Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties
Bron: Xbitlabs

Meerdere gebruikers hebben zich bij Apple gemeld met iPhones waarvan een deel van het scherm niet meer reageert op aanraking. De Finse ontwikkelaar van de technologie zou het ontstaan van deze 'deadzones' al voorzien hebben.

iPhone deadzoneBepaalde delen van enkele iPhone-schermen zouden hun aanraakgevoeligheid na verloop van tijd verliezen, hetgeen het hele apparaat in feite onbruikbaar maakt. 'Na twintig dagen gebruik verloor het onderste deel van het scherm zijn gevoeligheid. Een paar dagen later werd het erger en nu kan ik geen enkele functie-knop meer bedienen', zou een iPhone-gebruiker op Apple's ondersteuningsforum hebben verzucht. Apple vervangt de gebrekkige onderdelen overigens zonder moeilijk te doen, laten bezitters van de betreffende modellen weten.

De problemen voor Apple zouden echter wel eens kunnen toenemen, waarschuwt analist Richard Windsor van Nomura International. Hij wijst erop dat Apple de rechten op de schermtechnologie van een Fins bedrijf heeft gekocht dat eerder meldde dat de gevoeligheid voor input via aanraking na drie tot zes maanden van uitvoerig gebruik achteruitging. De enkele probleemgevallen die nu bekend zijn, zouden nog maar het begin vormen, zo wordt gesuggereerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

De technologie van het scherm is waarschijnlijk nog vrij nieuw.. over een half jaar zal de productie waarschijnlijk een stuk beter verlopen waardoor er dan schermen geproduceerd worden die langer meegaan (zie je vaak bij nieuwe producten/technieken). Alle telefoons die het in de tussentijd begeven hebben kunnen dan gerepareerd worden.

Je kunt je vraagtekens zetten bij het feit dat Apple de iPhone toch al op de markt heeft gebracht, maar sommige zwaktepunten in productieprocessen kunnen pas aangepakt worden als de productie enige tijd draait.
kweenie hoor, maar ik heb hier een PDA met touch-screen van 5+ jaar oud... maar dat zal dan wel een andere techniek zijn....

mijn broertje heeft nu zo'n LG Prada toestel gekocht, ook met touchscreen en "design" maargoe... (het prada logo = na 2weken in je broek zitten al helemaal weggesleten)
dan moesten ze maar gewacht hebben met te releasen totdat de techniek beter op punt staat.

het was bij hen bekend dat ze na een half jaar de iphone zouden moeten vervangen. Dat wisten ze van de techniek toen ze hem kochten dus enige reden die ik kan bedenken voor het uitbrengen is dat ze snel even geld willen verdienen door een mank product overpriced op de markt te brengen.
BIj capacitieve schermen zoals het scherm van de iPhone is het in principe al een stuk minder gevoelig dan bij bijv. de Sony Ericsson's met een touchscreen omdat bij de iPhone gebruik gemaakt is van een glasplaat waarbij een meting wordt gedaan waar de vinger op dat moment aanraakt. Bij de meeste schermen die tot nu toe zijn uitgebracht is altijd gebruik gemaakt van een plastic toplaag die naar beneden veert en die als er op gedrukt wordt de andere laag eronder aanraakt.

Bij dat laatste principe wordt daarom ook gebruik gemaakt van een pennetje omdat dit zorgt voor een betere (hardere, duidelijkere) aanraking van het scherm. Denk hierbij maar aan het verschil van met het hele lichaam op het ijs liggen (verspreid gewicht en druk) of op het ijs staan op 1 of 2 benen.....

Het touchscreen van apple moet in principe dus tegen een stootje kunnen en ik denk dat we beter af kunnen wachten met apple's iPhone in twijfel trekken tot je meer van deze berichten hoort en het ook in je omgeving mee hebt gemaakt. De gevallen die zich nu voordoen worden met de hype meegenomen en flink opgeblazen wereldwijd....

Vergeet niet dat er altijd mensen zijn met pech (zeker bij telefoons) en er zijn ook altijd mensen die hun toestel tot het uiterste weten te drijven.

Kijk voor bijv. de 6680 eens hier qua prijzen:

http://www.vergelijken.nl/item/21486/pricehistory

[Reactie gewijzigd door appels op 13 augustus 2007 09:33]

Bizar verhaal, over dat Finse bedrijf. De touch-screens komen namelijk van een Duitse firma af: Balda.

http://www.businessweek.c...007/gb20070405_436341.htm
http://gizmodo.com/gadget...a+faced-iphone-250399.php

Ik verwacht echt niet van Apple dat ze één of ander scherm gebruiken dat een MTBF van minder dan een jaar of vijf heeft. Garantie-afhandeling en ontevreden klanten zijn duur.

