Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

T-Mobile heeft sinds de introductie in Duitsland op 9 november 2007 zeventigduizend iPhones verkocht, zo heeft Deutsche Telekom bevestigd. Meer dan de helft van de kopers van de smartphone zijn nieuwe abonnees.

iPhone T-MobileT-Mobile wist op de dag van de lancering al te melden dat het tienduizend iPhones had verkocht. Het aantal van zeventigduizend verkochte toestellen tot nu toe noemde Rene Obermann, hoofd van T-Mobile, 'een goede start'. Analisten zijn minder tevreden. Het aantal is lager dan de 150.000 iPhones die Hannes Wittig, analist voor JPMorgan Chase, had voorspeld. "Als Deutsche Telekom de verkoop wil stimuleren moet het Apple bewegen de prijs van de iPhone te verlagen", aldus Wittig. T-Mobile had 34,5 miljoen klanten eind september 2007.

De zeventigduizend verkochte iPhones zijn exclusief de simlock-vrije iPhones die T-Mobile, als gevolg van een kort geding van Vodafone, verplicht was aan te bieden in Duitsland. Het vonnis werd echter twee weken later weer vernietigd.

Op de Macworld Expo maakte Steve Jobs eerder deze maand bekend dat Apple in 2007 wereldwijd 3,7 miljoen iPhones had verkocht. De uitsplitsing van dat getal roept vraagtekens op. AT&T, de exclusieve verkoper van de iPhone in Amerika, liet weten 'maar' 2 miljoen iPhone-klanten te hebben binnengehaald. O2 heeft in Engeland 190.000 iPhones verkocht, en de verwachting was dat Orange in Frankrijk zo'n 100.000 stuks zou verkopen. Een deel van de grofweg 1,3 miljoen iPhones die overblijven zou dan gehackt zijn en een deel zou nog op de schappen liggen, zou dan de conclusie moeten luiden. Apple denkt in 2008 in totaal 10 miljoen iPhones af te zetten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Het probleem is dat Apple de Amerikaanse strategie heeft proberen toe te passen in Europa.
En dan kom je op de volgende punten:

1. De Europeanen zijn wat minder hype-gevoelig. Zo lagen er geen mensen in de rij en gingen ze niet voor bedragen met vier cijfers weg op ebay.
2. De Europeanen zijn veel geavanceerdere toestellen gewend dan de Amerikanen, HTC, Nokia, Samsung etc hebben al tijden toestellen met HSDPA, touchscreen, betere camera's etc.
3. De Europeanen krijgen die toestellen voor veel minder geld of zelfs gratis in combinatie met een abonnement.
4. In de meeste Europese landen heb je een groter aanbod aan mobiele netwerken. Met een exclusieve deal spreek je dan veel minder mensen aan.
5. De hype was alweer enigszins overgewaaid. Na de introductie in de VS was er het meest over te lezen, daarna is het erg afgezwakt. De iPhone werd bij de release eigenlijk al niet eens meer gezien als het nieuwste van het nieuwste.

Overigens ben ik maar al te blij dat het hier dus niet zo goed aanslaat. Het mooie is hier juist dat je de meeste toestellen bij meerdere netwerken kan krijgen, je zelf kan kijken hoeveel je voor je abonnement wilt betalen en hoeveel korting je vervolgens op je toestel krijgt. Apple probeert hier verandering in te brengen door een deel van het abonnementsgeld op te eisen, maar één deal per land te sluiten en door het ontmoedigen van het kopen van een simlockvrij toestel.
Als het wel een daverend succes was geweest, dan zouden andere fabrikanten soortgelijke deals sluiten waardoor je als consument minder keuze hebt en duurder uit bent.
Je beargumentatie is vrij zwak.

