Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Android-gebruikers kunnen apps uit de Play Store vanaf nu twee uur uitproberen. Binnen die periode kunnen ze hun geld terugvragen. Tot nu toe konden gebruikers een app slechts een kwartier kosteloos uitproberen.

Play StoreGoogle heeft de wijziging stilletjes doorgevoerd; de website Phandroid merkte op dat een supportpagina plots spreekt over een proefperiode van twee uur. Een test van Tweakers wijst uit dat het inderdaad mogelijk is om na een periode die langer is dan een kwartier een app te retourneren, waarbij de gebruiker zijn geld terug krijgt.

De periode waarbinnen een gebruiker zijn geld terug kan vragen en de app van het toestel wordt verwijderd, was sinds eind 2010 nog maar een kwartier. Destijds werd de periode flink verkort; tot die tijd was het mogelijk om een app maar liefst 24 uur uit te proberen.

Overigens kunnen gebruikers een app maar één keer uitproberen; kopen ze de app of game daarna nog een keer, dan is de mogelijkheid om geld terug te vragen niet langer aanwezig. De Play Store is de enige applicatiewinkel die gebruikers geautomatiseerd hun geld laat terugvragen; bij problemen kunnen gebruikers in de App Store en Windows Store wel een verzoek indienen om hun geld terug te krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn geld in dit geval terug kan krijgen? Hoe werkt dit?

[Reactie gewijzigd door s.v.seters op 11 september 2014 11:03]

Koop de app . Dan gaat die hem downloaden en installeren. als je dan naar die app terug gaat in de store. Staat er nu niet kopen maar teruggaven starten . En device de-installeert hem dan automatisch . En je krijgt een bevestigings mail op gmail account . Zo simpel gaat dit ;)
Koop de app . Dan gaat die hem downloaden en installeren. als je dan naar die app terug gaat in de store. Staat er nu niet kopen maar teruggaven starten . En device de-installeert hem dan automatisch . En je krijgt een bevestigings mail op gmail account . Zo simpel gaat dit ;)
Hou er wel rekening mee, dat je die betreffende app niet meer kan retourneren na een volgende aanschaf ....
Dus niet 'even' autodesk gebruiken, en dan terugbrengen, en over 3 maanden nog een keer herhalen .....

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 11 september 2014 12:09]

>Hou er wel rekening mee, dat je die betreffende app niet meer kan retourneren na
>een volgende aanschaf ....
Kan het wel na een volgende aanschaf van een andere app binnen dezelfde twee uur? Bijvoorbeeld: ik koop achter elkaar vier mp3-app's, kies de beste uit en breng er drie terug? Kan dat?
Ja, de restrictie is per app, om tegen te gaan dat men elke keer een app "koopt" en dan weer verwijderd, om na een tijdje weer opnieuw het kunstje te doen.
In de Play Store zal er op de app-pagina in plaats van "Uninstall" een knopje "Refund" te zien zijn. Hiermee deinstalleer je de applicatie en krijg je automatisch je geld terug.
Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn geld in dit geval terug wil krijgen? Hoe werkt dit?
De app deinstalleren of vanuit de playstore op refund klikken
Vraag me wel af hoe snel je dan je geld terug krijgt, mocht je je bedenken. Daarnaast snap ik dat een dergelijk process geautomatiseerd is, maar is dat betrouwbaar? Iemand ervaring mee?
Ik heb al een keer mijn geld terug gevraagd.
Je krijgt je geld gewoon onmiddelijk terug.
Sterker nog, er wordt überhaupt geen geld afgeschreven. Google gaat pas geld afhouden nadat de proefperiode is afgelopen.

Ik heb meerdere malen een app gekocht en weer geretourneerd en ik zie er niets van in mijn transacties op mijn creditcard.
Klopt helemaal.
Niet dus.
Het wordt direct van mijn creditcard afgehouden, zodra ik op aankoop druk, en de statuspagina van mijn CC bekijk, zie ik de reservering van het bedrag al op mijn totaal.

Ook bij aankoop via mijn telefoonrekening staat het bedrag na een paar minuten al in mijn provider-app met verbruik en buitenbundel kosten vermeld.
Een reservering is iets anders dan een afschrijving... De reservering is logisch, anders kan Google ook niet checken of je betaalmethode legitiem is. Wordt de reservering echter niet omgezet in een betaling, dan zie je er vervolgens niets meer van.
Ik klaag er ook niet over, maar het geeft wel aan dat je 'saldo' moet hebben voor je iets aanschaft.
Dat is sowieso wel handig denk ik :)
Dat is toch bij alle aankopen met creditcard het geval? Ik heb het nog nooit anders gezien in ieder geval.
Je hebt op een creditcard geen saldo, maar een kredietlimiet. Dit is iets wat nu eenmaal hoort bij een betaalmiddel als een creditcard.

