Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Softwareontwikkelaars kunnen op mobiele platformen nauwelijks geld verdienen met hun werk, zegt een Nederlandse ontwikkelaar. Dat staat ontwikkeling van software voor veel platformen voorlopig nog in de weg.

De makkelijkste manier om software voor mobiele platformen als Symbian en Windows Mobile te verspeiden, is het gratis weg te geven, aldus Dennis Kokkelink van Mobilaria, het bedrijf dat internetradiosoftware Tunin.fm maakt. "Anders moet je voor elk land een aparte deal maken hoe mensen kunnen betalen. Als grote multinational kun je dat misschien nog wel regelen, maar als je een klein bedrijf bent en denkt leuke software te maken, ga je daar niet aan beginnen."

Het enige mobiele platform waar softwareontwikkelaars op een eenvoudige manier geld kunnen verdienen met hun programma, is de iPhone. "Dat systeem werkt in veel landen en werpt weinig drempels op voor ontwikkelaars. Het is echt een gemiste kans voor andere platformen." Google zal in de Android Market ook een betaalfunctie inbouwen. "Dat is een interessante ontwikkeling, ik hoop dat het een succes wordt."

Tunin.fm logoMobilaria heeft inmiddels zijn 'light'-versie van iCar Radio, de Tunin.fm-applicatie, in de iTunes Store staan. Die is in een week meer dan 30.000 keer gedownload. "Binnenkort komt er ook een Pro-versie met meer functies. We kijken in de reviews van gebruikers in de iTunes Store welke functies zij missen en die willen we toevoegen in de betaalde versie."

De betaalde versie zou ook naar andere platformen kunnen komen, als er een goede manier is om die te distribueren. "Een downloadwinkel van een provider, waarbij klanten betalen via hun telefoonrekening, zou daarvoor ideaal zijn", denkt Kokkelink. Vodafone plaatst voorlopig alleen gratis applicaties in zijn downloadwinkel. De applicatie maakt gebruik van de de aac-codec HE-AAC v2, die het Duitse Fraunhofer-instituut onthulde op de CES in Las Vegas eerder deze maand. Daardoor kunnen streams toe met een bitrate van 29kbps, dat luisteren via gprs mogelijk maakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Tot voor kort was het verdienmodel van telefoonfabrikanten het zo snel mogelijk kunnen uitbrengen van nieuwe telefoons die genoeg nieuwe features hadden om consumenten te overtuigen hun nog werkende telefoon in te ruilen voor de nieuwe. Dit zorgt ervoor dat:
  • ontwikkelaars rekening moeten houden met vele telefoons
  • door de korte ontwikkelcyclus er fouten in de telefoon zitten
  • telefoons niet lang ondersteund worden door de fabrikant
  • telefoons dus fouten blijven houden, zodat consumenten ook snel weer overtuigd zullen worden een nieuwe te kopen
Apple toont aan dat je in plaats van geld verdienen door veel telefoons te verkopen aan een klant ook kunt verdienen door één kwalitatief goede telefoon te verkopen aan een klant en vervolgens te verdienen aan de extra diensten bij die ene telefoon. Doordat Apple veel investeert in de iPhone kunnen ze niet het risico lopen dat de iPhone fouten houdt en zijn ze dus automatisch gedwongen de iPhone lang en goed te ondersteunen. Dit geeft een goede basis aan ontwikkelaars om te investeren in de iPhone, wat op zijn beurt weer Apple ruimte geeft om de iPhone te ondersteunen. Deze positieve vicieuze cirkel is de kracht van de iPhone.
Software moet ook multiplatform worden, waarom zou je geld betalen voor bijvoorbeeld een spellletje dat je alleen op één soort telefoon kunt spelen, koop je een nieuwe telefoon dan moet je alles opnieuw kopen.
Dat kan niet zomaar. Om te beginnen heb je verschillende OSen. En ook als je iets generieks als een Java app neemt heb je nog verschillende varianten, voor verschillende schermresoluties en zo. Dat kun je wel allemaal in 1 app gooien maar die wordt dan groter, en de mogelijkheid tot bloat op mobiele platforms is nog niet zo groot als op PC's.
Er zijn libraries die dit voor je oplossen. Edge (www.elements.nl) bijvoorbeeld. Op deze manier hoeft een gebruiker maar een keer een spelletje te schrijven die op meerdere platformen draait.
Het in de markt zetten van een gratis Lite- en een betaalbare Pro-versie is volgens mij een realistische benadering die commercieel best tot succes kan leiden.