1. Europeanen zijn ontzettend hypegevoelig, zeker met spulletjes van Apple, kijk maar eens naar de iPod.
2. Heel leuk allemaal, maar 90% van de kopers weet net aan hoe te sms-en en te bellen. Dus het technologie argument gaat niet echt op.
3. Het gaat hier dus wel om een toestel met flinke patsfactor, en dat is ook wel te herleiden uit de verkoopcijfers van de gekraakte iPhones in NL. Daarnaast kopen mensen nog al te vaak een iPod los naast een mobiele telefoon.
4. In Nederland hebben we keuze uit 4 netwerken, die allemaal submerkjes hebben. Lijkt veel, maar in werkelijkheid zijn het er slechts 4. Daarintegen heeft de VS er 18...
Check eerst even http://en.wikipedia.org/w...he_Americas#United_States
5. Dat valt te betwisten. Het zou eerder liggen aan het feit dat Apple een "poor selection" in mobiele netwerken heeft gemaakt. Dit is ook terug te zien in de verkoopcijfers waar slechts 50% van de verkopen bij T-mobile nieuwe klanten betreft. Ook het probleempje met Vodafone heeft, waarbij T-mobile de prijs even naar 999 euro bracht hielp niet echt. De media heeft er uiteraard flink van gesmuld, en nu staat het apparaatje te boek als "veel te duur".

Als Apple slim is, laten ze de Europese markt even voor wat die is, en maak lekker een afspraak met een betrouwbare en toonaangevende carrier zoals Vodafone.
En dan met een versie 2.0 de Europese markt aanboren.
Vrij zwak zeg je dan ;)

1. De iPod/Apple-gekte is hier anders lang niet zo groot als in de VS. Zoals ik al zei: geen mensen die in de rij liggen en het is duidelijk dat ze hier niet blindelings de iPhone kopen(in de VS lagen ze tenslotte al in de rij te overnachten terwijl nog niemand het toestel ooit had gebruikt)
2. De mensen die een iPhone willen zullen ongetwijfeld meer willen doen dan 'bellen en smsen'. In dat geval hebben ze hier dus een veel breder aanbod aan toestellen die aan hun eisen voldoen. Dat argument gaat dus zeker wel op.
3. De patsfactor geeft dus aan waarom de iPhone hier geen doorslaand succes is. Het merendeel van de mensen behoort niet tot de patsers en haalt dus liever een goed toestel voor een goede prijs.
4. Nu vergelijk je de fysieke netwerken van Nederland met de netwerken in de gehele VS. Vergelijk dan tenminste die van geheel Europa ermee. Bovendien sluit Apple dus contracten met de aanbieders en niet met de fysieke netwerken. Als één van de 'submerken' de deal krijgt, dan krijgt een ander 'submerk' op dezelfde infrastructuur niet de deal. Daarnaast zijn er maar een paar echt grote en toonaangevende aanbieders in de VS. Als je je eigen linkje volgt, dan zie je dat de nummer 3 in de VS al meer leden heeft dan de nummers 5 tot en met 18 bij elkaar. In Europa is het veel meer verspreid over de verschillende aanbieders.
5. Het toestel is ook simpelweg veel te duur als je het vergelijkt met soortgelijke toestellen.

En als Apple dus écht slim is dan kijken ze naar het succes van andere fabrikanten en zien ze dat het veel slimmer is om een vrij toestel uit te brengen die je bij elk netwerk kan halen. Dan kunnen ze vervolgens één of andere 'Limited edition' voor pakweg Vodafone bewaren.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 28 januari 2008 23:23]

Ik zie het toch echt anders,

1. Ze hebben amper en mediacampagne gehad in de EU.
2. Nee, dat zie je dus verkeerd, mensen weten niet veel meer te doen, dan een sms en een belletje en een eventueel mms-je. Alle overige mooie functies worden over het algemeen niet gebruikt. Apple probeert door een mooie UI de mensen kennis te laten maken met andere facetten van de telefoon. En Apple bied een geinteregeerde iPod.
3. Het merendeel van de mensen behoort niet tot de patsers? Even wat rare patsdingetjes van NL opsommen hoor;
-Dure iPod
-Beertender (wat een onzin apparaat)
-Senseo (ja voor sommige mensen dus he)
-Breitling horloges (mensen sparen er serieus 10 jaar voor en kopen zo een kreng)
-Dikke BMW's en Mercedes benz bakjes
-Moet je in Parijs eens kijken op de Champs Elyses, hoeveel "Pats" er is in EU. Of in London waar mensen voor de gein 15 rondjes rijden met hun ferarri op Picadilly square.
-En leuke mobieltjes, zoals de iPhone.
Kijk eens naar de verkoopcijfers van Apple in 2005, waar Europa 48% had en de VS 32%. Lullige was alleen dat de VS desontdanks nog steeds meer winst wist te maken, maargoed: http://www.macnn.com/arti.../a.look.at.apple.numbers/

4. In de EU hebben voor zover ik weet gekozen voor T-mobile (Deutsche Telekom) en Orange (France Telecom). Wie zit er dan nog meer op die netwerken?

