Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Google heeft vrijdag tijdens de Web Expo 2.0 een prototype van zijn mobiele Gmail-client gedemonstreerd. De applicatie maakt gebruik van html 5, de nog in ontwikkeling zijnde versie van de hypertext markup language.

De Gmail-demonstratie op de Web Expo 2.0 in San Francisco werd uitgevoerd door Vic Gundotra, hoofd van Google's mobiele divisie. De getoonde mailapplicatie draaide op zowel een Apple iPhone als een HTC Magic met het Android OS, waarbij dankzij het gebruik van een lokale database en het toepassen van html 5 e-mails ook in offline-modus gelezen konden worden. Daarnaast was de applicatie geoptimaliseerd voor de touchscreen-interfaces van beide toestellen.

Volgens Gundotra wil Google uiteindelijk versies bouwen die in de browser draaien in plaats van losse applicaties, omdat deze in theorie op elke mobiele telefoon gebruikt kunnen worden. Dit zou echter pas mogelijk zijn als mobiele browsers op grote schaal html 5 gaan ondersteunen. Wanneer de nieuwe Gmail-applicatie zal worden uitgebracht, wilde Gundotra nog niet zeggen, zo meldt Cnet. Wel liet hij los dat Google een groot aantal op html 5-gebaseerde applicaties in de coulissen heeft klaarstaan en dat de zoekgigant het voortouw wil nemen bij het benutten van de nieuwe mogelijkheden van html 5.

Gundotra ging tijdens zijn keynote ook in op spraakgestuurde webapps. Hoewel de huidge Search-applicatie voor onder andere de iPhone nog ver verwijderd is van een feilloze spraakherkenning, stelde Gundotra dat er snel vooruitgang wordt geboekt en dat spraakgestuurde applicaties daadwerkelijk breed toepasbaar worden. Zo zou de nauwkeurigheid van de spraakherkennings-algoritmes in het afgelopen kwartaal met 15 procent zijn verbeterd. Ook zouden verschillende accenten beter worden herkend, mede dankzij de input van gebruikers.

De Google-topman werd tijdens zijn keynote ook kort ondervraagd over de geruchten dat de zoekgigant Twitter wil inlijven. Hoewel Gundotra weigerde om direct in te gaan op de vraag of Google inderdaad Twitter wil opkopen, liet hij wel doorschemeren een groot fan te zijn van de microblogging-site. Inmiddels heeft Biz Stone, mede-oprichter van Twitter, in een blogposting laten weten dat zijn bedrijf continu in gesprek is met andere partijen, maar dat Twitter wil uitgroeien tot een winstgevende en onafhankelijke onderneming.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Logische keuze voor HTML5, Google probeert HTML5 te pushen om niet meer afhankelijk te zijn van Macromedia Flash voor video en software van andere bedrijven. Daarom heeft Google een aantal experts op dat gebied binnen gehaald en daardoor een grote vinger in de HTML5 pap.
The specification is ongoing work, and expected to remain so for many years, although parts of HTML 5 are going to be finished and implemented in browsers before the whole specification reaches final Recommendation status.[2] The editors are Ian Hickson of Google, Inc. and David Hyatt, Apple, Inc.[1]

[Reactie gewijzigd door djexplo op 4 april 2009 14:39]

Logische keuze voor HTML5, Google probeert HTML5 te pushen om niet meer afhankelijk te zijn van Macromedia Flash voor video en software van andere bedrijven. Daarom heeft Google een aantal experts op dat gebied binnen gehaald en daardoor een grote vinger in de HTML5 pap.
En ik geef ze gelijk - Flash is een gesloten formaat, HTML een open formaat. Als je wilt zou je zo eenvoudig gegevens van een HTML 5 pagina af kunnen halen. Dat, en het werkt altijd en is niet afhankelijk van proprietaire software zoals Flash Player. Dat Google er een vinger bij in de pap heeft is mijns insziens geen bezwaar, aangezien ze er nooit geen rechten uit zullen kunnen halen of bepaalde zooi erin zullen kunnen gooien die niet door anderen nagekeken en gecontroleerd kan worden.
ms daarentegen probeert met silverlight een eigen proprierty variant voor web 2.0 uit te rollen en zorgt er gelijktijdig voor dat ie8 voor web 2.0 relevante standaarden matig ondersteund.
Microsoft probeert een concurrent te maken voor Flash. Silverlight is in de praktijk net zo open als Flash is.
en ook de achterstand die het heeft omdat MS te verrot is om zelf code en expertise te doneren.

