Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

De iPhone wordt vele malen vaker gebruikt voor zoekopdrachten dan andere mobieltjes, zo meldde Google op de 3GSM-telecomconferentie in Barcelona. Het verschil loopt op tot een factor vijftig.

Google kon de cijfers aanvankelijk niet geloven: "We dachten dat er een fout gemaakt was en vroegen onze engineers om de logs opnieuw te bekijken", aldus Vic Gundotra, hoofd van Google's mobiele divisie. Heel verwonderlijk zijn de resultaten overigens niet, aangezien de cijfers gaan over afzonderlijke mobieltjes. Gekeken naar het totale marktaandeel gaat Nokia aan de leiding, maar uitgesplitst naar elk type mobieltje dat Nokia produceert en het feit dat high-end mobieltjes een minderheid uitmaken van het totaal, is de voorsprong van iPhone-zoekopdrachten begrijpelijker.

Google mobileAls de trend van stijgende mobiele zoekopdrachten doorzet en mobiele-telefoonfabrikanten internetoegang even makkelijk maken als Apple met de iPhone, voorziet Google dat het aantal mobiele zoekopdrachten 'binnen enkele jaren' de zoekopdrachten vanaf een vaste verbinding in gaat halen.

Die groei is belangrijk voor Google, omdat de zoekgigant met advertenties bij mobiele zoekresultaten extra omzet genereert. Volgens Gundotra groeit de markt voor mobiele zoekopdrachten wat betreft aantal en omzet 'boven verwachting'. Android, het nieuwe mobiele platform van Google, kan de groei mogelijk nog verder stimuleren.

Dat T-Mobile de zoekdienst van Google heeft ingeruild voor die van Yahoo op zijn mobieltjes ziet Gundotra niet als probleem: "Iedereen weet Google.com tegenwoordig in te tikken."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

MJa, is het niet zo dat meer mensen internetten op hun iPhone vanwege die WIFI functionaliteit? + dat er in Amerika (waar hij het langst uit is) veel WIFI netwerken hangen, dus niet zo verwonderlijk en het heeft gewoon een volwaardige browser dus dat trekt ook aan :P

[Reactie gewijzigd door Barr op 15 februari 2008 19:58]

Bij de iPhone zit een 'ongelimiteerd' dataplan. Nergens WiFi voor nodig dus :)
Klopt, maar het verschil zit 'm in de snelheid... WiFi blijft een behoorlijk stuk sneller en dus ook veel aantrekkelijker om te gebruiken (internet via WiFi op mijn iPod Touch gaat stukken sneller dan op mijn W880i met eindeloos online, 300 kb/s vs. 20 kb/s)

[Reactie gewijzigd door Edwintjuuh op 16 februari 2008 00:25]

moet ook wel omdat elke 3rd party applicatie die je kan gebruiken alleen maar webbased via internet te bereiken valt :P
daarnaast is google volgens mij de vaste zoeksite van iphone, dat speelt ook wel weer mee :)
...tenzij je een aanvaardbare snelheid wilt: niet EDGE dus, eerder WiFi ;)
Je kunt toch wel even iets 'googlen' zonder een snelle verbinding te moeten hebben?
Ik kan gewoon via dataplan zoeken heb ik geen WiFi voor nodig.
Sterker nog hier in NL maakt het gewoon met GPRS maar zelfs dat werkt nog goed.

En aangezien het scherm veel beter is dan bij al die MDA's en de bediening zo ontzettend eenvoudig verhoogd mobiel internet gebruik wel.

Trouwens als ik onderweg ben heb ik geen WiFi ... en de snelheid is wel te doen.
Ik denk dat de reden in het bericht staat.

Nokia maakt god weet niet hoeveel telefoon's. Tel alle Nokia's bij elkaar op en ze komen vast hoger in de lijst dan de iPhone.

Echter...hoeveel telefoons maakt Apple? Ow ja...1.

Lijkt me logisch dan dat als ze per model kijken, de iPhone hoog staat.
Ik vraag me alleen af waar in het bron artikel de gemakkelijke verklaring in het tweakers artikel staat. Ik heb het niet kunnen vinden...