En even voor de duidelijkheid, Tmobile, Orange en Vodafone hebben gezamelijk iets meer dan 80% van de Europese markt in handen. Alle anderen zijn kleine nationale carries die niet te vergelijken zijn met de 18 carriers die in de VS actief zijn. Dus als ik heel Europa zou moeten vergelijken is het dus 3 vs 18. En heb je dus nog steeds ongelijk.

5. Dat is een redelijk argument, het toestel is te duur. Maar dat is het ook in de VS. Hoewel het waar is dat ze daar per capita een boel meer geld en koopkracht hebben, is het niet zo dat we in de EU alleen maar arme sloebers zijn.

Maar wat ik persoonlijk denk is dat de iPhone vrij succesvol is geweest tot zover, in 6 maanden tijd 4 miljoen (of 2 miljoen) stuks afzetten is erg netjes. De strategie werkt dus wel, het duurt alleen even voor de verkopen aanslaan in de EU.
Of de mensen die hier in de rij zouden zijn gaan liggen hadden de iPhone al via internet, of zijn hem misschien zelf gaan halen?
De Europeanen zijn wat minder hype-gevoelig.
Da's een mooie theorie, maar klopt niet met de praktijk. De Europese markt is juist extreem hype gedreven, en gek op fashion phones als de LG Prada, D&G RAZR's, LG Chocolates, etc. Samsung en Sony-Ericsson hebben hier een extreem korte cyclus voor hun verkooptoppers van enkele maanden, erg kort vergeleken met de VS waar men veel langer doet met modellen
De iPhone heeft het nogal moeilijk in Europa. Grote verschil met de VS is dat we hier meer 'echte' concurrentie hebben, losse toestellen kunnen kopen en vooral ook zelf kunnen bepalen welk toestel we willen. Hierdoor hebben partijen als Nokia en HTC veel meer vrijheid waardoor we wat techniek betreft (UMTS, smartphones) flink voorlopen op de VS. De iPhone is zeker erg leuk maar voor Europese begrippen echt veel te duur, al helemaal als je bekijkt wat voor een belachelijk abonnement er bij hoort met relatief traag internet (maximaal EDGE dus maximaal GPRS in het grootste deel van Europa).

Dat er een flinke discrepantie bestaat tussen het aantal verkochte en door AT&T geactiveerde toestellen is ook niet zo heel erg vreemd met de huidige dollarkoers (¤280) en de hoge officiële prijzen van de iPhone buiten de VS.
Het is vooral dat bijna iedereen er hier al een heeft, die hem wou hebben :p.
Tevens vind men het in europa te duur(niet zozeer het toestel maar vooral het bijbehorende abbonoment).
Geen idee of het veel is. Kunnen jullie er niet bij vermelden hoeveel Nokia's er in dezelfde periode verkocht zijn, voor de beeldvorming?
De dagproductie van Nokia ligt ongeveer op een miljoen.
Ze willen graag meer produceren maar lopen tegen leveringsproblemen op.
Apple's iPhone is een hype die nu al op zijn retour is. Over een jaar zal Apple eieren voor zijn geld moeten kiezen want het aantal verkochte iPhones loopt nu al achter op de verwachtingen.