trouwens een hele domme zet,

want MS wil silverlight pushen tegenover flash, en doet nu net of linux gebruikers het ook kunne gebruiken, al lopen die wel een jaar achter de feiten aan - en dat is dom - heel dom - want om ECHT een flashkiller op te zetten had het op alle grote platformen even snel ontwikkeld moeten worden.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 4 april 2009 16:44]

Voor zover ik meekrijg in op de verscheidene kanalen omtrent Mono, hebben de hoofddevelopers van Mono veel contact met de MS internals.
en ook de achterstand die het heeft omdat MS te verrot is om zelf code en expertise te doneren.
Zou je misschien ook met harde feiten kunnen aankomen om dit te onderbouwen? Iets roepen is makkelijk, iets als feit presenteren is wat anders.
flash is ook waardeloos, maar silverlight is erger omdat ms een monopolie op de client heeft waarmee het silverlight op de server kan hefbomen.
Goh ja, en Adobe heeft geen monopolie op de flash-plugin?
een "flash-plugin" is geen markt, daar kun je geen monopolie op hebben.

client-ossen voor pc's is wel een markt. daar kun je wel een monopolie op hebben en dat heeft ms.
Video/animatie in de browser is wel een markt. Macromedia heeft daar een behoorlijk aandeel in (denk zo'n 90%) waardoor je opzich wel van een monopolie kan spreken. Concurrentie is er in de vorm van 'ouderwetse' embedded video's. Silverlight zie je nu eigenlijk alleen nog bij Microsoft en bij aan Microsoft gelieerde bedrijven.
Naast natuurlijk de door onze overheid betaalde HD video meuk van de publieke omroep.
video animatie in de browser wordt nu nog voor een groot deel met proprierty oplossingen gedaan.

zoals bijvoorbeelde ms windows video stack die in gebruik is door de publieke omroep (!). een volledig op microsoft proprierty technologie gebaseerde leverstraat van de server (windows media streaming) tot en met de client (windows silverlight).

een buitengewoon ongezonde situatie vermoedelijk ontstaan door economische vendor lock in.

overigens zou een flash oplossing in die zin beter zijn omdat dan de video leverstraat nog enigszins ruimte laat voor concurrentie. adobe schrijft zelf geen server operating systems bijvoorbeeld in tegenstelling tot ms bijvoorbeeld.

de beste en enige juiste oplossing is een leverstraat op basis van open standaarden. te denken valt aan een h.264 videocodec met een mpeg4 open container formaat met een web 2.0/ajax/javascript/html 5 op open standaarden gebaseerde client.

wellicht dat de open standaarden nog niet ver genoeg gevorderd zijn op dit moment maar hier zou de publieke omroep naar toe moeten plannen. ze kunnen al beginnen met het omzetten van de video naar open codec h.264 formaat.
Bestaat jouw leven slechts uit MS haat ofzo? Treurig. Er wordt in dit artikel alleen gesproken over een dienst van Google en jij weet weer een manier te vinden om je Apple fanboy kreten en anti-MS statement in de discussie te brengen. En Apple en open...lol Apple heeft aan proprietary een broetje dood zeker, maak jezelf nou niet zo belachelijk. Serieus het komt oprecht zielig over.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 4 april 2009 16:10]

het is al in de eye of the beholder. het format van mijn reaktie was misschien ietwat over the top maar de core "ms werkt open web app adoptie tegen omdat het het prorierty silverlight daarvoor voorzien heeft" staat als een paal boven water.

