Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 176 reacties
Bron: Business Week

De onderdelen in de iPhone kosten Apple voor de 4GB-versie niet meer dan 200 dollar. De 8GB-uitvoering zou 220 dollar aan elektronica herbergen. Dit zegt Portelligent na een voorlopige analyse van de hardware.

Apple zou, wanneer alleen naar de kostprijs van de hardware wordt gekeken, elke iPhone met een winst van minimaal 150 procent verkopen. Volgens Portelligent is het mobieltje daarmee al vanaf dag één winstgevend. Het toestel met 4GB flashgeheugen gaat in de VS voor 499 dollar over de toonbank; de 8GB-versie kost 599 dollar. Apple weigert commentaar op de bevindingen. Het bedrijf en zijn toeleveranciers zijn traditiegetrouw zeer terughoudend met het openbaar maken van details over de gebruikte hardware, en Apple doet er alles aan om de onderdelen van zijn creaties onherkenbaar te maken.

Portelligent meent dat het duurste onderdeel in het Apple-toestel het aanraakgevoelige scherm is. Hoewel de fabrikant van het touchscreen lastig te identificeren is, zou het scherm gemaakt worden door het Duitse bedrijf Balda en ongeveer zestig dollar per stuk kosten. De cpu van de iPhone draagt het Apple-logo, maar Portelligent zegt uit het serienummer af te kunnen leiden dat de processor uit de Samsung-fabrieken afkomstig is. De chipfabrikant zou gebruik maken van een coredesign van ARM Holdings. Dit Britse bedrijf verkoopt licenties voor zijn arm-architectuur. Naast de cpu zou ook een chip van NXP Semiconductor gebaseerd zijn op de technologie van ARM Holdings.

iPhone pcb

Uit een verdere analyse van Semiconductor Insights blijkt dat Samsung niet alleen de cpu aan Apple verkoopt. Het nand-flashgeheugen voor de opslag van media op de iPhone zou ook door het Koreaanse bedrijf worden geproduceerd, terwijl de 32 megabit grote nor-flash van Intel afkomstig is. De wifi-chip komt van Marvell, de i/o-controller voor het touchscreen wordt gemaakt door Broadcom en de bluetooth-module is een ontwerp van CSR.


Semiconductor Insights opent de Apple iPhone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (176)

1 2 3 ... 6
En zo blijkt maar weer, Het merkje maakt het zo duur.
De gemiddelde telefoon wordt tegen vergelijkbare marges verkocht hoor. Daar zitten alleen wat minder dure onderdelen in. Als de iPhone met onderdelen van 200 dollar voor 500 verkocht wordt, is dat dan erger dan een simplistische Samsung of wat dan ook voor merk telefoon die 50 euro aan onderdelen kost en voor 150 of 200 euro verkocht wordt? Overal zitten hoge marges op.

Op mijn opleiding leerde ik dat voor eenvoudige consumentenproducten een reële schatting was: Kostprijs is 3x prijs ruw materiaal en verkoopprijs is 3x kostprijs. Dat gold dan wel voor eenvoudigdere producten zoals een koffiezetter ofzo. Voor deze elektronica kan ik me voorstellen dat een stukje van die berekening verschoven wordt omdat "ruwe materialen" voor een koffiezetter bijvoorbeeld zijn: polypropeen-korrels en voor elektronica gaat het om chip-fabricage (of zand, als je dat als materiaal wilt zien voor chips). Dus de opbouw is wat anders. Maar grote vermenigvuldigingen in de prijsopbouw zijn aan de orde van de dag.