De ontwikkeling van de software wordt door de NLse overheid ondersteund. De ontwikkelkosten kunnen hiermee in elk geval omlaag als de ontwikkelaar een eigen onderneming heeft of in dienst is bij een onderneming.

Een mobile ontwikkelaar kan ook succesvol zijn, zie bijvoorbeeld: http://www.payter.nl.

Over multi-platform en internationalisering is voldoende gezegd ;)

[Reactie gewijzigd door Preatorium op 25 januari 2009 19:53]

Shareware zou ook een optie kunnen zijn. Je zou iets gewoon een maand of zo kunnen gebruiken en daarna kunnen ze het registreren. Misschien een pop up laten verdwijnen of zo. Veel meer dan een paypal account of zo hoef je dan ook niet te hebben.

Als je iets goed maakt en mensen zijn er blij mee, dan kun je er best wat mee verdienen. Als businessmodel is het misschien niet heel geschikt, zeker wanneer je personeel hebt, maar als kleine zelfstandige kun je er best mee verdienen.
dat is natuurlijk van de platform afhankelijk, bij Apple zitten daar heel wat haken en ogen aan, zo mag je bijvoorbeeld niet verwijzen naar een betaalde versie en/of functionaliteit uit een lite versie verwijderen en in diezelfde applicatie verwijzen naar de wel geactiveerde functionaliteit in een pro versie...
het is dus niet allemaal zo simpel als het lijkt, jammer genoeg moet techniek (en Apple) ideeën en gedachten beperken...
Zo zie je maar weer: zo'n gesloten systeem als bij de iPhone heeft ook z'n voordelen :) Ook z'n nadelen natuurlijk, maar het is niet zo slecht als sommige mensen beweren.
Beter gezegd: in de >20 jaar dat PDAs al bestaan en betaalbaar zijn heeft niemand het eens bedacht dat het slim zou zijn om een winkel voor applicaties voor PDA's te maken. Het is allemaal extreem gedecentraliseerd en je moet behoorlijk geinteresseerd in zo'n ding zijn om iets nuttigs te vinden. Ik heb zelf 3 WM5 PDA's, inmiddels kan ik de belangrijkste apps wel vinden, maar het blijft een geklooi.
Je zegt het verkeerd, wat betreft dat er niemand aan had gedacht om apps te verkopen voor pda's. Er bestaan wel winkels voor pda apps, maar die zijn onbekend. Mede omdat pda's voor het grote publiek niet echt nuttig zijn (geweest), net wat je zegt. En omdat er geen reclame voor gemaakt wordt. Belangrijker is dat er gewoon te weinig aangeboden wordt qua apps voor op zo'n pda. Misschien omdat de pda's tot voor kort echt niet krachtig waren om er nuttige/leuke (maar relatief zwaar draaiende) taken mee te doen. Dit gaat echt wel veranderen nu de iphone er is, en google android groeiende is. Deze hebben de deur van de haak haak van de deur gehaald.

De gewone mobieltjes zullen nu juist langzaam gaan verdwijnen (het is al een tijdje dat mobieltjes zonder fotocamera schaarser worden). Voor fabrikanten gaat het -vanwege de verkoopcijfers- nu ook op om goedkoper pda's te maken. En omdat er veel potentiële klanten bijkomen, zullen er ook veel meer apps worden gemaakt, en zo ook weer meer shops apps voor pda's gaan verkopen. Bedrijven als Apple en Google kunnen dit goed realiseren. Eigenlijk wat het artikel zegt, grote bedrijven kunnen dit soort dingen makkelijker realiseren. En deze bedrijven durven het ook aan.

MS probeerde het volgens mij ook eerder al wel (met een shop voor apps), maar heeft nooit echt goed de pda weten te promoten bij het grote publiek over de wereld gezien.

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 24 januari 2009 14:44]

Het slechte is dat apple kan bepalen WAT er op komt. Het systeem zelf is niets mis mee, en dat hebben mijzelf en andere iPhone-critici nooit gezegd. Ik hoop zelfs dat MS ook met iets dergelijks komt.

Hetgene wat er mis mee is, is dus dat Apple bepaald wat er op komt. En Apple zegt: je mag geen functies aanbieden die standaard in de iPhone zitten. Dus geen vrijheid van browser bijvoorbeeld, of muziekspeler. Tevens kan er lang niet zo veel hardware aangesproken worden als sommige ontwikkelaars zouden willen.