Als je honderdduizenden producten verkoopt is 't logisch dat er bij tientallen defecten optreden. Dat levert dan een mooi verhaal op. Bovendien zijn Apple-gebruikers notoir in het volume van hun klaagzang :) Ik maak me geen zorgen.
Hopelijk hebben de Europese modellen betere schermen erin zitten, gelukkig kennen wij hier ook anders nog zoiets als een verzekering voor je telefoon die diefstal, verlies én 't belangrijkste schade verzekerd! :)
Dat is wel mooi, maar je vergeet een belangrijk ding. Een telefoon heb je om te gebruiken, niet om de hele tijd terug te sturen voor een nieuwe. De iPhone is nog maar net op de markt, en er wordt al gesproken van onbruikbaar. iPhone terug, en je krijgt weer een nieuwe. Het duurt maar even en het is weer onbruikbaar, waardoor je weer terug moet gaan. Dat hoort gewoon niet, je mag verwachten als consument, zeker voor zo'n prijs, dat het gewoon goed blijft werken, zeker binnen de bijgeleverde garantieperiode (1 of 2 jaar wettelijk sowieso).
Verplicht twee jaar hier in België voor alle elektronische apparaten :)
In heel Europa bedraagt de (minimum) garantietermijn twee jaar voor alle consumentenproducten.
Dat is niet waar. In Nederland is de garantietermijn overeengekomen bij aanschaf van het product. (Dit hoeft dus niet 2 jaar te zijn, kan ook korter.)

De EU geeft haar lidstaten een richtlijn van wat er in de wetten moet komen te staan. De lidstaten kunnen bijna altijd kiezen tussen verschillende onderdelen. Dat is ook hier het geval. Nederland heeft een ruimere consumentenbescherming. In Nederland heb je namelijk recht op een deugdelijke werking van het product, ook buiten de garantieperiode. Dat zit zo:

Als sprake is van een defect product ("ondeugdelijke werking van het product") zijn er vier oplossingen:
- het product wordt vervangen;
- het product wordt gerepareerd;
- de winkelier geeft een deel van het geldbedrag terug;
- de koop wordt ontbonden.

Er zijn grofweg twee situaties waarin je kan verkeren om aanspraak te kunnen maken op een van deze oplossingen:
- binnen garantie;
- buiten garantie.

In Nederland moet je als je een defect product hebt naar de winkelier toegaan. Je hebt recht op een van bovenstaande oplossingen, (1) als (a) de garantieperiode nog niet verstreken is, en (b) de winkelier niet kan aantonen dat jij niet goed bent omgegaan met het product; of (2) als (a) de garantieperiode wel verstreken is, maar (b) jij aan de winkelier kan bewijzen dat jij wel goed bent omgegaan met het product, en (c) je redelijkerwijs had kunnen verwachten dat het product niet het betreffende gebrek zou vertonen.

VB 1 (Geen garantie): Na verloop van tijd is het te verwachten dat gloeilampjes kapot gaan.
VB 2 (Wel garantie): Xbox 360 die na anderhalf jaar vanwege hitteproblemen kapot gaat, is niet te verwachten.
VB 3 (Geen garantie): Je koopt onderdelen om zelf je PC'tje in elkaar te sleutelen, vergeet de molex van je videokaart aan te sluiten en je moederbord brand door. Dit had je zelf misschien niet meteen verwacht, maar dit had je wel redelijkerwijs moeten verwachten.

Zie:
Kieskeurig over garantie.
ConsuWijzer over garantie.

[Reactie gewijzigd door iKiddo op 12 augustus 2007 15:15]

Nee, dat is GEEN fabrieksgarantie, maar een garantie die geleverd moet worden door het verkooppunt. Dit is een veelgemaakte fout.