Een NY Times artikel van januari geeft zelfs een heel ander beeld. Volgens hen was er met kerst meer iphone traffic dan Symbian traffic. Ter vergelijk: Symbian +/- 63% vs iphone +/- 2% van de smartphones, en toch meer iphone traffic bij google.
Zie ook: http://www.nytimes.com/2008/01/14/technology/14apple.html

De mogelijke reden die aangegeven wordt in het bron artikel zijn de standaard hoge of vrije dataplannen bij de Iphone, waardoor iphone gebruikers eenvoudig meer internetten. Zo zijn de verbruik cijfers van iphone gebruikers bij AT&T en O2 veel hoger dan gemiddeld. Iets wat aangeeft dat het niet alleen WifI is dat voor de hoge cijfers zorgt.
En dan de volgende stap, hoeveel mobieltjes heeft google beschikbaar met 1 knop onder de vinger? Dat werkt ook vrij uitnodigend, Opera Mini bv die ook veel gebruikt wordt heeft standaard yahoo als search engine.
Tevens vraag ik me af hoeveel search queries gedaan worden in het totaal met gsm's en dan hoeveel er van de iPhone er waren. Tevens hoe dit zich verhoud met andere smartphones op zich.. al met al een weinig zeggend onderzoek behalve dat de iPhone weer wat in de spotlight wordt gezet.
Nokia maakt god weet niet hoeveel telefoon's. Tel alle Nokia's bij elkaar op en ze komen vast hoger in de lijst dan de iPhone.

Echter...hoeveel telefoons maakt Apple? Ow ja...1.
Dit is onzin.
Hier is het wat nauwkeuriger:
Google heeft op het Mobile World Congress in Barcelona gezegd dat de zoekmachine maar liefst vijftig maal zo veel door iPhones wordt bezocht als alle andere mobiele platforms bij elkaar.
En het is gewoon zo dat het zeer prettig internetten is op een iphone. Ik heb er zelf ook een. En het is heel handig als je even snel iets wilt laten zien. Je hoeft niet meer per se naar de computer.
Bijna alle andere toestellen geven html nog niet eens fatsoenlijk weer. En de bediening is ook niet zo fijn.
Leuk dat ze dat EDGE verkeer monitoren terwijl de rest van de wereld al op HSDPA surft..... en googled
Leuk dat ze dat EDGE verkeer monitoren terwijl de rest van de wereld al op HSDPA surft..... en googled
je zi er helemaal naast, ze monitoren natuurlijk alles. Edge, HSDPA, Wi-Fi etc. Feit is dat Google meer benadert wordt met een mobiele versie van Mac OS X (iPhone / iPod Touch) dan alle andere mobiele platformen tezamen. Dus een paar miljoen iPhones en iPods, tegenover misschien wel 100 miljoen andere smartphones, PSP's en wat niet al.

Wat mij betreft is er n ding duidelijk: het maakt niet uit op welke snelheid of met welke standaard je internet, zo lang ze allemaal maar een bepaalde snelheid halen (EDGE is daarin nog zeer behoorlijk). Zo lang je maar een apparaat hebt met een fatsoenlijke browser, zodat je ook wl browsen.

Kan de concurrentie nog zulke goeie specs hebben, waar menig tweaker zich hier altijd stevig mee van de iPhone af zet. Als de software niet goed is beleef je er al snel geen plezier meer aan. (gelukkig voor hun is er Android, dat komt tenminste nog een beetje in de buurt van de iPhones software, hoewel het natuurlijk weer geen software is die speciaal voor n type apparaat is)

[Reactie gewijzigd door t-h op 15 februari 2008 22:43]

