Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Klanten van de Android Market kunnen hun gekochte applicaties binnen 24 uur 'terugbrengen' en krijgen dan het betaalde bedrag terug op hun rekening gestort. De winkel wil zich hiermee onderscheiden van Apples App Store.

Afgelopen week begon Google met het toelaten van betaalde applicaties in de Amerikaanse en Britse versie van de Android Market, waarbij de betaling via Google Checkout verloopt. In tegenstelling tot de App Store van Apple blijken klanten een 'niet goed, geld terug'-garantie te hebben. Ze dienen daarvoor 24 uur na aanschaf, niet na installatie, te beslissen of ze de applicatie willen blijven gebruiken, of dat ze hun geld terug willen. Gebruikers die hun geld na de 24 uur terug willen, moeten contact opnemen met de ontwikkelaar.

Applicaties blijken een onbeperkt aantal malen te kunnen worden geïnstalleerd; upgrades kunnen niet via de marktplaats binnengehengeld worden. Gezien het gebruik van de term upgrade doelt Google op compleet nieuwe versies van applicaties en niet op updates, die bugs fixen of enkele nieuwe features toevoegen. Commerciële applicaties komen later dit kwartaal in de Nederlandse Android Market.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Dit vind ik toch zeer vreemd werken. Iedere koper kan claimen het programma niks te vinden en dan zijn geld terug vragen, maar ondertussen de download wel houden, en toch installeren. Google _kan_ geďnstalleerde applicaties van het device weren, maar met de juiste firmware kan dit wel tegen gegaan worden lijkt me.

Overigens dit staat in de Market agreement, dus dit was al veel langer bekend, maar het had natuurlijk nog weinig nut.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die voor 1 euro zoveel moeite gaan doen.
Plus als die apps echt de moeite is waarom niet kopen, en updates ontvangen.
en daarmee de ontwikkeling stimuleren.

Als die bedragen in de tientallen euro's gaan lopen dan zie ik het mensen sneller doen.
Maar we hebben het over opensourcesoftware dat is vaak donatie software of je koopt het en hebt meteen een life time license.
verder zal er ook veel meer concurrentie komen tussen de apps onderling dus de prijzen zullen nooit hoog worden
Applicaties van de iPhone App Store worden ook gekraakt en daarmee gejat.
Veel applicaties kosten maar 79 euro cent...
Alsof op opensource software geen commerciële, duurdere applicaties komen. Kijk al maar naar QuickOffice, dat kost $9.
Ik vermoed dat Android Market als een soort Package Managment werkt. Installeren en downloaden zijn dan voor de gebruiker niet van elkaar te scheiden. Anderzijds is Android (deels?) Open, dus kan er om het een en ander heen gewerkt worden.
PocketInfo zegt:
Mocht je iets gekocht hebben wat achteraf toch niet helemaal aan je wensen voldoet, heb je de mogelijkheid om binnen 24 uur je geld terug te krijgen. Je hebt hierna nog steeds de mogelijkheid de applicatie te her-installeren, en te blijven gebruiken.
(http://www.pocketinfo.nl/...niet-goed-geld-terug.html)

[Reactie gewijzigd door MrSnowflake op 20 februari 2009 13:36]

Erg netjes dit. Regelmatig heb ik met software (niet perse apps) dat ik het toch maar niks vind. Vaak doordat ik het niet van tevoren kan uittesten.
Daarnaast is dit uiteraard een smoes minder voor downloaders, je kan nu immers gewoon "testen".
Ik benieuwd hoe dit geregeld wordt, als ontwikkelaar zou ik hier in ieder geval niet op zitten te wachten bij apps die soms nog geen euro kosten. Ook als klant heb ik bij dat sort bedragen sterk het idee dat de moeite niet opweegt tegen de baten.
Voor duurdere apps is het zinvoller, maar je moet dan natuurlijk uitkijken dat je de goedkope apps niet te veel dwars zit.