Het is ook logisch dat de garantie bij het verkooppunt ligt, omdat je als koper een koopovereenkomst hebt met het verkooppunt en niet met de fabrikant. Zie bijvoorbeeld deze link of deze link.
Ikiddo: misschien moet je maar eens wat europese wetgeving leren want wat je zegt klopt niet.
Een Europese richtlijn moet verplicht in de nationale wetgeving opgenomen worden, men kan NIET kiezen of dit wel of niet gebeurd, ieder land is verplicht. Dit betekent dat in IEDER Europees land je nu minimaal 2 jaar garantie hebt.
Wat Nederland gedaan heeft is deze richtlijn niet letterlijk over te nemen maar nog uit te breiden. In Nederland krijg je dus langer dan 2 jaar garantie, maar het blijft minimum 2 jaar conform de Europese richtlijn, het kan dus NIET korter.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 13 augustus 2007 11:44]

Volgens de Nederlandse Wetgeving dient een product minimaal aan de verwachtte levensduur te voldoen. Dit is bij een computer vijf jaar, een MP3 speler drie jaar en bij een telefoon (meen ik) 2-3 jaar. Binnen dit termijn dient alles door de verkoper vergoed te worden ongeacht de fabrieksgarantie dit dekt of niet. Mocht dit niet het geval zijn kan je succesvol naar de rechterstappen voor je gelijk. Proceskosten zijn ongeveer 50 EUR hoorde ik laatst. Echter dien je wel vooraf schriftelijk de verkoopovereenkomst te ontbinden. Meer informatie kan je bij Consuwijzer inderdaad verkrijgen. :)
Sorry, maar dit klopt totaal niet. Je hebt recht op een deugdelijk produkt voor een bepaalde termijn. Binnen de garantieperiode moet de winkelier/fabrikant aantonen dat jij het stuk hebt gemaakt, anders moeten ze kosteloos repareren. Na de garantieperiode moet je zelf! aantonen dat het produkt niet door je eigen schuld is stukgegaan. Vervolgens krijg je een deel vergoed en een deel moet je zelf betalen.

Als je van een computer mag verwachten dat deze 5 jaar mee gaat, en hij gaat stuk na 2,5 jaar, dus op de helft, dan moet je eerst bewijzen dat je hem niet zelf stuk hebt gemaakt en dan zou je vervolgens maximaal de helft vergoed kunnen krijgen van de reparatiekosten. Daarbij wordt afschrijving ook bekeken.

Het is dus een fabeltje dat een wasmachine 10 jaar hoort mee te gaan en dat je dan ook 10 jaar gratis garantie hebt.
Ben ik niet met je eens. Martijn heeft wel degelijk gelijk maar het is wel nuttig de teskt eens goed door te lezen die je o.a. op consuwijzer kunt vinden.

Niet voor niks proberen ze je in winkels altijd maar die extra garantie aan te smeren.
Dan betaal je voor je eigen rechten en dat doe ik dus nooit.

Maar ook als je bv. 1 jaar fabrieksgarantie hebt. moet je na 6 maanden aantonen dat het gebrek al aanwezig was bij aankoop. Alleen de 1e 6 maanden is dat aan de verkoper.
@IKiddo:
Dat is niet waar. In Nederland is de garantietermijn overeengekomen bij aanschaf van het product. (Dit hoeft dus niet 2 jaar te zijn, kan ook korter.)
Ik ben het helemaal eens met je verhaal en voor zover ik weet klopt het als een bus... MAAR (en hier komtie :P) ik had ook begrepen dat je dit kan aanvechten in het europese gerechtshof indien je ongelijk wordt gesteld in nederland. (bijvoorbeeld na een termijn van 1,5 jaar na aanschaf van het product).

Zodoende zou je (welliswaar na heel veel gerechtelijke procedures en rechtzaken) alsnog je gelijk kunnen krijgen... hoewel het veel meer moeite zou kosten etc

Niet dat het is aan te raden ofzo :P

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 12 augustus 2007 23:08]

Ja en nee ...
Ik citeer van http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=4578 :
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Bij het omzetten van de Richtlijn naar Nederlands recht is er voor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. De richtlijn bevat namelijk minimale eisen waaraan lidstaten moeten voldoen.
Omdat de Nederlandse wet er vanuit gaat dat u recht heeft op een deugdelijk product (een product dat beantwoordt aan de overeenkomst) zou de termijn van twee jaar een beperking zijn van uw rechten; veel producten gaan namelijk veel langer mee. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.
Oftewel: je hebt langer dan 2 jaar garantie, maar dit is niet letterlijk met een termijn in de wet opgenomen, wat het heel lastig maakt om als consument in Nederland je recht te halen.

[Reactie gewijzigd door RemcoDelft op 12 augustus 2007 14:52]

Dit is het enige juiste antwoord. Ook typerend dat de NL regering in het idee een regeling juist ruimer op te zetten juist het tegenovergestelde heeft bewerkstelligd. Je hebt officieel recht op een ruimere garantie, deze is alleen niet hard gedefinieerd zodat de fabrikant wegkomt met de kortste garantieperiode.

