kan de ontwikkelaar aangeven wat er wel en niet beschikbaar is in een trial versie. Die download de gebruiker. Zodra deze betaald worden alle overige delen van de app unlocked. Je download dus de hele app bij de trial, maar kan maar delen gebruiken.
Sommige apps gebruiken in plaats daarvan een timed-trial, waarbij alles vrij wordt gegeven voor een x aantal tijd, voordat het op slot gaat. Deze komen echter eens tuk minder vaak voor.
Het ligt er helemaal aan hoe de developer het geimplementeerd heeft. WP biedt de developer een veilige methode aan om te kijken of je app in trial mode staat. Wat de developer daarmee wenst te doen is helemaal aan hem/haar. Als je ads wil laten zien kan dat, wil je delen van je app afschermen (bv een 'save' mode voor een foto editor uitschakelen), of een tijdlimiet instellen. Alles is mogelijk. Ik kies voor mijn apps meestal voor advertenties, al leveren die ook geen drop op :)

Voor de implementatie van Google is ook wat te zeggen. Zo krijg je wel een uniforme ervaring voor de gebruiker, en de developer hoeft niets extra's te doen.
Ja, sorry. Ik was niet helemaal duidelijk. Waar ik op doelde was dat de meeste trials in WP niet timed trials zijn, maar meer op features zitten. Ofwel door extra reclame die je kan afkopen of door features te criplen.
De implementatie van Google is zeker wel een mooie, maar heeft ook wel zo zijn nadelen. Hoelang ga je zo'n trial doen? Een dag, waarin iemand een compleet spel kan uitspelen? Een uur, wat vaak eigenlijk niet genoeg is om goed kennis te maken met een app en de service? Het is beter om die keuzes gewoon neer te leggen bij de ontwikkelaar zoals MS dat doet.
Het hangt van de app af. Als het een game is, die kun je prima binnen een dag uitspelen. Plus het proces nu is gewoon niet handig hoe je je geld weer terugkrijgt.

Nee, beter lijkt het me als een developer zelf de limieten bepaald bij zijn app (of dat nou een x aantal handelingen is, tijdsgebonden of progressiegebonden), waarna jij kunt beslissen of je hem koopt of niet.
Maar stuk beter dan een kwartier..
Hoe werkt dit dan als je geen actie onderneemt? Gaat het aankoopbedrag dan automatisch van je rekening en blijft de app met volledige functionaliteit werken. Of stopt de app gewoon met werken wanneer de uitprobeerperiode is verstreken?
Bij Windows Phone kan je, als je ipv Buy op Try drukt, de volledige app kosteloos downloaden. Je kan de app dan meestal 1 of 2 dagen gewoon gbruiken. Na die tijd doet hij het niet meer en kom je, wanneer je op het app icoon drukt, in de store terecht waar je de app kan kopen (zonder dat deze opnieuw gedownload hoeft te worden, save games of instellingen blijven behouden).
Grote kans dat er een scherm voorbij komt met "koop nu" of "probeerversie afgelopen, koop nu".
Net als Windows Phone al jaren heeft :-) Ik vind dit een erg handige functie i.p.v. een losse demo app te downloaden. Ik zeg vandaag al invoeren deze optie.

[Reactie gewijzigd door pennenlikker op 9 oktober 2014 09:06]

Zoiets is natuurlijk ook te implementeren als een 'freemium' app - Eerst een aantal dagen toegang tot alle functionaliteit, en vervolgens dmv in-app betalingen de delen die je nodig vindt aanschaffen.

Uiteraard dient dit model dan wel op de juiste manier gecommuniceerd te worden naar de gebruiker :)
Het 'freemium' model lost het probleem van piraterij niet op, want de gehele app (alle code) komt nog steeds op het apparaat.

Ik ben benieuwd hoe dit vormgegeven gaat worden,
De ideale implementatie zou het downloaden van delen van de applicatie zijn.
Precies, bovendien scheelt je dat aan nutteloze apps in de Store.
Google wordt daar nu toch niet meer voor afgerekend.
Windows Phone daarentegen :-)
Piraterij is prima tegen te gaan dmv online verificatie. Piraterij die je dan nog tegenkomt is sowieso niet op te lossen (reverse engineering oid), op obfuscation na.
De code voor online verificatie kan ook worden reversed engineered en is dus alleen een oplossing voor online diensten.