En voor mij zelf de grootste limiet: je moet op een mac ontwikkelen. Persoonlijk heb ik weinig zin om zo'n ding aan te schaffen, ik heb al een echte PC staan.
Ik snap je kritiek wel maar hoop dat jij geen ontwikkelaar bent anders ben je wel heel dom bezig denk ik zo. Als je grootste limiet de aanschaf van een Mac is ben je echt niet goed bezig of niet echt overtuigd van je eigen kunnen. De aanschaf van een mac mini zou je, via de alsmaar stijgende app sales in de app store, voor weinig geld toelaten meer middelen vrij te maken om "echte" PC's te kopen.

Ik denk dat je grootste limiet trots en angst is. Angst om een mac als "echte" pc te gaan bestempelen zoals de meeste mensen die die stap hebben gezet. Te trots om afgerekend te worden door je vriendenkring op dingen die je ooit over Apple hebt gezegd ;)

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 24 januari 2009 14:59]

Hetgene wat er mis mee is, is dus dat Apple bepaald wat er op komt. En Apple zegt: je mag geen functies aanbieden die standaard in de iPhone zitten. Dus geen vrijheid van browser bijvoorbeeld, of muziekspeler.
Waarom is dit dan in de iPhone SDK License Agreement nergens te vinden en waarom staan er tig browsers, music apps, calculators, mail apps, weather apps en agenda apps in de App Store?
Ik denk dat hij dat baseerd op het gerucht dat Apple een browser van Opera had geweigerd. Bij navraag bij Opera zelf bleek later dat Opera nooit een browser heeft aangeboden aan de App Store, laat staan dat die dus geweigerd is.

Er zijn inderdaad meerdere applicaties (waar onder browsers) verkrijgbaar die bestaande functionaliteit bieden.
Tsja, jammer dat men het verschil tussen "feit" en "gerucht" niet meer blijkt te kennen en alles maar klakkeloos aanneemt wat op tweakers gepost wordt.

[Reactie gewijzigd door Boris Jeltsin op 24 januari 2009 19:28]

Er zijn al meerdere "legale" browsers beschikbaar voor de iphone hoor.
Tuurlijk niet, het is voor de meeste mensen prima en makkelijker dan de meeste andere distributie-systemen of bedieningen van OS-en. Het is te gesloten voor den tweakerd, dat wel.
hu? ik dacht dat het kleine 'open' gedeelte dit toch echt deed. De public api maakt het mogelijk voor anderen om hun spul te bouwen...

Het voordeel van het gesloten systeem heeft te maken met de hardware en word in het artikel niet over gerept: om dat iphone platform maar een hardware configuratie heeft is het hoeveelheid testen beperkt en 'but it works on my pc' syndrome is afwezig. Zie ook: game console development.

Het nadeel van het gesloten systeem is al eerder benoemd: kosten voor 3rd party dev, apple's 'quality' controle etc.

[Reactie gewijzigd door Mr_Light op 24 januari 2009 14:30]

HE-AAC v2 bestaat al veel langer en is al een paar jaar onderdeel van de officiele MPEG standaard. Fraunhofer heeft nu alleen een implementatie voor de iPhone gemaakt, andere platformen ondersteunen het al lang (mijn bejaarde Sony Ericsson telefoon van vier jaar oud bv).
In de meeste landen kun je een sms of 0900 betaalsysteem opzetten. Er zijn aanbieders die dit in heel veel landen tegelijk aanbieden. (zoeken op "micropayments")

Hoef je maar 1 keer aan te melden voor betaalmogelijkheid in alle landen :)
Kan ik heel goed begrijpen. Zelfs ik als superkleine 1-mans ontwikkelaar ben voor de iPhone gegaan vanwege het grote gemak. Ik kan mij dus ook geheel focussen op het programmeren en verbeteren van gebruiksvriendelijkheid, zonder ook maar enige tijd kwijt te zijn aan verspreiding.
Let wel, het gaat hier om betalingen per mobiele telefoon. De bedoeling is dat de computer er niet bij komt kijken. Op de computer zijn er natuurlijk zaken als Paypal. Op je mobieltje zijn die er niet wereldwijd. Bovendien is het de vraag of je als consument je CC gegevens of Paypal login via mobiel Internet wilt invoeren.

Nu zie je dat een aantal softwaremakers wel systemen hebben als betalen met SMS of 0900 in de landen waar ze het meeste verkopen, maar verder is er helaas weinig.
Bovendien is het de vraag of je als consument je CC gegevens of Paypal login via mobiel Internet wilt invoeren.
We zitten niet meer in de jaren 90. Je kan nu gewoon via een mobiele browser HTTP met SSL gebruiken voor een beveiligde verbinding. Dat is dezelfde beveiliging die gebruikt wordt met desktop browsers.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 januari 2009 13:53]

Het draait er in de eerste plaats niet om hoe veilig iets daadwerkelijk is, maar hoe veilig een gebruiker het acht.