Duidelijk is dat de iPhone geen succes zal worden zoals de iPod wel is. Dat is natuurlijk niet zo vreemd als je ziet dat veel GSM apparatuur slechts een jaar meegaat. De dure en in mogelijkjheden beperkte iPhone kan niet lang mee. De verwachte tweede generatie zal pas 3G ondersteuning bieden terwijl de concurrentie al weer verder denkt. Apple heeft zich wat verkeken op deze markt, maa rhet was een aardige poging die weer een nieuw model opleverde.
wat concreter: van de smartphone markt in de VS (in de gewone gsm markt heeft de iPhone niks te zoeken) behaalde de iPhone in haar eerste kwartaal (Q3 07) een marktaandeel van 19,5%. Meer dan Nokia, Motorola en nog zoëen bij elkaar. Deze cijfers waren niet van Apple, maar van een marktbureau.

Dat er nu een paar honderdduizend iPhones zoek zijn zegt niet zoveel.
Raar, hoe kan de grootste smartphone fabrikant ter wereld (Nokia) nog niet eens 20% marktaandeel hebben met Motorola en nog een 3e erbij? Voor wie zijn dan de andere 60%?

Edit: ah even bijgelezen...blijkbaar verkoopt Nokia zijn smartphones in de VS alleen als los toestel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 januari 2008 18:34]

Blackberry? Helio (zeer populair in de VS)? Zo zijn er nog een hoop hoor. Nokia is lang niet het enige merk met smartphones, en al helemaal niet in de VS.
Nokia en Motorola zijn hier in de VS niet zo groot wat smart phones betreft. Voor Nokia is de Amerikaanse markt over het geheel zeer zwak. Dat heeft te maken met het gedeeltelijk gebruik van CDMA technology en met het feit dat Nokia moeilijk doet bij het vervangen zijn zijn logo door dat van de carrier

In the smartphone markt in de VS zijn het vooral RIM en Palm die de markt beheersen.
Omdat Nokia niet zo groot is in de VS! De winnaar daar is RIM
Dat lijkt mij een slechte vergelijking, van Nokia zijn er meerdere types op de markt...
Klopt, ik denk dat een goede vergelijking de Nokia N95 is dit is een vergelijkbaar toestel.
Of de HTC-Touch, waarvan voor de introductie gezegd werd dat het een iPhone killer zou zijn...
De Nokia N95 staat nu al sinds de introductie in de top 5 meestverkochte mobieltjes in de UK, wat betekent dat je er zo tussen de 25-50.000 per maand verkoopt. Grof geschat: zo'n 250-500.000 sinds de introductie. Dat is meer dan de iPhone, maar die is ook duurder en minder lang op de markt.

Edit: ah gevonden: begin december 2007 waren er 1 miljoen N95's in heel Europa verkocht. Dus ongeveer 3x zo veel als de iPhone.

Nog een statistiekje: Nokia verkocht 100 miljoen smartphones in 2007 (van in totaal 400 miljoen), da's dus de hele N-serie en E-serie bij elkaar.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 januari 2008 18:31]

Of hoe je met statistieken zoveel kan zeggen als niets 8)7

De iPhone wordt verkocht in 3 europese landen en jij vergelijkt die verkoopscijfers met de N95 voor heel europa?

T-Mobile zegt "The iPhone is by far the most sold multimedia device in T-Mobile's portfolio,"
UK+Frankrijk+Duitsland is driekwart van de Europese telecom markt, >200 miljoen mensen, dat zegt echt wel wat. En ongetwijfeld is de iPhone de bestverkochte van T-Mobile, maar dan hou je alle telefoons in de losse verkoop en die van andere operators weer buiten beschouwing ;)
En weer kom je met onzin cijfers! Er wonen iets van een 450.000.000 inwoners in europa. Die 200.000.000 is dus zelfs nog niet de helft.

Of hoe je met wat goochelen je favoriete telefoon tot best verkochte kan uitroepen. Dus als ik jouw manier van statistiek moet volgen zou de iPhone de N95 al lang achter zich hebben gelaten als de iPhone in heel europa verkocht werd vermits er nu officieel 350.000 iPhones verkocht zijn in die 3 landen.

Een beetje opzoek werk zal je zelfs tonen dat het aantal iPhones in europa rond 750.000 ligt. 40% van die phones zou unlocked zijn. Dus eigenlijk is die N95 een flop blijkbaar vermits de N95 overal vrij verkrijgbaar is in alle winkels.