Probeer maar 'ns je iPod te laten repareren na de garantieperiode van 1 jaar. Je kunt hoog en laag springen, maar ze geven bij Apple geen centimeter toe. Je kunt wel naar de rechter stappen om een gratis reparatie te eisen maar wie doet dat nou? Het komt er in de praktijk op neer dat de standaardgarantie in Nederland 1 jaar is en dat bedrijven zelf kunnen beslissen of ze er 2 jaar van willen maken.
Ook een tandenborstel? :P
Ja, ook die tandenborstel... Als je een brood koopt verwacht je ook niet dat de volgende dag er al schimmel in staat.
hier in België krijg je een nieuwe tandenborstel wanneer je je oude inlever bij de tandarts, over efficiënte recyclage gesproken! ^^
Nou,k ik hoop toch dat die dingen niet gerecycled worden :P
Dat wordt een lange 2 jaar als na 6 maanden het scherm uitvalt :P. (abo bij de iphone is 2 jaar dacht ik)

Maar ik vind het een serieuze deuk voor het imago van apple, de iphone heeft allemaal kleine dingen die het gebruik gewoon vervelend maken. De pr mensen hebben goed werk afgeleverd maar als het product gewoon echt matig/slecht is dan houdt het vlug op. Heb al een aantal keren gelezen dat de telefoon gewoon uitvalt tijdens het bellen, dat is wel treurig voor een telefoon met een paar extratjes van 600$....

Trouwens, de eerste keer dat ik achter een vrji oude apple computer zat had ik het idee dat ik achter een goedkoop dingetje zat. Apple staat voor veel dingen maar niet voor kwaliteit bij mij.

Wat ik me dan afvraag is waarom pda's wel goede schermen hebben, of gaan deze soms ook na 6 maanden stuk? Mijnes doet het iig al 2 jaar prima :)

[Reactie gewijzigd door fietspomp op 12 augustus 2007 14:16]

Een Finse ontwikkelaar heeft hun technologie aan Apple verkocht, dat doet vermoeden dat het dus een nieuwe techniek is. Een verschil is al dat de iPhone met de vingers wordt bedient, terwijl een PDA een stylus heeft. Ook zit er techniek in die ervoor zorgt dat het touchscreen uitgeschakeld wordt als je het toestel bij je oor houdt (dit gaat via een sensor en dus niet via software die bij het bellen het touchscreen uitschakeld, want dan mis je de overige opties die je tijdens het bellen eventueel wilt gebruiken). Ook zijn de mogelijkheden met 2 vingers verbeterd ten opzichte van de touchpads op de Macbook, hoewel dit ook weer softwarematig zal zijn. Hoe dan ook de techniek lijkt me nieuw en zal in theorie waarschijnlijk voordelen bieden, misschien is het nauwkeuriger. Apple heeft in ieder geval gekozen voor een alternatieve techniek. En zoals we allemaal weten is geen enkele technologie meteen perfect. Het is echter wel enorm onhandig van Apple dat ze dit niet uitvoerig getest hebben, ze zijn er al een hele tijd mee bezig geweest. Bovendien hebben de Finnen nog gewaarschuwd.... 8)7

[Reactie gewijzigd door DjDuivert op 12 augustus 2007 15:12]

de nintendo ds heeft ook een stylus, kan je ook met je vingers

hetzelfde met mijn GPS/Routeplanner, heeft ook een stylus maar kan je ook zonder bedienen met je vingers (vind ik persoonlijk makkelijker)

wat ik nieuw vind aan deze techniek is dat hij maar een levensduur heeft van 6 maanden xD
in een consumenten markt waar het consumenten gaat om lage prijzen en nieuwe gadgets moet je als producent mee. zie het bericht van gisteren waarin chineze de iphone al aan het kopieren zijn. kwaliteit heeft een tweede plaats.
jij zou ook niet snel twee x zoveel uitgeven aan een product.

een chinees verdient ongeveer 1-3 dollar per dag. minimum jeugdloon in nederland ligt iets hoger.

ik dacht mij te herinneren dat apple vorig jaar in de problemen zat door vermeende slavernij bij een van de fabrieken waar de IPOD werdt geproduceerd.

leuk om aan te denken de volgende keer als je iets wilt kopen en het te duur vind en alle prijzen omlaag moeten.

lagere prijs = lagere loonkosten + lagere komponenten kosten = mindere kwaliteit.
Wat jij ook betaald voor die ipod/iphone of wat dan ook, in china krijgen ze toch niet meer dan die 1-3 dollar. Jij doet net alsof de onkosten voor het grootste gedeelte worden gemaakt door de fabricage in china en dat is gewoon niet zo. Als je de arme mensen in china/inda/africa wil helpen is het toch al geen goed idee om een iphone te kopen, kan je beter geven aan een hulporganisatie ;).