probeer zelf eens wat kritischer naar ms te kijken ipv alles wat van ms komt klakkeloos te consumeren.
probeer zelf eens wat kritischer naar ms te kijken ipv alles wat van ms komt klakkeloos te consumeren.
En waar trek jij de conclusie uit dat ik alles van MS klakkeloos consumeer?, ik heb niets positiefs of negatiefs erover gezegd. Dat er in jouw wereld slechts zwart en wit bestaat kan ik ook weinig aan doen. Kritiek omdraaien en teruggooien werkt niet bij mij.
maar de core "ms werkt open web app adoptie tegen omdat het het prorierty silverlight daarvoor voorzien heeft" staat als een paal boven water.
Het punt is...daar gaat het hier niet over! Kap er toch eens mee om in elk artikel je Apple propaganda of MS antipathie naar voren te brengen terwijl het daar niet eens over gaat. Doe dat lekker op een Apple fanboy forum ofzo. Je denkt misschien dat je opmerkingen bij mensen ogen opent of dat je een inzichtvolle bijdrage levert door je "verlichting" maar uiteindelijk is het gewoon irritant provoceren.
En het staat _in jouw ogen_ als een paal boven water. Presenteer aub jouw visie niet als feit. En nee, je hoeft niet met verdere argumentatie hierover te komen om me te "overtuigen".

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 5 april 2009 12:59]

dat is gewoon maar jouw mening. misschien moet je je niet zo opwinden en met inhoudelijker argumentatie komen. hier kan ik niet zoveel mee.
Jij bent anders degene die zijn mening als feit presenteert. Misschien moet jij eens een keertje dat irritante gebash en evangelisme eens een keertje achterwege laten en met ECHTE inhoud komen. Het zal toch niet de eerste keer zijn dat hier iets over wordt gezegd tegen je of wel? Maar dit is tegen dovemans oren praten. Niet verwonderlijk voor een fanboy natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 6 april 2009 16:56]

HTML5 en Javascript FTL!

Ik weet niet wat ze in gedachte hadden bij het ontwikkelen van HTML5, maar webapplicaties kunnen het niet geweest zijn. HTML5 biedt geen zinnige uitbreiding voor GUI's - toch niet bepaald onbelangrijk bij applicaties - terwijl dat juist zo noodzakelijk is.

Development van applicaties met javascript wens ik mijn ergste vijanden nog niet toe. Javascript 2 lost al de nodige problemen op, maar support daarvoor is nog nihil.

Sterker, google is lekker hypocriet bezig door openheid te promoten, maar zelf niet eens J2ME-support biedt op zijn hardware.
Is inderdaad juist heel logisch. Je kunt je helemaal niet veroorloven om gesloten technologien te gebruiken als je niet een grote (bijna) monopolist bent. Hoe zouden je gebruikers anders kunnen opereren in een wereld waar de meerderheid iets anders gebruikt.

Apple kiest vrijwel uitsluitend voor open standaarden en bestandsformaten. Dat maakt het ook zo makkelijk om naar of van OS X te migreren.

Van XMPP/Jabber, OpenGL, OpenCL, CalDav/iCal, SyncML, AAC, H264, SVG, tot Webkit en HTML5 en ga zo maar door. Apple implementeerd bestaande open standaarden of ontwikkelt ze zelf en doneert ze aan de community. Een verademing vergeken met Windows waar bijna alles in gesloten proprietairy MS formaten opgesloten zit. Een fors deel van OS X, inclusief de kernel, is zelfs open source.