Ik pas deze techniek zelf toe in de XPrivacy Pro license fetcher. De Play store license wordt online gecontroleerd en dat is hier zinvol, omdat de Pro license toegang geeft tot de online crowd sourced restrictions.
Online verificatie is zwaar evil voor apps die niets op internet te zoeken hebben. Ik heb het een paar keer gehad, een app die *niets* met internet hoeft te doen, wilde tijdens mijn vakantie per se eventje online om te kijken of ik geen crimineel bent. Het kon echt niet wachten tot ik weer internet had.

En de maker van de app schuift de schuld af op Google, en het gevolg van piraterij. Sorry hoor, maar volgens mij is dit juist de *oorzaak* van piraterij. Dit soort gecrap.
Maar het is natuurlijk debiel dat je dan een app 2 keer moet downloaden. Ik snap wel waarom apps zijn overgegaan naar in-app purchases en dat was voornamelijk om dit probleem op te lossen. Plus dat je eraan moet denken anders ben je je geld kwijt. Dat heb je met demo's totaal niet.

Vooral voor games of dure apps is dit een uitkomst. Ben er bij WP ook erg tevreden over. Het is gewoon veel gebruiksvriendelijker.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 9 oktober 2014 10:29]

De app hoef je niet 2x te downloaden, delen zullen dan gewoon niet toegankelijk meer zijn.
Android heeft dat "ook al jaren", in den beginne was die periode zelfs 24 uur.
Het kwartiertje van tot een tijdje terug was echt véél te kort.

edit - Correct opgeschreven wat ik bedoelde nav opmerkling yoorick :-)

[Reactie gewijzigd door Titusvh op 9 oktober 2014 16:50]

Het is (een paar maanden geleden volgens mij) verhoogd naar twee uur, staat ook in het artikel he. Het kwartier dat het eerst was vond ik ook wel erg kort ja
"Shareware" heet dat, en het is al veel ouder dan smartphones. Google vindt het leuk om oude tech te presenteren als origineel idee.
Er zit toch al een soort 'probeermodus' in? Je koopt een app, en als je binnen een bepaalde periode niet tevreden bent krijg je je geld terug. Ik weet wel dat die periode erg kort is, bij een spelletje ofzo kan dat wel. Maar wat nou als je een wat uitgebreidere applicatie hebt. Een Agenda bijvoorbeeld, ik kan niet naar een paar uur zeggen van 'Ja, dit vind ik een fijne agenda!'.

Ik ben benieuwd, een probeermodus voor een of twee dagen zou leuk zijn. Zodat je er ook echt even aan een nieuwe app kan wennen. Bij een spelletje is zoveel tijd niet nodig, maar bij aan agenda bijvoorbeeld wel.

Ik weet alleen niet of ik er door verleid zou worden als de app goed werkt dat ik hem dan koop. Er moet eerst gezorgd worden dat ik de app wel nodig heb, en vervolgens dat ik hem erg fijn vind zodat ik het waar vind om hem aan te schaffen.

Zelf schaf ik bijna nooit apps aan, ik heb een app gekocht zover ik weet en dat is Bloons TD5. Geweldige spel. :9
Bij een spel kan het juist niet altijd. Stel dat je niet in het bezit bent van een fatsoenlijke internetverbinding en je koopt een spel waarbij je eerst 2 GB aan bestanden moet downloaden voordat je kan spelen. Dan ben je misschien anderhalf uur kwijt aan downloaden en heb je nog een half uur over om te testen. Niet elk spel is binnen een half uur volledig getest o.i.d.

Het uiteindelijk aanschaffen van een geprobeerde apps is inderdaad ook discutabel: als een probeerversie prima werkt (zoals de gratis versie van Nova Launcher) ben je minder snel bereid om de betaalde versie aan te schaffen, vooral als daarin functionaliteit zit die je niet gebruikt. Dan zouden apps wel heel erg beperkt moeten zijn, misschien alleen om aan de interface e.d. te wennen in plaats de daadwerkelijke functionaliteit.