Voor de prijzen die apple voor de iphone vraagt en voor het geld dat ze terug krijgen van AT&T kunnen ze met gemak betere schermen er in doen EN de kinderarbeiders in die zweethokjes het dubbele betalen maar dat doen ze niet omdat ze dat niet willen !

[Reactie gewijzigd door fietspomp op 12 augustus 2007 15:21]

zie het bericht van gisteren waarin chineze de iphone al aan het kopieren zijn. kwaliteit heeft een tweede plaats.
Ik kon in dat bericht anders nergens terug vinden dat de kwaliteit van de kopie lager zou zijn als die van de iPhone... :?
Ik krijg nu wel sterk het gevoel dat de kwaliteit van Apple producten niet al te best is.
Veel erger nog vind ik dat Apple dit niet erg schijnt te vinden, getuige het feit dat ze wisten dat de schermen al binnen enkele maanden achteruit gaan wat betreft gevoeligheid (!!). Ik vind dit laatste echt heel slecht en zelfs recht tegen een 'duurzame samenlevening' ingaan, waar andere bedrijven soms juist extra moeite in duurzaamheid steken!
Daarnaast was ik laatst op vakantie met een grote groep jongeren, waarbij het op een gegeven moment over Ipods ging. Vrijwel iedereen wist wel een pijnlijk verhaal te vertellen over een kapotte Ipod of errors op hun ipod.
Ik vertrouw die Apple spullen (de gadgets dan vooral) voor geen cent, dus koop het ook niet meer.
hoge bomen vangen veel wind. logisch als je van de daken schreeuwt dat je product (in geval van de iPhone overigens het totaal van niet nieuwe hardware en absurd vernieuwende software) zo goed is, en iedereen het koopt, ook alle media achter aan krijgt als het bij een paar personen niet werkt.

hoeveel mensen hebben dit nu, een paar honderd? op die half miljoen die in het eerste weekend eentje kochten? er gaan ook Nokia's stuk direct na aanschaf, maar dat heeft geen nieuwswaarde.

nee, het valt allemaal vast wel wat mee. gelukkig krijg je van Apple wel een nieuwe telefoon. net zoals dat mijn Apple Wireless Keyboard eergisteren kapot ging. gisteren in de store geruild voor een splinternieuwe. was twee maanden oud. Shit happens, maar of Chinese namaakbedrijven net zo goed hun verantwoordelijkheden nakomen is nog maar de vraag.

eigenlijk geldt het voor elk apparaat. Zoals Peter Stormare het in de film 'Armageddon' al zei: "American components, Russian Components, ALL MADE IN TAIWAN! "

het is wat dat betreft jammer dat Apple een markt wil bedienen die bestaat uit gebruikers die niet met haar spullen om kan gaan. vrienden van mij zijn zuinig op hun iPod, gaat werkelijk jaren mee. Ik ben er niet zuinig mee, en dat kost me, als de garantie verlopen is, af en toe flink wat centen. dat wordt mogelijk de doodsteek van de iPhone.

[Reactie gewijzigd door t-h op 12 augustus 2007 14:45]

hoge bomen vangen veel wind.
Heb je op zich gelijk in, maar De Finse ontwikkelaar van de technologie zou het ontstaan van deze 'deadzones' al voorzien hebben. doet toch vermoeden dat het probleem structureel is, en er dus véél meer mensen problemen gaan krijgen met hun iPhone.
Stel dat het uitvalpercentage oploopt tot 10%, dan wil dat zeggen dat er toch zo'n 50.000 mensen die in het eerste weekend zo'n ding gekocht hebben tegen een aardig probleempje aan gaan lopen...