De enige lock-in die Apple heeft is dat als je OS X wilt draaien je Apple hardware moet kopen. Als je dat niet bevalt koop je het niet.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 4 april 2009 16:26]

Ja precies alsof een ipod open formaten kan afspelen. Ach nee toch niet. Apple is geen haar beter dan MS op het gebied van open standaarden. Ze gebruiken het als het hen goed uitkomt. XMPP/opengl/caldav en de rest zijn allemaal niet door apple ontiwkkeld apple makt er gebruik van logisch aple heeft een veel kleiner markt aandeel ze kunnen zich niet veroorloven een eigen formaat te pushen daarvoor zijn ze te klein.
Behalve natuurlijk in de MP3 markt, en wat doen ze daar? Juist zonie tnog erger dan MS.
ja precies alsof een ipod open formaten kan afspelen. Ach nee toch niet
ipods kunnen mp3, aac en h.264 avc video afspelen. allemaal open standaarden dus wat mij betreft is de rest van je reaktie op foutieve aannames gebaseerd en daardoor van geringe waarde.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 4 april 2009 18:27]

Silverlight 3 kan alle codecs in alle containers afspelen omdat het extensible is.
Moonlight developers hebben al OGG vorbis in Silverlight 3 technology op linux draaien.
http://tirania.org/blog/archive/2009/Mar-24-1.html
Dat zie ik Adobe nog niet even doen.
tuurlijk ms doet er alles aan om silverlight de markt in te laten glijden qua codec support .

overigens kan silverlight 3 alleen het eigen ASF containerformaat afspelen dus aan de serverkant heb je ms nodig.

maar het hele idee van een proprierty plugin als flash en silverlight als RIA/web 2.0 oplossing is fout. dat kan prima met open web 2.0 technologieen als javascript, ajax, html 5.0 e.d opgelost worden.
Is niet zo gek hoor. Ik denk aan Quicktime en hun bijdrage tot webkit of het gebruiken van AIM voor ichat.

apple is vrees ik een pak opener als M$. Ik denk aan MS office formaten, WMP, WMA, MSN,...
Html 5 is sowieso een nare standaard. Ik was blij dat we met xhtml eindellijk een standaard hadden waarin de sitebouwers werden gedwongen fatsoenlijke code te schrijven en de meeste waren het ondertussen ook wel zo'n beetje gewend. Krijgen we nu weer zo'n zwak gedefinieerde standaard. Sterker nog, het definieerd sommige tags inconcequent. Om even een quote uit onderstaand verhaal te halen:
X/HTML 5 aims to be backwards compatible to HTML 4 and XHTML 1. Yet elements such as big, acronym, u and tt don't seem to be part of the spec, while other elements like i and small have had their semantics re-defined.
Verder is het zo'n beetje opgedrongen aan de w3c door de browsers (MS excluded natuurlijk, want die wil zoals hierboven al gezegd werd controle dmv silverlight voor filmpjes). Daarbij is de standaard is te snel in elkaar gezet.

Ik ben een groter voorstander van xhtml 2.0, dat welliswaar minder support heeft van de browserbouwers en ook multimedia onderdelen moet missen, maar wel een heleboel onzin tags overboord gooit zoals de b en i tag die niet in de standaard horen omdat de layout in css gedaan wordt. Daarbij begint deze standaard met ondersteuning voor semantic web dat, als het ooit goed van de grond komt een enorme boost kan betekenen voor de AI.

Dit verhaaltje geeft op een humoristische cool/uncool manier weer wat de problemen van beide standaards zijn:
http://xhtml.com/en/future/x-html-5-versus-xhtml-2

edit: Oeps. Ik moet even naar tag school [/q] ipv [/q] :)

[Reactie gewijzigd door QkE op 5 april 2009 09:13]