Nee, jij zit er naast. In de tekst zelf staat:
gekeken naar het totale marktaandeel gaat Nokia aan de leiding
Waar haal jij dan uit dat "Google meer benadert wordt met een mobiele versie van Mac OS X (iPhone / iPod Touch) dan alle andere mobiele platformen tezamen.", dat is dus helemaal niet zo.
Lees het artikel eens: dit zijn getallen die uit de servers van Google komen, niet van de apparatuur van een mobiele operator. Trouwens, als een mobiele operator zou monitoren welke URL's en welke User Agents er gebruikt worden, is het veel eenvoudiger om dat te doen op een punt in het netwerk waar HSDPA en EDGE al lang bij elkaar gegooid zijn.
ik denk toch echt dat het ook te maken heeft dat je een 'volledige' browser hebt op de iphone. En je dus kan zoeken met google, maar ook makkelijker wat met de resultaten kan.
(bekijken). Uiteraard zijn er veel meet mobieltjes waarmee je google met google kunt zoeken, maar als je niet zoveel met de resultaten kunt zul je dit denk ik ook niet snel gebruiken.

Ik neem mijzelf maar even als referentie.. ik heb heel veel telefoons gehad, en heb nu een iphone. En ik gebruik google nu vaker als hiervoor met mijn mobiel...

edit: en als ik de iphone dus gebruik om te googlen dan doe ik dat via gprs, en om te googlen en wat informatie te vinden vind ik dit acceptabel snel gaan.

[Reactie gewijzigd door deam99 op 15 februari 2008 21:47]

Plus het feit je ook nog eens goed scherp beeld hebt op de iPhone.
Ik durf mijn MDA al niet eens meer aan te raken |:( voelt zo middeleeuws aan sinds ik de iPhone heb 8)7
Ik neem aan dat ze hierbij ook de iPod Touch zoekopdrachten bij optellen?
Die telt niet als mobieltje, ook al kun je er wel mee bellen :P (met de juiste middelen)
leg eens uit, hoe kan je bellen met een Ipod Touch ?
Je kan een microfoon aan de USB-poort aansluiten en dan via VoIP bellen, mits je de iPod jailbreakt.
Google is your best friend ;)
Die manier gaat wel alleen als je een wi-fi verbinding hebt...
Heb je wel een punt, alhoewel de software identiek is wat er denk ik voor zorgt dat ze geen onderscheid hebben kunnen maken.
Sites kunnen het verschil zien tussen een iPhone en een iPod Touch (ergens gelezen), dus google waarschijnlijk ook ;)
Mozilla/5.0 (iPhone; U; CPU like Mac OS X; en) AppleWebKit/420+ (KHTML, like Gecko) Version/3.0 Mobile/1C28 Safari/419.3
Mozilla/5.0 (iPod; U; CPU like Mac OS X; en) AppleWebKit/420.1 (KHTML, like Gecko) Version/3.0 Mobile/3A100a Safari/419.3
internetten met mijn e61 is echt geen feest. Het gedoe om ee pagina te bekijken is echt onbeschrijfelijk. Dat zal wel tevens ene reden zijn voor veel mensne m met dat soort toestellen minder te surfen.
och, ik heb een e61i en ik vind 't reuze meevallen. het is natuurlijk niet bedoeld als primair surfplatform. Als ik echt serieus op internet wil zoeken/lezen, dan pak ik m'n MacBook Pro wel en schuif daar m'n UMTS expresscard in. Maar voor even casual wat opzoeken terwijl je op de trein staat te wachten voldoet die E61i uitstekend.
De iphone lijkt me prettiger om te internetten en de nokia's (bijvoorbeeld de N95) prettiger om te bellen.
De iPhone is prettig om te te browsen (vanwege het grote scherm, makkelijke touch besturing en de volledige browser wat er op staat), daarnaast is de iPhone ook gewoon prettige om mee te bellen. Kan misschien niet zo veel als de nokia, maar het doet wat het moet en doet dit goed.
mijn collega (die een Iphone bezit) gebruikt de WIFI ook extreem veel op de Iphone, eerder had hij een PDA waarop dit niet lekker werkte... Dus ja, er word gewoon meer gebruik gemaakt van internet op een Iphone denk ik zo.
Misschien moeten iP{hone gebruikers gewoon meer zoeken want gebruikers van andere mobieltjes zijn slimmer?
hmm ik hoef weinig te zoeken aangezien de meeste sites die ik gebruik zo uit me hoofd kan ratelen en/of ge-bookmarkt heb

en google is niet de enige zoekstation....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True