het is wat dat betreft jammer dat Apple een markt wil bedienen die bestaat uit gebruikers die niet met haar spullen om kan gaan.
Wat vreemde conclusie. Waar baseer je dat op? Want er zullen genoeg mensen zijn die zich heel erg bewust zijn wat hun "speeltje" gekost heeft, en nog steeds maandelijks kost over de komende anderhalf jaar (60 dollar abonnementskosten is niet misselijk). Ik kan me dus moeilijk voorstellen dat ze niet goed met hun iPhone omgaan...
naja het ging mij er vooral om dat Apple vantevoren weet dat het scherm minder reageert na verloop van tijd, maar de koper weet dat niet. Die gaat er natuurlijk van uit dat ie wel een jaartje of wat plezier zal beleven aan zijn duurbetaalde iPhone.
Dat vind ik niet kunnen!
het abo is dan nog van 2 jaar

als je je iphone wanneer de touchfunctionaliteiten niet meer werken niet terugstuurd, kan je maar 60 USD blijven betalen per maand voor je abonnement zonder dat je er mee kan bellen
Jaaa, natuurlijk.
Apple verkoopt bewust toestellen waarvan ze weten dat die na 6 maand onbruikbaar worden.

Wat denk je dat dit soort dingen kost voor Apple, als iedereen gratis een ander toestel krijgt na 6 maand??

80% of zo van de mp3 spelers zijn ipods, redleijk logisch dan dat je meer over problemen hoort met ipods dan met die van een ander merk.

Ik heb hier ook al eens een kapotte ipod gekregen.
opgestuurd naar apple, 4 dagen later lag er een nieuwe in de bus.

Zoveel kwaliteitsproblemen moeten er niet zijn zou ik zo zeggen, als ze voor elk kapot toestel direct een nieuw geven, tenzij apple natuurlijk ergens een bodemloze put met geld heeft.
Jammer dat iedereen de iPhone afschilderd als "zo'n duur" toestel want dat is gewoon onzin. Kijk naar Nokia wanneer ze een toestel als bijv. de N70 of de 6680 op de markt brengen, dat kost dan al snel 500 euro terwijl de iPhone 600 dollar kost wat omgerekend 440 euro is. Dus dat gezeik over de prijs van de iPhone mag nu wel eens stoppen. Voor een toestel met deze functies (groot scherm, 8 GB geheugen, mooi design) kan er echt niemand klagen. Ik kan nog tientallen voorbeelden geven van toestellen die duurder zijn of waren bij de introductie (samsung x820 bijv zat op dezelfde prijs ongeveer en dat stelt niets voor qua toestel).

Ben het er mee eens dat het slecht is dat een toestel van toch ruim 400 euro nog steeds de kans heeft om kapot te gaan maar is het niet zo dat nokia dezelfde uitval percentages heeft of misschien nog wel hogere uitvalpercentages?
Denk niet dat je het zomaar om kan rekenen voor wat een mobiel in de US te koop is dan in EU zou kosten.

[Reactie gewijzigd door Sunny op 12 augustus 2007 14:46]

denk het wel:

PS3: 599 dollar / 599 euro
Wii: 250 dollar / 250 euro
Xbox360: 400 dollar / 400 euro

en zo kan ik nog wel ff doorgaan
Even heel kort, je snapt het niet. Dat zijn consoles, hier gaat het om een telefoon. In de States is het normaal dat je voor je telefoon betaald én nog eens aan een abonnement vast zit. Even wat meer research doen mstreurman, we kunnen hier niet alles voorkauwen.
Volgens mij is die 500 euro voor een simlockvrij toestel. ;) Bij de iPhone zit nog een duur abonnement. Wat ik me eigenlijk afvraag is, misschien is de iPhone dáárom wel zo duur. Dat Apple gewoon niet zeker wist of de technologie wel goed genoeg zou zijn, en ze daarom gewoon al een keer, of zelfs twee keer het vervangen van het scherm ingecalculeerd hebben. Lijkt achteraf ook niet zo'n slecht plan als dat waar is. ;)
Natuurlijk kan je zoiets niet simpel gaan omrekenen, de iphone zal in europa echt geen 440 euro kosten door invoertaxen en dergelijke. Neem maar van mij aan dat die aan 600 euro op de europese markt , dus dan is die alsnog duurder dan de 500 euro van nokia.
Je rekent verkeerd, de iPhone kost 600 dollar in de U.S dus je kan er op rekenen dat het $ -> ¤ word, en dus 600 euro betaald.
De prijs zit 'm niet zozeer in de eenmalige kosten voor het toestel zelf, maar in het asociaal dure abonneement wat erbij zit, da's waar 't grote probleem zit.