Ook bij de telefoonrekening is dit een vorm van een krediet. Google zal financiële zekerheid moeten hebben natuurlijk, dus wordt er een reservering gemaakt.

[Reactie gewijzigd door michaelhamers op 12 september 2014 09:57]

Dat is een reservering, dan is er nog geen geld afgeschreven. Bij mijn CC zie ik zelfs pas de volgende dag dat er geld is afgehouden en als ik de app refund zie ik er helemaal geen spoor van.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 11 september 2014 14:03]

Dat is toch gewoon denatuur van een creditkaart? Bij een creditkaart gaat het geld er maar af op het einde van de maand. Heeft niets te maken met google play
Zoals ik zei, bij een reservering is er nog geen geld van je CC afgeschreven. Pas wanneer de betaling definitief is moet je geld aan de CC maatschappij betalen.
Het wordt gereserveerd. Dit is hetzelfde principe als wanneer je bijvoorbeeld een auto gaat huren op vakantie. De waarborg wordt gereserveerd en na afloop annuleren ze dit. Aangezien je pas op het einde van de maand je factuur van je credit card krijgt betaal je in principe nog niks, ook al doet de transactie anders vermoeden.
Vanuit de playstore binnen de gestelde tijd op refund klikken, dan wordt de app verwijderd en wordt er niks afgeschreven. Ook de app verwijderen binnen de gestelde tijd, geeft automatisch een refund. Al regelmatig gedaan en werkt gewoon goed. Overigens heb ik tot nu toe goede ervaringen met devs die ook wel een refund geven als je met goede redenen aankomt buiten die proeftijd om.
Ik heb van de Kii ontwikkelaar destijds mijn 4¤ teruggekregen na een jaar, omdat het premium-model werd omgegooid.
Met alleen een vraag over wat er effectief aangepast was, kreeg ik mijn betaling 'spontaan' terug.
( ik heb daarna "netjes" 2¤ gedoneerd, maar dat was niet gevraagd )
Er wordt gewoon niks afgeschreven. Pas na de proefperiode wordt er daadwerkelijk wat afgeschreven.
Maar kun je dan niet gewoon een kopie maken van de app, je geld terug vragen en de kopie draaien?
Volgens mij hebben vrijwel alle betaalde apps (al dan niet alle) middelen ingebouwd om iets van een licentie-check te doen met de app-store oid. App zal dan vaak blokkeren.
Ik kan je zeggend dat, hoewel zo'n optie bestaat, veel apps die niet implementeren. Die zijn inderdaad makkelijk te kopieren.

Ik vind 2 uur trouwens wel aan de lange kant. Toegegeven, een kwartier was te kort en 24 uur te lang, maar ik had zelf een uur logischer gevonden. Wat kan je nou in 2 uur met de meeste (relatief simpele) apps wat je in 1 uur niet kan?

Games die na installatie alsnog data moeten downloaden uitgezonderd
Voorbeeld: Offline navigatie app met stembesturing.

Gelukkig hebben sommige apps een eigen timer zoals Sygic, daardoor kun je de app 1 week lang gratis gebruiken en een licentiecode kun je na die week in kunnen voeren. (Europa kost tussen de 20-50 euro, de prijs ligt aan de lopende actie)
Die check is waarschijnlijk online. Ik kan bepaalde apps toegang verbieden om online te gaan. Dat zou kunnen betekenen dat ik dan "illegaal", de app kan blijven gebruiken.
(Voor apps die een online verbinding nodig hebben, gaat dit verhaal dus niet op.)
Die check gaat via de Play app, dus dan zou je die toegang moeten verbieden. Een app blokkeert daarna sowieso als er 7 dagen (meen ik) geen verbinding is geweest.
Het zou wel heel zielig zijn als mensen dat gaan doen. Honderden euro's voor een telefoon neerleggen maar nog te gierig om een paar euro voor een app te betalen ;(
Sommige mensen spenderen ¤1000++ aan een PC en zijn vervolgens te gierig om een spel van ¤9.99 in de Steam Sales te kopen. :(
Mensen die dit doen zullen het vooral doen voor de lol/hobby of gewoon omdat het kan.

Als men de app echt wilt zal men hem wel kopen, al was het maar omdat al die herrie aanhalen om een paar euro te besparen niet de moeite waard is.