Als je je echt kwaad wilt maken, ga dan zeuren over de kleding die in Bangladesh voor 2,50 euro wordt gemaakt en hier voor 200 wordt verkocht.
Ja en neen. Ja omdat Apple verdomd goed weet dat het Apple merk hip en cool is, en neen omdat Apple verdomd goed is met de marketing. Het is gewoon het geniale brein achter de marketing dat er voor zorgt dat ze een fors bedrag kunnen vragen voor een product dat toch wel verkocht wordt, ongeacht de prijs.
Wat veel mensen schijnen te vergeten is de research & developement fase die aan elk product voorafgaat. Dat kost ook aardig wat centjes.
(Maar goed, dan nog hebben ze het weer slim aangepakt)
Ja maar als je bedenkt dat door het gebruik van MacOS X de software relatief gemakkelijk geport kan worden, dat de R&D daar (relatief gezien) niet zo hoog zal zijn. Dat hebben ze wel bewezen met de overstap naar intel. Daar bleek wel uit dat MacOS X heel goed overweg kan met meerdere architecturen omdat er een soort van HAL (Hardware abstraction layer) aanwezig is.
door het gebruik van MacOS X de software relatief gemakkelijk geport kan worden
Niet meteen. Er zullen veelal betrekkelijk wat stukken code mogen herschreven worden. De foon heeft namelijk een ARM-processor als kloppend hart, geen x86-CPU. Niet alleen omdat sommige zaken niet bestaan, maar omdat ze anders geïnterpreteerd kunnen worden. Leidt tot lompe toepassingen en zelfs compleet ongewenst gedrag. En zoek dan maar eens waar de fout ligt...

edit: GUI moet natuurlijk ook herschreven worden, hoewel dat de grootste moeite niet zal zijn.

[Reactie gewijzigd door mieJas op 3 juli 2007 14:58]

U bent misschien vergeten dat OSX nog geen jaar geleden totaal niet verkrijgbaar was voor x86. Dus ik denk niet dat het niet draaien op x86 iets is waar ze bij Apple ooit van hebben wakker hebben gelegen.
Nou zo gemakkelijk was dat kennelijk niet gezien het feit dat er mensen van het OSX 10.5 Leopard project op het laatste moment nog even op het iPhone project moesten helpen. Herinnerd u zich de vertraging in Leopard nog? ;)
je bedoelt dat unix al tientallen jaren perfect draait op intel cpu's?
je hoeft echt geen genie te zijn om in te zien dat dat vrij vlot ging gaan...

de enige echt moeilijke overstap van Apple was van OS9 naar OSX en die was helemaal niet zo rooskleurig als ik menig Mac'er mag geloven

als je Linux gebruikt kan je ook heel makkelijk van platform veranderen, eigenlijk kan zelf Windows het (zie NT4) alleen zag MS er geen brood meer in
De overstap OS 9 naar OS X viel uitermate mee. Developers konden hun applicaties zo compilen (middels Carbon) dat het zowel op OS 9 als X draaide. En zo niet, dan kon je Mac OS 9 separaat starten op OS X om zo van je legacy apps genieten. Zelden problemen mee gehad.

Ik heb nu zowat alle Mac overstappen van Apple meegemaakt (680x0 > PowerPC middels, OS9 > OSX en PowerPC > Intel) en keer op keer hebben ze goed werk geleverd voor wat betreft backwards compatibility. Inmiddels wordt het vrij lastig om 680x0 code te draaien op een intel-mac, maar destijds verliepen de overgangen vrij vlot.
Ja hallo dan heb jij de eerste versie van OSX toch nooit op je mac gehad. 2 dagen nadat ik het had geïnstalleerd ben ik net zoals de meerderheid van de OSX bezitter in die tijd terug overgeschakeld naar 0S 9 De eerste versie van OS X dioe echt deftig draaide was 10.2 en wat toen toch wel het hardste tegenviel was de browser. Ja toen werd OSX nog standaard geleverd met internet explorer dus ook al niet zo'n beste release (maar inderdaad de schuld daarvan lag dichter bij MS dan bij Apple zelf) Maar zelfs voor die tijd was het beter dan het alternatief windows dat klopt inderdaad. maar de eerste versie van OSX was gewoon een beta die je een glimp kon doen opvangen eerder dan een functioneel OS.
Als je het over 10.0 hebt inderdaad, geef ik je helemaal gelijk in. Heb 'n zelf ook niet langer dan een kleine week geprobeerd. Maar 10.1 vond ik al een hele vooruitgang en heb vanaf die tijd weinig last van problemen gehad (in vergelijking met anderen). Surfen deed ik trouwens met Omniweb, IE volledig links laten liggen leek me verstandiger...
en de software?
Ja dat zal zeker geld kosten maar geen 380 dollar PER telefoon! Het is gewoon omdat er apple opstaat en dat mensen daardoor zo gek zijn om er zoveel voor te dokken. Dan heb je het abbo nog niet meegerekend he, dat is ook nog minimaal 60 dollar per maand 2 jaar vast. Ik vraag me af wat de prijzen van europa worden want zoiets doet hier echt geen mens kijkende naar de abbo's die er worden aageboden......