Is namelijk minimaal twee jaar en minimaal 60USD per maand.
Ik heb de Nokia 6680 nu bijna twee jaar, toen ik hem kocht was hij net uit en kostte hij 399 Euro. Het is een UMTS-toestel (de Iphone is dat niet) en het functioneert nog steeds prima. Zelfs na een val van ruim anderhalve meter op een betonnen vloer.

Dit is maar een specifiek geval maar jouw redenering is wat erg kort door de bocht en die 500 Euro is onzin.
Ik heb de bon hier liggen van de 6680 die 569 was bij the phone house op dag 1 dat hij uitkwam. En de dagwaarde van het ding ligt momenteel nog op ongeveer 250/300 euro en dat weet ik omdat ik hem pas via de verzekering heb op moeten sturen en een 5500 van nokia terug kreeg.

Mijn punt is alleen dat in de telefoonzaken de nieuwste nokia's ook walgelijk duur zijn. Denk dan maar eens aan een N95, nokia 8800 enz...... Die toestellen zijn ook voor mensen met een dure smaak en het enige dat in de N95 zit wat redelijk speciaal is, is de GPS ontvanger.....
Dus je vindt de iphone ook walgelijk duur?
Ben het er mee eens dat je niet zomaar om kunt rekenen maar je kunt hem nu toch zonder abo uit amerika halen (via ebay of iets anders) en dan betaal je er net iets meer dan 500 euro voor, ik vind het niet duur voor een toestel wat ik zo mooi vind. Ik vind bijna alle toestellen van andere merken niet om aan te zien en dat zeker niet in vergelijking met een iPhone. Ik weet dat het een mening blijft natuurlijk van mensen die hier iets posten maar feit blijft dat de iPhone in vergelijking met andere toestellen in nederland niet zo heel erg duur is. Kijk bijvoorbeeld , ik kocht mijn 6680 toen hij net een dag uit was voor 589 euro bij The Phone House. Dat een iPhone dan nu 600 euro of misschien 700 gaat kosten terwijl er 8 GB geheugen in zit en hij gewelidig is om mee te werken, dan kun je toch niet vol blijven houden dat het een duur toestel is? Kijk dan daarna nog eens naar de N91 die nog steeds 500 kost alleen omdat hij ook als muziekspeler fungeert, ik kan me nog wel herinneren dat dit toestel ook 700/800 euro kostte....

Vergeet niet dat alle telefoon prijzen (dus ook die van apple) belachelijk zijn en dat je betaalt voor een status symbool. Enige wat ik duidelijk probeer te maken is dat er zo fel wordt gereageerd op de iPhone terwijl de geintjes van Nokia ongemerkt nog veel walgelijker zijn (8800, 8800 sirocco, luna, n91 en eigenlijk alle symbians). Alle symbian toestellen (7610 was een van de eersten) hebben dezelfde functionaliteit en het enige dat verbeterd is door de jaren heen is het soort geheugen dat uitgebreid kan worden en de camera's. Verder blijven ze traag en is er weinig nieuws aan te beleven terwijl je daarvoor ook aan een 2 jarig abo vast zit!
Dat een iPhone dan nu 600 euro of misschien 700 gaat kosten terwijl er 8 GB geheugen in zit en hij gewelidig is om mee te werken, dan kun je toch niet vol blijven houden dat het een duur toestel is?
Maar goed dat je erbij zet dat het jouw mening is. Want waar baseer je op dat dat ding zo geweldig is om mee te werken? Heb je er al een in je handen gehad?

Alle symbian toestellen (7610 was een van de eersten) hebben dezelfde functionaliteit en het enige dat verbeterd is door de jaren heen is het soort geheugen dat uitgebreid kan worden en de camera's. Verder blijven ze traag en is er weinig nieuws aan te beleven terwijl je daarvoor ook aan een 2 jarig abo vast zit!
Misschien dat je nog eens wat prijzen van Symbian-toestellen op moet zoeken. Ik heb zelf de Nokia E50, bevalt goed, en kost nieuw maar rond de 200 euro (zonder abonnement!). Natuurlijk zijn er duurdere Symbians op de markt, maar om nou te roepen dat alle Symbian toestellen te duur zijn in vergelijking met een iPhone (waar de prijs nog niet eens van bekend is)...
Ik heb hem inderdaad in mijn handen gehad (paar uur mee gespeeld) en laat hem dan ook meenemen uit amerika. Als het goed is komt hij deze week binnen.