Gebruikers achten het verstrekken van creditcard gegevens of Paypal gegevens via hun mobiele browser niet bepaald veilig.

Daarnaast is het ook gewoon niet zo veilig als het lijkt. Virussen voor Windows Mobile, Symbian enz. zijn er al lang. Redelijke anti-virus software echter amper. anti-virus software staat ook zeker niet in de spotlights, de gemiddelde gebruiker zal het alleen tegenkomen als hij er naar zoekt. Het staat dan ook zeker niet op het gemiddelde telefoontje geïnstalleerd. Dat is dus al een belangrijk veiligheidsprobleem.

Daarnaast wordt de software van mobiele telefoons amper geüpdate. Mogelijke lekken blijven dan ook vaak aanwezig.

Kortom, ik zou het mensen afraden.
Ik gebruik zelf een iPhone en ik doe daar alles mee wat ik ook met mijn vaste pc zou doen. Zeker 3G of GPRS verbindingen zijn zeer moeilijk af te luisteren, zeker wanneer je onderweg bent (cell-wissel). Er zijn nog geen makkelijke methoden om GSM, 3G of GPRS af te luisteren en te decrypten.

Daarbij is de iPhone makkelijk up-to-date te houden en ondersteunt Safari SSL3 en TLS. Ik heb er dus wel vertrouwen in.
Oh, en die is zeker altijd waterdicht? }>
Als je ooit al eens iets online besteld hebt of online belastingaangifte hebt gedaan is het blijkbaar waterdicht genoeg voor jou. Daarnaast, ssl heeft totnogtoe voor weinig serieuze beveiligingsproblemen geleid op het gebied van betalen.
Ssl is aardig tried and true ja. Als er echt problemen mee waren, waren die allang al gevonden. Natuurlijk kan het zijn dat er een gammele ssl implementatie wordt gebuikt die aan alle kanten lek is, maar als je gewoon openssl gebruikt hoef je nergens bang voor te wezen. Het protocol zelf hoef je niet zo bang voor te zijn.
Error: PayPal Mobile is not available in your country at this time.
Het grote verschil met het browsen via lan en via WIFI is dat een GSM-verbinding (ook wifi) veel eenvoudiger af te luisteren is dan via een lankabel...

Vervolgens kan men veel eenvoudiger met jou gegevens gaan lopen en kan PAYPAL daarvoor misschien aangeklaagd worden.
Het is wat ze willen.

Al bij al zal het wel versleuteld zijn maar ik zou het ook niet direct vertrouwen. Ik zou veel sneller naar een vaste computer grijpen, daar de overschrijving doen en dan via een link met mijn GSM het downloaden.
Ja, dat heb ik dus helemaal niet. Voor telefoons zijn nog maar weinig virussen, keyloggers enz. Dus via m'n eigen mobieltje op Paypal iets betalen ben ik veel geruster op dan een publieke computer gebruiken of eentje van een ander of een bedrijf. Je weet nooit wat er op geinstalleerd is.
Waarom is dat een probleem? De Paypal-website gebruikt toch gewoon HTTPS?
Ik herinner me dat er voor de Palm anders genoeg commerciële software is. Als je een killerapp hebt dan koopt men dat gewoon via de normale kanalen. En dan is er niks aan de hand.
Ik herinner me dat er voor de Palm anders genoeg commerciële software is. Als je een killerapp hebt dan koopt men dat gewoon via de normale kanalen. En dan is er niks aan de hand.
Ja, maar geen hond gaat die moeite doen voor een impuls aankoop. Op de AppStore doe je dat dus wel.
Dus de AppStore is er eigenlijk voor dat mensen betalen voor prutssoftware in een impuls aankoop?
Hij vindt het te veel werk om per land een distributiedeal te onderhandelen maar wil wel met meerdere mobiele operators per land gaan praten voor zijn ideale oplossing...? Niet een erg samenhangend verhaal als je het mij vraagt.

De 'Internationale' telecomproviders delen vaak niet meer dan een naam, en de overkoepelende organisatie houdt zich niet bezig met operationele details als dit.
Waar staat dat hij met meerdere operators wil praten?
Nergen, alleen: dat zal hij wel moeten als hij klanten wil bereiken.

Maar als je het al te veel werk vindt om per land met een aggregator te gaan onderhandelen kan ik het me niet voorstellen dat het de moeite is om te gaan onderhandelen over alleen de klanten van één operator in één nationale markt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True