In het begin toen je nog HP/Compaq PDA-tjes had ipv smartphones was software hiervoor schandalig duur, tientallen euro's voor brakke applicaties. Ja dan kijk je wel 3x uit voordat je geld neertelt en is de keuze voor illegaal snel gemaakt.
Maar dat is nu helemaal niet meer het geval met de relatief lage prijzen en gebruiksgemak van app stores.
Als je geroot bent, kan je gewoon het apk bestand kopiëren. Het ligt echter aan de applicatie of deze controleert op licentie. Verder kan de gekopieerde applicatie geen in-app aankopen doen, en word ie ook niet geüpdatet.
Geweldig, heb een keertje gehad dat ik een CPU overclock app had gekocht voor mijn telefoon. Ging de app testen maar werkte niet, de app verwees naar een pagina met info. Na wat rond lezen kwam ik erachter dat de app niet compatibel is met mijn Galaxy S4. Toen herinnerde ik me dat ik binnen 15 min mijn geld terug kan krijgen.

Helaas, ik was net een paar minuten te laat.

[Reactie gewijzigd door mohf op 11 september 2014 09:12]

De app zou dan zelf ook een check moeten doen op compatibiliteit. Ik geloof helaas niet dat mensen die een app in de Play Store zetten compatibiliteit met specifieke modellen aan kunnen geven.
Dat mag wat mij betreft met het oog op de huis, tuin en keukenmarkt zo blijven. Een OC app is wel vrij specialistisch, mensen die dat gebruiken zouden ook moeten kunnen opzoeken dat het niet voor alle modellen werkt. Ga je voor alle apps een compatibiliteit bijhouden werk je versplintering in de hand, en houd je opkomende Chinese merken buiten de deur, terwijl die toch erg belangrijk zijn voor de concurrentie.
Als de developer wist dat de app specifiek niet werkt op de S4, dan had hij in de console een exclude kunnen doen voor dat toestel.
ze kunnen dat wel degelijk, GTA: SA heeft bijvoorbeeld een lijst met ondersteunde toestellen, als je GSM hier niet tussen staat vind je san andreas niet in de play store, en als je via de website gaat staat er dat je apparaat niet compatibel is, er is ook een pagina bij rockstar waar je een request kan indienen om je toestel aan de lijst toe te voegen (indien je GSM snel genoeg is)
Dan kun je altijd nog een beroep op de uitgever/developer doen om geld terug te geven :) Maar deze is tot niets verplicht.
Apple zou dit ook moeten invoeren. Het zou een hoop teleurstellingen schelen. Zeker bij de wat duurdere apps. Je wilt toch weten wat een app precies kan (en het niet duidelijk in de beschrijving staat) of hem omzeilen als er fundamentele (design) fouten in zitten.
Thumbs up voor de Google Play Store.
Dit is bij Apple ingevoerd. Ik heb het 1 x gebruikt en het proces verliep volledig soepel. Je report a problem, vult in waarom je het wil retourneren en de transactie werd teruggedraaid. Volgens mij gaat dit ook volledig automatisch.
Volgens mij is dat officieel alleen van toepassing als de app niet werkt of niet doet wat het hoort te doen; als je de app of het spel gewoon niet leuk vindt heb je pech gehad. Toch iets anders dan een bedenktijd van 2 uur.
Zie reactie op Hipocrates.
Daar ben ik niet mee eens. Sommige apps komen niet aan aanmerking voor deze optie, zoals bijvoorbeeld TomTom. En ik wil toch echt iets eerst een testen voor ik een zeer dure app koop. Het proces is bij Apple bovendien niet transparant en goed verstopt. Wat dat betreft moet ik Google toch echt credits geven en ik hoop dan ook dat we deze optie ook in de toekomst bij Apple gaan zien.

En zoals YopY hierboven zegt: officieel geldt die optie alleen als de app niet functioneert of je per ongeluk iets hebt gekocht. Het geldt niet als de app je niet bevalt.

Een 'try before you by' optie is echt wenselijk.