[Reactie gewijzigd door Markofnikoff op 3 juli 2007 14:11]

Nog voor je tot een iPhone moet je het wel de visie hebben en het ontwikkelen. Dat de losse puzzelstukjes uiteindelijk $200 kosten zegt nog niets. Je kan iets voor $200 maken en je kan het niet eens kwijt raken als je geld toe geeft. De kostprijs is ook totaal geen argument voor de verkoopprijs. Als er rijen staan om iets te kopen voor $499 dan maakt het niet uit of het een stuiver kost om het te maken.
Je vergeet dat er geen concurrentie is.
De Iphone is de ENIGE phone met OS X, de enige met volledige integratie.

Hij is voor mij persoonlijk ook te duur, vooral met de abo kosten (die in België verboden zijn, dus een hele dure phone), maar ik ben wel al een tijdje op zoek naar een pda met volledige iCal integratie en synchronisatie met OS X.

Massa's pda's met Windows integratie, maar OS X??? de oudere Palms, maar dan nog ...

Als hij goedkoper was, zou ik hem zeker kopen, maar die prijs is idd belachelijk hoog.
Toch, ze hebben een 'monopolie' en worden verafgood door elke mac eigenaar ter wereld, en een hele hoop niet-mac gebruikers. Ze mogen die prijzen verdubbelen, dan nog wordt hij gekocht...
Kom op zeg.. vergeet voor het gemak even ontwikkelkosten, PR, marketing etc.?
Beetje erg kort door de bocht dit.
Daar tegenover staat wel weer dat hier uitgegaan wordt van een toestelprijs icm een 2-jarig abonnement. Die kortingen lopen in Europa bijvoorbeeld ook al op tot 500E, dus ook dat wordt even vergeten.

Dat moet dan ook meegenomen worden en dan kunnen die ontwikkelkosten en marketing daar makkelijk van betaald worden hoor...
Mijn Nokia E61 wordt ook netjes gesynced met iSync. De synchronisatie van mijn telefoon met iCal en AddressBook gaat beter dan ik ooit met Outlook voor elkaar heb gekregen.
En wat levert OS X je op? Een gesloten systeem waar je niet aan mag komen zonder zelfs een flash client. Zelfs Motorolla en SE budgetphones hebben dezelfde features. En ja, ook een leuk gesloten OS.

Nee, de iPhone heeft leuke kanten maar het OS is dat juist niet. Gesloten, onbewezen en log.
Gesloten? Je gaat voor 't gemak maar even voorbij aan het feit dat de 'kern' van OS X, de kernel alsmede wat spul direct daaromheen, volledig open source is? Je kunt prima je eigen kernel compilen, mocht je daar behoefte aan hebben. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin_%28operating_system%29

Nu weet ik niet zeker of dit 1 op 1 geport is naar de iPhone, maar volgens Apple iig wel ("volledig OS X"). :)

[Reactie gewijzigd door Chris_eBK op 3 juli 2007 16:55]

@ Bazilfunk

Jij bent echt een apple fanboy hè? Als OS-X écht superieur zou zijn, zouden ze dan niet een wat groter marktaandeel hebben op de computermarkt?

[Reactie gewijzigd door 192340 op 4 juli 2007 11:42]

Marktaandeel en de kwaliteit/superieuriteit hebben helaas lang niet altijd met elkaar te maken.