Hoe dan ook is het een prima feature, ik hoop dan ook dat het wordt doorgevoerd en het niet bij slechts een gerucht blijft.
Gelukkig zit er een reviewmodus bij de applicatie's. Hier kan je vaak al uithalen of het spel nou echt leuk zal zijn of niet. Tegenwoordig moet je denk ik niet veel rekening meer gaan houden met mensen die een slechte internetverbinding hebben, 2GB in anderhalf uur tijd is wel érg traag.

Wat ze daarop zouden kunnen invoeren is dat de probeerperiode pas ingaat zodra de app is geinstalleerd op de telefoon

Als de probeerversie prima werkt ben je inderdaad minder snel bereid om de betaalde versie aan te schaffen (Vooral als deze geen functionaliteiten zitten die je niet gebruikt). Maar als ik een proef-versie van een app download en hij functioneert niet naar mijn wensen, dan heb ik er ook weinig trek in om de betaalde versie te gaan nemen.

Toevoeging ervan is voor mij niet noodzakelijk, maar wel een mooi meegenomen feature. Het scheelt natuurlijk ook of je 1 euro, of 5 euro betaald voor de applicatie.
Reviewmodus? Wat bedoel je daarmee?

2 GB in anderhalf uur is inderdaad traag haha, maar ik zeg ook maar wat natuurlijk. Volgens mij is dat wel gedeeltelijk opgelost door veel extra bestanden niet in meer in-app te downloaden maar al via de Play Store zelf. Maar goed, al zou je iets downloaden maar niet meteen de tijd hebben om iets uit te testen, ben je je geld kwijt voordat je het hebt getest. Tuurlijk is het makkelijk gezegd 'Ja, dan had je het maar niet moeten kopen toen je geen tijd had', maar dat is wel heel simpel :p Maar stel, je TomTom gaat op vakantie kapot. Je moet toch met de auto naar huis en besluit daarom een relatief dure navigatie-app te kopen in de Play Store. De wifi-verbinding van je hotelletje in Taka-Tuka land is traag dus downloaden duurt lang. En dan moet je nog kaarten downloaden. Ik denk dat die 2 uur dan zo voorbij zijn :+ Natuurlijk is dit een extreem voorbeeld, maar je snapt me.

Als een probeerversie te beperkt is en de functionaliteit die je ervan nodig hebt nou net buiten de probeerversie valt koop je hem niet, de gemiddelde gebruiker zal dan gaan zoeken naar een alternatief. Daarom ben ik ook voorstander van deze feature, zo kun je een app volledig testen en weet je vrijwel zeker dat het geen miskoop zal zijn, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Ik bedoelde de reviews die mensen geven op de apps doormiddel van sterren of toelichting. :+

Gelukkig kunnen ze je in een hotel vast wel helpen met het uitprinten van een routebeschrijving of ze kunnen je een fysieke wegenkaart verkopen. Dan hoef je zo'n dure aankoop niet te doen en dan weet je zeker dat je goed zit. :9
Duidelijk :p ja dat klopt wel inderdaad.

Mwah, dat ligt aan het hotel natuurlijk. Maar je snapt m'n punt.

Ik blijf erbij dat het een goede toevoeging zal zijn :)
Voor desktop besturingssystemen is dit al lang gemeengoed. Programma's die een gratis variant hebben met minder functionaliteit en een betaalde versie met volledige functionaliteit. Eigenlijk vreemd dat dit bij de mobiele OSsen niet zo veel gebeurt....
Op deze manier zullen ook de Mobiele OSsen volwassener overkomen, lijkt mij.
Nee de manier wat jij aangeeft is er nu vaak (al ontbreekt ook wel bij veel apps en games een gratis versie). Nee waar dit om gaat is dat een app een trial heeft die je kunt aankopen. 1 app, maar wel 2 mogelijkheden.
In principe hebben veel apps al een 'probeermodus', een gelimiteerde app waarbij je dan via IAP de volledige versie kan kopen, of twee versies van de app, een gratis versie en een betaalde.
Dit laatste zorgt echter voor veel dubbele apps in de Play Store, dus met deze nieuwe probeermodus kan de Play Store een beetje opgeruimd worden :)
Is dit niet ongeveer hetzelfde als in-app aankopen maar dan net iets uitgebreider?
"Op die manier wil Google gebruikers sneller verleiden om geld neer te leggen voor een app". Op deze manier zorg je er ook weer voor dat gebruikers bepaalde apps niet kopen. Heb al meerdere keren een app gekocht die er goed uit zag, maar achteraf echt rommel. Hiervoor is de probeer tijd zeker handig!
Heb al meerdere keren een app gekocht die er goed uit zag, maar achteraf echt rommel.
En juist dit kan er weer voor zorgen dat je sneller geld gaat neerleggen. Jij denkt nu misschien, "laat ik het maar niet doen, want het zal wel weer shitware zijn." Als je het beter kan evalueren dan je dat beter overzien.