[Reactie gewijzigd door Hipocrates op 11 september 2014 10:42]

Bij mij was het omdat de app niet beviel. Ik had bepaalde functies verwacht (grafisch bepaalde filters), die er niet in zaten. En het proces verliep zonder problemen. Ik denk ook niet dat er dure krachten zitten die daadwerkelijk gaan beoordelen of het wel of niet terecht is.
Bij mij was het omdat de app niet beviel. Ik had bepaalde functies verwacht (grafisch bepaalde filters), die er niet in zaten. En het proces verliep zonder problemen. Ik denk ook niet dat er dure krachten zitten die daadwerkelijk gaan beoordelen of het wel of niet terecht is.
Die zitten er ook, maar een deel zal geautomatiseerd zijn. Ik heb wel eens een gesprek gehad met iemand van iTunes (waar de appstore ook onder valt), en kreeg toen het gehele bedrag terug. Wat meer was dan ik had terug moeten krijgen, omdat er meerdere aankopen in 1 transactie zaten. Toen ik dat aankaarte zeiden ze: zie het als een vergoeding van Apple omdat het ons foutje was.
Nee, want je moet net als bij de Windows Store een verzoek tot teruggave doen. Dat hoeft bij Android niet meer. Binnen die 2 uur.
Dat werkt ook prima, maar wat YopY zegt: dat is alleen als er echt iets mis is. Bij Apple werkt het zo dat als je iets koopt dan je het ook koopt. En niet om even te proberen.

Het model van een gratis app met beperkingen / advertenties. Een app met volledige functionaliteit (voor een geschikt bedrag). En dan de optie om die laatste binnen 1 of 2 uur ongedaan te maken.
Zo kun je apps die je het "geld niet waard vind" toch gebruiken via advertenties. Kun je (dure) apps waar je wel voor wilt betalen voorzichtig testen voordat je het echt koopt.
Wat dat betreft heeft Google het goed bekeken.
Goeie actie ten opzichte van de consument. Dit zou bij PSN en Xbox Live ook wel toegepast mogen worden. Een spel van 60 euro kopen en niet kunnen inruilen is toch eigenlijk wel belachelijk.

[Reactie gewijzigd door SToRM666 op 11 september 2014 09:13]

Was ook het eerste waar ik aan dacht. Dat XBOX Live dat ook mag in gaan voeren.. heb al te vaak meegemaakt dat ik een verkeerde spel heb gekocht. Bijvoorbeeld Trails HD ipv Trails Evolution toen die net uit was. Dacht dat Evolution het oude spel was en in de screenshots kon je niet 123 verschil zien tussen de 2. Dat was toen 800ms punten per spel.. uiteindelijk 1600ms punten betaald om het juiste Trails spel te nemen.
Bij de Xbox One heb je acties dat je bepaalde spellen een tijd gratis kan gebruiken. Zoals afgelopen weekend met een aantal games. Een heel weekend.
Ideaal. Een kwartier vond ik wel erg kort voor sommige apps. Maar 2 uur maakt het wel een stuk prettiger om een app fatsoenlijk te testen.
En mensen met een trage verbinding hebben nu ook een kans ;) .
Ik neem daan dat dat kwartier nu 2 uur ingaat na voltooien installatie.
Na de installatie wel, maar dat duurt doorgaans geen uren. Maar sommige appjes (spelletjes zoals Sonic CD) moeten na het installeren nog vele Mb's downloaden voordat ze gespeeld kunnen worden.
neen, dit is effectief 2u na de aankoop. Voorheen was het bij grote apps/games dus soms wel eens nipt om hem geïnstalleerd te krijgen voor de proefperiode verlopen was
Nou, ik denk het niet. En zeker niet voor games die zelf nog datapakketten binnen gaan halen bij het eerste opstarten. Een kwartier was daardoor soms niet eens genoeg om de app volledig te starten, dus die twee uur is voor mij een welkome verbetering.
Net lang genoeg om het uitgebreid en goed te testen maar niet lang genoeg om de meeste games uit te spelen :).

Dat kwartier was in vele gevallen te kort en de vroegere 24 uur was dan weer te lang. Mooi dat ze dan die 2 uur inlassen.
Lang genoeg om te zien of een app de functies bevat die je verwachtte en of het ook functioneert op de manier die je wilt.

Bij een spel is het lang genoeg om te zien of het leuk is of niet.
Behalve als je een game intern nog moest downloaden die een kwartier in beslag nam. (soms 800 MB en dat ging niet altijd met volle snelheid bij mij) dat had ik nog wel eens. als dan de download mislukte dan was je al snel een kwartier kwijt. Om je geld daarna terug te krijgen was dus vervolgens niet meer mogelijk.

[Reactie gewijzigd door sygys op 11 september 2014 13:33]

Grote spellen download je toch met wifi? Heeft bij mij nooit langer dan vijf minuten geduurd.