Tja als jij met cijfers kan goochelen kan ik het ook ;)
Mag ik je even adviseren de laatste keynote van Apple te bekijken.
Verbaas je maar dan niet hoeveel de iPhone de gehele gsm mark nu al in bezit heeft.
Ik heb zo'n vaag voorgevoel dat die Iphone hier of nooit gaat komen, of dat niemand hem koopt. Behalve de echte apple fanboy's.

Het is een prachtig toestel, alleen qua mogelijkheden vind ik het veel te karig, en ik ben zeker niet van plan 400 euro uit te geven en dan nog eens mijn abokosten (á 40 euro per maand) slechte deal in mijn ogen, er zijn betere toestellen te koop. Of nog beter, koop een laptop voor die 1200 euro die je dan totaal kwijt zou zijn.
Daarom zijn er binnen europa geen miljoenen in omloop.
AT&T (USA): 2.000.000
O2: 190.000
Orange: 100.000
Tmobile: 70.000
--------------------------
Europa: 360.000

Een groot verschil in aantallen. Er is in geheel europa ongeveer een kwart van het aantal in de VS verkocht. Toch een groot aantal minder. En ik denk niet dat het nog erg gaat stijgen, dus Apple zal er zeker goed aan doen om hun strategie (iig voor europa) te veranderen. :)
Nu is de europese markt ook wel wat kleiner, niet waar?
Frankrijk ~63 miljoen, UK ~60 miljoen & Duitsland ~82 miljoen = ~205 miljoen.
VS heeft 301 miljoen inwoners.

De verkoopcijfers zijn dus gewoon slecht.
Met 2/3 van de VS bevolking zouden de EU verkopen gewoon over een miljoen moeten zitten.
Het blijkt dat 'wij' niet zulke meelopers zijn met elke hype uit de VS.
'Wij' hebben onze eigen hype: de Nokia N95. Daar zijn er meer dan 1 miljoen van verkocht in Europa, terwijl dat ook een heel duur toestel is.
misschien wel duur, maar toch nog steeds een stuk goedkoper dan een iPhone met abonnement.
Niet goedkoper als je een vergelijkbaar abonnement hebt.
Snel internet + hotspotaccess is niet goedkoop...
(En snel internet wilde je natuurlijk, want dat wordt de iPhone verweten niet te hebben...)
zoals hierboven: Apple is in de VS VEEL populairder, hier is Nokia een vaste waarde, evenals Samsung. In de VS zijn het weer andere merken die aan de top staan van de smartphonemarkt.
De verkoopcijfers vallen dus nog wel mee, maar zijn inderdaad niet denderend.
O ja? Leer eens tellen, zou ik zeggen. De Amerikaanse markt is maar een klein rotmarktje vergeleken met de Europesche. Alleen al de EU + Noorwegen en Zwitserland hebben bijna 500 miljoen inwoners. Vergelijk dat met de 301 miljoen inwoners van de VS. Dat Europa niet de belangrijkste afzetmarkt wordt gevonden zal wel iets met nationalistische arrogantie van de veelal Amerikaanse bedrijven te maken hebben.
Als je bij de EU allerlei bonus landen telt mag je natuurlijk ook Canada wel bij de VS tellen. Ik denk trouwens niet dat het "nationalistische arrogantie" is, maar gewoon omdat het hun thuismarkt is, die bedienen ze het eerst en primair. Bovendien is de Amerikaanse markt homogener (talen, culturele verschilen, smaken) dan de Europese markt(en) en dus gemakkelijker te bedienen.
En leer jij eens lezen...

Hij telt de landen op die de iPhone verkopen, niet heel Europa. En dan zijn de cijfers die hij je presenteert correct. En Europa heeft totaal een inwoneraantal van 490 miljoen mensen die gemiddeld $32,900 (2007 est.) verdienen tegenover 301 miljoen Amerikanen die gemiddeld $46,000 (2007 est.) verdienen.

Omdat het dus per capita rijkere mensen betreft en de VS lagere belastingen heft en dus de mensen een grotere koopkracht hebben, is het voor vrijwel elk bedrijf in de wereld de belangrijkste markt die het aan kan boren voor consumenten elektronica. Zoals nu ook uit de cijfers blijkt, heeft Apple gewoon een lagere afzet i.v.m. de VS.