De apps die dan niet meer gekocht zouden worden, verdienen in dat geval hun omzetverlies met vlag en wimpel. :)
Heb nog nooit een app gekocht op mn telefoon, koppeling aan een betalingsdienat op je telefoon bevalt me niet
Dus je doet ook niet bankieren op je telefoon?
Dat kan prima door de browser even op desktopmodus te zetten. Geen app voor nodig.
Als er één ding is wat ik liever niet gebruik, is het de website van de bank wel.
Geef mij maar lekker de bijbehorende apps.
Ik ga er vanuit dat de website van de bank veiliger is dan een app op een smartphone. Vooral omdat ik die smartphone platformen minder veilig acht dan desktop platformen (Android gebruikt bijvoorbeeld Java en Java is volgens de huidige inzichten erg onveilig. Android updates komen moeizaam via de telefoon fabrikanten dus actueel blijven met je java is er niet bij) en omdat de apps betalingen zonder random reader circus toestaan en het me niet duidelijk is waar de checks daarvoor plaats vinden (in de app of bij de bank). Een gemanipuleerde app zou zomaar al je geld naar IS terroristen kunnen overschrijven.
Java is volgens de huidige inzichten erg onveilig.
Precies. Daarom vind ik het vreemd (of juist verontrustend) dat menig bank site ook op Java draait.

Ikzelf ben Windows Phone gebruiker, dus de problemen die je schetst (met Android) zijn iets minder ernstig (if at all present) voor mij.
De bank heeft toch een zelf in te stellen maximum wat je kunt overboeken?
Tevens kan ik met de apps alleen overboeken naar bekende rekeningnummers zonder paslezer (e.dentifier, random reader, etc.)
dat hangt dan toch van bank af

mijn app laat me perfect toe om alle handelingen te doen die ik online doe ( qua betalingen ) maar enkel gelimiteerd tot 1000¤
gekende of niet gekende ontvangers maakt geen verschil
Inderdaad. Alleen waar wordt dat getoetst? In de App of bij de bank? Want als een gemanipuleerde app je een reguliere overboeking voor geschotelt maar iets anders doet moet je daar wel achter kunnen komen. Ik ben uiterst terughoudend met bank apps (en hanteer een financieel systeem waarbij ik 1x maand mijn rekeningen betaal en heb er daarom ook geen behoefte aan).
en Java is volgens de huidige inzichten erg onveilig.
Volstrekte nonsense helaas. Java is helemaal niet onveilig. De browser plug-ins zijn onveilig. Jammer dat iemand, die zichzelf een tweaker noemt, zo onvoorstelbaar slecht op de hoogte is.
Ach ja. Het systeem is zo sterk als de zwakste schakel. Als de browser plugins of de JVMs onveilig zijn dan is mijn beleving het hele Java concept onveilig.
Het systeem is zo sterk als de zwakste schakel.
En als een systeem die zwakke schakel niet heeft, is het hele systeem dus veilig.
Bij sommige providers is het mogelijk om te betalen via je telefoonrekening. Daarnaast is het mogelijk om te betalen via waardebonnen, dus je bent niet verplicht je telefoon te koppelen aan een betaaldienst.
Dit mogen ze bij iOS apps ook wel doen vind ik.
Sommige games kosten een aantal, tot 15 euro - dan vind ik het wel schappelijk om het eerst te mogen proberen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True