Ik weet dat er symbian toestellen voor 200 euro te koop zijn en weet ook dat deze goed werken. Je kunt me echter niet vertellen dat je ook 8 gb , touchscreen, groot scherm e.d. in jouw toestel hebt zitten voor die 200 euro? Ik wil alleen zeggen dat je bij nokia voor symbian toestellen gewoon veel betaalt en zeker als dit nieuwe (top) modellen zijn.

Versta mij niet verkeerd want ik gebruik sinds de 7610 al symbian en vind dit het meest gebruiksvriendelijke systeem dat er is, ik vind het alleen erg traag en het biedt niet wat de iphone nu zal bieden qua gebruiksgemak. En ja dit is gebaseerd op ervaring met zowel symbian (jarenlang) als de iphone die ik uitvoerig heb getest in de tijd dat ik er mee heb mogen spelen. Ben het ook met je eens dat de prijs nog niet echt bekend is maar ik vind het gezeur over functies/ prijzen zo misplaatst als 9 van de 10 mensen het ding nog niet vastgehouden hebben. Dan nog het feit dat iedereen hem uit amerika kan halen zonder abo en dan voor 500 euro.
Ik vraag me toch weer af waarom mensen in zulk soort frutsels als touch screens trappen als een telefoon alleen bedoeld is om mee te bellen.
Knoppen op een normale telefoon moet je toch ook "Touchen"? :S
Ik weet niet wat mensen hier zo speciaal aan vinden om hier zo'n 300 tot 400 euro extra aan uit te geven.
En dan krijg je nog een product wat te weinig getest of slecht ge-fabriceerd is ook.

[Reactie gewijzigd door SniperFox op 12 augustus 2007 14:05]

Ik weet niet wat mensen hier zo speciaal aan vinden om hier zo'n 300 tot 400 euro extra aan uit te geven.
Omdat het van Apple is ;)
Kijk bvb maar eens naar hun iPod en al hun computer-modellen, allemaal way overpriced en zeker geen topkwaliteit.

Persoonlijk ben ik, om die reden, totaal geen aanhanger van alle Apple-hardware. Hun software daarentegen is in mijn ogen wel van heel hoge kwaliteit.
om de 'way over priced' -mythe wat uit de wereld te proberen helpen...

http://systemshootouts.org/

vergeleken met andere merken zijn hun pc's dus al niet duurder.
Over de ipod en iphone spreek ik me niet uit
Ja grapjas, het gaat juist om de "gewone" desktops. Die zijn veel te duur! ("al hun computer-modellen" werd daar waarschijnlijk mee bedoeld)
Dat apple geen computer uitbrengt van 400$ is een keuze die zij maken. Als zij enkel pc's op de markt willen brengen waarvan ze zeker zijn dat ze en bepaald level van kwaliteit hebben dan kun je daar als consument niet veel aan doen.
Ik kan goed begrijpen dat veel mensen de computers van apple duur vinden. Maar er is een groot verschil tussen een pc duur noemen en een pc te duur noemen voor wat hij bied. De pc's van apple zijn niet duurder dan vergelijkbare pc's. Punt.

En voor zover ik helemaal begrepen heb wat je bedoelt, op de site die ik gegeven heb worden alle computer-modellen van apple vergeleken, van mini tot mac pro alsook de laptops. Dus wat je met 'gewone' desktops en al hun computer-modellen bedoelt snap ik niet zo goed....
Voor het geld van een Apple iMac kun je een PC met betere specs kopen... :/
@Lactobacillus:

De voorkeur van de maker van de site voor de Mac druipt er echt af.

Wat een gebiased site is dat zeg. Ik bezit zelf ook een mac en denk ook dat het minder overpriced is dan wat mensen denken, maar deze site is qua objectiviteit echt pulp.
Lekkere vergelijkingen maken ze daar ook zeg,,, Ze kijken precies naar die dingen waar Mac er beter uitkomt. Bijvoorbeeld dat een Dell XPS M1710 een veel betere videokaart heeft met 2 keer zoveel geheugen, DDR3 geheugen en een veel nieuwere en snellere processor heeft t.o.v. een Macbook Pro wordt er even niet bijverteld. En dat deze Dell inmiddels al 800 euro goedkoper is geworden terwijl je voor de Macbook Pro nog steeds evenveel betaald staat er ook niet bij.

Apple maakt goede hardware in een mooi jasje en dat je daar een paar centen meer voor moet betalen is helemaal niks mis mee. Maar probeer het dan niet gelijk te trekken door kromme vergelijkingen te maken.