Volgens mij is namelijk een van de sterke kanten van de App store van Apple dat de kosten laag zijn en daardoor de prijs ook laag kan zijn en veel apps niet duurder zijn dan een euro of drie. Een mechanisme om de administratieve rompslomp van het terugbetalen te regelen zal het niet goedkoper maken lijkt me?
als ontwikkelaar
als ontwikkelaar heb je lang niet altijd veel te maken met de distributie van je applicatie... dat doet in dit geval verder de Store voor je en zodra het een commerciele applicatie betreft zul je bij een goede afzet verder gewoon om de zoveel tijd een checque ontvangen en niks te maken hebben ermee of je applicaties veel getest zijn of niet (mogelijk kun je wel bv download statistieken en bv teruggave-stats in kunnen zien, dat kan wel handige informatie zijn, ook de feedback van gebruikers terug te ontvangen).


Natuurlijk kun je altijd beslutien wél de hele distributie ook in eigen handen te houden, maar als zulk een Store veel beter functioneert, de toegang tot de applicaties voor gebruikers veel opener maakt en het gebruikers ook veel makkelijker aanzet tot het testen, uitproberen en vervolgens ook blijven toepassen van die apps, zou je een dief van eigen portemonnee zijn om dat niet te doen (vooral omdat eigen distributie ook nog een hoop werk én kosten kan betekenen)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 20 februari 2009 10:00]

Waarom staat er dan in het tweak artikel:

"Gebruikers die hun geld na de 24 uur terug willen, moeten contact opnemen met de ontwikkelaar."


En natuurlijk wil je als ontwikkelaar niet de distributie in handen nemen, dat is juist de kracht van deze constructies.

[edit: vergeet maar, had de na niet goed gelezen]

[Reactie gewijzigd door curumir op 20 februari 2009 10:40]

Daarnaast is dit uiteraard een smoes minder voor downloaders, je kan nu immers gewoon "testen".
Behalve dat je nog steeds geld moet uitgeven om het te testen en dat gebruikers binnen 24 uur contact moeten opnemen met de ontwikkelaar. Bedankt voor de correctie, RAmon en Telemnar! Op een alternatieve manier downloaden bespaart veel tijd.

Ander punt: kan dit systeem niet misbruikt worden? Je koopt een applicatie, 'kraakt' hem (zorg voor een kopie welke je kan gebruiken wanneer je wilt) om daarna meteen je geld terug te eisen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 februari 2009 09:45]

Gebruikers die hun geld na de 24 uur terug willen, moeten contact opnemen met de ontwikkelaar.
Ik ga er dus vanuit dat wanneer je het binnen 24 uur niet wil, je contact maakt met de store, en je dan meld (via een knop oid) dat je hem toch niet wilt. Vervolgens uninstalled de store automatisch de app, en wordt je geld teruggestort. Tenminste, zo'n idee krijg ik als het bericht lees.

Als je langer dan 24 uur wacht zul je pas contact moeten opnemen. Niet meer dan logisch. Als je nou 2 minuten te laat bent zul je het wel krijgen, maar na 2 weken niet meer gok ik. Niet meer dan logisch lijkt me (je hebt het immers al 2 weken gebruikt).

Edit: Dank himlims_

[Reactie gewijzigd door Orian op 20 februari 2009 11:03]

Nee je hoeft alleen contact op te nemen met de ontwikkelaar als je je geld terug wilt ná die 24 uur.
De Gebruiker hoeft de ontwikkelaar pas te bereiken als hij zijn geld terug wil NA 24 uur, dus binnen 24 uur is er een andere methode voor.

Op je andere punt, ik denk dat de apps minder goed te kraken zijn dan normale software, dus ik denk dat dit een minder groot probleem is.
En waarom zou dit minder goed te kraken zijn? Ik mis wat argumentatie. Aangezien sommigen er een sport van maken om alles te hacken of te kraken daf online komt te staan.
Ik vind het een terechte vraag om toch te bekijken wat het risico is voor mensen die dan apps "kopen" kraken en dan weer hun geld terug eisen
Dat ben ik helemaal met je eens, maar als je je geld toch terug kunt krijgen is voor veel mensen het "doel" van het kraken eraf, als je kijkt naar mensen die er een sport van maken die doen het zowiezo wel, of ze hun geld nou terug krijgen of niet. En zowiezo is de vraag zeer terecht, ik ben het eens met het standpunt van de vraag, Is er een risico, zo ja, wat kunnen de ontwikkelaars daar aan doen.
Ander punt: kan dit systeem niet misbruikt worden? Je koopt een applicatie, 'kraakt' hem (zorg voor een kopie welke je kan gebruiken wanneer je wilt) om daarna meteen je geld terug te eisen.
Ja, ik vergelijk dit soort dingen meestal met de analoge wereld waar zo veel systemen misbruikt kunnen worden, allerlei soorten fraude, het stelen van voorwerpen, enzovoorts.