Als jij het op arrogantie wil gooien, prima, de rest gooit het op commerciele economie 1.1. Ik denk dat Apple erg blij is dat jij die strategie niet bepaalt. :)
Ik vind 1,3 miljoen 'overblijvers' best veel. Stel dat er voor de makkelijkheid van het rekenen 1 miljoen verkocht waren die gehackt zijn. En dat deze verkocht worden voor laten we zeggen ¤400, deze zonder simlock voor ¤1000, dat is 1 miljoen * ¤600 verlies. Gerekend ¤600 miljoen verlies op gehackte foons. Nuja, dat is het verlies inclusief winst. Maar er zal best wel wat verlies opzitten voor Apple lijkt me.

Of ze verkopen hem veel! te duur en hebben alsnog winst...

[Reactie gewijzigd door nick_vh op 28 januari 2008 16:47]

Minder winst is nog altijd iets anders dan verlies. Zelfs als ze verkocht worden voor 400 euro maakt Apple er een aardige winst op. De prijs van 1000 euro simlockvrij hebben ze puur genomen om mensen te ontmoedigen het te kopen en min of meer te dwingen een abonnement te nemen.
Vergeet niet dat er nog een mooi bedrag naar Apple zal vloeien van de abbo's. :X
Nou nou jullie schijnen het allemaal precies te weten hier. Soms dan weet je gewoon dat alles wat hier te lezen valt krijg je de raarste opmerkingen.

Bijvoorbeeld:
"En dat voor een zeer fragiel hypeding, waar niet veel bijzonders op zit als een cool scherm. 1x een kleine stuiter en dood is je i-phone."

Heb je het al een keer geprobeerd? Op YouTube hadden ze een filmpje waar ze dat dingen gewoon gerust op de stoep lieten vallen (ja ook op de rand van de stoep). En met een mes in de keuken op het scherm gingen snijden. Natuurlijk zaten er schrammen op de chromen lijst maar het glas was gewoon helemaal heel. Dus wat je veronderstelt klopt niet. (iPhone niet i-phone).

of

"3. De Europeanen krijgen die toestellen voor veel minder geld of zelfs gratis in combinatie met een abonnement. "

Jij bent ook pas vandaag geboren. Sinds wanneer krijg ook maar iets gratis in deze wereld? Jij denkt dat je, je mobieltje gratis krijgt?

"De iPhone heeft het nogal moeilijk in Europa. Grote verschil met de VS is dat we hier meer 'echte' concurrentie hebben, losse toestellen kunnen kopen en vooral ook zelf kunnen bepalen welk toestel we willen.

Heeft de iPhone het moeilijk? Volgens mij niet. Apple kiest gewoon rustig met wie ze willen samenwerken en wie met hen. Zij denken dat ze het beste de klant kunnen helpen door er maar door een aanbieder beschikbaar te zijn. En jij beweert dat er in de VS geen 'echte' concurrentie is. Wat dan? Ze matsen elkaar daar allemaal. eentje voor sprint en eentje voor AT&T en ook eentje voor T-mobile. In de US mogen ze tenminste hun producten/services met die van hun concurrent vergelijken en die zwart maken. Je moest eens weten wat sprint tegen hun klanten zei over de iPhone.

Ik denk dat het goed gaat met de iPhone maar het heeft natuurlijk competitie. Dat is goed want dan moeten alle partijen wat doen om hun producten te verbeteren. Ik hoop dat de 3G iPhone snel uitkomt. Dan gaat het denk ik wel wat sneller.
Jij bent ook pas vandaag geboren. Sinds wanneer krijg ook maar iets gratis in deze wereld? Jij denkt dat je, je mobieltje gratis krijgt?
Hallo meneertje-vat-het-letterlijk-op en kan niet begrijpend lezen. Dat gratis slaat op 0 euro bij betalen waar je bij de iPhone zo'n 400 euro moet bijlappen. In dat geval lijkt me de betekenis van 'gratis bij een abonnement' toch wel duidelijk zat.