VB :
VHS vs P2000 en betamax
Firewire vs USB
Windows vs "vul maar in..."
wait and see... zelfs voor ¤100 méér krijg je ze nog verkocht
Apple besteedt relatief veel $ aan R&D, deze kosten staan niet in de BOM. Ook zaken als logistiek, assembly, marketing etc. ontbreken in het overzicht.
Sloop eens de Nokia N95 uit elkaar? Wedden dat je een weinig ander beeld treft. Misschien iets meer eigen onderdelen van Nokia en Philips. Maar qua waarde zal het elkaar niet zo ontlopen.
Hoge bomen vangen veel wind in dit geval, dus dit soort acties kun je wel verwachten als bedrijf. Zeker wanneer je zo'n onzettend grote marketing campagne opgezet hebt.
Dit is toch heel normaal. Je introduceert een product in de markt tegen een hoge prijs. De echte liefhebber heeft dit er wel voor over. Tegelijkertijd kun je je ontwikkelingskosten etc. een beetje terugverdienen. En na verloop van tijd laat je de prijs zakken. Oftewel price skimming
4POX schreef
Apple is nooit zo happig geweest op prijsverlagingen. En als ze een prijsverlaging doen is het nooit meer dan een paar tientjes en staat er alweer een opvolger klaar om het verloren marktsegment weer op te vangen. Apple weet dat de mensen willen betalen voor hun producten.
Zoek anders voor de lol op de Frontpage eens naar "Apple". En dan naar Intel of AMD.

[Reactie gewijzigd door mieJas op 3 juli 2007 15:07]

ach ze zullen die prijs vast bepaald hebben aan een bepaalde winstmarge over een x aantal jaar. Zolang je niet alle kosten weet die er bij de ontwikkeling, assemblage en vervoer komen kijken kun je er weinig over zeggen.

En waarom zouden ze het niet voor die prijs verkopen? er is een grote markt die het apparaat ongeacht de prijs wil hebben. Ze hebben het gewoon goed voor elkaar met de marketing en die betaald zichzelf driedubbel terug.
Een goede aanpak van Apple om op het apparaat een prijssticker te plakken die de kosten dekt. Ik heb de pest aan al die apparaten die tegenwoordig beneden de kostprijs worden gedumpt om klanten over te halen die vervolgens teveel gaan betalen voor games, inkt, belminuten etc

Een ouderwets gezonde bedrijfsvoering doe je door gewoon marge te maken op de producten die je voert.

Is het nou heel erg duur? Een kleine analyse.

- 500 dollar verkoopprijs
- in de bedrijfskunde wordt een bedrag van 30 procent marketing en verkoopkosten als tamelijk normaal beschouwd. Dat zou dus 150 zijn.
- 200 dollar onderdelenkosten
- Dan heb je dus nog 150 dollar over.
Gezien het hoge floprisico is een winstmarge van 15 procent te verdedigen. Dat is dus 75 dollar.

Dan heb je nog $ 75 over voor:
-- besturingssysteem
-- alle andere ontwikkelkosten, inclusief hardware ontwerp, testen, certificering.
-- overige kosten voor ontwikkeling en support

Ik vind de prijs nog wel gaan eigenlijk. Het is zo gemakkelijk om alleen op basis van die $ 200 ijzer wat te roepen....
Waar maken mensen zich eigenlijk druk om. Als je de prijs te hoog vind, dan koop je de telefoon gewoon toch niet. Apple heeft ongetwijfeld onderzoek gedaan naar wat een aanzienlijke groep mensen een redelijke prijs voor de iPhone zouden vinden en heeft ongetwijfeld de prijs op zo'n onderzoek afgestemd. Daarnaast zal de prijs naast de kosten voor onderdelen ook R&D, support, marketing, transport, winstmarge voor winkelier en winstmarge voor Apple moeten dekken.

Wellicht hoor jij dan niet tot de desbetreffende doelgroep, maar dan koop je toch gewoon een andere, goedkopere telefoon? Er is per slot van rekening zat keuze.
Grote onderschatting:

het touchscreen voor 60$? Een scherm voor een van de succesvolste pda's (qtek s100) kost al rond de 100$(retailprijs 160¤ - spreek uit ervaring), en een moederbord voor een dergelijke apparaat ligt meestal rond de kostprijs van een dergelijk scherm. De 4Gb aan flashgeheugen zit daar nog niet eens bij...