Ja, dit soort zwakte zit altijd in een vrij systeem, de enige manier om deze manieren van misbruik te voorkomen is met een minder vrij systeem, zoals DRM of in de analoge wereld een politiestaat of totalitarisme.

Overigens ben ik heel erg gesteld op mijn vrijheid, dus mijt ik dit soort dingen. Geen digitale (of analoge) politie in mijn computer (of huis). Ik realiseer me dat ik in een maatschappij leef en daarom hou aan onze regels (nou de meeste dan) waaronder aankoop regels. Want als wij niet een maatschappij zouden zijn is totalitarisme het enige dat orde kan brengen.

Ja tegen sociaal gedrag, nee tegen totalitarisme op digitaal vlak (maar ook voor "1st life", de analoge wereld).
Ik ben niet zo op de hoogte van de applicaties op mobieltjes en werking van installatie ervan maar ik had toch een vraag.
Stel dat je binnen 24 uur meldt dat je de applicatie niet gaat gebruiken en dus je geld terug vraagt. Hoe kan die persoon dan aantonen dat de applicatie ook daadwerkelijk is verwijderd?
Of wordt er met zulke mobiele applicaties ook met licenties gewerkt en activatiesleutels? (30 days trial and stuff?)
Net als Apples App Store, draait de Market Place op het toestel zelf, hiermee kan de gebruiker dus apps direct op zn mobiel installeren zonder behulp van een pc oid.
De apps kunnen dus ook weer net zo gemakkelijk worden verwijderd en bijv net als bij de App store bij het verwijderen om een beoordeling word gevraagd, dit zou de market place dus ook kunnen doen en dan de applicatie van je account verwijderen zodat je de volgende keer gewoon weer moet betalen als je de app wil installeren.
Volgens mij draait de marketplace op je android zelf (dus niet via je windows/mac/etc os)... dus zal het wel de applicatie automatisch verwijderen voor je jouw geld terug krijgt.
PocketInfo zegt er dit over: [quote]Mocht je iets gekocht hebben wat achteraf toch niet helemaal aan je wensen voldoet, heb je de mogelijkheid om binnen 24 uur je geld terug te krijgen. Je hebt hierna nog steeds de mogelijkheid de applicatie te her-installeren, en te blijven gebruiken.[quote] (http://www.pocketinfo.nl/...niet-goed-geld-terug.html)
Uw bedenking/bewering klopt dus niet.
De winkel wil zich hiermee onderscheiden van Apples App Store.
Bij de Gamma kun je artikelen tot 30 dagen na aankoop ruilen. Hiermee onderscheid het zich van de C1000.

Volgens mij hoeft Android Market zich helemaal niet te onderscheiden van Apples App Store omdat ze verschillende producten bieden. Wel is de service van Android Market hiermee hoger, waardoor Android als platform zich kan onderscheiden van iPhone (iPod?) als platform.
Ja de platformen zijn verschilend.
Maar als jij als gebruiker wéét dat je mogelijke applicaties op proef kan gebruiken, dan zullen sommige wel liever voor android gaan dan voor de iPhone. Dus kan Android meer gebruikers krijgen.

Ander punt is dat gebruikers dit mogelijk ook van Apple gaan verwachten/eisen, waardoor die ook wordt gedwongen om dat in te voeren. :)
Goede oplossing. Tijdje terug werd hieraan al aandacht besteed door de mannen van DiggNation. Ging over een ontwikkelaar die iPhone apps kraakte met de motivatie dat Apple het mogelijk moest gaan maken om apps eerst te testen voordat je het koopt.