Ik wordt echt gek van die onhandige conversation threading van de webbased gmail.
Ik hoop dat je dat in de mobiele versie kan uitzetten.
Juist 1 van de vele redenen dat ik Gmail gebruik.
Verschrikkelijk vind ik dat.
Als je 2 reply's met een zelfde onderwerp/afzender ontvangt staat er gewoon 'Inbox 1'
In de conversation staat wel (2) maar dit valt ook niet meer op als er veel gesprekken hebben plaatsgevonden.
Komt eigenlijk alleen voor bij mailtjes van marktplaats en dat is wel irritant.
Maar ja via marktplaats kun je over 1 advertentie ook zoveel mailtjes krijgen :S
Als je het echt zo lastig vindt en dat je het niet kan uitzetten (omdat dat optie nog niet bestaat, dan moet je je suggestie naar Google per email sturen.
Als Google zoveel hetzelfde suggestie krijgt, dan gaan ze het misschien wel opnieuw overwegen.
Komt voor bij allerlei mailtjes bijvoorbeeld van mailing lijsten en on line spelgroepen en on line webtools.
De Google conversaties zijn daarvoor compleet waardeloos omdat mailtjes bij alkaar geplakt worden die niet bij elkaar horen.
Ik doe bijvoorbeeld mee aan een play by mail spelletje en dat kan ik niet via gmail spelen omdat gmail emailacties van een nieuwe spelbeurt gewoon aan de email acties uit een vorige beurt thread.
Ook de mail uit een on line bugtrac systeem worden door gmail bij mij verkeerd gethread

Eigenlijk gaat het fout bij heel veel mailingsoorten waarbij de mail door of via een computer gegenereerd worden.
Ik heb het vaak genoeg.
reply 1: "ik laat het morgen weten"
reply 2: "...."

en natuurlijk bij een directe reply.

reply 1: "ik komt eraan!"
direct daarna reply 2: "sorry, ik kan toch niet!"

Als je bericht 1 nog niet hebt gelezen mis je de 2e heel makkelijk.
Zever, in dat geval komt er nog een waarschuwing voordat je het bericht kan verzenden, dat er al een nieuw bericht is toegekomen in deze conversatie...
Daarvoor hebben we de reply knop die een kopietje van het mailtjes (en de mailtjes daarvoor) mee stuurt ;)
De Java client heeft het in ieder geval niet ;)
Post ophalen via imap op me WM toestel heeft het ook niet.
edit @MsG
De Java client die ik op me Sony Ericsson C905 had (ongeveer 2 weken geleden erop gezet). Had deze functie niet. Ik gebruik het toestel niet meer omdat hij niet fatsoenlijk gmail via imap kan benaderen...

[Reactie gewijzigd door The-Source op 4 april 2009 21:32]

Mijn Java versie heeft juist wel threaded Messages. Ik gebruik de officiele Gmail.jar van Google.
Is juist 1 van de sterke punten van Gmail imho ? Scheelt vooral als je heen en weer aan het mailen bent tussen een groep mensen, ipv een waslijst aan mailtjes die je 1 voor 1 moet doorspitten heb je ze gewoon netjes gerelateerd onder elkaar staan :).

En als je er echt zo'n hekel aan hebt kan je natuurlijk nog altijd je gmail ophalen via een externe client via imap of pop3 ;)
Dat is juist de enige reden dat ik nog geen Roundcube gebruik voor m'n E-mail. Die conversations werken echt geweldig bij Gmail.
Dan versta ik niet zo goed wrrm je gmail gebruikt. Dat is toch een beetje de opzet van gmail, die conversations.

Ik ben er wel fan van. Zeker bij het weg en weer mailen tussen 2 personen is het veel netter dan de hele conversatie onder elkaar met bij telkens een extra '>' teken.
Als je het echt zo lastig vindt en dat je het niet kan uitzetten (omdat dat optie nog niet bestaat, dan moet je je suggestie naar Google per email sturen.
Als Google zoveel hetzelfde suggestie krijgt, dan gaan ze het misschien wel opnieuw overwegen.
Volledig mee eens. Waarom dat opeens overal bij geďntegreerd moet worden..
Dan versta ik niet zo goed wrrm je gmail gebruikt. Dat is toch een beetje de opzet van gmail, die conversations.
Dát ijkt me niet :).