Voor de rest klink je wel enigszins als een Apple fanboy. De iPhone doet het in Europa allesbehalve goed. 70.000 is niet bepaald veel als er 150.000 voorspeld is en T-Mobile 34.5 miljoen leden heeft.
En al helemaal voor een enorm gehyped toestel kan je gewoon niet ontkennen dat de verkopen simpelweg erg tegenvallen.
Tsja, de concurrentie is nou eenmaal minder in de VS, dat laat 1 blik op de AT&T of Verizon webshop al zien. Alle multimedia telefoons die hier groot waren (N95, W880, K850, W960i etc) zijn niet of sterk vertraagd naar de VS gekomen. Apple is heel slim geweest, ze hebben maximaal gescoord door eerst in een door de concurrentie 'verwaarloosde' markt te starten. Nu neemt iedereen de Amerikaanse markt serieus, men dacht altijd dat er itt Europa/Azie geen vraag was naar multimedia telefoons.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 januari 2008 21:56]

Prijs in Europa is gewoon te hoog.
Als je hem in de VS voor minder dan 300 euro kunt kopen, om hem vervolgens zelf te unlocken, waarom zou je dan hier 400 euro + abonnement gaan uitgeven.
Simpel.

Probleem is dat een hoop Europeanen die hem wilden hebben (het volk dat 'm normaal gereserveerd zou hebben, of in de UK voor de deur zou liggen) hem al via import uit de VS hebben gehaald gok ik.

Heb een paar Nokia's gehad, hiervoor een Vario, maar vind de iPhone echt een meesterlijk toestel. Bellen, SMS-en, iPod, internet, werkt perfect. Schitterend scherm en erg stevig apparaat. Enige wat ik nog mis is GPS, maar in de VS hebben ze dat al opgelost met Google Maps, en in februari komt de SDK, dus dan zal "losse" navigatiesoftware wel snel volgen.

Ik heb 'm zelf in de VS gehaald. In Europa had ik het geld er niet voor over gehad (want 1000 euro voor een simlockvrije gaat me te ver, net als 400 euro + 24* abonnement).
Als je het zo bekijkt is een VS-import versie een koopje: een 8GB iPod Touch kost hier ook 300 euro, dan heb je er met de import iPhone een gratis telefoon bij :P

[Reactie gewijzigd door matthijst op 29 januari 2008 00:24]

@ nickske

Apple is in staat om de I-phone met winst te verkopen. Ik heb ergens gelezen dat de materialen en assemblage kosten onder de $ 280 liggen. Dus ja ze worden met redelijk wat winst verkocht!
ik heb ergens gelezen... bron?
Is inderdaad niet correct. Is namelijk nog eens een hele hoop minder:
nieuws: 'Onderdelen iPhone kosten 200 dollar'

MS wordt bijna jaloers als ze kijken naar de winstmarge van de iphone.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 28 januari 2008 17:05]

Hoe weet je dan wat de winstmarge is als je niet weet wat de kosten zijn?

Die 200 dollar zijn alleen de ruwweg geschatte materiaalkosten, niet de totale kostprijs.
Hier in de VS werd de omzet per iPhone voor Apple geschat op $1200. Dat is het totaal van de prijs die AT&T betaalt voor de iPhone en de maandelijkse premie die per gebruiker aan Apple afgedragen wordt. Ondertussen is de prijs zo'n $200 gedaald.

De marge voor Apple is dus nog grofweg 400% per iPhone. Daar gaat natuurlijk nog wat vanaf aan assemblage, logistiek, marketing, afschrijving R&D kosten etc, maar we mogen er wel vanuit gaan dat er dan nog een stevige winst overblijft.
Neu, MS wordt daar niet echt jaloers op.
MS haalt 85% nettowinst op WIndows, dus veel meer.
De prijs die Apple betaald voor de onderdelen is natuurlijk niet de totale prijs.
Er is nog ontwikkeling, logistiek en marketing...
We hebben hier diverse iPhone's op kantoor en ze stuiteren aardig wat en er zit nog geen kras op het scherm (op de acherkant een hoop overigens). Fragiel zijn ze zeker niet. Hou er eerst eens 1 vast voordat je begint te flamen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True