Dat er sommige ontwikkelaars zijn die dit zelf mogelijk maken door een "lite" versie beschikbaar te maken is natuurlijk mooi, maar een systeem zoals nu in android is natuurlijk vele malen beter (en helemaal voor de Android, omdat daar de apps nieteens worden gecontroleerd op hun kwaliteit)

Verder snap ik niet hoe mensen nu al een oordeel kunnen hebben dat het te "omslachtig" is om op deze manier een app weer in te leveren.. Misschien kan dat wel gewoon met 1 druk op de knop bij de pagina van de app.

* rob1n hoopt dat dit oooit ook eens in de AppStore komt. Lijkt me een goede toevoeging.
Ik vraag me dan toch af hoe ze controleren dat ik mijn gekochte programma niet meer gebruik als ik mijn geld terug heb gevraagd...
Zeker als je voor de rest geen internet gebruikt op je mobiel wordt dat toch lastig.
geen internet op je android telefoon :D
dan is het gewoon een telefoon.
en hebben de meeste van de apps ook geen nut of werken niet.
Waaarschijnlijk zal er bij betaalde apps de eerste 24 uur een return knop bij staan ipv remove. (of zoiets dergelijks) dus je verwijdert het programma, en stuurt naar de Android Market dat je kje geld terug wilt hebben.
Net zoiets als de demo apps in de app store, wellicht is dit systeem dan nog omslachtiger, je moet immers bepaalde stappen doorlopen wil je je geld terug hebben. In de appstore kan je gewoon de demo app wissen.
demo versies hebben beperkte mogelijkheden.
als je het dan koopt kan het nog tegenvallen.
dat vind ik wel een goede zaak ...

Vaak merk je in een 'trialversie' niet of alles werkt zoals jij het wil... een volledige versie daarentegen belet je niet om even snel te checken of het is wat jij zoekt.

Langs de andere kant ga je nu ook veel 'kids' hebben die spullen kopen om ze snel even 'te checken' zonder dat ze eigenlijk de intentie hebben om het ook echt te kopen. Het gevolg is uiteraard dat deze mensen tijd en aandacht zullen vragen van de ontwikkelaars, terwijl deze beter zich zouden kunnen bezighouden met ontwikkelen van nieuwe versies..

een medaille heeft altijd twee zijdes ...
Zou Apple vandaag of morgen met hetzelfde bericht komen? Inzetten kan nog net.
Apple heeft al eenzelfde regeling, alleen dan user-generated. Bijna elke (waardige) betaalde app heeft een gratis lite/demo versie die je kunt gebruiken voor je het daadwerkelijke product aanschaft.
Nu moet ik zeggen dat toen ik de titel van dit bericht zag ook direct dacht "Deed Apple ook maar zoiets!", maar toen vroeg ik me af wat daar nog de meerwaarde van zou zijn..
Oke, ik heb wat apps op mijn iPhone die ik ooit gekocht heb en nu niet meer gebruik (SimCity bv), maar een mens koopt wel vaker dingen die je later toch niet echt nodig lijkt te hebben - zelden dat je het nog terug kan brengen. Lijkt me zoiets wat je in overweging neemt alvorens je geld aan een app uitgeeft.
Wat is er mis met het demo model? Dit is echt wel het idiootste voorstel dat ik ooit heb gehoord. Niet alleen drijft dit de kosten omhoog want transacties zijn niet gratis het zal ook ontwikkelaars weghouden van Android omdat er op die manier niets te verdienen valt voor ontwikkelaars. Onderzoek naar het gebruik van de apps op de iPhone wijst uit dat de meerderheid van de apps amper 1 dag gebruikt wordt wat dus zal resulteren bij Android in een sales percentage van amper van 5% op het aantal downloads. Ik heb ook veel van zulke apps die ik amper gebruik maar af en toe heb ik wel een converter nodig dus bij Android zou ik dus telkens ik een converter nodig heb deze kopen, de conversie uitvoeren en mijn geld terug vragen. Voor een ontwikkelaar is dat gewoon misbruik van vertrouwen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True