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 5 april 2009 13:12]

Interessante ontwikkeling, maar ik vraag me af of een telefoon in staat is om een op HTML5 gebaseerde gmail app soepel te laten draaien in browser. Het zijn nou niet de meest snelle apparaten. Mijn voorkeur gaat dan toch gewoon uit naar een native client.
Ik heb gmail op mijn iPhone gewoon als mailbox. Zo kan ik mail ontvangen en versturen, daar heb ik genoeg aan.
Ik heb gmail op mijn iPhone gewoon als mailbox. Zo kan ik mail ontvangen en versturen, daar heb ik genoeg aan.
Dat heb ik dus ook, maar dan op mijn iPod Touch. Ik vraag me daarom echt af, wat de meerwaarde van deze app is.
En ja, ik gebruik zo nu en dan mail op mijn iPod Touch, alhoewel ik gelimiteerd ben vanwege enkel de wifi ondersteuning.
Misschien dat jij er wel genoeg aan hebt, maar andere mensen niet. Zo vind ik het een gemis dat ik niet kan zoeken door mijn mailtjes (met iPhone OS 3.0 wordt dat gelukkig mogelijk, maar in hoeverre dat voor berichten op de server ook zo is, dat weet ik dan weer niet)

Verder is dit natuurlijk niet alleen voor de iPhone bedoeld.
Misschien dat jij er wel genoeg aan hebt, maar andere mensen niet. Zo vind ik het een gemis dat ik niet kan zoeken door mijn mailtjes (met iPhone OS 3.0 wordt dat gelukkig mogelijk, maar in hoeverre dat voor berichten op de server ook zo is, dat weet ik dan weer niet)

Verder is dit natuurlijk niet alleen voor de iPhone bedoeld.
Alleen aan versie 3 van het OS schiet ik niks mee op met mijn iPod Touch. Ik zorg gewoon dat mijn mailbox uit zichzelf al netjes en opgeruimd is, heb je de hele zoekfunctie niet nodig.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 4 april 2009 16:31]

Gmail biedt steeds meer handige toepassingen, zoals ingebouwde pdf-, YouTube-, powerpoint- en documentenviewers. Echter, next generation (i)phones ondersteunen dit ook native en dan is het juist niet handig om dat door gmail te laten doen. Dus ik blijf ook wat dit betreft nog liever bij mijn pop/imap-applicatie.

Overigens: het is de Web 2.0 Expo. De derde editie, dus je zou het hooguit Web 2.0 Expo 3.0 kunnen noemen :)
Toevallig net voor het eerst de Gmail applicatie geďnstalleerd en de POP versie.
Ik zal dus nog even moeten kijken wat er kan verbeteren.
Leuk, werkt dus alleen op mobiele apparaten met browsers die HTML5, CSS3 e.d. ondersteunen. Verder zie ik het gebruik van HTML5, CSS3 nog niet zitten zolang IE het nog niet lekker ondersteund. Volgens alleen WebKit en Opera ondersteunen het nu nagenoeg volledig.

En dan nog heb je toch nog een makkelijke animatie tool nodig. Als je Flash achtige sites zou willen maken ;)

[Reactie gewijzigd door alienfruit op 4 april 2009 22:33]

Laat ze eerst eens de symbian/java versie verbeteren!. Deze laat mijn N96 nog vaak crashen. Maar goed, ik ben zo gewend geraakt aan het conversation-based threading van Gmail dat ik eigenlijk IMAP toegang nooit meer gebruik!

Nog een grote wens voor de huidige mobiele versie is de mogelijkheid om attachments op te slaan. Erg irritant dat je nog nieteens gewoon een plaatje of een foto kan bekijken!
Tjah, ik zou het persoonlijk handig vinden, zo'n client het duurt vaak erg laat als ik eerst browser moet opstarten @ telefoon,


dutchTales,