Elke soortgelijke pda kost minstens evenveel. Ik snap dus niet waarom - indien de vergezochte claim waar is- alleen apple bekritiseerd zou worden.
Ik zie veel mensen hierboven klagen over de prijs van het toestel. Tuurlijk is het duur en zeker als de onderdelenprijs maar de helft van de totaalprijs is. Maar vertel mij eens; Wie verkoopt er iets voor 100 euro als hij het voor 200 ook kwijt kan. Ieder bedrijf wilt winst maken, en zoveel mogelijk natuurlijk. Wanneer er vraag naar is wordt het gekocht !
Wat lopen ze nou te zeiken.
Dat ding heeft veel tijd en geld gekost om te ontwikkelen en daar willen ze dik op verdienen.
Windows Vista Ultimate kost ¤ 472,25 Retail NL.
Het DVDtje waar het op geperst staat kost minder dan een cent waarschijnlijk... en dat is dan wel ok?

Je betaald voor het merk, product, ,marketing, vervoer, enz,enz..
Als je hem te duur vindt dan koop je hem niet.
Ik ben het totaal met je eens, alleen je ziet wel iets over het hoofd. Microsoft is jaren bezig met het compleet opbouwen van een nieuw OS, waar veel nieuwe opties in zitten, en waarbij je ook nog moet zorgen dat het compatible is met veel software en hardware. Dat kost natuurlijk ongelovelijk veel geld. Apple boort gewoon verder op het concept mobieltje, doet er een touchscreentje bij en klaar is kees.
Dat een OS meer werk kost om te maken geloof ik direct.
Dat ze compatible moeten zijn met alles, daar hebben ze zelf voor gekozen.
Apple bouwt alles zelf en daardoor hoeven ze geen rekening te houden met de hardware van een ander. Misschien dat ze daarom de mogelijkheid van zelf software bouwen voor de iPhone wel aan banden gelegd hebben. Scheelt een hoop gezeik als er klachten komen dat softwarepakketje A je iPhone naar de ***** helpt.

Verder vind ik Vista ook maar een XP met een nieuw skinnetje waarmee je 100 keer meer moet klikken om hetzelfde te bereiken.
Dat de onderliggende code compleet nieuw geschreven is en ipv6 erin zit en noem maar op.. dat zal mijn buurman een worst wezen.. die verwacht dat het werkt.. en dat is iets waar apple gewoon goed in is... en waar je dus ook uiteindelijk voor betaald ;)
Ik denk inderdaad dat de R&D van de iPhone in een paar weekjes gedaan is. Even die iPod-kerel iets laten tekenen, drie ingenieurs wat componenten en een touchscreentje bij elkaar laten gooien en twee enthousiaste Poolse programmeurs die in een weekje het OS en de UI in elkaar zetten. Klaar is Kees.

Wanneer kan ik jouw gsm op de markt verwachten?

[Reactie gewijzigd door Arthur op 3 juli 2007 15:51]

Alsof een OS uit een fabriek (van een lopende band) af komt rollen... (komt van een groot kopieer apparaat :P).

Je verglijkt appels met peren. De winst is gewoon nog steeds te veel. Alhoewel ik nu wel erg benieuwd ben naar gsm's van nokia of qtek... wat die nou aan productie kosten kwijt zijn geweest...
De hardware moet betaald worden de assamblage van de hardware, de ontwerpers, de software, de mensen die de software schrijven, enzovoorts..

komop.. De uiteindelijke prijs van een kant en klare iPhone ligt veel hoger! kan me best voorstellen dat apple ook een beetje winst wil maken, maar echt veel zullen ze er niet op verdienen.
Inderdaad, een beetje kortzichtig van dit onderzoek.
Een huis aan bouwstenen kost misschien ook maar e75.000,- , maar deze verkopen voor e400.000,- kan blijkbaar wel weer zonder commentaar.
Met he eerste was ik wel eens, maar toen je begon te zeggen dat apple maar een klein beetje winst maakt op zon iphone vond ik dat bijna klinken als medelijden van je.

Nou, je hoeft je echt geen zorgen te maken over de winst van apple, daar zorgen ze zelf heel goed voor +'
Misschien wel, het lijkt tegenwoordig wel of mensen er van uit gaan dat een bedrijf zoals apple zich prima zelf kan redden en zonder winst kan overleven..

alsof ze die iPhones voor de fun voor ons gaan maken :z
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True