Daarnaast kun je vaak contact opnemen met de maker van de app voor een refund. Ik heb dat eens gedaan na twee dagen en zelfs toen nog geld teruggekregen.
Lekker kort door de bocht, ik woon in Duitsland en heb een 16MB internet lijntje. Wordt ook niet beter.

Contact opnemen met de maker van de app is, zoals je weet, niet altijd heel erg goed mogelijk. Beter nog, is het een kleine App maker... Wordt er meestal niet of weinig gereageerd op feedback. Dan moet je het via Google spelen wil jeje geld terughebben. Je reactie slaat alleen op jouw eigen situatie en ervaringen. Niet op dat van de wereld :) Dat is dan ook de reden waarom Google dit heeft ingevoerd.
En als de tijd nou in gaat wanneer de game daadwerkelijk binnen is? Dan is het probleem toch verholpen?
Inderdaad, of nog beter, de tijd pas laten aflopen wanneer de app/game voor het eerst gestart is.
Mee eens! Vaak is het zo dat de game opgestart wordt en dan nog een bulk aan data binnengeharkt moet worden. Een voorbeeld daarvan is The simpsons tapped out.
Ik ging er inderdaad even vanuit dat alle tweakers een snelle internetverbinding hebben. :)
ik had 100 mbit glasvezel. maar dit zegt niets over je wifi verbinding bij langere afstand door 2 betonnen vloeren heen. Daarnaast duren sommige pakketten gewoon lang om te installeren. en wordt ieder bestand afzonderlijk gedownload en geinstalleerd. Ook belangrijk is nog de wifi op het toestel zelf. en de snelheid van het toestel. die was bij mij niet zo best toen. dus zat meestal zo rond de 5 mbit snelheid.
*willen* hebben klopt denk wel.
Want iedereen heeft kabel/glasvezel? Met mijn 'wifi' verbinding ben ik drie kwartier bezig om 800 MB te downloaden. En dat heeft niets met goedkoop zijn te maken, sneller kan het hier niet eens.
ik heb een 50 mbit lijn. maar spellen als dungeondefenders toentertijd duurde zeker 30 min. deze pakketten werden bestand voor bestand gedownload en geinstalleerd. waardoor het echt lang duurde voordat je alles binnen had.

Dus inderdaad had ik ook vaak dat dingen lang duurde om te installeren. Met wifi is het ook sterk afhankelijk van de afstand tot de router wat voor snelheden je haalt.
Het is een goede optie voor mensen die betaalde apps even willen proberen zonder direct aan een koop vast te zitten.
Overigens kunnen gebruikers een app maar één keer uitproberen; kopen ze de app of game daarna nog een keer, dan is de mogelijkheid om geld terug te vragen niet langer aanwezig.
Er zijn een hoop apps die gratis zijn of waarbij je moet betalen, maar nog wel veel problemen kunnen hebben in huidige en nieuwe releases (zoals Facebook op een Android). Dat zou dus betekenen dat ik een app kan proberen, maar als deze niet compatible blijkt te zijn met mijn telefoon, mijn geld terug kan krijgen.
Na een half jaar probeer ik het nogmaals om te zien of hij nu wel volledig compatible is en of er verbetering zijn (changelogs zijn niet vaak accuraat, hierbij haal ik nogmaals Facebook aan). Als er echter geen verbeteringen zijn, dan betekend het dus dat ik die app niet meer kan retourneren (via de Play Store).

Wat mij betreft mag er dus wel een bepaalde "tijd" aan gekoppeld mag worden wanneer je een app weer opnieuw mag "testen" en terug kan sturen.
Of na een update bijvoorbeeld?
Exact. Als je een app probeert en die werkt niet naar behoren of functionaliteit ontbreekt, en er komt een update die dat op zou lossen, zou het prettig zijn om eerst uit te kunnen proberen of dat inderdaad ook zo is. Nu moet je hem dus moeilijk gaan doen met de support.
Je leest wel eens dat kinderen een app kopen, ja ik weet dat je kan instellen dat je je wachtwoord moet invullen etc. Maar als je kind toch een aankoop doet, kan je hem nu makkelijker terug draaien.
De in-app aankopen vallen hier niet onder hé
En daar gaat het ( bij kinderen) vaak mis helaas.

Ik heb ook nog ergens een 2¤ aan sterren en powerups staan voor zo'n game, omdat ik zo dom was om de restrictie op tijd in te voeren ;)
Het spel is vervolgens nooit meer gespeeld, dus "leergeld" ( en gelukkig via een prepaid CC, dus meer dan 10¤ zal het nooit worden )
Klopt, maar beter iets dan niets ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True